Olisin kiitollinen, jos joku tietäisi vastauksen rusopäivänliljojani raastavaan pulmaan: nuput tulevat pulleiksi ja rosoreunaisiksi eivätkä aukea ollenkaan. Kun nuppua tarkastelee lähemmin, sen sisus on homehtunut. Lehdissä ei ole mitään vikaa ja liljakukkoja ei puutarhassa ole näkynyt. Pienenpieniä (alle millin mittaisia) lentomuurahaisen näköisiä mustia ötököitä löytyy joistakin nupuista, mutta en tiedä, onko niillä yhteyttä pulmaan.
Lily
Liljan tuholainen: mädäntyneet nuput?
1
2707
Vastaukset
- Ninnu
Minun rusopäivänliljoissani oli vuosia sama vika ja aloin ottamaan selvää mistä se johtuu. Kirjallisuudesta sain selville, että kasvualustassa voi olla vikaa ja rusopäivänlilja ei välttämättä siinä viihdy, se voi aiheuttaa ns. homesienitautia, joka on kasville pysyvä. Kasvi ei muuten näytä hirveästi kärsivän ulkoisesti, ainoastaan kukissa on nämä vialliset nuput jotka eivät aukea ollenkaan. Tautia ei voi parantaa kasvia siirtämälläkään, se on yksinkertaisesti vaan hävitettävä kokonaan tai sitten antaa olla siinä kasvupaikassaa missä on. Uutta rusopäivänliljaa ei kannata istuttaa samaan paikkaan. Maanparannus on paikallaan muutenkin, jos tilalle istuttaa toisen kasvin - vaikkei kaikki kasvit tietenkään saa samoja tauteja, mutta siltikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984