heinän teko

mökkijorma

Oltiin tekemässä heinää ja huomasin että traktorista valuu öljyä,eli osaan heinistä meni luultavasti hieman öljyä onko vaarallista hevosille? Entiedä missä heinissä öljyä on koska
heinä kerättiin irtonaisena kärryyn.
onko pieni määrä öljyä vaarallista hevosille?!?

3

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi AMK

      Periaatteessa moottoriöljy ei todellakaan ole hevosen ruokaa. Toisaalta järjen käyttö on sallittua.

      Minkä verran öljyä on mennyt heiniin? Eli onko litroja vai desejä ja mihin heinämäärään? Onko kyseessä kuiva heinä, niittorehu vai säilörehu/-heinä?

      Niittorehun ja kuivanheinän kävisin haistelemassa ja katsomassa, jos et itse pysty erottamaan öljyä heinistä niin syöttäisin normaalisti. Hevosen aistit on paljon tarkemmat, kuin ihmisen joten hevonen osaa jätää kyllä öljyiset korret syömättä. Lähinnä pitää seurata, että jos jämiä alkaa löytyä paljon niin antaa sitten heiniä enemmän, että hevonen saa mahansa täyteen, vaikka jättäisi öljyiset syömättä. Kannattaa myös varautua siihen että joku herran/neiti herkkänenä jättää kaiken heinän syömättä, oudon hajun vuoksi. Näille herkkiksille pitää sitten löytyä muuta syötävää. Jos useampi hevonen nirsoilee, niin silloin heinissä on niin paljon öljyä, että kannattaa jättää koko erä syöttämättä, (vaikka muutama ahnehtia ne kelpuuttaisikin).

      Säilörehu/-heinä on hankalampaa, kun säilönnässä tuleva hapan haju ja maku peittää pienet vierasmaut/-hajut ja näin hevosen on hankala tunnistaa öljyn makua. Säilörehun osalta olisin varovaisempi eli syöttäisin jos öljyä on tosiaankin vain ihan vähäinen määrä ja hevoset eivät yhtään epäröi heinän syömistä.

    • mökkijorma

      Kyse on kuivasta heinästä ja öljyä ei ole mennyt kuin puolesta desistä muutamaan desiin.
      En itsekkään usko että hevoste söisivät öljyistä heinää,mutta on muutama ahne hevonenkin joka syö hiekasta varmaan pesuaineeseenkin.
      Pitää yrittää katsoa kun heinää jakaa jos näkisi öljyisiä heiniä,mutta kyse on vain pienestä määrästä öljyä.
      Toivottavasti suurin osa öljyä valui pellolle ettei juuri heinien päälle.

    • kostea kuivaheinä

      Heinän tietäjiä toivottavasti eksyy tälle palstalle.

      Paalit ovat alkaneet kerätä muurahaisia ihan mielettömästi ja niiden munia -pesän rakennus meneillä. Onko tämä kastunut paalierä hävitettävä? Me paalattiin tänä vuonna ekan kerran itse reilu viikko sitten heinät ja suurin osa saatiin alta pois ennen tihkusadetta. Loppuosa illan hämärtyessä sai vettä ropauksen paalauksen yhteydessä. Vähäistä tihkua.

      Voiko heiniä vielä pelastaa jotenkin ja antaa hevosille syötäväksi?
      Esim. suolaamalla kevyesti lisää merisuolalla? Tai avaamalla paalit kokonaan ja laittamalla suulissa esim. kuormalavojen päälle uudestaan kuivumaan irtoheinänä?

      Maailmani ei kaadu noin 100 paalin hävittämiseen, mutta jos ovat vielä käyttökelpoisia olen valmis uhraamaan aikaani niiden pelastamiseksi.

      Ilmeisesti muurahaisten valtaamat heinät kannattaa ainakin pikimmiten erottaa noista "ei yhtään vettä saaneista" 300 paalista? (ettei kohta kaikki ole muurahaisten vallassa, vai onko jo pelko, että kaikki pilaantuvat muurahaisten munista tuon noin 100kpl erän takia?)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe