Sjögren

Askl3pios

Morjens! Osaisiko joku sanoa voiko sjögren aiheuttaa tällaista? Elikkä jos unet jäävät liian lyhkäisiksi, (alle 8 h) saan runsaasti erinäisiä oireita, joille minä eikä kukaan tohtorikaan ole keksinyt syytä. Oireina siis vähäunisen yön jälkeen erittäin kuivat silmät (huonounisen yön jälkeen käytän tekokyyneleitä 3-5 krt/pv, norm. 1-3 krt/pv), suun kuivuminen (pakko juoda koko ajan), ummetus (tuntuu kuin suolistokin kuivuisi), hapon lisääntyminen (närästys, hampaissa tuntuu kuin olisi juuri purskutellut kokista suussa), kuivahko iho (esim. parta kutittaa, ei ihottumaa), järjetön kognitiivinen hitaus (muisti pätkii, keskittyminen olematon, en tajua mtn), sydämen tykytys, rytmihäiriöt, hirveä näläntunne, mutta samalla etoo kaikki ruoka, hermostuneisuus, huimaus, poissaoleva olo, lihaskivut ja -kireydet, hirvittävä uupumus jne...

Tiedän, että kyseiset oireet liittyvät normaalistikin unenpuutteeseen, mutta minulla nämä ovat selkeästi ylikorostuneet. Niin kuin aikaisemmin sanoin, 8 tuntia on vähintään nukuttava. Jo 7 ja puolen tunnin unet laukaisevat oireet ja ne poistuvat vasta, kun olen nukkunut seuraavan kerran hyvin. Jos nukun seuraavankin yön huonosti yliväsymyksen takia, sama rumba jatkuu pahemapana seuraavana päivänä. Ennen tällaista ei ollut, ilmiö on kestänyt noin 3 vuotta. Taitaapi pahentuakin. Ja olen siis 19 vuotias, elikkä luonnollinen limakalvojen kuivuminen vanhetessa ei liity tähän mitenkään.

Tuma-vasta-aineet ja reumafaktori ovat olleet normaalit, mutta sisätautilääkärin mielestä ne eivät vielä poissulje sjögreniä. Olisko syytä mennä reumatologin vastaanotolle?

5

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapani Sjögren

      Kyllä voi aiheuttaa. Itselläni on todettu selkärankareuma, mutta olen jo vuosia esittänyt lääkärile, että mielestäni kyseessä on oireitteni perusteella ennemminkin Sjögrenin syndrooma. Tuntuu vain, että reumapuoli on suomessa niin hakusessa, että osaamista ei löydy edes tunnistamaan tai tutkimaan sairauksia.

      Suuri osa noista oireista tulee siitä, että huonosti nukuttu yö johtuu pääosin kivuista ja ahdistuksesta, jotka liittyvät yhteen. Kipujen takia yöllä lihakset suojajännittävät koko ajan, ettei paikkoihin sattuisi niin paljon. Aamulla kun herää niin tilanne on sama, kuin olisi nostelut puntteja 8h putkeen, eli olo on väsynyt ja kuin jyrällä olisi ajettu yli. Lisäksi niska- kaula ja hartija sekä lapalihakset ovat menneet niin jumiin, että veri ei kierrä kunnolla päässä. Tästä johtuu se tolkuton olo: järjetön kognitiivinen hitaus (muisti pätkii, keskittyminen olematon, en tajua mtn). Silmien kuivuminen johtuu mm. siitä, että niska- ja kaulalihakset kulkevat poskien yli ja silmien ympärillä, jolloin niiden jumitus tekee sen, että veri ja nesteet ei kierrä ja myös kyynelkanavisto on jumissa. Itselläni on nykyään myös sitä, että toinen puoli naamasta puutuu.

      Taistelu osaavan reumalääkärin löytämiseksi pk-seudulta jatkuu edelleen osaltani. Toisaalta ei se lääkäri sitä reumaa/Sjögreniä paranna. Minulle on jo nyt määrätty kaikki uusimmat lääkkeet.

    • miklu01

      Hyvä ystävä, tuskin mitään reumaa on nämä oireilut . Olet nuori ja tarvitset paljon unta,pikemmin, jos aletaan syytä hakemaan, kilpirauhanen pitäisi tutkia, koska silloin voi olla monenlaisia oireita, oli vajaa -tai ylitoimintaa....Itselläni on sj.syntrooma ja näin rajuja oireita tuskin heti tulee.
      Olen jo 65v ja alkoi lähes 20v.sitten ja vieläkin olen työelämässä, syön kyllä reumalääkkeitä, ilman niitä ei oikein pärjää,ja myös nyt vasta käytän kuiviin silmiin
      silmätippoja.Kannattaa nopeasti hakeutua erikoislääkärille,
      sisätauti/reumallääkärillle.reumalääkärille siksi, että on pois suljettu tosiaankin reuma ja sisätautilääkärille siksi, että laajemmat tutkimukset mistä oireilut johtuu.
      Sj.kehittyy todella hitaasti ja yleensä alkaa n 40.50 vuotiaana

    • -90SS

      Nuo oireet tulevat pitkän ajan tuloksella, eivät kehity yhden huonojen yöunien vuoksi. Kuulostaa minunkin korviini siltä että kannattaisi sen Kilpirauhanen käydä tutkituttamassa :)

    • kaikki oireet täsmää

      Minulla oli pitkään juuri nuo samat oireet. Kävin monellakin eri lääkärillä Tk sekä yksityiset tulivat kyllä tutuiksi molemmat. Sanoivat että on ressi vaikka kerroin että en tunne itseäni miteenkään yli ressaantuneeksi ja elämä kohillaan muutenkin. Meni pari kolmevuotta ja oireet pahenivat entisestään. Mietin menenkö taas lääkäri-ressi-rumpaan jne... No, pakko oli mennä kun oireet niin pahoja. Silloin vihdoinkin löytyi veriarvoista tuo noussut reuma-arvo. Diagnosoivat sjögreeniksi ja sain vihdoin selityksen oireille ja hyvät lääkkeet.

      Mutta juuri nuo kaikki samat oireet olivat minullakin ja kävin hirvittävän taistelun lääkäreiden kanssa asiasta. Suosittelen sinunkin käyvän säännöllisesti verikokeissa ja vaativan itsellesi hoitoa jos asia siltä näyttää.
      Tsemppiä!!

    • 11+20

      Minulla on Sjögren, ja tuo kuivuusoireiden paheneminen vähäisien unien jälkeen kuulostaa tutulta. Viime kesänä kun olin 3.5 kk sairauslomalla ja sain nukkua 10-11 tuntia joka vrk, niin en tarvinnut silmätippoja lainkaan. Olo oli muutenkin paljon parempi. Töissä käydessä yöunet jää siihen 6-7 tuntiin. Hyvä että aamulla saa silmiä auki. Myös nuo muut oireet kuulostaa tutulta, minulla on juuri kilpirauhastutkimukset kesken. Myös jotkut vitamiininpuutostilat voi aiheuttaa tuollaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe