Minulla on kroonistunut masennus. Oireeni on kuitenkin enemmän ahdistuneisuus kuin masennus. Olen myös skitsoaffektiivinen.
Ihmettelen jo itsekin että mistä johtuu tämä kauhea vihantunne joka sisälläni velloo. Muutamia vihani kohteita: ihmiset jotka käyttäytyvät vastoin sääntöjä ja ihan vaikka etuilu jonoissa. Pienten lasten kirkuminen ja yleensäkin lapset. Itselläni on kolme lasta mutta ovat jo aikuisia.
Vihantunne on niin voimakas kun se sattuu kohdalle että voisin vaikka tehdä mitä sille joka on sen kohteena. Ihan päivittäin sattuu eteeni ihmisiä joita heti vihaan todella paljon.
Eniten pistää vihaksi ihmiset jotka eivät ota toisia huomioon vaan heillä on olevinaan muka omat sääntönsä tässä maailmassa. Kaupassa katselen usein joitain typeriä ihmisiä jotka eivät ajattele yhtään muita vaan tekevät jotain typerää. Pikkulasten juokseminen ja leikkiostoksilla olo raivostuttaa ihan silmittömästi, kun ne sotkee ja suttaa elintarvikkeita. Joskus nuo kakarat yrittävät vielä sanoakin minulle jotain, katson vihaisesti takaisin ja mietin että painukaa sinne mistä olette tulleetkin.
Haluaisin tietää että onko muilla masentuneilla tällaisia tuntemuksia , siis toisista ihmisistä ? Lääkitykseni on ollut jo vuosia sama , en tiedä että onko se riittävä. Toivon asiallisia vastauksia eikä mitään " olet hullu" tai " vaihda lääkitystä".
Viha ihmisiä kohtaan
39
4766
Vastaukset
- Aufseherin
Ittelläni on kans vihaa ihmisiä kohtaan, ei niinkää yksittäisiä kohtaan vaan ihmisiä yhteiskuntana tai kansakuntana. Vihani juontuu lähinnä siitä todellisuudesta, jonka tietoisuuteni on saavuttanu, et hyvinvoivat leveesti elävät tyypit riistää toisiaan, heikompiaan, luontoa. Tuottaa ittelleen hyvinvointia heikompien kustannuksella. Ja semmosia ihmisiä pitäs vielä meidän nuoleskella. Isot pomot, poliitikot...
Yksittäistapauksis sit vihaan sellasia ihmisiä, jokka toimii ajattelematta syvemmin miks toimivat kuten toimivat, esim. traditioita sokeasti seuratakseen, koska muutkin niin tekevät ym.
Mulla on keskivaikea masennus hiljattain todettu, ei lääkitystä. - Jättäkää rauhaan
Minulla on tätä samaa. Välillä mietin hiljaa itsekseni, että voi kun tietäisitte mitä minunkin ystävällisen hymyni taakse kätkeytyy. Vihaa! En oleta olevani ainoa, mutta vahvoja tunteita nämä on. Inhottaa muun muassa kovaääniset, mesoavat ihmiset, huonotapaiset lapset (hyvätapaisia ja muuten hyvinkäyttäytyviä vastaan minulla ei ole mitään, saattavat olla ihan suloisia jopa), huonoja vitsejä viljelevät ihmiset ja ihan vaan suun aukomisen ilosta pälpättävät, omaan ääneensä rakastuneet filosofit. Saatan tuntea vihan läikähdyksiä ihan vaan siksikin että joku tekee jonkin asian "väärällä" tavalla.
En ymmärrä sosialisointia ollenkaan. Minulla ei ole juuri koskaan sosiaalista elämää ollut, mutta kuitenkin sen verran että tajusin ettei toisten ihmisten kanssa hengailu ole minua varten, vaan viihdyn paremmin yksin. Huonoja kokemuksia on myös, mm. täydellinen joukosta erottaminen koulussa. Olenkohan itsekäs? Varmaan jossain määrin. Minulle on tärkeää saada tehdä asiat omassa rytmissäni ja omalla tavallani. Minua rasittaa jo toisen ihmisen hääriminen kodissani. Tästä kaikesta vapautuksen saavat mieheni ja äitini, heitä siedän juuri niin paljon kuin he minua. :)
Vihaan sitä että reviirilleni tungetaan, haluan olla suurimman osan ajastani yksin. En kuitenkaan halua olla epäkohtelias ja siksi minulla vielä on ystäviä, muutama. Minulle muut ihmiset ovat selvästi rasite. - eläimetrules
Pidän eläimistä lähes enemmän kuin ihmisistä. Ihminen on toiselle susi ja minusta ihmiset, minä mukaanlukien, ovat itsekkäitä, ahneita, tekopyhiä, riistäjiä ja oman elämänsä tuhoajia.
- Anonyymi
Ihan totta rakkaus eläimiin on aitoa, kun katsoa napittavat silmillään ja hyväksyvät hoitajansa ihan millainen on , ja haluavat olla lähellä iltaisin sohvalla , esim katselee televisiota . Niihin kyllä kiintyy kovasti niin koiriin kun kissoihin.
Silti on. Oltava ehkä ystävinä ihmisiä myös sekin on tärkeää että voi kommuniseerata toisen ihmisen kanssa silloin kun haluaa keskustella
- Kokemusta..
Minä käyn ihan fyysiseti ihmisten päälle. Ollut jo muutaman vuoden niin, tosin nyt on taas vähän rauhoittunut. Todella monissa ihmisissä ärsyttää todella monet eri asiat.
- Anonyymi
Silloin on jo ylittänyt rajat reilusti jos alkaa käymään fyysisesti toisten päälle.
Muista erään miehen joka seisoi takanani kassalla ja oli hyvin vihaisen näköinen seisoessaan siellä . Lopulta pamautti kaikin voimin tomaatti pussinsa liukuhihnalle kiukuissaan , minun teki kieli sanoa tietty murskattuja tomaatteja saa kyllä ostaa purkissa , ettei tartte itse murskata mutta en sanonut kun näin että kassa oli painanut hätänappia ja heti tulikin kaksi vahtia ja ottivat hänet huostaan . Kassa huokaisi helpotuksesta ja sanoi että nyt tuotakaan sitten ei tartte pelätä kolmeen kuukauteen . Sain käsityksen että oli aiheuttanut sekaannusta aikaisemminkin kaupassa. Niin että vihaa voi jokainen tuntea sisimmässään jos on kohdeltu huonosti, mutta ei tartte alata kaikkia ihmisiä vihaamaan oman psyykkeensä kanssa vaan on hakeuduttava hoitoon kun ymmärtää ettei oikein hallitse itseään . Kaikilla on oikeus olla yhteiskunnassa. Vapaana , ja kun eivät ole mitään pahaa tehneet niin miksi vihata - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin on jo ylittänyt rajat reilusti jos alkaa käymään fyysisesti toisten päälle.
Muista erään miehen joka seisoi takanani kassalla ja oli hyvin vihaisen näköinen seisoessaan siellä . Lopulta pamautti kaikin voimin tomaatti pussinsa liukuhihnalle kiukuissaan , minun teki kieli sanoa tietty murskattuja tomaatteja saa kyllä ostaa purkissa , ettei tartte itse murskata mutta en sanonut kun näin että kassa oli painanut hätänappia ja heti tulikin kaksi vahtia ja ottivat hänet huostaan . Kassa huokaisi helpotuksesta ja sanoi että nyt tuotakaan sitten ei tartte pelätä kolmeen kuukauteen . Sain käsityksen että oli aiheuttanut sekaannusta aikaisemminkin kaupassa. Niin että vihaa voi jokainen tuntea sisimmässään jos on kohdeltu huonosti, mutta ei tartte alata kaikkia ihmisiä vihaamaan oman psyykkeensä kanssa vaan on hakeuduttava hoitoon kun ymmärtää ettei oikein hallitse itseään . Kaikilla on oikeus olla yhteiskunnassa. Vapaana , ja kun eivät ole mitään pahaa tehneet niin miksi vihataSamaa olen itsekin miettinyt, kun jollain on paha olla, niin miksi se täytyy kohdistaa muihin ihmisiin.
Hoitamalla itsensä ja asiansa kuntoon, oppii kohtelemaan kanssaihmisiäänkin asiallisesti, eikä hermostu joka paikassa, joskus jopa ventovieraille.
- Argh
Aivan samanlaista on minullakin, tutulta kuulostaa tuo suhteeton raivontunne, kun ihmiset metelöivät, ovat tukkeena, toimivat ajattelematta ensin, samoin kuin Aufseherinin mainitsema ihmiskuntaan kohdistuva viha (nimenomaan tuo kyseenalaistamaton käytös.. se on kaiken pahan alku ja juuri.. "No siksi kun muutkin..").
Pipoa pitäisi saada löysemmälle, jotta pystyisi normaaliin arkielämään.- Vihaan toisia *
jattelin jo että tämä vihantunne on harvinaista mutta ei näköjään olekaan.
Minäkin vihaan hyvin toimeentulevia muka onnellisia ihmisiä joiden pitää näkyä ja kuulua materiaaleineen ja rahoineen joka puolella ! Ja sitä helvetin hymyä niiden naamalla ! Sitä kun ihminen viestii että "mulla menee kaikki loistavasti". En ole kateellinen mutta katkera olen. Kai katkeruus kuuluukin masennukseen. Kun on epäonnistunut elämän monissa asioissa niin sitä on katkera niille jotka onnistuu kaikessa. Siksi kaikki positiivisuus ärsyttää älyttömästi.
Parhaimpia ihmissuhteita olen saanut eräästä paikasta missä on elämän kolhineita ihmisiä. He ovat aitoja ihmisiä. Sen jälkeen kun heihin tutustuin niin en ole voinut sietää hyvinvoivia onnellisia materialisteja! Yhtään sellaista kaveria tai tuttavaa ei minulla enää ole.
Noissa pikkulapsissakin ärsyttää se niiden iloisuus. Tottakai lapsi saa olla iloinen ja pitääkin olla mutta minä en jaksa sitä katsella. Kyllä minäkin pidän hyvinkäyttäytyvista lapsista, niitä on vaan niin hirveän vähän nykyään.
Joku täällä kertoi että on purkanut vihaansa oikein fyysisesti sen kohteeseen.
Olenkin miettinyt että mitäs jos teen joskus jotain kamalaa. Jos vihani kasvaa sellaiseksi etten pysty enää hillitsemään itseäni. Olen miettinyt noita kamalia hirmutekoja että onko siinäkin niin suuria vihantunteita ihmisellä että on ollut pakko tehdä niitä tekoja. En kyllä usko että koskaan voisin tehdä fyysisesti pahaa kellekkään. Sitäkin enemmän on tullut tavaksi haukkua ääneen ihmisiä , yleensä kotona. Muutaman kerran olen kyllä sanonut suorat sanat ihan yleiselläkin paikalla.
Eläimet ne on minullekin ainoa asia joita en vihaa. Rakastan kaikkia eläimiä. Niiden typeriä omistajia sen sijaan olen monesti joutunut vihaamaan. Sitä miten ihmiset aiheuttavat häiriötä jollain asialla mikäliittyy heidän lemmikkeihinsä. Järjestävät sellaiset olosuhteet että naapurit häiriintyvät. Se ei ole sen eläimen vika vaan sen joka sen eläimen omistaa. - Anonyymi
Vihaan toisia * kirjoitti:
jattelin jo että tämä vihantunne on harvinaista mutta ei näköjään olekaan.
Minäkin vihaan hyvin toimeentulevia muka onnellisia ihmisiä joiden pitää näkyä ja kuulua materiaaleineen ja rahoineen joka puolella ! Ja sitä helvetin hymyä niiden naamalla ! Sitä kun ihminen viestii että "mulla menee kaikki loistavasti". En ole kateellinen mutta katkera olen. Kai katkeruus kuuluukin masennukseen. Kun on epäonnistunut elämän monissa asioissa niin sitä on katkera niille jotka onnistuu kaikessa. Siksi kaikki positiivisuus ärsyttää älyttömästi.
Parhaimpia ihmissuhteita olen saanut eräästä paikasta missä on elämän kolhineita ihmisiä. He ovat aitoja ihmisiä. Sen jälkeen kun heihin tutustuin niin en ole voinut sietää hyvinvoivia onnellisia materialisteja! Yhtään sellaista kaveria tai tuttavaa ei minulla enää ole.
Noissa pikkulapsissakin ärsyttää se niiden iloisuus. Tottakai lapsi saa olla iloinen ja pitääkin olla mutta minä en jaksa sitä katsella. Kyllä minäkin pidän hyvinkäyttäytyvista lapsista, niitä on vaan niin hirveän vähän nykyään.
Joku täällä kertoi että on purkanut vihaansa oikein fyysisesti sen kohteeseen.
Olenkin miettinyt että mitäs jos teen joskus jotain kamalaa. Jos vihani kasvaa sellaiseksi etten pysty enää hillitsemään itseäni. Olen miettinyt noita kamalia hirmutekoja että onko siinäkin niin suuria vihantunteita ihmisellä että on ollut pakko tehdä niitä tekoja. En kyllä usko että koskaan voisin tehdä fyysisesti pahaa kellekkään. Sitäkin enemmän on tullut tavaksi haukkua ääneen ihmisiä , yleensä kotona. Muutaman kerran olen kyllä sanonut suorat sanat ihan yleiselläkin paikalla.
Eläimet ne on minullekin ainoa asia joita en vihaa. Rakastan kaikkia eläimiä. Niiden typeriä omistajia sen sijaan olen monesti joutunut vihaamaan. Sitä miten ihmiset aiheuttavat häiriötä jollain asialla mikäliittyy heidän lemmikkeihinsä. Järjestävät sellaiset olosuhteet että naapurit häiriintyvät. Se ei ole sen eläimen vika vaan sen joka sen eläimen omistaa.Minä en käy keneenkään käsiksi mutta irvistelen.
- eivaanjaksaniinei
Kirjoitit kuin omasta suustani! Kuten yllä kirjoitin että rakastan eläimiä. Itsekin mietin miten erilaiset lähtökohdat meille annetaan esim. lapsena. Itsellä mennyt lapsuuden vuoksi ja tottakai omastakin syystä kaikki niin metsään kuin olla ja voi. Ne joilla on ollut ns. varakkaat vanhemmat porskuttavat vaan menemään. Ei juuri menetyksiä elämässä jne. Itsellä kuollut lähes kaikki perheenjäsenet jne. Miten estää ettei tule katkeraksi?? Katellinen en ole mutta välillä katkera. Miten epäonni voi seurata lapsuudesta asti kaikessa mukana??
Ja kuten hyvin kirjoitit esim. eläinten pitäjistä jotka ottavat lemmikin mutta se sitten alistuu ja kärsii kaikenlaisesta ihmisten itsekkyydestä ja piittaamattomuudesta. Koskaan en tappaisi kärpästäkään, mutta joskus on tuntunut että jonkun eläinrääkkääjän voisin 'kajauttaa' päiviltä....
Lapsista saan itsekin vähän näppylöitä, vaikka onhan lapset elämänilo ja tulevaisuus. Mutta itse mielellään välttelen lapsia. Samoin tunnen myötätuntoa vanhuksista, mutta aina kun ovat tuolla 'lenkkeilemässä' tulleet juttusille niin joko puhuvat uskosta ja yrittävät käännyttää tai omista vaivoistaan tms. Yksinäiset vanhukset säällittää, mutta valitettavasti en ole oikea ihminen kuuntelemaan heidän murheitaan tms. Se on valitettavaa :/ - ewrg3r
Vihaatteko myös itseänne samalla tavalla kuin muita?
- Aufseherin
Vihaan tiettyjä ominaisuuksia ittessäni.
- mävaanrämmin
Mua kans vihastuttaa hyvinvoipat, menestyvät ja paljon jaksavat ihmiset. Tai ehkä enempi kadehdituttaa olis osuvampi ilmaisu.
- Vihaan toisia *
Se viha tuleekin varmaan siitä että ensin tulee kateus ja se muuttuu sitten vihaksi.
Minäkin olen miettinyt sitä että miten ihmeessä tässä perheessä ei koskaan päästä taloudellisista vaikeuksista ulos. Vuodesta toiseen ollaan samassa ahdingossa. Kaikki on yritetty tehdä että noustaisiin tästä suosta mutta mikään ei auta eikä riitä. Viimeinen asia on tekemättä, eli talo myymättä. Se talo joka on omasta selkärangasta väännetty, ei mikään valmistalopaketti. Pankkikin jo varmaan odottaa että myisivät jo pois talonsa ettei tarvitsis aina noiden lainoja järjestellä. Kymmeniä kertoja. Ikkunasta katselen taas tänäkin kesänä kun rikkaat naapurit tekevät kaiken valmiiksi tonteillaan, autokatoksia, roskakatoksia, katoksia sille sun tälle. Meillä ei edes päärakennus ole valmis. Kymmenen vuotta tulee täyteen tätä keskeneräisyyttä. Ja sehän se tekee hyvää masennukseen kun katselee miten naapurit porskuttaa ! Ja se että ne huomaa että täälä ei tehdä mitään ja tietää että meidän rahat on loppu. Taas yksi asia mikä pistää vihaamaan ihmisiä.
Joku kysyi että vihataanko me itseämme jotka vihaamme muita. En vihaa itseäni. Mutta niitä kipuja vihaan mitä on selässä. - et ole hullu
Masentuneet ärsytyskynnys on alhainen. HYvä jos tunteet tunnnistaa ja voi hillitä. Onko sinulla jotkain petymystä ja kätkettyä painolastia.
- eivaanjaksaniinei
Kyllä minä vihaan myös itseäni! Ja olen jopa katkera itselleni etten ole osannut tehdä asioita paremmin tai 'toisin' kuin olen tehnyt.
- ei vihaaja masentunu
http://yle.fi/radiosuomi/template/export/areena.jsp?clip=1559221
Tuolla on hyvä vihan analyysi. Alkaa kohdasta 18,35 - 20,52 se ehtii kuunnella. :D
tein sitä ymmärrykseni mukaa yhteenvedon.
Viha-analyysi
Viha on kieltämättä monen pahan alku
Mutta toisaalta (psykologian) mukaan
Ihminen tarvitsee vihaa, suojellakseen itseään hyväksi käytetyksi tulemisen vaaralta.
Viha on inhon vastenmielisyyden/antipatian tunne, ja se syntyy vähemmälle jäämisen kokemuksesta.
Viha kertoo, että jotain meille tärkeää uhataan tai rikotaan ja
vihan avulla yrittää suojelee omia rajoja
Vihasta pitäisi ymmärtää kokeeko ihminen vihaavansa, vai vihaako hän koska tuntee itseään vihattavan.
Pelontunne aiheuttaa vihantunteen, vihaa ei voi poistaa, vain vihan syyt
http://vihanhallinta.fi/
" Kaiken vihan takana toimii sama mekanismi, jonka ymmärtäminen on ensimmäinen askel vihan hallinnassa. Vihalla tarkoitamme tässä vihaa ja vihastumista, ärsyyntymistä, suuttumista ja raivostumista."
http://vihanhallinta.fi/hiljainen-viha/
" Hiljainen viha
Monet meistä syyllistyvät riitatilanteessa ja kääntävät vihan tai ärsyyntymisen itseensä. Käytän tästä itsevihasta nimeä hiljainen viha. "
Tämäkö on kantava 'voimasi'
"Viha on inhon vastenmielisyyden/antipatian tunne, ja se syntyy vähemmälle jäämisen kokemuksesta." - Jättäkää rauhaan
Vihaan minäkin itseäni satunnaisesti, siis saan samanlaisia raivonpuuskia itseäni kohtaan kuin muita ihmisiä kohtaan. Silloin haluan alkaa todella väkivaltaiseksi itseäni kohtaan, siis suoraan sanoen voisin hakata päätä seinään niin että rappaukset rapisee, mutta yleensä nakkelen vaan tavaroita ja koetan välttää niitä kalliimpia.
Olen ollut joskus myös muita kohtaan väkivaltainen, nämä impulssit osaan onneksi hallita hyvin nykyään, vaikka joskus se on kovaa taistoa.- Jättäkää rauhaan
Piti vielä lisätä että kiitos tähän astisesta keskustelusta, on ollut harvinaisen hyvää ja mielenkiintoista luettavaa. Jotenkin tuntuu että tämä aihe on tabu.
- Vihaa
Joo vihaan ihmisiä ja kaikkein eniten kai vihaan itseäni. Saan välillä mielettömiä raivokohtauksia ja huudan, lyön, raavin ja puren itseäni, Joskus olen lyönyt jopa miestäni, josta olen äärimmäisen pahoillani rauhoituttuani. Toki siis on joitain ihmisiä joista välitän, mutta useimmiten vihaan koko ihmiskuntaa. Minusta ihmisiä ei pitäisi olla olemassakaan. Tuhotaan vaan tämä maailma ja siitä saavat kärsiä kaikki viattomat eläimet ja luonto. Ihmiset ovat ilkeitä, välinpitämättömiä ja itsekkäitä. Pienet lapset ovat aivan kamalia kun eivät tajua mistään mitään ja nykyajan vanhemmat eivät osaa torua lapsiaan kun nämä törttöilevät ja jo ala-asteikäiset kulkevat kadulla kuin maailman omistajat.
En tule toimeen itseni ikäisten kanssa kovinkaan hyvin. Aina vain ryypätään ja biletetään ja örvelletään kännissä pitkin kyliä. Koska en useasti juo olen ulkopuolinen. Joka baarireissulla halveksin kännisiä teinejä ja heidän tyhmyyttään ja epäkohteiliaisuuttaan. Välillä meinaan haastaa riitaa ihan vain sen takia, että pääsisin purkamaan paineta johonkuhun känniseen ääliöön. Suomen nuorisokulttuuri on täysin retuperällä. Joka viikonloppu oltava kännissä iskemässä miehiä. Jotkut ystäväni elävät miehille ja tekisivät mitä tahansa heidän vuokseen. Ei mitään itsekunnoitusta. Vihaan ehkä itseäni, mutta moraalini on jotenkuten tallella, enkä anna ihmisten kohdella minua kuinka vain. Aina jos ystävilläni on huolia, he tarttuvat ensimmäisenä pulloon. Näin ne asiat hoidetaan nykyään.
Minua ei näköjään ole tarkoitettu tähän maailmaan tai tähän aikakauteen. Ehkä minun olisi pitänyt elää aiemmin, kun en millään tunnu sopeutuvan nykyaikaan. Olen ollut kymmenen vuotta masentunut ja vakava se on ollut ehkä 3-4 vuotta, Vihani vain kasvaa päivä päivältä eikä kukaan psykologeistani tunnu käsittävän kuinka vakava asia vihani oikeasti on. En halua satuttaa muita, mutta he keskittyvät vain minun itseni satuttamiseen vaikka vaarana on hyvinkin, että käyn käsiksi esimerkiksi kauppareissulla johonkuhun ärsyttävään lapseen. Ja tosiaankin tämä aihe on tabu sillä psykologini ahdistuvat ja pyrkivät heti vaihtamaan aihetta kun puhun miten paljon ihmiskuntaa vihaan. Ilmankos niitä kouluampumisia rupeaa nykyään olemaan kun asioista ei voi edes puhua. - Lämpö
Hei,
Uskoisin seuraavasta blogista olevan apua ongelmiisis. Suosittelen lämpimästi!:)
http://syvallinen.blogspot.fi/
-Joskus myös masentunut - viihteenä murhat
hyvä analyysi.
Minulla 12 vuoden masennus joka vei aikanaan eläkkeelle.
Suomalainen kulttuuri ei hyväksy mitään kielteisiä tunteita, joten niistä ei puhuta niitä ei tunneta tai tunnisteta.
Murha ja tappo luvut nousevat kun paine maan sisällä ennen maanjäristystä.
Kaikki tunteet ovat ihmisen tunne skaalaan kuuluvia ne tekevät ihmisestä ihmisen, vaikka eri kulttuuri opettava paikallisia normeja kaikki tunteet ovat olemassa maailman laajuisesti.
. - Juha822222222
minä vihaan nettikirjoituksia
- kohdista oikein
Ei kaikkia nettikirjoituksia sinällään tarvitse vihata, paljonhan täällä on asiaakin.
Täytyy tunnustaa että vihaan itsekin usein ihmisiä, en kaikkia, mutta juuri
näitä tyhjän p*skan jauhajia, joillain ei ole mitään sanottavaa, ei tarinaa
kerrottavana, ronkitaan vaan jatkuvasti toisia. Semmosta p*skakulttuurin
edustajaporukkaa. Vihaan tätä helvetinkoneissa mukana tulevaa urkintatouhua ja ihmisiä jotka sitä tekevät.
Oli kyseessä sitten nettiläppäri, tv, känny tai mikä tahansa muu vastaava laite, ihmiset jotka näitä hyväksikäyttäen urkkivat ja vakoilevat toisia, näitä vihaan. Näillä pystytään nykyään aiheuttaman aika helkkarin paljon kaikenlaista haittaa ja ilkivaltaa ja vainoamista.
Mielestäni tämmöisiä pitääkin vihata, saisi olla vielä paljon yleisempää näihin kohdistuva viha. Muuten esim. kaupoissa käydessäni yritän aina käydä
nopeasti, tehokkaasti, mutta en varsinaisesti vihaa jos siellä nyt joku on
silloin tällöin hieman hitaammalla asioimisvauhdilla liikkeellä. Silloin yritän
aina ajatella, jos hitaus ärsyttää, että ihmisiähän tässä vain ollaan. - Vihaan toisia *
Hei, tästähän syntyikin hyvä keskustelu ! Ajattelin ensin että uskallanko kirjoittaa tästä asiasta mutta oli näköjään hyvä että aloitin.
Joku puhui tuolla noista perhesurmista ja kouluampumisista. Oikeastaan aina kun sellainen tapaus on tullut niin en ole sitä ihmetellyt. Olen vaan ollut sitä mieltä että " mitä kylvää, sitä niittää " eli että nämä tekijät ovat varmasti suurimmaksi osaksi olleet kiusattuja ja syrjittyjä yhteiskunnassa . Tiedänkin että se pommin räjäyttäjä Gerd oli todella kiusattu ja hänet jätettiin ulkopuoliseksi, luin kirjan minkä hänen isänsä kirjoitti. Myös Auvinen oli kiusattu ja ulkopuolinen. Saaresta en tiedä. Ja sitten tämä Breivik, jotain todella outoa on myös hänen elämässään ollut kun on rakentanut itselleen oman maailman ja omat sääntönsä siitä kuka saa elää ja kuka pitää tappaa. Nämä hirmutekojen tekijät ovat kaikki varmasti tunteneet suurta vihaa toisia ihmisiä kohtaan mutta siinä onkin sitten se suuri kynnys edessä kuka lähtee tuhoamaan toisten elämää. Mitä tekee nurkkaan ajettu eläin? Se hyökkää lopulta, viimeisillä voimillaan. Ihminen taitaa myös tehdä niin. Ainakin jotkut.
Kun ihminen epäonnistuu lähes kaikessa mitä tekee niin jäljelle jää se katkeruus ja viha. Viha niitä kohtaan joilla menee hyvin. Viha naurua ja iloa kohtaan. Viha ties mitä kohtaan.
Olen ollut naimisissa kohta 30 vuotta ja en ole päässyt irti tästä liitosta koska olen sairastanut niin pahaa masennusta välillä että mitään eroprosessia en ole jaksanut alkaa käymään läpi. Viimeinen kymmenen vuotta on ollut ihan kauheaa. Olen vain odottanut että mies ottaisi eron mutta ei se sitä ota. Olen toivonut jopa sitä että jompikumpi meistä kuolee, ei tästä muuten tule koskaan loppua. Minä haluaisin niin olla villi ja vapaa. Olen katkera nainen täällä avioliittovankilassani josta en löydä ulos. Tämä on minun syyni siihen suureen vihaan mitä tunnen. Tämä sen aiheuttaa. Tiedostan sen nykyään. Mieheni on narsistinen ja pitää minua vankina kodissani pelkällä olemuksellaan. Täällä on kauhean painostava ilmapiiri , jopa aikuiset lapseni huomauttavat siitä nykyisin.
Tämä on minun vihani juuret. - kateusvihaaja
minä olen kateellinen, koska muilla on asiat paremmin kun minulla. siksi vihaan ihan jokaista ihmistä.
- Psykedel
Sama stoori, erakko olen ja lapset ja erityisesti parisuhteessa elävät ärsyttää suunnattomasti. Niin etten edes siskoni kanssa ole ollut tekemisissä kun seukkaamaan alkoi, tämän poikaystävän kanssa en ole edes puhunut. Kai se on sitä katkeruutta ja kateutta sellaisesta johon itse en tule koskaan pystymään. Mietin vaan usein että tapahtuuko sama sitten toisenkin siskon kanssa, joka sinkku ja toistaiseksi ainut jota suostun kämppääni päästämään. Niinjoo, jossain alitajunnassa kannan kaunaa myös vanhempiani kohtaan, kiittäen siitä häiriintyneestä lapsuudesta joka teki minusta sellaisen kun olen tänäpäivänä. Kiitos, kun sain kuunnella naiskenteluanne, riitelyänne, tappouhkauksia ja kissanrääkkäämisiä, tekivät hyvää kasvavan lapsen psyykeelle.
- Anonyymi
Hyviä kirjoituksia, vaikka ovatkin jo vanhoja, ei haittaa.
- Anonyymi
Vihaan itseäni mutta vihaan toisia enemmän nykyään tilanne kääntyi toiseen suuntaan jo kahden vuoden terapian ja lääkkeiden käytön jälkeen en ole enää itsetuhoinen enkä oikeastaan enää ajattele itsemurhaakaan mutta joskus kaksi vuotta sitten vihani oli niin paha että halusi ja suunnittelin jonkun ärsyttävän tappamista kuten lasten vanhusten tai vauvojen koska vihaan niitä niin paljon vihaan myös monia muita ihmisiä niin että kyllä puhun välillä tosi sairaita ja outoja asioita ja minulla on todettu vaikea masennus sekä ahdistuneisuus ja paniikkihäiriöt
- Anonyymi
Vihaan ainoastaan minulle tai läheisilleni pahaa tehneitä.
- Anonyymi
Viha on tabu. Mun mielestä sinussa ei ole mitään vikaa, toimit ja tunnet kuin kuka tahansa ihminen. Itse vihaan ihmisiä, jotka eivät hyväksy vihaa ja lyövät sen vuoksi sairauden leiman vihaavan ihmisen päälle. No mitä muuta se on paitsi vihaa. Vihaan heidän kaksinaismoralismiaan. Vihaan muutenkin psykologialla ratsastavia ihmisiä, jotka ylemmyydentuntoisina jakelevat neuvoja ja tuomioita toisille ihmisille, vaikka eivät välttämättä tiedä yhtään mitään sen toisen ihmisen elämänmatkasta. Heihin luotetaan ja heille annetaan oudon paljon valtaa, vaikka he ovat ihan yhtä kauheita kuin kaikki muut ihmiset.
- Anonyymi
Ei viha ole luonnollista ihmiselle ja kun itse huomaa että tuntee vihan tunteita niin on katkaistava se tunne ja ymmärrettävä ettei viha auta mihinkään ainoastaa vaurioittaa itseään kun stressihormonin ovat korkealla tasolla koko ajan se ei ole hyvä tunne ihmiselle
- Anonyymi
Viha on ihan normaali reaktio siihen että sua on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti koko elinikä, ei se mikään mielisairaus ole.
Masentunut Mies- Anonyymi
Mielestäni viha on turhan voimakas termi. Sitä ei tulisi ihan herkästi käyttää.
- Anonyymi
Ei ei ole oikea reaktio jos vihaa lapsia jos ne ovat kovaäänisiä , tavallisesti sitä ainoastaan on hieman ärtynyt jos joku muksu huutaa kurkku suorana ja kun äitinsä yrittää lohduttaa niin huutaa kahta kovempaa .tottakai se ärsyttää jokaista kun kovat menee lukkoon kun muksu päästää korkean Aan että,kauppa kaikuu
Mutta että vihata muksua ei oikein sovi mielestäni etekkin jos itselläänkin on ollut lapsia .
Nämä jotka eivät osaa kasvattaa lapsilleen edes niin yksinkertaista asiaa että kaupassa ja ravintolassa ei huudeta vaan on opetettava se lapsille että on muutkin ihmisiä ja että lapsen on ymmärrettävä aikaisin että muut ihmiset on otettava huomioon. Myöskin
Viha ja ärtymys on kaksi eri asiaa.
Jos joku kohtelee huonosti on esitettävä kysymys miksi hän tekee niin ja sanottavan että ei hakua huonoa kohtelua . Vaikka sanominen ei sinänsä vaikuta ihmisineen joka rakastaa toisten kiusaamista sekin on nähty niin livenä kun netissäkin . Se ei ole koskaan oikein silloin on vihaajan peruutettava muualle ettei pilaa päiväänsä ja jonkuntoisen päivää .
- Anonyymi
Yritä kertoa psykologille tunteistasi. Sillä se ei ole mitenkään normaalia että vihaa. Esim lapset kiljuu kaupoissa kimeällä äänellä ,,vaan aikuisen ihmisen on kyettävä käsittelemään tunne , ei muutkaan pidä siitä kiljumisesta mutta yrittävät sulkea pois sen ajatuksistaan . Joku etuilee kassajonossa , ilmeisesti kova kiire , joten ajattele asia niin että sekään ihminen ei osaa käytöstapoja , äläkä anna vihalleni valtaa. Sillä se että vihaa ei paranna maailmaa sellaiseksi kun sinä haluat . Joten on opittava sekin että ihmisiä on erilaisia ja heitä on joka paikassa milloin milläkin asioilla .
Kyllä minuakin raivostuttaa kaupassa kun muksut kiljuu ja aikuiset ei niille sano mitään vaan antavat kiljua. Mutta se ei sentään kenenkään hermoille pitäisi ottaa niin kovasti että alkaa vihaamaan . Sinun on saatava apua noiden tunteiden hallitsemiseen ennekun menee niin pitkälle että vihan puuskassasi aiheutat jotain vakavaa, niinkin voi käydä kun aikansa kasvattaa vihan tunteita.
Psykologin apu voisi olla paikallaaan .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293597- 851855
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151651Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541362Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1141203VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911202- 681079
- 65964
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi28962Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k98942