Kilpirauhasen vajaatoiminta ja kalium

Hypokalemia

Terve!

Itselläni on hypotyreoosi ja matala kalium (3.3 [viitearvot 3.3-5.0]), jolle ei toistaiseksi ole löytynyt selitystä. Onko muillakin vajaatoimintapotilailla ollut matalahkot kaliumarvot (

13

14482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaliumarvoista...

      Mulla todettiin juuri aivan sama ongelma - kilpirauhasen vajaatoiminta ja matala kalium (3.0). En ole vielä saanut lääkitystä ja parhaillaan tutkitaan, onko munuaisissa jotain ongelmia. Lakritsia/salmiakkia en käytä, mutta olin hiljattain raskaana ja menetin paljon verta synnytyksessä - en tiedä, olisiko sillä vaikutusta noihin arvoihin. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko kilpirauhasarvoilla ja hypokalemialla jotain yhteyttä.

    • GardenGnomeFromHell

      Sairaalassa katottiin kalium arvot ku jouduin umpparin takii sinne. EN ollu syöny tai juonu kunnolla moneen päivään muuten ei oikeestaan ollu mitään laattailuu tai muuta. Annettiin suonen sisäsesti ja tablettia mut sairaalasta pääsyn jälkeen ei oo otettu arvoja. Välillä tekee hirveesti mieli sipsejä nii tiiän että on matalahkot arvot. Yritän syyvä paljo perunaa että pysyis arvot kohillaan. Banaani varmaan ois ihan hyvää mut harvoin tulee syötyy.< Mut huomaa nopeesti ku silmänaluset on ihan turvoksissa kaliumin puutteesta. Ja saan vain hormonikorvausta eli insulinia ykköseen ja tyroxinia tähän.

      Vajiksessa tahtoo kaikki nää arvot olla huonot ku hivenaineet huonosti imeytyy. En ihmettelis jos kaliumin puute tekis osan oireista just nesteen keräytymisen ja turvonneet kasvot.

    • viljaton.
    • rasu

      minulla on myös alhainen kalium 3.4 ennen leikkausta 4.1 olenkin etsinyt syytä siihen laskuun ja leikkauksestani on noin 3kk.sydän juttujen takia minulla pitäisi olla yli 4. onko muilla kilpparin poisto kokonaan tehnyt laskua arvoihin.vähän hermostuttaa.t.mikä nyt

      • Kilppari

        Hei! Minulla on myös kilpirauhasleikkauksen jälkeen olleet jatkuvasti liian matalat kaliumarvot. Tätä on jatkunut jo vuosia, syön pientä määrää kaliumtabletteja päivittäin ja arvoja kontrolloidaan. Syytä ei ole löytynyt verikokeista. Aiheuttaako kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta kaliumpuutosta, tai kilpirauhaslääke?


    • pelästynyt

      minulla myös samaa ongelmaa.kalium 3.6 nyt viikko sitten 4.1.heittelee ja olen huomannut että lisälyöntejä tulee enemmän nyt.sain myös 2x flimmeriä jotka käännettiin sähköllä.syön 5kaleorid 1g päivässä jospa nousisi. hoitakaa heti jos tulee sydän ongelmia ne on tosi kurjan tuntuisia. t. pelästynyt

    • Mollismollis

      Minulla myös ollut matala kalium jo vuosia kilpirauhasen toisen lohkon leikkauksen jälkeen. Usein kalium on ollut välillä 3.2-3.5. Huomaan että olo paranee kun tuplaan kalium-annokseni. Syön 750mgx2-4 päivässä. Huomenna taas labrat ja katsotaan missä mennään. Mitään syytä tähän ei ole löytynyt.

    • Mietitätä

      Minulta on leikattu useita vuosia sitten kilpirauhanen pois melkein kokonaan. Siitä lähtien ollut Thyroxin-lääkitys. Kaliumin kanssa ei ole ollut ongelmia.

      Jos viitearvon alaraja on 3,3 ja mitattu arvo 3,3, ei ole viisasta pohtia kaliumin puutetta. Mahdolliseen väsymykseen tai muuhun vaivaan on tuhat muuta syytä.

      • haikux

        No no, eipähän liioitella noin rajusti palstalla, jossa kuitenkin puhutaan ihmisten terveydestä. Tuskin on TUHATTA syytä väsymykseen.


      • Mollismollis

        Heh, kaliumin puutteeni on siis lääkärin toteama ja siihen olen lääkärin määräämänä syönyt kaliumia ja useamman vuoden. Sitä ei ole lupaa lopettaa, mutta kiitos toki mielipiteestä :D Viitearvot ovat labrassa 3,5-4,9, ja olen hieman alle niiden, vaikka syön kaliumia. Onneksi vointi on hyvä tällä annoksella.


      • Anonyymi

        Jos jokin arvo on viitearvojen äärialarajalla ja on voinnissa ongelmia, niin tottakai kannattaa ja pitääkin kiinnittää huomio siihen, miksi kyseinen arvo on niin kovin matala. (tai jollakin vaikka korkea.)
        Ja toivottavaa tietenkin olisi, että löytyisi perussyy josta epänormaali arvo johtuu. Aina ei perussyytä kuitenkaan löydy. Tärkeintä jokatapauksessa on saada arvo kohdilleen ja elämää hankaloittavat oireet pois.


    • Hyperaldosteronismi

      Alentunut kaliumtaso voi liittyä lisämunuaisen kuorikerroksen liikakasvuun tai -kasvaimeen, jotka aiheuttavat aldosteroni-nimisen hormonin liiallisen määrän elimistössä. Yleensä tähän liittyy myös kohonnut natriumtaso ja elimistön alkalisoituminen (emäksistyminen). Oireina tässä primaarisessa hyperaldosteronimsissa ovat kohonnut verenpaine ja alentunut kaliumtaso. Suomeksi netistä löytyy suppemampi kuvaus oireista. Englanniksi enemmän: mm. uupumus, rytmihäiriöt, lisääntynyt virtsaaminen, lisääntynyt juominen, lihasheikkous, kihelmöinti (tingling) ja alentunut magnesiumtaso.

    • Anonyymi

      Minulla oli 2.3 kalium arvot. Ja sairaala kutsui. Olin hetken tiputuksessa ja sain kalium liuosta. Taitaa taas olla alhainen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe