Hei,
Minut irtisanottiin, itseni ja juristin mukaan laittomasti. Mikäli työnantaja ei suostu sopimaan, menee juttu eteenpäin. Työantaja valehteli perusteista kuulemisessa (molempien juristit läsnä), miten näihin valheisiin suhtaudutaan mahd. oikeudessa? Voiko TA vedota joihinkin muihin seikkoihin oikeudessa, kuin niihin jotka esitti perusteiksi irtisanomista koskevassa kuulemisessa?
Mitä tuohon haastehakemukseen tulee kirjata? Tuleeko minun antaa vastine esitettyihin (epämääräisiin) syytöksiin vai pyytää TA todistamaan omat väittämänsä?
Missä ajassa haastehakemus tulee toimittaa käräjäoikeuteen ja miten juttu jatkuu tämän jälkeen ajallisesti? Olenko minä asianosainen vai vastaaja?
Olen kiitollinen mikäli joku osaisi vastata kysymyksiini.
Laiton irtisanominen + haaste/riitauttaminen
7
2349
Vastaukset
- Kantaja vaatii...
Sinä olet kantaja, joka jättää käräjäoikeudelle vahingonkorvauskanteen perusteettoman/ työsuhteen purkamisem/tms. takia.
Jos sinä ole liiton jäsen, sinulla on liiton kustantama juristi. Ilman juristia et selviä mistään käräjäpapereista ja proseduurista.- Ap.
Ok. Pitääkö minun siis vastata työnantajan käyttämiin perusteisiin suoraan haasteessa todisteineen? Onko TA oikeus muuttaa perusteita tai ottaa pois/ lisätä niitä verrattuna siihen mitä kuulemisessa käytettiin?
- ... ..
Ap. kirjoitti:
Ok. Pitääkö minun siis vastata työnantajan käyttämiin perusteisiin suoraan haasteessa todisteineen? Onko TA oikeus muuttaa perusteita tai ottaa pois/ lisätä niitä verrattuna siihen mitä kuulemisessa käytettiin?
"Voiko TA vedota joihinkin muihin seikkoihin oikeudessa, kuin niihin jotka esitti perusteiksi irtisanomista koskevassa kuulemisessa?"
Voi vedota. - Hmmmmmm
... .. kirjoitti:
"Voiko TA vedota joihinkin muihin seikkoihin oikeudessa, kuin niihin jotka esitti perusteiksi irtisanomista koskevassa kuulemisessa?"
Voi vedota.Miten tämä muka on mahdollista? Silloinhan työntekijää ei ole kuultu asiassa tai annettu esim. Varoitusta?
- ... ..
Hmmmmmm kirjoitti:
Miten tämä muka on mahdollista? Silloinhan työntekijää ei ole kuultu asiassa tai annettu esim. Varoitusta?
Kuuleminen on lähinnä muodollisuus, eikä sen poisjättäminen estä irtisanomista.
Työnantajalle ei ole kovin suurta eroa sillä, irtisanooko laillisella tai laittomalla perusteella, kun irtisanominen pätee yhtälailla. Tämä on sellainen alue, jossa voi melkein ensimmäiseksi todeta, että oletusarvoisesti työntekijän omat olettamat ovat enemmän tai vähemmän virheellisiä ja juristin apua tarvitaan aina. - Ap.
... .. kirjoitti:
Kuuleminen on lähinnä muodollisuus, eikä sen poisjättäminen estä irtisanomista.
Työnantajalle ei ole kovin suurta eroa sillä, irtisanooko laillisella tai laittomalla perusteella, kun irtisanominen pätee yhtälailla. Tämä on sellainen alue, jossa voi melkein ensimmäiseksi todeta, että oletusarvoisesti työntekijän omat olettamat ovat enemmän tai vähemmän virheellisiä ja juristin apua tarvitaan aina.Just, onpas kiva.. Missä ajassa asia tulee riitauttaa? Ja eikös se ole työnantaja jonka pitää todistaa väittämänsä itse?
- ... ..
Ap. kirjoitti:
Just, onpas kiva.. Missä ajassa asia tulee riitauttaa? Ja eikös se ole työnantaja jonka pitää todistaa väittämänsä itse?
Kanteen nostamisaikaa on kaksi vuotta työsuhteen päättymisestä, ja jos on liitto ajamassa, niin ne taitaa venyttää enempi sinne loppupuolelle ja sopiminen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Työnantaja on kyllä näyttövelvollinen omista väitteistään, joten sen suhteen ei ole huolta, mutta joutuu sen kanteen kuitenkin tekemään omin avuin, joten voi olla aiheellista kirjata ylös tapahtumainkulkua, jos joutuu myöhemmin vaatimaan työnantajalta jotain dokumentaatiota, sillä jos ei osaa vaatia, niin ei ole välttämättä esillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219