Polvi paukkuu

Nitkauttaja

Olen keski-ikäinen paljon liikkuva nainen. Eilen alkoi outo oire: melkein jokaisella askeleella jalassani naksahtaa/paukahtaa polven kohdalla, niin että kuulen sen. En ole loukannut polvea, se ei satu, mutta tunne nitkauksen, niin kuin jokin meinaisi mennä pois paikaltaan. Jalka kyllä toimii. Ei mennyt yöllä levossa ohi, vaan nyt olen naksuttaen kävellyt koko päivän vähäsen. Olen ollut levossa, mutta jo mieli halajaisi lenkille tai vähintään puutarhatöin. En vain tiedä onko tässä nyt liikunta vai lepo parhaaksi. Ikinä ei ole ennen tammoista ollut, olen perusterve ja normaalipainoinen. Onko kokemuksia?

5

4783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi mahdollisuus

Lääkäri voisi tutkia polvesi mahdollisen nivelkierukkavamman varalta. Nivelkierukan repeämä voi aiheuttaa kuvailemaasi naksumista sekä polven pettämisen tunnetta. Tähän tosin liittyy usein myös kipua ja polven lukkiutumisoireita, joita et maininnut olevan. Sanoit, ettet ole loukannut polvea, mutta nivelkierukka voi vaurioitua myös vähittäisen rappeutumisen myötä ns. degeneratiivisesti. Myös mahdolliset aikaisemmat vammat voivat olla tässä taustalla.

Korostan kuitenkin, etten pysty tästä varmasti toteamaan, mikä polvessasi on vialla, vaan suosittelen lääkärissä käyntiä jos vaiva jatkuu.

• Polvi paukkuu

Kiitos vastauksesta! Ihmeellistä, kolme kokonaista päivää paukahteli melkein jokaisella askeleella, mutta tänä aamuna niksutus loppui. Vaikka koko eilisen iltapäivän sahasin puita, tosin käytin enemmän käsi- kuin jalkavoimia. Kipua ei ole koko aikana ollut. En enää jaksanut olla paikoillani, kun tekemistä on niin paljon. Kaikenlaista "vanhuus" tuo tullessaan.

• Polvi paukkuu

Niin luulin että pääsin vaivasta, mutta ei. Taisi jäädä pysyväksi. Nyt vain osan päivästä ei pauku, muuten naksuminen on jatkuvaa. Kipua ei edelleenkään ole yhtään. Työasentoa olen taas kerran rukannut. Liikunta on perin tärkeä enkä sitä vielä ole lopettanut. Lääkäriin menoa tässä siirtelen, kun ymmärrän että vaikea heidänkin on diagnoosia oivaltaa, luulen että näitä liikuntaelinvaivoja on tuhansia ja useita eri sorttisia. Ja tähän vaivaan ei voi edes määrätä buranaa.

• Nivelkierukka
    • Anonyymi

Minulla kyykkyyn mennessäni turskahti verta polven sisäpuolelle ei mennyt enää koukkuun mutta ei turpoakaan.Vaadin magneettikuvausta koska polvi paukkuu joka askeleella en saanut fysioterapiaa suositeltiin vaan.Epäilen kierukan vammaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      221
      15114
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      127
      10530
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      120
      10104
    4. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9351
    5. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      53
      9175
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      23
      7079
    7. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      56
      6945
    8. 182
      6517
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      173
      6197
    10. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      33
      5608
    Aihe