Onko jollakin kokemusta vastaavasta: jo ensimmäisen raskauskolmanneksen alussa on alkanut alaselkä- ja lonkkakipu. Selkä on ristiselän kohdalta kosketusarka. Luin netistä, että lantio valmistuu synnytykseen ja kasvaa, mikä voi aiheuttaa jonkinlaista kipua. Missään odotusoppaista ei ole moisesta mainittu mitään, paitsi että alaselän kivut saattavat vaivata odotuksen loppuvaiheessa. Siksi olenkin ymmälläni: ovatko kivut odotuksen aiheuttamia vai ei. Jos jollakin on samantapaisia kokemuksia tai tietoa asiasta, toivon että ystävällisesti vastaat.
Kipeät lonkat ja alaselkä
3
1073
Vastaukset
- kati
...niin tutulta kuulostaa.. itselläni alkoi alaselän kivut melkein heti ja ne ei muuta ku pahentunu loppua kohti. Tein seisomatyötä ja n. puolessa välissä raskautta jäin sairaslomalle kun töissä kyllä pystyin oleen, mutta kun pääsin kotiin niin en liikkunut yhtään omin avuin.. itkin ja taapersin paikasta A paikkaan B.. muistan kyllä, se oli suorastaan kamalaa.. sitten kun jäin saikulle niin tilanne oli paljon parempi, pääsi huilaamaan silloin kun siltä tuntui eikä tehnyt pitkiä kävelylenkkejä koska tiesi ettei illalla tai ainakaan seuraavana päivänä liikuttu yhtään. Lonkkakivut mulla tuli vasta loppupuolella, ne haittas eniten nukkumista. Mutta arvaappa mitä NE kivutr loppuu sillä siunaamalla kun vauvan on pihalle putkauttanut.. ainakin niin kävi mulla.. tosin yksi lääkäri-kaverini sanoi hänellä jatkuneen liitoskivut puolivuotta synnytyksen jälkeenkin, mutta mulla loppui nekin saman tien..
- moro
olin just pari viikkoa sitten fysioterapiassa minkä vantaan kaupunki järjestää kaikille odottajille. Siellä kerrottiin miten luusto joutuu kovalle koetukselle ja nivelet löystyvät. Parheiten kuulemma auttavat tietyt liikkeet ja jalkojen lepuuttaminen riittävän paljon työpaikalla. Sitten sellainen tukivyö juttu kuulemma on hyvä se on tarkoitettu sekä alku että loppuraskauteen. Aluksi tukee selkää ja sen jälkeen kun maha kasvaa niin mahaa, joten kyseleppä terveyskeskuksesta sellaista, meiltä sen saa lainaan siis vantaalla!
- Lissu
Joo, tutulta kuulostaa. Itellä alko tuollainen kipu rv 16 ja se todettiin iskiakseksi. Eli se alkoi lonkkakivuilla. Iskiakseksi se todettiin varmaankin sen takia koska mulla se kipu säteilee myös toisen jalan sääreen ja nilkkaan, tuntuu että puukolla villettäisiin. Välillä on hyvä ja välillä se taas menee niin pahaksi ettei mikään asento ole mukava :(
Tukivyöstä ja sellaisesta mahatukivyöstä on ollut jonkin verran apua.
Pidän peukkuja sulle pystyssä ettet joudu koko raskautta noista kivuista kärsimään vaan se olisi jotain ohi menevää. Itellä alkaa jo pikkuhiljaa voimat loppumaan kun joka päivä särkee enemmän tai vähemmän. Nyt menossa rv 30 eli vielä 11 viikkoa pitäis jaksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402939
- 172726
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402058