Kaksi kysymystä

Kenttäpostia'

Tuli mieleen, vanhaa poikavuosien postimerkkialbumia katsellessa, että olisiko kovin suuri rike, jos ottaisi sieltä jonkun vanhan merkin ja liimaisi sen kirjekuoreen ikään kuin koristeeksi normaalin nykyajan postimerkin viereen. Jos se vanhan postimerkin leima jollain lailla häiritsisi, niin onhan niitä leimaamattomiakin merkkejä. Olisi humoristista, jos kirjeen saapuessa siinä komeilisi vaikka Mannerheim tekstillä Itä-Karjalan sotilashallinto.

Eli kysymys on siitä, voiko kirjekuoren "koristella" kuten haluaa. Voihan koko kuoren ymmärtääkseni tehdä itse vaikka vahoista aikakauslehdistä. Oleellista lienee, että kuoressa on oikea kayttämätön postimerkki.

Toinen kysymys:
Katselin vanhoja saamiani joulupostikortteja. Eräässä vuoden 1999 kortissa on kaunis ja selvä postileima, mutta siinä lukee "20.12.1900". Kerääkö joku tällaisia virheellisiä leimoja ja onko niillä mitään arvoa.

5

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toista en tiedä

      Ei tuon merkin lisääminen varmaan suuri synti ole. Katselin ruotsalaisia kulkeneita joulukortteja, joissa on kaikenlaisia ylimääräisiä merkkejä kirjeensulkijoista alkaen.

    • Zepperuusi

      Kyllähän noille virheellisille postileimoillekin on omat keräilijänsä. Kun on kyseessä noin tuore tapaus niin luusin arvon olevan korkeintaan jonkun kympin tai jotain sinnepäin. Postimerkki-ihmiset ovat kyllä aika hintatietoista porukkaa. Joskus huutokaupoissa oikein naurattaa kun kaikki lopettavat huutamisen kuin seinään, kun joku imaginaarinen hintaraja tulee vastaan. Yleensä raja kulkevat, jos ei sentin, niin ainakin euron paikkeilla. Aloittelija voi näin ollen helposti saada mukavan lisän kokoelmaansa, jos vaan viitsii maksaa 50senttiä tai euron enemmän kuin on merkitty johonkin luetteloon ko. merkin markkinahinnaksi. Joskus (tai ehkä useimmiten) loppuhinta jää vielä selvästi tuon luettelohinnan alapuolelle.

    • Postin sivuilta löytyy ohjeet, mihin kohtiin kirjekuoren etusivua mitäkin laitetaan.

      Muistan lukeneeni jostain vanhemmista ohjeesta, että kuoren oikea ylänurkka olisi varattu vain postimaksua varten, joten siihen ei sitä Marskia silloin saanut laittaa.
      Enpä silti usko, että nykyään postissa kiinnitetään huomiota asiaan, niin paljon tulee kuoria ilman leimaakin.

    • Postitorvi

      En ole asiantuntija, mutta en usko, että nuo postin virheleimat nyt sentään kymppejä maksavat. Keräilijöitä tuntien hinnat liikkuvat korkeintaan euroissa.

      Kuinkahan yleisiä/harvinaisia nuo mahtavat olla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe