Siis oikeaa.
Palstala ei ole tuskin yhtään ateistia
76
222
Vastaukset
- goddeloos
"Palstala ei ole tuskin yhtään ateistia
Siis oikeaa. "
- Millainen sitten mielestäsi on 'oikea' ateisti?- JaFoorumeitaLöytyy
Sellainen on oikea ateisti joka sanoo asiat suoraan.
Ja sen jälkeen hänen viestinsä moderoidaan ulos näiltä palstoilta.
Tiedän, että olet joko trolli tai väärässä.
- Totta on
Ateismi on vain ja ainoastaan epäuskoa eikä ideologia riitteineen, joten olet hyvin väärässä. Itsekin olet ateisti monen asian suhteen. Et esimerkiksi todennäköisesti usko, että Marsissa asuu Vihreä Etana, Rakastava Isämme, joten sen asian suhteen olet ateisti, epäuskoinen.
Hei, Nin miekin luulen, sillä ateisti tuskin tekee käännytystyötään kristittyjen parissa, koska heille uskonto on yhdentekevää. Monet täällä mesoavat haluavat vain selvyyden omalle epävarmuudelleen ja luultavasti etsivät totuutta ja haluavat matsata meidän kirkonihmisten kanssa. Siksi siedänkin heitä. Oikeat ateistit jättäisivät meidät rauhaan.
t. Maarit-pappiMaarit-pappi,
"Oikeat ateistit jättäisivät meidät rauhaan."
Tarkoitatko, että jos ei ole teisti, ei voi kommentoida teistien kirjoituksia, puheita, tekoja, uskomuksia tai politiikkaa?
Pari muuta avointa kysymystä sinulle:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10740694/#comment-55865110Joudun poksauttamaan kuplasi mutta minä en tunne pienintäkään uskoa yhteenkään jumalaan. Olen siis täysin varmasti ateisti.
Tunnettekohan te sitä epävarmuutta kun tunnette tarvetta loukata kanssa ihmisiänne jatkuvasti?Voi sinua tietämätöntä ihmisraukkaa! Etkö sinä ymmärrä, että tuo "oikea ateisti" on vain sinun mielikuvituksen tuote? Ja, että koska "oikeat ateistit" ovat sinun mielikuvituksen luomuksia "oikeat ateistit" he aina tekevät juuri niin kuin sinä ajattelet heidän toimivan.
- puoliaino
gloriana_demeter kirjoitti:
Joudun poksauttamaan kuplasi mutta minä en tunne pienintäkään uskoa yhteenkään jumalaan. Olen siis täysin varmasti ateisti.
Tunnettekohan te sitä epävarmuutta kun tunnette tarvetta loukata kanssa ihmisiänne jatkuvasti?Puolidemonin sanaanko tässä pitäisi uskoa?
The character's full name is Gloriana Demeter, a half-Amazonian, half-Demon warrior.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glory_(comics) puoliaino kirjoitti:
Puolidemonin sanaanko tässä pitäisi uskoa?
The character's full name is Gloriana Demeter, a half-Amazonian, half-Demon warrior.
http://en.wikipedia.org/wiki/Glory_(comics)Sinä puolestasi olet täysi idiootti.
- zyrt
Maarit
Ei ole käännytystyötä yrittää keskustella kirkon asemasta yhteiskunnassa, siis sen etuoikeutetusta asemasta. Te kirkon edustajat ette vaan koskaan vastaa kysymyksiin.
"Monet täällä mesoavat haluavat vain selvyyden omalle epävarmuudelleen ja luultavasti etsivät totuutta ja haluavat matsata meidän kirkonihmisten kanssa."
- Minä en ole epävarma mistään muusta kuin siitä miksi kirkolla on erityisasema Suomessa ja kuinka paljon se valtiolta rahaa kuppaa ja mihin se rahan saaminen perustuu.
"Siksi siedänkin heitä. Oikeat ateistit jättäisivät meidät rauhaan."
- Jaha, kiitos kovasti. Siedät meitä. Mutta "oikea" ateisti jättäisi sinut rauhaan? Miksi täällä kirjoittelet, jos koet olevasi kiusattu? - A the ist
Tämä "väärä" ateisti jättää teidät "rauhaan" heti kun edustamanne uskonto/kirkko ei vaikuta yhtään mitenkään tämän "väärän" ateistin elämään. Yleisesti ottaen en vaivaudu kommentoimaan tällä palstalla käyttäen tätä nimimerkkiä, johtuen siitä että tarkoitukseni on kirjoittaessani saada ihmiset lukemaan mitä minä olen kirjottanut.
Minun tarkoitukseni ei kuitenkaan ole koskaan muuttaa kenenkään mielipiteitä taikka uskomuksia miksikään, joten käännytystyöstä on jokseenkin vaikea puhua.
Vaikka en puhukaan kaikkien ateistien puolesta, enkä koskaan kuvittelisi edes kykeneväni, niin pidän todennäköisenä että käännyttäminen on viimeisin asia joka kenelläkään on itseasiassa mielessä.
Jos jonkun ajatukset muuttuvat sen perusteella mitä minä, taikka joku muu sanoo, niin se on tavallaan bonusta ja jotakin mitä en koskaan oleta edes tapahtuvan.
Minä kirjoitan mielipiteitäni avoimelle foorumille sen sijaan siksi että muut voivat haastaa minun käsitykseni. Minä haen todellakin tietynlaista konfliktia, mutta en siksi että voisin haukkua taikka vähätellä jotenkin uskonnollisia ihmisiä, vaan tämä konflikti on ideologinen ja aatteellinen.
Eräänlainen mielen harjoitus.
Minä en myöskään koskaan kykenisi omaamaan niin korkeatasoista omahyväisyyttä ja itsekeskeisyyttä että voisin kuvitella omaavani käsityksen siitä miksi joku ylipäätään kirjoittaa mitään taikka mitä joku oikeasti ajattelee.
Tästä johtuen minä oletan että jokainen kirjoitus, nekin jotka voisivat hyvinkin olla trolleja, ovat täysin vakavissaan kirjoitettuja mielipiteitä jotka edustavat kirjoittajaansa täydellisesti.
Näin ollen minä vastaan aina esitettyyn sisältöön ja mikäli joku on esittänyt valheellisesti oman asemansta taikka saavuttaakseen jonkin tietyn päämäärän, kyseinen seikka on minulle yhdentekevää.
Ja minä olen oikea ateisti, eikä minulla ole minkäänlaista aikomusta jättää uskonnollisia ajatuksia rauhaan..
Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä että todellisia todellisuuksia on ainoastaan yksi, mutta väärässä voi olla miljoonin eri tavoin.
Todellisuus ei siis ole mielipide kysymys ja jos sinun käsityksesi siitä mikä todellisuuden luonne on eroaa minun omaamastani, niin me molemmat emme voi olla samanaikaisesti oikeassa.
Niinpä näillä näkemyseroilla on väliä, sillä ne eivät koska ainoastaan sitä todellisuutta joka jokaisen päänsisällä on, vaan ne käsittävät myös todellisuuden jonka me kaikki jaamme.
Mutta minä en ainoastaan siedä sitä että sinä ajattelet eri tavalla kuin minä ja ilmaiset näitä ajatuksiasi julkisesti.
Minun käsitykseni mukaan sinulla on peruuttamaton oikein niin tehdä aivan samoin kuin minulla on peruuttamaton oikeus esittää, argumentoida ja ilmaista ajatuksia jotka minä omaan.- ???
Maarit. Sinä siis siedät ateisteja. Eikö sinua rasita olla täällä vaan vaivoin sietämässä ihmisiä, jotka eivät usko henkiin?
- Politiikkaako?
A10097 kirjoitti:
Maarit-pappi,
Tarkoitatko, että jos ei ole teisti, ei voi kommentoida teistien kirjoituksia, puheita, tekoja, uskomuksia tai politiikkaa?
Pari muuta avointa kysymystä sinulle:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10740694/#comment-55865110Maarit-pappi on kuin poliitikko! Kun joku kirjoittaa asiat suoraan ja on erimieltä kuin hän niin viestit poistetaan.
Muistuttaa jotenkin kommunismia tai muuta vastaavaa poliittista liikettä. "Oikeat ateistit jättäisivät meidät rauhaan."
Jopa on paksua. Etenkin joltakulta joka on pappi. Siis aivan järkyttävää omahyväisyyttä ja tekopyhyyttä yhdistettynä yleiseen uskonnon vahvistamaan idiotismiin.
Ateisteilla ei ole pyhää kirjaa joka neuvoisi käyttäytymään yhtään millään tavalla. Siksipä vetoaminen johonkin "aitoon ateismiin" tässä yhteydessä ei ole mitenkään hirvittävän loogista. Mutta homma pahenee vielä tästä.
Uskovilla nimenomaan on kirja joka kertoo heille miten olla ja elää. Tuossa kirjassa sanotaan näin:
""Varokaa tuomasta hurskaita tekojanne ihmisten katseltavaksi, muuten ette saa palkkaa taivaalliselta Isältänne."
"Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut."
Joten en nyt vain ymmärrä yleensäkkään mitä te uskovat täällä palstalla teette. Jos pitäisi tietokonemaailmasta kaivaa jokin teko joka on teidän meininkinne tuomista ihmisten katseltavaksi niin eiköhän tämä ole juuri sitä.
Ateistit eivät palstalle kirjoitellessaan riko mitään pyhiä tekstejä vastaan koska ateismissa ei ole niitä. Kristityt puolestaan tekevät suoraan sitä mitä heidän vapahtajansa kielsi tekemästä eli tuovat omaa vanhurskasta puhtauttaan ehdoin tahdoin muiden töllisteltäväksi.- Nasse.
"Hei, Nin miekin luulen, sillä ateisti tuskin tekee käännytystyötään kristittyjen parissa, koska heille uskonto on yhdentekevää. Monet täällä mesoavat haluavat vain selvyyden omalle epävarmuudelleen ja luultavasti etsivät totuutta ja haluavat matsata meidän kirkonihmisten kanssa. Siksi siedänkin heitä. Oikeat ateistit jättäisivät meidät rauhaan.
t. Maarit-pappi "
Niin kauan kuin meillä on valtionkirkko ja kyisesitä väkivaltauskontoa tuputetaan lakisääteisesti päiväkodeissa ja kouluissa, niin kauan kuin viattomia pikkulapsia raiskataan jesuksienne siunauksian, on meillä taikauskottomilla tai toisuskoisilla ihmisillä aivan täysi oikeus kritisoida kamelikuskimytologiaanne.
Sinunkin koulutuksesi mel olemme maksaneet vaikka tosiasiallisesti poppamiesten koulutuksen saisivat maksaa kyseisten taikauskojen jäsenet.
Ajattelin itse tehdä aloituksen aiheesta,milainen on oikea ateisti, mutta ehkä tämä ketju ajaa saman asian.
Täällä on jokusen kerran sanottu että tuo tai tämä ei ole oikea ateisti, itsestänikin sanottiin samoin: en ole oikea ateisti. Ja tietysti "palstan ateistit" myös niputetaan kuten sinäkin teet: "täällä ei ole oikeita ateisteja".
Tahtoisin kovasti kuulla kuvauksia siitä, millainen on oikea ateisti, kun sellaisista tuntuu nyt olevan kovasti puutetta.- Ma5a
OIkea ateisti on yhtä tyhmä käsite kuin oikea uskovainen.
Hei, Oikea ateisti ei mesoisi täällä.
Häntä ei kiinnostaisi.
t. Maarit-pappi- goddeloos
"Hei, Oikea ateisti ei mesoisi täällä."
- En minä täällä ole ateismia edustamassa.
"Häntä ei kiinnostaisi."
- Mitä kirkkoon tulee, kiinnostaa niin kauan kun kirkko ja Valtio on naimisissa!
Sinä elät myös minun rahoillani vaikka olen ateisti, halusin tai en! Jo se oikeuttaa minua arvostelemaan ja kritisoimaan kirkon toimintaa, arvovaltaa ja varsinkin sanaa!. Tuo ei ole oikeastaan mikään määritelmä. Joudun kysymään, miksi en ateistina voi olla kiinnostunut uskosta? Miten se on pois ateismistani?
Maarit-pappi, nyt täytyy kyllä kysyä paitsi, mitä tarkoittaa ateisti, myös, mitä tuo mesoaminen oikeastaan on :)
Minä olen ateisti, ja minua kiinnostaa uskontokritiikki, uskonnoliset kokemukset, uskonnollisen vakaumuksen kehittyminen ja siihen liittyvät ajatukset sekä ennen kaikkea se, miten uskolla ja uskonnolla vaikutetaan yhteiskuntaan, ihmisoikeuksiin, valintoihin, jopa työllisyyteen ja talouteen.
Minulla on kolme perussyytä kirjoitella tällä palstalla:
1. Haluan muistuttaa siitä, että vanhoillislestadiolaisten naisten ja lasten ihmisoikeudet eivät toteudu edelleenkään (eikä miehilläkään ole helppoa) siitä syystä, että uskonnollinen johto on ottanut asiakseen Jumalaan vedoten määrätä perheiden intiimeimmistä ratkaisuista; eikä kirkko edelleenkään tee asialle mitään, vaikka voisi ja sen ehdottomasti pitäisi;
2. Haluan haastaa helvettiopetuksen ja -käsitteen, koska se on mielestäni täysin kohtuuton ja kuvottavan ahdistava jo pelkkänä ajatuksena; monelle ihmiselle helvetinpelko on äärimmäisen kuormittava taakka; pahinta on se, että asiaa opetetaan jopa peruskoulussa alaikäisille lapsille täytenä totena;
3. Haluan muistuttaa kirkollisveron kannon erikoisesta tavasta: se kulkee muun verotuksen kyljessä melko huomaamatta, ja minun mielestäni se ei ole reilua, koska suurin osa kirkon jäsenistä ei ole koskaan itse omasta tahdostaan edes kirkkoon liittynyt. Kirkollisvero pitäisi kerätä kuten muutkin yhdistysten ja yhteisöjen jäsenmaksut: maksulappu postissa kotiin kerran tai kaksi vuodessa.
Nämä asiat ovat mielestäni huonolla tolalla, ja haluaisin niistä edelleen keskustella. Muitakin aiheita toki on. Maarit-pappi, ole ystävällinen äläkä käyttäydy alentuvasti ateisteja kohtaan ikään kuin tietäen, että Jeeususta me täältä olemme kaikki etsimässä: se ei ole totta. Ateistit ovat käyneet oman ajatusprosessinsa tavalla tai toisella, ja hempeilevä hymistely vain tekee uskonasiat entistäkin vaikeammiksi ymmärtää.
Mutta olen hyvin kiitollinen tästä keskustelumahdollisuudesta!Oi Maarit Maarit. Onko myös sitten niin että ne kaikki uskovat jotka "mesoaa" ateismipalstalla eivät ole oikeista uskovia? Kato kun eihän heitä pitäisi kiinnostaa. :D
Sitäpaitsi eihän tämä ole mikään uskovien keskustelupalsta, vai onko? Jos on niin miksi sitten tuolla lukee näin "Kirkko kuulolla-palsta on kaikille avoin keskustelupalsta, jossa voit kysyä uskoon ja elämään liittyvistä asioista"- Typerää tekstiä
Maarit, ei millään pahalla, mutta et tunnu ymmärtävän ihmisluonteesta paljoakaan. Olet säälittävä.
Olen ateisti ja tarkemmin sanottuna antiteisti. Mesoan täällä, koska minulle totuudella on merkitystä. Jos sinusta uskosi perustuu totuuteen, niin mitä pelättävää sillä on?
- Koti-isä
"Hei, Oikea ateisti ei mesoisi täällä.
Häntä ei kiinnostaisi."
Tuosta saa tietysti varmuutta omalle uskolleen ja sille, että on oikeassa. Minä yleensä ajaudun tällaisille palstoille silloin kun joku kristitty tulee minulle mesoamaan jostain. Yritän etsiä ymmärrystä sille mikä saa ihmisen niin sekaisin, että hänen täytyy tulla arvostelemaan minua bussipysäkillä.
Myös minua häiritsee kristinuskon erityisasema valtiossa. Se on ainoa uskonnollinen yhteisö, jolla on verotusoikeus, joka ei ole tasa-arvoista. Eli kyllä ateistejakin voi kristinusko kiinnostaa, muttei siksi, että haluaisi korvata sillä jotain omassa elämässään. iaurwen kirjoitti:
Maarit-pappi, nyt täytyy kyllä kysyä paitsi, mitä tarkoittaa ateisti, myös, mitä tuo mesoaminen oikeastaan on :)
Minä olen ateisti, ja minua kiinnostaa uskontokritiikki, uskonnoliset kokemukset, uskonnollisen vakaumuksen kehittyminen ja siihen liittyvät ajatukset sekä ennen kaikkea se, miten uskolla ja uskonnolla vaikutetaan yhteiskuntaan, ihmisoikeuksiin, valintoihin, jopa työllisyyteen ja talouteen.
Minulla on kolme perussyytä kirjoitella tällä palstalla:
1. Haluan muistuttaa siitä, että vanhoillislestadiolaisten naisten ja lasten ihmisoikeudet eivät toteudu edelleenkään (eikä miehilläkään ole helppoa) siitä syystä, että uskonnollinen johto on ottanut asiakseen Jumalaan vedoten määrätä perheiden intiimeimmistä ratkaisuista; eikä kirkko edelleenkään tee asialle mitään, vaikka voisi ja sen ehdottomasti pitäisi;
2. Haluan haastaa helvettiopetuksen ja -käsitteen, koska se on mielestäni täysin kohtuuton ja kuvottavan ahdistava jo pelkkänä ajatuksena; monelle ihmiselle helvetinpelko on äärimmäisen kuormittava taakka; pahinta on se, että asiaa opetetaan jopa peruskoulussa alaikäisille lapsille täytenä totena;
3. Haluan muistuttaa kirkollisveron kannon erikoisesta tavasta: se kulkee muun verotuksen kyljessä melko huomaamatta, ja minun mielestäni se ei ole reilua, koska suurin osa kirkon jäsenistä ei ole koskaan itse omasta tahdostaan edes kirkkoon liittynyt. Kirkollisvero pitäisi kerätä kuten muutkin yhdistysten ja yhteisöjen jäsenmaksut: maksulappu postissa kotiin kerran tai kaksi vuodessa.
Nämä asiat ovat mielestäni huonolla tolalla, ja haluaisin niistä edelleen keskustella. Muitakin aiheita toki on. Maarit-pappi, ole ystävällinen äläkä käyttäydy alentuvasti ateisteja kohtaan ikään kuin tietäen, että Jeeususta me täältä olemme kaikki etsimässä: se ei ole totta. Ateistit ovat käyneet oman ajatusprosessinsa tavalla tai toisella, ja hempeilevä hymistely vain tekee uskonasiat entistäkin vaikeammiksi ymmärtää.
Mutta olen hyvin kiitollinen tästä keskustelumahdollisuudesta!Hyvin kirjoitettu iaurwen!. Maarit papille terveisiä, olen ateisti eikä ole mitään epäselvyyttä asiasta.
Eikö meillä ole oikeutta puolustautua kun meitä täälläkin haukutaan?- zyrt
Maarit
"Hei, Oikea ateisti ei mesoisi täällä.
Häntä ei kiinnostaisi.
t. Maarit-pappi"
- Tunnetko sinä ainuttakaan "oikeaa" ateistia? Mitä edes tarkoitat tuolla "oikealla"?
Jos sinä olet sitä mieltä että ateistit mesoavat ja häiritsevät sinun jumalharhaasi, niin miksi et lopeta palstalla kirjoitteluasi? Ja oikea uskovainen ei kirjoittelisi tänne koska raamattu kieltää uskonnon tuomisen julkiselle foorumille.
- Ma5a
Mikä ihmeen "Oikea" ateisti? Määritelkääpä nyt tarkkaan millainen on oikea ateisti, niin minä määrittelen sen jälkeen teille Oikean kristityn. Ihan turhaa ja tyhmää sana snobbailua tuollainen.
Ateisti: "Ateismi tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa."
MIksi tällainen ihminen ei voisi olla täällä palstalla. Voiko maanviljelijä käydä kylpylässä? kuka loi ateistin? Vai syntyikö hän tyhjästä, muuttui elottomasta aineesta yhtäkkiä simsalabim elolliseksi?
- zyrt
cwire
"kuka loi ateistin? Vai syntyikö hän tyhjästä, muuttui elottomasta aineesta yhtäkkiä simsalabim elolliseksi?"
- Oletko lintsannut biologiantunneilta?
Hmm. Rohkenen väittää olevani oikea ateisti.
En usko aaveisiin, kummituksiin, joulupukkiin, mörköihin, tonttuihin, satuihin...
En myöskään jumaliin.
Minun ei tarvitse vakuutella tai todistella em. uskomuksia "vastaan", pystyn hyväksymään asiat sellaisina kuin ne on.
Miksi täällä sitten hengailen? Mielestäni on hyvin mielenkiintoista, että viellä nykyaikana on uskovaisia, ja tämä palsta antaa oivan ikkunan uskovaisten "maailmaan". Huomaan että uskovaisuus ei tee empaattiseksi ja erillaisuutta arvostavaksi, päinvastoin uskikset ovat aika takakireitä - viihdyttävää :)Ja vielä kun uskovan kanssa on helppoa "väitellä", ei mene jauhot suuhun koskaan. Viihdettähän tämä on. Joskus on myös tosi mielenkiintoista ja antoisaa keskustella vakavasti jostain itseä kiinnostavasta aiheesta, nähdä miten uskovalla ajatusmaailma toimii täysin toisin.
Hei, eihän me olla. Meillä on jalat tukevasti mullan päällä ja katseellamme taivasta tavoitamme...
t. Maarit-pappi- mennyt kalalle
Pimahti?
- Kalapagos (ei kirj.)
Voi sinua Maarit-pappi. Pahasti olet uskosi sokaisema. Puuttuuko sinulta kyky ymmärtää muita ihmisiä? Ateisteilla erittäin hyviä syitä olla kiinnostuneita uskonnoista.
Sinun väitteesi, että "tosiateisti" ei välittäisi uskonnoista kuvaa ainoastaan rajoittunutta ajatusmaailmaasi.
Katsohan tämä video niin ymmärrät, mitä tarkoitan. Video on lyhyt ja jos englanti sujuu niin se ehkä auttaa ymmärtämään, miksi ateistit välittävät uskonnoista. Väitteesi on kevyttä höttöä ja kumottu moneen kertaan, joten en jaksa avata vastausta tähän sen enempää.
http://www.youtube.com/watch?v=xnbXlkNavwo
- Ajat Telija
Wikikirjastossa asia on kiteytetty erittäin hyvin:
"Muun muassa kanadalainen ajattelija Kai Nielsen on toivonut oppineistolta suurempaa toimeliaisuutta uskonnosta ja uskonnottomuudesta käydyssä keskustelussa. Nielsenin mukaan on suorastaan uskomatonta, että eräät oppineet ajattelijat saattavat kannattaa jumalauskoisia näkemyksiä kaikkeuden luoneesta ikuisesta, aineettomasta, kaikkitietävästä ja kaikkihyvästä olennosta, jumalasta. Nielsenin mielestä luontoon perustuvaan todellisuuskäsitykseen luontevasti liittyvä jumalattomuus on nykyajan järkevän ihmisen valinta. Ihmisten ei pitäisi lohduttaa itseään saduilla, vaan kohdata kuolevaisuutensa osana yleissivistystään. Jumalan ja kuolemattoman sielun kaltaiset henkiolennot ovat Nielsenin mukaan hyvin ongelmallisia oletuksia: niitä koskevat väitteet ja käsitykset ovat tavallisesti sisäisesti ristiriitaisia.
Nielsen kuitenkin sanoo, että jumalattomuutta ei pitäisi omaksua pelkkänä itsestäänselvyytenä, vaan sen puolesta tulisi käydä kamppailuun älyllisesti vahingollisia uskonnollisia harhoja vastaan. Nielsen toteaa, että vaikka monet amerikkalaiset ajattelijat ovat uskonnottomia, he eivät vaivaudu todistelemaan jumalauskon torjumiseksi ja suuntaavat huomionsa muualle."Mielestäsi oikea ateisti on siis henkilö, joka paitsi ei usko jumaliin, myös aktiivisesti vastustaa uskontoja. Se ei ole tähän asti ollut ateismin määritelmä. Minun korvaan tuo kuulostaa siltä, miten antiteismi määritellään.
kaarne kirjoitti:
Mielestäsi oikea ateisti on siis henkilö, joka paitsi ei usko jumaliin, myös aktiivisesti vastustaa uskontoja. Se ei ole tähän asti ollut ateismin määritelmä. Minun korvaan tuo kuulostaa siltä, miten antiteismi määritellään.
Jotkut ateistit ovat myös antiteistejä.
Eivät kaikki.Phoebus kirjoitti:
Jotkut ateistit ovat myös antiteistejä.
Eivät kaikki.Lienevätkö myös oikeampia?
kaarne kirjoitti:
Lienevätkö myös oikeampia?
Oikeastaan väärempiä.
Heidän ateismissaan on ikäänkuin "epäpuhtautena" tuo antiteismi. Lisänä, jota ilmankin voi olla ateisti.Phoebus kirjoitti:
Oikeastaan väärempiä.
Heidän ateismissaan on ikäänkuin "epäpuhtautena" tuo antiteismi. Lisänä, jota ilmankin voi olla ateisti.Noin minäkin ajattelen.
- Kalapagos (ei kirj.)
Phoebus kirjoitti:
Oikeastaan väärempiä.
Heidän ateismissaan on ikäänkuin "epäpuhtautena" tuo antiteismi. Lisänä, jota ilmankin voi olla ateisti.Tuo alkaa jo olemaan hiusten halkomista. Onko kritiikki antiteismia vai ei? Joku voisi pitää ketä tahansa ateistia, joka julkisesti kyseenalaistaa uskonnot ja jumalat antiteistina.
Ei uskontojen aktiivinen kyseenalaistaminen ole epäpuhtautta, millään muotoa. Ei uskonto ole "pyhä" sen kummemmin kuin mikään muukaan mielipide. Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:
Tuo alkaa jo olemaan hiusten halkomista. Onko kritiikki antiteismia vai ei? Joku voisi pitää ketä tahansa ateistia, joka julkisesti kyseenalaistaa uskonnot ja jumalat antiteistina.
Ei uskontojen aktiivinen kyseenalaistaminen ole epäpuhtautta, millään muotoa. Ei uskonto ole "pyhä" sen kummemmin kuin mikään muukaan mielipide."Määritelmä: Antiteismi (muinaiskreikan sanoista anti, vastaan ja theismos, jumala) on jumalauskon tai jumalien vastustamista." http://fi.wikipedia.org/wiki/Antiteismi
Tuo taas on eri asia kuin kritiikki yleisesti. Kritiikin motiivihan voi olla esim. jumaluskon laadun parantaminen. Toinen kritiikin motiivi voi olla jumaluskon hävittäminen.Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:
Tuo alkaa jo olemaan hiusten halkomista. Onko kritiikki antiteismia vai ei? Joku voisi pitää ketä tahansa ateistia, joka julkisesti kyseenalaistaa uskonnot ja jumalat antiteistina.
Ei uskontojen aktiivinen kyseenalaistaminen ole epäpuhtautta, millään muotoa. Ei uskonto ole "pyhä" sen kummemmin kuin mikään muukaan mielipide."Ei uskontojen aktiivinen kyseenalaistaminen ole epäpuhtautta, millään muotoa."
Riippuu siitä, mitä epäpuhtaudella tarkoitetaan.
Minä en tarkoita sillä tuolla ylempänä mitään likaista, vaan pikemminkin ylimääräistä, valinnaista.
Esimerkiksi lyijymalmin seassa voi olla epäpuhtautena kultaa!
Ateistin ei tarvitse ola antiteisti ollakseen ateisti. Siksi esitin ajatuksen, että se on jotain ateismin päälle, jotain mitä ateismi ei välttämättä tarvitse. Antiteismi ei myöskään muuta ateistia muuksi, vaan antiteistinenkin ateisti pysyy ateistina.
Onhan myös olemassa vaihtoehto, jossa teisti kimpaannuttuaan jumalilleen ryhtyy antiteistiksi säilyttäen silti uskonsa siihen, että hänen kiukkunsa kohde on todellinen.
"Ei uskonto ole "pyhä" sen kummemmin kuin mikään muukaan mielipide."
Samaa mieltä.
- ateistin kaveri
Se on totta. Miksi yksikään kunnon ateisti vaivautuisi kirjoittamaan näille palstoille. Eihän siinä ole mitään mieltä. He pitävät vakaumuksensa syvällä sisimmässään huutelematta sitä koko maailmalle,
- hei kamu
Eihän tämä yksi keskustelupalsta ole koko maailma.
- Ma5a
Lienee itsestään selvää, että uskonnot hidastavat hyvän moraalin ja ihmiskäsitysten leviämistä. Toki jossainpäin maapalloa on vielä maita jossa uskonnoilla on annettavana korkeampaa "moraalia", mutta sivistysyhteiskunnalle Raamatun opit ovat suoraan vahingollisia. Onneksi monet tosin ottavat Raamatusta vain kivoja asioita eivätkä sitä kokonaan.
Uskonnon takia tuhlataan resursseja ja moni asia jää käsittelemättä oikeasti, kun tarjotaan oikopolkua kuten: se oli Jumalan tahto, sen tietää vain Jumala, se oli Pahoilaisen syytä. Nämä kaikki ovat ihan nolla argumentteja jotka eivät auta minkään asian paremmin ymmärtämisessä tai eteenpäin menemisessä.
Uskonnot ovat vaikeuksissa monenlaisten asioiden kanssa kuten ihmisten tasa-arvon, moraalisten asioiden, tieteen kehityksen, rahan sekä ihmisyyden kanssa. ei kai nyt sentään, ainakin roomalaiskatolisella kirkolla on raha-asiat kunnossa
- hjll
Miten Jeesusta ja Jumalaa vastustavan voisi profiloida ? Raamattuun kuuluu, että Jumala ja Jeesus johtaa joukkojaan ja vastustaja johtaa omiaan. Millainen hahmo tämä vastustaja on näiden kirjoitusten perusteella ? Voisiko hänet löytää profiilin perusteella ? Missä päin maapalloa tai taivasta vastustaja on voimissaan ?
Uskovien kommentteja:
"Palstala ei ole tuskin yhtään ateistia...Siis oikeaa.
Oikeat ateistit jättäisivät meidät rauhaan.
Oikea ateisti ei mesoisi täällä.
Häntä ei kiinnostaisi.
Miksi yksikään kunnon ateisti vaivautuisi kirjoittamaan näille palstoille.
He pitävät vakaumuksensa syvällä sisimmässään huutelematta sitä koko maailmalle"
Ilmeisesti suurin osa suomalaisista ateisteista on näitä "oikeita ateisteja", koska vaikka heitä onkin noin miljoona, niin he ovat kovin hiljaa.
"Kunnon_ateisti" ilmeisesti ei myöskään ota kantaa sen enempää uskonnonopetuksen tuntimääriin, suvivirteen, kirkkoon, kuin tasa-arvoiseen avioliittolakiinkaan.
"Oikea" "kunnon" ateisti maksaa kirkollisverotkin, eikä paljasta kantaansa, ellei sitä erikseen kysytä. Näinkö?Oikea ateisti vaikuttaisi olevan ateisti joka ei kirjoittele täällä. Eli me ei olla kukaan oikeita ateisteja.
Noh, kellään ei ollut oikeasti mitään sanottavaa asiasta, pelkkää huutelua.
- zyrt
Olen ihan oikea ateisti. En usko jumaliin.
- Käytä etsikkoaikasi
atac kirjoitti:
Olen kaapissa! "SSSHH!!"
Paljastuit!
(joke ;-)
Oikea ateisti. En ole jonkun mielestä "oikea", vaikka en usko mihinkään jumalaan.
Mitä vielä pitäisi tehdä tai olla, ollakseni oikea ateisti? Joskus tuntuu, että uskovilla ei ole tietoa mistään asioista. Siksi he ovatkin uskovia?- zyrt
Miten se menikään se ateistilista, jonka joku tänne laittoi. Siellä oli edustettuna jopa ajatollah khomeini:) Muslimit varmaan sitten ovat joidenkin uskisten mielestä ateisteja.
- 38343
Minä löysin aikoinani tämän palstan kun ateismi-palstalla uskovainen kamelinperseidiootti tiputti sen tason liian alas, ja huomasin että ette paskanna kotipesäänne, eli täällä oli luettavissa ihan mielenkiintoisia keskusteluja.
Mitä taas siihen tulee että miksi minulla yleensä on mielenkiintoa keskustella uskonnosta vaikka en niihin usko, johtuu taas siitä että kiinnostaa miksi niinkin omituinen ilmiö kuin jumal-usko voi vielä nykyoäivänä olla olemassa. Eikös kristinuskon, ja kaikkien muidenkin olisi jo aika joutua haudatuksi Odin-uskon, antiikin uskontojen ym. tapaan.
Toisaalta joskus haluan valistaa uskovaisia millainen tämä maailma oikeasti on noiden taikauskojenne sijaan.- zyrt
"Minä löysin aikoinani tämän palstan kun ateismi-palstalla uskovainen kamelinperseidiootti tiputti sen tason liian alas, ja huomasin että ette paskanna kotipesäänne, eli täällä oli luettavissa ihan mielenkiintoisia keskusteluja."
- heh. Kamelinperseidioottia ei ole pariin viikkoon näkynyt siellä, mutta jahka laitoksesta lomille pääsee, niin kyllä se taas...
- جني
Ateisteja on melkein aina ollut.
- Ma5a
Jokainen ihminen on ensin ateisti. Sitten tulee uskontopropaganda ja syntymäpaikasta ja vanhemmista riippuen valikoituu se uskonto sitten.
- 14+16
Onkin kuvaavaa kun joku sanoo: "meidän perhe on luterilaisia" tai "me olemme muslimeja". Eli perhekunnittain uskotaan johonkin. Ainakin ollaan uskovinaan.
- Satukulkija
Heh.
Olen oikea ateisti ja väärä teisti. Vääränä teistinä minulla lienee lupa käydä tälläkin palstalla. Tietääkseni nämä Suomi24:n palstat ovat kaikille avoimia, ja jos täällä on joku K18-palsta, niin sinnekin voin sujahtaa, koska olen aikuinen.
Tällä palstalla käyn satunnaisesti, koska tämä vaan on niin hauska palsta. Yhdet väittelevät erään koottuja tarinoita sisältävän kirjan sisällön tulkinnasta. Viihdyttävää, kun yhteistä tulkintaa ei näytä löytyvän, mikä lienee tarkoituskin. Toiset haukkuvat muita ihmisiä minkä kerkiävät ja vakuuttavat olevansa ainoita oikeita uskowia. Viihdyttävää sekin. Ehkä tämän palstan mielenkiintoisuus perustuu juuri näihin syviin ristiriitoihin, joita monetkaan eivät näytä ymmärtävän.
Lisäksi hauskoja avauksia ovat kaikki nämä Ateistit sitä ja ateistit tätä. Yksi huipuista on kyllä nyt tämä Maarit-papin avautuminen tunteistaan ateisteja kohtaan. Hän voisi avautua vielä enemmän.
Avaukset, jotka ovat mielestäni kiinnostavia ja joihin suhtaudun vakavasti, koskevat kirkon asemaa yhteiskunnassa ja tähän liittyviä asioita kuten hautaustoimi, veronkanto, eriarvoisuus jne.
Ja hei Maarit-pappi, vaikka olenkin oikea ateisti, niin aion jatkossakin käydä täällä lukemassa ja joskus kommentoimassa. Lupaan, että sen koottuja kertomuksia sisältävän kirjan sisällön tulkintoihin en ota kantaa. Keskustelen vain kirkko ja yhteiskunta - teemasta. Saahan oikealla ateistilla olla mielipiteitä asiasta, joka häntä (tahtomattaan) koskee, saahan? - enlut
Kiva, että viihdyt täällä
- näin on
Kaikki saa Jeesukselle laulaa...
- Nasse.
Aika pahasti tulee tuulettimeen, siis pappimme;
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10746325- 33
"Aika pahasti tulee tuulettimeen, siis pappimme;
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10746325"
Ei tässäkään ole pohjimmiltaan kyse mistään sen vakavammasta kuin termien väärin ymmärtämisestä. Tämänhän pitäisi olla peruskauraa kaikille uskovien kanssa keskusteleville. Uskovat ymmärtävät useat aivan tavalliset sanat toisella tavalla kuin normaalit ihmiset.
Otetaan esimerkiski sanat herääminen ja pelastus. Normaali ihminen tarkoittaa heräämisellä sitä toimintoa joka toistuu joka aamu. Pelastus taas on jostain vaarallisesta tilanteesta selviytymistä. Nämä kaksi sanaa tuovat uskovan mieleen aivan toisenlaiset mielikuvat.
Tästä on kyse. Se on osa uskovien aivopesua.
- näin on
Pelastus on ikuisesta hel-vetin tulesta pelastumista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697414Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens435074- 963374
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat462279- 222128
- 342083
- 401865
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil171837- 281721
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,141663