Mitä ystävyys on?

...

Meillä kävi tänään parisenkymmentä vuotta nuorempi mies käymässä. Juteltiin ehkä kolmisen tuntia. Kiva ihminen, muutaman vuoden tunnettu. Hän on auttanut minua monesti ongelmissani ja minä häntä sekä myös hänen äitiään.

Minä ymmärrän ystävyyden sellaiseksi, että keskustellaan asioista ja autetaan jos apua tarvitaan. Kun monesti sanotaan, että ateisteilla ei ole moraalia, niin kummastuttaa että miksi me sitten olemme näin kilttejä. Olemmeko me niitä "vääriä" ateisteja?

20

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei, kyllä ateistikin voi olla hyvä ja mukava, vaikka uskonnollisesti erilaisia mielipiteitä omaakin. Onhan hänkin kasvanut kristillisessä maassa ja saanut tahtomattaan moraalikasvatusta ja muutenkin.

Iloitsen siitä, että sinulla on ystäviä, jotka kuuntelevat sinua.

t. Maarit-pappi

• Mitä tarkoitat kristillisessä maassa :)?

• Nasse.

"Onhan hänkin kasvanut kristillisessä maassa ja saanut tahtomattaan moraalikasvatusta ja muutenkin."

Missä näitä kasvaa?

Montako insestin tai pedofilian uhria jotka on tehty Jeesuksen veressä ja nimessä tarvitaan osoittamaan kristinuskon "moraali"? Montako noitaa on vielä poltettava, montako homoa tapettava? Montako uskonsotaa vielä tarvitaan jotta hitaimmatkin ymmärtävät tänne asein ja miekoin tuodun väkivaltauskonnon, paimentolaiskansojen nuotiotarinoiden, mielettömyyden?

Minkään muun uskomuksen nimisä ei ole tapettu ja murhattu koko tunnetun maailmanhistorian aikana yhtä paljon ihmisiä kuin kristinuskon.

• hillitse itsesi
        Nasse. kirjoitti:

"Onhan hänkin kasvanut kristillisessä maassa ja saanut tahtomattaan moraalikasvatusta ja muutenkin."

Missä näitä kasvaa?

Montako insestin tai pedofilian uhria jotka on tehty Jeesuksen veressä ja nimessä tarvitaan osoittamaan kristinuskon "moraali"? Montako noitaa on vielä poltettava, montako homoa tapettava? Montako uskonsotaa vielä tarvitaan jotta hitaimmatkin ymmärtävät tänne asein ja miekoin tuodun väkivaltauskonnon, paimentolaiskansojen nuotiotarinoiden, mielettömyyden?

Minkään muun uskomuksen nimisä ei ole tapettu ja murhattu koko tunnetun maailmanhistorian aikana yhtä paljon ihmisiä kuin kristinuskon.

Pilasit heti jonkun toisen hyvin aloittaman ketjun.
        Me palstalaiset muistamme ateistit Nassenlaisna riehujina paremminkin.

• Hienoa että näet mahdollisuuden, että ateistikin voi olla hyvä ja mukava. Moraalikasvatus ei kuitenkaan ole kristillisestä ympäristöstä riippuvaista - ainoastaan kristillinen moraalikasvatus on.
        Et kai tarkoita, että koko kristinuskon ulkopuolinen maailma olisi ilman moraalikasvatusta?

Miksi ateistinen lapsi saisi moraalikasvatusta "tahtomattaan" sen enempää kuin kristitty lapsi?

• 568

"Hei, kyllä ateistikin voi olla hyvä ja mukava, vaikka uskonnollisesti erilaisia mielipiteitä omaakin. Onhan hänkin kasvanut kristillisessä maassa ja saanut tahtomattaan moraalikasvatusta ja muutenkin"

Hmm. Sinulla on täysin vääristynyt käsitys. Moraali EI ole kristinuskosta lähtöisin. Moraali EI ole kristinuskon omaisuutta. Kristinuskossa EI ole edes hyvä moraali vaan erittäin heikko muutamaa toimivaa moraalineuvoa lukuunottamatta. Jo kristinuskon perusjuttu on moraaliton, nimittäin syyttömän kärsimys syyllisten puolesta.

Moraalin pitäisi olla AINA ihmisen itsensä kehittämää eikä muualta omaksuttuttu. Moraalia pitää aina voida soveltaa tilanteisen mukaan. Tappaminen voi joissain tilanteissa olla moraalisesti oikein vaikka useimmin se onkin väärin.

• ...

Ei Suomi ole kristillinen maa. Ei ainakaan virallisesti. Tietenkin täällä on valtionkirkko ja pakollinen uskonnonopetus valtionkirkkoihin liitetyille, mutta kristillinen maa tämä ei ole.

Mutta kiitos kovasti että sanoit uskonnottomankin voivan olla hyvä. Voi kuinka lämmitti mieltäni:)

Niin, tämä ystävämme ja hänen äitinsä. Kumpainenkin on ateisti. Minulla on uskovaisia sukulaisia. En parhaalla tahdollanikaan löydä heistä mitään hyvää. Ulkokultaisia juoruilijoita ja oman kuvansa kiillottajia.

• "Onhan hänkin kasvanut kristillisessä maassa ja saanut tahtomattaan moraalikasvatusta ja muutenkin."

Hyvä lajitoveri.

Olen saanut tutustua hyvin läheltä buddhalaisiin ja muslimeihin. Olen asunut heidän keskuudessaan ja käyn edelleen säännöllisesti heidän luonaan.

Vaikka he eivät ole koskaan kuulleetkaan kristillisestä moraalista, niin heidän moraalikäsityksensä ovat lähes identtiset suomalaisten moraalikäsitysten kanssa. Täytyy myös todeta, että monien buddhalaisten moraali voittaa suomalaisten moraalin melko kirkkaasti (valitettavasti näin on).

Tutustu muihin uskontoihin, kulttuureihin ja ihmisiin. Matkustele ja näe maailmaa avoimin silmin. Se avartaa mielen maisemia kummasti.

Tutustu myös ateisteihin. Saatat yllättyä.

• Kristinuskon kirja.
        kaarne kirjoitti:

Hienoa että näet mahdollisuuden, että ateistikin voi olla hyvä ja mukava. Moraalikasvatus ei kuitenkaan ole kristillisestä ympäristöstä riippuvaista - ainoastaan kristillinen moraalikasvatus on.
        Et kai tarkoita, että koko kristinuskon ulkopuolinen maailma olisi ilman moraalikasvatusta?

Miksi ateistinen lapsi saisi moraalikasvatusta "tahtomattaan" sen enempää kuin kristitty lapsi?

Hyvä kommentti kaarne ! Maarit-papilla on elämän arvot ja käsitykset pahan kerran sekaisin. Se ilmenee useissa hänen kommenteissaan. Nytkin tuskin hän vastaa sinun kysymyksiin, vaikka niissä on selvä osoitus kysymysmerkin kanssa.

En edes saa selville mikä hänen oppinsa on ?

• zyrt

Maarit

Mitä sinä oikein mahdat tuolla tarkoittaa, että joku on saanut tahtomattaan moraalikasvatusta? Olisi ihan hyvä jos tuota hieman selventäisit.

• zyrt
        Phoebus kirjoitti:

Hyvä lajitoveri.

Olen saanut tutustua hyvin läheltä buddhalaisiin ja muslimeihin. Olen asunut heidän keskuudessaan ja käyn edelleen säännöllisesti heidän luonaan.

Vaikka he eivät ole koskaan kuulleetkaan kristillisestä moraalista, niin heidän moraalikäsityksensä ovat lähes identtiset suomalaisten moraalikäsitysten kanssa. Täytyy myös todeta, että monien buddhalaisten moraali voittaa suomalaisten moraalin melko kirkkaasti (valitettavasti näin on).

Tutustu muihin uskontoihin, kulttuureihin ja ihmisiin. Matkustele ja näe maailmaa avoimin silmin. Se avartaa mielen maisemia kummasti.

Tutustu myös ateisteihin. Saatat yllättyä.

Nyt sinä yleistit melko rankasti.

"Täytyy myös todeta, että monien buddhalaisten moraali voittaa suomalaisten moraalin melko kirkkaasti"

- Otan tuon loukkauksena.

• Kristinuskon kirja. kirjoitti:

Hyvä kommentti kaarne ! Maarit-papilla on elämän arvot ja käsitykset pahan kerran sekaisin. Se ilmenee useissa hänen kommenteissaan. Nytkin tuskin hän vastaa sinun kysymyksiin, vaikka niissä on selvä osoitus kysymysmerkin kanssa.

En edes saa selville mikä hänen oppinsa on ?

Annetaan nyt Maarit-papille aikaa koota itsensä. Se ei ole keneltäkään pois.

• zyrt kirjoitti:

Nyt sinä yleistit melko rankasti.

"Täytyy myös todeta, että monien buddhalaisten moraali voittaa suomalaisten moraalin melko kirkkaasti"

- Otan tuon loukkauksena.

Ole hyvä vaan....

OK.

Lievennetään sitten niin, että monen buddhalaisen moraali voittaa suomalaisen moraalin jonkin verran.

Tarkoitan lähinnä tuntemieni tyyppien avuliaisuutta, suvaitsevaisuutta ja ystävällisyyttä sekä jossain määrin myös rehellisyyttä. Rehellisyydessä ero on tosin aika pieni.

Onhan niitä buddhalaisiakin konnia ja huijareita enemmän kuin tarpeeksi. Lisäksi ihmisyksilöiden väliset erot ovat suurempia kuin kulttuurien väliset erot.

• Suvaitsematon Maarit

Kuunteleva_kirkko Maarit-pappi,

Voisitko selittää tarkemmin tätä kohtaa mielipiteessäsi: "...hänkin kasvanut kristillisessä maassa ja saanut tahtomattaan moraalikasvatusta ja muutenkin."

Miten niin ateisti on saanut TAHTOMATTAAN MORAALIKASVATUSTA JA MUUTENKIN. Ei moraalikasvatus riipu uskonnosta, sillä kyllä monissa perheissä, joissa ei lueta Raamattua, niin silti lapsille annetaan kasvatusta ja opetetaan toisen ihmisen kunnioitusta. Korkea moraali on hyvin tärkeä asia niin ateistiperheissä kuin muissakin.

Uskovaisten kirjoituksista saa sellaisen kuvan kuin ateistit eivät kasvattaisi lapsiaan tai itse käyttäytyisivät moraalittomasti. Ateistiperheiden lapset saavat kotoaan hyvän kasvatuksen ja heille opetetaan kohteliasta käytöstä, johon ei kuulu kiroilu tai haistattelut. Vanhempien ihmisten kunnioitus on tärkeä elementti kuten heidän auttamisensakkin. Ei siihen uskontoa tarvita.

Itse olen auttanut lukemattomia ihmisiä pois alkoholismista, auttanut suoraan eri avustusjärjestöjen kautta hätää kärsiviä, käynyt Punaisen Ristin ystävä- ja tukihenkilökursseja, antanut olkapään itkevälle ja surevalle sekä lohduttanut ja auttanut, olen auttanut rahallisesti ystäviä ja tuntemattomia, eikä siihenkään uskontoa tarvita.

En kirjoile, enkä käytä mitään päihteitä, eikä tähän mitään uskonnollista herätystä ole tarvittu.

Kirjoitatte ateisteista kuin he olisivat aivan jostain toiselta planeetalta ja yleistätte heidät kaikki samaan nippuun. Emme mekään ateistit yleistä uskovaisia ja sano, että he kaikki ovat vaikkapa pedofiilejä tms., kun jotkut heistä käyttäytyvät yhteiskunnan asettamia lakeja vastaan.

KOETTAKAA NYT USKOVAISET YMMÄRTÄÄ EDES JOTENKIN, ETTEI ATEISMI OLE USKONTO, EIKÄ SITÄ VOI VERRATA EDES USKONTOON.

Kirkkoon kuuluvia on paljon, mutta vain harva on uskovainen.

• Uskon ma

Ei Kaikkivaltias vaadi ihmisen uskoa toimiakseen ihmisen kautta, ei Hän tarvitse sinunkaan uskoa toimiakseen sinun kauttasi. Jumala synnyttää hyviä tekoja ja viisaita ajatuksia kenessä haluaa. Moni ateisti elää tietämättään paljon lähempänä Jumalaa kuin moni hurskas kristitty.

• ...

Kelle sinä vastasit? Tässä mistään "kaikkiavaltiaista" ollut kysymys, vaan ystävistä.

Miksi nämä jutut rönsyilee mihin sattuu. Minä aloitin ystävyyden tärkeydestä. Siitä ainakin yritin kirjoittaa. Ilmeisesti ei mennyt kaikille jakeluun.

• En millään jaksa uskoa, että ateismi ja teismi olisivat vastakkaisia sille todellisuudelle, kuinka hyvä ystävä joku voi toiselle olla. Moni kristitty on vetäytyvä, itsekäs ja itseriittoinen suhteessa lähimmäisiinsä. Se, että on armahdettu ei tarkoita sitä, etteikö ihminen olisi omalle luonnolleen uskollinen. Mihinkäs pantteri pilkuistaan pääsisi.
      Sitten taas moni ihminen, jolle Jumala ei ole todellisuutta, on hyvinkin maailmoja syleilevä, välittävä ja huolehtiva suhteessa lähimmäisiinsä. En osaa ottaa kantaa siihen, mistä se rakkaus kumpuaa.
      Ei ateistin ja kristityn ystävyyttä tarvitse lähteä asettamaan viivalle. Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään ja suhteestaan lähimmäisiinsä.

HNsq - eristyisnuorisotyönohjaaja

• Kristinuskon kirja.

HNsq - eristyisnuorisotyönohjaaja ( suora lainaus )

Ei yhtään hassumpi kommentti.

Kuitenkin ketjussa on hyvinkin selvästi huomioitu ilmeisesti puolisosi Maarit-papin ihmeteltävät kommentit kysymysmerkkien keralla. Kuten totesit, " Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään ja suhteestaan lähimmäisiinsä ".

• Heip, Maarit ei ole puolisoni. Hänellä lienee nuorisotyönohjaaja -mies, mutta minä en ole hän :)

En myöskään ottanut kirjoituksessani kantaa hänen kommentteihinsa.

ystävällisesti,

Hnsq - erityisnuorisotyönojaaja

• Kristinuskon kirja.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Heip, Maarit ei ole puolisoni. Hänellä lienee nuorisotyönohjaaja -mies, mutta minä en ole hän :)

En myöskään ottanut kirjoituksessani kantaa hänen kommentteihinsa.

ystävällisesti,

Hnsq - erityisnuorisotyönojaaja

Kiitos tiedostasi ja anteeksi olettamukseni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      69
      7424
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      43
      5084
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      97
      3402
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      46
      2289
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2138
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2093
    7. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      41
      2044
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      17
      1857
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1741
    10. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      14
      1673
    Aihe