Magneettikuvauksesta, si-nivelen seutu

Tsermi

Olen menossa lannerangan magneettikuvaukseen jatkuvien alaselkäkipujen vuoksi. Osaako kukaan sanoa, näkyykö näissä kuvissa myös mahdolliset SI-nivelten poikkeavuudet jos sellaisia on, sillä kipu painottuu myös tälle alueelle? Vai pitäisikö SI-nivelien kuvausta pyytää yleensä erikseen?

Miten tuo magneettikuvaus toimii, kysytäänkö siellä vielä potilaalta kuvattavasta kipualueesta tarkemmin ?

11

10767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • magn..

Olin kuukauden alussa lannerangan MRI kuvauksessa ja kyllä siinä näkyy SI nivelet. SI nivelet ovat juuri lannerangassa, johon jo nimikin viittaa.

• Tsermi

Huh, eli ei tarvi erikseen pyytää Si-nivelten kuvausta.. Jäi harmittamaan kun kävin lääkärissä ja nimenomaan tämä asia jäi mainitsematta..
      Kiitos vastauksestasi !

• si-kroonikko

"...näkyykö näissä kuvissa myös mahdolliset SI-nivelten poikkeavuudet jos sellaisia on, sillä kipu painottuu myös tälle alueelle?"

Jos nivelet on jotenkin poikkeavat tai niissä on selvä tulehdus niin se näkyy kyllä, mutta älä pety jos kuvissa ei näy mitään. Sinulla voi olla si-nivelen ongelma, vaikka lausutaan, että si-nivelet näkyvät säännöllisinä tai että nivelpinnat ovat siistit.

• Tsermi

Itsestä kyllä tuntuu että vika painottuu nimenomaan nuihin niveliin, sillä niitä joutuu välillä ns. "paukauttelemaan" että pääsee liikkeelle.. Tietenkin vika voi piillä jossain lantion alueella mistä vika on saanut alkunsa.
      Miten tällaiset si-nivel ongelmat voi hoitaa jos niitä ei näy kuvissakaan? Fysioterapeutin jumppa-ohjeetkin tuntuu hieman ärsyttävän tätä aluetta.. Onko sinulla kokemusta?

• si-kroonikko

Itseltäni tuota si-ongelmaa ei voida korjata, koska kireä psoas on vaivan aiheuttajana. Psoas on kiristynyt vuosien saatossa niin pahasti, että hakauttaa tuon si-nivelen. Psoasta operoitiin, mutta ei sitä saada leikkauksella kokonaan vapautettua.

Mitkään psoaksen venyttelyt ei siihen auta, ja on varmaan si-nivelen nivelsiteetkin jotenkin löystyneet, eli ei toimisi normaalisti. Tällainen asia ei näy tavallisessa magneettikuvassa. En tiedä näkyisikö varjoaineen kanssa kuvattaessa enemmän.

Si-nivelen manipulaatiota tekee monet tahot, netistä löytyy. Mutta kun vaivan taustalla on kireät lihakset, niin silloin pitäisi ne kireydetkin saada pois, jotta hoidosta olisi hyötyä.

• SI ja SI ja SI ja SI

Mistä päättelete, että vika olisi SI-nivelissä? Oletko näitä SI-uskovaisia, jotka uskovat kaikkien vaivojen johtuvan vain SI-nivelistä? Jospa antaisit lääkäreiden tutkia.

• magn..

Mun magneettikuvassa näkyi että SI- nivelet ovat ankyloituneet ( luutuneet) sekä 5mm siirtymä L5/SI välissä. Istuessa kipua kokoajan. Mikähän tuohon vaivaan auttaa? Fysiatri puhui jo luudutusleikkauksesta, mutta en kyllä helpolla siihen suostu.

• si-kroonikko

En tiedä mikä tuohon enää auttaa. Itselläni tuolla samalla tasolla on vain vähäistä diskuksen protruusiota. On varmaan jotenkin geeneistä kiinni, kuinka helposti paikat hajoaa. Eräs terapeutti sanoi, että on ihme, että minulla ei ole enempää vaurioita, vaikka olen elänyt tämän kireän psoaksen kanssa vuosikausia.

Eräs lääkäri sanoi suoraan, että minun kaltaiset potilaat on olleet selkädiagnoosilla. Tällaista vaivaa ei edes erikoislääkärit tunnista. Jos potilaalla on selässä muutoksia, niin kaikki vaivat menee sen piikkiin. Varsinainen syyllinen, eli kireä psoas jää tunnistamatta.

Sinulla ei välttämättä ole kyse samasta asiasta kuin minulla, mutta kyllä lääkäreillä on vielä paljon oppimista mitä selän toimintaa tulee.

• LL

Selkäperäinen kipu on yleistä ja SI-nivelperäinen harvinaista. Luutunut SI-nivel viittaa selkärankareumaan useimmiten - silloin vaivat voivat olla selkärankareumasta joka jyllää ylempänä selässä.

• si-kroonikko

Si-nivelen kivut ja lonkankoukistajien kireys liittyy toisiinsa. Sen sanoo jo maalaisjärkikin. Jalan taaksevienti rajoittuu kun psoas on kireällä. Si-nivelen liike tyssää. Miten yleistä tämä sitten on, siihen en ota kantaa.

Mielestäni olisi kaikkien etu, että nuoret ihmiset saisivat apua vaivoihinsa ja pysyisivät työkykyisinä. Fiksut lääkärit ja terapeutit osaavat myöntää sen, että heidän tietämyksensä on ollut puutteellista esim. minun tapauksessa.

Oma elämäni on mennyt pilalle tämän vaivan kanssa. Itse olen ns. hankala tapaus, eikä mitään lopullista parannusta ole luvassa. Tämän tyyppinen vaiva on todella vaikea ratkaistavaksi, koska tähän liittyy myös lonkan ongelma. Tietoa ei ole vielä tarpeeksi.

Jos lievemmissä tapauksissa, joissa on si-nivelen ongelmaa, alaselän kipua, lonkankoukistajien kireyttä, saataisiin jotain aikaiseksi oikeanlaisella fysioterapialla ja venyttelyllä niin sen luulisi olevan koko yhteiskunnan etu. Nythän on puhuttu myös siitä, että istumista kannattaa välttää, koska se kiristää lonkankoukistajia ja aiheuttaa sitä myöden selän vaivoja. Itse olen kaiken lisäksi tehnyt istumatyötä. Säryt on olleet hirveät, mutta opioidien turvin sinnittelin vuosikausia.

Aloittajalle sanoisin, että olet itse oman kroppasi paras asiantuntija. Jos löydät vielä fiksun ja oikealla tavalla nöyrän lääkärin, niin aina parempi.

• magn..

Röngtenlääkäri oli lausunut että mulla on selkärankareuman jälkitila.Nyt otettiin B-LA 27 reumakoe verestä ja odotan vastausta. Aikaisemmin todettu rintarangassa nivelmuutoksia, jotka viittaavat selkärankareumaan.Reumalääkäri totesi silloin 2009 että ei ole selkärankareumaa.

Mutta nyt kuitenkin röngtenlääkäri mainitsee selkärankareuman jälkitilan.Ihan mukavaa että mullekkin kerrotaan asiasta:(

Kyllä mulla on ollut kipuja SI-niveliin liittyen. Lannerangassa ulkosyrjissä polttavaa ja pistelevää kipua. Voi toki johtua myös lonkan nivelrikosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2892
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2742
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2342
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1668
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      240
      1568
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1495
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1256
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe