häpeä

epävarmatyttö95

Moi, oon 17v likka ja mulla on tosi huono itsetunto..
isoin ongelmani on etten kehtaa liikkua kaupungissa, enkä oikein missään ilman että olen varuillani/peloissani tai hermostunut.. en pysty olemaan luontevasti vaan näprään kokoajan jotain, ja näytän varmana hölmöltä..
enkä käytännössä, mitään pysty tekemään hermoilematta, toisten ihmisten läsnäollessa, ja mietin aina tulevaa, mennyttä tai unelmia, en osaa elää hetkessä, se on myös yks mun lukusista ongelmista.

poikaystäväni sanoo että sen pitäisi loppua, ja huomauttelee aina mutkun en mä pysty liikkumaan silleen itsevarmasti pakolla, kun se näyttää niin tyhmältä sitten myös..
kun se ei vaan tajua, et se tulee luonnostaan ja häpeen itteeni niin paljon kun mua on kiusattu ala-asteel ja vähän ylä-asteel, puhuttu paskaa, mutta toi on ihan normi settiä..kai oon liian herkkä mutta pidemmittä puheitta miten saada lisää itsetuntoa, ja miten oppia pitämään itsestään semmoisena kun on?

4

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JKJK

NIINKÖ

• jOIds

Minulla on ihan samanlaista. Jotenkin häpeän itseäni niin paljon että hermostun aina kun liikun ihmisten lähessä. Se häiritsee itseänikin, ja haluaisin tuosta tunteesta eroon. :(

• kyllä se siitä

Sinä vapaudut tuosta vaikeudesta, aikansa kutakin. Parasta olisi, jos menisit kuntasi perhekeskukseen ja esität, että haluat ajan psykologille. Saat ajan varmuudella. Voit myös mennä kuntasi terv keskukseen yleislääkärin vastaanotolle ja kertoa että haluat ajan perhekeskukseen.

Koulussa voit mennä terv hoitajalle ja pyytää päästä psykologin vastaanotolle.

Älä sinä tyttö hyvä suotta jää yksin ongelmasi kanssa. Haet apua ja saat keskusteluapua, ongelma kohdataan ja siten se myös käännetään voitoksesi.

Tärkeintä on hyväksyä itsesi. Ensi alkuun voit jättää väliin sellaisiin paikkoihin menemisen, joissa ahdistut. Mene täysin uusiin paikkoihi; kirjastoon, elokuviin, uimahalliin, esityksiä katsomaan. Hakeudu tilanteisiin, joissa sinulla tulee myönteinen mieliala.

• --M27--

Itselläni meni pitkään sisäistää että ei ne "muut" ole täydellisiä tai edes minua jotenkin parempia. Samallalailla on epävarmuutta ja ihan samanlaisia ihmisiä kanssakävijätki.

Nykyisellään hävettää lähinnä silloin jos on perusasiat itellä jotenki pielessä esim. rikkinäiset/likaiset vaatteet, muutoin tuntuu että ei ole syytä häpeään.

Kyllä se sinullakin se epävarmuus kariutuu pois kun huomaat että ihmisiä ne muutkin vain on. Jokainen puhisee päivisin vessassa ja etsii alusvaatteisillaan itselleen sukkaparia.

Jos jotain vinkkiä kaipaat niin tässä muutama jotka saa itsetuntoni kohoamaan:
      - Pidä huolta että ulkoisessa olomuodossasi ei ole sellaista joka vaivaa tai joka jo itsessään hävettää. Siistit itselle mukavat vaatteet ja perushygienia on lähtökohta.
      - Nuku riittävästi ja syö terveellisesti. Väsyneenä tulee nimenomaan se tunne että muut katsovat, vaikka ei ne mitään tuijota :D
      - Unohda se ajatus että "mitähän tuokin minusta ajattelee" vaan keskity kaikkeen muuhun kivaan.

Tsemppiä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      47
      4869
    2. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      65
      2693
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      17
      1792
    4. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      132
      1641
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      1586
    6. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1437
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      26
      1361
    8. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      15
      1300
    9. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1156
    10. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1143
    Aihe