Myötätuuleen purjehdus

Gay27

Miten purjehditaan kovassa tuulessa ja isossa aallokossa myötätuuleen?
Oken kokeillut erilaisilla säädöillä ja aina tuntuu hankalalta.
Normaali isopurje/fokka yhdistelmä tuntuu kelvottomalta, kun fokka vain lepattaa ja hakkaa kokoajan.
Helpoin tapa tuntuisi olevan pelkällä reivatulla isolla purjehtiminen mutta vahinko jiippi pelottaa, kun iso aalto kääntää perästä.
Toinen ääripää sitten pelkkä fokka.
Tämä tuntuu helpoimmalta tavalta mutta isot aallot pyrkivät kääntämään venettä vielä enemmän.
Veneenä siis toppirikinen, eväkölinen Guy 27.

51

4885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Aina kovassa myötätuulessa rikaat preventterigaijan. Paitsi takilavaurion välttämiseksi niin myös miehistön turvallisuuden takia ison puomi ei saa olla varmistamatta. Pelkkä keulapurje ylös ja iso alas on helpompi balanssin kannalta ja broutsaa myöhemmin. Jos purje ei pysy vedossa luovit myötätuuleen n. 20 astetta. Tässäkin pelkkä etupurje on parempi ja rullapurje kätevä kun voit säädellä purjealaa helposti.

      • op...

        Jon nimenomaan haluaa välttää broachaamista, onko paras ratkaisu luovia ihan reilusti, käyttäen pelkkää fokkaa?
        Aika lähellä on ollut muutaman kerran, että olisi lähtenyt vene täysin räpylästä, kun peräsimessä ei enää teho riitä.


      • 57u66
        op... kirjoitti:

        Jon nimenomaan haluaa välttää broachaamista, onko paras ratkaisu luovia ihan reilusti, käyttäen pelkkää fokkaa?
        Aika lähellä on ollut muutaman kerran, että olisi lähtenyt vene täysin räpylästä, kun peräsimessä ei enää teho riitä.

        Siihen nyt ei kovin kummoisia tuulia ja aaltoja tarvita, että yhdellä peräsinlavalla varustettu purkkari karkaa räpylästä. Jos purjehditaan tiukkaa sivumyötäistä yli 8 m/s tuulessa ja pienessä aallokossa ja vene on valmiiksi 30 astetta kallellaan, ohimenevän moottoriveneen aalto voi laittaa veneen broachiin.

        Kovassa tuullessa ja allokossa kryssiminen on aina epämukavamaa kuin myötäisemmät kurssit. Jos on itämerellä ikävä keli, silloin maksimoidaan veneen vauhti lähimpään suojasatamaan. Valtamerillä pyritään pysymään pois myrskyjen reiteiltä.


      • Spu
        57u66 kirjoitti:

        Siihen nyt ei kovin kummoisia tuulia ja aaltoja tarvita, että yhdellä peräsinlavalla varustettu purkkari karkaa räpylästä. Jos purjehditaan tiukkaa sivumyötäistä yli 8 m/s tuulessa ja pienessä aallokossa ja vene on valmiiksi 30 astetta kallellaan, ohimenevän moottoriveneen aalto voi laittaa veneen broachiin.

        Kovassa tuullessa ja allokossa kryssiminen on aina epämukavamaa kuin myötäisemmät kurssit. Jos on itämerellä ikävä keli, silloin maksimoidaan veneen vauhti lähimpään suojasatamaan. Valtamerillä pyritään pysymään pois myrskyjen reiteiltä.

        Tainnut pudota köli jos on noin vähäisessä tuulessa on 30 astetta kallellaan ja broutsaa. Nosta spinnu


    • Riippuu kokemuksesta

      Miten kovasta tuulesta on kysymys. Periaatteesa tietenkin myötäiseen mennään spinnulla ja isolla. Itse ajaisin pelkällä isolla, jos tuulta on niin paljon, ettei spinnulla hirviä, mutta kyllä se kai jollain tavalla turvallisinta (joskin hidasta ja surffitonta) on pelkällä keulapurjeella. Jos puhutaan myrskylukemista, niin sitten vaikka pelkälä takilalla lähimpään rantaan.

      • vai ei surffaa

        Viimeksi sunnuntaina tehtiin kyllä ihan komeita surffeja pelkkä genua ylhäällä veneellä, joka ei periaatteessa juuri ollenkaan surffaa. Toppirikisellä puolitonnarilla keulapurje ylhäällä olen ties kuinka monet kerrat surffannut lokin tappiin. Nyt alla on 35-jalkainen ja viimeistään 10 m/s tuulesta alkaen myötäiset ajetaan pelkällä genualla. Hiukan enemmän tuulta ja keulille nostetaan kakkonen. Jos 15 m/s tuulessa avomeren aallokossa isolla ja spinnulla saa peräti solmun verran kovempia surffeja kuin pelkällä kakkosella, en nopeuseron takia viitsi sitä spinnua muuten kuin kilpailussa. Sillä kakkosella sentään lasketaan laulellen mäkeä.

        En muuten ole millään veneellä 20 ja 40-jalkaisen välillä kokenut, että ohjauksessa tai peräsimen pidossa olisi pientäkään ongelmaa keulapurjeella mäkeä laskiessa. Ehkä kuitenkin sitä keulapurjetta pitää olla riittävän paljon siellä. Varsinaisessa myrskyssä voi tietenkin jopa myrskyfokka olla enemmän kuin riittävästi.


    • 5+++4

      Perälippu perästaagissa tms tuuliviiri auttaa estämään vahinkojiipit.

      Jos metrin tai suurempi myötäaallokko, otetaan aalloista vauhtia, ks webistä videoita, miten esim laserilla surffataan myötäaallokkoon.

      Fokalla/genoalla ja isolla purjehdittaan täysimyötäiseen virsikirjaa, siten että fokka on tuulenpuolellla. Päästämällä fokan skuuttia sopivasti voi kurssia vähän nostaakin ilman että fokka valahtaa suojanpuolelle.

      Preventterikaijan tai spinnupuomin laittaminen on vain turhaa työtä ja voi auheuttaa ongelmatilanteita jos purjeet on lukittu paikalleeen.

      Tarkkana pitää olla, väsyneenä unohtuu tuulen ja aallokon tarkkailu ja vahinkojiippejä ja broutseja synytyy.

      • Antilla 36

        Tuolla nimim.'seppomatti' ohje ajaa pelkällä genoalla on hyvä. Eli jiippailet pelkällä keulapurjeella ja pidät aina pikkaisen kulmaa. 10-20 astetta.
        Toppirikiveneessä on iso genoa eli jo suhteellisen 'kevyellä' tuulella toimii hyvin.
        Preventteri on muuten hyvä, mutta aiheuttaa aika ikävän tilanteen kovassa tuulessa, jos se vahinkojiippi tuleekin. Vene makaa 90-asteen kulmassa niin kauan, ennen kuin joku käy päästämässä tuon isoa väärällä puolella pitävän preventterin irti. Jos ajaa virsikirjaa, niin preventteri on ok.
        sillä vauhti ei pysähdy niin helposti vahinkojiipissä keulan kuitenkin vetäessa.


      • 36747
        Antilla 36 kirjoitti:

        Tuolla nimim.'seppomatti' ohje ajaa pelkällä genoalla on hyvä. Eli jiippailet pelkällä keulapurjeella ja pidät aina pikkaisen kulmaa. 10-20 astetta.
        Toppirikiveneessä on iso genoa eli jo suhteellisen 'kevyellä' tuulella toimii hyvin.
        Preventteri on muuten hyvä, mutta aiheuttaa aika ikävän tilanteen kovassa tuulessa, jos se vahinkojiippi tuleekin. Vene makaa 90-asteen kulmassa niin kauan, ennen kuin joku käy päästämässä tuon isoa väärällä puolella pitävän preventterin irti. Jos ajaa virsikirjaa, niin preventteri on ok.
        sillä vauhti ei pysähdy niin helposti vahinkojiipissä keulan kuitenkin vetäessa.

        "Tuolla nimim.'seppomatti' ohje ajaa pelkällä genoalla on hyvä."

        Useat suomalaiset purjehtivat saaristossa tai rannikolla. Siispä aluksen kurssi on välillä 0-359 astetta purjehduspäivän aikana. Yhdellä purjeella sivutuulesta tuuleenpäin purjevene kulkee ikävästi epätasapainossa. Siksi on hyvä, että keula ja isopurje ovat molemmat ylhäällä, vaikka mentäisiin välillä täysimyötäistä.

        Light genoat eivät myöskään kestä kovia tuulia, siksi kovassa tuulessa fokka ja reivattu isopurje on hyvä valinta täysimyötäiseen.


      • Antilla 36
        36747 kirjoitti:

        "Tuolla nimim.'seppomatti' ohje ajaa pelkällä genoalla on hyvä."

        Useat suomalaiset purjehtivat saaristossa tai rannikolla. Siispä aluksen kurssi on välillä 0-359 astetta purjehduspäivän aikana. Yhdellä purjeella sivutuulesta tuuleenpäin purjevene kulkee ikävästi epätasapainossa. Siksi on hyvä, että keula ja isopurje ovat molemmat ylhäällä, vaikka mentäisiin välillä täysimyötäistä.

        Light genoat eivät myöskään kestä kovia tuulia, siksi kovassa tuulessa fokka ja reivattu isopurje on hyvä valinta täysimyötäiseen.

        Kysymys ei kuulunut sivutuulesta tuuleenpäin, vaan kovaan myötäiseen ajamisesta.
        Itseasiassa useimmat veneet jopa luovivat kovassa kelissä pienellä keulalla varsin tasapainoisesti. Kokemusta on, kun kaksi kertaa on Avomeri SM-kisoissa iso revennyt ja on tultu Viron rannikolta Suomen puolelle pelkällä 3-genoalla kryssien. Hangon kisassa oltiin johdossa ja vasta 2-tunnin kryssin jälkeen toisena ollut vene sai meidät kiinni. Eli aika kovaa mentiin pelkällä keulalla n.17m/s tuulessa. Niin ja nyt on vielä kysymys 3/4 takilaisesta. Toppirikien pienen ison tasapainotus on vielä pienempää. Kokeileppa joskus, niin saatat yllättyä.


      • hyvä ohje se oli
        36747 kirjoitti:

        "Tuolla nimim.'seppomatti' ohje ajaa pelkällä genoalla on hyvä."

        Useat suomalaiset purjehtivat saaristossa tai rannikolla. Siispä aluksen kurssi on välillä 0-359 astetta purjehduspäivän aikana. Yhdellä purjeella sivutuulesta tuuleenpäin purjevene kulkee ikävästi epätasapainossa. Siksi on hyvä, että keula ja isopurje ovat molemmat ylhäällä, vaikka mentäisiin välillä täysimyötäistä.

        Light genoat eivät myöskään kestä kovia tuulia, siksi kovassa tuulessa fokka ja reivattu isopurje on hyvä valinta täysimyötäiseen.

        Enpä ole matkapurjehduksilla vielä ikinä ympyrärataa purjehtinut. Normaalisti matkaa tehdessä suunta vaihtelee pääsuunnasta erittäin harvoin yli 45 astetta. Se sektori, ja kuten Antilla 36 osoitti, paljon laajempikin sektori hoituu pelkällä keulapurjeella vallan mainiosti. Driftereitä ei enää kilpaveneissäkään käytetä ja nykyinen keveinkin light G1 on monin verroin spinnua tukevampaa tavaraa. Oikeasti kovalla tuulella taas ei ole mikään pakko laittaa sitä keveintä ylös.

        Mikä hyvänsä keulapurje spinnua lukuunottamatta on todella ikävä kapine yhdessä isopurjeen kanssa myötiksellä.


      • bbbtt
        Antilla 36 kirjoitti:

        Kysymys ei kuulunut sivutuulesta tuuleenpäin, vaan kovaan myötäiseen ajamisesta.
        Itseasiassa useimmat veneet jopa luovivat kovassa kelissä pienellä keulalla varsin tasapainoisesti. Kokemusta on, kun kaksi kertaa on Avomeri SM-kisoissa iso revennyt ja on tultu Viron rannikolta Suomen puolelle pelkällä 3-genoalla kryssien. Hangon kisassa oltiin johdossa ja vasta 2-tunnin kryssin jälkeen toisena ollut vene sai meidät kiinni. Eli aika kovaa mentiin pelkällä keulalla n.17m/s tuulessa. Niin ja nyt on vielä kysymys 3/4 takilaisesta. Toppirikien pienen ison tasapainotus on vielä pienempää. Kokeileppa joskus, niin saatat yllättyä.

        "3-genoalla kryssien. Hangon kisassa oltiin johdossa ja vasta 2-tunnin kryssin jälkeen toisena ollut vene sai meidät kiinni."

        Kovassa kelissä pienikin vauhtiero on plussaa. Kuka siellä nyt ehdoin tahoin haluaa olla. Kyllähän pelkällä mastollakin kovassa kelissä pääsee, heh, nyt oli kyse mikä on paras ratkaisu, siispä purjeet balansiiin, ei onnistu yhdellä purjeella.


      • t4u4ff
        hyvä ohje se oli kirjoitti:

        Enpä ole matkapurjehduksilla vielä ikinä ympyrärataa purjehtinut. Normaalisti matkaa tehdessä suunta vaihtelee pääsuunnasta erittäin harvoin yli 45 astetta. Se sektori, ja kuten Antilla 36 osoitti, paljon laajempikin sektori hoituu pelkällä keulapurjeella vallan mainiosti. Driftereitä ei enää kilpaveneissäkään käytetä ja nykyinen keveinkin light G1 on monin verroin spinnua tukevampaa tavaraa. Oikeasti kovalla tuulella taas ei ole mikään pakko laittaa sitä keveintä ylös.

        Mikä hyvänsä keulapurje spinnua lukuunottamatta on todella ikävä kapine yhdessä isopurjeen kanssa myötiksellä.

        "Mikä hyvänsä keulapurje spinnua lukuunottamatta on todella ikävä kapine yhdessä isopurjeen kanssa myötiksellä. "

        Eihään oo, jos osaa trimmata fokan/genoan plattiksella tuulenpuolelle. Wsmes vikloissa ei ole spinnua.


      • kyllä on
        t4u4ff kirjoitti:

        "Mikä hyvänsä keulapurje spinnua lukuunottamatta on todella ikävä kapine yhdessä isopurjeen kanssa myötiksellä. "

        Eihään oo, jos osaa trimmata fokan/genoan plattiksella tuulenpuolelle. Wsmes vikloissa ei ole spinnua.

        Ei siinä paljoa trimmattavaa ole. Spiirata voi, mutta sen purkaminen on paljon keljumpaa kuin spinnun lasku, jos sattuukin friskaamaan välillä. Ja kaikki iso/fokka-yhdeistelmät vaatii paljon tarkempaa ajoa kuin keulapurje yksin.

        Vikla onkin muuten mukava vene, paitsi ettei siinä ole spinnua. Starissa vielä riittää viritettävää ja ajettavaa ilmankin.


      • t5t5454
        kyllä on kirjoitti:

        Ei siinä paljoa trimmattavaa ole. Spiirata voi, mutta sen purkaminen on paljon keljumpaa kuin spinnun lasku, jos sattuukin friskaamaan välillä. Ja kaikki iso/fokka-yhdeistelmät vaatii paljon tarkempaa ajoa kuin keulapurje yksin.

        Vikla onkin muuten mukava vene, paitsi ettei siinä ole spinnua. Starissa vielä riittää viritettävää ja ajettavaa ilmankin.

        "Ei siinä paljoa trimmattavaa ole."

        Kas miksi fokkaveneet on haastavampia saada kulkemaan mittalukunsa mukaisesti kuin genoaveneet;-)

        On siinä myötäisellä etsimistä fokan skuuttipisteen paikka ja skuutin kireys, jotta pysyy ilman puomia virsarissa.


      • Joakim_
        bbbtt kirjoitti:

        "3-genoalla kryssien. Hangon kisassa oltiin johdossa ja vasta 2-tunnin kryssin jälkeen toisena ollut vene sai meidät kiinni."

        Kovassa kelissä pienikin vauhtiero on plussaa. Kuka siellä nyt ehdoin tahoin haluaa olla. Kyllähän pelkällä mastollakin kovassa kelissä pääsee, heh, nyt oli kyse mikä on paras ratkaisu, siispä purjeet balansiiin, ei onnistu yhdellä purjeella.

        Kyllä moni vene on oikein hyvässä balanssissa pelkällä fokalla kun tuulta on enemmän. Ja iso kahdella reivilläkin tuntuu varsin isolta ja vaikeasti käsiteltävältä yli 15 m/s tuulessa tehden veneestä luovikärkkään ja vaikeasti jiipattavan. Kannattaa tosiaan kokeilla!


      • 658487
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä moni vene on oikein hyvässä balanssissa pelkällä fokalla kun tuulta on enemmän. Ja iso kahdella reivilläkin tuntuu varsin isolta ja vaikeasti käsiteltävältä yli 15 m/s tuulessa tehden veneestä luovikärkkään ja vaikeasti jiipattavan. Kannattaa tosiaan kokeilla!

        kryssi sä vaan pelkällä fokalla yli 15 m/s kelissä, monilla on isopurje myös.

        Kovassa kelissä jiipataan kun vene on surffissa, tällöin isopurje menee kevyesti yli.


      • fewfew
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä moni vene on oikein hyvässä balanssissa pelkällä fokalla kun tuulta on enemmän. Ja iso kahdella reivilläkin tuntuu varsin isolta ja vaikeasti käsiteltävältä yli 15 m/s tuulessa tehden veneestä luovikärkkään ja vaikeasti jiipattavan. Kannattaa tosiaan kokeilla!

        Olen aika yllätynyt, että jopa Joakim suosittelee pelkällä fokalla / genoalla ajamista myötikseen. Allekirjoitan toki pointtiisi noin purjehduksellisesti, mutta pelkällä keulapurjeella purjehtiminen kovalla tuulella rasittaa mielestäni tarpeettoman paljon rikiä.


      • Joakim_
        658487 kirjoitti:

        kryssi sä vaan pelkällä fokalla yli 15 m/s kelissä, monilla on isopurje myös.

        Kovassa kelissä jiipataan kun vene on surffissa, tällöin isopurje menee kevyesti yli.

        Kun tuulee yli 15 m/s ei surffit juuri auta ellei puhuta jollista tai purjelaudoista. Jos vaikkapa veneen nopeus nousee 8->12 kn eli 4->6 m/s muuttuu suhteellinen tuuli vaikkapa 18 m/s tuulessa vain 14->12 m/s eli edelleen on todella kova paine isossa. Tuossa kelissä jiipataan vendaamalla usein jopa arvokisoissa.


      • Joakim_
        fewfew kirjoitti:

        Olen aika yllätynyt, että jopa Joakim suosittelee pelkällä fokalla / genoalla ajamista myötikseen. Allekirjoitan toki pointtiisi noin purjehduksellisesti, mutta pelkällä keulapurjeella purjehtiminen kovalla tuulella rasittaa mielestäni tarpeettoman paljon rikiä.

        Tuo riippuu täysin rikistä. Suurimmalle osalle nykyisistä rikeistä tuo ei taida olla ongelma. Itse en ajaisi pelkällä genualla vaan sitten ylhäällä olisi kovantuulenfokka tai jopa myrskyfokka. Kunnon kelissä ylhäällä oleva kolmosreivattu iso tai trysail ei taida hirveästi mastoa tukea.


      • fewfew
        Joakim_ kirjoitti:

        Tuo riippuu täysin rikistä. Suurimmalle osalle nykyisistä rikeistä tuo ei taida olla ongelma. Itse en ajaisi pelkällä genualla vaan sitten ylhäällä olisi kovantuulenfokka tai jopa myrskyfokka. Kunnon kelissä ylhäällä oleva kolmosreivattu iso tai trysail ei taida hirveästi mastoa tukea.

        Tarkoitatako nykyaikaisella rikillä osatakiloitua, sanotaa 19/20 rikiä, jossa tukematon osa varsin pieni? Joo, varmaan näin on ainakin verrattuna "perinteiseen" osatakilaan.


      • Antilla 36
        fewfew kirjoitti:

        Olen aika yllätynyt, että jopa Joakim suosittelee pelkällä fokalla / genoalla ajamista myötikseen. Allekirjoitan toki pointtiisi noin purjehduksellisesti, mutta pelkällä keulapurjeella purjehtiminen kovalla tuulella rasittaa mielestäni tarpeettoman paljon rikiä.

        En tosiaan minäkäänn usko, että mikään riki, joka kestää täyden ison ja spinnun kisakäytössän.15m/s tuulessa, menisi rikki missään kelissä , jos ajetaan pelkällä keulapurjeella avotuuliin. Kryssillä rasitukset on kovempia, mutta kuten Joakim sanoi, ei 3.-reivissä oleva iso tai Try sail paljoa takilaa tue.Toki keulapurje kelin mukaan. Itse ajelen joskus 'myrskyssä' matkaa tehdessäni pelkällä heavy 1- tai 2-genoalla, mutta omassa osatakilavenessä on ylä-ja alabarduunat eli kun iso on alhaalla, niin takila on todella hyvin tuettu ja vielä tuplana. Mutta kuten aiemmin sanoin. Jos joku ei usko pelkällä keulapurjeella ajon helppoutta, niin helppohan sitä on kokeilla.
        Jos ei tykkää, niin ei kukaan pakota niin tekemään. Alkuperäinen kysyjä vain kaipasi neuvoja kovaan myötäiseen ajosta.


      • vahvistan
        Antilla 36 kirjoitti:

        En tosiaan minäkäänn usko, että mikään riki, joka kestää täyden ison ja spinnun kisakäytössän.15m/s tuulessa, menisi rikki missään kelissä , jos ajetaan pelkällä keulapurjeella avotuuliin. Kryssillä rasitukset on kovempia, mutta kuten Joakim sanoi, ei 3.-reivissä oleva iso tai Try sail paljoa takilaa tue.Toki keulapurje kelin mukaan. Itse ajelen joskus 'myrskyssä' matkaa tehdessäni pelkällä heavy 1- tai 2-genoalla, mutta omassa osatakilavenessä on ylä-ja alabarduunat eli kun iso on alhaalla, niin takila on todella hyvin tuettu ja vielä tuplana. Mutta kuten aiemmin sanoin. Jos joku ei usko pelkällä keulapurjeella ajon helppoutta, niin helppohan sitä on kokeilla.
        Jos ei tykkää, niin ei kukaan pakota niin tekemään. Alkuperäinen kysyjä vain kaipasi neuvoja kovaan myötäiseen ajosta.

        Tuosta ei voi olla kuin samaa mieltä. Minulla keulakolmio on vähän matalampi kuin 7/8 ja yhdet barduunat. Mastossa olisi heloitus alemmillekin barduunoille, mutta ne eivät ole tarpeen missään oloissa. Ja takuuvarmasti riki oli todella paljon kovemmilla 20 m/s kryssillä kolmosen ja kolmosreivissä olevalla isolla kuin kakkosgenuan yksinään vetämänä samanlaisessa myötätuulessa. Myötätuulessa ei masto ainakaan hötkynyt ja meno varsin vaivatonta, kunhan tiesi, että oli suojaiseen satamaan menossa.


      • fokkaaaa
        fewfew kirjoitti:

        Olen aika yllätynyt, että jopa Joakim suosittelee pelkällä fokalla / genoalla ajamista myötikseen. Allekirjoitan toki pointtiisi noin purjehduksellisesti, mutta pelkällä keulapurjeella purjehtiminen kovalla tuulella rasittaa mielestäni tarpeettoman paljon rikiä.

        Tämän väitteen että riki rasittuisi pelkällä keulalla ajamisesta kuulee varsin usein. En kuitenkaan kuullut yhtään tapausta, jossa masto olisi tullut alas pelkällä keulalla ajaessa. Kokeneet purjehtijat käyttävät tätä tekniikkaa usein ongelmitta. Rikiasiantuntijalta kun kerran kysyin, ei asiassa ollut hänen mukaan mitään ongelmaa.

        Siis mihin tämä väite (joka on siis puppua) rikin rasittumisesta perustuu? Osaako "fewfew" selittää miksi muka rasittuisi tai onko antaa jotain uskottavaa lähdettä, joka sanoo näin olevan.

        Isopurje takaliikki kireällä toki osallistuu keulastaagin jännityksen tukemiseen, mutta ilman isoakin siellä on päävantit, hekki ja mahdollisiseti barduunat (barduunaveneessä ei ainakaan ole mitään ongelmaa). Keulastaagi saattaa jäädä aavistuksen enemmän notkolle jos isopurje on alhaalla, mutta missään nimessä ei olla lähelläkään sellaisia kuormia, etteivätkö vantit kestäisi.


    • FF 27
    • asdgf asdfg asdgf a

      Jos fokka lepattaa ja hakkaa koko ajan, ajat liian suoraan myötäiseen -> leikkaa enemmän jos molemmat purjeet ylhäällä.

      Vahinkojiippi on fokan kanssa ihan yhtä lähellä kuin ilman fokkaa, ainoa ero on, että lepattava fokka varoittaa sua siitä vahinkojiipistä, pelkällä isolla vahinkojiippi tulee täysin varoittamatta. En suosittele pelkällä isolla ajamista kovassa myötätuulessa, ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

      Pelkkä keulapurje kovassa myötätuulessa ja aallokossa on selvästi helpoin ja turvallisin ratkaisu. Isot aallot kääntävät aina venettä purjekombinaatiosta riippumatta. Pelkällä keulalla ajaessa mahdolliset vahinkojiipit ja broachit eivät aiheuta mitään isompaa tuhoa, vähän saattaa vaan tavarat lennellä sisällä.

      Preventteriä joku on tunkemassa aina ja joka paikkaan. Suomen saaristossa mutkaisilla väylillä preventterin virittäminen ja käyttäminen on melkoinen vaiva. Preventteri sopii ennemmin pitkille avomerilegeille ja suhteellisen isoihin/raskaisiin veneisiin. Kotimaassa pelkällä fokalla/genualla ajaminen on paljon vaivattomampi ratkaisu. Jos laiturilla teet pienen gallupin, niin huomaat, että about 90 % normaaleista matkapurjehtijoista ei koskaan käytä preventteriä.

      • virsikirja334

        "Jos fokka lepattaa ja hakkaa koko ajan, ajat liian suoraan myötäiseen -> leikkaa enemmän jos molemmat purjeet ylhäällä. "

        Onko virsari unohtunut nykyveneilijöiltä????


      • C/R

        Molempien puolien preventerien virittäminen kestää korkeintaan minuutin, kun systeemit ovat valmiit, eli ainoastaan kiinnitetään kummankin puolen haat. Säätäminenkin on helppoa, kun preventterit on vedetty sitloodaan ja kannelle ei tarvitse mennä puomin kulkiessa puolelta toiselle. Preventeri on hyvä varmistus myös saaristossa, jossa saaret muuttavat tulen suuntaa. Se, että 90 % ei käytä, johtuu varmaankin siitä, että asiaan ei ole kunnolla paneuduttu.


      • virsarilla
        virsikirja334 kirjoitti:

        "Jos fokka lepattaa ja hakkaa koko ajan, ajat liian suoraan myötäiseen -> leikkaa enemmän jos molemmat purjeet ylhäällä. "

        Onko virsari unohtunut nykyveneilijöiltä????

        Ei ole virsari unohtunut, vaan kommentoimasi teksti koski nimenomaan virsarilla ajoa.
        Ei se fokka yksinään keulassa ollessaa lepata ja hakkaa, vaan nimenomaan silloin kun joutuu ison muodostamiin pyörteisiin ajettaessa virsarilla liian alas.

        Jos taas ajaa virsarilla liian ylös ei fokka silloin lepata ja hakkaa vaan jiippaa samalle puolelle kuin iso ja myös pysyy siellä lepattamatta ja hakkaamatta.

        Kaikilla veneillä ei suunan pito ole aallokossa helppoa, siis niillä uppotukeilla jotka ei kulje. Ne kun tuppaa kiemurtelemaan enemmän puskiessaan runkonopeuttaan kuin modernimmat surffaavat veneet, kapeista monirungoista nyt puhumattakaan.


      • hirsikirja
        virsarilla kirjoitti:

        Ei ole virsari unohtunut, vaan kommentoimasi teksti koski nimenomaan virsarilla ajoa.
        Ei se fokka yksinään keulassa ollessaa lepata ja hakkaa, vaan nimenomaan silloin kun joutuu ison muodostamiin pyörteisiin ajettaessa virsarilla liian alas.

        Jos taas ajaa virsarilla liian ylös ei fokka silloin lepata ja hakkaa vaan jiippaa samalle puolelle kuin iso ja myös pysyy siellä lepattamatta ja hakkaamatta.

        Kaikilla veneillä ei suunan pito ole aallokossa helppoa, siis niillä uppotukeilla jotka ei kulje. Ne kun tuppaa kiemurtelemaan enemmän puskiessaan runkonopeuttaan kuin modernimmat surffaavat veneet, kapeista monirungoista nyt puhumattakaan.

        Nykyaikaisilla veneillä ei oikeastaan ikinä ajeta plattista. Ei ainakaan pitäisi. Monirungoilla apparentit on aina kryssin puolella.


      • 346546
        hirsikirja kirjoitti:

        Nykyaikaisilla veneillä ei oikeastaan ikinä ajeta plattista. Ei ainakaan pitäisi. Monirungoilla apparentit on aina kryssin puolella.

        Kyllä plattis on perusteltua matkapurjehduksessa saaristossa, jatkuvaa jiippalu kuukaan matkapurjehtia ei harrasta. Harvalla veneellä on edes orc mittakirjan mukaisia jiippikulmia tiedossa.


      • vvvrrr
        C/R kirjoitti:

        Molempien puolien preventerien virittäminen kestää korkeintaan minuutin, kun systeemit ovat valmiit, eli ainoastaan kiinnitetään kummankin puolen haat. Säätäminenkin on helppoa, kun preventterit on vedetty sitloodaan ja kannelle ei tarvitse mennä puomin kulkiessa puolelta toiselle. Preventeri on hyvä varmistus myös saaristossa, jossa saaret muuttavat tulen suuntaa. Se, että 90 % ei käytä, johtuu varmaankin siitä, että asiaan ei ole kunnolla paneuduttu.

        "Preventeri on hyvä varmistus myös saaristossa, jossa saaret muuttavat tulen suuntaa. Se, että 90 % ei käytä, johtuu varmaankin siitä, että asiaan ei ole kunnolla paneuduttu. "

        Jos tuuli kääntyy missä vaan, niin on parasta jiipata kuin että jarruttaa isopurjeella preventterillä menoa. Pienet siftit voi hoitaa kurssimuutoksilla.

        Jos isopurjeen päästää saalinkeihin kiinni voi muutaman asteen purjehtia plattista alemmaskin. Virskirjan takia kuitenkin purjehditaan muutama astetta ylemmäksi.


      • 6676778
        vvvrrr kirjoitti:

        "Preventeri on hyvä varmistus myös saaristossa, jossa saaret muuttavat tulen suuntaa. Se, että 90 % ei käytä, johtuu varmaankin siitä, että asiaan ei ole kunnolla paneuduttu. "

        Jos tuuli kääntyy missä vaan, niin on parasta jiipata kuin että jarruttaa isopurjeella preventterillä menoa. Pienet siftit voi hoitaa kurssimuutoksilla.

        Jos isopurjeen päästää saalinkeihin kiinni voi muutaman asteen purjehtia plattista alemmaskin. Virskirjan takia kuitenkin purjehditaan muutama astetta ylemmäksi.

        Tärkeää on kiristää puomi alasvetäjä jo luovilla, niin saa isopurjeen mahdollisimman ulos. Siinä preventteriä tarpeeksi.


      • C/R
        vvvrrr kirjoitti:

        "Preventeri on hyvä varmistus myös saaristossa, jossa saaret muuttavat tulen suuntaa. Se, että 90 % ei käytä, johtuu varmaankin siitä, että asiaan ei ole kunnolla paneuduttu. "

        Jos tuuli kääntyy missä vaan, niin on parasta jiipata kuin että jarruttaa isopurjeella preventterillä menoa. Pienet siftit voi hoitaa kurssimuutoksilla.

        Jos isopurjeen päästää saalinkeihin kiinni voi muutaman asteen purjehtia plattista alemmaskin. Virskirjan takia kuitenkin purjehditaan muutama astetta ylemmäksi.

        Ainut asia, josta olemme eri mieltä, on preventterin tarpeellisuus. Minä käytän preventeriä estääkseni vahinkojiipin. Preventterien käyttö ei estä eikä juuri hidasta jiippaamista. Preventerin lukitus auki, puomi toiselle puolelle, toisesta preventeriköydestä löysät pois ja lukko kiinni.


      • chinese broach
        C/R kirjoitti:

        Ainut asia, josta olemme eri mieltä, on preventterin tarpeellisuus. Minä käytän preventeriä estääkseni vahinkojiipin. Preventterien käyttö ei estä eikä juuri hidasta jiippaamista. Preventerin lukitus auki, puomi toiselle puolelle, toisesta preventeriköydestä löysät pois ja lukko kiinni.

        "Minä käytän preventeriä estääkseni vahinkojiipin."

        Mä taas pidän kapteenin (mä) ja jokaisen ohjaajan hereillä, ettei vahinkojiippejä tule. Kovassa tuulessa ja aallokossa preventteri edesauttaa kiinalaista broachia, joka on jokaisen purjehtijan kauhistus.

        http://www.youtube.com/watch?v=M0pnWI-LXxQ


      • pelkkä keula
        virsikirja334 kirjoitti:

        "Jos fokka lepattaa ja hakkaa koko ajan, ajat liian suoraan myötäiseen -> leikkaa enemmän jos molemmat purjeet ylhäällä. "

        Onko virsari unohtunut nykyveneilijöiltä????

        Alkuperäinen kysyjä peräänkuulutti jotain helppoa ja turvallista tapaa, virsari ei todellakaan ole sitä jos on kova tuuli ja aallokko heittelee venettä. Jos virsarilla ajaa ilman spiiraa, pitää ajaa aivan plattikseen tai jopa vähän yli, jolloin vahinkojiipin vaara on koko ajan olemassa, jos ei ole hyvä ja keskittymiskykyinen kuski. Jos taas ajaa spiiratulla keulalla, silloin voi ajaa vähän isommalla kulmalla, mutta sen spiiran laittaminen ja varsinkin pois ottaminen voi olla melkoisen haastava operaatio, kuten edellä mainittiin. Jos esim. pitääkin yhtäkkiä kääntyä johonkin, niin spiiratulla keulalla ei sitä noinvaan teekään. Jos spinnua ei lasketa niin virsari on kyllä nopein tapa edetä suoraan myötäiseen, mutta ei erityisen helppo tai turvallinen.

        Jos on kova tuuli niin pelkällä keulapurjeella selviää ihan mihin suutaan vaan, helposti ja turvallisesti, se on tässä todettu jo moneen kertaan.


      • peravjksdfgolas
        C/R kirjoitti:

        Ainut asia, josta olemme eri mieltä, on preventterin tarpeellisuus. Minä käytän preventeriä estääkseni vahinkojiipin. Preventterien käyttö ei estä eikä juuri hidasta jiippaamista. Preventerin lukitus auki, puomi toiselle puolelle, toisesta preventeriköydestä löysät pois ja lukko kiinni.

        En käytä preventteriä seuraavista syistä:
        1) En todellakaan halua kokeilla mitä tapahtuu, kun kovassa kelissä tulee vahinkojiippi kiinalaisen puolelle ja preventteri on kiinni. Mahtaa olla helvetinmoinen homma saada vene takaisin hallintaan.
        2) En todellakaan luota siihen, että kovassa vahinkojiipissä preventteri kestäisi siihen kohdistuvat rasitukset. Siinä sitä ollaan kun puomi joka "ei voi tulla yli" sitten tulee kuitenkin.
        3) Jos olosuhteet vaativat, veneessä istutaan koko ajan sellaisilla paikoilla, ettei kukaan saa puomia päähänsä tai hirttäydy skuuttiin mahdollisessa vahinkojiipissä. Ei ole mitään manööveriä, joka vaatisi edes hetkeksi nousemaan puomin tielle.
        4) Pelkkä keulapurje riittää käytännössä aina, jos on paha keli.
        5) Preventteristä on vaivaa ja tulee ylimääräisiä köysiä kannelle/sitlooraan.

        Voisin käyttää preventteriä jos:
        - vene olisi iso ja raskas, etenkin toppirikisessä jossa on suhteellisen pieni iso
        - olisi kyseessä joku pidempi avomeripätkä/yöpurjehdus
        - aallokkoa/maininkia ja kohtuullisen kevyttä tuulta

        Tuo vanha iso maininki ja kevyt tuuli on sellainen olosuhde, jossa preventteri on hyvä ratkaisu.


      • Virsarix
        hirsikirja kirjoitti:

        Nykyaikaisilla veneillä ei oikeastaan ikinä ajeta plattista. Ei ainakaan pitäisi. Monirungoilla apparentit on aina kryssin puolella.

        Ei sen virsarin purku ole hankalaa jos on rulla. Jättää puomin paikalleen ja rullaa purjeen sisään. Kun tilanne rauhoittuu, vaihtaa puomin toiselle puolelle (jos tilanne vaatii jiippiä)tai avaa sen uudelleen. Ei ehkä pelitä kapeille saaristoväylillä, muuten kyllä. Preventteriä käytetään meillä aika usein ja siinä ei ole ollut mitään häsäkkää. Nähtiin kyllä arkin jälkeen vääntyneitä puomeja kun preventteri ei ollut rikattu puomin päähän. Niissä veneissä oli preventterit väärässä kohtaa ja kun puomi osui veteen se rikkoi puomin. Ehkä vähän luisuttiin isoimmille vesille, mutta kuitenkin...


      • asdf asf a df
        Virsarix kirjoitti:

        Ei sen virsarin purku ole hankalaa jos on rulla. Jättää puomin paikalleen ja rullaa purjeen sisään. Kun tilanne rauhoittuu, vaihtaa puomin toiselle puolelle (jos tilanne vaatii jiippiä)tai avaa sen uudelleen. Ei ehkä pelitä kapeille saaristoväylillä, muuten kyllä. Preventteriä käytetään meillä aika usein ja siinä ei ole ollut mitään häsäkkää. Nähtiin kyllä arkin jälkeen vääntyneitä puomeja kun preventteri ei ollut rikattu puomin päähän. Niissä veneissä oli preventterit väärässä kohtaa ja kun puomi osui veteen se rikkoi puomin. Ehkä vähän luisuttiin isoimmille vesille, mutta kuitenkin...

        Aika kovat voimat voi tulla rullalaitteelle, jos sitä virsarilla olevaa keulaa rupeaa kovassa tuulessa kiskomaan sisään täysi veto päällä. Riippuu varmaan veneestä mutta kyllä tuo menetelmä kuulostaa siltä että paljon saa käyttää voimaa ja siinä on helppo rikkoa jotain.

        Kieltämättä noin se purku varmaan helpoiten onnistuu, jos paikat kestää ja voimat riittää. Itse käytän toista tapaa, joka on heittää jiippi niin että spiirapuomi jää hetkeksi suojan puolelle, ajaa sivutuuleen, päästää skuutista löysiä ja sitten ottaa puomi pois kun siinä ei ole enää painetta.


      • C/R
        asdf asf a df kirjoitti:

        Aika kovat voimat voi tulla rullalaitteelle, jos sitä virsarilla olevaa keulaa rupeaa kovassa tuulessa kiskomaan sisään täysi veto päällä. Riippuu varmaan veneestä mutta kyllä tuo menetelmä kuulostaa siltä että paljon saa käyttää voimaa ja siinä on helppo rikkoa jotain.

        Kieltämättä noin se purku varmaan helpoiten onnistuu, jos paikat kestää ja voimat riittää. Itse käytän toista tapaa, joka on heittää jiippi niin että spiirapuomi jää hetkeksi suojan puolelle, ajaa sivutuuleen, päästää skuutista löysiä ja sitten ottaa puomi pois kun siinä ei ole enää painetta.

        Jos iso vetää kunnolla, eivät voimat keulapurjeessa ole mitenkään tavattomat, suorastaan päinvastoin, purje rullautuu melko vaivattomasti. Parempi minusta tapa on kuitenkin jiipata ensin iso täydessä vauhdissa keulapurjeen vielä vetäessä. Ison jiippaus kun on sitä helpompaa mitä kovemmin vene kulkee tuulen mukana. Keulapurje rullataan vasta sitten suojassa ison takana ja avataan uudelleen toisella puolella virsariksi. Jos spiira mahtuu ohittamaan keulastaagin, ei keulakannelle tarvitse mennä ollenkaan.


      • 645383539
        pelkkä keula kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä peräänkuulutti jotain helppoa ja turvallista tapaa, virsari ei todellakaan ole sitä jos on kova tuuli ja aallokko heittelee venettä. Jos virsarilla ajaa ilman spiiraa, pitää ajaa aivan plattikseen tai jopa vähän yli, jolloin vahinkojiipin vaara on koko ajan olemassa, jos ei ole hyvä ja keskittymiskykyinen kuski. Jos taas ajaa spiiratulla keulalla, silloin voi ajaa vähän isommalla kulmalla, mutta sen spiiran laittaminen ja varsinkin pois ottaminen voi olla melkoisen haastava operaatio, kuten edellä mainittiin. Jos esim. pitääkin yhtäkkiä kääntyä johonkin, niin spiiratulla keulalla ei sitä noinvaan teekään. Jos spinnua ei lasketa niin virsari on kyllä nopein tapa edetä suoraan myötäiseen, mutta ei erityisen helppo tai turvallinen.

        Jos on kova tuuli niin pelkällä keulapurjeella selviää ihan mihin suutaan vaan, helposti ja turvallisesti, se on tässä todettu jo moneen kertaan.

        "Jos virsarilla ajaa ilman spiiraa, pitää ajaa aivan plattikseen tai jopa vähän yli"

        Eihän, koska jos teet noin, niin isopurje alkaa peittämään keulapurjetta. Plattiksesta muutama aste tuulenpuolelle on kurssi virsarissa.


      • no kyllä
        645383539 kirjoitti:

        "Jos virsarilla ajaa ilman spiiraa, pitää ajaa aivan plattikseen tai jopa vähän yli"

        Eihän, koska jos teet noin, niin isopurje alkaa peittämään keulapurjetta. Plattiksesta muutama aste tuulenpuolelle on kurssi virsarissa.

        Virsari kannattaa ajaa ehdottomasti pari astetta negatiivisilla, jos vain luottaa omaan ajamiseensa. Paljon paremmin pysyy veto molemmissa purjeissa. Jos laskee niin alas, että iso alkaa peittää, on melkein jo jiippi tapahtunut.


      • Sp
        6676778 kirjoitti:

        Tärkeää on kiristää puomi alasvetäjä jo luovilla, niin saa isopurjeen mahdollisimman ulos. Siinä preventteriä tarpeeksi.

        Kikka ei korvaa preventeriä mitenkään


    • purjehduskääpiö

      Isommalla tasapohjakiululla (fokkavene) konffis on stora tai reivattu stora, kikki tiukalla, puomi kunnolla ulkona ja puomijarru paikallaan.

      Surffaa helvatan hienosti ja koskaan ei oo ollut suurempaa ongelmaa. Jiipitkin tarvittaessa hallittuja ja turvallisia. Ja voi ajella aika plattistakin.

      Paskassa ristiaallokossa tms kandee jäädä rantaan tai leikata oikeen kunnolla jotta meno mukavaa...

    • puomijiippi

      Eikös preventteri kannataisi kiinnittää jollekin knaapille siten että sen voi höllätä hallitun rauhallisesti?

      • skiglaaja.

        Whizardin puomijarru on hyvä. Itsekin sellaisen pystyy tekemään, jos hinta hirvittää.


      • niksijarru
        skiglaaja. kirjoitti:

        Whizardin puomijarru on hyvä. Itsekin sellaisen pystyy tekemään, jos hinta hirvittää.

        Löytyykö teko-ohjeita?


      • jarruta
        skiglaaja. kirjoitti:

        Whizardin puomijarru on hyvä. Itsekin sellaisen pystyy tekemään, jos hinta hirvittää.

        Whicard? Tai preventteri knaapin ympäri parilla lenkillä jotta toi luistaa sen verran.


      • 8
        skiglaaja. kirjoitti:

        Whizardin puomijarru on hyvä. Itsekin sellaisen pystyy tekemään, jos hinta hirvittää.

        eiku Wichard
        http://youtu.be/SUalHbOMuag

        tai ns. kiipeilijän "kasi"


    • varpaanuittaja

      Kannattaa laittaa ajoankkuri ja toivoa hyvä ranta mihin joutuu.
      Toinen vaihtoehto on että ennakoi viis viikkoa etukäteen tilanteen ja menee Tallinnaan vuorolaivalla.

    • Matkapurjehtija

      Voi hyvät hyssykät. Eihän tähän ole yhtä.ainoaa vastausta. Jokzinen vene on erillainen. Eipä ole tainnut kukaan vastaajista huomata sitä että Guy 27:ssa on toppi rikiki (osatakilaisiakin on). Kyllä sinä purjehdit kovassa myötäisessä pelkällä keulapurjeella. Saat sen vetämään hyvin täysi myötäisellä. Isosta ei ole kuin haittaa. Pienessä aallokossa kannattaa purjehtia molemmilla. Skuuttaa iso liian kireälle jotta ohi virtaava tuuli painaa keulapurjetta. Eli ohjaa isolla tuulta keulapurjeelle. Muista aina että sulla keulapurje (Genoa 1) on se joka vetää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe