Järvenpäässä pidetään Pro Wrestling Finlandian toimesta showpainin mestaruusturnaus elokuussa!
Siinä ratkaistaan suomenmestaruus ja sitten siellä on norjalainen vs. belgialainen euroopanmestaruusmatsi kanssa!
Aika historiallista sinänsä, minä menen ainakin katsomaan!
Tuolla on lisätietoa: http://www.pwfinlandia.com/mestaruudet.html
Showpainia Suomessa
21
1874
Vastaukset
- Make_76
En ole pahemmin seurannut showpainia, mutta jos kerran yrittävät Suomessa, niin kai tuota voisi katsomaan mennä.
- Juu_ri
"Siinä ratkaistaan suomenmestaruus"
Miten näyttelemisen mestaruus ratkaistaan?. Otetaanko lopputuloksissa huomioon uhoaminen alkupuheessa ? Entä vaikuttaako ajopeli jolla ottelija karauttaa areenalle jotenkin?. Saako lisäpisteitä jos on taitamaton vastustaja joka ei osaa itse mukaan hypäten auttaa ns. heitoissa ??- Virma
Mestaruus ratkaistaan tietysti arvostelutuomareiden avulla samalla tavalla kuin muissakin "arvostelulajeissa" kuten taitoluistelussa, voimistelussa, nyrkkeilyssä (poislukien tyrmäys), mäkihypyssä, freestylessä, kumparelaskussa, kouluratsastuksessa, kuviokellunnassa, aerobicissa jne..... Sorry, jos jossain noista lajeista ei olekaan "edeltäkäsin sovittu" lopputuloksia, mutta siltä se maallikosta tuntuu, että olisi. Ei kai tässä sen kummemmasta ole kyse.
- Mikko
Virma kirjoitti:
Mestaruus ratkaistaan tietysti arvostelutuomareiden avulla samalla tavalla kuin muissakin "arvostelulajeissa" kuten taitoluistelussa, voimistelussa, nyrkkeilyssä (poislukien tyrmäys), mäkihypyssä, freestylessä, kumparelaskussa, kouluratsastuksessa, kuviokellunnassa, aerobicissa jne..... Sorry, jos jossain noista lajeista ei olekaan "edeltäkäsin sovittu" lopputuloksia, mutta siltä se maallikosta tuntuu, että olisi. Ei kai tässä sen kummemmasta ole kyse.
Olette käsittäneet asian aivan väärin. Ketään ei arvostella, kuten otsikkokin sanoo, on kyse SHOWpainista, ei kilpailulajista. Mestaruuden jakaminen on olennainen osa tämän viihteen lajin imagon (=mukaurheilun) ylläpitoa ja sen on tarkoitus tuoda lisäjännitettä tapahtumaan.
Luulusi tyhmemmänkin tuonverran ymmärtävän. - Liinu
Miten ihmiset voivat olla näin ahdasmielisiä?
Jos kyseessä on showpaini, kyseessä on show. Onhan muistakin urheilulajeista show- versioita, joissa tapahtumat ovat tarkoitettu ja räätälöity yleisöä viihdyttäviksi. En ymmärrä lajiin kohdistuvaa vihamielisyyttä.
Moni sanoo lajia feikiksi ja osittain se juuri noista showtekijöistä riippuen onkin. Mutta kertokaapa minulle, miten pystyy feikkaamaan putoavansa muutaman metrin korkeudelta täysiä kanveesiin? Tai miten pystyy feikkaamaan sen, että toinen kavereista hyppää toisen päälle muutamasta metristä?
Kyllä olette lapsellista porukkaa jos ette ymmärrä showta. Olen melko varma, että kyseinen laji on pakko myöntää EI- feikiksi nähtyään sitä livenä tai kokeiltuaan sitä itse. - Leka
Liinu kirjoitti:
Jos kyseessä on showpaini, kyseessä on show. Onhan muistakin urheilulajeista show- versioita, joissa tapahtumat ovat tarkoitettu ja räätälöity yleisöä viihdyttäviksi. En ymmärrä lajiin kohdistuvaa vihamielisyyttä.
Moni sanoo lajia feikiksi ja osittain se juuri noista showtekijöistä riippuen onkin. Mutta kertokaapa minulle, miten pystyy feikkaamaan putoavansa muutaman metrin korkeudelta täysiä kanveesiin? Tai miten pystyy feikkaamaan sen, että toinen kavereista hyppää toisen päälle muutamasta metristä?
Kyllä olette lapsellista porukkaa jos ette ymmärrä showta. Olen melko varma, että kyseinen laji on pakko myöntää EI- feikiksi nähtyään sitä livenä tai kokeiltuaan sitä itse.Kyse ei ole kamppailulajista vaan näytelmästä. Tämän viestiketjun voinee siirtää teatteriharrastajien ryhmään (jos sellainen on).
- Dryad
Leka kirjoitti:
Kyse ei ole kamppailulajista vaan näytelmästä. Tämän viestiketjun voinee siirtää teatteriharrastajien ryhmään (jos sellainen on).
Kannattaisikohan Lekan hiukan ottaa selvää asiasta, ennenkuin puhuu? ;)
Helppo on puhua kaikenlaista asioista, joista ei mitään tiedä. - flammee
Leka kirjoitti:
Kyse ei ole kamppailulajista vaan näytelmästä. Tämän viestiketjun voinee siirtää teatteriharrastajien ryhmään (jos sellainen on).
Viestiketjujen siirtäminen ei ole mahdollista.. Olen sietänyt näitä showpainijuttuja tällä palstalla lähinnä sen takia että näitä on niin vähän ja tietääkseni suomi24:ssa ei ole aiheelle omaa ryhmää..
- Juu_ri
Liinu kirjoitti:
Kyllä olette lapsellista porukkaa jos ette ymmärrä showta. Olen melko varma, että kyseinen laji on pakko myöntää EI- feikiksi nähtyään sitä livenä tai kokeiltuaan sitä itse."Olen melko varma, että kyseinen laji on pakko myöntää EI- feikiksi nähtyään sitä livenä tai kokeiltuaan sitä itse"
Kyseessä on selvästikin joko:
1. Vedätysyritys
2. Wrestlingfani
3. Nainen ilman kamppailu-harrastustaustaa
4. Nainen varustettuna wrestlingfani-poikaystävällä
5. Krooninen arvostelukyvyttömyys erottaa totta ja satua
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000594&posting=22000000004113918 - Torn
Juu_ri kirjoitti:
"Olen melko varma, että kyseinen laji on pakko myöntää EI- feikiksi nähtyään sitä livenä tai kokeiltuaan sitä itse"
Kyseessä on selvästikin joko:
1. Vedätysyritys
2. Wrestlingfani
3. Nainen ilman kamppailu-harrastustaustaa
4. Nainen varustettuna wrestlingfani-poikaystävällä
5. Krooninen arvostelukyvyttömyys erottaa totta ja satua
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000594&posting=22000000004113918Ja tässä puolestaan on kyseessä
1) Henkilö, joka ei tiedä mistä puhuu
2) Henkilö, jolla ei ollut lapsena tarpeeksi leluja
3) Muuten vain elämälle katkeroitunut pässi joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken.
Sori vaan, mutta kun vain olet. - Juu_ri
Torn kirjoitti:
Ja tässä puolestaan on kyseessä
1) Henkilö, joka ei tiedä mistä puhuu
2) Henkilö, jolla ei ollut lapsena tarpeeksi leluja
3) Muuten vain elämälle katkeroitunut pässi joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken.
Sori vaan, mutta kun vain olet.No niin, nyt löytyi asiantuntija, jolla on ollut riittävästi leluja pienenä, ei ole pässi ja joka tietää mistä puhuu! Toivottavasti hän osaa vielä vastata ! (olenpa aika varma että vastauksia ei kuulu) Itseä onkin askarruttanut monikin seikka mutta vastaapa nyt aluksi muutamaan helppoon perusjuttuun tämän wrestlingin tiimoilta. (Olethan antanut ymmärtää että tiedät tästä asiasta jotain?)
1. Siis kumpi saa pisteet jos heikosta heittoyrityksestä taitava "vastustaja" osaa näyttävästi hypätä temppuun mukaan?. Miten suorituspisteet jakautuvat tuomareilla em. tapauksessa?.
2. Kumman etu kun vastustaja antaa toisen vaikka kyynärpäälyönnillä olla lyövinään niskaan ?. (temppu jolla 100% todellisen lyönnin vastaanottajista päätyisi teholle tai kellariin) Senkö joka maassa kiemurtelee näyttävimmin vai sen toisen joka osasi näytellä lyönnin aidomman tuntuisesti?. Miten suorituspisteet jakautuvat tuomareilla em. tapauksessa?.
3. Miten selität sen että treenattu kamppailulajin huippu-urheilija lyö vastustajaansa paljaalla nyrkillä, kyynärpäällä tms ilman että vastapuoli tulisi
a: tyrmätyksi.
b: loukkaantuisi vakavasti
c: menehtyisi vammoihinsa.
d: ei loukkaannu itse
4. Miten selität sen että treenattu kamppailulajin huippu-urheilija antaa vastustajan vapaasti lyödä itseään naurettavilla ja helposti torjuttavilla tekniikoilla?
5. Kieltävätkö säännöt kovan lyömisen ? Jos kieltävät niin onko sillä muuta tarkoitusta kuin edellä kuvatun vapaalyönnin mahdollistaminen ?
Tässäpä näin keskustelun avaamiseksi. Odotan varsin suurella mielenkiinnolla miten vakuutat allekirjoittaneen showpainin aitoudesta. Jos sen teet niin täällä on kyllä varaa myöntää olleeni väärässäkin asian suhteen. Mutta selitäpä nyt alkuun pari päällimmäisenä ollutta kyssäriä. - Torn
Juu_ri kirjoitti:
No niin, nyt löytyi asiantuntija, jolla on ollut riittävästi leluja pienenä, ei ole pässi ja joka tietää mistä puhuu! Toivottavasti hän osaa vielä vastata ! (olenpa aika varma että vastauksia ei kuulu) Itseä onkin askarruttanut monikin seikka mutta vastaapa nyt aluksi muutamaan helppoon perusjuttuun tämän wrestlingin tiimoilta. (Olethan antanut ymmärtää että tiedät tästä asiasta jotain?)
1. Siis kumpi saa pisteet jos heikosta heittoyrityksestä taitava "vastustaja" osaa näyttävästi hypätä temppuun mukaan?. Miten suorituspisteet jakautuvat tuomareilla em. tapauksessa?.
2. Kumman etu kun vastustaja antaa toisen vaikka kyynärpäälyönnillä olla lyövinään niskaan ?. (temppu jolla 100% todellisen lyönnin vastaanottajista päätyisi teholle tai kellariin) Senkö joka maassa kiemurtelee näyttävimmin vai sen toisen joka osasi näytellä lyönnin aidomman tuntuisesti?. Miten suorituspisteet jakautuvat tuomareilla em. tapauksessa?.
3. Miten selität sen että treenattu kamppailulajin huippu-urheilija lyö vastustajaansa paljaalla nyrkillä, kyynärpäällä tms ilman että vastapuoli tulisi
a: tyrmätyksi.
b: loukkaantuisi vakavasti
c: menehtyisi vammoihinsa.
d: ei loukkaannu itse
4. Miten selität sen että treenattu kamppailulajin huippu-urheilija antaa vastustajan vapaasti lyödä itseään naurettavilla ja helposti torjuttavilla tekniikoilla?
5. Kieltävätkö säännöt kovan lyömisen ? Jos kieltävät niin onko sillä muuta tarkoitusta kuin edellä kuvatun vapaalyönnin mahdollistaminen ?
Tässäpä näin keskustelun avaamiseksi. Odotan varsin suurella mielenkiinnolla miten vakuutat allekirjoittaneen showpainin aitoudesta. Jos sen teet niin täällä on kyllä varaa myöntää olleeni väärässäkin asian suhteen. Mutta selitäpä nyt alkuun pari päällimmäisenä ollutta kyssäriä.Selvästikin huomaan, ettet todellakaan tunne showpainia, etkä myöskään ole huomannut nimessä esiintyvää sanaa show. Tai sitten et vain ymmärrä mitä kyseinen sana tarkoittaa ;).
1. Showpainissa ei jaeta pisteitä.
2. Katso 1.
3. Jokainen painija on joutunut hiomaan oikean tekniikan tätä varten. Voit itse tiedustella painijoilta, osuvatko lyönnit, ja lupaan, että jokainen vastaa, ja tarvittaessa myös näyttää, että lyönnit osuvat.
4. Öh, montako PWF:n matsia olet nähnyt? Ja montako lyöntiä olet heiltä ottanut vastaan? Ja muistahan edelleen sana show.
5. Säännöissä ei mainita mitään lyöntien kovuudesta.
Mainitsisin vielä, että olet tainnut käsittää tämän aitouden hiukan väärin. Tottakai showpaini on nimensä mukaisesti show'ta, mutta
1. Kukaan, siis kukaan, ei oikeasti voi hypätä niin paljoa ilmaan kuin mitä monet luulevat.
2. Parista metristä kanveesiin lentämistä on aika vaikea feikata.
3. Kun lyödään, se sattuu. Tämän tietänet itsekin.
Helpottiko? - Juu_ri
Torn kirjoitti:
Selvästikin huomaan, ettet todellakaan tunne showpainia, etkä myöskään ole huomannut nimessä esiintyvää sanaa show. Tai sitten et vain ymmärrä mitä kyseinen sana tarkoittaa ;).
1. Showpainissa ei jaeta pisteitä.
2. Katso 1.
3. Jokainen painija on joutunut hiomaan oikean tekniikan tätä varten. Voit itse tiedustella painijoilta, osuvatko lyönnit, ja lupaan, että jokainen vastaa, ja tarvittaessa myös näyttää, että lyönnit osuvat.
4. Öh, montako PWF:n matsia olet nähnyt? Ja montako lyöntiä olet heiltä ottanut vastaan? Ja muistahan edelleen sana show.
5. Säännöissä ei mainita mitään lyöntien kovuudesta.
Mainitsisin vielä, että olet tainnut käsittää tämän aitouden hiukan väärin. Tottakai showpaini on nimensä mukaisesti show'ta, mutta
1. Kukaan, siis kukaan, ei oikeasti voi hypätä niin paljoa ilmaan kuin mitä monet luulevat.
2. Parista metristä kanveesiin lentämistä on aika vaikea feikata.
3. Kun lyödään, se sattuu. Tämän tietänet itsekin.
Helpottiko?Kiitos selventävästä vastauksesta! Selvästikin ainakin totuuden jyvänen jutussasi mukana kun et hampaat irvessä väitä homman olevan alusta loppuun 100% totisinta kamppailua. Et tainnut kuitenkaan seurata viestiketjua alusta alkaen joten palataanpa tälläkin kertaa lähtöruutuun jossa nimimerkki Missu kertoo Järvenpään tulevasta turnauksesta:
"Järvenpäässä pidetään Pro Wrestling Finlandian toimesta showpainin mestaruusturnaus elokuussa!" sekä "Siinä ratkaistaan suomenmestaruus …. !"
Mestaruus urheilu-yleiskielessä useimmiten tarkoittaa jonkin asian voittamista tai muuten ao. aihepiirin parhaaksi selviytymistä. Koska kyseessä kuitenkin on jo nimensäkin perusteella show (kaapelikanavien tarjontaan perustuen) niin heitinpä viestiketjun aloittajalle kysymyksen:
Miten näyttelemisen mestaruus ratkaistaan? jnejne…
Tähän nimimerkki Virma vastasi:
"Mestaruus ratkaistaan tietysti arvostelutuomareiden avulla samalla tavalla kuin muissakin arvostelulajeissa"
Ja nimimerkki Liinu jatkaa:
"Olen melko varma, että kyseinen laji on pakko myöntää EI- feikiksi nähtyään sitä livenä tai kokeiltuaan sitä itse"
Ja kolmantena Mr Torn:n vastaus jossa kuitenkin väitetään että " showpainissa ei jaeta pisteitä"
No niin, siis homma ratkaistaan arvostelutuomarien avulla kuten muissakin lajeissa, feikistä ei tietoakaan mutta tuomarit eivät jaa kuitenkaan pisteitä??? (eivät ilmeisesti hymypoikamerkkejä eivätkä varoituksiakaan?) Siis miten ihmeessä se mestaruus sitten ratkeaa, nopanheitollako vai takahuoneessa? Tähän kun vielä saisi hiukan selvennystä…
Väistit kakkoskysymyksen joka kosketteli kyynärpääiskua niskaan ja sen vaikutuksia. Temppu on kuitenkin melko yleinen kaapelikanavien tarjonnassa ja sinällään edustanee alan kansainvälistä käytäntöä. Mikäli Järvenpäässä noudatetaan jotain muuta säännöstöä niin olisi tapahtuman marginaalisuus jenkkisysteemeihin ja vakiintuneeseen termistöön verrattuna kohtuullista keksiä esitetylle lajille ja tapahtumalle kokonaan uusi nimi.
Samoin väistät kolmos- ja neloskysymyksen koskien paljasnyrkkimatsia , iskujen vastaanottoa ja mahdollisia loukkaantumisia. Tarjoat kyllä reilusti tilaisuutta jossa pääsisin ottamaan vastaan tällaisen wrestling-lyönnin ja sen perusteella voisin jopa itse arvioida onko se feikkiä vai ei. Itse asiassa, voin tästä tehdä vastatarjouksen ja voin jopa antaa reilusti tasoitusta. Tällainen iskuja vastaanottamaan treenannut vapaapainijasi antaa allekirjoittaneen valitsemalle vastustajalle yhden ns. vapaalyönnin kuin ottelussa konsanaan. Lupaan järjestää jopa niin paljon tasoitusta että jopa iskijän käsi pehmustetaan virallisella nyrkkeilyhanskalla; ja sitten lyödään yhden ainoan kerran…. Mikäli ottelijasi tästä selviytyy (kuten otteluissa) hiukan päätään ravistaen niin lupaan ja vannon etten ikinä enää epäile wrestlingiäsi feikiksi….
Ja eihän kukaan olekaan väittänyt niitä hyppyjä yms feikiksi. Kyse on koko ajan ollut siitä kamppailullisuudesta ja sen realismista; asia josta muutamat eivät anna milliäkään periksi. - Virma
Juu_ri kirjoitti:
Kiitos selventävästä vastauksesta! Selvästikin ainakin totuuden jyvänen jutussasi mukana kun et hampaat irvessä väitä homman olevan alusta loppuun 100% totisinta kamppailua. Et tainnut kuitenkaan seurata viestiketjua alusta alkaen joten palataanpa tälläkin kertaa lähtöruutuun jossa nimimerkki Missu kertoo Järvenpään tulevasta turnauksesta:
"Järvenpäässä pidetään Pro Wrestling Finlandian toimesta showpainin mestaruusturnaus elokuussa!" sekä "Siinä ratkaistaan suomenmestaruus …. !"
Mestaruus urheilu-yleiskielessä useimmiten tarkoittaa jonkin asian voittamista tai muuten ao. aihepiirin parhaaksi selviytymistä. Koska kyseessä kuitenkin on jo nimensäkin perusteella show (kaapelikanavien tarjontaan perustuen) niin heitinpä viestiketjun aloittajalle kysymyksen:
Miten näyttelemisen mestaruus ratkaistaan? jnejne…
Tähän nimimerkki Virma vastasi:
"Mestaruus ratkaistaan tietysti arvostelutuomareiden avulla samalla tavalla kuin muissakin arvostelulajeissa"
Ja nimimerkki Liinu jatkaa:
Ja kolmantena Mr Torn:n vastaus jossa kuitenkin väitetään että " showpainissa ei jaeta pisteitä"
No niin, siis homma ratkaistaan arvostelutuomarien avulla kuten muissakin lajeissa, feikistä ei tietoakaan mutta tuomarit eivät jaa kuitenkaan pisteitä??? (eivät ilmeisesti hymypoikamerkkejä eivätkä varoituksiakaan?) Siis miten ihmeessä se mestaruus sitten ratkeaa, nopanheitollako vai takahuoneessa? Tähän kun vielä saisi hiukan selvennystä…
Väistit kakkoskysymyksen joka kosketteli kyynärpääiskua niskaan ja sen vaikutuksia. Temppu on kuitenkin melko yleinen kaapelikanavien tarjonnassa ja sinällään edustanee alan kansainvälistä käytäntöä. Mikäli Järvenpäässä noudatetaan jotain muuta säännöstöä niin olisi tapahtuman marginaalisuus jenkkisysteemeihin ja vakiintuneeseen termistöön verrattuna kohtuullista keksiä esitetylle lajille ja tapahtumalle kokonaan uusi nimi.
Samoin väistät kolmos- ja neloskysymyksen koskien paljasnyrkkimatsia , iskujen vastaanottoa ja mahdollisia loukkaantumisia. Tarjoat kyllä reilusti tilaisuutta jossa pääsisin ottamaan vastaan tällaisen wrestling-lyönnin ja sen perusteella voisin jopa itse arvioida onko se feikkiä vai ei. Itse asiassa, voin tästä tehdä vastatarjouksen ja voin jopa antaa reilusti tasoitusta. Tällainen iskuja vastaanottamaan treenannut vapaapainijasi antaa allekirjoittaneen valitsemalle vastustajalle yhden ns. vapaalyönnin kuin ottelussa konsanaan. Lupaan järjestää jopa niin paljon tasoitusta että jopa iskijän käsi pehmustetaan virallisella nyrkkeilyhanskalla; ja sitten lyödään yhden ainoan kerran…. Mikäli ottelijasi tästä selviytyy (kuten otteluissa) hiukan päätään ravistaen niin lupaan ja vannon etten ikinä enää epäile wrestlingiäsi feikiksi….
Ja eihän kukaan olekaan väittänyt niitä hyppyjä yms feikiksi. Kyse on koko ajan ollut siitä kamppailullisuudesta ja sen realismista; asia josta muutamat eivät anna milliäkään periksi.Ensinnäkin: Tuo kirjoitukseni arvostelutuomareista oli tarkoitettu provokaatioksi, sillä KAIKKI arvostelulajit voidaan lukea samaan kategoriaan kuin showpaini - on ihan sama annetaanko pisteitä oikeasti vai ei: tavallinen "kadunmies" ei pysty sanomaan voittajaa (ennen tuomareiden pisteitä) eikä pysty suorituksen aikana pitämään lukua "pisteistä", joten voisi ihan hyvin sanoa että mikä tahansa noista lajeista on ennalta sovittu.
Tuohon PWF:n turnaukseen tuodaan YLLYTYSHULLUT tv-ohjelman puolesta tavallinen kadunmies ottelemaan yhtä painijaa vastaan (jos joku uskaltaa). Tässä on nimimerkillä Juu_ri elämänsä tilaisuus todistaa, että hän on oikeassa - olisihan se helpompaa sanoa, että kyseessä on feikkilaji kun on sitä itse tehnyt. Voinet siis pyrkiä tuoksi yllytyshulluksi.......
On aika hauskaa lukea näitä puolesta / vastaan kirjoituksia tuosta, onko lajin lyönnit "oikeita" jne. Kirjoituksista käy selvästi ilmi ettei showpainin sisintä olemusta ole ymmärretty. Kyseessähän on SHOW. Voisi ehkä myös sanoa, että se on LIVE STUNT esitys. Ei kai kukaan oikeasti luule / odota, että siellä todellakin pyritään vahingoittamaan vastustajaa kaikin keinoin - äly hoi! Kyseinen laji on silti kovaa urheilua - kuten esim. voimistelu ja taitoluistelukin (ei niissäkään pyritä vahingoittamaan vastustajaa).
Showpainissa ei ole tarkoituskaan lyönneillä saattaa vastustajaa sairaalakuntoon (kyllä ne silti sattuvat), kuten ei tietääkseni karatekisoissakaan. En silti tämän yhden asian perusteella menisi väittämään, että laji on ihan helppoa ja feikkiä - se on viihdyttävää (paitsi niiden mielestä jotka ovat etukäteen toisin päättäneet ymmärtämättä lajin luonnetta). Elokuvatkin voivat olla viihdyttäviä, vaikka Batman ja James Bond eivät ihan oikeita olekaan.... - Torn
Virma kirjoitti:
Ensinnäkin: Tuo kirjoitukseni arvostelutuomareista oli tarkoitettu provokaatioksi, sillä KAIKKI arvostelulajit voidaan lukea samaan kategoriaan kuin showpaini - on ihan sama annetaanko pisteitä oikeasti vai ei: tavallinen "kadunmies" ei pysty sanomaan voittajaa (ennen tuomareiden pisteitä) eikä pysty suorituksen aikana pitämään lukua "pisteistä", joten voisi ihan hyvin sanoa että mikä tahansa noista lajeista on ennalta sovittu.
Tuohon PWF:n turnaukseen tuodaan YLLYTYSHULLUT tv-ohjelman puolesta tavallinen kadunmies ottelemaan yhtä painijaa vastaan (jos joku uskaltaa). Tässä on nimimerkillä Juu_ri elämänsä tilaisuus todistaa, että hän on oikeassa - olisihan se helpompaa sanoa, että kyseessä on feikkilaji kun on sitä itse tehnyt. Voinet siis pyrkiä tuoksi yllytyshulluksi.......
On aika hauskaa lukea näitä puolesta / vastaan kirjoituksia tuosta, onko lajin lyönnit "oikeita" jne. Kirjoituksista käy selvästi ilmi ettei showpainin sisintä olemusta ole ymmärretty. Kyseessähän on SHOW. Voisi ehkä myös sanoa, että se on LIVE STUNT esitys. Ei kai kukaan oikeasti luule / odota, että siellä todellakin pyritään vahingoittamaan vastustajaa kaikin keinoin - äly hoi! Kyseinen laji on silti kovaa urheilua - kuten esim. voimistelu ja taitoluistelukin (ei niissäkään pyritä vahingoittamaan vastustajaa).
Showpainissa ei ole tarkoituskaan lyönneillä saattaa vastustajaa sairaalakuntoon (kyllä ne silti sattuvat), kuten ei tietääkseni karatekisoissakaan. En silti tämän yhden asian perusteella menisi väittämään, että laji on ihan helppoa ja feikkiä - se on viihdyttävää (paitsi niiden mielestä jotka ovat etukäteen toisin päättäneet ymmärtämättä lajin luonnetta). Elokuvatkin voivat olla viihdyttäviä, vaikka Batman ja James Bond eivät ihan oikeita olekaan....No nyt kyllä Virma osui naulan kantaan niin että rusahti. Enpä olisi tuota itse osannut paremmin muotoilla.
- Juu_ri
Virma kirjoitti:
Ensinnäkin: Tuo kirjoitukseni arvostelutuomareista oli tarkoitettu provokaatioksi, sillä KAIKKI arvostelulajit voidaan lukea samaan kategoriaan kuin showpaini - on ihan sama annetaanko pisteitä oikeasti vai ei: tavallinen "kadunmies" ei pysty sanomaan voittajaa (ennen tuomareiden pisteitä) eikä pysty suorituksen aikana pitämään lukua "pisteistä", joten voisi ihan hyvin sanoa että mikä tahansa noista lajeista on ennalta sovittu.
Showpainissa ei ole tarkoituskaan lyönneillä saattaa vastustajaa sairaalakuntoon (kyllä ne silti sattuvat), kuten ei tietääkseni karatekisoissakaan. En silti tämän yhden asian perusteella menisi väittämään, että laji on ihan helppoa ja feikkiä - se on viihdyttävää (paitsi niiden mielestä jotka ovat etukäteen toisin päättäneet ymmärtämättä lajin luonnetta). Elokuvatkin voivat olla viihdyttäviä, vaikka Batman ja James Bond eivät ihan oikeita olekaan....Nimimerkki Virman käsityksen mukaan " KAIKKI arvostelulajit voidaan lukea samaan kategoriaan kuin showpaini" noin sanatarkasti siteeraten. Virmalla on tietysti oikeus omaan naisnäkökulmaansa asiasta mutta kamppailulajeissa pitäytyen se on kaikkea muuta kuin yleispätevä ja suorastaan harhaanjohtava. Tasaisissa otteluissa arvostelutuomarien pisteet toisinaan menevät ristiin mikä on täysin luonnollista. Sen sijaan katselijoille ei useimmiten edes pisteratkaisuissa jää pienintäkään epäselvää kumpi on ottelun voittaja. Samoin nyrkkeily- ja karateotteluissa yms. perinteisissä kamppailulajeissa suorituspisteiden saamisen perusteet eivät todellakaan ole mitään mystiikkaa ja jopa ensikertalainen katsomossa pysyy ottelun kulussa mukana, kamppailulajiharrastajista puhumattakaan. Jos pisteiden saaminen kamppailulajeissa vaikuttaa wrestling-näkökulmasta katsoen mystiikalle, niin …öh, antaa olla….
Asia saattaa tietysti showpainia tarkastellen hyvinkin olla Virman kuvauksen mukainen "ennalta sovittu" mutta esitetyillä perusteilla ja yleistyksillä on selvää sumutusta lähteä asiaa yleistämään.
(pl. jäätanssista muistan kuulleeni juttuja että kärjen tuntumassa on oltava nimen saamiseksi muutama vuosi ennen kuin on mahdollista saada arvokisavoitto. Mutta tässähän pysyttäydytäänkin kamppailulajeissa vai kuinka?)
Ja ei tainnut Virmakaan jaksaa lukea edellistä viestiketjua läpi. Koko asian ydin on taas mennyt lillukanvarsien taakse piiloon. Yksinkertainen peruskysymys johon edes asiantuntija Torn ei uskaltanut vastata: Jos lajissa kerran ratkaistaan Suomen Mestaruus niin mitkä ovat ne keskeiset seikat joilla jokin ottelijoista sen tittelin saa haltuunsa. Siis saisikos viisi (5 kpl) ranskalaista viivaa lyhyesti perusteltuna keskeisistä arvosteluperusteista joilla voittaja ratkaistaan?!. (sorry, en keksi synonyymiä sanalle joka kuvaisi jonkin asian arvostelua kuitenkaan että sitä arvioitaisiin jotenkin objektiivisesti ja yhteismitallisesti)
Kerran Virma ja Torn edustavat asiantuntemusta niin asian etenemiseksi on välttämätöntä että perusasiat tuodaan esiin!.
Jos kyseessä on kuitenkin tämä "live stunt" –esitys tai show ilman että todella kamppaillaan jostain, niin edellinen kysymys ja koko keskusteluketjukin kuittaantuu tarpeettomana sillä.
Ja vielä pari askelta menneeseen; tälläkin foorumilla on väännetty milliäkään periksi antamatta siitä että wrestlingissä on kyseessä 100% -totinen kamppailu-urheilu ja että kaikki suoritteet edustat vain kyseistä tyylisuuntaa. (aiheesta näyte alla). Kyseisen kaltaiset tinkimättömät mielipiteet ovat nyt olleet ykkösperusteena sille että halusin lopultakin kuulla ne argumentoidut seikat joilla ottelut ns. ratkaistaan. Jos en ymmärrä lajin sisintä luonnetta Te asiantuntijat varmastikin voitte asiaa valaista. Ja ensimmäisenä lähtökohtana on luonnollisesti se että kamppaillaanko vai ei; ja jos kamppailllaan niin mitkä ovat arvostelusäännöt
Mitä taas tulee Järvenpään otteluihin ja "Yllytyshulluihin" niin esittämällesi testille allekirjoittaneen osalta ei ole enää tarvetta. Asia tuli kristallinkirkkaaksi pe-la 30.-31. 7.-04 Eurosportilla esitetyssä K1 GP-turnauksessa jossa yksi maailmanluokan wrestling-tähti kävi yrittämässä debyyttiä K1-kehässä. Ottelu taisi kestää parikymmentä sekuntia ts. ensimmäiseen varsinaiseen kontaktiin saakka. Kyseinen wrestling-tähti oli lopputuloksen perusteella ilmeisesti lintsannut niistä iskujen vastaanottamisen harjoituksistaan…. Torn huom.!
(tietysti pitää aina muistaa että jokainen laji on täysin omansa ja esimerkiksi K1-säännöillä oteltaessa timantinkova Michael Mcdonald olikin selkeä altavastaaja oteltaessa MMA-säännöillä brassijutsun taitajaa vastaan)
Jotta vääntö asiassa etenisi niin Voisitteko nyt esittää lyhyesti ja tiivistetysti pyydetyt keskeiset ottelun ratkaisuperusteet jolla voittaja löydetään. Vaihtoehtoisesti olisi korrektia todeta kyseessä olevan sen "Live Stunt" -esityksen.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Tässä Virmamainen totuus wrestlingistä:
Kirjoittanut: Tag Team
Suomessa torstaina vieraillut WWE:n Smackdown brandin alla Eurooppaa kiertävä "Passport to Pain"-kiertue osoitti Elysee Areenalla Turussa,että kyseessä on todella kova kontaktilaji ja urheilumuoto.Miehet ovat äärimmilleen trimmattuja.Niin hyvässä fyysisessä kunnossa,kun vain laillisilla menetelmillä (kuntosali,proteiinit,ruokavalio yms.) voi ihminen olla.Niille,jotka kuvittelevat vapaapainin olevan näyttelemistä,suosittelen käyntiä livetapahtumassa.Silloin karu totuus tulee esiin:mestaruuksista taistellaan viimeiseen hiki -ja veripisaraan asti.Tuomarit ovat niinikään ammattilaisia,jotka pyrkivät kytkemään koiruudet kehästä,jotta ottelut voitaisiin ratkaista mahdollisimman reilusti.Ja meriittejäkin on;onhan WWE organisaation Kurt Angle vuoden 1996 keskiraskaan sarjan olympiavoittaja Atlantasta.Muita tutustumisen arvoisia huippupainijoita ovat ehdottomasti Undertaker,joka vuosia sitten jopa haudattiin kahdeksi viikoksi elävänä,mutta hän on palannut kertomaan kokemuksistaan jälkipolville.Brpck Lesnar puolestaan edustaa fyysisyyttä parhaimmillaan,joskin hänestä on tullut raivoava mielipuoli.Uskon kuitenkin,että WWE:n lääkärit saavat miehen takaisin ruotuun ja keskittymään oleelliseen,eli vapaapainiin,tuohon maailman tämän hetken sähköisimpään urheilulajiin.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Kiertueoloista...
Niin,painijat kuljetetaan yksityisautoilla hotelleihin yms.Toisiaan vihaavat eivät kulje/lennä samoilla kulkuneuvoilla.Syntymäpäivä oli kyseessä,joten kaunat unohdettiin hetkeksi.Luulen,että kyseessä oli sakkouhka,jos tappelu olisi alkanut,niin otteulupalkkiot olisi tod.näk. jäädytetty ainakin määräajaksi.Ja suhteet muuttuvat.Kuten varmasti huomasit,entiset vihamiehet Chris Benoit ja Kurt Angle ottelivat ns.tiiminä,vaikka ennen kantoivatkin kaunaa toisilleen vuosien takaisista asioista.Huhujen mukaan Undertaker olisi niin ikään vieraillut terrorisoimassa jopa Lesnarin asuntoa,joten ymmärrettävistä syistä he eivät tule toimeen keskenään.Show oli mahtava,olen kanssasi samaa mieltä!!Pidähän lippu korkella,man!
---------------------------------------------------------------------------------------------- - Virma
Juu_ri kirjoitti:
Nimimerkki Virman käsityksen mukaan " KAIKKI arvostelulajit voidaan lukea samaan kategoriaan kuin showpaini" noin sanatarkasti siteeraten. Virmalla on tietysti oikeus omaan naisnäkökulmaansa asiasta mutta kamppailulajeissa pitäytyen se on kaikkea muuta kuin yleispätevä ja suorastaan harhaanjohtava. Tasaisissa otteluissa arvostelutuomarien pisteet toisinaan menevät ristiin mikä on täysin luonnollista. Sen sijaan katselijoille ei useimmiten edes pisteratkaisuissa jää pienintäkään epäselvää kumpi on ottelun voittaja. Samoin nyrkkeily- ja karateotteluissa yms. perinteisissä kamppailulajeissa suorituspisteiden saamisen perusteet eivät todellakaan ole mitään mystiikkaa ja jopa ensikertalainen katsomossa pysyy ottelun kulussa mukana, kamppailulajiharrastajista puhumattakaan. Jos pisteiden saaminen kamppailulajeissa vaikuttaa wrestling-näkökulmasta katsoen mystiikalle, niin …öh, antaa olla….
Asia saattaa tietysti showpainia tarkastellen hyvinkin olla Virman kuvauksen mukainen "ennalta sovittu" mutta esitetyillä perusteilla ja yleistyksillä on selvää sumutusta lähteä asiaa yleistämään.
(pl. jäätanssista muistan kuulleeni juttuja että kärjen tuntumassa on oltava nimen saamiseksi muutama vuosi ennen kuin on mahdollista saada arvokisavoitto. Mutta tässähän pysyttäydytäänkin kamppailulajeissa vai kuinka?)
Ja ei tainnut Virmakaan jaksaa lukea edellistä viestiketjua läpi. Koko asian ydin on taas mennyt lillukanvarsien taakse piiloon. Yksinkertainen peruskysymys johon edes asiantuntija Torn ei uskaltanut vastata: Jos lajissa kerran ratkaistaan Suomen Mestaruus niin mitkä ovat ne keskeiset seikat joilla jokin ottelijoista sen tittelin saa haltuunsa. Siis saisikos viisi (5 kpl) ranskalaista viivaa lyhyesti perusteltuna keskeisistä arvosteluperusteista joilla voittaja ratkaistaan?!. (sorry, en keksi synonyymiä sanalle joka kuvaisi jonkin asian arvostelua kuitenkaan että sitä arvioitaisiin jotenkin objektiivisesti ja yhteismitallisesti)
Kerran Virma ja Torn edustavat asiantuntemusta niin asian etenemiseksi on välttämätöntä että perusasiat tuodaan esiin!.
Jos kyseessä on kuitenkin tämä "live stunt" –esitys tai show ilman että todella kamppaillaan jostain, niin edellinen kysymys ja koko keskusteluketjukin kuittaantuu tarpeettomana sillä.
Ja vielä pari askelta menneeseen; tälläkin foorumilla on väännetty milliäkään periksi antamatta siitä että wrestlingissä on kyseessä 100% -totinen kamppailu-urheilu ja että kaikki suoritteet edustat vain kyseistä tyylisuuntaa. (aiheesta näyte alla). Kyseisen kaltaiset tinkimättömät mielipiteet ovat nyt olleet ykkösperusteena sille että halusin lopultakin kuulla ne argumentoidut seikat joilla ottelut ns. ratkaistaan. Jos en ymmärrä lajin sisintä luonnetta Te asiantuntijat varmastikin voitte asiaa valaista. Ja ensimmäisenä lähtökohtana on luonnollisesti se että kamppaillaanko vai ei; ja jos kamppailllaan niin mitkä ovat arvostelusäännöt
Mitä taas tulee Järvenpään otteluihin ja "Yllytyshulluihin" niin esittämällesi testille allekirjoittaneen osalta ei ole enää tarvetta. Asia tuli kristallinkirkkaaksi pe-la 30.-31. 7.-04 Eurosportilla esitetyssä K1 GP-turnauksessa jossa yksi maailmanluokan wrestling-tähti kävi yrittämässä debyyttiä K1-kehässä. Ottelu taisi kestää parikymmentä sekuntia ts. ensimmäiseen varsinaiseen kontaktiin saakka. Kyseinen wrestling-tähti oli lopputuloksen perusteella ilmeisesti lintsannut niistä iskujen vastaanottamisen harjoituksistaan…. Torn huom.!
(tietysti pitää aina muistaa että jokainen laji on täysin omansa ja esimerkiksi K1-säännöillä oteltaessa timantinkova Michael Mcdonald olikin selkeä altavastaaja oteltaessa MMA-säännöillä brassijutsun taitajaa vastaan)
Jotta vääntö asiassa etenisi niin Voisitteko nyt esittää lyhyesti ja tiivistetysti pyydetyt keskeiset ottelun ratkaisuperusteet jolla voittaja löydetään. Vaihtoehtoisesti olisi korrektia todeta kyseessä olevan sen "Live Stunt" -esityksen.
Tässä Virmamainen totuus wrestlingistä:
Suomessa torstaina vieraillut WWE:n Smackdown brandin alla Eurooppaa kiertävä "Passport to Pain"-kiertue osoitti Elysee Areenalla Turussa,että kyseessä on todella kova kontaktilaji ja urheilumuoto.Miehet ovat äärimmilleen trimmattuja.Niin hyvässä fyysisessä kunnossa,kun vain laillisilla menetelmillä (kuntosali,proteiinit,ruokavalio yms.) voi ihminen olla.Niille,jotka kuvittelevat vapaapainin olevan näyttelemistä,suosittelen käyntiä livetapahtumassa.Silloin karu totuus tulee esiin:mestaruuksista taistellaan viimeiseen hiki -ja veripisaraan asti.Tuomarit ovat niinikään ammattilaisia,jotka pyrkivät kytkemään koiruudet kehästä,jotta ottelut voitaisiin ratkaista mahdollisimman reilusti.Ja meriittejäkin on;onhan WWE organisaation Kurt Angle vuoden 1996 keskiraskaan sarjan olympiavoittaja Atlantasta.Muita tutustumisen arvoisia huippupainijoita ovat ehdottomasti Undertaker,joka vuosia sitten jopa haudattiin kahdeksi viikoksi elävänä,mutta hän on palannut kertomaan kokemuksistaan jälkipolville.Brpck Lesnar puolestaan edustaa fyysisyyttä parhaimmillaan,joskin hänestä on tullut raivoava mielipuoli.Uskon kuitenkin,että WWE:n lääkärit saavat miehen takaisin ruotuun ja keskittymään oleelliseen,eli vapaapainiin,tuohon maailman tämän hetken sähköisimpään urheilulajiin.
Kiertueoloista...
Niin,painijat kuljetetaan yksityisautoilla hotelleihin yms.Toisiaan vihaavat eivät kulje/lennä samoilla kulkuneuvoilla.Syntymäpäivä oli kyseessä,joten kaunat unohdettiin hetkeksi.Luulen,että kyseessä oli sakkouhka,jos tappelu olisi alkanut,niin otteulupalkkiot olisi tod.näk. jäädytetty ainakin määräajaksi.Ja suhteet muuttuvat.Kuten varmasti huomasit,entiset vihamiehet Chris Benoit ja Kurt Angle ottelivat ns.tiiminä,vaikka ennen kantoivatkin kaunaa toisilleen vuosien takaisista asioista.Huhujen mukaan Undertaker olisi niin ikään vieraillut terrorisoimassa jopa Lesnarin asuntoa,joten ymmärrettävistä syistä he eivät tule toimeen keskenään.Show oli mahtava,olen kanssasi samaa mieltä!!Pidähän lippu korkella,man!
----------------------------------------------------------------------------------------------Turha minun on tässä moneen kertaan samaa asiaa rautalangasta vääntää - jos et ymmärrä (edes useamman kerran luettuasi), et sitten ymmärrä. Sinun lienee pakko tyytyä siihen.
- Juu_ri
Virma kirjoitti:
Turha minun on tässä moneen kertaan samaa asiaa rautalangasta vääntää - jos et ymmärrä (edes useamman kerran luettuasi), et sitten ymmärrä. Sinun lienee pakko tyytyä siihen.
Etkö todellakaan pysty vastaamaan pariin perinjuurin yksinkertaiseen kysymykseen suosikkilajisi periaatteista? Koitahan hiukan tsempata, saat aikalisänkin tuonne puoleen viikkoon kun pitää tästä lähteä välillä hakemaan leivän päälle kaviaaria...
Jos taas vastauksia wrestlingin kamppailullisuuteen ja realismiin ei kertakaikkiaan ole olemassa niin vastaamattomuuden arviointi jää sitten lukijoille. Todellisten kamppailulajien tuntijat kyllä vetävät vastaamattomuudestasi asianmukaiset johtopäätökset joten et kai vain nyt ole tekemässä karhunpalvelusta lajillesi..... - Virma
Juu_ri kirjoitti:
Etkö todellakaan pysty vastaamaan pariin perinjuurin yksinkertaiseen kysymykseen suosikkilajisi periaatteista? Koitahan hiukan tsempata, saat aikalisänkin tuonne puoleen viikkoon kun pitää tästä lähteä välillä hakemaan leivän päälle kaviaaria...
Jos taas vastauksia wrestlingin kamppailullisuuteen ja realismiin ei kertakaikkiaan ole olemassa niin vastaamattomuuden arviointi jää sitten lukijoille. Todellisten kamppailulajien tuntijat kyllä vetävät vastaamattomuudestasi asianmukaiset johtopäätökset joten et kai vain nyt ole tekemässä karhunpalvelusta lajillesi.....Yritätköhän sinä ressukka nyt arvostella lajia tietämättä siitä mitään: Mikäli olisit edes yhden wrestling-ottelun joskus katsonut, tietäisit ainakin, että siinä on KEHÄTUOMARI joka tuomitsee ottelun.
Voittaja on se, joka selättää vastustajansa. Ottelija voi myös luovuttaa, tuomari voi diskata ottelijan jne.
Jo se, että luulit tosissasi siinä käytettävän jonkinlaista arvostelutuomarien pistelaskusysteemiä paljastaa, ettet ymmärrä koko lajista mitään. Päätellen siitä mitä kirjoitat, et tule todennäköisesti koskaan ymmärtämäänkään, joten jätän tämän omalta osaltani tähän. - Juu_ri
Virma kirjoitti:
Yritätköhän sinä ressukka nyt arvostella lajia tietämättä siitä mitään: Mikäli olisit edes yhden wrestling-ottelun joskus katsonut, tietäisit ainakin, että siinä on KEHÄTUOMARI joka tuomitsee ottelun.
Voittaja on se, joka selättää vastustajansa. Ottelija voi myös luovuttaa, tuomari voi diskata ottelijan jne.
Jo se, että luulit tosissasi siinä käytettävän jonkinlaista arvostelutuomarien pistelaskusysteemiä paljastaa, ettet ymmärrä koko lajista mitään. Päätellen siitä mitä kirjoitat, et tule todennäköisesti koskaan ymmärtämäänkään, joten jätän tämän omalta osaltani tähän.Jälleen kerran tälläkin foorumilla wrestling-fanien argumentit lajinsa reaalisuudesta punnittiin ja köykäisiksi havaittiin. Intomielisyyttä, henkilökohtaisuuksia ja asian vierestä puhumista riittää vaan jostain syystä itse asiaa ei lainkaan. Uskoisin että jos heitän 10-vuotiaille poikanyrkkeilijöille vastaavan lajiperusteita luotaavan kysymyssarjan niin pyydettyihin viiteen keskeisimpään arvosteluperusteeseen tulee vastaus epäilemättä parissa minuutissa. Mutta ei edelliseltä parivaljakolta. Miksiköhän?.
Mutta takaisin varsinaiseen asiaan:
Sadoissa seuroissa tälläkin hetkellä tehdään harrastajavoimin työtä eri kamppailulajien eteen ja jo vuosia on ollut ankara kilpailu sieluista eri lajien, ennenkaikkea lätkän ja palloilujen kesken aloittavista junnuista. Kaikkialla ei tilanne ole kuin painilla Pohjanmaalla jossa lajille löytyy perinteitä. Pitkäjännitteisellä seuratyöllä on saatu vaikka kuva karetesta muuttumaan salonkikelpoisemmaksi kuin mitä B-luokan toimintaelokuvat esittävät. Ja sillä mekanismilla aloittamisen "lupaa kotoa" ja lajin alottamisen kynnystä on saatu mataloitettua.
Miten tämä kaapelikanavien wrestling sitten liittyy olympiapainiin tai muihin kamppailulajeihin ja aloittaviin junioreihin?
Kamppailulajien harrastajien silmissä ei varmastikaan mitenkään. Mutta ne tahot kunnissa ja kaupungeissa jotka päättävät salivuorojen jakamisesta sekä seurojen mahdollisesta taloudellisesta tukemisesta eivät useinkaan osaa tehdä eroa mikä on vapaapainia, mikä on kreikkalaisroomalaista painia tai mikä on sitten showpainia alias wrestlingiä. (ei näköjään edes kamppailut-foorumilla kaikille tunnu ero olevan selvä). Tässä tullaan siihen että tämä viihteen nimissä tehty ja väkivallan vaikutuksia hämärtävä näytelty ottelijoiden lyöminen, potkiminen, iskeminen erilaisilla esineillä, päälle hyppääminen yms. raa´n pahoinpitelyn näytteleminen lyö ikävä kyllä leimaansa todellisiinkin kamppailulajeihin. Puhumattakaan otteluista jalkapuoli-invalidia vastaan äitinsä silmien edessä tässä viime talvena. Senkin jälkeen moni kehui tälläkin foorumilla tätä Wrestling-juttua maailman hienoimmaksi urheilulajiksi. Sen sijaan pidän äärimmäisen vastenmielisenä ja väkivallan ja pahoinpitelyn vaikutuksen rajoja hämärtävänä esittää arvostelykyvyttömälle (ylempänä olevista muutamista kannanotoista päätellen)joukolle ihmisen kestävän potkimista yms. lähes määrättömästi.
Väitänkin että tästä kaapelikanavien siansonnasta välillisesti maksavat veronsa huonontuneena julkisuuskuvana koko (todellinen)kamppailu-urheiluväki. Siinä keskeisimmät syyt miksi toivoisin koko paininäytelmän päätyvän ainakin Suomessa historian jätesankoon. - Ultimate warrior
Juu_ri kirjoitti:
Jälleen kerran tälläkin foorumilla wrestling-fanien argumentit lajinsa reaalisuudesta punnittiin ja köykäisiksi havaittiin. Intomielisyyttä, henkilökohtaisuuksia ja asian vierestä puhumista riittää vaan jostain syystä itse asiaa ei lainkaan. Uskoisin että jos heitän 10-vuotiaille poikanyrkkeilijöille vastaavan lajiperusteita luotaavan kysymyssarjan niin pyydettyihin viiteen keskeisimpään arvosteluperusteeseen tulee vastaus epäilemättä parissa minuutissa. Mutta ei edelliseltä parivaljakolta. Miksiköhän?.
Mutta takaisin varsinaiseen asiaan:
Sadoissa seuroissa tälläkin hetkellä tehdään harrastajavoimin työtä eri kamppailulajien eteen ja jo vuosia on ollut ankara kilpailu sieluista eri lajien, ennenkaikkea lätkän ja palloilujen kesken aloittavista junnuista. Kaikkialla ei tilanne ole kuin painilla Pohjanmaalla jossa lajille löytyy perinteitä. Pitkäjännitteisellä seuratyöllä on saatu vaikka kuva karetesta muuttumaan salonkikelpoisemmaksi kuin mitä B-luokan toimintaelokuvat esittävät. Ja sillä mekanismilla aloittamisen "lupaa kotoa" ja lajin alottamisen kynnystä on saatu mataloitettua.
Miten tämä kaapelikanavien wrestling sitten liittyy olympiapainiin tai muihin kamppailulajeihin ja aloittaviin junioreihin?
Kamppailulajien harrastajien silmissä ei varmastikaan mitenkään. Mutta ne tahot kunnissa ja kaupungeissa jotka päättävät salivuorojen jakamisesta sekä seurojen mahdollisesta taloudellisesta tukemisesta eivät useinkaan osaa tehdä eroa mikä on vapaapainia, mikä on kreikkalaisroomalaista painia tai mikä on sitten showpainia alias wrestlingiä. (ei näköjään edes kamppailut-foorumilla kaikille tunnu ero olevan selvä). Tässä tullaan siihen että tämä viihteen nimissä tehty ja väkivallan vaikutuksia hämärtävä näytelty ottelijoiden lyöminen, potkiminen, iskeminen erilaisilla esineillä, päälle hyppääminen yms. raa´n pahoinpitelyn näytteleminen lyö ikävä kyllä leimaansa todellisiinkin kamppailulajeihin. Puhumattakaan otteluista jalkapuoli-invalidia vastaan äitinsä silmien edessä tässä viime talvena. Senkin jälkeen moni kehui tälläkin foorumilla tätä Wrestling-juttua maailman hienoimmaksi urheilulajiksi. Sen sijaan pidän äärimmäisen vastenmielisenä ja väkivallan ja pahoinpitelyn vaikutuksen rajoja hämärtävänä esittää arvostelykyvyttömälle (ylempänä olevista muutamista kannanotoista päätellen)joukolle ihmisen kestävän potkimista yms. lähes määrättömästi.
Väitänkin että tästä kaapelikanavien siansonnasta välillisesti maksavat veronsa huonontuneena julkisuuskuvana koko (todellinen)kamppailu-urheiluväki. Siinä keskeisimmät syyt miksi toivoisin koko paininäytelmän päätyvän ainakin Suomessa historian jätesankoon.Ihan oikeasti, minua ihmetyttää tämä vihamielinen asennoituminen wrestlinkiin. Eikös jokainen saa pitää, mistä haluaa? Tuskinpa yhden känkkäränkän haukkuma-kirjoitukset aiheesta saa koko kansakuntaa paranemaan tästä huonosta mieltymyksestä pois.
En usko, että wrestlaajat oikeastaan haluaisivatkaan väittää wrestlingin olevan kamppailulaji. Tämä topicci nyt vaan sattuu olemaan täällä.
Ja mitä tuohon liikuntasalien harjoitusaika- vuokrajuttuun tulee, en oikein ymmärrä, miten se liittyy tähän? Kyse siis alunperin on Pro Wrestling Finlandiasta, jossa tätä homma tehdään ammattimaisesti. Heillä on aivan ihka- oma treenisali.
En ymmärrä myöskään sitä, mitä vikaa tuossa virman vikassa kommentissa oli. Siinähän vain kerrottiin, että mitkä (suunnilleen) ovat lajin säännöt. Olihan se ehkä vähän ylimielisesti ilmaistu, myönnetään.
Mutta pakko nyt sanoa, että wrestling on aivan oma lajinsa: ei siis nyrkkeily, eikä karate tms. Päätavoite wrestling matsissa on voittaa vastustaja wrestling-liikkein, telomatta häntä vakavasti. Luulisin että yksi tärkeä pointti on myös se, että vielä matsin jälkeen olisi väleissä sekä vastustajansa, että muiden painijoiden kanssa. Se, kuinka paljon heihin matsin aikana sattuu.... Sitä ei tiedä muut kuin lajia kokeilleet. Ja sen tulee myöskin tietämään tuo yllytyshullu joka tulee lajia kokeilemaan 14.8.
Nyt täytyy myös muistaa, että tämä wrestling on kovasti suosittua pikkupoikien keskuudessa ja he tykkäävät perustella omia nk. Backyard- wrestling federaatioita. Nämä EIVÄT ole oikeita wrestling- fedejä ja nämä eivät ole millään muotoa sama asia, kuin PRO Wrestling Finlandia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä921949Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2781781Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3081584Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1851460Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em921053- 511007
- 56987
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56978- 67954
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40941