Lewmar-keulapotkuri lopetti toimimisen

Tulentallaaja

Viime syksynä vekotin pelasi vielä moitteettomasti. Keväällä heti vesillelaskun jälkeen ei sitten hievahtanutkaan. Kaikki virrat ja maadoitukset on mitattu ja näyttäisivät olevan kunnossa. Hiilissä ei myöskään liene vikaa. Yritetty koputella, josko olisivat juuttuneet. Joystickin painelu ei vaikuta mitään, paitsi että virta tulee laitteelle. Amatööreiltä meni sormi suuhun. Moottoria on hyvin vähän käytetty muutaman vuoden aikana, joten sen ei luulisi olevan rikki. Toisaalta, mikä sen olisi rikkonut talven aikana?

Toivon vain sellaisia vastauksia, jotka voi sanoa kasvotusten. (Esim. sellainen "vastaus" on huono, jossa sanotaan, että kannattaa pysyä maissa, jos ei selviä ilman keulapotkuria.)

5

2844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12309987

      Tarkista, että keulapotkurin pääkytkin on I asennossa, tarkista myös keulapotkurin päävirtasulake, jos molemmat OK , tarkista mittaamalla tuleeko ohjaussolenoidille ohjausjännite, kun keulapotkuri painetaan päälle (ohjaussolenoideja on 2 kpl). Laita jännitemittarin miinus piuha ohjauspuolen yhteiseen piirikortilta tulevaan liittimeen ja mittaa punaisella mittapäällä tuleeko jännite ohjauskortilta solenoidille, kun keulapotkuria ohjataan jompaan kumpaan suuntaan.
      Mittarin pitää näyttää > 12 VDC jännitettä, jos jännitettä ei tule on vika ohjauselektroniikassa (kortissa tai kytkimissä), jos solenoidille tulee jännite, mutta se ei vedä on vika solenoidissa (epätodennäköistä).
      Näitä laitteita pitää käyttää, jotta ne pysyvät kunnossa käyttämättömyys vikaannuttaa ne.

    • thiiliathaalia

      Epäilisin kosketus häiriötä, mittarin ottamat virrat näkyvät, mutta moottorin ottamat eivät. Ei liene iso homma, jos avaisi kaapelikenkien, myös maajohdon liitoksia hieman ja liikuttelisi niitä. Eikä sekään haittaa, jos laittaa hieman vaseliinia liitoksiin, ettei syntyisi hapettumia. Homma pitää tehdä akusta kaapelien loppuun asti. Jos ei moottori herää, hapettuma saattaa olla moottorin sisällä.

      • Tulentallaaja

        Kiitokset molemmille asiallisesti vastanneille.


      • Asentaja.

        Juuri näin, kontaktihäiriö minullekin tuli ensimmäisenä mieleen. Voltimittarilla saa mitattua jännitteen, mutta vaikka se näyttäisi olevan OK niin siitä huolimatta isot virrat eivät välttämät kulje, koska koskettimien (releen kärjet tai mekaaninen kytkin) ylimenovastus voi olla hyvinkin suuri.

        Itselläni on kerran sattunut, että lämminilmapuhaltimelta mitattuna sinne näytti tulevan jännitettä ihan riittävästi kytkimen ollessa ON-asennossa, mutta kuitenkaan puhallinen ei pyörinyt. Syynä oli katkaisimen talven aikana hapettuneet kontaktit, jotka päästivät sen pienen virran läpi, jota yleismittari jännitealueella tarvitsi, mutta eivät puhaltimen tarvitsemaa usen ampeerin virtaa...

        Eli
        1) Kaikki liitokset (myös sulake) auki, puhdistus ja suojaus ao. tarkoitukseen suunnitellulla aineella.
        2) Johtojen tarkistus ja jos mahdollista, mittaus yleismittarin vastusalueella (vastus oltava ykkösohmien luokkaa).
        3) Kytkim(i)en ja releiden tarkistus ja mittaus.
        4) Viimeisenä solenoidi, ohjauselektroniikka, moottori ja mekaniikka, koska nämä talven aikana harvoin hajoavat itsestään.


      • Tulentallaaja
        Asentaja. kirjoitti:

        Juuri näin, kontaktihäiriö minullekin tuli ensimmäisenä mieleen. Voltimittarilla saa mitattua jännitteen, mutta vaikka se näyttäisi olevan OK niin siitä huolimatta isot virrat eivät välttämät kulje, koska koskettimien (releen kärjet tai mekaaninen kytkin) ylimenovastus voi olla hyvinkin suuri.

        Itselläni on kerran sattunut, että lämminilmapuhaltimelta mitattuna sinne näytti tulevan jännitettä ihan riittävästi kytkimen ollessa ON-asennossa, mutta kuitenkaan puhallinen ei pyörinyt. Syynä oli katkaisimen talven aikana hapettuneet kontaktit, jotka päästivät sen pienen virran läpi, jota yleismittari jännitealueella tarvitsi, mutta eivät puhaltimen tarvitsemaa usen ampeerin virtaa...

        Eli
        1) Kaikki liitokset (myös sulake) auki, puhdistus ja suojaus ao. tarkoitukseen suunnitellulla aineella.
        2) Johtojen tarkistus ja jos mahdollista, mittaus yleismittarin vastusalueella (vastus oltava ykkösohmien luokkaa).
        3) Kytkim(i)en ja releiden tarkistus ja mittaus.
        4) Viimeisenä solenoidi, ohjauselektroniikka, moottori ja mekaniikka, koska nämä talven aikana harvoin hajoavat itsestään.

        Suuret kiitokset vastauksesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7181
    2. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4777
    3. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4731
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3899
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3838
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      217
      3807
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3383
    8. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2741
    9. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      38
      2721
    10. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      39
      2317
    Aihe