häpeä

epävarmatyttö95

Moi, oon 17v likka ja mulla on tosi huono itsetunto..
isoin ongelmani on etten kehtaa liikkua kaupungissa, enkä oikein missään ilman että olen varuillani/peloissani tai hermostunut.. en pysty olemaan luontevasti vaan näprään kokoajan jotain, ja näytän varmana hölmöltä..
enkä käytännössä, mitään pysty tekemään hermoilematta, toisten ihmisten läsnäollessa, ja mietin aina tulevaa, mennyttä tai unelmia, en osaa elää hetkessä, se on myös yks mun lukusista ongelmista.

poikaystäväni sanoo että sen pitäisi loppua, ja huomauttelee aina mutkun en mä pysty liikkumaan silleen itsevarmasti pakolla, kun se näyttää niin tyhmältä sitten myös..
kun se ei vaan tajua, et se tulee luonnostaan ja häpeen itteeni niin paljon kun mua on kiusattu ala-asteel ja vähän ylä-asteel, puhuttu paskaa, mutta toi on ihan normi settiä..kai oon liian herkkä mutta pidemmittä puheitta miten saada lisää itsetuntoa, ja miten oppia pitämään itsestään semmoisena kun on?

4

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JKJK

NIINKÖ

• jOIds

Minulla on ihan samanlaista. Jotenkin häpeän itseäni niin paljon että hermostun aina kun liikun ihmisten lähessä. Se häiritsee itseänikin, ja haluaisin tuosta tunteesta eroon. :(

• kyllä se siitä

Sinä vapaudut tuosta vaikeudesta, aikansa kutakin. Parasta olisi, jos menisit kuntasi perhekeskukseen ja esität, että haluat ajan psykologille. Saat ajan varmuudella. Voit myös mennä kuntasi terv keskukseen yleislääkärin vastaanotolle ja kertoa että haluat ajan perhekeskukseen.

Koulussa voit mennä terv hoitajalle ja pyytää päästä psykologin vastaanotolle.

Älä sinä tyttö hyvä suotta jää yksin ongelmasi kanssa. Haet apua ja saat keskusteluapua, ongelma kohdataan ja siten se myös käännetään voitoksesi.

Tärkeintä on hyväksyä itsesi. Ensi alkuun voit jättää väliin sellaisiin paikkoihin menemisen, joissa ahdistut. Mene täysin uusiin paikkoihi; kirjastoon, elokuviin, uimahalliin, esityksiä katsomaan. Hakeudu tilanteisiin, joissa sinulla tulee myönteinen mieliala.

• --M27--

Itselläni meni pitkään sisäistää että ei ne "muut" ole täydellisiä tai edes minua jotenkin parempia. Samallalailla on epävarmuutta ja ihan samanlaisia ihmisiä kanssakävijätki.

Nykyisellään hävettää lähinnä silloin jos on perusasiat itellä jotenki pielessä esim. rikkinäiset/likaiset vaatteet, muutoin tuntuu että ei ole syytä häpeään.

Kyllä se sinullakin se epävarmuus kariutuu pois kun huomaat että ihmisiä ne muutkin vain on. Jokainen puhisee päivisin vessassa ja etsii alusvaatteisillaan itselleen sukkaparia.

Jos jotain vinkkiä kaipaat niin tässä muutama jotka saa itsetuntoni kohoamaan:
      - Pidä huolta että ulkoisessa olomuodossasi ei ole sellaista joka vaivaa tai joka jo itsessään hävettää. Siistit itselle mukavat vaatteet ja perushygienia on lähtökohta.
      - Nuku riittävästi ja syö terveellisesti. Väsyneenä tulee nimenomaan se tunne että muut katsovat, vaikka ei ne mitään tuijota :D
      - Unohda se ajatus että "mitähän tuokin minusta ajattelee" vaan keskity kaikkeen muuhun kivaan.

Tsemppiä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      89
      4600
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3133
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2202
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      231
      1348
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      67
      1097
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      112
      999
    Aihe