Minulla on ctek xs 3600 multi laturi. Kuka tietää mitä valoja pitäisi palaa kun akku täynnä. Kuuluuko palaa akku täynnä valo joka on vihertävä ja akku lataa valo joka on oranssi? Lisäksi palaa auton kuva joka käsittääkseni kuuluu palaa kun lataan veneakkua.Veneeni sähköä kuluttaa vain kompressori jääkaappi, onko mahdollista että akku latautuu muutamassa tunnissa kun olen littanut lataukseen vai onko minulla jokin väärin kytkentä? Kuinkahan paljon moottorilaturi lataa 30 min ajossa volvon 19 hv moottorilla? Onkohan se 30ah laturi. Mitä nämä kompressorijääkaapit kuluttavat vuorokaudessa? Olisiko 10 Ah vuorokaudessa. Eli lataakohan jo moottoriajo tuon akun täyteen,en siis tarvitsisi koko maasähköä? Neuvokaapa aloittelijaa
Cteklaturi 3600
6
3468
Vastaukset
- 13
jos sulla olis vaikka 50w paneeli, niin olisit melko omavarainen. maasähkön tarve riippuu toki minkälaista reissua veneellä tekee. jotenkin muistelisin että oma kaappi veisi 2-3ah tunnissa. moottorilaturi riippuu laturista, mutta varmaan 30-50ah
- -Mika-
Tärkein tieto puuttuu: minkä kokoinen akku sulla on. Jos se on vaikkapa 100 Ah, niin sen täyteen saamiseen menee yli vuorokausi tuolla laturilla. Kun se kolmas valo (ylärivissä eka oikealta) syttyy, on akku täysi.
Auton kuva pitää palaa, kun ladataan veneen akkuja.
Moottorilaturilla et saa akkua täyteen kovinkaan järkevässä ajassa, jos ei laturin latausjännitettä ole nostettu. Vanhemmissa veneissä (70-90 lukuiset) on latausjännite vain 13,8 volttia ja sillä akun lataaminen täyteen kestää ikuisuuden... Eikä siinä ole juurikaan merkitystä sillä, että onko se moottorin laturi 30 vai 60 ampeerinen.
Jos moottorin laturin jännite on tasolla 14.2-14,4 volttia, vois sillä jo akkuja ladatakin, mutta 30 min ajossa ei saa paljoakaan ladattua, muuta kuin ihan tyhjää akkua. Ja kun akkua pitäisi käyttää vain välillä 100% - 50% sen kapasiteetista, niin aika lailla maasähkön varassa olet ilman aurinkopanelia.- Akut täyteen
Mutta kun akku on kerran täyteen ladattu niin ei kai sen uudelleen täyteen saamiseen tarvita kuin hetki moottoriajoa tai jos olet satamassa niin lyhyt lataus laturilla vai onko juku jotain muuta mieltä
- -Mika-
Olen muuta mieltä.
Moottoriajossa latauksen virran määrää jännite-ero. Ja kun akku on vaan puoleen saakka purettu, niin ajossa laturi ei lataa kuin vähän. Jos akku on ihan tyhjä, niin jännite-ero on suurempi ja siksi laturi lataa enemmän, mutta vain alussa ja sitten se hiipuu ampeeriin tai kahteen...
Tämä vielä korostuu, jos veneen laturi antaa vaan 13,6 - 13,8 volttia, joka on aika tavallista jopa 2000 -luvun alun veneissä.
Tuolla on aloittajan laturin käyttöohje: http://www.ctek.nu/Archive/ProductManualPdf/MXS 3600_FI.pdf
Siellä on mainittu myös latausajat eri akkukapasiteeteille.
Joten tyhjäksi saadun 100 Ah:n akun täyteen lataamiseen menee tuolla aloittajan laturilla maasähköissä 25 tuntia. Ja kokemuksesta voin sanoa, että koneajolla ei edes se vuorokausi riita akun täyteen lataamiseen, ihan koneen laturin ampeerimäärästä riippumatta. Ja 100 Ah on liian vähän akustoa veneeseen, jossa on jääkaappi.- Zetek
Minulla on tuo sama laturi ja 100 ah akku,päivittäin tulee ajoatunti. Aika äkkiä satamassa syttyy tuo akkutäynnä valo. Yleensä sähköä saan veneeseen joktoinenpäivä. Kommppressorikaappiminullakin. Oliso kulutus 50 ah vrk.
- Zetek
Minulla on tuo sama laturi ja 100 ah akku,päivittäin tulee ajoatunti. Aika äkkiä satamassa syttyy tuo akkutäynnä valo. Yleensä sähköä saan veneeseen joktoinenpäivä. Kommppressorikaappiminullakin. Oliso kulutus 50 ah vrk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757