epätoivonen ja loppuunpalanut!

tyttöepäkunnossa!

Olen kärsinyt migreenistä vuodesta 2005 lähtien jolloin se siis todettiin kun olin 18-vuotias. Nyt on tullut ikää 25-vuotta ja migreeni sen kun pahenee ja kroonistuu... Olen ravannut neurologilla, terveyskeskus lääkärissä, yksityisellä, mutta mikään ei auta enää ja olen niin loppuunpalanut ainaisen kivun takia...

Kohtauksia on suunnilleen 1-2 kertaa viikossa ja ne kestävät 73 h ja mikään lääke ei kohtauksissa tehoa.. (eli 3 vrk putkeen)
Yleensä kipu vie minut 80 % varmuudella ensi-apuun..

Olen erittäin uupunut jatkuvaan migreeniin ( ja huom. kaikki asiat mitä on ehdotettu eli ei tupakointia illalla, enkä minä ole polttanut kohta 5 vuoteen, ulkona käyn kävelyssä raikkaassa ilmassa, en juo kofeinia kun aamusta, vältän vahvoja pesuaineita ja ruoka-aineita ja enkä ole myöhään koneella vaikka joskus venähtää ja nukun aika huonosti mikä aiheuttaa tätä noidankehää)

Ja olen jopa vajonnut siihen että riistäisin henkeni pillereillä, koska en jaksa enää..

Päivittäin käytän selektiivisten beetasalpaajia joiden pitäisi hillitä migreeniä, mutta se ei enää auta ja annos on jo suurin mitä voi määrätä..

Olisin pirun kiitollinen teille kanssa ihmisille, jotka voisivat antaa vinkkejä miten he ovat saaneet migreenin kuriin tai vähennettyä lääkkeitä..

20

1480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutama vihje

      Tarkistuslista:
      1. Käy näöntarkastuksessa ja ota lasit /tummennus laseihin. Tärkeää.
      2. Käytä tietokonetta jossa on oikeanlainen välkkymistaajuus (riittävän nopea kai, hidas välkkyy), eli se ei saa välkkyä/väristä lainkaan silmiisi vaan ruudun pitää olla tasainen. Sitä voi asiantuntija säätää. Ja tausta harmaaksi. Vältä halogeenivalaistusta työpaikalla ja kotona.
      3. Nuku riittävästi. Unilääke vaikka jaksoittain. Tai erilainen työ. Sairasloma.. puolieläke tms. Myöhemmin voi kunto parantua..
      4. Stressi pois.
      5. Vältä välkkyvää valoa kokonaan, ja kirkasta valoa yhtäkkisesti.
      6. Jos tulee kuuma, viilennä oloa nopeasti. Lämpötilan kohoaminen voi olla ongelma. Liian kylmä pitkään, taas kiristää lihaksia.
      7. Rentouta lihaksia psyykkisellä rentoudella ja hieronnalla.
      8. Älä tee äkkinäisiä ylävartalon /pään liikkeitä väärään suuntaan jos se laukaisee. Voit kuitenkin harrastaa liikuntaa omalla tavallasi.
      9. Älä juo limsaa eli nopeavaikutteista hiilihydraattia tyhjään vatsaan tai yhtäkkisesti. Nopea sokerin kohoaminen ja laskeminen voi olla ongelmallista.
      10. Vältä liian jännittäviä, ohjaavia/alisteisia ja rasittavia ihmissuhteita.
      11. Varmista ettei sulla ole lääkepäänsärkyä.
      12. Hanki kipuun kipuklinikalta apua jos tarvitsee. Tarkista myös neurologin kanssa aina vaihtoehtoja kuitenkin.
      13. Älä juo EDES aamusta kofeiinia, vaan kaakao (mikäli sekin ei tee jotain) tai kofeiiniton tee. Jos olet varma että kofeiini on ok, niin mikäs siinä, itse en joisi.
      14. Älä käytä liikaa alkoholia tai lainkaan hetkeen, tai kohtuus jos on pakko.
      15. Tutki mille kaikelle olet allerginen. Allergialla on yhteyksiä joskus.. Vältä natriumglutamaattia suuressa määrässä, jos huomaat siitä oireita. Tai muut ruokaainekset /lisäaineet. Tutki asiaa varaksi.
      16. Tutki niskan, hartioiden ja selän luiden lihasten hermojen asennot ja kireydet. Tai onko mikään puristuksessa.
      17. Ahdistus /liika masis =stressi -voi lisätä oireita pelko kohtauksesta. Niistä pitäisi jotenkin eroon. Stressi on pahin, eli mitä teet arkena ja missä asennossa (ergonomia)? Onko hyvä tehdä sitä. Epävarmuus on yksi tekijä, mutta iän myötä tulee varmuutta, ei jännitä. Vaikken nyt sitä epäile, ettet olisi hyvin itsevarma ja ehkä rentokin. Jos vaadit liikaa itseltä joka asiassa (täydellisyyttä), se on yksi migreeniä ruokkiva asia, hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Älä anna kenenkään miehen vaatia tai tuontea sen vuoksi itsesi huonoksi. Työssä tekee tärkeimmät hyvin ja sitten relaa... Minusta sulla on kyllä jo sairasloman paikka tai eläkkeen jos on 2 kertaa viikossa ja pitkiä... Kunnes tilanne paranee.

      18. Ota selvää MIKSI nukut huonosti, mikä sen tekee ja mikä ahdistaa masentaa, jos niin tekee? Jos olet väärässä paikassa töissä tai liian aikaisia herätyksiä, keksi muuta elämääsi. Että olosi paranisi. Aikainen aamuherätys ei pakosti edistä migreenikon terveyttä, ellei unta ole jo se sopiva määrä.. Jos ei ole, turha mennä väsyneenä minnekkään, koska tulee se migreeni helpommin. Kirkas valo ja aamun viileys /kuumuus riittää.
      19. ETSI mikä JUURI sinulle aiheuttaa oireita ja miksi se kestää niin pitkään. Onnea ja jaksamista, kirjoita kysymyksiä paperille ja googlaile myös. Täälläkin joku vielä vastaa.
      20. Ehkäisyvalmisteet -älä käytä. EI hormoneja missään muodossa.
      21. Hanki terveystyyny, älä käytä normaaleja tyynyjä. Tutki patjakin.
      22. Vähennä musiikkia joka voi lisätä levottomuutta tai jotain. Okei, kuulostaa hullulle mutta voi toimia.
      23. Tutki oman migreenisi kuvauksia hyvin, että mikä aiheuttaa ja vältä niitä.
      24. Laita merkille missä tilanteessa migreeni tulee. Mitä teit juuri sitä ennen ja oliko laukaisevia tekijöitä lähellä. Vai edellisenä päivänä.
      25. Kala-allergia tms?
      26. Metsästä sitä asiaa tai niitä asioita jotka saavat kohtauksen liikkeelle. Varmista oikea migreenilaji.

      Ylläolevat kohdat ovat auralliseen migreeniin eniten, mutta voit tutkia vastaavia normaalin migreenin kohdalla miten se eroaa. En tiedä mitä laatua sulla on, auraton? Vastatkaa muut lisää... lääkeasioista esim ja muusta.

      • muutama vihje

        Enkä siis tarkoita että sinua pakosti masentaa tai ahdistaa aina, mutta esimerkiksi ahdistuneisuushäiriö tai joku muu lisää osalla ihmisiä migreeniä (tuttu asia oli joskus). Kunnes tajuaa ettei ahistu eri asioista liikaa. Varsinkaan migreenistä.. vaikka se onkin hyvin lamauttava, ahdistava sairaus tietyssä vaiheessa erityisesti. Lihakset rennoksi ainakin niskasta /hartioista ym, heti särkylääke jos menee jumiin hartia liikaa. Muuten hieronta jos ei ole liian jumissa. Jos on liian jumissa lihas, pitää mobilaattia ja särkylääke nopsaan. Psyykkinen rentoutus. Mutta hyvin yksilöllistä... mikä on ok. Löytää ne omat tavat. Asento tietokoneella kannattaa katsoa, ettei ole väärässä asennossa.

        Jos vanhempisuhde on hankala tai miesystävä, etäisyyttä on hyvä ottaa. Oma elämä käsiin, niin voi henkisesti helpottaa. Onko sulle kokeiltu mitä kaikkia lääkkeitä tähän mennessä? Ja ootko keksinyt mitä vältät, laukaisevia tekijöitä? Ketjussa voi olla alempana paljon keskustelua vaikeista migreeneistä ja kuka on saanut apua mistäkin. Kysy migreeniyhdistyksestä myös lisää tietoa. Ja muista googlata kirjat. Lääketietous ja vaihtoehdot esiin myös.

        Itse tiedän enemmän aurallisesta migreenistä. Joku toinen tietää niistä muun laatuisista. Ja pitkäkestoisimmista. Zemppiä.


    • Koivunlehti7

      Onpa sinulla vaikea tilanne :(

      Olet ollut lääkärien ja neurologien hoidossa, joten sinulle on varmaan jo kokeiltu kaikki mahdolliset erilaiset estohoidot? Muut beetasalpaajat, verenpainelääkket, trisykliset masennusääkkeet, jotka nostavat kipukynnystä, epilepsialääkkeet, Botox, erikoisluvalliset migreenilääkkeet?

      Jos mikään migreenin täsmälääke (triptaani tablettina, suihkeena tai injektiona) ei yhtään auta kohtauksessa, niin onko kyseessä varmasti migreeni? Triptaanit eivät välttämättä vie kaikkea kipua pois, mutta migreenin ollessa kyseessä yleensä auttavat vähintään jonkin verran. Triptaaneja on monta eri lääkeainetta ja tehoavat eri tavalla eri ihmiselle.

      Itse tänä keväänä vietin vuodepotilaana monta kk migreenin takia. Iski 3,5 kk kestänyt jokapäiväinen migreeni. Kaikkea mahdollista kokeiltiin, mutta apua ei lääketieteestä löytynyt. Olin lopulta todella epätoivoinen, rikki ja täysin loppu! Sitten löysin netistä vinkin, jota seurasin ja viikon parin päästä migreeni loppui. Kun migreeni loppui, vieroitin itseni Panacodista, jota olin käyttänyt kuukausikaupalla putkeen ja tämän vieroitusviikon ainana tuli vielä 2 pahaa migreenikohtausta. Nyt ei ole ollut ainuttakaan kohtausta kohta kahteen viikkoon ja päivittäinen päänäsärkykin on alkanut väistyä :)

      Minulla auttoi siis sinkkivalmisteen käyttöönotto (50-90 mg/pv). Lisäsin myös kaikkien B-ryhmän vitamiinien käyttöä. Magnesium mulla on ollut käytössä jo monta vuotta iltaisin, sekin voi auttaa migreenissä. Olen tosi kiitollinen, että olen saanut jättää lääkkeet ja pärjään nyt luonnon omilla aineilla. Mikään aiemmin kohtauksen laukaissut toiminta (esim fyysinen rasitus, kirkas valo, kovat äänet) ei enää vaikuta.

      Ja vaikka tämä nyt auttoi mulla, se ei tietenkään välttämättä auta kaikilla. Mutta jos et ole kokeillut, kannattaisi varmaan kokeilla?

      Voimia sinulle joka tapauksessa! Kyllä ratkaisu sinunkin migreeniisi vielä löytyy.

      • muutama vihje

        Minulla menee kipu pois kun ALUSSA ottaa heti lääkkeen. Mutta kohtaus ei. Täsmälääke siis pitää ottaa HETI kohtauksen iskiessä - tai muuten mikään ei estä kipureaktiota. Mutten tiedä miten erottaa uudet kohtaukset ensimmäisestä (normaalissa migreenissä) tai onko aloittajalla yksi pitkä kohtaus, johon pitäisi lisätä kipulääkitystä ja kohtauksen pysäyttävää tietyin väliajoin (kuten sairaalassa toivottavasti tehdään).. Aurallisessa saattaa nähdä, jos uusi kohtaus tulee. Joskus makaaminen ei auttaisi tilanteessa, vaan pitäisi saada hartian jumittunut kohta pois itse hieromalla /likuttelemalla ylävartaloa /kävelemällä, saada kohtauksesta aiheutunut ahdistus pois, kävellä vaikka kesätuulessa jos näkee... Koska makaaminen voi tietyssä tapauksessa lisätä lihasjumia > kohtaus jatkuisi. Mutta heikossa olossa ei voi toki kävellä eikä talvella. Mutta veri pitäisi saada kiertämään hartioiden ja pään alueella.. Koska kohtaus voi joskus laueta, jos veri ei kierrä kunnolla. Kofeiini poistaa nestettä, siksi huono ja kiihdyttää hermostoa. On tärkeää että ei ole koko ajan dieetillä, ettei elimistö menee tilttiin. Pitää olla hyvä nesteytys ja ravintoaineet. Aurallisessa ainakin jos elimistö "nääntyy", se lisää kohtausten mahdollisuutta.. ei pitkään aikaan, mutta päivien kuluessa.

        Ulkomaisilta sivustoilta voi tutkia onko mitään uutta rintamalla myös. Onko neurologin kanssa kokeiltu muuta estoa kuin beetasalpaajaa. Mitä sairaalassa on annettu? On tosiaan yksilöllistä millä kikalla saa kohtausta pois tai katkeamaan, mutta verenkierto pitää saada normaaliksi ja verisuonien tila. Stressi ei siinä tilanteessa auta kovin, pitäisi rentoutua jos voi... Vaikka kohtaus voi aiheuttaa paniikkia joillekin. Aurallisessa näköongelmat ja sekavuus tekevät rauhoittumisesta astetta hankalamman, mikäli osuu kohdalle.
        Säilöntäaine lihassa tai kalassa voi jollekin olla suurina määrinä allergisoiva. Energiajuomia ei kannata juoda.


      • muutama vihje
        muutama vihje kirjoitti:

        Minulla menee kipu pois kun ALUSSA ottaa heti lääkkeen. Mutta kohtaus ei. Täsmälääke siis pitää ottaa HETI kohtauksen iskiessä - tai muuten mikään ei estä kipureaktiota. Mutten tiedä miten erottaa uudet kohtaukset ensimmäisestä (normaalissa migreenissä) tai onko aloittajalla yksi pitkä kohtaus, johon pitäisi lisätä kipulääkitystä ja kohtauksen pysäyttävää tietyin väliajoin (kuten sairaalassa toivottavasti tehdään).. Aurallisessa saattaa nähdä, jos uusi kohtaus tulee. Joskus makaaminen ei auttaisi tilanteessa, vaan pitäisi saada hartian jumittunut kohta pois itse hieromalla /likuttelemalla ylävartaloa /kävelemällä, saada kohtauksesta aiheutunut ahdistus pois, kävellä vaikka kesätuulessa jos näkee... Koska makaaminen voi tietyssä tapauksessa lisätä lihasjumia > kohtaus jatkuisi. Mutta heikossa olossa ei voi toki kävellä eikä talvella. Mutta veri pitäisi saada kiertämään hartioiden ja pään alueella.. Koska kohtaus voi joskus laueta, jos veri ei kierrä kunnolla. Kofeiini poistaa nestettä, siksi huono ja kiihdyttää hermostoa. On tärkeää että ei ole koko ajan dieetillä, ettei elimistö menee tilttiin. Pitää olla hyvä nesteytys ja ravintoaineet. Aurallisessa ainakin jos elimistö "nääntyy", se lisää kohtausten mahdollisuutta.. ei pitkään aikaan, mutta päivien kuluessa.

        Ulkomaisilta sivustoilta voi tutkia onko mitään uutta rintamalla myös. Onko neurologin kanssa kokeiltu muuta estoa kuin beetasalpaajaa. Mitä sairaalassa on annettu? On tosiaan yksilöllistä millä kikalla saa kohtausta pois tai katkeamaan, mutta verenkierto pitää saada normaaliksi ja verisuonien tila. Stressi ei siinä tilanteessa auta kovin, pitäisi rentoutua jos voi... Vaikka kohtaus voi aiheuttaa paniikkia joillekin. Aurallisessa näköongelmat ja sekavuus tekevät rauhoittumisesta astetta hankalamman, mikäli osuu kohdalle.
        Säilöntäaine lihassa tai kalassa voi jollekin olla suurina määrinä allergisoiva. Energiajuomia ei kannata juoda.

        Voi kuulostaa tyhmältä (itsestäänselvältä) lässytykseltä, mutta laitan varaksi vielä... Otetaan esimerkki, vaikka laukaisevia tekijöitä voi olla erilaisia. Esim jos joku nukkuu huonossa asennossa kyljellään ja on enemmän lihasjumia, voi seuraavana päivänä huomata kohtauksen ja veri ei kierrä normaalisti. Silloin voi kävellä hetken kotona ympäriinsä ja hieroa hartioita varoen. Nukkua pimennetyssä huoneessa välillä. Aurallinen ei menisi todennäköisesti ohi jos pitäisi silmiä auki loputtomasti ja ei nukkuisi. Tai oleilisi kirkkaassa valossa. Ainakaan kovin helpolla... Toki jollakin voi mennä, minulla ei.
        Siksi aurattomassa ehkä kannattaa myös miettiä, ärsyttääkö silmien kautta tuleva valo niin, että se jatkaa kohtausta tai joku muu tekijä. Vai kuinka se menee? Mitkä tekijät jatkavat yleensä kohtausta pidemmäksi? Onko siitä raportoitu jonnekin? Vai onko verisuoniston tulehdustila (kiputila) jotenkin ärsyttänyt hermostoa. Vai onko pitkä kohtaus vääjäämätön...ehkä ei??? Minä sanoisin että kannattaa etsiä kohtaksen ja kivun mekanismista tietoa, ja lääkkeiden vaikutuksista.

        http://www.tohtori.fi/?page=7200156&id=0789434

        Minusta joku lääke pitäisi kuitenkin olla alussa HETI (täsmälääke) joka veisi kivun. Jos alkaa uusi kohtaus, siihen voi tietyn ajan kuluttua ottaa yhden täsmälääkkeen jos ohjeessa sanotaan niin. Tai jos kohtaus jatkuu /aikaa kuluu, pitää olla joku taho, esim sairaala joka antaa OIKEAT jatkolääkkeet ja kivunpoistoa TEHOKKAASTI. Tulee tunne että onko ihan oikeat lääkkeet jos kipuja on. Kannattaa ehkä keskustella siellä.
        Ellei itsellä ole varalla jatkolääkkeet ja annostukset tiettynä kellonaikoina selvillä, aurallisessa mahdotonta kun ei näkisi. Estolääkettä voi kokeilla erilaisia jos yksi ei tehoa? Ihmelääkettä ei estoon tai täsmään kuulemma ole, mutta kuitenkin. Aina kannattaa yrittää löytää lääkkeitä, esim ketjussa alempana moni on kertonut jos joku auttaa. Kannattaa selailla tosiaan sinne. Muussa tapauksessa kannattaa kokeilla varovaista hierojaa, akupunktiota, vyöhyketerapiaa.. olkoonkin ettei tuloksia tulisi. Kannattaa metsästää oman migreenin syitä, kaikilla ei samat laukaisevat asiat. Yksi mies sai lakritsista kuulemma ongelmia.

        Jos kyseessä on jokin niskan virheasento tai muu joka aiheuttaa migreeniä, toivottavasti selviää. Kohtauksen aikana pitäisi saada oikea asento, asennot, että kohtaus helpottaa -veri kiertäisi makuullakin. Miten sairaalavuode/tyyny on muotoiltu.


      • juu ja
        muutama vihje kirjoitti:

        Voi kuulostaa tyhmältä (itsestäänselvältä) lässytykseltä, mutta laitan varaksi vielä... Otetaan esimerkki, vaikka laukaisevia tekijöitä voi olla erilaisia. Esim jos joku nukkuu huonossa asennossa kyljellään ja on enemmän lihasjumia, voi seuraavana päivänä huomata kohtauksen ja veri ei kierrä normaalisti. Silloin voi kävellä hetken kotona ympäriinsä ja hieroa hartioita varoen. Nukkua pimennetyssä huoneessa välillä. Aurallinen ei menisi todennäköisesti ohi jos pitäisi silmiä auki loputtomasti ja ei nukkuisi. Tai oleilisi kirkkaassa valossa. Ainakaan kovin helpolla... Toki jollakin voi mennä, minulla ei.
        Siksi aurattomassa ehkä kannattaa myös miettiä, ärsyttääkö silmien kautta tuleva valo niin, että se jatkaa kohtausta tai joku muu tekijä. Vai kuinka se menee? Mitkä tekijät jatkavat yleensä kohtausta pidemmäksi? Onko siitä raportoitu jonnekin? Vai onko verisuoniston tulehdustila (kiputila) jotenkin ärsyttänyt hermostoa. Vai onko pitkä kohtaus vääjäämätön...ehkä ei??? Minä sanoisin että kannattaa etsiä kohtaksen ja kivun mekanismista tietoa, ja lääkkeiden vaikutuksista.

        http://www.tohtori.fi/?page=7200156&id=0789434

        Minusta joku lääke pitäisi kuitenkin olla alussa HETI (täsmälääke) joka veisi kivun. Jos alkaa uusi kohtaus, siihen voi tietyn ajan kuluttua ottaa yhden täsmälääkkeen jos ohjeessa sanotaan niin. Tai jos kohtaus jatkuu /aikaa kuluu, pitää olla joku taho, esim sairaala joka antaa OIKEAT jatkolääkkeet ja kivunpoistoa TEHOKKAASTI. Tulee tunne että onko ihan oikeat lääkkeet jos kipuja on. Kannattaa ehkä keskustella siellä.
        Ellei itsellä ole varalla jatkolääkkeet ja annostukset tiettynä kellonaikoina selvillä, aurallisessa mahdotonta kun ei näkisi. Estolääkettä voi kokeilla erilaisia jos yksi ei tehoa? Ihmelääkettä ei estoon tai täsmään kuulemma ole, mutta kuitenkin. Aina kannattaa yrittää löytää lääkkeitä, esim ketjussa alempana moni on kertonut jos joku auttaa. Kannattaa selailla tosiaan sinne. Muussa tapauksessa kannattaa kokeilla varovaista hierojaa, akupunktiota, vyöhyketerapiaa.. olkoonkin ettei tuloksia tulisi. Kannattaa metsästää oman migreenin syitä, kaikilla ei samat laukaisevat asiat. Yksi mies sai lakritsista kuulemma ongelmia.

        Jos kyseessä on jokin niskan virheasento tai muu joka aiheuttaa migreeniä, toivottavasti selviää. Kohtauksen aikana pitäisi saada oikea asento, asennot, että kohtaus helpottaa -veri kiertäisi makuullakin. Miten sairaalavuode/tyyny on muotoiltu.

        Aluksi nopeasti täsmä joka vie kivun nimenomaan. Ei sellaista jossa ei ole kivunpoistoa. Miten sen saa ajoissa. Jos se ei auta, mitä lääkettä voi ottaa lisäksi turvallisesti ja paljonko. Varmista ensin neurologin kanssa ja kipupoliklinikan miten toimitaan sairaalassa ja kotona. Koska nyt tilanne on se mikä on. Ja ettei ole lääkepäänsärkyä kehittynyt joka lisää kohtauksia. Tai väärä lääke.
        Sairaalaan voi tiedottaa mitä lääkkeitä on jo ottanut.. kohtauksen tullessa ja aikana jos suinkin.
        Aurallisessa on ainakin KIIRE heti vetää lääke naamaan, juurikin sen kivunpoiston vuoksi. Suussa liukeneva tabletti! Normaali tabletti ei ehkä ehtisi ajoissa, jos se sulaa mahassa isältä pojalle...saakka.


    • Amatööri

      Ei kyllä kuulosta migreeniltä. Migreenikohtauksia on tiheään kun on kerran KUUSSA. Kohtaus kestää yleensä muutamia päiviä, ei päivätolkulla (tosin pari tällaista tapausta minulla ollut, mutta vain flunssan yhteydessä). Onko päästäsi otettu magneettikuvat? Kipin kapin niitä vaatimaan jos ei, enpä sulkisi aivokasvaintakaan tuossa kohtaa pois kun itseltänikin kuvattiin.

      Onko sinulle tarjottu muita estolääkkeitä? Kun beetasaplaaja ei kerran tehoa, ei sitä kannata turhan tähden popsia. Itse olen ollut Atacandkuurilla ja voin todeta vähentäneen kohtauksia rajusti ja pitkäkestoisesti puolen vuoden mättämisen jälkeen.

      Erään tuttuni tytär kuulemma parantui migreenistä akupunktiolla, mutta itse en ole uskaltautunut kokeilemaan :P Myös fysioterapia voi auttaa jos niska-hartiaseutusi on jumissa tai jos siellä on hermopinteitä. Myöskään yläselän/niskan rötgenkuvaus ei olisi huono idea. Jos nikamat on miten sattuu niin ei ihme jos jomottaa. Luultavasti kaikki mahdollinen sinulta on verikokeissa yms. testattu niin tulehdukset jätän sikseen. Tuli mieleen myös epilepsian mahdollisuus. Se voi ilmetä hyvin monella tavalla, kaikki eivät kouristele. Voisi siis olla mahdollista kokeilla myös epilepsialääkkeitä tai leikkausta.

      Muistutan vielä, että olen vain valistunut puoskari, eikä minun sössötykseni korvaa visiittiä lääkärille!!

      • gy

        Kyllähän kroonistunut migreeni on juuri tuollaista.
        Jos olisi vain kerran kuussa migreeni,niin en sitä pitäisi minään.(lapsena sehän oli juuri tällaista).Kroonistuneena se on jokapäiväistä. Aina on joku oire päällä.
        Lapsena se oli kohtauksellista ja noin 25-vuotiaana muutti muotoaan ja kroonistui. Synnytyksen jälkeen taas muutti muotoaan. Vanhetessa vain tullut pahemmaksi.
        Mangneettikuvissa näkee migreenikohtausten jättämät jäljet.


    • Kivikuru

      Minulla on ollut migreeni 46 vuotta. Olen nyt 53. Migreeni kroonistui muutama vuosi sitten. On kokeiltu puudutteita ja monenlaisia estolääkkeitä. Pääsin kipuklinikalle ja nyt menee Debrakine 2x 500 mg ja Atacand 8 mg. Lisäksi otan (ei lääkärin määräämänä) magnesiumia ja d-vitamiinia. Olen syönyt näitä vitamiinia näiden lääkkeiden lisäksi n. kuukauden. Tällä hetkellä on todella harvinainen tilanne. Minulla ei ole moniin vuosiin ollut 14 peräkkäistä päänsärytöntä päivää. Tavallisesti päänsärkyjä on 13-22/kk. Voisiko vitamiinit auttaa? Teen kolmivuorotyötä ja nyt ei edes valvominen saanut aikaan päänsärkyä. En ole 2 vuoteen käyttänyt alkoholia, koska se laukaisee migreenin. Toinen on omenamehu.Koita päästä kipuklinikalle. Voimia sinulle!

    • Koivunlehti7

      Useassa aiemmassa viestissä puhuttiin lihasten jumituksesta....

      Migreeni on neurologinen sairaus, eikä sillä ole tekemistä lihasjumituksen kanssa. Sitten on erikseen jännityspäänsärky, johtuen juurikin lihasjännityksestä. Nämä kaksi täytyy osata erottaa toisistaan. Hoito on kumpaankin erilainen. Tosin osalla migreenipotilaita voi esiintyä yhdessä molemmat, jolloin hoitaminenkin on ongelmalisempaa.

      Magneettikuvausta komppaan myös! Varmistetaan, että on migreeni. Kuten sanoin, kuulostaa, että on jotain muuta, jos täsmät ei auta. Itselläni vaikean migreenijakson alkaessa kuvattiin kiireellisesti pää, kun olin ensiavussa jo joutunut käymään kipupiikeillä ja migreenitipassa 3 kertaa lyhyen ajan sisällä, eikä mikään hoito auttanut edes sairaalassa auttanut kuin 2 tunniksi. Myöskin oli kovat neurologiset oireet, mm. puutumista, korvien soimista, tuntohäiriöitä, ihon kipua päässä, pupillien kokoeroa jne. Päässä oli kuitenkin kaikki kunnossa ja diagnoosiksi varmistui aurallinen migreeni.

      Toivottavasti olet ap saanut täältä sinulle sopivia vinkkejä! Rohkeasti vaan neurologille ja neuvottelemaan, mitä tilanteessasi voidaan tehdä.

      Oma neurologini on ollut tosi aktiivinen hoidon etsimisessä ja kun tilanne oli niin vakava ja estolääkkeistä ei löytynyt ratkaisua, sain aika aikaisessa vaiheessa jo Botoxitkin. Tosin mulle ei lääkkeistä, eikä Botoxistakaan apu löytynyt, vaan sinkistä, mutta silti kaikki kiitos pätevälle neurologilleni :)

      • Päänsärkykeräilijä

        Paitsi että aivot ovat vain osa hermostoa. Ja missähän ne päähän menevät hermot mahtavat liikuskella? No selkärangassa! Eli niskavaivat aiheuttavat pinteitä, jota voivat laukaista migreenin. Myös lääkärini aina toteavat, ettei ole ihme jos on MIGREENIÄ kun niskat on niin totaalisen jumissa. Luulisi neurologin erottavan nämä kaksi asiaa toisistaan.

        Kummankin kokeneena tiedän, että ne myös tuntuvat aivan erilaisilta, helppo erottaa. Jännityspäänsärky on sen verran mukava tuttavuus migreenin rinnalla, etten sitä juuri edes huomaa vaikka noin 90% ajasta tuntuukim.


    • Koivunlehti7

      Mullakin on kokemusta migreenistä sekä jännityspäänsärystä, eikä niistä voi puhuakaan samana päivänä. Siitä, kumpi on kyseessä, ei myöskään voi erehtyä. Migreenikohtaus on tappava, invalidisoiva.

      Minulla ei ole ikinä noussut migreeni niskavaivoista tai -jumista, vaan siitä tulee jännityspäänsärkyä. Esim. näin voi käydä, jos olen leikannut nurmikon työnnettävällä ruohonleikkurilla tai sahannut puita moottorisahalla, molemmat ottavat mulla kovasti hartioiden ja niskojen päälle.

      Migreeni taas tulee lupaa kysymättä, out of a blue.

      • hulivili44

        Mulla tulee migreeni esim. imuroinnista ja luuttuamisesta tai raskaiden
        esineiden kantamisesta,ikkunanpesusta, eli kaikesta mikä ottaa niskan ja hartioiden päälle. Ja KYLLÄ, tiedän mikä on migreeni ja mikä tavallista särkyä. Mulla siis niskajumi aikaansaa migreeniä.
        muutta tension neck särkyä.


    • Stressiähän tulee jos yrittää elää noitten kaikkien rajoitusten kanssa, mitä tässä muutamat ihmiset ovat maininneet. Ja kyllähän se masentaa, jos joka päivä on pääkipeä. Oletko kokeillut muuttaa ruokavaliota? Valkoinen sokeri pois (mitä on melkein joka paikkaan tukittuna, kun lukee tuoteselostuksia) ja vehnä, mahdollisesti rajoittaa myös muita viljoja. Kiropraktikolla tai osteopaatilla kannattaa käydä selkä ja niska tutkituttamassa ja ostaa hyvältä tuntuva tyyny ja harrastaa rentouttavaa liikuntaa. Tsemppiä!

    • epäkunnossa

      Kiitos kaikille kirjottaneille, sain paljon hyviä ja uusia vinkkejä.

      Juhannus viikolla kuitenkin luovutin ja menin ensiapuun,tiputukseenhan siinä joutu..

      Migreeniä on taas olla vaihtelevasti maanantaista lähtie, stressiä ei niinkään kyllä ole, mutta tämä johtuu ainoastaan siitä että olen pitäny ikkunaa liian paljon auki ja veto on käynyt niskoihin..

      Niin ja ensiavussa määrättiin TAAS uusiä lääkkeitä.

      En ole ennen kuullut että migreenistä voi jäädä varhaiseläkkeelle..? Kiinnostais saada lisää tieto tuosta eli jos on vaan kokemuksia niin mielelläni niitä luen!

      Kuhan tulen reissusta niin on käytävä lääkärissä pyytää lähete magneettikuvaan, vaikka se otettiin viimeksi 2010.

      Pahoittelen viestini sekavuutta, mutta näin yöllä taas pamahti säryt ja kohtauksissa puhe ja kirjotus hieman heikkenee..

    • Kipuihin väsynyt 37v

      Olen itse samassa tilanteessa kuin sinä, myös väsynyt jatkuvaan, lähes invalidisoivaan kipuun johon ei ainakaan Suomessa saa riittävästi apua. Omalääkäriltäni olen vuosien "taistelun" jälkeen saanut ainoat "kunnon" kipulääkkeet joilla olon saa siedettäväksi kun oikein sattuu, Panacodia sekä morfiinia tabletteina sekä tarvittaessa injektiona. Nämä olivat vuosia käytössä, kunnes kerroin neurologilleni, joka kielsi ne heti.
      Pystyin käymään töissä sekä harrastamaan liikuntaa, eli toisin sanoen elämään normaalia elämää.
      Nyt on vain Burana 800mg sekä triptaanit millä pitäisi pärjätä.
      Olen joutunut jäämään pois töistä ja lopettamaan kaikki harrastukseni. Lapseni asuu isänsä luona koska en pysty huolehtimaan hänestä.
      Suomen kivunhoito on yksi Euroopan huonoimpia, pelätään hysteerisesti riippuvuuksia ihmisten elämänlaadun kustannuksella! Viimeksi kipuihini kyllästyneenä 2008 tyhjensin lääkekaapin sisällön, jonka seurauksena olin 3 vrk teholla. Viikoksi jouduin psykiatriselle osastolle jonka jälkeen sanoivat että "Tämä ei ole mikään kivunhoitopaikka" ja kotiuttivat.
      Minulle ei edes mitkään tiputukset auta, ei ole löytynyt kohta kymmenen vuoden lääkekokeilujen jäkeenkään tehoavaa estolääkitystä. :(
      Nyt olen aikeissa hakea Virosta reseptikipulääkkeeni joita en enää Suomesta saa. Viimeksi toin Espanjan reissulta, kun siellä eivät ole edes reseptillä.
      Olkoon muut ihmiset mitä mieltä tahansa, mutta lääkäreiden asenteet Suomessa ajavat aloittamaan lääkerallin ulkomailta.
      Ja minua on kuitenkin hoitanut alusta asti eräs Suomen "johtavia migreenitutkijoita" jolle olen itku silmässä kertonut olevani todellakin jaksamiseni äärirajoilla, mutta aina vain tullut joku uusi resepti epilepsia-, masennus-, parkinsonintauti-, tai jotain muita lääkkeitä joita pitää syödä yli maksimiannoksen ja sitten sivuvaukutuksien takia lopetetaan, eikä näistäkään ole mainittavaa apua ollut. Botoxia pistetään kolmen kk:n välein, mutta apu on melko mitätön. Kipupolille en pääse, koska olen neurologian polin asiakas. Ja on otettu magneettikuvat, käyn hierojalla yms. kaikki mahdollinen.
      Umpikujassa ollaan eikä poispääsyä näy.

      • Kipuihin väsynyt 37v

        Ja lisään vielä edelliseen, että kun kipu oikein kovaksi yltyy, sellaiseksi että leposyke on jo lähempänä 150 kivun takia, niin minulla ei ole mitään paikkaa mistä mennä apua hakemaan, koska sairaalan tiputukset eivät auta ja terveyskeskuksen lääkärit eivät voi antaa vahvoja kipulääkkeitä.
        Lääkärit ovat jopa sanoneet suoraan päin naamaa että kyllä tässä nyt on jo kaikki voitava tehty!
        Mutta onneksi kaikkien tilanne ei ole tälläinen, suurin osa saa jotain apua kuitenkin.


      • tyttöepäkunnossa
        Kipuihin väsynyt 37v kirjoitti:

        Ja lisään vielä edelliseen, että kun kipu oikein kovaksi yltyy, sellaiseksi että leposyke on jo lähempänä 150 kivun takia, niin minulla ei ole mitään paikkaa mistä mennä apua hakemaan, koska sairaalan tiputukset eivät auta ja terveyskeskuksen lääkärit eivät voi antaa vahvoja kipulääkkeitä.
        Lääkärit ovat jopa sanoneet suoraan päin naamaa että kyllä tässä nyt on jo kaikki voitava tehty!
        Mutta onneksi kaikkien tilanne ei ole tälläinen, suurin osa saa jotain apua kuitenkin.

        Kipuihin väsynyt 37v

        Tiedän tunteesi todella hyvin, ajattelin että migreeni ei voisi näin pahaan kuntoon ku mitä se on sinulla ja minulla, mutta niinkin voi käydä...

        Minua ottaa myöskin pattiin semmoset ihmiset/lääkärit ja hoitajat, ne tuntuvat vähättelevän kipua mikä migreenissä tulee.. tämä ei ole mikään krapula päänsäryn tämä on totisinta totta ja kukaan ei voi tietää sitä kipua mitä me migreeniköt koemme..

        Inhoan ylikaiken tätä kun tuntuu että mistään hoidoista ei lääkkeistä ole minkäänlaista apua.. sillon ku on migreeni niin mie alan kyllä itkemään, koska särky on vaan niiin kova ja elämä tuntuu mahdottomalta migreenin kanssa,,

        Välistä joutuu olemaan sänkyyn naulattu, koska mikä tahansa fyysinen homma pahentaa..

        Onhan toki monia pahempia sairauksia, mutta en tiedä migreenin ohella hirveän monta sairautta joka voisi jo minun ikäisenä viedä varhaiseläkkeelle,...elämästä ei voi nauttia läheskään niin paljon mitä ennen ku tämä todettiin.. ja edellisellä kerralla ensiavun lääkäri sanoi että migreeni on mennyt todella syvälle aivorunkoon..

        en tiedä mitä teen, minkälaista elämästäni tulee vanhemmiten, helpottaako migreeni vai joudunko vielä syvemmälle siihen pa*kaan mitä nyt joudun kärsimään tämän takia..

        Mukava että tämä on saanut ihmisiä kirjottamaan, tiedän että en ole yksin.. koetan ottaa päivän kerrallaan, mutta joskus senkin tuntuu olevan ihan liikaa..

        Anteeksi että viesti on hyvin sekava, nämä kohtaukset tekevät hieman hankalaa kirjotella ja tiedän että pitäisi välttää koneella olemista myöhään, mutta mitä sitä pystyy tekemään ku millään eikä mikään auta..

        Toivon että sinulle löydetään keinot kukistaa sinun migreeni, minä olen jo melkein luovuttanut tämän pelin..en pysty kuin itkemään, koska tämä on hengisesti todella raskasta..ja olen saanut tästä niiin tarpeeksi..

        en halua syödä lääkkeitä näin nuorena ja haluan töihin ilman pelkoa siitä että milloin migreeni iskee..


    • ei enää "migreenejä"

      Itse löysin syyn "migreeniin" 12 vuotta sitten natriumbentsoaatista E211. En ollut kuitenkaan tarpeeksi tarkka ruoka-aineissa, koska viime vuonna kärsin useista myrkytysmigreeneistä. Rupesin taas lukemaan ruoka-aineiden tuoteselostuksia tarkemmin, jolloin huomasin, että yhä enenevässä määrin kaikessa on natriumbentsoaattia, esim. kanojen mausteliemessä, silleissä, viineissä (etenkin Etelä-Afrikkalaisissa puna- ja valkoviineissä). Lisäksi huomasin, että soija aiheuttaa voimakkaat kohtaukset. Tänä kesänä vasta tajusin, kun söin tuoreita metsästä itse kerättyjä lakkoja, että kyseessä on bentsoehappoyliherkkyys, jolloin luonnostakaan saatu bentsoehappo ei todellakaan sovi.
      Jollet ole vielä kokeillut jättää bentsoehappoja pois, niin tee se oitis.
      Voisit pitää ruoka-ainepäiväkirjaa kaikesta syömästäsi ja juomastasi, jospa löytäisit jonkun syyn noihin kohtauksiin. Kolmas asia bentsoehapon ja soijan lisäksi, mikä aiheuttaa hirveät päänsärky ja oksentelu ja tärinäkohtaukset on se, jos altistun homeelle tai vastaavalle myrkylle (?) jossain rakennuksessa, mutta pitkittyneenä siihen liittyy muitakin oireita, kuten kurkun ja korvien kutina, hengitysvaikeudet ja tappava väsymys.
      Toivottavasti löydät syyn omaan vaivaasi!

    • mikä avuksi

      Itselläni on myös jatkuvaa migreeniä ja mitkään estolääkkeet eivät ole auttaneet , täsmälääke auttaa aika hyvin mutta niitä joutuu syömään melkein joka päivä. Minulle sanoi myös neurologi että nostaa kädet pystyyn särkyni kanssa ja estolääkettä määrätessään hän sanoi että näihin pitää uskoa että ne auttavat kun epäilin ettei Gabapentin estolääkkeenä auta ? Tuli tunne että syy onkin minun kun en usko estolääkkeen auttavan ??????? En käytä alkoholia enkä tupakoi ja elämästä on jäänyt kaikki ilo pois kun yrittää etsiä apua migreeniin joka on pahentunut iän lisääntyessä . Kaikki konstit ja lääkkeet on kokeiltu , botox mukaan lukien , kiinalaisen akupunktion uskoin auttavan mutta sekään ei helpottanut ja tällä hetkellä seinä on vastassa . Olen myös syönyt magnesiumia ja vitamiinia ja maitohappobakteeria mutta tulos on surkea, joten mikä avuksi ????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe