S niin kuin stunning

Wile

Sainpa viimeinkin tilaisuuden ajaa Mini Cooper S.

Cooper S todellakin on, täysin odotusteni mukaan, järjettömän hauska ajaa mutkissa. Alusta ei kallistele todellakaan yhtään! Kuin ajaisi mikroautolla. Jollain mutkaisella radalla Cooper S jättää varmasti monta painavampaa urheiluautoa taakseen. Joku voisi sanoa, että 17" vanteet ovat liian epämukavat, mutta ne korostavat Ässän urheilullisuutta ja mahtavaa alustaa.
Auton sai kiihtymään kiitettävän vauhdikkaasti kiihdyttämällä ykkösellä lähes tappiin saakka ja sitten kakkosella ja kolmosella tavoitenopeuteen.
Kiihtyvyys voisi olla toki hitusen nopeampikin, mutta mutkissa Mini on kyllä täysin omaa luokkaansa.

Kaupungissa ja parkkipaikoilla Mini on tietenkin mittasuhteiden kannalta ihanteellinen, näppärä auto. Nykyinen A2 on sitä myös, mutta se tuntuu nyt Minin jälkeen tylsältä (ja entistä hitaammalta) autolta. Tilaukseen en vielä Cooperia pistänyt, mutta se tapahtunee vuoden sisään. Facelift-mallikin Ministä tulee elokuussa.

Käsitykseni täydellistä autosta on herännyt eloon Cooper S:n muodossa. Ketterä, nopea kiihtymään ja ehdottoman hyvä ajettavuus mutkissa. Paras auto, jota olen ajanut. Ajettu on kaikkea Z4:stä M3:een ja 350Z:aan.

Eihän tässä mitään uutta varmaan kenenkään tietoon tullut, piti vaan päästä purkamaan ajatuksia. ;)

t. Tuleva Cooper S -kuski

7

1706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelle-Heppu

      Mulla ollut huhtikuusta MCS Works ja jokainen päivä on ollut karkkipäivä. Varsinkin nyt lomilla, kun lähes päivittäin päässyt "mutkaraudalla" kurvaileen.

      Tiedä sitten sen paremmuudesta ...
      Mutta olishan ton 40 k€ voinut huonompaakin autoon laittaa.

      Onhan noita "huhuja" ollut ens vuoden S-mallin muutoksista. (muutama lisäpolle, lukkoo etupyörille, ...)

      • Wile

        Kuulemma 173hp ens vuoden mallissa... Kiitettäviä lukemia 1.6 nelipyttyisestä.


      • Pelle-Heppu
        Wile kirjoitti:

        Kuulemma 173hp ens vuoden mallissa... Kiitettäviä lukemia 1.6 nelipyttyisestä.

        10-20hp olis tulossa syksyllä lisää JCW-sarjaan.
        Jo asennettuihin -04 tai vanhempiin tulee päivitys-sarja. Saas nährä tuleeko käyntiä laakkoselle silloin ...


      • lukko

        Tuo huhu etulukon tulosta onkin mielenkiintoinen. Itse koeajolla vakio-Cooper S:llä kyllä joskus huomasin etupyörien rajallisen pidon ajettaessa reilulla kaasulla mutkasta ulos. Eli siihen tuo voisi auttaa, mutta lukolla voi olla myös kielteisiä vaikutuksia etuvetoisen auton katuajettavuuteen (vrt. Focus RS). Tuo pidon menetys oli kuitenkin niin lievää, että ei sitä kylläkään kannattaisi vaihtaa ohjauksen tempoiluun...jään mielenkiinnolla odottamaan...


    • lukko

      Samansuuntaisia havaintoja tein Cooper S:n koeajolla. Mielestäni kaikkein parasta oli se, että tuolla saa ajamisen ilon irti ihan oikeasti jo kohtuulisilla nopeuksilla. Helppoa irrottaa auto tahalliseen luistoon ja yhtä helppoa ottaa luisto kiinni ja lopettaa se. Upeaa...

      • puhutaan?

        Eli vaikkapa sellaisessa tiukassa noin 270 asteen ramppikaarteessa pitänee uudella Minillä ajaa kai pitkälti yli 100km/h, jotta renkaat vingahtaa? Vai käytetäänkö luistoon saamiseen kaasua ja pientä ratilla heilautusta?

        Mulla vm. 98 Mini, jolla en ole vielä uskaltanut/pystynyt ajamaan mihinkään kaarteeseen sellaista vauhtia, että renkaista olisi kuulunut ääntä. Vauhdit on jo olleet sitä luokkaa, että luulen, että auto (tai mieluumminkin Dunlop SP 2000 Sport renkaat) oikeasti ei varoita vaan se sitten lähteekin kerralla lentoon, jos ajaa liian kovasti. Auton teho ja väännöt (1273cm3, 46kW/63bhp@5500rpm, 95Nm@3000rpm) ei mulla valitettavasti riitä renkaiden pidon menetykseen muutoin kuin soralla tai talvi kelillä. Ehkä pitäisi kokeilla ajaa talvirenkailla kesäkelillä, niin voisi olla helpompi vingauttaa...

        Vanha Granada vinguttaa renkaitaan em. tyyppisissä kaarteissa noin 60 vauhdissa, muutaman vuoden ikäinen Opel Astra vinguttelee (luistonesto) yksittäisiä renkaitaan samassa kohdassa noin 80 vauhdissa, Ministä ei kuulunut noin 100 vauhdissa mitään vaikka yritin ajaa mahdollisimman sisäreunaa ja kolmonen päällä. Enkä varmasti kokeile enää kovempaa kuin suljetulla radalla ja ehkäpä tarvitsee kuppi-istuimetkin, ei meinaa pysyä tuossakaan vauhdissa enää auton kyydissä. Ja auton ilmoitetut huiputhan on huimat 148-152 (tosin hieman kovempaakin on mennyt ilmeisesti myötätuulessa tai loivassa alamäessä). Huiput saavutetaan kolmosella ja nelosella.

        Ei voi muuta sanoa kuin että vauhdin hurmaa jo taajama vauhdeissa (ajamatta ylinopeutta) näillä vanhoilla Mineillä. Silti aito paikasta A, paikkaan B auto, jolla siis pääsee luotettavasti ja nopeasti pitkänkin matkan päivässä.


      • lukko
        puhutaan? kirjoitti:

        Eli vaikkapa sellaisessa tiukassa noin 270 asteen ramppikaarteessa pitänee uudella Minillä ajaa kai pitkälti yli 100km/h, jotta renkaat vingahtaa? Vai käytetäänkö luistoon saamiseen kaasua ja pientä ratilla heilautusta?

        Mulla vm. 98 Mini, jolla en ole vielä uskaltanut/pystynyt ajamaan mihinkään kaarteeseen sellaista vauhtia, että renkaista olisi kuulunut ääntä. Vauhdit on jo olleet sitä luokkaa, että luulen, että auto (tai mieluumminkin Dunlop SP 2000 Sport renkaat) oikeasti ei varoita vaan se sitten lähteekin kerralla lentoon, jos ajaa liian kovasti. Auton teho ja väännöt (1273cm3, 46kW/63bhp@5500rpm, 95Nm@3000rpm) ei mulla valitettavasti riitä renkaiden pidon menetykseen muutoin kuin soralla tai talvi kelillä. Ehkä pitäisi kokeilla ajaa talvirenkailla kesäkelillä, niin voisi olla helpompi vingauttaa...

        Vanha Granada vinguttaa renkaitaan em. tyyppisissä kaarteissa noin 60 vauhdissa, muutaman vuoden ikäinen Opel Astra vinguttelee (luistonesto) yksittäisiä renkaitaan samassa kohdassa noin 80 vauhdissa, Ministä ei kuulunut noin 100 vauhdissa mitään vaikka yritin ajaa mahdollisimman sisäreunaa ja kolmonen päällä. Enkä varmasti kokeile enää kovempaa kuin suljetulla radalla ja ehkäpä tarvitsee kuppi-istuimetkin, ei meinaa pysyä tuossakaan vauhdissa enää auton kyydissä. Ja auton ilmoitetut huiputhan on huimat 148-152 (tosin hieman kovempaakin on mennyt ilmeisesti myötätuulessa tai loivassa alamäessä). Huiput saavutetaan kolmosella ja nelosella.

        Ei voi muuta sanoa kuin että vauhdin hurmaa jo taajama vauhdeissa (ajamatta ylinopeutta) näillä vanhoilla Mineillä. Silti aito paikasta A, paikkaan B auto, jolla siis pääsee luotettavasti ja nopeasti pitkänkin matkan päivässä.

        No eipä sitä nopeusmittaria paljoa ehtinyt katselemaan ;-) No juu, vitsi vitsinä, mutta kun tapani mukaan kävin ajelemassa parhailla tietämilläni asuinseutuni mutkateillä, niin sellainen nopeusrajoitus rikesakon puitteissa riitti hyvin. Renkaiden kiljuminen on paljolti renkaiden ominaisuus, kuten tietysti osittain luiston äkkinäisyys tai progressiivisuus. Uudessa Minissä tuo oli mielestäni juuri tuota progressiivista tyyppiä, joka ei ole mitenkään itsestään selvää ylirengastetuissa nykyautoissa. Ohjauksella ja käsijarrulla ei tarvinnut temppuilla, koska tuo reagoi oikein kivasti kaasun käyttöön -> kaasun nostolla perä irtoaa hallitusti. Esim. monilla perinteisillä ranskalaisilla etuvetopikkusporteilla tuo irtoaminen on selvästi äkkinäisempää.

        "Erehdyin" sitten kuitenkin vaihtamaan nelivetoturboon ja onhan siinä pitoa niin perskuleesti, mutta yleisillä teillä kesäaikaan ei tosiaan viitsi/uskalla niin kovaa ajaa, että pito irtoaisi ja riemu repeäisi.

        Wanhalla Minillä minulla ei ole ollut kunnia ajaa, mutta sainpahan edes muksuna olla serkkuperheen sellaisen kyydissä :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut = far-right Finns Party?

      Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      82
      7453
    2. Demarilesbo synnytti lapsen

      Lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa. On pelkkä "luovuttaja". https://www.hs.fi/politiikka/art
      Maailman menoa
      204
      4744
    3. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

      Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      73
      4708
    4. HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!

      "Sdp:n uusi talous­ääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen
      Maailman menoa
      76
      4168
    5. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      58
      4150
    6. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

      Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      33
      3649
    7. Porno-ope?

      Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      62
      3102
    8. Sovitteko ulkonäöllisesti

      Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty
      Ikävä
      68
      2796
    9. Opettaja OnlyFansissa - Onko ihan OK?

      Onko mielestäsi ihan OK, että peruskoulun luokanopettaja on virka-aikansa ulkopuolella aktiivinen aikuisviihteen tuottaj
      Pori
      40
      1980
    10. Kaiken järjen ja logiikan voimalla

      Voin todeta nainen, että halusit vain sitä.
      Ikävä
      47
      1715
    Aihe