Sytytystulppien kiristysmomentti

945 2.3 turbo

autossahan on alumiinikansi, joten tietääkö joku miten tiukkaan momenttiin sytytystulpat väännetään kiinni ettei menisi ne kierteet??

13

22660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ps...

ohjekirjasta apua, nyrkkisääntönä se että kun kuuluu viimeinen napsaus ota varttikierros takaisin.......
      eli pistä nin tiukkan kun handulla saat,ei hampaat irvessä.

• Volvo Puranen

Olen kiristänyt normaalilla tulppa-avaimella sillä T-mallisella jossa ei pitkaa vaantövartta niin kovaa kuin jaksaa .
      Siinä kun ei ole vipuvartta niin momentit on kunnossa.Tietysti jos hylsysarjan vääntimellä käännät pitää olla tolkku tallella.
      Yleensä näissä hommissa ei momenttiavainta käytetä.

• joku jossain

rippuu tietty käsivoimista mutta ainakin normaalivoimaisen miehen kädestä irtoaa sillä T-avaimellakin "niin kovaa kuin jaksaa" väännettäessä ihan liikaa momenttia sytytystulpalle.

Varsinkin jos tekee kuten jokainen täysjärkinen eli voitelee tulpan kierteet alumiinitahnalla ennen asennusta (pitää varoa että sitä ei tule muualle kuin kierteisiin)

Tahnalla käsitellyt oikeaan momenttiin kierretyt tulpat on sitten aikanaan ilo vaihtaa kun kevyt kierto T-avaimella riittää ja tulppa napsahtaa irti.

• Volvolla jo vuodesta 1997

Itse olen vääntänyt tulpan poikki josku nuorempana enkä ole missään tapauksessa mikään voimapaikkaus. Joten nuo maininnat "niin tiukalla kun jaksaa vääntää" pitää unohtaa ja kysyä OIKEASTA huollosta momentti ja käyttää sitä. Olen antanut kertoa itselleni, että tulpat kyllä pysyy siellä vähemmälläkin ähinällä kiinnitettynä - sama koskee pyörän pultteja.

Uimaan sieltä!

• Volvo 945 turbo

..kaikille vastaajille.
        Eli eipä siis vedetä ähkyyn ja uimaan mennään heti kunnes tulpat on vaihdettu..

• Volvo Puranen
        Volvo 945 turbo kirjoitti:

..kaikille vastaajille.
        Eli eipä siis vedetä ähkyyn ja uimaan mennään heti kunnes tulpat on vaihdettu..

Tarkoitin kun minulla on tulppa avain jossa on väätovarsi 6 senttinen siinä ei paljon momenttia tule .
        Toiseksi olen korjaamolla törmännyt siihen kun ihmiset valittaa että kone käy epätasasesti.
        Syy tulpat on irti ja paineet karkaa sylinterin ja tulpan välistä hyvä kun tulppa ei ole lentänyt pois.
        Lopuksi kun tehdään remppaa järjen käyttö sallittu.
        Kiristysmomentti on 25-30Nm eli Suomeksi 2,5-3.0 kg.Tietysti että kierteet puhtaa ja ei muuta vastusta .

• Volvo Puranen
        Volvo Puranen kirjoitti:

Tarkoitin kun minulla on tulppa avain jossa on väätovarsi 6 senttinen siinä ei paljon momenttia tule .
        Toiseksi olen korjaamolla törmännyt siihen kun ihmiset valittaa että kone käy epätasasesti.
        Syy tulpat on irti ja paineet karkaa sylinterin ja tulpan välistä hyvä kun tulppa ei ole lentänyt pois.
        Lopuksi kun tehdään remppaa järjen käyttö sallittu.
        Kiristysmomentti on 25-30Nm eli Suomeksi 2,5-3.0 kg.Tietysti että kierteet puhtaa ja ei muuta vastusta .

25-30 Nm on kiloiksi muutettuna 3,5-4,2 kg kerroin on 1,4 .
        Sattuu vanhalekin kömmähdyksiä.

• no niin
        Volvo Puranen kirjoitti:

25-30 Nm on kiloiksi muutettuna 3,5-4,2 kg kerroin on 1,4 .
        Sattuu vanhalekin kömmähdyksiä.

no niin näkyy sattuvan

• ojanen

kannattas näköjään kaikkien edelläkirjoittaneitten tutustuu vähän paremmin noihin sytytystulppien vääntömomentteihin ykskään ei olli oikea kiristysmomentti

• ojanen

alumiinikannen ja valurautakannen tulppien kiristysmomentti ei ole sama katso netistä kirjoita siihen sytytystulppien kiristysmomentti siält löytyy momentit tulpan kierteen halkaisijakin vaikuttaa tulppien kiristysmomenttiin

• AjaaChryslerilla

No sillai et ne on kiinni ja pysyy, eikä tarvita muuta.
      1. Ensiksi vanhat tulpat veks.
      2. Sitten kiristä uudet tulpat käsin, sillai et ne on kiinni.
      3. Kiristät vipuvartisella (Esim räikkä on hyvä) avaimella Vain ja ainoastaan noin. 1/4 kierrosta riittää.
      Ps. Sillai et ne on kiinni ja pysyy, eikä mitään muuta.
      4. Tulpan johdot paikalleen, konepelti kiinni, roskat roskiin ja ei muutaku ajoon.

• Penaaaaa

Ei muuten riitä monen ihmisen sormivoimat tuon toteutumiseen. Noin kierroksen menivät tiukempaan kun laitoin momenttiavaimella "sormikiristyksen" jälkeen. Käytin siis vain hylsysarjan jatkovartta, en mitään kahvaa.

• Vanhassa.vara

Ihan turhaan siihen volvoos niitä tulppia vaihdat, ei se nykiminen lopu kuitenkaan vaikka laittaisitki kärkiväliksi 0.5mm tehtaan antaman 0.7mm sijaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      68
      7939
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      84
      6015
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      76
      5492
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      66
      5405
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      112
      4687
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      118
      2422
    7. Ei välimatka meitä erottanut

Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      4
      1301
    8. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      6
      1287
    9. Kohta taas mesikämmeneen

Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      42
      1119
    10. Olin ihan varma että sä olet se oikea

Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko
      Ikävä
      47
      1072
    Aihe