Mulla oli viiden tonnin kk-palkka. Sitten iso asiakas meni konkurssiin ja meidän talous romahti. Tiputimme palkkamme vuoden alussa minimipalkkaan toistaiseksi jotta säilyisimme hengissä. Nyt näyttää silti että työt loppuu ja firma loppuu. Miten ansiosidonnainen määräytyy? Tuleeko se vain tuon minimipalkan mukaan vai vaikuuttaako siihen aiempi isompi ansiotaso?
Ansiosidaonnaisen määräytymisperuste
15
184
Vastaukset
edellinen 10 kk keskiarvo muistaakseni. Olithan jossain työttömyyskassasa?
siis se on työssäoloehto. Jos palkka on ollut 1500 euroa, ansiosidonnainen päiväraha on 64 prosenttia palkasta, mutta 2000 euron palkasta laskettuna enää 52 prosenttia. Kolmentuhannen euron suuruinen palkka oikeuttaa 39-prosenttiseen päivärahaan.
- Kohta työtön?
On multa otettu työttömyysvakuutusmaksu. Kai mä sitten olen vakuutettu työttömyyden varalta.
- outoa----
Hlö.47v kirjoitti:
siis se on työssäoloehto. Jos palkka on ollut 1500 euroa, ansiosidonnainen päiväraha on 64 prosenttia palkasta, mutta 2000 euron palkasta laskettuna enää 52 prosenttia. Kolmentuhannen euron suuruinen palkka oikeuttaa 39-prosenttiseen päivärahaan.
Eli siis jos palkaa laskee paljon, niin voi joutua siihen tilanteeseen että työttömyyskorvaus on suurempi kuin palkka? Sehän on ihan hölmöä.
- -G-
Kohta työtön? kirjoitti:
On multa otettu työttömyysvakuutusmaksu. Kai mä sitten olen vakuutettu työttömyyden varalta.
Vakuutit maksulla liittojen ja kassan jäseniä, et itseäsi.
Täällä lisää aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10728329
Se on huutava vääryys! Et ole ainoa joka ei tiedä tätä asiaa. - mukimaa
Kohta työtön? kirjoitti:
On multa otettu työttömyysvakuutusmaksu. Kai mä sitten olen vakuutettu työttömyyden varalta.
Joo, saat sillä sen peruspäivärahan.
- prosaisti
-G- kirjoitti:
Vakuutit maksulla liittojen ja kassan jäseniä, et itseäsi.
Täällä lisää aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10728329
Se on huutava vääryys! Et ole ainoa joka ei tiedä tätä asiaa.provo. provo
- -G-
mukimaa kirjoitti:
Joo, saat sillä sen peruspäivärahan.
Väärin. Kassoihin kuulumattomat eivät saa peruspäivärahaa "sillä vakuutuksella", vaan he saavat sen valtion varoista. Vakuutusmaksut menee ihan hukkaan heidän osaltaan. Peruspäiväraha maksetaan valtion varoista ja sen saa jokainen työtön, oli kassajäsen tai ei. Liiton ja kassan jäsenillä se muodostaa osan ansiosidonnaista eikä sitä ole eritelty erikseen. Eli ansiosidonnainen koostuu peruspäivärhasta ja tuloihin sidotusta osasta. Tuota tuloihin sidottua osaa rahoittaa jokainen vaikka jokainen ei saa sitä. Se on hirveä vääryys.
Jostain syystä tällä palstalla on niin paksukalloista väkeä että tämä tosiasia ei mene heidän päähänsä. Tai sitten he ovan ns. kaaviolukutaidottomia. Kukaan näistä paskukalloisista ei ole kyennyt osoittamaan mitään virhettä ko. kaaviossa, he vaan inittävät eipäs-eipäs-eipäs pystymättä perustelmaan että mikä on väärin.
Kaavio on oikein mutta he kieltävät tämän tosiasian pelkästään tunnesyistä. Työttömyys ja yhteiskunnan etuudet vaikuttavat hyvin syvästi tunne-elämään ja joillakin se estää terveen järjen käytön. - -G-
prosaisti kirjoitti:
provo. provo
Miten tosiasian esittäminen voi olla provo? Ei mitenkään. Kummallista tunneperäistä vuodatusta tuo provoksi väittäminen.
- Kohta työtön?
-G- kirjoitti:
Vakuutit maksulla liittojen ja kassan jäseniä, et itseäsi.
Täällä lisää aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10728329
Se on huutava vääryys! Et ole ainoa joka ei tiedä tätä asiaa.NO VOIHAN VITTU! OLIS KIRVEELLÄ TÖITÄ!
- -Työtön-
http://www.tral.fi/168
Laskuri:
http://www.tyj.fi/default.asp?id=25 - hyttelin
Typerää pudottaa omaa palkkaansa työnantajan eduksi. Ei siinä kuse kuin omille lahkeilleen.
- Yhteinen etu
Kumman valitset:
- Työttömyys heti kun palkasta ei tingitä ja firma kaatuu varmasti. Samalla loppuu myös palkan saanti heti.
- Jonkin aikaa alennetulla palkalla ja sen jälkeen joko jatkuu myöhemmin uudella nousulla tai ei jatku ollenkaan.
Työnantajan hengissä pysyminen on myös työntekijän etu.
Yhteiseen hiileen sitä puhalletaan. Ne jotka ajattelevat vaan omaa etua ovat niitä jokta roikkuvat tällä palstalla työttöminä? - Valinnan paikka
Yhteinen etu kirjoitti:
Kumman valitset:
- Työttömyys heti kun palkasta ei tingitä ja firma kaatuu varmasti. Samalla loppuu myös palkan saanti heti.
- Jonkin aikaa alennetulla palkalla ja sen jälkeen joko jatkuu myöhemmin uudella nousulla tai ei jatku ollenkaan.
Työnantajan hengissä pysyminen on myös työntekijän etu.
Yhteiseen hiileen sitä puhalletaan. Ne jotka ajattelevat vaan omaa etua ovat niitä jokta roikkuvat tällä palstalla työttöminä?Nykypäivänä on pakko ajatella omaa napaa.
Toisin sanottuna vaihtoehto A= alennettu palkka aikamääreen X ja sitten työttömyys = todella huono toimeentulo, ellei uutta duunia löydy.
Vaihtoehto B = samantien työttömäksi hyvästä palkasta = hyvä toimeentulo, vaikka uutta duunia ei heti löytyiskään..
Kumman sinä valitset? - hyttelin
Yhteinen etu kirjoitti:
Kumman valitset:
- Työttömyys heti kun palkasta ei tingitä ja firma kaatuu varmasti. Samalla loppuu myös palkan saanti heti.
- Jonkin aikaa alennetulla palkalla ja sen jälkeen joko jatkuu myöhemmin uudella nousulla tai ei jatku ollenkaan.
Työnantajan hengissä pysyminen on myös työntekijän etu.
Yhteiseen hiileen sitä puhalletaan. Ne jotka ajattelevat vaan omaa etua ovat niitä jokta roikkuvat tällä palstalla työttöminä?Ensiksi, en ole työtön ja toiseksi, katselepas tuota Finnairin touhua. Johtajat vetävät isoja optioita samalla kun vaativat duunareiltaan säästöjä ja muuta vastaavaa. Eikä ole läheskään ainoa käytäntöä vaativa firma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664