Kanan muninta

Tietämätön.

Elikkä, mä meinaisin että mistä tietää että munasta tulee tipu?

Koska minulla on muutama kana, ja kukko, haluaisin söpöjä tipuja jälkipolveksi, mutta en tiedä mikä muna on hedelmätön ja mikä on hedelmällinen.

Kun haluaisin kerätä turhat munat pois ja antaa haudottavaksi ne, joiden sisällä on tipu. :D

4

1867

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kanamuna

Eipä sitä muusta tiedä, kun silloin kun tipu kuoriutuu. Hyvä vinkki on se, että kana jää hautomaan munia pesään ja käyttäytyy aggressiivisesti kun yrität ennä käpälöimään. Tämä ei kuitenkaan ole mikään tae, sillä jotkin kanat tekevät näin muutenkin. Ns. valeraskaus :D Mutta sinä tunnet omat kanasi, ja tiedät miten ne muniinsa suhtautuvat. Jos ei vät haudo ikinä "tyhjiä" munia, munien hautominen on tosiian tosi hyvä vinkki.

Ja olethan perehtynyt tipujen hoitoon, jos niitä sattuu syntymään? Kanaemot onneksi yleensä osaavat tipunsa hyvin hoitaa, mutta kannattaa ruokinnassa olla tarkkana, eli antaa sopivan ravinnerikasta ruokaa. Myös riittävästä lämmöstä on hyvä huolehtia esim. lämpölampulla, joskaan se ei ole pakollinen , jos kana on tunnollinen emo.

• kokemuksesta

otitkos huomioon, että ne söpöt tiput on söpöjä vain pari viikkoa ja alkavat sitten olla vähemmän söpöjä ja enemmän kanan näköisiä. Niin ja jos tulee kukkopoikia, siis hyvin todennököistä, niin sitten teillä on puolen vuoden päästä joko kukkotappelu tai kukkopaistia, sillä kaksi kukkoa ei samaan kanalaan mahdu.

• Tietämätön.

Tiedän, tiedän, että ne tiput on söpöjä pari viikkoa, ja kukoista puheen ollen: paistia. nam, nyt kun edes tietää miten on hoidettu.

• muna

munasta ei tiedä ennenkuin 3-4 päivän haudonnan jälkeen onko se hedelmöittynyt: tyhjä muna on läpivalaistaessa (pimeässä valaistaan munaa pienellä erittäin tehokkaalla tasku-tai läpivalaisulampulla) täysin kirkas keltuaisen osalta, hedelmöittyneessä näkyy verisuonten muodostama hämähäkkikuvio.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      37
      2310
    2. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      55
      1327
    3. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1303
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      36
      1266
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1191
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      904
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      121
      788
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      751
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      596
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      575
    Aihe