Kyrpii kun uustuotanto ja lähiajan sisällä rakennetuissa kerrostaloissa harrastetaan vilpillistä hintailmoittelua jemmaamalla vuokratontin lunastusosuus jonnekin pikkupräntillä piiloon ilmoittamatta velattomassa hinnassa. On kuin nettihakemistomyyntiä puhelimessa eli silkkaa kusetusta.
Uusi rakennusfirmoijen kusetus tämäkin ja tarkkana pitää olla.
Vuokratontti, nykyajan uusi kusetus
27
2813
Vastaukset
- ei siitä sen enempää
" tarkkana pitää olla"
Kaikessa kaupankäynnissä ja aina. - rak.tarkastaja RI
Jos ihminen ei ymmärrä onko kyseessä vuokra- vai omistustontti, pitäisi häneltä jokatapauksessa ottaa passi ja pankkikortti pois.
Yhtä hyvin voidaan kysyä pitäisikö vuokratufnerolle, joka asuu vuokratontilla olevassa vuokra-asunnossa, ilmoittaa paljonko hän todellisuudessa maksaa asunnon hinnasta (200 %)
Noiden vuokratonttien tarkoitus on pienentää sitä maksettavaa osuutta ja helpottaa ostokynnystä. Tontin voi myös lunastaa itselleen.- Ok-Jumala
No ei niinkään.
Ei mikään laki velvoita antamaan lunastuoikeutta vuokratonttiin.
Vuokratontilla olet kyllä aika lailla tontin omistajan armoilla.
20 vuoden sopimuksen jälkeen voikin olla että tontin vuokra on 10-kertaistunut tai sopimusta ei edes uusita.
Oma on aina oma. - rak.tarkastaja RI
Ok-Jumala kirjoitti:
No ei niinkään.
Ei mikään laki velvoita antamaan lunastuoikeutta vuokratonttiin.
Vuokratontilla olet kyllä aika lailla tontin omistajan armoilla.
20 vuoden sopimuksen jälkeen voikin olla että tontin vuokra on 10-kertaistunut tai sopimusta ei edes uusita.
Oma on aina oma.Noissa Hypon omistamissa "joustavissa tonteissa" on lunastusoikeus. Luulen että ap tarkoitti niitä.
"...jemmaamalla vuokratontin lunastusosuus jonnekin pikkupräntillä piiloon..."
"20 vuoden sopimuksen jälkeen voikin olla että tontin vuokra on 10-kertaistunut tai sopimusta ei edes uusita."
Silloinhan vuokranantaja saakin lunastaa rakennukset itselleen käypään hintaan, mikä ei yleensä ole lainkaan fiksua. Vuokra-ajatkin ovat minimissään 30 vuotta ja maksimissaan 100 vuotta. - rak.tarkastaja RI
rak.tarkastaja RI kirjoitti:
Noissa Hypon omistamissa "joustavissa tonteissa" on lunastusoikeus. Luulen että ap tarkoitti niitä.
"20 vuoden sopimuksen jälkeen voikin olla että tontin vuokra on 10-kertaistunut tai sopimusta ei edes uusita."
Silloinhan vuokranantaja saakin lunastaa rakennukset itselleen käypään hintaan, mikä ei yleensä ole lainkaan fiksua. Vuokra-ajatkin ovat minimissään 30 vuotta ja maksimissaan 100 vuotta.Oma on kyllä minunkin mielestäni oma ja aina selvin vaihtoehto.
- Ok-Jumala
Noissa Hypon omistamissa "joustavissa tonteissa" on lunastusoikeus. Luulen että ap tarkoitti niitä.
Silloinhan vuokranantaja saakin lunastaa rakennukset itselleen käypään hintaan, mikä ei yleensä ole lainkaan fiksua. Vuokra-ajatkin ovat minimissään 30 vuotta ja maksimissaan 100 vuotta.Ei ole tontin omistajalla velvollisuutta lunastaa rakennusta. Senku raahaat mökkis mäkeen kun vuokra-aika umpeutuu.
- rak.tarkastaja RI
Ok-Jumala kirjoitti:
Ei ole tontin omistajalla velvollisuutta lunastaa rakennusta. Senku raahaat mökkis mäkeen kun vuokra-aika umpeutuu.
Ei voi rakennuksia siirtää.
Vuokraisäntä joutuu lunastamaan rakennuksen ja sen lisäksi puutarhan, liittymät, koirankopin, istutukset jne "käypään hintaan". Käypä hinta tarkoittaa varmaankin kiinteistönvälittäjän arvioita.
Aika vähän noista on oikeutta käyty. Vuokranantajille on ilmeisesti selvinnyt prosessin aikana että ei oikein kannata. - Ok-Jumala
Ei voi rakennuksia siirtää.
Vuokraisäntä joutuu lunastamaan rakennuksen ja sen lisäksi puutarhan, liittymät, koirankopin, istutukset jne "käypään hintaan". Käypä hinta tarkoittaa varmaankin kiinteistönvälittäjän arvioita.
Aika vähän noista on oikeutta käyty. Vuokranantajille on ilmeisesti selvinnyt prosessin aikana että ei oikein kannata.Olen ollut sekä purkamassa että siirtämässä taloja vuokrasopimuksen päätyttyä.
Koitahan vaan lukea pikkaisen lakia, niin toteat että mitään romujen lunastuvelvollisuutta ei ole.
Ei ole 1 eikä 2 kertaa kun esim kaupungin 55 vuoden vuokrasopimuksen päätyttyä on talo mennyt säälittä kaivinkoneen kauhaan kun ei asukas ole halunnut siirtää taloaan ja tilalle on noussut muuta.
Yhdestä saaresta olin siirtämässä 3 hyväkuntoista hirsirakennusta kun kaupunki otti sopimuksen päätyttyä saaren omaan käyttöön. Sopimusta ei uusittu.
Mitä järkeä olisi vuokrasopimuksessa jos sillä ei olisi mitään merkitystä.
Näin se nyt vaan tässä maailmassa menee. - Kaiva kaiva
Ok-Jumala kirjoitti:
Olen ollut sekä purkamassa että siirtämässä taloja vuokrasopimuksen päätyttyä.
Koitahan vaan lukea pikkaisen lakia, niin toteat että mitään romujen lunastuvelvollisuutta ei ole.
Ei ole 1 eikä 2 kertaa kun esim kaupungin 55 vuoden vuokrasopimuksen päätyttyä on talo mennyt säälittä kaivinkoneen kauhaan kun ei asukas ole halunnut siirtää taloaan ja tilalle on noussut muuta.
Yhdestä saaresta olin siirtämässä 3 hyväkuntoista hirsirakennusta kun kaupunki otti sopimuksen päätyttyä saaren omaan käyttöön. Sopimusta ei uusittu.
Näin se nyt vaan tässä maailmassa menee.Taidatpa puhua satuja.
Katso vaikka tästä
http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Vuokratonttia ei ole pakko myydä mutta talot ja puutarha pitäälunastaa/HA20090531SI1FA02jsf
En tiedä oletko siellä kaivinkoneen kauhan takana lukenut kovastikin, mutta ainakaan lakia et ole. Ne on kaivinkonemiehet ja virkamiehet erikseen. - Suutarinjalat
Ok-Jumala kirjoitti:
Olen ollut sekä purkamassa että siirtämässä taloja vuokrasopimuksen päätyttyä.
Näin se nyt vaan tässä maailmassa menee.55 vuotta niin teknisesti talo tiensä päässä(ainakin halpistalot).
Saaresta hirsirakennuksia..
Noh, jossain saaressa rakennuksen käypä hinta voi olla melko pieni, ja lisäksi hirsikehikot on monesti hyvässä kunnossa jopa 150-vuotiaina joten tuohan on oikea ekoteko että siirretään.
- kusetustontteja
"Noiden vuokratonttien tarkoitus on pienentää sitä maksettavaa osuutta ja helpottaa ostokynnystä"
eli suomeksi saada hinta näyttämään alhaisemmlta mitä se on ja kaupankäynnin muoto on kuin puhelinmyyntikusetusta tai jotain verkostomarkkinointipaskaa. Ja vielä kun tuhnu välittäjä ei tontin hintaa kerro kun myyntipuheen lomassa sivuseikkana. Ihan pelkkää kusetusta.- rak.tarkastaja RI
Ei vaan että persaukisten olisi helpompi päästä omaan, kun rahaa tarvitsee löytyä vähemmän. Jos asunto on vuokratontilla ja siinä on 100 % yhtiölainan, niin grynderi on käytännössä puhunut luottokelvottomalle lainat valmiiksi. Jos tinkaa vähän alennusta saa "oman" asunnon ja rahaa kaupanpäälle pelkällä nimikirjoituksella.
Kyllä se tontin omistus ja vuokra siinä myyntiesitteessä ihan selvästi lukee. Jos ei noita asioita ymmärrä, niin kannattaa kyllä pyytää apua ennenkuin allekirjoittelee niitä kauppapapereita.
- tv-shop tavaraa
Kyse ei ollutkaan ymmärtämisestä tai ymmärtämättömyydestä vaan siitä että kämppiä ilmoitellaan liian halpaan hintaan ja ketunhäntä kainalossa. Jossain pienellä sitten lukee että tontin hinta onkin 560€ neliöltä tai voit maksaa rakenusliikkeelle siitä vuokraa 400e kuussa. velaton hinta saadaan näyttämään alhaiselta eli kyseessä on kusetushinnoittelu.
Kieroa touhua ja tyhmät monasti näihin menee ja tietenkin perseaukisella ehkä helpompi päästä luukkuun käsiksi. Siinä sitten pää märkänä maksaa hävytöntä vuokraa rak. yhtiölle samaan aikaan kun pankki poraa perseeseen. - huoneistohuijarit
tässä elävä esimerkki tästä tonttikusetuksesta:
Velaton myyntihinta 254 000,00 €
Myyntihinta 254 000,00 €
valinnainen tonttti, tontin lunastushinta 03/2012 elinkustannusindeksin mukaan laskettuna on 560,8608 euroa/m²
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7190715
Kannattaa huomata miten vielä kusetetaan sanoilla "valinnainen tontti". Voi vittu mitä vedätystä.- kusetus ?
Ketä tässä on kusetettu ja miten ?
- rak.tarkastaja RI
Paljon reilumpaa olisi laittaa myyntihinnaksi 300.000 ja jättää kokonaan ilmoittamatta että tonttia ei saa omakseen ?
Vain vuokraluuseri ei tajua mitä eroa on omalla tontilla, vuokratontilla tai vuokratontilla jonka voi lunastaa itselleen.
palstan sanakirja:
"vuokraluuseri" = Henkilö joka asuu vuokra-asunnossa, mutta vuokran maksaa joku muu,
"Vuokratufnu" = Henkilö joka asuu vuokra-asunnossa ja maksaa vuokran pääosin itse. Ei tosin aina rahalla.
- tv-shop
niitä jotka kyseistä ilmoitusta lukee.
mitäs jos myisin Skoda Favoritia hintaan 6000€ mutta moottorin jos siihen haluaakin mukaan se maksaakin 36000€ tai vaihtoehtoisesti 500€ kuussa vuokraa.- dsfgdrtyu657
Eihän tuota tonttia ole PAKKO ostaa.
Se on vain tarjolla jos haluaa. - suutarinjalat
No myy ihmeessä.
Toki favoritista kukaan kuuttatonnia maksa vaikka ois kaks moottoria.
heh, taas tuhnu muuten paljasti: vanha kunnon skoda favorit :)
- Omatalo ja tontti
Skeidalla ei kyllä tee ilman moottoria mitään vaikka siinä olisi optio ostaa se myöhemmin.
Vuokratontontilla voi kuseskella ja grillata niinkuin omallakin.
Kyllä toi on vaan jonkun päänsä polttaneen konekuski-vuokra eemelin yleistä vihanpitoa auringonpistoksen jälkeen. - asunto sioittja
skeidan arvo laskee,
vuokratontin nousee
profit!- 77888895555552222222
Kyllä se on aika hyvin ihmisillä tiedossa asuntoja katsellessa että yhtenä niistä muutamista pääasioista on kysymys siitä onko tontti oma vai vuokratontti.
Näissä uusissa vaan halutaan saada ostohinta vähän alemmas sillä että tontin lunastus on erikseen. Tuossa Tampereellakin oli myynnissä uudesta isosta kerrostalokolossista asuntoja niin että tontin lunastus oli erikseen. Tontin hinta 80 neliöiseen kolmioon oli peräti 80000€ siksi kun se oli hyvällä paikalla järven rannassa lähellä keskustaa.
Mutta ei se omistustonttikaan enää niin omaa ole kuin mitä vielä joskus ennen. Nimittäin kiinteistöveroa on nostettu paljon ja näitä tontin arvoja myös päivitetään verotukseen ahkerasti. Kiinteistöveroa on myös tarkoitus nostaa vielä paljon, siitä on tarkoitus tehdä yksi keskeinen kuntien rahoitusmuoto tuloveron sijalle. Jo Lipponen aikanaan lausi 'kiinteistövero on vielä paljolti käyttämätön lähde' Kiinteistöveroa on myös helppo surutta nostella kun vastassa ei ole kuin asiassa hampaatonta asunonnomistajaväkeä, onhan esim. maatilat vapautettuja tästä verosta ja yritykset samoin kuuluvat omaan luokkaansa näissä asioissa.
- ei ole vuokratontti
Pikkuisen meni pieleen. Siitä kyllä olen samaa mieltä, että tyhmiä tässä kusetetaan.
Velaton hinta (ilman tonttiosuuden lunastusta) on aikalailla sama kuin lähialueen taloissa, joissa ei mitään "tonttivuokraa" tai lunastusosuutta ole, joten tämä on vain uusi tapa hilata neliöhintoja 500 € ylöspäin. Plus tietenkin tämä liian pienen omarahoitusosuuden kiertäminen ... vaikka pankkien pitäisi kait ottaa myös yhtiölainat, joihin tämän pitäisi olla rinnastettavissa, huomioon.
Tulee meinaan aika kivat kk menot kahden ekan vuoden jälkeen, jos on vastike 170 ja yhtiölainan lyhennys 500 €/kk ja tonttivuokra 200 €/kk ja sit pitäisi vielä pistää 800 asuntolainankin lyhennykseen.
Mutta tontti EI oikeasti ole vuokratontti, vaan omistustontti. Näissä kuvio menee sillai, että tontin ostaa hypoteekkiyhdistys tms. sijoittaja ja hankintakulut (plus voittomarginaali) jaetaan asuntokohtaisiin osuuksiin, joista peritään joko em. kuukausivuokraa ellei asukas maksa omaa osuuttaan kertalaakista pois.
Toisaalta. On moraalisesti väärin antaa tyhmien pitää rahansa. Eihän tuo loppujen lopuksi ole sen kummempaa kuin tuhnujen erottaminen rahoistaan. Hieno yksiö vain 800 €/kk, kaikki yhdellä laskulla jne. - InsinöörinPlanttu
Kyllä se ihan totta on, että uusien asuntojen hinnoittelu on mennyt niin sekavaksi, että ei siitä ota enää Erkkikään selvää, ei edes insinöörin koulutuksella. Siksi on järkevämpää ostaa aina 5-15 vuotta asunto, jossa uudisrakennuksen virheet ja murheet on jo korjattu, mutta isot remontit vielä kaukana edessäpäin.
- Kannattaako?
Olen ajatellut ostaa tuollaisen asunnon, jossa on valinnainen vuokratontti.
Haluan lunastaa tontin itselleni. Tontin hinnaksi tulee noin 45 000€.
Minua mietityttää, että mitä käy, jos kaikki eivät lunasta tuota tonttiosuutta? Voiko vuokranantaja pahimmassa tapauksessa häätää minutkin pois vuokra-ajan umpeuduttua, vaikka olen lunastanut tonttiosuuden?
Kyseessä on kerrostalo jossa on 35 asuntoa.
Minusta hinnoittelu suht selkeätä, mutta tuo että jos samassa asunto-osakeyhtiössä on asuntoja joissa on omaksi lunastettu tontti ja toisissa ei, on aika arveluttavaa. Voivatko tontin lunastaneet joutua pahimmassa tapauksessa muiden, jotka eivät ole tonttia lunastaneet, maksumiehiksi?- Laupias.
Hyvä kysymys, johon en osaa vastata.
Tontin hinta kuulostaa sellaiselta, että kyseessä pk-seutu?
Minä en ostaisi omaksi, jos ei muutkaan(tutustu ainakin vuokrankorotusehtoihin). Katso mieluummin talo, joka on jo omalla tontilla.
- kysymys
Asuuko kukaan täällä taloyhtiössä, jossa on valinnainen vuokratontti?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161