Ase mukaan retkelle

Pelokas

Onko luvallista ottaa retkelle ase kaiken varalta mukaan, jos vaikka karhu hyökkäisi kimppuun?

22

3143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen pelokas

      En tiedä oletko tosissasi, mutta älä vain ammu kohti karhua. Voisit yrittää säikäyttää sen pakoon laukauksella. Jos olet "pelokas", teet aseella pelkkää vahinkoa, ammut omaan jalkaasi tms.
      Kysymyksestäsi päätellen et ole metsästäjä. Sinulla ei liene omaa, luvallista hirven kaatoon soveltuvaa kivääriä, jollaisen tarvitsisit karhunkin surmaamiseen. Jos sinulla olisi yleensä joku luvallinen ase, tietäisit tuon asian kysymättäkin.
      Karhun haavoittaminen vie oman henkesi, joten et pääse nauttimaan teon seurauksesta, joka on törkeästä metsästysrikoksesta tuleva tuomio. Haavoitettu, vittuuntunut karhu on tehnyt selvän monesta oikeastakin metsämiehestä.
      Karhu yleensä väistää ihmistä ja pysyttelee näkymättömissä.
      Myönnän pohtineeni tuota samaa asiaa kun kävi ilmi, että karpalosoillani elää pari susilaumaa.
      Asetta olen kuljetellut mukana vain kerran, kaukana pohjoisessa, jääkarhuseudulla.

      • Anonyymi

        Mietin viime aikoina ihan samaa...siis että ottaisiko aseen (edes haulikon matkaan) nimittäin meillä on retkeillessä koira matkassa. Kytkettynä tietenkin. Nyt vain tuli havaintoa että susihukka, ehkä kaksikin, pyöri samoilla nurkilla. Mahdollisesti kyttäsivät koiraa saaliiksi.

        Asettahan saa maastossa kulkija jolla ei ole lupaa kyseisellä alueella metsästää, kuljettaa asetta lataamattomana suojuksessa. Suojukseksi ilmeisesti luetaan myös asereppu jossa aseelle on samanlainen paikka kuin vaikka pehmeässä asesuojuksessa.

        Tietenkin jos emäntä ottaisi mukaan 9mm ja minä tuon .45 niin ehkä se riittää eikä kukaan edes tiedä että matkassa on aseet. Ei viitsisi säikytellä muita retkeilijöitä.

        Ääntä pidetään retkeillessä, hajujakin on ihan tahalleen "päällä"...pippurisumutekin löytyy jemmasta.


      • Anonyymi

        No mitä se ase hyödyttää jääkarhua vastaan jos ei suomalaista karhua vastaan hyödytä?


    • Vuosikymmeniä kulken

      Ei ole koskaan ollut asetta mukana. Aina ovat karhut väistäneet. jo ennen kun olen niitä nähnyt. Jos pääset kerran näkemään karhun niin ne ovat nähneet sinut ainakin 10 kertaa sitä ennen. Joskus katselin jälkiä miten karhu oli lähtenyt ennenkun tulin suoaukealta. Neljä lapionpiston kokoista paakkua oli lentänyt vajaan kymmenen metrin päähän sen käpälistä kun oli ottanut lähdön.

      Jotta aseesta olisi hyötyä niin revolveri joko 357 Magnum tai 44 Magnum. Sen pienemmällä ei kärsi karhua ampua. Voi suuttua. Kivääriä ei sinne kukaan viitsi kantaa.

      Muista että karhun hyökkäysetäisyys on 50 metriä. Sitä lähempänä ei ole syytä olla eikä joutua emon ja pentujen väliin. Saattaa tehdä valehyökkäyksen eikä pakoon saa juosta eikä kääntää selkää. Jos karhu on hillasuolla, niin syytä pakittaa ajoissa.

      Yleensäkään ei karhua kannata pelätä, vaikka voikin olla arvaamaton joskus. Kun kulkee normaalisti aiheuttaa se jo niin paljon ääntä että karhu korjaa luunsa, paitsi hillasuolle. Sudelle eri ohjeet. Ei yleensä vaarallinen kesäaikaan, mutta pakoon ei saa juosta. Laukaisee ainakin talvella hyökkäyksen.

    • Ex Retkeilijä

      Minullakin petopelon takia metsissä liikuskelu on loppunut lähes kokonaan. Kiinnostaisi kovasti, mitä tarkoitit lauseella "Sudelle eri ohjeet"?

    • .

      Miten olisi pippurisumute? Olisi äärimmäisessä hätätapauksessa (karhu tosiaan hyökkää) jotain kättä pidempää, jolla yllättää karhu eikä kuitenkaan olisi niin radikaali kuin ase, jolla helposti vain haavoittaa ja ärsyttää elukkaa lisää.

      Käsittääkseni pippurisumute on sen verran tujua kamaa, että karhultakin voisi hävitä mielenkiinto hyökkäyksestä muihin asioihin...

      Vaan mistä niitä pippurisumutteita sitten saa, sitä en tiedä.

    • Anonyymi

      Rauhoittukaa nyt hyvät luonnossa kulkijat tai sinne aikovat. Hirvikiväärit, magnumit ja pippurisumutteet, kokemattomat saavat näillä leluilla vain vahinkoa itselleen ja muille.
      Kaikki metsästysaseet ja myös pippurisumutin vaativat osto- ja kantoluvan, jonka myöntää poliisi. Suurpetojen kohtaaminen maastossa siten, että niistä olisi vaaraa on mahdottomuus, sen verran meluista ja haisevaa sakkia kaikki retkeilijät ovat.
      Olen vuosikymmeniä pikku pennusta alkaen liikkunut yksin ja porukoissa pitkin itärajan ja Lapin petoalueita, enkä yhtään sutta tai karhua ole tavannut lähietäisyydeltä. Pari kertaa valoisassa kesäyössä ,vaaran lakimailla istuskellessa, olen seurannut kiikarilla alempana suolla kuljeskelevaa karhua. Huomattavasti suurempi vaara on hörhöistä aseiden kanssa kulkijoista, joilla on omituisia luuloja itsestään ja erämaiden olosuhteista.

      • Anonyymi

        Minä en ole retkeillyt itä-rajalla koskaan, mutta olen silti törmännyt kesämökkini pihalla agressiviseen karhuun. Mökkini on Imatralla. Tuo kohtaaminen karhun kanssa oli alkoi niin, että karhu ensin pelästyi minua. Karhu juoksi aluksi poispäin, mutta kääntyi sitten katsomaan uudelleen minua. Olisiko vaistonnut pelkoni tai mitä, mutta sitten eläin lähtikin hitaasti tallustelemaan minua kohti. Minulle oli täysin selvää, että olin hävinnyt tämän kisan ja siirryin nopeasti sisälle mökkiini. Soitin hätäkeskukseen ja paikalle kurvasi 15 minuutin kuluttua poliisipartio. Karhu oli jo kuitenkin jatkanut matkaansa.

        Kyllä karhun kohtaaminen lähietäisyydeltä on aina vaarallinen tilanne. Minä en halua kokea sellaista tilannetta luonnossa ilman asetta. Ilman asetta en minä, eikä kukaan perheestämme mene maastoon ilman asetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole retkeillyt itä-rajalla koskaan, mutta olen silti törmännyt kesämökkini pihalla agressiviseen karhuun. Mökkini on Imatralla. Tuo kohtaaminen karhun kanssa oli alkoi niin, että karhu ensin pelästyi minua. Karhu juoksi aluksi poispäin, mutta kääntyi sitten katsomaan uudelleen minua. Olisiko vaistonnut pelkoni tai mitä, mutta sitten eläin lähtikin hitaasti tallustelemaan minua kohti. Minulle oli täysin selvää, että olin hävinnyt tämän kisan ja siirryin nopeasti sisälle mökkiini. Soitin hätäkeskukseen ja paikalle kurvasi 15 minuutin kuluttua poliisipartio. Karhu oli jo kuitenkin jatkanut matkaansa.

        Kyllä karhun kohtaaminen lähietäisyydeltä on aina vaarallinen tilanne. Minä en halua kokea sellaista tilannetta luonnossa ilman asetta. Ilman asetta en minä, eikä kukaan perheestämme mene maastoon ilman asetta.

        Ööö...eikös Imatra oo itärajalla????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööö...eikös Imatra oo itärajalla????

        Imatra on kaakkois-rajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Imatra on kaakkois-rajalla.

        Imatra on itärannikolla.


    • Anonyymi

      Ottaen huomioon, että pedot eivät ole Suomessa koskaan tappaneet yhtään retkeilijää, mutta viimeisten sadan vuoden aikana liikenteessä lienee kuollut muutamia kymmeniä tuhansia ihmisiä, sodassa vajaa 100000 ja satunnaisia ohikulkijoita lienee tapettu satakunta henkeä, on petojen pelkääminen totaalisen epärationaalista.

      • Anonyymi

        Kerran se peto kuitenkin tappaa ihmisen Suomessakin.
        En haluaisi olla se ensimmäinen uhri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran se peto kuitenkin tappaa ihmisen Suomessakin.
        En haluaisi olla se ensimmäinen uhri.

        Pelottaako sinua myös liikenne?


      • Anonyymi

        Sellainen paskanjauhantatilasto sieltä. Tottakai liikenteessä kuolee ihmisiä enemmän, koska autolla ajaa suurin osa kansasta päivittäin. Karhuun taas ei törmätä lähes ikinä, mutta aina se on mahdollista jos luonnossa kulkee. Karhu on petoeläin ja toiminta vaihtelee yksilöittän. Ihmiselle on tyypillistä väittää, että mukamas tiedetään kaikki villieläimen touhut jo ennestään. Nälkäiselle karhulle olet helppo kaato.


    • Anonyymi

      saattaa se karhu päälle tulla mutta yleensä se väistää ihmistä. talvella karhut ei liiku mutta paksunlumen aikana sydäntalvella susilaumalla voi olla ravinnosta pulaa ja sen arkuus ihmistä kohtaan on silloin hävinnyt, ne liikkuvat öiseen aikaan ja aamuhämärissä saattavat olla arvaamattomia. venäjällä tapahtuu vuosittain uhkaavia tilanteita, lähinnä naisiin ja lapsiin kohdistuvia.

    • Anonyymi

      Olen metsästänyt paljon tuolla itä-rajalla. n.20v aikana ole 2-kertaa nähnyt karhun ja kerran suden. Tunutuu epäuskottavalta, että karhu hyökkää retkeilijän kimppuun paitsi jos retkeilijä menee tietämättään karhuemon ja pentujen väliin. Tuossa tilanteessa ihminen tuskin on nähnyt pentuja tai emoa ollenkaan. Silloin karhuemo saattaa hyökätä koska kokee ihmisen uhkaavan pentujaan.
      Tuossa tilanteessa joko metsästäjällä kivääri tai retkeilijällä pippurisumute voi pelastaa tilanteen.
      Mielestäni ampuma-ase ei ole retkeilijän varuste joten kaupasta ostettu tai itsetehty pippurisumutin voisi olla retkeilijän varusta jos karhualueelle menee.

    • jos sulla on luvat niin miksei?

      • Anonyymi

        Ai mullako?


    • Anonyymi

      Itseni takia en asetta metsässä kuljettele. Mutta jos mukana on koira niin mieluummin pistän sen Suden kylmäksi kuin annan koiran makupalaksi.

      • Anonyymi

        Oikeaa menoa. Tuolla tietämyksellä sinulla on hyvät mahdollisuudet perussuomalaisten kansanedustajaksi.


    • Anonyymi

      Pitäisi perustaa näille hörhöille petopelkureille ja aseiden kanssa häslääjille oma palsta. Eivät olisi kiusana tavallisille retkelijöille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe