Laiton irtisanominen + haaste/riitauttaminen

hurlumhei

Hei,

Minut irtisanottiin, itseni ja juristin mukaan laittomasti. Mikäli työnantaja ei suostu sopimaan, menee juttu eteenpäin. Työantaja valehteli perusteista kuulemisessa (molempien juristit läsnä), miten näihin valheisiin suhtaudutaan mahd. oikeudessa? Voiko TA vedota joihinkin muihin seikkoihin oikeudessa, kuin niihin jotka esitti perusteiksi irtisanomista koskevassa kuulemisessa?

Mitä tuohon haastehakemukseen tulee kirjata? Tuleeko minun antaa vastine esitettyihin (epämääräisiin) syytöksiin vai pyytää TA todistamaan omat väittämänsä?

Missä ajassa haastehakemus tulee toimittaa käräjäoikeuteen ja miten juttu jatkuu tämän jälkeen ajallisesti? Olenko minä asianosainen vai vastaaja?

Olen kiitollinen mikäli joku osaisi vastata kysymyksiini.

7

2381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kantaja vaatii...

Sinä olet kantaja, joka jättää käräjäoikeudelle vahingonkorvauskanteen perusteettoman/ työsuhteen purkamisem/tms. takia.
      Jos sinä ole liiton jäsen, sinulla on liiton kustantama juristi. Ilman juristia et selviä mistään käräjäpapereista ja proseduurista.

• Ap.

Ok. Pitääkö minun siis vastata työnantajan käyttämiin perusteisiin suoraan haasteessa todisteineen? Onko TA oikeus muuttaa perusteita tai ottaa pois/ lisätä niitä verrattuna siihen mitä kuulemisessa käytettiin?

• ... ..
        Ap. kirjoitti:

Ok. Pitääkö minun siis vastata työnantajan käyttämiin perusteisiin suoraan haasteessa todisteineen? Onko TA oikeus muuttaa perusteita tai ottaa pois/ lisätä niitä verrattuna siihen mitä kuulemisessa käytettiin?

"Voiko TA vedota joihinkin muihin seikkoihin oikeudessa, kuin niihin jotka esitti perusteiksi irtisanomista koskevassa kuulemisessa?"

Voi vedota.

• Hmmmmmm
        ... .. kirjoitti:

"Voiko TA vedota joihinkin muihin seikkoihin oikeudessa, kuin niihin jotka esitti perusteiksi irtisanomista koskevassa kuulemisessa?"

Voi vedota.

Miten tämä muka on mahdollista? Silloinhan työntekijää ei ole kuultu asiassa tai annettu esim. Varoitusta?

• ... ..
        Hmmmmmm kirjoitti:

Miten tämä muka on mahdollista? Silloinhan työntekijää ei ole kuultu asiassa tai annettu esim. Varoitusta?

Kuuleminen on lähinnä muodollisuus, eikä sen poisjättäminen estä irtisanomista.
        Työnantajalle ei ole kovin suurta eroa sillä, irtisanooko laillisella tai laittomalla perusteella, kun irtisanominen pätee yhtälailla. Tämä on sellainen alue, jossa voi melkein ensimmäiseksi todeta, että oletusarvoisesti työntekijän omat olettamat ovat enemmän tai vähemmän virheellisiä ja juristin apua tarvitaan aina.

• Ap.
        ... .. kirjoitti:

Kuuleminen on lähinnä muodollisuus, eikä sen poisjättäminen estä irtisanomista.
        Työnantajalle ei ole kovin suurta eroa sillä, irtisanooko laillisella tai laittomalla perusteella, kun irtisanominen pätee yhtälailla. Tämä on sellainen alue, jossa voi melkein ensimmäiseksi todeta, että oletusarvoisesti työntekijän omat olettamat ovat enemmän tai vähemmän virheellisiä ja juristin apua tarvitaan aina.

Just, onpas kiva.. Missä ajassa asia tulee riitauttaa? Ja eikös se ole työnantaja jonka pitää todistaa väittämänsä itse?

• ... ..
        Ap. kirjoitti:

Just, onpas kiva.. Missä ajassa asia tulee riitauttaa? Ja eikös se ole työnantaja jonka pitää todistaa väittämänsä itse?

Kanteen nostamisaikaa on kaksi vuotta työsuhteen päättymisestä, ja jos on liitto ajamassa, niin ne taitaa venyttää enempi sinne loppupuolelle ja sopiminen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Työnantaja on kyllä näyttövelvollinen omista väitteistään, joten sen suhteen ei ole huolta, mutta joutuu sen kanteen kuitenkin tekemään omin avuin, joten voi olla aiheellista kirjata ylös tapahtumainkulkua, jos joutuu myöhemmin vaatimaan työnantajalta jotain dokumentaatiota, sillä jos ei osaa vaatia, niin ei ole välttämättä esillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      336
      11654
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7926
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2920
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2238
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      152
      2168
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1636
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      53
      1084
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      782
    Aihe