Makuuhuoneen katosta roikkuu vaan johtonippu, jossa 4 johtoa, värit: ruskea, musta, sininen ja keltavihreä. Haluaisin laittaa päälle maadoitetun valaisinpistokkeen, miten menee koodit? N on sininen? Keltavihreä on maadoitus? Miten menee ruskea ja musta? Samaanko? Vai jätetäänkö toinen irti?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
4 johtoa katosta
4
13377
Vastaukset
- hdshd
Todennäköisesti ovenpielessäsi on kruunukytkin eli 2-vipuinen kytkin jolla esim. laitetaan kattovalaisimen 2, 3 tai kaikki 5 lamppua palamaan yhtäaikaa. Eli katosta tuleva keltavihreä on maadoitusjohto, sininen on nolla ja ruskea sekä musta on sieltä kytkimeltä tulevia virtajohtoja. Noin pitäisi olla mutta käytännössä väreihin ei saa koskaan luottaa koska kaikenmaailman asentajia maailmassa liikkuu. Eli mustan ja ruskean voi laittaa samaan. Noilla johdoilla voisi ohjata myös kattotuulettimen valoja ja tuuletinta suoraan ovenpielen kytkimellä.
- Kruunu
Hei! Tämän sivun ohjeet piti paikkansa. Kyseessä 4 johtoa, kruunusokeripala ja siis valokatkaisija jossa 2 nappia jotka menee samaan sokeripalaan.
Laitoin mustan ja ruskean samaan liittimeen ja sinisen omaansa (lampussa vain 2 napaa led kattolamppu) keltavihreän eristin sokeripalaan.
Nyt kummastakin kytkimestä saa lampun päälle.
- IP 68
katosta roikkuu vaan johtonippu, jossa 4 johtoa, värit: ruskea, musta, sininen ja keltavihreä. Haluaisin laittaa päälle maadoitetun valaisinpistokkeen,
ei et voi missään tapauksessa laittaa maadoitettua valaisin pistoketta, kun kytket virran tulevat pistokkeen piikit jännitteisiksi ja sähköiskun vaara on todellinen.
Pitää laittaa valisin pistorasia , jonka kytket : L 1 ruskeaan , maa merkkiin kevin ja n= sininen- Vice versa
Ja musta pitää eristää esim. huppuliittimellä.
Voi kytkeä myös mustan L1seen ja eristää ruskean.
=> saatavilla ei ole maadoitettua kruunuliitäntäistä valaisinpistoketta ja -pistorasiaa.
Vanhemmassa asennuksessa käy myös "sokeripala" liitinrima.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802