Kompassikiikarit

Vaimo

Voisitteko ystävällisesti suositella max 400 euroa maksavia kiikareita veneeseen. Hankkisin sellaiset lahjaksi miehelle, mutta vaihtoehtoja on hämmentävä määrä. Kiitos!

14

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fujinon WPC-XL

      Fujinon WPC-XL, saa alle 200 euron. Ihan hyvä.

      • -Mika-

        Ääni tälle. vaikuttaa pätevältä laitteelta. Tällaisen haluaisin itselleni lahjaksi ;-)
        Venekiikarissahan yksi olennainen seikka on se, että suurennos ei saa olla liian suuri. Heiluvassa veneessä kun ei sillä silloin näe mitään kun kohdekin "heiluu" liikaa. Seiska on ihan ylärajalla mun makuun. Omanikin on sellainen, (siis 7x50) mutta 6x olisi mulle parempi, kun mulla on huono näkö ja tarviin kiikaria aiemmin kun muut.

        Erinomainen lahjaidea veneilijälle. Kompassi on vaan plussaa, kunhan ei haittaa kiikarin muuta käyttöä liikaa.


    • Tulentallaaja

      Oletko varma, että miehesi haluaa kompassikiikarin? Itse olen tavallisten kannalla. Ainakin minun kompassikiikarini ovat kömpelöt juuri kompassin takia. Lisäksi, mielestäni, kompassista kiikareissa ei ole juuri apua, ainakaan moottoriveneilyssä. Purjehtijoiden tarpeista en tiedä?

      • rompa ei lopu ikinä

        Kyllä nainen tietää mitä mies haluaa.
        Jos nainen on päättänyt että mies tarvitsee ja haluaa kompassikiikarit niin silloin hankinta on oikea vaikka miepolo olisi sokea.
        Vuosikymmeniä olen naisten kanssa elänyt ja aina ne ovat tienneet kaiken paremmin kuin minä ja varastoissa on käyttökelvotonta vaimon, anopin ja siskon sekä äidinkin hankkimaa rompaa hyllyt väärällään.
        Sovun nimessä en ole alkanut arvostelemaan hankintoja.


      • 17

        Kokemusta on kompassikiikareista sekä moottori- että purjeveneilyssä ja minusta se on näppärä ominaisuus. Mitään haittaa siitä kompassista ei ole, en käsitä, miten se tekisi ne kömpelömmiksi kuin kompassittomat? Mitään varsinaista välttämätöntä hyötyä kompassista ei kovin usein ole, mutta aina toisinaan on syystä tai toisesta hauska tsekata jonkin kohteen kompassisuuntaa. Teoriassahan se tarve on navigoinnissa, mutta käytännössä ei.
        Ai niin, omat kiikarini ovat merkkiä Bresser. Ostin joskus vuosia sitten Kipparin tilaajatarjouksena, olivat alle 200 euroa, joten mahtunevat aloittajan budjettiin, tuskin se tarjous monta sataa euroa alle "listahinnan" oli.

        Moottoriveneessä voisi muuten olla kova sana Canonin kuvanvakaimella varustettu kiikari. Vaan kallis on.


      • Vaimo

        Hankinta tehty, lämpimät kiitokset vinkistä sinulle ja mielipiteistä muille.

        Hyvää kesää kaikille!


      • Vaimo kirjoitti:

        Hankinta tehty, lämpimät kiitokset vinkistä sinulle ja mielipiteistä muille.

        Hyvää kesää kaikille!

        Kiitos


      • kiikarri
        jrsj kirjoitti:

        Kiitos

        Onkohan kiikarissa ns. eksymää ? Normaalissa veneen kompassissa pitää laskea eksymä ? Entäs kiikari ?


      • dtjyfjky533
        kiikarri kirjoitti:

        Onkohan kiikarissa ns. eksymää ? Normaalissa veneen kompassissa pitää laskea eksymä ? Entäs kiikari ?

        Niin sanotussa käsisuuntimakompassissa ei käytetä eksymää.


      • Arska B

    • Bin Okulaari
    • kapu14

      Pieniä juttuja vielä lisää. Joku kirjoittelia kyseli ,että voiko kiikari olla ainut navigointi kiikari. Navigoinnissa eteen tulee sellaisia termejä kuin KS = komapassisuunta , TS = tosisuunta, ks = kompassisuuntima ja ts = tosisuuntima. Veneen kiinteä kompassi , johon on laadittu eksymätaulukko, palvelee myös kiikarin kompassia. No miksi sitten ei toisinpäin? Syy on se ,että kun kompassille laaditaan tuo eksymätaulu , niin kompassi on kiinteästi jossain kohti aluksessa , missä ei ole mageettisia häiriöitä ( esim. magneetilla varustettu taskulamppu voi aiheuttaa vääriä suuntia). Kiikari voi kulkeutua aluksessa minne vain ja sillä otetaan suuntimia majakoihin , kummeleihin yms. Aina kun kiikarin kompassi antaa jonkun asteluvun , niin se on laskettava tosisuuntimaksi. Silloin tarvitset katsoa kartalta erannon ja pääkompassin eksymätaulukosta vastaavan asteluvun eksymän. Vasta tuon toimenpiteen jälkeen voit kartalle piirtää oikean suuntaisia suuntimaviivoja (tosisuuntiman). Totta se on ,että tämän päivän elekroniikka antaa tietoa ja suuntaa, mutta entä sitten kun laite sanoo poks, niin pallo on hukassa. Tuo ilmiö voi helpommin tulla merellä, mutta myös sisämaan järvillä. Pieni muistisääntö lopuksi: Tosisuuntia laskiessa on etumerkit tosia. :)

      • eksymä

        Eihän nykyajan muoviveneissä juuri eksymää ole. Pitää vain huolen, ettei kompassin katsottaessa ole metallia lähellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe