Autokouluun yli nelikymppisenä - kannattaako enää?

Is there any hope?

En oo koskaan autoon koskenutkaan, ja se on miehelle harvinaista - ja outoa.

Auto olisi mukava hommata, mutta alan olla sitä mieltä, etten taida oppia enää ajamaan. Noloa olis autokouluun tän ikäsenä mennä ja oppiiko sitä enää ajamaan? Onko refleksit enää riittävän nopeet ja onnistuuko vaihteiden yms. opettelu enää alkuunkaan? Kun mulla nelikymppisillä on takanaan jo yli 20 vuoden ajokokemus, niin sujuu ihan automaattisesti.

Onko toivoa?

105

5839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattilainen osaa

Ei hätää, olen itse opettanut 50-v miehen ajamaan. Ajoi eka vuonna ennen 2- vaihetta 50,000km ,harva teini pystyy samaan.

• Haloo!!!!

Nyt alkaa lipsumaan aloitus trollaukset. Jokainen ihminen joka osaa kirjoittaa on koskenut autoon. Auto on osa sivistystä, ja kirjoitustaitoinen ihminen asuu sivistyksen parissa ja on VARMASTI istunut auton kyydissä.

Umpihullu uskoo ettei ole provo.

• herraasiallinen
        Haloo!!!! kirjoitti:

Nyt alkaa lipsumaan aloitus trollaukset. Jokainen ihminen joka osaa kirjoittaa on koskenut autoon. Auto on osa sivistystä, ja kirjoitustaitoinen ihminen asuu sivistyksen parissa ja on VARMASTI istunut auton kyydissä.

Just sivistyksen ulkopuolella ei ole toimivaa joukkoliikennettä ja auto on käytännön pakollisuus!

Kyllä löytyy esim Helsingistä paljon kortittomia ihmisiä, 20 vuotiaista veikkaisin n 50% eikä mahdollisesti aikomustakaan hommata korttia.

• Provo mikä provo
        herraasiallinen kirjoitti:

Just sivistyksen ulkopuolella ei ole toimivaa joukkoliikennettä ja auto on käytännön pakollisuus!

Kyllä löytyy esim Helsingistä paljon kortittomia ihmisiä, 20 vuotiaista veikkaisin n 50% eikä mahdollisesti aikomustakaan hommata korttia.

Trooooooooooooooooooooooolalalalalalalalalalalalalalalalalalallalalala?

Nyt oli kyseessä autoon koskeminen.

Esim: matkustajana

Pilkunnussintaa?

Ei ole, koska kukaan oikea ihminen ei käyttäisi tuollaista termiä, siksi tämä onkin provo.

• vai niin ajokortti
        Haloo!!!! kirjoitti:

Halloo olen akka ajokortti hankinttu jo 18 vuotiaana niin kyllä se varmaan onnistuu viiskymppisenäkin ... ai niin minähän itseki olen jo

• liikenne säännöt!!
        Haloo!!!! kirjoitti:

älä edes sinä tule enää meidän sekaan jotka osaa ajaa kuten kuuluu!!

EI ohituskaistalla alinopeutta!!

sitä tekee vain vit-tuilijat.eikä viitsitä käyttää vilkkua kun ohitetaan,vaan kun palataan omalle kaistalle jota ei yleensä tehdä ensinkään.

ajetaan siis oikealta ohi.

sitähän te mul-kut haluatte.

• Epäolennaista
        vai niin ajokortti kirjoitti:

Halloo olen akka ajokortti hankinttu jo 18 vuotiaana niin kyllä se varmaan onnistuu viiskymppisenäkin ... ai niin minähän itseki olen jo

Missä on viestisi idea ja pointti?

Halusitko vain kertoa itsestäsi tuon tiedon?

• >samppa<
        Provo mikä provo kirjoitti:

Trooooooooooooooooooooooolalalalalalalalalalalalalalalalalalallalalala?

Nyt oli kyseessä autoon koskeminen.

Esim: matkustajana

Pilkunnussintaa?

Ei ole, koska kukaan oikea ihminen ei käyttäisi tuollaista termiä, siksi tämä onkin provo.

jokainen juttu suomi24::ssa tuntuu olevan provo? miten jaksatte koko ajan vinkua ja kitistä, kohta kukaan ei uskalla kirjottaa tänne ku jatkuvasti joku alkaa jankuttaa provosta. tukkikkaa turpanne.

• Ensimmäinen lauseesi
        >samppa< kirjoitti:

jokainen juttu suomi24::ssa tuntuu olevan provo? miten jaksatte koko ajan vinkua ja kitistä, kohta kukaan ei uskalla kirjottaa tänne ku jatkuvasti joku alkaa jankuttaa provosta. tukkikkaa turpanne.

...oli totta.

Mutta tulevaisuuden ennustaminen ei ole mahdollista, jos sitä yrität tuolla kommentillasi, missä kerrotaan kuinka myöhemmin ei muka enää uskalleta kirjoittaa tänne.

Sen tietäminen onko joku provo vai ei taas on mahdollista.

Aloitus on provo, ja ehkäpä tuo sinunkin kommenttisi on, koska miksi muka oikea henkilö puolustaisi jotain keskustelupalstaa?

• Alafemma

Eivät hommaa korttia kun (vähät) rahat menee viinaan ja suhteisiin, osin myös turhuuteen...

(Ei ole ilmaista!)

• taxikuski

Antaa palaa!

• BLÖÖRH

Auto o käytännön pakollisuus maaseudulla, jossa EI OLE MAHDOLLISTa päästä MINNEKÄÄn ILMAN autoa. Busseja ei kulja ja jos kulkee, niin kulkee yksi kello 05.00 aamulla. Maaseudulla auto ja ajokortti on suurin piirtein pakkohankinta.

mutta ettehän te helsinkiläiset voi sellaista ymmärtää.

• Metsän Valta

Ei vaan ajeleva verorästien mittari ja metsäläisten kovaa elämää ja kanssa aseiden oikein käyttöä (maanteillämme hiiviskelevät seuraa etsivät sudet, karhut, kesäkissat, koiranomistajat ja kettutyttöt) ja perinteet euroopan valloittajana ... Sitä minulle ja Tytöille. Ajeluautoja ajokelpoisille ihmisille ja räjähdyksenkestävät lasit kopiksi ja raudat valmiiksi, ---- (valitsimme uusimman teknologian) --- tehdään avaruuteen ja ympäristöä tutkivat helpommmat kansalaislaitokset vähemmällä selviäviksi mitä sexiin tulee ja käytyyn keskusteluun, ajelemaan opettelut jo kehdossa ja hautaan tietenkin ja kysymme seuraa avaruudesta varmaan nykyään kaikille eurooppalaisiksi ajasta hautaan tarpoville ihmisoikeuksin ..... Totuudentuntua em:ihin kuvioihin seuraa, koska itse en ikinä ole opetellut mitään ... Jäämme seuraamaan, jottei jauhoja suuhun!

• Suomi the mies
        Metsän Valta kirjoitti:

Ei vaan ajeleva verorästien mittari ja metsäläisten kovaa elämää ja kanssa aseiden oikein käyttöä (maanteillämme hiiviskelevät seuraa etsivät sudet, karhut, kesäkissat, koiranomistajat ja kettutyttöt) ja perinteet euroopan valloittajana ... Sitä minulle ja Tytöille. Ajeluautoja ajokelpoisille ihmisille ja räjähdyksenkestävät lasit kopiksi ja raudat valmiiksi, ---- (valitsimme uusimman teknologian) --- tehdään avaruuteen ja ympäristöä tutkivat helpommmat kansalaislaitokset vähemmällä selviäviksi mitä sexiin tulee ja käytyyn keskusteluun, ajelemaan opettelut jo kehdossa ja hautaan tietenkin ja kysymme seuraa avaruudesta varmaan nykyään kaikille eurooppalaisiksi ajasta hautaan tarpoville ihmisoikeuksin ..... Totuudentuntua em:ihin kuvioihin seuraa, koska itse en ikinä ole opetellut mitään ... Jäämme seuraamaan, jottei jauhoja suuhun!

Nuorina jo ennen peruskoulua laitoksia valmistumaan ajella, ei sitten yli viisikymppisenä ajelemaan antaahan ajella, minkä ikäisen parasta näissä seulomaan luonnolliset lahjakuudet joka ajalla ja vanhempana vain yleisökyyditysten tapaan, en ajelisi vähääkään ja pakolla vaikka joka päivä, tuloksista en vastaa!

• Vitun provottajat!!!
        Haloo!!!! kirjoitti:

Nyt oli vittu puhe autolla ajamisesta eikä sen hilplailusta saatana!!!!

• Is there any hope?

Kuulostaapa hyvältä! Oppiiko tämmöinen seniori kuin paljon hitaammin kuin teinit ajamisen tekniikat?

• Tsoukkia(ko)

Älä huolehdi turhista. Seniorikin oppii vallan mainiosti, miksi et sinäkin, nuori ihminen, ja vaikka oppiminen olisi hitaampaa, niin se on myös pysyvämpää.

Olen itse ajanut kortin nelikymppisenä kun maaseudulle muutto edellytti omaa kulkupeliä, täältä ei pääse muuten minnekään. Autokoulun ope sanoi, että aikuiset ovat parempia oppilaita, kun he haluavat oikeasti oppia jotain ja sitten vasta luvan. Nuoret haluavat vain luvan nopeasti, sen ei ole niin väliä, mitä aiheesta on jäänyt korvain väliin.

Ajamista ei opi millään muulla lailla kuin ajamalla, joten aukokoulu ei tee kenestäkään hyvää kuskia. Sieltä saat vain luvan alkaa harjoittelemaan oikeasti ja itsenäisesti muun liikenteen seassa. Ja jos meikäläisen lainen 'tekniikan ihmelapsi' on oppinut ajamisen "tekniikat", niin miten ihmeessä korkeasti koulutettu edes miettii moista - ja häpeämistä.

• hAlOOOpAHvIT

HYVIN SÄÄ SEN HANDLAAT!
        ELÄMÄN KOKEMUKSESTA VARMAAN MYÖS APUA, HUOMIOIMAAN ASIOITA, TOISIAN KUIN MONILLA NUORUKAISILLA

• erilainen nuori
        Tsoukkia(ko) kirjoitti:

Älä huolehdi turhista. Seniorikin oppii vallan mainiosti, miksi et sinäkin, nuori ihminen, ja vaikka oppiminen olisi hitaampaa, niin se on myös pysyvämpää.

Olen itse ajanut kortin nelikymppisenä kun maaseudulle muutto edellytti omaa kulkupeliä, täältä ei pääse muuten minnekään. Autokoulun ope sanoi, että aikuiset ovat parempia oppilaita, kun he haluavat oikeasti oppia jotain ja sitten vasta luvan. Nuoret haluavat vain luvan nopeasti, sen ei ole niin väliä, mitä aiheesta on jäänyt korvain väliin.

Ajamista ei opi millään muulla lailla kuin ajamalla, joten aukokoulu ei tee kenestäkään hyvää kuskia. Sieltä saat vain luvan alkaa harjoittelemaan oikeasti ja itsenäisesti muun liikenteen seassa. Ja jos meikäläisen lainen 'tekniikan ihmelapsi' on oppinut ajamisen "tekniikat", niin miten ihmeessä korkeasti koulutettu edes miettii moista - ja häpeämistä.

"Autokoulun ope sanoi, että aikuiset ovat parempia oppilaita, kun he haluavat oikeasti oppia jotain ja sitten vasta luvan. Nuoret haluavat vain luvan nopeasti, sen ei ole niin väliä, mitä aiheesta on jäänyt korvain väliin."

Olen kyllä toista mieltä! Itse kylläkin autokoulussa 18V. ollessani kuuntelin, tein muistiinpanoja ja luin autokoulun oppikirjaa. Tahdoin oppia ja opettajaltakin kyselin aina kaikkea mahdollista ja itsenäisesti ehdotin, että voidaanko katsoa auton konepellin alle jne. Ei kaikki nuoret ole tuommoisia, minkä kuvan sinä annat.

• Niin minäkin
        erilainen nuori kirjoitti:

"Autokoulun ope sanoi, että aikuiset ovat parempia oppilaita, kun he haluavat oikeasti oppia jotain ja sitten vasta luvan. Nuoret haluavat vain luvan nopeasti, sen ei ole niin väliä, mitä aiheesta on jäänyt korvain väliin."

Olen kyllä toista mieltä! Itse kylläkin autokoulussa 18V. ollessani kuuntelin, tein muistiinpanoja ja luin autokoulun oppikirjaa. Tahdoin oppia ja opettajaltakin kyselin aina kaikkea mahdollista ja itsenäisesti ehdotin, että voidaanko katsoa auton konepellin alle jne. Ei kaikki nuoret ole tuommoisia, minkä kuvan sinä annat.

Jooo kuule totta; meissä ihmisissä on eroja. Jotkut 18-v:aat ovat fiksuja, itsellisiä, tiedonhaluisia ja -janoisia, he haluavat oikeasti oppia ja tietää. Toiset 18-v:aat taasen vielä viis veisaavat muusta kuin elämän keväästä nauttimisesta. Ja samma pätee meihin enemmän ikää saavuttaneisiinkin, toiset ovat tunnollisia ja kunnollisia, toiset vähemmän.

• voi elämän kevät

Voi elämän kevät....itse kävin talvella autokoulun 64- vuotiaana naisena, eikä nolottanut tippaakaan!

• Tässä mielipide!

Niin kaikkihan eivät osaa itse edes hävetä, mutta muut tunsivat varmaankin puolestasi myötähäpeää!

• MammaMia

Minä kävin autokoulun 58 - vuotiaana naisena siinä samasa joukossa nuorten kanssa eikä kukaan edes ihmetellyt ainakaan ääneen

• Revi siitä
        MammaMia kirjoitti:

Minä kävin autokoulun 58 - vuotiaana naisena siinä samasa joukossa nuorten kanssa eikä kukaan edes ihmetellyt ainakaan ääneen

Häpeä on asia ja tunne, joka ei kasvata ihmistä tippaakaan. Myötähäpeä kertoo sielun ja mielen ahtaudesta. Joten ...

• Ups !
        Revi siitä kirjoitti:

Häpeä on asia ja tunne, joka ei kasvata ihmistä tippaakaan. Myötähäpeä kertoo sielun ja mielen ahtaudesta. Joten ...

Siis tämä oli vastaus "Tässä mielipide!"-kommentille.

• Ujo häpeemään
        Revi siitä kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt noita myötähäpeilijöitä. :D Hankkikaa elämä! Ei kenelläkään ole velvollisuutta tuntea häpeää toisen puolesta. Poikkeuksena tietenkin lapset, joista omat vanhemmat saavat ja kuuluukin tuntea häpeää, mikäli on kasvatus jäänyt antamatta.

• dsgdsgsdgsdg

kyllähän sitä aikuisenakin oppii. ja mikä parasta, varmaan olet sen kohnotus-vaiheen yli päässyt, että pitää liikenteessä muille näyttää ja yliarvioida omat kyvyt. noin ainakin toivoisin tuon ikäisen kohdalla :)
      oppiihan nuo "minä osaan kaiken"-teinitkin autolla ajamaan, mikset sinä oppisi?

ennen vanhemmille suositeltiin lisää ajotunteja, mutta siitä on luovuttu kun se ei oikein perustunut yhtään mihinkään.

• Järki kehiin!

Lisää ajotunteja tulisi ehdottomasti antaa näille teiden piittaamattomille "kaiken osaajille".

• dfffffffffff

Hei,

Ajoin itse ajokortin vajaat kaksi vuotta sitten 44-vuotiaana. Inssi ekalla kerralla läpi Helsingin keskustassa, jossa ajelen nykyjään paljon.

Voin luvata, että se itse ajaminen on kaikkein helpointa autoilussa. Varmasti opit vaihteet ja muun auton käsittelyn harjoittelulla, kuten me muutkin. Tärkeintä on muun liikenteen lukeminen ja seuraaminen, tämän opit menemällä sinne liikenteeseen.

Teoriatunneilla huomaa ehkä selvimmin aikuisen ja 18 v. eron; aikuisella on jo niin paljon kokemusta ja tietoa asioista, joita tarvitaan liikenteessä, ja 18 v. naivit kysymykset suorastaan rasittivat ajoittain...(oma vika). Ja kuten jo täällä aiemmin mainittiin, aikuisella on huomattavasti terveellisempi ja kypsempi asenne omia taitoja ja muuhun liikenteeseen suhtautumisessa, mikä onkin jo puoli voittoa.

Mene ihmeessä. Itselläni oli jo auto odottamassa pihassa, ja kortin saatuani olen autoillut jatkuvasti. Auto antaa mukavaa vapauttaa liikkua ja lähteä paikkoihin, joihin ei ehkä muuten tulisi mentyä.

• Is there any hope?

Kiitos rohkaisusta! Kauanko kortin ajaminen kestää? Onko jollakulla kokemusta nopeasta autokoulun suorittamisesta?

Itselläni on ylempi korkeakoulututkinto, joten autokoulun teoriaosuus ei varmaankaan tule olemaan mikään kova suoritettava. Enemmän tuo käytäntö jännittää. Ja se tietenkin, että haluaisin ajotunnit niin, ettei tarvitsisi tulla kaupungilla tuttuja vastaan ja vastailla kysymyksiin: "Ai, sinullako ei ollutkaan korttia. Nytkö vasta olet autokoulussa?"

Hullua aatella noin, mut hävettää niin, että kortti on jäänyt hankkimatta, ja nyt haluaisi sen hankkia jotenkin "varkain". :))

• bkknbvbnnhjnnnnhh

Itse vähän alle nelikymppisenä miehenä suoritin autokoulun kutakuinkin niin nopeasti kun se oli mahdollista. 7 viikkoa siinä kaikkineen meni. Teoriakoe ja ajokoe läpi ensimmäisellä. Moni teini reputti teorian asenteella "kyllä mä osaan, ei mun tartte harjoitella". Minä luin kirjan kannesta kanteen kahdesti ja niitä nettiharjoituksia kymmenisen kertaa.

Mutta tietty se menee vähän vaikeaksi, jos ajotunnit pitää varata niin ettei tuttuja vain ole kaupungilla. Kun harva sitä nyt vieraan auton sisälle kurkkii sen tarkemmin. Ei minusta ole noloa että ajaa kortin vasta silloin kuin tarvitsee sitä.

• 16+4

En kyllä yhtään ymmärrä tollasta häpeämistä. Mitä sitten jos ei ole aiemmin hankkinut ajokorttia, mikä siinä muka hävettää? En oikein osaa edes kuvittelemalla keksiä, mikä syy saattaisi olla.. Oisko se niin noloa vastata, et " Joo, nyt vasta hommaan"?? Miks?!

Itsellänikin on ylempi korkeakoulututkinto ja olen 26-vuotias. Ajokortin hommaan sitten, jos koen sille joskus tarvetta. Toistaiseksi pärjään kyllä hyvin ilmankin enkä edes haluaisi ylimääräisiä kuluja autosta. Mua ei kiinnosta ainakaan tippaakaan, olenko mahdollisesti sitten joskus vanhin kurssilla vai en. Elän elämääni ihan itselleni ja teen asiat elämässä silloin kuin minä itse haluan/viitsin/koen tarpeelliseksi.

• kyllä se onnistuu

Mikä ettei.Mitä sä höpiset.

Ja eihän nelikymppinen ole mikään ikäloppu joka ei enää oppisi uutta. Moni opettelee miekäläisten iässä vielä uusia harrastuksia.

Monet naisethan käy ajokortin eläkeiässä kun jäävät leskeksi.

• Sitkeesti vaan

Kyllä varmaankin noin nuorella miehellä onnistuu, kun tämmöinen 64 v. mummelikin on päässyt jo inssiin asti. Ei kyllä mennyt läpi, vaikka olin ottanut ihan vapaaehtoisesti jo lisätunteja. Pari tuttua ajoi kortin saman ikäisenä ja pääsivät läpi 3. ja 4. inssissä. Joten aika paksu lompsa pitää olla, jos meinaa, että rahaa jää vielä autoonkin;)

Tämä autokoulu on kyllä ollut aika mielenkiintoinen juttu. Kun tällä iällä joutuu kuuntelemaan neuvoja, niin se vaatii nöyrää mieltä. Ehkä en koskaan pääse inssistä läpi, mutta kyllä tämä kokemuksena vastaa yhtä ulkomaanmatkaa, joten en sitä niin kauheasti sure.

Inssisetä oli muuten oikein miellyttävä, selosti tarkkaan mikä kaikki meni pieleen mutta ei nollannut minua persoonana. Ensi kerralla on tietysti joku legendaarinen hirmu, mutta kestettävä on.

• JJ

EI OLE TOIVOA

• adhgfj

jaa..Toivoko kuoli? miten se kuoli,hukku juhannuksena vai?

• nuorena vitsa väänty
        adhgfj kirjoitti:

jaa..Toivoko kuoli? miten se kuoli,hukku juhannuksena vai?

Toivo jäi autokoululaisen auton alle, mitäs päästivät vanhan fabun rattiin!

• kyllä vain

kyllä se kannattaa, älä menetä toivoasi. sinua vanhemmatkin miehet, ja naiset ovat olleet autokoulussa, ja kortin ovat saaneet. mene vaan, opit kyllä ajamaan.

• opit kyllä

Tottakai opit ajamaan autoa. Ajattele Suomi 50v. sitten. Autot olivat uusi juttu ja silloin suurin osa ajokortin hankkijoista oli jo keski-ikäisiä. Oma isäni ajoi kortin n. 50-vuotiaana. Tiedän myös useita miehiä, jotka ovat ajaneet kortin tuossa neljänkympin kieppeissä lähimenneisyydessä.

Ei autolla ajaminen mitään ihmettä ole. Itse olin kyllä 18v., kun ajoin kortin. Olin vissiin harjoitellut hieman etukäteen, mutta en kummemmin, kun menin autokouluun. Hyppäsin rattiin ja hieman katseltiin laitteita. Sitten vain lähdettiin ajamaan isoa maantietä. En tuntenut oloani ollenkaan epävarmaksi. Tämä siis maantieajoa. Toinen juttu on sitten ajaa kaupungissa vilkkaassa liikenteessä. Vaikka ajoin kortin pienessä maaseutukaupungissa, olen selvinnyt myös Helsingin seudulla.

Reippaasti vain kouluun. Muista kuitenkin olla varovainen. Liikenteessä voi tapahtua arvaamattomia tilanteita, kun kulkijoita on paljon.

• harkitsetarkkaan

Jos nelikymppisen refleksit olisi yleisesti huonot niin sen ikäisiltä otettaisiin ajokortti pois.
      Onnistuuko vaihteiden opettelu alkuunkaan. :D Jos tunnet itsesi niin huonoksi niin älä mene autokouluun.

• Tämä on totuus!

Unohda koko ajokortin hankinta heti alkuunsa - sä oot jo vanha ukko ja ne muut oppilaat vois olla sun lapsia!

Ymmärrätkö mitä tarkoitan - tuollainen vanha kääpä lasten seassa , katsovat sua kun mitäkin luuseria ja miettivät että " Mitähän tuo vanhus täällä tekee?"

Itse olin autokoulussa nelikymppisenä muutaman teoriatunnin ja lopetin koko lystin siihen kun vitutti se lasten kanssa samoilla tunneilla olo.
      Autokoulut sais järjestää ainakin suurimmissa kaupungeissa vanhemmalle väelle suunnattuja kursseja.

• helppoa

Kävin autokoulun vähän alta 40 v iässä ja siellä oli yllättävän paljon itseäni vanhempiakin. Ei tarvinnut tuntea itseään yhtään ulkopuoliseksi tai oudoksi. Parissa kuukaudessa sain kortin, ensi yrittämällä Hki:n keskustassa. Tottakai kannattaa ajaa ajokortti, ikä ei ole mikään este. Tuntui siltä että nuoremmat oppivat pikemminkin hitaammin.

• totuus tämäkin

No mitä jos ne onkin kaikki sen lapsia? Kylän kovin siitos ori, tosin ku sä, joka tuskin ees koskaa tuheroa nähnytkään ja lapsuus vietetty pimeessä kellarissa.
        Ne "vanhukset" kattelee niitä räkänokkia, että "voi v***u taas lisää apinoita yrittää saada kortin että pääsee ajaa kylälle kiesiä ja kaahaa motarilla henkensä pois"

Teoria tunnit lopetit kun totesit että susta vaan kertakaikkiaan ole mihinkään, ei edes ajokortin suorittamiseen.

Tai sit oot teini, joka ajaa mopoautolla lippis typerästi vinossa päässäs ku luulet sen olevan muka cool, housut on nii isot että roikkuu polvissa asti. Ja kuvittelet olevas kovakin jätkä.

Mitä jos vaan tekisit jälki abortin itelles, ei ketään jäis sua kaipaamaan.

Ja tämän keskustelu aiheen kirjoittajalle: Mene autokouluun. Ei se ikää katso oppiiko vai ei. Auton käsittelyn oppii nopeasti, samoin kuin liikenne säännöt.
        Turhat jännitykset pois vaan ja teoriatunneille.

• lkjhgguio

Ainoa mikä on niin näkö kannattaa tarkistaa etukäteen, jos tarvitsee vaikka kaukolaseja.

• pyrogratia

Lääkärintarkastushan on pakollinen, jos mielii kortin saada.

• et silleen

Katseleppa ympärillesi, minkä sortin kuskeja siellä on....Ei kuule refleksejä löydy kaikilta, eikä vaihteitakaan osata käyttää, vaikka huutavat että ovat ajaneet jo 40 vuotta. Minun päälle ajoi suojatiellä, kolmion takaa, tälläinen kymmeniä vuosia ajanut, ei löytänyt jarrua ei, yritin huutaa kyllä, että se jarru on siinä keskellä.

Että anna mennä vaan, vuoden päästä jo ihmettelet miten olet pärjännyt koskaan ilman autoa.

• suomen huonoin

Näin just. Monia vasta kortin saaneita pelottaa ajaminen, kun "en minä osaa sitä ja tätä ja tuota ja entä jos auto sammuu..." Mutta mitä enemmän tuolla ajaa ja liikkuu, sitä paremmin tajuaa, että eihän tuolla osaa kovin moni muukaan "vanha tekijä" aina niin fiksusti käyttäytyä!!

• autoilun hurmaa

Minä ajoin autoa jo pikkupoikana. Äiti osti sellaisen muoviratin jonka yhteydessä oli vaihteet ja kaikki. Ratti imukupilla seinään kiinni ja sitten vaan menoksi. Vielä nykyaikanakin voin kuvitella ympärille vaikka millaisen porssen tai ferraarin, ja äänet päristellään, maisema vaihtuu ja kumi vinkuu kurvissa ja korvissa.

• hyvin ehtii

Minun setä hankki huvikseen kortin yli 70-vuotiaana. Oli ostanut valmiiksi autonkin. Ei ole ajanut päivääkään kortin saatuaan, sanoo vaan että halusi kokeilla, onnistuuko kortin suorittaminen. Auton myi pois kortin saatuaan. Nyt siltä on jo otettu se kortti pois iän tuomien terveysjuttujen vuoksi.

• Nimiiiiiii

Näin vuoden ajaneena 19-vuotiaana täytyy sanoa, että mikään ei estä sitä, ettei sitä korttia voi hankkia vanhempana. Joillekin ihmisille on jopa suotavaa, ettei heti 18-vuotiaana saa sitä korttia mm. näyttämisen halun takia..

Ihmettelen sitä kuitenkin miksi nuoria kuskeja haukutaan, meillä on ne liikennesäännöt paremmin muistissa ja kyllä sieltä kolmion takaa eteen tulee niin 60-vuotias kuin 18-vuotias huono kuski. Ikä voi tuoda kokemusta, mutta viisautta ei välttämättä.

• aja rauhallisesti

>>Ihmettelen sitä kuitenkin miksi nuoria kuskeja haukutaan, meillä on ne liikennesäännöt paremmin muistissa

Haukutaanko?

Riippuu tietysti siitä noudattaako liikennesääntöjä niin hyvin että keski-ikäiset kaaharit hermostuvat. Tai sitten 18-vuotias luulee ennen ensimmäisiä sakkoja että ajokortti on lupa ajaa autoa ja liikennesäännöt ovat vain muodollisuuksia joita vain looserit noudattavat.

• aika epäilyttävää
        aja rauhallisesti kirjoitti:

>>Ihmettelen sitä kuitenkin miksi nuoria kuskeja haukutaan, meillä on ne liikennesäännöt paremmin muistissa

Haukutaanko?

Riippuu tietysti siitä noudattaako liikennesääntöjä niin hyvin että keski-ikäiset kaaharit hermostuvat. Tai sitten 18-vuotias luulee ennen ensimmäisiä sakkoja että ajokortti on lupa ajaa autoa ja liikennesäännöt ovat vain muodollisuuksia joita vain looserit noudattavat.

kysymykseni on nimimerkille "aja rauhallisesti"

Tässäkö ei ollut mitään outoa?
        "Näin vuoden ajaneena 19-vuotiaana täytyy sanoa, että mikään ei estä sitä, ettei sitä korttia voi hankkia vanhempana."

• aja rauhallisesti

Ei nelikymppisenä pääse vielä eläkkeelle, joten autokouluun vaan. Älä kuitenkaan pyri ajamaan mahdollisimman nopeasti, koska hosuminen ei ole osaamisen tunnusmerkki.

Maahanmuuttajat pystyvät aikuisiällä jopa bussinkuljettajiksi, ja lastina heillä on täysi kuorma ihmisiä.

• qwedfghjnm,.

Mun faija ajoi kortin 63 vuotiaana ei mitään ongelmia.

• 58

toivossa on hyväelää,sano lapamatoki

• melkein lesta

Enpä usko, että sen suurempia ongelmia tulee. Itse täytän parin viikon päästä 50, mutta kortti mulla on ollut 18-vuotiasta asti. Refleksit ovat edelleen nopeat - tässä jutussa urheiluharrastuksesta on ollut hyötyä.

Mutta mulla on sellainen ongelma, että joudun mitä ilmeisemmin ajamaan D1 -kortin eli "lestadiolaiskortin" kun muija on TAAS paksuna ja ABEC kortilla ei saa kuskata kuin 1 8.

• abcde vuodesta 1969

Eikö ole hienoa, että, kun ikä ottaa jostakin kohtaa hieman pois, niin toisaalle tulee tilalle? Kun reaktioaika pitenee, niin erektioaika lyhenee ja tasapaino säilyy!

• vanhetessa kestävämp
        abcde vuodesta 1969 kirjoitti:

Eikö ole hienoa, että, kun ikä ottaa jostakin kohtaa hieman pois, niin toisaalle tulee tilalle? Kun reaktioaika pitenee, niin erektioaika lyhenee ja tasapaino säilyy!

Minulla on kyllä vanhetessa erektioaika pidentynyt. Väittäisin että kun reaktioaika pitenee, niin erektiokerrat vähee, mutta vastaavasti laatu paranee.

• hallooo

kylläpä palstan ylläpitäjä taas oli repäissyt etusivun houkutinta kirjoittaessaan..
      miksei sinne kelpaa ihmisten omat tekstit?

kaikenlaisia kirjoituksia. sitten valitetaan kun on ainainen kiire kun istutaan netissä vastailemassa johonkin höpötyksiin tuntikausia.

• Tarkennus

Tuntikausia päivässä.
        Päiväkausia viikossa.
        Viikkokausia vuodessa.
        Vuosikausia ja sitten se elämä jo loppuukin.

Ja provot on onnistunut pilaamaan miljoonia elämiä ottamalle ne pois elämästä ja antamalla tilalle paskanjauhamista.

• 62 v nainen

Minä 62 v suoritin autokoulun viime vuonna. Kirjalliset meni eka kerralla läpi ja hyvin. Inssiajon jouduin kyllä suorittamaan kolme kertaa. Ensimmäinen meni poskelleen vähän. Seuraavaa vieressä istuja oli AIVAN HIRVEÄ, eläkkeellä jäämässä oleva ukko. Tuntui olevan silloin krapulassa. Haukkui pataluhaksi ajon aikana ja suositteli automaattivaihteisen auton korttia. Ajattelin, että ilmoittaisin täysin asiattomasta käytöksestä eteenpäin, mutten tehnyt sitä. Seuraavan kerran pääsin läpi. Vieressä istuja ole samaa ikäluokkaa oleva mies, ja täysin asiallinen.
      Jos minä 62 v nainen suoritin autokoulun, niin etköhän Sinä 40 v tee sitä.

• Anna mennä.

Kyllä voi ajaa vaikka viisikymppisenä tai kuuskymppisenä ikäisenä.Ei ole iän takia merkitystä.Kävin autokoulun 18-vuotiaana vaikken omistaa autoa vielä 12 vuoteen.Kaverini just lähtee autokouluun vasta 30-vuotiaana,koska työmatkojen vuoksi tarvitaan.Kyllä sitä pärjäät autokoulussakin.Hämmästyin minun ex-opettajani jo autoa omistaa vaikken koskaan nähnyt ajaamassa.Ex-opettajani sai ehkä silloin 50-vuotiaana autokoululta.Kuka tietää.Muuten huomasin nyt,että autokoulussa on simulaattoria ajoa,koska minun aikana nuorena ei ollutkaan.Siis autokoulussa nykyään kai osa liikenteen ajot ja osa simulaattorissa ajot eli olisiko pimeänajoon.

• abcde99

Suomen tiet on täynnä kaikennäköistä tumpeloo. Eli mahdut joukkoon, eikä kukaa huomaa miten pitkään sinulla on ajokortti ollut...

• UKKO 90

Se on helppoo kuin heinän teko,kouluun vaan

• rujdru

Nykyäänhän suurin osa autokouluun menevistä on niitä 17-18-vuotiaita, mutta kyllä siellä on joskus huomattavasti vanhempiakin eikä siinä ole mitään häpeämistä, vaikka olisit mies. On parempi aloittaa autokoulu vasta sitten kun on itse siihen sisäisesti valmis eikä heti kun lain mukaan olet siihen valmis.

Harjoittele teoria-asioita jo ennen autokouluun menemistä, niin sujuu helpommin. Katso jonkun toisen ihmisen kyydissä ollessasi, kuinka hän toimii. Liikennemerkkien selityksiä löytyy Googlettamalla.

PERUSTEITA AUTON KÄYTÖSTÄ:
      1. Tärkein asia mikä pitää ensimmäisenä osata, on polkimien paikat. Autossa on kolme poljinta: kytkin, jarru ja kaasu. Vasen jalka käyttää kytkintä ja oikea jalka jarrua/kaasua.
      2. Ennen kuin lähdet ajamaan, laita jalat kytkimelle ja jarrulle. Pidä niitä pohjassa. Väännä auto avaimesta käyntiin.
      3. Vaihde tulee pistää aina lähtötilanteessa ykköselle. Jos pistät suuremman vaihteen, auto ei jaksa lähteä liikkeelle.
      4. Kiinnitä turvavyö ja katso että näet peileistä jotakin.
      5. Nosta jarrua hiljaa ja vähän ylös ja sitten siirrät oikean jalkasi jarrusta kaasulle. Painat kaasua vain sen verran että auto liikkuu, älä tee ns. formulalähtöä. Nosta myös vasen jalka kytkimen päältä kokonaan pois ja anna sen jalan olla rentona siinä kytkimen vieressä. Nyt ajat autoa.
      6. Laita hieman isompi vaihde auton liikkuessa sujuvasti eteenpäin. Kakkoselle tai kolmoselle. Sääntönä on, että mitä kovempi vauhti, sen suuremmalle vaihde pistetään.
      6. Kun haluat pysähtyä, laita vaihde ykköselle ja vähennä kaasun painamista. Laita sitten vasen jalka kytkimelle ja paina kytkin pohjaan. Pitäessäsi kytkintä pohjassa siirrä oikea jalkasi kaasusta jarrulle. Sitten käsijarru päälle ja avainta kääntämällä virta pois autosta.
      6. Kun olet lopettanut ajamisen ja sammutat auton, vaihdekeppi laitetaan vapaalle (=keskikohta) tai pakille.

AUTOKOULUSSA OPPII SITTEN LISÄÄ esimerkiksi käsijarrun käytöstä, vilkusta, tuulilasien pyyhkimisestä jne. Autokoulun opettaja kertoo kaiken ihan kädestä pitäen joten ei ongelmaa jos ei ole koskaan koskenut autoon saatika tiedä siitä mitään.

• Mökille mieli

Hienot ohjeet laitoit!

Itse olen 56 v ja nyt on elämäntilanne sellainen, että auto olisi hyvä saada. Puoliso on minua vanhempi ja siksikin on hyvä, että toisellakin on kortti, jos toisen terveys pettää. Olisi mukava päästä mökille Helsingistä senkin jälkeen, kun toinen ei ehkä enää voi ajaa. Maallemuuttoakin on ajateltu ja siellä autoa tarvitaan.

Helsingissä ei todella omalla autolla tee nykyään mitään. Joukkoliikenne on niin sujuvaa nykyisine reittioppaineen. Suomeenkin on tullut jopa uusi muoti, että suuri osa nuorista ei enää menekään autokouluun, koska stadilaisina eivät autoa tarvitse. Tämä tulee vielä yleistymään. Näin on jo Ruotsissa vielä useammalla. - Ehkä nämäkin nuoret joskus myöhemmin monet ajavat kortin, kun tulevat mökki-ikään.

• määmy

Mikäli katsot tarpeelliseksi.
      Kortti tuo oman vapauden aikatauluist.

• älä ihmeessä, osta ennemmin mopo :-)

• huojentunut

vähän jo pelkäsin että olen yksin moisessa tilanteessa. Ikää vasta tosin 27 ja ei ole aikomustakaan hankkia korttia, ei vain ole tarvetta. Mutta kyllä joskus se on mitä luultavimmin tarpeellinen, katsoo sitten 35 uudelleen.

• vanhamamma55

Eikös se Lipponenkin oppinut ajamaan vasta ikämiehenä.
      Jos nyt on tullut autoiluun tarve ja kiinnostus, niin sinne autokouluun vaan.
      Vaihteet oppii kyllä, jos ei muuten niin kantapään kautta risteyksessä kengurun lailla edetessä.
      Voit sitten ostaa automaattivaihteen, se vasta ihana auto, vaikka itse olin kovasti manuaalin kannattaja ja melkein sanoin, ettei ikinä automaattia, nyt omistan sellaisen. Kyllä bensapojat jää taakse kun tällä lähtee valoista.
      Kyllä katsastusinssit osaa työnsä ja et saa korttia jos et sitä opi ajamaan.
      Autoilussa tärkeintä on asenne, jos siinä mättää, niin voi sattua mitä vaan. Taito tulee oikealla asenteella ajellessa, ihan minkä ikäisenä vaan. Kyllä tieliikenteen
      vaarallisin kuski on juuri kortin saanut nuori mies.
      Kannatan myös systeemiä, että tietyn ajan välein pitäisi tehdä inssinajo uusiksi.

• Miäs-65

Toivoa on - ja ihan varmana saat sinäkin kortin. Ei autokoulua tartte pelätä, vain vähän kunnioitusta !

Itse ajoin ajokortin 43-vuotiaana ja hyvin sujui ! Kirjalliset läpi ekalla ja inssi samoin - ilman lisätunteja ! Olin kyllä aika tunnollinen...ja se johtui siitä, että en ollut eläissäni ajanut mitään moottorikäyttöistä ajoneuvoa.( mopo, moottoripyörä, moottorikäyttöinen ruohonleikkuri, traktori yms. )

Yhden neuvon haluan sinulle antaa : mene autokouluun talvella, vaikkapa tammikuun alussa, niin saat arvokasta talviajokokemusta koko rahan edestä !!!
      Se KANNATTAA !!!

Lykkyä pyttyyn ! Hassuna detaljina voin sanoa, että kun minulla oli jo ajotunteja takana, niin autokoulun opettajat hiemen kilpailivat siitä, kenen tunneilla ajan - ilmeisesti teinien jutut ovat opettajista joskus aika raskaita :) !!

• Salamamäkwiin

Jos tuohon ikään asti oot ilman korttia pärjänny,niin ei sitä vieläkään kannata hommata.Käytä julkisia,äläkä ala vaivaamaan päätäs kaikenmaailaman väistämissäännöillä.Rahat menee vaan sekä korttiin että varsinkin siihen peltilehmään.Ei kannata.

• hyvin ehtii

Nelikymppisellä on elämä vasta puolessa välissä ja autolla ajoista on ajettu vasta yksi kolmasosa.

• 9+19

Aina voit ajaa kortin vain automaattivaihteiseen.

Ja jos löytyy kortillinen vaimo tjms niin hänhän voi hoitaa sun opetuksen opetusluvilla. Niin minä sain vanhemmalla iällä korttini..

• zmirre

Hehheh, mun autokoulu oli täyttä tuskaa. Olen ylipäätään hidas oppimaan tai sisäistämään asioita kuulemani perusteella, joten opettaja turhautui kanssani kerran jos toisenkin. Mutta sain kuin sainkin kortin ja nyt olen ajellut tosi paljon, ja olihan tuo vaivan arvoista!

• ja heh heh

Täytyy olla provo ja kirjoittaja 15v, sillä kukaan 40-vuotias ei pidä itseään niin vanhana ettei oppisi enään uusia asioita, kuten autolla ajoa.

• jalankulkija n

Olen 30 ja aion ajaa kortin vielä joskus, kun on rahaa pitää autoa. Hirvittää tuo liikenne ja kovat vauhdit. :) Miten siellä pärjää.

• wejgioerjgioejrob

En ole vielä neljääkymmentä (37v) mutta onhan tässä elämässä koko ajan opittava muutakin uutta esim. työn vuoksi, myös päälle nelikymppisten ja kaikenikäisten ylipäätään, miksei oppisi autollakin ajamaan. Itse ajoin kortin juuri 18v täytettyäni ja auto on ollut muutamaa kuukautta lukuunottamatta aina.

Ne muutamat kuukaudet ovat johtuneet siitä että möin tai pistin paaliin edellisen auton ja uutta kelvollista ei meinannut löytyä tilalle, huonoilla ropposilla ei huvita ajella. Kolariin en ole vielä joutunut kertaakaan ja toivottavasti en koskaan joudukaan.

• kuin hengittäminen

opit, helppoa--

• Itsesain ajokortin 44 vuotiaana. Kyllä sitä oppii jos haluaa! Ajokortti on mulle kaikki kaikessa enkä aio siitä ikinä luopua! Autolla ajo on ihanaa!

• Tottakai menet autokouluun, jos kerran mieli tekee ajelemaan.
      Ei nelikymppinen ole vielä liian vanha.
      Joskus muinoin viiskymppinen tuttuni ajoi kortin ja oli ikionnellinen kuski. Ajeli pitkiä matkoja tuttaviensa luokse ja kertoi, että tosi kivaa, kun ei ollut koko ajan riippuvainen aikatauluista, eikä tarvinnuta raahata painavia kasseja.
      Toinen ääripää on sitten 75 vuotias tuttu, joka ei osaa kunnolla peruuttaa ja sanoo vaan, ettei autokuolussa opetettu. Hänellä ollut yli 50 vuotta aikaa opetella.
      Meitä on niin moneksi.
      Onnea sinulle kortin hankintaan.

• There is no hope.

Miätis ny pikkusen. Soot seljenny aikapojaksi asti ilman autoo. Mikä on se funktio kun saa sun nyt pohtiin ajotaidon tarvetta. Jos tuohon ikään selkiää ilman omaa kiesiä ja ajokorttia niin tokko sille tarvetta muutoinkaan on. Meet zyggelillä, dösällä tai käppäillen kuten tähänkin asti, niin maailma pelastuu,,,tai ainakin osa liikenteessä olevista.
      On sen verran heikko avaus, että provon puolelle menee.

• ....................

ei helsingissä tarvi autoa.... Siis tarvitse. Mukava se on. Ei mun vaimollakaan ole korttia.

• .........________

Opit. Varmasti. Se voi viedä muutaman opetustunnin enemmän kuin useimmilla, mutta niin se tekee monilla nuoremmillakin. Ei sillä ole väliä... Luultavasti pääset ensiyrityksellä inssistä läpi. Ajaminen on simppeliä, mutta silti keskivertokuskin tasoolle pääsy vie about kolme vuotta liikenteessä. Vai oliko se vähintään. En muista lähdettä. Älä huolehdi turhia, vaikka tuskin huolehdit. Tämä on suomi24 ;)

• Krhm..

Hei! Kannattaa suhauttaa autokouluun ennen ensitammikuuta. Sen jäljeen autokoulu muuttuu kolmivaiheiseksi.

Uskon, että taitosi riittävät autokouluun ja ainakin meidän ryhmässämme (opiskelin edellis vuonna) oli muutama yli nelikymppinenkin sillointällöin :) Autokoulun teoriassa kukaan ei naureskele sinulle ja opettajilla on pitkät hermot (kokemuksesta) :D you gan do it! so do it fast.

• vkosiivous

Autokouluun vaan! Itse ajoin kortin 40-vuotiaana. En ole katunut. Ja aja kortti vaihdekeppiautolla! Ei oo vaikeeta.

• Kortiton 38v.

Itse 3-kymppisenä kiertelin autokouluja läpi kyselemässä lähinnä hintoja. Yhdessä sanoivat, että heillä tällaiset vanhemmat ovat olleet paljon parempia oppilaita, kuin nuoret.

Olethan varmasti joutunut kuitenkin muutenkin opettelemaan tiettyjä liikennesääntöjä ja liikennemerkit voi olla hallussa, vaikket autoa olekaan ajanut.

Ja ihan vain täsmennykseksi :)) Nyt olen jo lähemmäs 40v., enkä sitten lopulta sitä ajokorttia hankkinut silloin :)

Tsemppiä autokouluun, jos tunnet tarvitsevasi korttia :) Itse asun sen verran keskustassa, että kaikki palvelut on kävely- tai pyöräilymatkan päässä ja loput hoituu junalla tai linja-autolla :)

• itte ajoin..

vajaa nelikymppisenä kortin. Kirjalliset oli melko helpot, ajaminen olikin toinen juttu. Olin kyllä melko veemäinen opetettava, kyselin kaiken aikaa että miksi ja miksi. No onneksi oli ymmärtäväinen opettaja jaksoi selittää. Inssi mänikin sitten heti läpi. Nyt olen ajanut n. 15 vuotta eikä ole tullut kuprun kuprua tullut liikenteessä. Eikä edes ensimäistäkään sakkoa vaikka kilometrejä on varmaan parisataa tuhatta takana. Vanhakin oppii kunhan lähtee siltä linjalta että ei siihen mene maine vaikka kaikki ei kerralla luonnistukaan, nuorisolla voi olla enempi suortus-paineita.

• Voit ajaa.

Voit ihan hyvin ajaa ajokortin. Lisäksi voit suorittaa ajokortin jolla olet oikeutettu ajamaan pelkästään automaattivaihteista autoa, silloin sinun ei tarvi tehdä muutakun painaa kaasua painaa jarrua ja ohjata ratilla. Mene autokouluun käymään ja kysymään. En nää esteitä mikset voisi.

• olen huomannut että

lähes kaikki saavat kortin ikänsä puitteissa, mutta kaikki ei opi ikinä ajamaan edes eteenpäin ,saati sitten peruuttamaan, niile pitäisi olla molemista päistä ajettava kosla

• caracar

Hei.
      Menin autokouluun liki nelikymppisenä ja sain ajokortin toisella inssiajon yrittämällä, kun ekassa jännitin niin kamalasti. En pätkääkään uskonut mahdollisuuksiini janiinpä kortin saaminen oli suuri ilo. Nyt olen ajanut jo 20 v mutta vieläkin usein ajattelen sitä kortin saamisen iloa! ja olen onnellinen!
      Onnea autokouluun, hyvin se menee.

• Ei.

Ole ongelmaa,vaikka on nelikymppinen,tai vanhempi.

• JääräpäinenMies

Älä ole huolissasi kyllä se onnistuu, minä olin 48 v kun ajoin kortin läpi meni ekalla. Olen nyt menossa ajamaan yhdistelmäkorttia elikkäs rekkahommia alan tekemään..

• meet kouluun heti

Mikä ihmeen KYPSÄ ikä on 40-vuotta?

Menet sinne autokouluun ja sassiin. Mä sain kortin kun täytin 18v, mutta sen jälkeen en ajanut metriäkään, kun lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, eikä ollut rahaa autoon.
      Sitten tuli poikaystäviä, ketkä ei päästäneet rattiin, aina istuin vuosia pelkääjän paikalla vaan.
      Nyt sitten leskenä päästävä kulkemaan, kun ei busseja juuri liiku muualla, jossain Hgin keskustassa ehkä pärjää ilman autoa.

Soitin lähimpään autokouluun ja siitä se lähti, kerrattiin kaikki alusta alkaen ja nyt tykkään kamalasti ajaa autoa. :)

• dd
    • Oli liian monta kirjoitusvirhettä, pitääpä yrittää uudestaan:

Siitä vaan autokouluun. Aktiivista harjoittelua ja harrastusta asiaan. Kyllä se siitä. Asenteesta paljon on kiinni. Muista, että ajokortti on vain virallinen lupa harjoitella ajamista julkisilla teillä, muun liikenteen mukana. Kun saat sen luvan ( =kortin ), harjoittele ensin mahdollisimman paljon auton hallintaa rauhallisemmilla teillä ja taajamien keskustaan kannattaa mennä ensin silloin kun liikenne on rauhallisempaa. Ota joku kokeneempi, rauhallinen kaveri mukaan ajoreissuille, jolta voit kysellä ja joka neuvoo tarvittaessa. Tiellä ei ole pakko ajaa aina sitä suurintya sallittua, ajelet rauhallisesti, mietit reitit hyvin etukäteen jne. Tien päällä on monenlaistya kuljettajaa, sinä voit ja saat olla yksi heistä.

• Rohkeasti vaan

Mene mene jo sinne autokouluun, ei ole mitään syytä nolostella tai tuntea huonommuutta. Mummoni oli yli 60-vuotias hankkiessaan ajokortin. Hyvin menivät ajotunnit ja inssi ja niinpä sitten mummo ajaa huristelikin rauhallisesti ja turvallisesti loppuikänsä ajan. Monta kertaa ukin kanssa ajelivat pitempiäkin matkoja sukulaisten luo (ukilla ei ollut ajokorttia), vaihtoivat pari kertaa auton uudempaan, ja saatiin me lapsenlapsetkin mummon kyytiä useaan otteeseen.

Vielä 80-vuotiaana korttia uusittaessa oli testiajon vastaanottaja myöntänyt kortin seuraavaksi viideksi vuodeksi eteenpäin, kun ajaminen sujui niin hienosti. Mummo ei ehtinyt tätä aikaa käyttää loppuun, kun menehtyi sydänkohtaukseen kotona ollessaan. Mummolta jäi hyväkuntoinen auto, jonka hän oli testamentannut nuorimmalle lapselleen, joka tuolloin yli 40-vuotiaana oli juuri saanut ajokortin. Mummo on edelleen yksi idolini, upea, sisukas ja rohkea vanhan kansan vahvatahtoinen nainen.

Eli ei kun ajotunneille vaan! Onnea matkaan ja turvallisia kilometrejä!

• Kannattaa!

Anoppini oppi yli 40 v ajamaan autoa, eikä ole mikään tekniikan ihmelapsi.

Itse sain kortin sinuun verrattuna nuorena 24 -vuotiaana ja sain ärsyttävyyteen asti ihmettelykä osakseni, että miksi en ajanut jo 18 v korttia. Ilmeisesti joillekin on itsestäänselvyys, että kaikkien vanhemmat maksaa lastensa ajokortin tai psytyy kesätyötieneisteillään maksamaan sen itse.

Mä olin ihan surkea ajamaa aluksi, sitten se vaan yhtäkkiä alko sujuun. Kekkasin homman jujun, että miten ne vaihteet, kytkin ym. toimii. Opettaja luulikin, että olen salaa harjoitellut. Otin kuitenkin pari lisätuntia. Olen kyllä edelleenkin surkea peruuttamaan, sitä ei opeteltu kuin kerran. Ja sen homman juju ei mun aivoille jostain syystä oikein mee perille. Muuten ajo sujuu aika hyvin.

Ilman muuta rohkeasti vaan autokouluun! Ajovuosia voi hyvin olla vielä edessä vuosikymmeniä.

Ja autoiluhan ei ole pelkkää teknistä auton hallintaa... Moni käsittelee autoa hyvin, mutta liikennesääntöjen noudattamisessa ym. olisi parantamisen varaa!!

• hmmm.

Minusta jos haluat ajaa kortin, niin kiireesti mene autokouluun. Itse ajoin 18-vuotiaana. Sitä ennen ihmettelin jopa, miten ihmiset osaavat ajaa, vaikka itsekin olin omalla tiellä jo 12-vuotiaana muutaman kerran opastettuna ajanut. Kun saat perusohjeet autokoulussa, voisit omalla yksityistiellä ja pihalla harjoitella autolla ajoa. Ihan itsekseen ja omassa rauhassa, jos sinulla auto vain on.

• No worries!

Itse olen 38v ja ajoin itselleni juuri kortin, väliaikainen nyt kädessä. Ei minkäänlaista aikaisempaa kokemusta autolla ajamisesta, kun ei ole koskaan ollut autoa perheessä. Eikä se ajaminen mitään rakettitiedettä ole tai huippurefleksejä vaadi, tavallisia ihmisiä siellä ratin takana istuu ja varmaan sitä tässä iässä osaa rauhallisemmin suhtautua kaikkeen vaikkei kokemusta autoista olekaan.

• hopihopi!!

Hei Haloo tota otsikkoa!!!!!!!!!!!!!! Ajokortti KYPSÄLLÄ iällä ja kyse on 4-kymppisestä!!!! Onkos 50-60-70 ja sitä vanhemmat ylikypsiä?????
      Ihminen ei ole koskaan liian vanha oppimaan uutta.
      Mitä pirun väliä sillä on, että toiset on ajanut autoa 20 vuotta!! Jokainen ajallaan, mitä ne muut sinun opetteluun kuuluu??!! Sinä olet sinä ja jos olet halukas ajokortin hankkimaan niin siitä vaan, et tosiaan ole LIIAN vanha.
      Lopeta nyt hyvä mies tuo ennenaikanen vanhustelu!! Tulee vielä aika, jolloin olet oikeesti vanha. ANNA PALAA NYT! Äläkä ota kaikkea hölynpöly ikärasismia niin vakavasti, ikä on vain numero. Tärkeintä on mitä itse tunnet sisälläsi. Jokainen tekee itselleen parhaaksi eikä siinä aleta kyseleen voiko vai ei!

• Ajettu 1300000 km

Yes, there is hope!

Ikä ei ole este. Jenkeissäkin yli 90-vuotiaat mummelit ajavat huristelevat riemurinnoin. No, tosin he syövät vitamiineja, joten heidän kunto on rautainen.

Itse asiassa mikään ei ole niin helppoa kuin autolla ajaminen. Esimerkiksi heinän teko talvella on vaikempaa. Vakionopeussäädin päälle ja auto kulkee itsekseen. Sinun ei tarvitse muuta kuin pidät huolen etäisyyksistä muihin autoihin ja katsot kauemmaksi kuin edellinen auto. Vilkun käytön opettelet kunnolla ja käytät myös jopa parkkialueilla ja parkkihalleissa. Säästyt turhilta kolareilta. Teiden vieressä olevat nopeusrajoitukset tarkoittavat, sitä että et ylitä niissä olevaa lukua. Eli jos merkissä lukee 80, niin se ei tarkoita, että voit ajaa esimerkiksi 85 km/h nopeutta, vaan sinun tulee ajaa 80km/h.

Nykyajan autot ovat täynnä kuljettajaa avustavia juttuja. Muutama esimerkki malliksi: Mutkissa kääntyvät valot, auto vaihtaa pitkät valot lyhyille itse. Yönäkömahdollisuus, kaistanvalvonta, vireydenvalvonta, mäkilähtöavustin, parkkeerausavustin. Juttuja on vaikka kuinka paljon. Sinun kannattaa katsoa eri automerkkien esittelyä merkkiliikkeiden sivuilta. Tietoa löytyy sitä todella etsiville.

Kolme asiaa on yli muiden kerraten:

Etäisyys edellä ajavaan.
      Vilkunkäyttö.
      Nopeusrajoitusten noudattaminen.

Noilla pärjäät pitkään ilman kolaria. Sitten kun sinulla on ajotaito hallussa, mene Saksaan päästämään patoumat pois. Kokeile mikä nautinto on ajaa 250km/h lasissa. Se auttaa sitten kestämään nämä Suomen teiden köröttelynopeudet. Itse teen näin joka toinen vuosi ja sen vuoksi jaksan "hammasta purren" noudattaa Suomessa köröttelynopeudet.

Sinua on täällä kannustettu asiallisesti. Usko heitä, kyllä sinä osaat. Turvallisia kilometrejä ja raittiina ratissa!

• Toivoa on!

Ei kun menoksi, itse täytän syksyllä 50 ja ajattelin haastaa itseni, menin autokouluun!
      Pari kuukautta on pyörähtänyt mukavasti, hyvin on nuorison joukkoon sopinut ja muutama "varttuneempi" seassa. En ollut minäkään aiemmin harjoitellut ja jännitti kovasti, mutta kun on tahtoa ja sisua löytyy, mitä vain voi oppia, oli ikä mikä hyvänsä! Tänään sain teoriakokeen ensimmäisellä kerralla läpi, vain yksi virhe ja huomenna on tarkoitus saada ajokoe ensiyrittämällä läpi! Itse käyn autokoulua yllätyksenä läheisille, asun suht"pienessä" Itä-Suomen kaupungissa ja luulin jossain vaiheessa "paljastuvani", mutta niin vain on käynyt, ettei sitä ole tapahtunut! Kannattaa vertailla autokoulujen hintoja, ainakin meilläpäin säästää usempia satoja euroja! Tsemppiä sinulle ja Haasta Itsesi, siinä itsetunto nousee kohisten kun huomaa oppivansa jotain uutta!!!!!
      Terv. Nainen nimim.Ikähän on vain numeroita

• Aloittajalle!

Anna mennä vaan! Mun appiukkoni ajoi ajokortin siinä n. 60-vuotiaana ja sen jälkeen on tyytyväisenä huristellu jeepeillään, todella pitkiäkin matkoja... Vähän liian hurja kuski hän kuulemma on... Pidä sinä kaasujalka tarpeeksi kevyenä ja jäitä hatussa liikenteessä! :) Tsemppiä!

• ei sitä kortilla aje

Eno ajoi aikoinaan ajokortin eläkkeellä noin 66 vuotiaana.

Siltä tosin lähti kortti kun ajeli aina pikkuhiprakassa kyläteitä. Autokin hajosi kun putos jonnekin ojanpohjalle.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3696
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3534
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2979
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2095
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1749
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1465
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1192
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe