Ansiosidaonnaisen määräytymisperuste

Kohta työtön

Mulla oli viiden tonnin kk-palkka. Sitten iso asiakas meni konkurssiin ja meidän talous romahti. Tiputimme palkkamme vuoden alussa minimipalkkaan toistaiseksi jotta säilyisimme hengissä. Nyt näyttää silti että työt loppuu ja firma loppuu. Miten ansiosidonnainen määräytyy? Tuleeko se vain tuon minimipalkan mukaan vai vaikuuttaako siihen aiempi isompi ansiotaso?

15

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellinen 10 kk keskiarvo muistaakseni. Olithan jossain työttömyyskassasa?

      • siis se on työssäoloehto. Jos palkka on ollut 1500 euroa, ansiosidonnainen päiväraha on 64 prosenttia palkasta, mutta 2000 euron palkasta laskettuna enää 52 prosenttia. Kolmentuhannen euron suuruinen palkka oikeuttaa 39-prosenttiseen päivärahaan.


      • Kohta työtön?

        On multa otettu työttömyysvakuutusmaksu. Kai mä sitten olen vakuutettu työttömyyden varalta.


      • outoa----
        Hlö.47v kirjoitti:

        siis se on työssäoloehto. Jos palkka on ollut 1500 euroa, ansiosidonnainen päiväraha on 64 prosenttia palkasta, mutta 2000 euron palkasta laskettuna enää 52 prosenttia. Kolmentuhannen euron suuruinen palkka oikeuttaa 39-prosenttiseen päivärahaan.

        Eli siis jos palkaa laskee paljon, niin voi joutua siihen tilanteeseen että työttömyyskorvaus on suurempi kuin palkka? Sehän on ihan hölmöä.


      • -G-
        Kohta työtön? kirjoitti:

        On multa otettu työttömyysvakuutusmaksu. Kai mä sitten olen vakuutettu työttömyyden varalta.

        Vakuutit maksulla liittojen ja kassan jäseniä, et itseäsi.
        Täällä lisää aiheesta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10728329
        Se on huutava vääryys! Et ole ainoa joka ei tiedä tätä asiaa.


      • mukimaa
        Kohta työtön? kirjoitti:

        On multa otettu työttömyysvakuutusmaksu. Kai mä sitten olen vakuutettu työttömyyden varalta.

        Joo, saat sillä sen peruspäivärahan.


      • prosaisti
        -G- kirjoitti:

        Vakuutit maksulla liittojen ja kassan jäseniä, et itseäsi.
        Täällä lisää aiheesta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10728329
        Se on huutava vääryys! Et ole ainoa joka ei tiedä tätä asiaa.

        provo. provo


      • -G-
        mukimaa kirjoitti:

        Joo, saat sillä sen peruspäivärahan.

        Väärin. Kassoihin kuulumattomat eivät saa peruspäivärahaa "sillä vakuutuksella", vaan he saavat sen valtion varoista. Vakuutusmaksut menee ihan hukkaan heidän osaltaan. Peruspäiväraha maksetaan valtion varoista ja sen saa jokainen työtön, oli kassajäsen tai ei. Liiton ja kassan jäsenillä se muodostaa osan ansiosidonnaista eikä sitä ole eritelty erikseen. Eli ansiosidonnainen koostuu peruspäivärhasta ja tuloihin sidotusta osasta. Tuota tuloihin sidottua osaa rahoittaa jokainen vaikka jokainen ei saa sitä. Se on hirveä vääryys.

        Jostain syystä tällä palstalla on niin paksukalloista väkeä että tämä tosiasia ei mene heidän päähänsä. Tai sitten he ovan ns. kaaviolukutaidottomia. Kukaan näistä paskukalloisista ei ole kyennyt osoittamaan mitään virhettä ko. kaaviossa, he vaan inittävät eipäs-eipäs-eipäs pystymättä perustelmaan että mikä on väärin.

        Kaavio on oikein mutta he kieltävät tämän tosiasian pelkästään tunnesyistä. Työttömyys ja yhteiskunnan etuudet vaikuttavat hyvin syvästi tunne-elämään ja joillakin se estää terveen järjen käytön.


      • -G-
        prosaisti kirjoitti:

        provo. provo

        Miten tosiasian esittäminen voi olla provo? Ei mitenkään. Kummallista tunneperäistä vuodatusta tuo provoksi väittäminen.


      • Kohta työtön?
        -G- kirjoitti:

        Vakuutit maksulla liittojen ja kassan jäseniä, et itseäsi.
        Täällä lisää aiheesta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10728329
        Se on huutava vääryys! Et ole ainoa joka ei tiedä tätä asiaa.

        NO VOIHAN VITTU! OLIS KIRVEELLÄ TÖITÄ!


    • hyttelin

      Typerää pudottaa omaa palkkaansa työnantajan eduksi. Ei siinä kuse kuin omille lahkeilleen.

      • Yhteinen etu

        Kumman valitset:

        - Työttömyys heti kun palkasta ei tingitä ja firma kaatuu varmasti. Samalla loppuu myös palkan saanti heti.

        - Jonkin aikaa alennetulla palkalla ja sen jälkeen joko jatkuu myöhemmin uudella nousulla tai ei jatku ollenkaan.

        Työnantajan hengissä pysyminen on myös työntekijän etu.
        Yhteiseen hiileen sitä puhalletaan. Ne jotka ajattelevat vaan omaa etua ovat niitä jokta roikkuvat tällä palstalla työttöminä?


      • Valinnan paikka
        Yhteinen etu kirjoitti:

        Kumman valitset:

        - Työttömyys heti kun palkasta ei tingitä ja firma kaatuu varmasti. Samalla loppuu myös palkan saanti heti.

        - Jonkin aikaa alennetulla palkalla ja sen jälkeen joko jatkuu myöhemmin uudella nousulla tai ei jatku ollenkaan.

        Työnantajan hengissä pysyminen on myös työntekijän etu.
        Yhteiseen hiileen sitä puhalletaan. Ne jotka ajattelevat vaan omaa etua ovat niitä jokta roikkuvat tällä palstalla työttöminä?

        Nykypäivänä on pakko ajatella omaa napaa.

        Toisin sanottuna vaihtoehto A= alennettu palkka aikamääreen X ja sitten työttömyys = todella huono toimeentulo, ellei uutta duunia löydy.

        Vaihtoehto B = samantien työttömäksi hyvästä palkasta = hyvä toimeentulo, vaikka uutta duunia ei heti löytyiskään..

        Kumman sinä valitset?


      • hyttelin
        Yhteinen etu kirjoitti:

        Kumman valitset:

        - Työttömyys heti kun palkasta ei tingitä ja firma kaatuu varmasti. Samalla loppuu myös palkan saanti heti.

        - Jonkin aikaa alennetulla palkalla ja sen jälkeen joko jatkuu myöhemmin uudella nousulla tai ei jatku ollenkaan.

        Työnantajan hengissä pysyminen on myös työntekijän etu.
        Yhteiseen hiileen sitä puhalletaan. Ne jotka ajattelevat vaan omaa etua ovat niitä jokta roikkuvat tällä palstalla työttöminä?

        Ensiksi, en ole työtön ja toiseksi, katselepas tuota Finnairin touhua. Johtajat vetävät isoja optioita samalla kun vaativat duunareiltaan säästöjä ja muuta vastaavaa. Eikä ole läheskään ainoa käytäntöä vaativa firma.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe