Mikä olisi sellainen siedettävä alue Oulussa, johon muuttaa? Oman käsitykseni mukaan Oulussa on paljon näitä nk. "p*ska lähiöitä, joissa asustelevat kaikenmaailman narkkarit ja juopot.
Siedettäviä asuinalueita Oulussa
142
13778
Vastaukset
- fyffeä löytyy
Karinkanta Patelassa ja Värttö. Kaakkurin suunnalla on Oulunlahti, siinä rannan tuntumassa. Tosin p-aukisilla ei ole noille paremmille alueille asiaa.
- aljdssaas oaspdioasa
Karinkantaa voi suositella. Kaikinpuolin rauhallinen pientalolähiö suht lähellä keskustaa hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden lähellä ja ihan meren rannassa. Sitä en ihan allekirjoita, että olisi pelkästään rikkaiden aluetta. Rivitaloasuntojen neliöhinnat on itseasiassa mielestäni jopa halpoja alueeseen ja yleiseen hintatasoon verrattuna.
- tarkennusta...
aljdssaas oaspdioasa kirjoitti:
Karinkantaa voi suositella. Kaikinpuolin rauhallinen pientalolähiö suht lähellä keskustaa hyvien kulkuyhteyksien ja palveluiden lähellä ja ihan meren rannassa. Sitä en ihan allekirjoita, että olisi pelkästään rikkaiden aluetta. Rivitaloasuntojen neliöhinnat on itseasiassa mielestäni jopa halpoja alueeseen ja yleiseen hintatasoon verrattuna.
Tarkoitin p-aukisilla peruspäivärahalla olevia. Siellä ei ole vuokrakasarmeja eli omalla rahalla sinne pääsee. Yhteiskunta ei rahoita sinne muuttavia.
- rajakylä
kaukovainio, toppila tai rajakylä.. siinä kolme parasta
- puukkoselkä
joo jos puukosta haluaa
- uuno9999990
matkailu nähtävyyksiä?
- hespati24
kaketsu on ihan paska paikka sain puukosta ja kikkelistä kahdesti tnä viikolla
- Rivarit
Kuivasjärvi on ihan oikeasti hyvä alue, olen asunut täällä vuodesta 1996.
Ei ole kerrostaloja eikä kaupungin vuokrataloja.- minierkki!!
Kyllä siellä on kaupungin vuokrataloja, katso vaikka sivakan sivuilta.
- jdsölagisjgk
Pyykösjärvi.
- Peltolakin hyvä
asuinalue, vaikka Nokia on lähellä, tarkoitan siinä suhteessa kun Elop pukkaa ulos porukkaa sieltä!
Muuten rauhaisa alue, n. 2,5 km keskustasta! - rikas vaimo
Kastelli tietenki. Siellä asuu pienimunaisia miehiä, jotka yrittävät jatkaa "sitä" Bemarilla ja/tai Audilla
- bemarimiehen vaimo
Kyllä bemarilla voi ajaa isomunainenkin.
- beemdabljuu
bemarimiehen vaimo kirjoitti:
Kyllä bemarilla voi ajaa isomunainenkin.
periaatteesa voi, mut ei se oo sen oma auto. esim. rakastaja tai sit autoliikkeen huoltomies. isomunaset ei tarvi näitä jatkeita, sori honey!
- Intiön vanha kasarmi
Peltola, Intiö, Värttö tai Kastelli. Muita paska alueitta ei kannata edes harkita.
- Maekkula
Maikkula on melkoisen rauhallinen alue. Tosin hieman kaukana "keskustasta", mutta muutama bussi täältäkin kulkee keskustaan ja hyvällä tuurilla (parittoman vuoden toinen neljännes korkeintaan 60 % ilmankosteudella) tulee vielä takaisinkin.
- Mäikkylää
En suosittele Maikkulaa. Itse asun täällä korvessa ja ei oo kivaa. Kaakkurikin on toki kaukana keskustasta mutta siel on sentään Citymarket jne...
- 10+3
ai maikkula....trokareita, vanhoja poikia jotka eivät tee mitään, pahoinpitelijöitä ja huumeita, suositan tosiaan. onhan siellä toki kunnon ihmisiäkin mut ne sivakan kerrosalojen porukat, hyvästi koko väki.
- reipashta! on!
ostarin seuvun puistonpenkeillä & porttikongeisa älli usseinkin tiivistyypi!! =D
- EeroVK
Rajakylän pohjoispään omakotialue on tosi viihtyisä ja kiva alue. Ei Patela ja rajahautakaannmoitteita saa ainakaan multa. Olen asunot monessa paikassa. Kastelliin en enää lähde, juoruisempaa ja tympeämpää aluetta en tiedä. Homeisia vanhoja taloja joilla on sikahinta samoinkuin Karjasillalla.
- Bemarimiesten munat
Kastelli (ml. ranta-kastelli) - oululaisten narsistien ghetto. No, onneksi se porukka on slummiutunut sinne, että muualla oulussa voi elää ja hengittää vapaasti.
- HalleLujaaAasit
miten täällä elää ja hengittää vapaasti ku lestat huohottaa niskaan jokaisella virkamiehen pallilla
turhia virkoja, joissa ei mitään työtäkään viranhaltijoilla, kohan pönötetään vaan ja nostellaan monen kymppitonnin palkkoja
hallelujaa - Anonyymi
HalleLujaaAasit kirjoitti:
miten täällä elää ja hengittää vapaasti ku lestat huohottaa niskaan jokaisella virkamiehen pallilla
turhia virkoja, joissa ei mitään työtäkään viranhaltijoilla, kohan pönötetään vaan ja nostellaan monen kymppitonnin palkkoja
hallelujaaHei, rivien välistä kuvastuu kateus, joka myrkyttää mielesi.
- Viihtyisiä paikkoja
Taskila, Ranta-Koskela ja Patela ovat hyviä ok-alueita.
- jotainneuvoaainakin
Jos rauhallista aluetta läheltä keskustaa haluat niin tosiaan Kastelli, Oulunsuu, Knuutilanranta, Lämsänjärven ympäristö mutta siitä rauhasta sitten joudut myös maksamaan. Jos kauempaa niin joen toinen puoli. Nyrkkisääntönä mitä vähemmän isoja kerrostaloja niin sen parempi. Ja jos neliöhinta asunnolle alkaa tuntua halvalta niin varma merkki siitä ettei kovin suosittua aluetta ole paikallisten keskuudessa. Monella alueella myös rauhallisista mutta lähsitöllä voi olla jo häiriöitä. Esim Mäntylä rauhallista varsinkin koita/lapsiperheille mutta Hiirosessa siinä lähistöllä alkaa jo vuokrataloissa olla jotian häiriöitä. Vanha Kaakkuri kans suht rauhallistaJoten jos tarkempia vastuksia haluat niin kerrohan vaan paljon sulla varaa maksaa. Vuokra vai omistusasunto?
Jos halpaa haet niin meritoppila, Rajakylä, kaukovainio, osa Tuirasta jne jne katso aikaisempia keskusteluja niin löydät paljonkin tietoa alueista- KoitaIttiäsi
jos tarkempia VASTUKSIA haluat
no, minäpä kerron, että minulla on sikapaljon rahaa - minkälaisia vastuksia sinä nyt annat mulle?
mitä on koita-perheet?
- Otapaonkeensiitänyt
Länsi-Tuira on hyvää ja rauhallista aluetta. Mutta älä haksahda Itä-Tuiraan joka on levotonta aluetta.
Keskustassa on valtaosin saunattomia pieniä kopperoita joilla on posketon hinta.
Kaihda Kaukovainiota.
Rajakylä on mainettaan paljon parempi. Hinnat edullisia.
Kaijonharjussa on edullisia ja hyviä opiskelija-asuntoja, saunat ja parvekkeet yms. - asunoulussa
Haapalehto, Myllyoja, Myllytulli, Maikkula, Kuivasjärvi, Pyykösjärvi, Koskela (ei liisantie!), Hietasaari (tai mikä Toppilanranta se nyt on), Karjasilta, Peltola, Höyhtyä, Nokela....
Ei niitä paljoa ole vältettäviä. Kunhan ei Itä-Tuiraan, Toppilaan, Rajakylään, Kaijonharjuun tai Kaukovainiolle erehdy muuttamaan:)- minäkin Oulusta
Myllytulli ja nykyään myös länsi-tuira on p-alueita. Vaikka ei olisi kaupungin tai vvo:n vuokra-kämppiä, niin vanhoissa omistusasunnoissa on paljon yksityisen vuokraluukkuja. Omistajat ei välitä miten vuokralainen siellä asuu kunhan sossu maksaa vuokran ajallaan. Vanhat kämpät on monesti alkuperäisessä kunnossa joten ei pahemmin omistajaa haittaa vaikka kaljaa kaadellaan lattialistojen rakoihin ja nyrkillä hakataan väliovet paskaksi. Tunnen muutamia kiinteistönhoitajia Oulusta ja niiltä kuulee minkälaista menoa missäkin talossa vietetään. Melkein jokaisessa tuiran kerrostalossa on vähintään yksi vuokraluukku, jossa asuu joku alkkis tai narkki, tai muuten vain päästään vajaa joka ei välitä mistään mitään.
- Bemarimies ja munat
....eikä (Ranta)Kastelliin....siellä on vain se narsistiporukka, kuten tuolla joku kirjoitteli
- _maikkula_
Kylläpä täältä löytyy kateellisia ihmisiä :D Ei minun ainakaan tarvitse olla Kastellissa asuville kateellinen vaikken asukkaan siellä. Ihan viihtysän oloinen alue on, kun siitä olen ohi pyöräillyt.
- sokka irti!
Kastellissa on varmaankin ihan jees -tyyppejäkin. Empiiriset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että narsisteja tai ainakin narsisitisista luonteenpiireistä kärsiviä siellä on ja paljon. Näkeehän sen jo ulkokultaisuudesta!
- arvelija.
Siedettävyys riippuu paljon naapureista, joita on kaikkialla.
Huonosta naapurista on vaikeampi päästä eroon omakotialueella kuin kerrostalossa. - rauhaa rakastava
Jylkynkangasta suosittelen, uudehko asuinalue joka kumminkin jo valmiiksi rakennettu, ei siis tule yllättäen kapakka seinän taakse.
- Vara valita
Kyllä minä pidän länsi-Tuiraa yhtenä parhaista alueista Oulussa. Itä-Tuira on asia erikseen.
Kaijonharjussa asuu paljon vuokralaisia, lähinnä opiskelijoita. Siellä on ostarissa hyvät palvelut.
Rajakylän mainetta pilaa kapakka. Sen ympärillöä on vuokrataloja, muu alue on viihtyisaa ja varsinkin omakotialueet.
Meri-Toppila on slummia. Hietasaaren puolella on ihan eri tason asukkaita. Keskustaan ei kannata haksahtaa, palbvgelut sitä ja tätä ja kapakoita joka korttelissa useampia, levotonta meininkiä ja njurkkiin kuseskelijoita joka pihalla.
Heinäpää on Storaq-Ensonsaastealuetta.- palbvgelut
Mistä niitä palbvgeluja saa? Mitä palbvgelut sisältävät?
- audipösö
ja Kastelssi, se vasta paikka - ja ne pienimunaiset miehet bemareineen :)
- Mun mielipiteitä
Joo,samaa mieltä että Rajakylää mollataan turhaan. Joka lähiössä on nykyään kapakka ja sen ympärillä röllisakkia. Rajukylän huono maine on ihan vanhaa perua. Nykyään oikein mukava paikka, lyhyt matka tekn.kylään. Oma uimaranta ja venesatama vieressä ja lenkkeilymaasto hyvä. Suosittelen.
Ei Puokkarikaan hullumpi paikka ole, samoin Toivoniemi OK.
Meri-Toppilaa haukutaan, en tiedä onko turhaa haukkumista, siellähän asuu maahanmuuttajia ja YH-ihmisiä vuokrataloissa, joukossa varmaan monenlaisia.- Kaapolainen
Eipä oo esimerkiksi Jylkynkankaalla tai Oinaansuolla kapakkaa. Ja siksi näillä alueilla olen viihtynyt sen 12 vuotta. Kauppa ja hyvä koulu päiväkoti kuitenkin lähellä. Kaijonharjussa kohtuullisen matkan päässä lisää palveluja. Ritaharjuun tulee kauppakeskus eikä Ruskon Cittariinkaan kohtuuton matka.
- paremmat alueet
Kaapolainen kirjoitti:
Eipä oo esimerkiksi Jylkynkankaalla tai Oinaansuolla kapakkaa. Ja siksi näillä alueilla olen viihtynyt sen 12 vuotta. Kauppa ja hyvä koulu päiväkoti kuitenkin lähellä. Kaijonharjussa kohtuullisen matkan päässä lisää palveluja. Ritaharjuun tulee kauppakeskus eikä Ruskon Cittariinkaan kohtuuton matka.
Ei ole mäntylässä eikä saarelassakaan. Siksi täällä ei viihdy narkitkaan. Siis saarelassa asun nykyään.
- peter19834
itse olen kaijonharjussa asunut 6v ja hyvä on ollut asua täällä ei valittamista.palvelutkin on lähellä eikä kauhee matka keskustaan ole ja hyvät yhteydet myös julkisilla. hulluja paikkoja oulussa on rajakylä, toppila, kaketsu ja itä-tuira.
- kaketsula asunu
Kaukovainiollakin on tosi paljon siitä kiinni, millä tiellä tai missä talossa asuu. Kyllä sen vuokrahinnoistakin näkee mihin ei kannata muuttaa.. Tornihaukantie ja Tuulihaukantie on varmaan ne pahimmat joita kannattaa välttää. Sitten taas esimerkiksi Varpushaukantie ja Suohaukantie on aika rauhallisia eikä siellä asuessa edes huomaa että on jossain "slummi"-kaketsulla. Ostari tietenkin on mikä on mutta päiväsaikaan siellä uskaltaa ihan hyvin olla, kuitenkin ässät ja siwat ja apteekki (joka on keskimäärin 3 tuntia päivässä auki) on kuitenkin siinä.
Lasten kanssa en sinne muuttaisi kuitenkaan mutta lapsettomille aikuisille varmasti mainettaan parempaa asuinseutua kun osaa oikean talon ja tien löytää mihin muuttaa. - eri_nimimerkki
Timo, sustakin tulee sellainen. Pysy kotonasi.
- 30
Torinrannassa on kiva asua. Täällä on useita Sivakan ja VVO:n vuokrataloja ja alue rauhallinen.
- 23tyttökaijonharjust
Kaijonharju ei oo kyllä mikään levoton enää! se oli ehkä joskus, mutta se on huomattavasti rauhoittunut. Olen opiskelia , joka asuu ihan tässä kauppojen kulmilla niin ihan samanlainen meno täälläkin on kun muissakin paikoissa. En muuttaisi täältä enää pois. Ihanan rauhallinen seutu, lähellä kauppoja ja hyvät bussiyhteydet keskustaan. tykkään !
- tiedän
JOO RAUHALLISTA ON KAJONHARJUSSA JA HYVÄT PALVELUT
- ISAL
tiedän kirjoitti:
JOO RAUHALLISTA ON KAJONHARJUSSA JA HYVÄT PALVELUT
Toppilansaarea suosittelen, sijaitsee siis Hietasaaressa, lähellä Nallikaria.
- Haataja A.
Olen asunut Oulussa seuraavissa kaupunginosissa: Peltola, Myllyoja, Kastelli, Kaakkuri, Kaukovainio, Tuira, Pyykösjärvi, Alppila, Metsokangas, Rajakylä, Kaijonharju, Keskusta..tulikohan kaikki..
Aivan kaikki, yhtä lukuunottamatta ollut tosi rauhallisia. Niin Kaijonharju, Kaakkuri, Rajakylä kun Kaukovainiokin.. ei mtiään häiriötä eikä ongelmaa. Kaupunginosa jossa heräsi yöllä mm ostarin pihalla olevaan joukkotappeluun (ählyt vs suomalaiset), väisteli kerrostalon rappukäytävässä oksennuksia ja verta, potki muutaman kerran naapurin käytävään jättämän haisevan roskapussin ulkopuolelle ym.. oli MYLLYOJA. AIVAN JÄRKYTTÄVÄ PAIKKA! - seppo
Karjasilta.
- -Köde-
Joo Karjasilta on huippu jos on varaa ostaa sieltä kämppä.
- oma_rauha
Muuta Kastelliin. Siellä on rauhallista asua ja palvelut lähellä. Pian valmistuu uusi koulukin.
- Rintamamies talo
Mielestäni Värttö on siedettävämpi kuin Toppila,vaikka tuntuu joskus kuin asuisi lähellä Ruskon kaatopaikka.
Heinäpää, Alppila, Kaakkuri
- 11+8
MIKSI ihmeessä näitä kuukausia vanhoja juttuja nostellaan?? Aloittaja on varmasti jo muuttanut
- Gerbedez
Kun kerran ketju nostettiin niin kysympä miten todennäköistä on saada rauhallinen vuokra-asunto jos etsii Myllyoja-Saarela akselilta? Kokemusta on Rajakylästä, Koskelasta, Simpsistä, Peltolasta ja Välivainiosta ja Koskela oli ainoa, jossa pystyi kunnolla asumaan.
- Itä-Tuira
Itse olen asunut puoli vuotta itä-tuirassa mitä täällä mollataan. 9-kerroksinen talo, koskaan ei mitään ääniä kuulu tai näe häiriköintiä. Kerran nähnyt yhden miehen humalassa tulevan sisään. Myöskään ympäristössä ulkona ei mitään häiriötä, valintatalossa nähnyt ajoittain joidenkin jäävän kiinni varkauksista. Harvemmin kukaan päihdeongelmainenkaan ulkona ventovieraille aiheuttaa mitään ongelmia. Eniten pelkäsin meteliä talossa, mutta sitä ei ole ollut laisinkaan.
- ruu213
Haukiputtaan kirkonkylä on mainio paikka.
- ziuzauaah
Kun kerran Kaijonharju , Toppila ja Kaukovainio ovat saaneet huonot maineet , niin ne eivät siitä parane! eli nämä kolme paikkaa ovat aina "lähiöitä" palstojen mukaa. Ei kannata kaikkee uskoo mitä täällä kuulee! menkää ite testaamaan nämä asuinpaikat niin saatatte yllättyä positiivisestikin :)
- ziu ja aahh
Testattu on kaikki kolme eikä ole ikävä takaisin. Paljon halpoja kaupungin vuokraluukkuja ja räkälä nurkan takana niin se on varma että ongelmia riittää. Rajakylän ostarin seutu menee samaan kastiin.
- 12221
Suosittelen Rannanperä/Rusko/Hönttämäki/Talvikangas -akselia. Täällä ei ole mitään epämääräistä väkeä. Oikein rauhallinen ja mukava seutu. Paljon lapsiperheitä.
- mielipiteeni.
Intiössä olen asunut kohta 10 vuotta ja voin sanoa, että täällä on hyvin mukava asua. Rauhallista aluetta, naapurit kunnon ihmisiä ja täältä etäisyys keskustaan on juuri sopiva, ei liian lähellä tai liian kaukana. Suosittelen sinulle siis Intiötä!
- sarana55
pyykösjärvi, puolivälinkangas, välivainio, intiö.
- 2016
haukiputtaan ghetto kaupunginosaan ei kannata muuttaa
- 30 vuotta asuneena:)
Jokikylä Haukipudas kuningas paikka asua.
- vapaus=ongelma
Sanonta "missä vapaa nuoriso, siellä ongelma" pätee paikkansa jokaisen asuinalueen kohdalla, eli jos mielii kunnollista asuinympäristöä niin ongelmat voi minimoida valitsemalla alue, missä notkuu vähiten vapaata loisnuorisoa.
- Siellä on lääniä
Joku Yli-iin korpi.
- Poismuuttaja 16
Siellä on lääniä kirjoitti:
Joku Yli-iin korpi.
Oinaansuolla on liikaa kyttääviä rivitalo asujia! : /
Jos vihaat kyttääviä naapureita,älä missään nimessä muuta Oinaansuolle!! - No lääniä on kyllä
Siellä on lääniä kirjoitti:
Joku Yli-iin korpi.
Joo ei oo baaria eikä kioskiakaan. Miten siellä joku voi asua?
- örisijä
maikkula = apinatarha.
- 3+7
mites noin?
- Henriikkatar
Rajakylän omakotialueella ei ole mitään moitittavaa. Kerrassaan mahtavan rauhallinen paikka kasvattaa lapsia. Ostarialueella pyörii oma sakkinsa, mutta ei se tänne yli 1 km päähän vaikuta mitenkään. Suosittelen lämpimästi Rajakylää, ainakin omakotiasujan näkökulmasta.
- olen tyytyväinen
Kaukovainion etelä puoli.
- etelän mies..
Totta. 15km kahjovainiolta etelään.
- suosittelen
kaukovainion länsipuoli- omistusasuntoja.
- ei vuokrapaikkoja !
No meillä tässä proletariaattivapaassa Parkkisenkankaassa on ihan hyvä olla !
Pieni siisti ja rauhallinen alue .
Ei pakolaisia, spurguja ym....
Sivistynyt arvio alueesta: OULUN PARAS ! - täällänäin
Kuudessa paikassa Oulussa asunut, mutta kyllä tämä Länsi-Patela ja Karinkanta on parasta seutua tässä kaupungissa. Rauhallista pientalo-aluetta keskustan ja moottoritien lähellä. Linnanmaan Prisma ja Pateniemen palvelut vieressä.
- Joskus asunut
Samaa mieltä olen.
- Garygary
Paras on Toppilansaari. Vieressä luonto ja meri. Kaupunkiinkin siltoja pitkin matka ei rasita.
- mäntymetsääKATSELEN
Itse tykkään edelleen kaukovainion länsi puolesta.
Höytyä ja keskusta tuossa nurkantakana , kun alikulkutunnelin alittaa Höyhtyän puolella. - tuulipukulookki
Oulussa ei ole yhtään siedettävää asuinaluetta.
- Parhaat:
Karjasilta, Höyhtyä, Nokela, Kastelli
- röörirassi
Saako Kaijossa naisilta rööriä?
- omas luukus...
Syötä postinumero, niin saat tilastotietoa alueesta.
http://www.omatieto.fi/asuinpaikkani/ - kake.vainio
kaukovainio on ainakin aivan järjetön usean jengin kohtauspaikka. Pizzeria-ampuminen ja puliukkojen sekä akkojen jatkuvaa älämölöä holovin kupeessa. Asuin itse siellä. Ihan on perseestä. Uskon ett vain rajakylä on pahempi.
- hela-tina-vaski
No, tämä Kaukovainion länsi-puoli on niin rauhallinen alue, olisi jokin lapsiperhe tervetullut.
- onon.
jalohaukantiellä on mukavaa!1
- nistivainio ry
On varmasti, koko kaketsu on nistien ja linnanvenkuloiden paratiisi.
- siisti ja kunnolline
nistivainio ry kirjoitti:
On varmasti, koko kaketsu on nistien ja linnanvenkuloiden paratiisi.
vuokrataloissa voi asua ihan kunnon väkeäkin
- jäätävä fakta
siisti ja kunnolline kirjoitti:
vuokrataloissa voi asua ihan kunnon väkeäkin
Totta. Lähes jokaisessa vuokratalossa löytyy myös se kunnollinen 1 prosentti...
- vai niin
jäätävä fakta kirjoitti:
Totta. Lähes jokaisessa vuokratalossa löytyy myös se kunnollinen 1 prosentti...
Kuinka pitkä kokemus on siitä vuokrataloasumisesta?
- Josef 2013
Järkeviä vaihtoehtoja ainoastaan keskusta tai Heinäpää. Oulun kokoisessa pikkukylässä ei kannata lähteä mihinkään lähiöön näivettymään. Hankala kulkea korvesta, keskustassa on mukavaa asua kun on palvelut lähellä eikä tarvitse miettiä kyytejä.
- stalin 2013
Onko pakko muuttaa keskustaan tai heinäpäähän, jos ei kaipaa niitä keskustan "palveluita" eli lähinnä kaljabaareja?
Olen asunut nyt 12 vuotta höyhtyällä, ja koko sinä aikana käynyt muistaakseni 3 kertaa keskustassa.
Keskustassa on liikennettä ja melua kellon ympäri, ja pakokaasut leijailee korvausilman mukana asuntoon. Se on pidemmän päälle yhtä terveellistä kuin tupakanpoltto.
Jos sinä alkoholisti/pitkäaikaistyötön tarvit niitä kaljakuppiloita joka päivä, ei se tarkoita että kaikki muutkin tarvii. - Raitis2013
stalin 2013 kirjoitti:
Onko pakko muuttaa keskustaan tai heinäpäähän, jos ei kaipaa niitä keskustan "palveluita" eli lähinnä kaljabaareja?
Olen asunut nyt 12 vuotta höyhtyällä, ja koko sinä aikana käynyt muistaakseni 3 kertaa keskustassa.
Keskustassa on liikennettä ja melua kellon ympäri, ja pakokaasut leijailee korvausilman mukana asuntoon. Se on pidemmän päälle yhtä terveellistä kuin tupakanpoltto.
Jos sinä alkoholisti/pitkäaikaistyötön tarvit niitä kaljakuppiloita joka päivä, ei se tarkoita että kaikki muutkin tarvii.Taidat itse olla alkoholisti koska luulet että kaikki palvelut liittyvät alkoholiin.
Lisäksi olet ilmeisesti syrjäytynyt tai hysteerikko koska olet käynyt 12 vuoden aikana vain 3 !!! kertaa ihmisten ilmoilla. Tuohan kuulostaa jo melko sairaalle. - stalin 2013
Raitis2013 kirjoitti:
Taidat itse olla alkoholisti koska luulet että kaikki palvelut liittyvät alkoholiin.
Lisäksi olet ilmeisesti syrjäytynyt tai hysteerikko koska olet käynyt 12 vuoden aikana vain 3 !!! kertaa ihmisten ilmoilla. Tuohan kuulostaa jo melko sairaalle.Teen kolmivuorotyötä, ja käyn vapaa-ajalla punttisalilla 5x/viikko, sen päälle juoksulenkit 2x/viikko. Keskustassa ei ole minulle mitään. Alkoholia maistoin viimeksi 1998. Kotona käyn vain nukkumassa, syömässä ja vaihtamassa vaatteet, muuten ei pahemmin ole aikaa olla kotona.
- Ei voi moittia
stalin 2013 kirjoitti:
Jos sinä alkoholisti/pitkäaikaistyötön tarvit niitä kaljakuppiloita joka päivä, ei se tarkoita että kaikki muutkin tarvii.No jos tosiaan olet ollut 12 vuotta Höyhtyällä ja käynyt tuona aikana joka neljäs vuosi keskustassa, niin oliskohan aika tarkistaa pikkusen sitä omaa sielunelämän tasapainoa... Huhhuh! Itse muutin Ouluun muutama kuukausi sitten ja kyllähän tämä Heinäpää on kertakaikkisen loistava paikka asua, rauha maassa ja kaikki kivenheiton päässä =)
- kaketsu3
Kaukovainiossa ei ole mitään vikaa. Olen asunut täällä puoli vuotta, enkä ole havainnut mitään outoa tai hämärää. Taidatte perustaa väitteenne johonkin yhteen, kahteeen väkivallantekoon, mutta mielestäni se ei pilaa paikan mainetta. Ottakaa asioista selvää, ennen kuin tulette huutelemaan.
- Se mustiin pukeutuva
Jep. Ainakin täällä kerrostalossa saa asua rauhassa ja turvassakin. Kauppakin on lähellä. Spurguja on ostarilla aina joukko. Vanhoja juoppoja, joiden rumia naamoja ei jaksaisi kyllä katsella. Kuseskelevat pensaikkoihin ja örisevät keskenään. Kaupoissakin on usein vartija kassan vieressä. Pyörävarkaita liikkuu öisin, joten pyörät pitää laittaa vaijerilukolla kiinni telineeseen, muuten se katoaa pian jos on hyvä pyörä. Positiivistakin löytyy, nimittäin pitseriassa on hyvä palvelu ja edullista! Ei tämä mikään Suomen kaunein paikka ole mutta kaikki toimii ja olen tyytyväinen. Omasta päästä on niin paljon kiinni.
- ihanaa1
Se mustiin pukeutuva kirjoitti:
Jep. Ainakin täällä kerrostalossa saa asua rauhassa ja turvassakin. Kauppakin on lähellä. Spurguja on ostarilla aina joukko. Vanhoja juoppoja, joiden rumia naamoja ei jaksaisi kyllä katsella. Kuseskelevat pensaikkoihin ja örisevät keskenään. Kaupoissakin on usein vartija kassan vieressä. Pyörävarkaita liikkuu öisin, joten pyörät pitää laittaa vaijerilukolla kiinni telineeseen, muuten se katoaa pian jos on hyvä pyörä. Positiivistakin löytyy, nimittäin pitseriassa on hyvä palvelu ja edullista! Ei tämä mikään Suomen kaunein paikka ole mutta kaikki toimii ja olen tyytyväinen. Omasta päästä on niin paljon kiinni.
täällä on hyvä asua kauppakin ihan nurkan takana
ja onneksi vuokrat ovat korkeat niin ei tuu epämääräistä sakkia
- Kuivis Oinas
Kuivasjärvi ja Oinaansuo ovat oulun parhaimmat asuinalueet... Ei ole kerrostaloja ja muutenkin vuokra-asuntoja on vähän! Ja Kuivasjärvellä on TERON baari (y) ;)
- eieieieij
teron baari, hyi hitto mikä räkälä seki!
- Onneksi pääsi pois
Kuivasjärvi on vitussa asti ja Oinaansuolla vasta haulikko lauloi.
- ok on aina ok
Onneksi pääsi pois kirjoitti:
Pysy sinä vaan siellä kaketsulla niissä vuokratallelokeroissa ;)
Mieluummin asun velattomassa ok:ssa kuin tallelokerossa vuokralla.
185 neliötä, asuinkulut noin 300 euroa kuussa, sis. vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto, vakuutukset. Sehän tekee melkein 1.65 euroa per neliö. Paljonko tallelokerossa vuokra? ;) Kuka sanelee saunavuorosi? Onko teillä taloyhtiössä määrätty yöaikaan hiljaisuus? Saatko rempata asuntoasi kysymättä muilta lupaa, ja rempata vaikka keskellä yötä? - Onneksi pääsi pois
ok on aina ok kirjoitti:
185 neliötä, asuinkulut noin 300 euroa kuussa, sis. vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto, vakuutukset. Sehän tekee melkein 1.65 euroa per neliö. Paljonko tallelokerossa vuokra? ;) Kuka sanelee saunavuorosi? Onko teillä taloyhtiössä määrätty yöaikaan hiljaisuus? Saatko rempata asuntoasi kysymättä muilta lupaa, ja rempata vaikka keskellä yötä?Hankala vastata ainoaankaan kysymykseesi kun en sattumoisin asu vuokralla. PS. Kaketsu on rauhoittunut aika paljon sitten 90-luvun.
- Originelli Elli
ok on aina ok kirjoitti:
185 neliötä, asuinkulut noin 300 euroa kuussa, sis. vesi, sähkö, lämmitys, jätehuolto, vakuutukset. Sehän tekee melkein 1.65 euroa per neliö. Paljonko tallelokerossa vuokra? ;) Kuka sanelee saunavuorosi? Onko teillä taloyhtiössä määrätty yöaikaan hiljaisuus? Saatko rempata asuntoasi kysymättä muilta lupaa, ja rempata vaikka keskellä yötä?Oma valinta kai se on mihin muuttaa... Sitten kun hommat ja huvitukset on sillä paikalla saatu tehtyä niin lähdetään muualle. Itsekin asun kerrostalossa kaupungissa vuokralla opiskeluajan, mutta pääsen tästä esim. autolla kesämökille 25 minuutissa ja kaupunkiin polkaisee 15 minuutissa pyörällä jos huvittaa. Enempi se on oman pään toiminnasta viihtyykö missäkin, kuin siitä montako neliötä alla on. Kuitenkin sitä voi olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. Nimittäin oman pääsi sisällä.
- kuivasjärveltä moro!
Onneksi pääsi pois kirjoitti:
- 5489p
kuivasjärveltä moro! kirjoitti:
Ihan sama. Rumat ne vaatteilla koreilee ja tyhmät rahoillaan kehuu.
- :).
Toppilaaressa on vallan rauhallista. Joku pieni kauppa jos löytyis vielä niin ois oikeen hyvä :) Mutta eipä toisaalta Tuiraan nyt paha matka ole.
- puukko-rudolf
Kolmen kärki Tuira, Rajakylä ja Toppila.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013102517553457_uu.shtml - Osmo T
Kaakkuri, Rajakylä, Toppila, Itä-Tuira, Intiö, Maikkula ja tottakai Tupsula.
- näin o
ruskon kaatopaikka tai takalaanilan teollisuusalue.. siellä ei asu ihmisiä :D
- iha itsestäsi kiinni
eiköhänse oikeesti oo vähän itsestänsäki kiinni minne menee ja missä seurassa Liikkuu ja mihin aikaan? olen itse asunnu 2.5 vuotta itä-tuirassa ja kalliotiellä eikä mitään ongelmia oo ollu vaikka se talo missä asuinki heräs eloon siinnä puolen yön paikkeilla ja porraskuilussa kävi jatkuva ralli.
Mutta loppupeleissä se on iha siittä kiinni miten itse käyttäyvyt. ja elät
eli jos jatkuvasti oot hörhöilemässä jossaki niin sehä on varma et ennen oot putkassa/vankilassa tai sitte sairaalan teho osastolla tai pahimillaa ruumis huonella
p.s oulussa voi asua tasokkaalla alueella jossa maksat sika kallista neliöhintaa vuokrasta tai sitte voit asua ns Ghettoissa joissa päässee jopa alle kolmensaan kk vuokralla hieman ränsistyneeseen kaksioon jossa luodin reijät ovissa ja puukoniskemiä seinässä ja asioilla kannattaa käyvä just aamu kymmenen ja ilta neljä välillä. jotta välttyisi ongelmilta p.s kaikenmaailman hörhöistä ei välttis pääse eroon vaikka asutki jossain tasokkaallaki alueella monilla hörhöillä on auto käytettävissä tai kavereita joilla on auto ja silläne pääsee mihin tahansa kaupungin osaan.- voijee
Höpöhöpö! Jos talo raikaa joka yö ei sillä ole mitään väliä kuinka hyvin itse käyttäydyt tai mihin aikaan missäkin käyt, nukuttua et saa kuitenkaan.
- Raksilalainen
RAKSILA on Oulun paras alue asua.
- Virpiniemestä moro
Mikä siitä tekee parhaan? Oletko varma että enemmistö on samaa mieltä?
- Rauhallinen mies
Kunhan asiat järjestyy tässä hiljalleen, niin muutan pois täältä Rajakylästä. En voi sietää tätä paikkaa jostain syystä. Olisi pitänyt jäädä sinne pohjoiseen asumaan ja unohtaa kaikki muuttamisajatukset. Täällä tapahtuu kaikenlaista, ja ihmiset on välillä ihan outoja, ja juoppoja on joka paikassa varsinkin kesäaikaan. Kun sellaiseen ei ole tottunut, niin sitten on vaihdettava maisemaa, ja sen takuulla teenkin melko pian. Olen tottunut kymmeniä vuosia asumaan todella hiljaisella seudulla, ja päätin sitten kokeilla asumista tällaisella paikalla, ja eihän tästä oikein nauti. Ja kun ei ollut mikään pakko tänne muuttaa, niin mikään ei silloin myöskään estä muuttamasta täältä poiskaan. Suomi on, onneksi, vielä vapaa maa jossa voi liikkua mielensä mukaan ja tehdä haluamiaan asioita.
- huonosti valittu
Onhan se suuri harppaus muuttaa rauhalliselta alueelta Oulun villiin länteen. Minä olen koko ikäni asunut Oulun keskustan tuntumassa, enkä lähtisi mistään hinnasta Rajukylään asumaan.
- opiskelija2373
Tuirankin on ihan hyvä paikka. ei valittamista. Pitkältihän se asumisviihtyvyys riippuu siitä millaiset naapurit sattuu saamaan. Vaikka tätä Tuiraakin sanotaan että villiä menoa ja huh huh, nii ei ainakaan minun kohdalle ole sattunut mitään. Eikä kavereidenkaan jotka asuvat myös tuirassa.
- gaga
no mitkä talot ne niin ihkuja on, varmaan joku omistusasuntotalo jossa porukka tietenkin fiksumpaa
- 9+3
gaga kirjoitti:
no mitkä talot ne niin ihkuja on, varmaan joku omistusasuntotalo jossa porukka tietenkin fiksumpaa
Hyvin sanottu. Tottahan se on. Omistusasunnoissa asuu yleensä fiksumpaa porukkaa kuin vuokrakolhooseissa. Fiksut osaa säästää omaan asuntoon, tyhmät tuhlaa rahat kaljaan ja asuu soskun tukemassa läävässä.
- näitähän riittää
9+3 kirjoitti:
Hyvin sanottu. Tottahan se on. Omistusasunnoissa asuu yleensä fiksumpaa porukkaa kuin vuokrakolhooseissa. Fiksut osaa säästää omaan asuntoon, tyhmät tuhlaa rahat kaljaan ja asuu soskun tukemassa läävässä.
Jopa sitä taas yleistetään.
Itse laitan rahani mieluummin vuokraan, koska en ala asunnon myyntirumbaan parin vuoden päästä. Ei sitä koskaan tiedä miten ne menee kaupaksi. Vuokrasopimus on paljon yksinkertaisempi irtisanoa. Miksi pitää säästää asuntoon, jos tietää muuttavansa sieltä parin vuoden päästä pois. Sehän nyt olisi järjetöntä.
Niin ja kalja ei maistu, enkä sossusta mitään saisi.
- asasddas
Koskela
- ....................
Ranta-Kastelli, Värttö, Intiö, Oulunlahti ja Karinkata. Siinäpä ne yläluokan lähiöt lyhkäisyydessään. Oulussahan huonoja alueita riittää.
- kuippajärveltä tere
http://www.omatieto.fi/asuinpaikkani/
Tuolta voi katsella asuinaluiden tulotason, maksuhäiriöiden määrän, työttömyysprosentin ym..
Täällä Kuivasjärvellä näyttäisi olevan tulotaso yli 35 k€ vuodessa. - ...
kuippajärveltä tere kirjoitti:
http://www.omatieto.fi/asuinpaikkani/
Tuolta voi katsella asuinaluiden tulotason, maksuhäiriöiden määrän, työttömyysprosentin ym..
Täällä Kuivasjärvellä näyttäisi olevan tulotaso yli 35 k€ vuodessa.Jos tuolla perusteella valitsee asuinalueen, se kertoo aikalailla omista arvoista. Mutta kukin tyylillään.
- castelliboy
... kirjoitti:
Jos tuolla perusteella valitsee asuinalueen, se kertoo aikalailla omista arvoista. Mutta kukin tyylillään.
kastelli, ranta-kastelli ja värttö. knuutilankangaskin on ok. ei noihin jumalan selän takana oleviin slummeihin kannata mennä.alussa mainitsemissani paikoissa on penskoille hyvät koulut ja palvelut lähellä. ei moniosaajat eikä narkkarit haittaa illanviettoa omalla takapihalla, yleensä ottaen joen eteläpuoli, älä usko löpinöitä pohjoisesta. välittäjät kyllä osaavat tullista tulleelle kertoa. lycka till!
- kuippajärveltä tere
... kirjoitti:
Jos tuolla perusteella valitsee asuinalueen, se kertoo aikalailla omista arvoista. Mutta kukin tyylillään.
Totta. Jos haluaa asua maksuhäiriöisen roskasakin seassa, se kertoo paljon omista arvoistaan. Maksuhäiriöisellä voi olla kiusaus rahapulassa varastaa naapureiden omaisuutta. Siksi yritän pysyä roskasakista erossa. Taisit älähtää, koska kalikka kalahti...
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/toppila-on-oulun-maksuhairioisin-alue/596462/?comments=60 - ---/--
... kirjoitti:
Raha määrittää elämän hyvin pitkälle. Harvoin suurituloisilla on tapana liikkua pätkätyönä siivoushommia tekevien kanssa. Kyllä ihmisen lähipiiri tuppaa vaihtumaan väkisinkin, kun sosioekonominen asema muuttuu. Se toimii kumpaankin suuntaan. Kun it-inssi potkitaan pois Nokialta ja jää asuntolaina maksamatta, se vaikuttaa myös lähipiiriin. Oletko koskaan nähnyt kun johtavassa asemassa oleva tai joku poliitikko istuu puistossa puliukkojen seurassa?
- tai näin
kuippajärveltä tere kirjoitti:
Totta. Jos haluaa asua maksuhäiriöisen roskasakin seassa, se kertoo paljon omista arvoistaan. Maksuhäiriöisellä voi olla kiusaus rahapulassa varastaa naapureiden omaisuutta. Siksi yritän pysyä roskasakista erossa. Taisit älähtää, koska kalikka kalahti...
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/toppila-on-oulun-maksuhairioisin-alue/596462/?comments=60Jos vastasit, sinähän älähdit :) Joten kalikka taisi kalahtaa.
- no, no
---/-- kirjoitti:
Raha määrittää elämän hyvin pitkälle. Harvoin suurituloisilla on tapana liikkua pätkätyönä siivoushommia tekevien kanssa. Kyllä ihmisen lähipiiri tuppaa vaihtumaan väkisinkin, kun sosioekonominen asema muuttuu. Se toimii kumpaankin suuntaan. Kun it-inssi potkitaan pois Nokialta ja jää asuntolaina maksamatta, se vaikuttaa myös lähipiiriin. Oletko koskaan nähnyt kun johtavassa asemassa oleva tai joku poliitikko istuu puistossa puliukkojen seurassa?
Ovatko köyhät automaattisesti puli-ukkoja?
- rantarane1
---/-- kirjoitti:
Entisten toimitusjohtajien ja poliitikkojen perheenjäsenten kanssa olen kyllä ryypännyt. Ei se asema ole ikuinen ja korkealtakin voi tipahtaa.
- 594t+
castelliboy kirjoitti:
kastelli, ranta-kastelli ja värttö. knuutilankangaskin on ok. ei noihin jumalan selän takana oleviin slummeihin kannata mennä.alussa mainitsemissani paikoissa on penskoille hyvät koulut ja palvelut lähellä. ei moniosaajat eikä narkkarit haittaa illanviettoa omalla takapihalla, yleensä ottaen joen eteläpuoli, älä usko löpinöitä pohjoisesta. välittäjät kyllä osaavat tullista tulleelle kertoa. lycka till!
Jep ekoissa kahdessa on homekoulu ja viimesessä ei koulua lainkaan. Tosiaan hyvät palvelut. Jopa täällä "korvessa" on paremmin.
- ok-asukas saarelasta
594t+ kirjoitti:
Jep ekoissa kahdessa on homekoulu ja viimesessä ei koulua lainkaan. Tosiaan hyvät palvelut. Jopa täällä "korvessa" on paremmin.
No paljonko sulla on matkaa lähimpään kouluun? Otitko huomioon, että Oulussa on peruskoulujakin kymmeniä? Ei siis olla yhden koulun varassa, kuten teillä siellä mutavelliteiden varsilla.
- 5947+
ok-asukas saarelasta kirjoitti:
No paljonko sulla on matkaa lähimpään kouluun? Otitko huomioon, että Oulussa on peruskoulujakin kymmeniä? Ei siis olla yhden koulun varassa, kuten teillä siellä mutavelliteiden varsilla.
Kilometri kouluun on meidän lapsilla. Ja ihan öljysora tie menee. Onhan niitä kouluja, mutta kuka sinne kuskaa lapsia, kun kaverit menevät lähimpään ja lapsi haluaa niiden kanssa samaan.
- jopollakin pääsee
5947+ kirjoitti:
Kilometri kouluun on meidän lapsilla. Ja ihan öljysora tie menee. Onhan niitä kouluja, mutta kuka sinne kuskaa lapsia, kun kaverit menevät lähimpään ja lapsi haluaa niiden kanssa samaan.
No huh huh. Että ihan aito öljysoratie. Meillä Oulussa päällystetään tiet ihan asfaltilla. Bussit kulkee, ja lisäksi on Suomen kattavin pyörätieverkosto, yli 600km. Vertailuna toinen erittäin tunnetu pyöräilykaupunki europassa, Amsterdam, jossa on pyörätieverkoston pituus vain 500km, ja asukkaita 800 000. Oulussa on siis panostettu pyöräteihin eniten suhteessa asukasmäärään (193 000).
Ymmärrän kyllä, jos lapset on pienestä pitäen opetettu siihen, että siihen lähikauppaankin mennään autolla hakemaan sipsiä ja sokerilimua. Eihän sellainen sokerivalas jaksa pyöräillä metriäkään.
http://www.ouka.fi/oulu/kadut-kartat-ja-liikenne/kevyt-liikenne
- etu-lyöttyläinen
Etu- ja Taka-Lyötty ovat rauhallista aluetta. Asuntojen hinnat ovat korkeahkot mutta eipä ole ainakaan häiritseviä spurguja näkynyt ja kerrostalo jossa asun, on hyvin rauhallinen.
Etu-Lyötyssä on monissa paikoissa vähän revityn näköistä kun rakentaminen on kesken. Hyvin olen kumminkin viihtynyt täällä. Eräs iäkäs tuttavani asuu Taka-Lyötyssä (ei Caritaksessa) ja suosittelee aluetta rauhallisuutta vaaliville; onhan iso osa alueen asukkaista vanhempia ihmisiä. - aina rajukylä ;)
Taas on Rajukylässä leikattu tuoretta lihaa:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/miesta-puukotettiin-kaulaan-rajakylassa/654456/ - heinäpääsä 2 vuotta
Heinäpää on kyllä ehdottomasti paras paikka asua Oulusa. Tosi rauhallista ja keskustan palvelutki lähelä. Ihmettelen ettei täälä oo sitä mainostettu.
- Saarelasta moro
Palvelut kyllä lähellä, mutta pakokaasuja sillä alueella on tarjolla kiitettävästi, on nimittäin erittäin vilkas läpiajoliikenne keskustasta Oulunsalon suuntaan.
- AnonyymiUUSI
Saarelasta moro kirjoitti:
Palvelut kyllä lähellä, mutta pakokaasuja sillä alueella on tarjolla kiitettävästi, on nimittäin erittäin vilkas läpiajoliikenne keskustasta Oulunsalon suuntaan.
Puistokadulla on kova liikenne, mutta muualla ei niinkään. Ei edes esim. Kirkko-, eikä Isokadulla.
- EX oululainen
viestin aloittajalle
Heinäpää, Alppila, Kaakkuri ovat siedettäviä alueita
Kaikissa nuissa asunut - .tinna.
Länsi-tuira on ihan hyvä asuu, mie asun vvon ja kaveri sivakan asunnossa, ei hämminkiä :)
- Oulu on...
http://www.hs.fi/kotimaa/Oulun korkeat itsemurhaluvut eivät ole yllätys kaupungille/a1409035842421
"Oulun korkeat itsemurhaluvut eivät ole yllätys kaupungille"
"Ehkä Tuira ja Toppila ovat olleet sellaisia alueita, jossa sosiaali- ja terveyspalvelujen tarve on ollut yleisesti hieman muita alueita suurempaa."
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070