Muistaako kukaan sellaista elokuvaa, kuin luoti sydämmessä?? Kyse kotimaisesta elokuvasta jossain 1970 luvun alussa, tapahtumat sijoittuivat pieneen maalaiskylään. Jollen itse väärin muista tapahtumapaikka missä pikkupoika sai luodin sydämmeensä, oli maalaistalon pihapiiri jossa laukesi vahingossa pienoiskivääri. Minkä luoti meni lahon tallin läpi, minkä takana pikkupoika oli tulossa. Mutta kuka ohjasi tämän elokuvan????
MUISTAAKO???
15
4998
Vastaukset
- Tapsa
... on Matti Kassilan ohjaus vuodelta 1964. Raina taitaa perustua vieläpä tositapahtumiin.
- Olli
Lämmin kiitos ja hyvää kesää.
- peräkamaripoika
Ensiksi vanha oikeinkirjoitusohje: Sydämeen ei mahdu kahta ämmää. Muistan hyvin ko. elokuvan.Taidettiin esittää televisiossa aika tuoreeltaan. Myöhemmin poikaa haastateltiin jossakin lehdessä aikamiehenä. Tapaus ei ollut vahingonlaukaus, kuten elokuvassa, vaan naapurin pojan päähänpisto. Luoti osui vatsaan ja kulkeutui sydämeen aiheuttaen kouristuksia. Poika leikattiin Tukholman Karoliinisessa Sairaalassa ja toipui ilm. täysin.
- Yeeman
Elokuvassa näytteli pääosaa Jari Hyttinen, luokkatoverini Oikokadun kansakoulusta. Hyttisen klaanista tuli muitakin näyttelijöitä.
60-luvulla muistan myös lukeneeni jostain tv-lehdestä tarinan nuoresta isännästä, jonka todelliseen lapsuudentraumaan tämä elokuva perustuu. Elokuvassa päähenkilöiden nimet oli muutettu - olisiko ollut niin, että Antista oli tehty Matti jne...
- Koulutoveri
Muistan todellakin tämän elokuvan, koska se tapahtui minun kotiseudullani ja koulukavereilleni. Se on kuulema näytetty jollakin digikanavalla, jota en pystynyt silloin vielä seuraamaan ja nyt olen toivonut sitä uusintana "usealla kanavalla," mutta ilmeisesti sen toteutuminen ei ole enää mahdollista. Haluaisin todella nähdä tämän elokuvan vielä joskus. Näin sen silloin, kun asia oli ajankohtainen ja tuoreessa muistissa. Ymmärtääkseni kyse on samasta tapauksesta, jossa poika hoidettiin Ruotsin Karoliinisessa sairaalassa ja toipui tapaturmasta.Tämä tapahtui varmaankin joskus 60- luvun vaihteessa.
- Jussi P
Joku kohtaus kuvattiin tässä pelloillani Röyläntien (Espoo) varrella. Olin papan sylissä hevosen kyydissä. Olen itsekin lähettänyt tässä vuosien kuluessa Yleen toivomuksen leffan lähettämisestä mutta en ole saanut vastausta.
- Nimetön
Hei!! Tulevana tiistaina eli 26pv
tämä Matti Kassilan elokuva esitetään Teemalla
Kannattaa katsoa!!
-Hyvää kevättä-
- Moo
Helsingin Sanomat kirjoittaa asiasta tiistaina 30.10.2007 sivulla C5 otsikolla "Helsingin Sanomat 50 vuotta sitten, keskiviikkona 30. lokakuuta 1957". Kuvan 10-vuotias poika oli viettänyt puolitoista kuukautta sairaalassa Tukholmassa saatuaan luodin sydämeensä ampuma-aseonnettomuudessa.
Matti Kassila ohjasi tapahtuneesta elokuvan "Luoti sydämessä", jota ei mainita jostain syystä Elonetissä, http://www.elonet.fi/ . Elokuva esitettiin Yle 1 -kanavalla vuonna 1964 tai 1965.- TKR
Elonet koostuu elokuva-arkiston ja elokuvatarkastamon omien, sisäisten tietokantojen materiaaleista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Elonetiin päivittyy elokuvatarkastamon kautta heillä tarkastetut tai heille ilmoitetut kuvaohjelmat, ja elokuva-arkiston kautta lähinnä teatterilevityksen Suomessa saaneet elokuvat sekä lyhytelokuvien osalta muutamien tärkeimpien kotimaisten festivaalien ohjelmistot (Kettupäivät, Tampere, luettelointi ei ole vielä kuitenkaan kattavaa).
Lisäksi Elonetissa on satunnaisesti esimerkiksi televisiotuotantojen ja muiden kuin em. festivaaleilla esitettyjen lyhytelokuvien tietoja, mutta resurssikysymysten vuoksi niitä ei luetteloida läheskään kattavasti, vaan ennemminkin poikkeustapauksissa. Tällaisia poikkeustapauksia ovat esim. tilanteet, joissa elokuva-arkistoon on talletettu jotakin kyseisiin tuotantoihin liittyen. Tällöin luettelointi tapahtuu jotta materiaali voidaan tunnistaa ja paikallistaa varastossa, ja samalla tieto ko. tuotannon olemassaolosta menee Elonetiin.
Eli ikävä kyllä Elonetista ei lähtökohtaisesti löydy televisiotuotantojen tietoja, vaikka niitäkin toki on. Laajemmat tiedot televisioelokuvista olisivat toki hyvä lisä. - Anonyymi
Näyttää kyllä löytyvän Elonetista; https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_1426457
- klexane
en muista!
- Muisti tallella?
Kyllä muistaa. Itse olin tuolloin 12 v ja elokuva teki näköjään pysyvän vaikutuksen. Ohjaaja oli muistaakseni Matti Kassila.
- ersavola
Ohjaaja kertoi tämän perustuneen tositapahtumiin, jotka tapahtuivat Siilinjärven Nerkoon kylällä.
Pieni virhe, sillä Nerkoo sijaitsee Lapinlahden kunnassa,muutaman kilometrin päässä taajamasta.
Elokuvassa mainittiin 10 km, ja myös kanava, mikä tosiaan on myös Nerkoolla. - mitä kuluu
nykyisin tälle silloiselle pojalle?
Miten lienee selviytynyt myöhemmässä elämässään?
- mummi1
MUISTAN HYVIN,ELOKUVA TULEE 14.1.JA 17.1.2014 TEEMA KANAVALLA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk274845Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133028Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141249Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.481099Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231044PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht137886Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport41853- 112809
- 37794
- 142713