Minkälaista kiinnitystä suosittelette pulpettiveneen (AMT, 600kg) kiinnittämisestä.
Rannassa on kiinteä laituri, mutta itse ranta-alue on kapeaksi ruopattu eli ehkä noin 15m leveä ja rantaan johtaan kapea ruopattu väylä.
Olin ajatellut laittaa peräpäähän poijun ja laituriin narun joustimen kanssa, mutta mietin miten
poiju toimii noin lähellä rantaa ja lyhyen etäisyyden päässä veneen perästä ja kuinka saan poijuun kiinnitymisen jälkeen ohjattua keulan kohti laituria. Paikka ei tuulinen eikä isoja aaltoja pääse syntymään.
Onko peräkiinnitykselle muita vaihtoehtoja kuin poiju?
Veneen kiinnitys!
4
3883
Vastaukset
- vaihtoehdottaja
Paalut, aisat?
- ukkelis11
Ei kannata asentaa poijua kovin lähelle venettä. Suosittelisin poijun etäisyydeksi veneen perästä vähintään kaksi kertaa veneen mitan. Näin saat parhaimman pidon ja jouston poijulta.
Itse pidän venettäni (n.1000kg) matalassa rannassa viistottain laiturin päässä ja perä poijussa joka on noin 15 metrin etäisyydellä perästä. Hienosti on toiminut myös myrskyllä, eikä tarvi pelata lepuuttajien kanssa.
Rantautuminen:
Kelluva köysi pikalukolla kiinni poijuun ja poijuköyttä syöttäen rauhallista ajoa keula edellä laituriin. Noustaan laiturille ja keulaköysi alustavasti kiinni niin että veneestä pääsee pienimmätkin hyvin laiturille. Tämän jälkeen poijuköysi niin kireelle että "soi". Tällä estetään veneen painuminen kovassakaan tuulessa laituria vasten.
Kun kaikki on poistunut veneestä, keulaköydestä annetaan löysää niin ettei poijuköysi ihan kosketa veteen (ei likaannu levästä) ja kiinnitetään lopullisesti. Keulaköysissä tulee olla riittävät kumijoustimet. - 6
jos peräkiinnitykselle etsii muita vaihtoehtoja kuin poiju niin yksi vaihtoehto on "mooring" köysi. Eli upotat painavan ankkuripainon riittävän etäälle laiturista, kiinnität painoon uppoavan köyden jonka vedät laiturille asti. Kun olet ajanut veneen laituriin vedät laiturissa olevan mooring köyden esiin ja kiinnität veneen peräknaapiin (niin että toinen pää on silti kiinni laiturissa). Liikkeelle lähdettäessä köysi irti knaapista ja annat sen upota veteen ennenkuin pistät vaihteen päälle. Helppoa kuin heinänteko eikä tarvitse poijua pyydystää kun ajaa laituriin.
- helppo homma...
Minulla on vastaavanlainen systeemi seuraavasti.
Poijusta on kiinteä köysi köysi laiturille. Ajan veneen köyden viereen ja kiinnitän keulan. Vedän puoshaalla poijusta laituriin menevästä köydestaä veneen köyden viereen ja laitan ko. köydessä olevan sopivalle kohdalle tehdyn valmiin silmukan peräpollariin. Ei tarvitse rimpuilla. Köysi on mitoitettu siten ettei se roiku vedessä limettymässä missään olosuhteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849