Hankin lähiaikoina akaattikotiloita.

minä vain

Hei! Olen hankkimassa lähiaikoina akaattikotiloita. Minulla on ollut niitä ennenkin, mutta siitä on jo reilut 10 vuotta ja haluaisin siksi varmistaa joitakin asioita.

Olen lukenut, että muutamalle akaattikotilolle hyvä terraarion koko on 40-60 litraa. Minä laittaisin kotiloni 63 litran terraarioon, mutta montako niitä sinne mahtuu? Sinne siis ilmeisesti mahtuu muutama akaattikotilo, mutta kuinka monta (täysikasvuista) akaattikotiloa on siihen sopiva määrä? 2 tai 3 vai ehkä jopa 5? Edellisellä kerralla kun minulla oli akaattikotiloita, niin niitä oli 3 tuon kokoisessa terraariossa ja minusta ne mahtuivat sinne hyvin keskenään.

Sitten minua mietityttää tämä kotiloiden ruokinta. Miksi niille ei saa antaa avokadoa? Siksikö, että siinä on niin paljon rasvaa? Onko rasva yleensäkin kovin haitallista akaattikotiloille? Entä sitten makaroni, riisi tai nuudelit? Niitäkään ei lukemani mukaan saa antaa akaattikotiloille? Johtuuko se siitä, että niissä on liikaa hiilihytraatteja ja energiaa, vai mistä? Ovatko kaikki viljatuotteet kielletty akaattikotiloilta?

Jos akaattikotiloille antaa lihaa, niin annetaanko se niille raakana vai kypsennettynä? Lähinnä ajattelin, että pitääkö se keittää, koska ainakaan paistettu liha saattaa sisältää liikaa rasvaa (siis jos lihan paistaa rasvassa pannulla).

Entä miten jos ei ole mahdollisuutta aina antaa kotiloille kalkkia seepiansuomujen muodossa, niin miten niille kotiloille saisi annettua tarpeeksi kalkkia muuten? Kananmunan kuoria niille ilmeisesti saa antaa, mutta saako niille antaa esim. maustamatonta ja rasvatonta jugurttia, raejuustoa tai muuta maitotuotetta?

3

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuikula

      Vastailempa tässä sinulle parhaani mukaan, vaikka en nyt niin kovin kokenut olekaan näissä kotilojutuissa vielä :)
      Mielestäni tuohon 63-litraiseen terraarioosi 3 akaattikotiloa on juuri sopiva määrä, koska yhdelle akaattikotilolle tulee varata vähintään 20-litraa tilaa.
      Avokaadosta en tiedä, miksi se on haitallista kotiloille, mutta makaronit, riisit ja nuudelit turpoavat kotiloiden vatsassa, vaikka se olisikin keitettyjä, ja siksi vaarallisia kotiloille! Viljatuotteet eivät ole tarpeellisia kotiloille, koska ne eivät luonnossakaan niitä saa käsittääkseni mistään. Jotkut antavat esimerkiksi näkkileipää vedellä hyvin turvotettuna, mutta viljatuotteet eivät siis ole tarpeellisia kotiloiden hyvinvoinnin kannalta.
      Kotiloille saa antaa ainakin maustamatonta ja vähärasvaista(/rasvatonta?) jauhelihaa, mutta sitä EI SAA kypsentää/ruskistaa, eli se on tarjottava raakana.
      Ainakin maustamatonta, rasvatonta ja laktoositonta raejuustoa saa antaa, mutta eiväthän kotilot maitotuotteitakaan saa mistään luonnollississa elinympäristöissään. Apteekista ostettua liitujauhoa voi tarjota kalkinlähteenä, esimerkiksi sekoitettuna veden kanssa "tahnaksi".

      Toivottavasti tästä oli apua :))

      • Minä vain

        Hei ja kiitos vastauksestasi. Valitettavasti vain sain tänään tietää, että en saakaan hankkia niitä akaattikotiloita, joten ainakaan minulle ei kirjoittamaani viestiin tulleista vastauksista mitään hyötyä. Toivottavasti viestistäni ja siihen tulleista vastauksista on edes muille hyötyä, kun minä en sakaan kotiloita hankkia.


    • auttakaa pliis

      Moi! Mä haluaisin akaattikotilon mutta en tiiä mistä saisin semmoisen, jos joku tietää niin voisko se auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1615
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1288
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1028
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      998
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      882
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      844
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe