Milloin aika vaihtaa ketjut/hammasrattaat?!

jonessi

Saattaa kuulostaa vähän hölmöltä kysymykseltä, mutta missä vaiheessa rupeatte vaihtopuuhiin? Alkaako ketjuista kuulumaan "kahnuttavaa" ääntä vai mitä?! Tarkoitan nyt moottoripyöriä, en mopoja. Mopoissa se oli selvää,kun hampaat kuluivat ohuiksi piikeiksi,mutta moottoripyörissä ne ei tiettävästi samallalailla kulu... ei mulla ainakaan ole sitä tehnyt 750 kawasakissa, ajettu nyt 31tkm.

41

8289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieltä kuuluu..

      Ratiritiralla,tuli talvihalla!

    • >TurbotOn<

      Kyllä ne hampaat kuluu pyörissäkin piikeiksi ja vinoon eteenkin eturatas. Ketjujen loppuminen on havaittavissa kyllä suurentuneesta äänestä mutta myös silmämääräisesti eli kun ketjut ovat "kiinnileikkaantuneet" ne jäävät ilman vetoa ollessaan ikäänkuin z-mallisiksi siis mutkittelevat lenkistä toiseen toinen lenkki vasemmalle vääntyneenä ja toinen taas oikealle vääntyneenä. Vaikea kuvata tilannetta näin netissä mutta lenkit ovat toisiinsa nähden kaikki vinossa. Lisäksi ne eivät tahdo kääntyä juurikaan jos niitä käsipelillä yrittää väännellä. Kyllä yli 30000 km alkaa olemaan jokseenkin paljon ajettuja ketjuja. Ovat varmaan jo tehtävänsä tehneet. Jotkut ajavat ketjuilla 15000 toisen 35000. Riippuu ihan käyttäjästä ja miten niitä ketjuja on rasvailtu.

      • jonessi

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta! Olenkin huomannut, että sopivan hitaassa vauhdissa kuuluu jonkinlaista "ronklutusta" ketjussa on muutama lenkki "vinossa", rasvanpuutteesta se ei ainakaan johdu. Täytynee siis ruveta kyselemään ketju-rataspakettia..


      • vanhassa vara paremp
        jonessi kirjoitti:

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta! Olenkin huomannut, että sopivan hitaassa vauhdissa kuuluu jonkinlaista "ronklutusta" ketjussa on muutama lenkki "vinossa", rasvanpuutteesta se ei ainakaan johdu. Täytynee siis ruveta kyselemään ketju-rataspakettia..

        Jos ne ketjut istuu vielä hyvin rattaalle, niin ketjuja voi "elvyttää" notkeassa kuumassa öljyssä.


      • D*I*D
        vanhassa vara paremp kirjoitti:

        Jos ne ketjut istuu vielä hyvin rattaalle, niin ketjuja voi "elvyttää" notkeassa kuumassa öljyssä.

        Nykyisiin o-tai x-rengasketjuihin on turha yrittää saada öljyä tai mitään rasvaa sinne ketjujen väliin/sisälle,edes kuumassa öljyssä uiytamalla. Tämän kertoi ja todisti suuren ketjunvalmistajan tekninen edustaja messuilla. Kun ketjut ovat tulleet tiensä päähän ja niiden sisällä oleva öljy on menettänyt voiteluominaisuutensa ei sinne uutta öljyä tai rasvaa saa menemään. Ennen homma toimi kun ei ollut mitään o-rengasketjuja olemassakaan. Kuuma öljy tunkeutuu kyllä ketjujen rullien sisälle ja voitelee rullaa mutta kiinnileikanneen ja kiemuraiseksi muuttunut ketju on ja pysyy sellaisena.


      • yuiopölkjh
        D*I*D kirjoitti:

        Nykyisiin o-tai x-rengasketjuihin on turha yrittää saada öljyä tai mitään rasvaa sinne ketjujen väliin/sisälle,edes kuumassa öljyssä uiytamalla. Tämän kertoi ja todisti suuren ketjunvalmistajan tekninen edustaja messuilla. Kun ketjut ovat tulleet tiensä päähän ja niiden sisällä oleva öljy on menettänyt voiteluominaisuutensa ei sinne uutta öljyä tai rasvaa saa menemään. Ennen homma toimi kun ei ollut mitään o-rengasketjuja olemassakaan. Kuuma öljy tunkeutuu kyllä ketjujen rullien sisälle ja voitelee rullaa mutta kiinnileikanneen ja kiemuraiseksi muuttunut ketju on ja pysyy sellaisena.

        O tai X renkaat tuskin ovat enään tiiviit, kun ne ovat pyörineet 15 000 km ja ylikin, äärimmäisen kuluttavissa olosuhteissa, pölyssä ja hiekassa, niveliinkin tulee välystä. Ei niiden sisällä voi olla enään silloin alkuperäisiä öljyjä, joten ei kannata puhua niiden voiteluominaisuuksista.


      • D*I*D
        yuiopölkjh kirjoitti:

        O tai X renkaat tuskin ovat enään tiiviit, kun ne ovat pyörineet 15 000 km ja ylikin, äärimmäisen kuluttavissa olosuhteissa, pölyssä ja hiekassa, niveliinkin tulee välystä. Ei niiden sisällä voi olla enään silloin alkuperäisiä öljyjä, joten ei kannata puhua niiden voiteluominaisuuksista.

        Jokainen joka on vaihtanut itse ketjunsa ja päässyt ihan läheltä tarkastelemaan jopa kymmeniäkin tuhansia pyörineitä ketjuja on varmaan tullut huomanneeksi miten tiukassa puristuksessa ne o-renkaat vielä ovat paikassaan ketjulenkkien välissä. Olisi mielenkiintoista nähdä miten niin tiukan sovitteen ja puristuksissa olevan kumirenkaan läpi pääsisi öljyä sisään yai edes ulos oli se sitten kuumaa tai kylmää. Jotenkin myös tuntuu että ketjujen valmistajan edustajalla saattaisi olla ihan ammattinsakin puolesta enemmän tietoa kuin jollain nettikeskustelijalla joka suosittelee käytäntöä joka on toiminut ehkä vielä 80-luvun alkupuolella. Ihan vapaasti voi kuka tahansa liotella ketjujaan missä tahansa litkussa muttaD ketjujen o-renkaiden läpi ei kyllä mitään mene! Sorry.


    • kallis vaihtaa

      Minulla siinä vaiheessa kun kiristyksen säätövara loppuu. Ei muita oireita.

      En päästä ketjujen rattaisiin osuvaa osaa kiiltäväksi, vaan voitelen vaikka päivittäin jos sade huuhtelee öljyn pois. Ilman sadetta menee 400-500 kilometriä.

      • >TurboOn<

        Juuri näin. Kun ketjurulla alkaa näkymään kiiltävänä on aika rasvata ketjut. Sateessa ajamalla ketjuista lähtee kaikki rasva rullista jo muutaman kilometrin jälkeen. Pisimpään pysyy peräöljy 80w-90. Pikkasen kyseinen öljy heti lisäyksen jälkeen ruiskii muutamat tipat vanteelle mutta muuten parasta öljyä ketjuille ja kyseistä öljyähän pyörien valmistajatkin suosittelevat omistajan oppaissaan. Ketjusprayt ja erityisesti ketjuvaha kerää vain paskaa itseensä ja sitä kautta hierovat ja pyörittävät skeidaa rattaissa ja ketjuissa itsessäänkin. Peräöljyä ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin niin imeytyvät hyvin ketjunrullien sisälle ja voitelevat ketjua pitkään ja ketjut pyörii pienellä kitkalla.


      • Vaivatta vahalla
        >TurboOn< kirjoitti:

        Juuri näin. Kun ketjurulla alkaa näkymään kiiltävänä on aika rasvata ketjut. Sateessa ajamalla ketjuista lähtee kaikki rasva rullista jo muutaman kilometrin jälkeen. Pisimpään pysyy peräöljy 80w-90. Pikkasen kyseinen öljy heti lisäyksen jälkeen ruiskii muutamat tipat vanteelle mutta muuten parasta öljyä ketjuille ja kyseistä öljyähän pyörien valmistajatkin suosittelevat omistajan oppaissaan. Ketjusprayt ja erityisesti ketjuvaha kerää vain paskaa itseensä ja sitä kautta hierovat ja pyörittävät skeidaa rattaissa ja ketjuissa itsessäänkin. Peräöljyä ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin niin imeytyvät hyvin ketjunrullien sisälle ja voitelevat ketjua pitkään ja ketjut pyörii pienellä kitkalla.

        Ketjuvahaa on tullut käytettyä 54 000km ja vielä on alkuperäiset ketjut ja rattaat alla, säätövaraakin vielä jäljellä, ei rallata eikä rutise, enkä ole niitä koskaan pessyt, eli se siitä vahan huonoudesta.


      • Rullaavat ketjut
        Vaivatta vahalla kirjoitti:

        Ketjuvahaa on tullut käytettyä 54 000km ja vielä on alkuperäiset ketjut ja rattaat alla, säätövaraakin vielä jäljellä, ei rallata eikä rutise, enkä ole niitä koskaan pessyt, eli se siitä vahan huonoudesta.

        Mulla on tuttu joka vanhana kilpakuljettaja on pyörittänyt moottoripyörien merkkikorjaamoa 30 vuotta ja poliisien moottoripyöriä runsaasti on siellä kausihiollossa. Aikanaan kun ketjuvaha tuli markkinoille sitä edistyksellisenä kokeiltiin mutta radikaali käyttöajan lyheneminen aiheutti sen ettei ketjuvahaa saa enää käyttää missään poliisien pyörässä. Aikanaan itsekin vahalla ajelin mutta nykyään en halua enää likaa ja epäpuhtauksia liimaavaa tavaraa ketjuihin vaan peräöljyä kerran pari kuukaudessa laittaa niin ketjut pysyvät puhtaina,pyörivät kevyemmin eivätkä pienestä vesisateestakaan pahasti ota nokkiinsa. Peräöljyä suosittelevat myös pyörien valmistajat ohjeissaan kuten täällä joku aikaisemminkin jo kertoi.


    • geeäsäffä

      Siinä vaiheessa kun ketjut alkavat vaatia kiristämistä. Kunnossa olevaa ketjua ei tarvitse renkaanvaihtovälillä kiristää. Hyvä nyrkkisääntö on myös, jos ketju nousee yli puoli hampaanmittaa takarattaalta irti, kun ketjua vedetään rattaalta ulospäin. Samaa mieltä olen Rullaavat ketjut-nimimerkin kanssa ketjuvahasta, vaikka se joidenkin mielestä hyvää onkin. Itse olen käyttänyt Wurthin synteettistä vaseliinia, joka tankillisella kunnon rasvaus. Koskaan en ole ketjuja pessyt muulla tavoin kuin reilusti öljyämällä ja kovaa ajoa päälle. Heille joille takavanteen likaantuminen on ongelmista suurin, varmasti riittää haasteita tässä ketjun voiteluasiassa. Jotakuinkin 30tkm on aika hyvä vaihtoväli ketjurataspaketille.

    • tuplax85

      kyllähän ne ketjut tykkäävät kulua aika nopeasti jos ajotyyli on "raskas ranteinen", ainakin xx hondassa 15 000 km oli tarpeeksi. Uutta settiä vaan tilaukseen, itse ajattelin tilata täältä www.dh-motors.net, saa nähdä onko nuo DC ketjut yhtä laadukkaita kuin DID, REGINA ja mitä muita tunnetumpia merkkejä on olemassa.

      • geeäsäffä

        Ajotyyli tuskin juurikaan vaikuttaa ketjun kulumiseen. Lika ja rasvan puute sitäkin enemmän. Kunnollisella voitelulla paketti kestää ainakin sen 30tkm.
        DC-ketjuista en ole kuullut aiemmin, ettei vaan kiinalaista. Motonet myy myös asiallista DID/JT-pakettia.


      • Vaivatta vahalla
        geeäsäffä kirjoitti:

        Ajotyyli tuskin juurikaan vaikuttaa ketjun kulumiseen. Lika ja rasvan puute sitäkin enemmän. Kunnollisella voitelulla paketti kestää ainakin sen 30tkm.
        DC-ketjuista en ole kuullut aiemmin, ettei vaan kiinalaista. Motonet myy myös asiallista DID/JT-pakettia.

        Jep, vahatuilla ajettu nyt se 54 000km, eli silläkin pärjää, aina lisään kun alkaa kiiltämään, eikä ne ketjut ole kummemmin likaisetkaan.


      • Kakkaa puhelet poju!
        Vaivatta vahalla kirjoitti:

        Jep, vahatuilla ajettu nyt se 54 000km, eli silläkin pärjää, aina lisään kun alkaa kiiltämään, eikä ne ketjut ole kummemmin likaisetkaan.

        Kerrotko vielä millaisella pyörällä ajat? Ilmeisen pienitehoinen täytyy olla jos kyseisen määrän kilometrejä on yksillä ketjuilla takana. Tai sitten vaan ajat ymmärtämättä että ketjut ovat totaalisen loppu olleet jo tuhansia kilometrejä!


      • tuplax85
        geeäsäffä kirjoitti:

        Ajotyyli tuskin juurikaan vaikuttaa ketjun kulumiseen. Lika ja rasvan puute sitäkin enemmän. Kunnollisella voitelulla paketti kestää ainakin sen 30tkm.
        DC-ketjuista en ole kuullut aiemmin, ettei vaan kiinalaista. Motonet myy myös asiallista DID/JT-pakettia.

        ovat kuulemma kilpa käytöstä tunnettuja tuotteita nuo DC ketjut ja rattaat.
        kiinassa ne kai tehdään kaikki nykyään, toiset vain halvemmalla. Mutta hyvinhän nuo hondassa pyörii, kesän jälkeen nähdään onko sutta vai sekundaa


      • Vaivatta vahalla
        Kakkaa puhelet poju! kirjoitti:

        Kerrotko vielä millaisella pyörällä ajat? Ilmeisen pienitehoinen täytyy olla jos kyseisen määrän kilometrejä on yksillä ketjuilla takana. Tai sitten vaan ajat ymmärtämättä että ketjut ovat totaalisen loppu olleet jo tuhansia kilometrejä!

        1400cc


      • Puhelet kakkendaalia
        Vaivatta vahalla kirjoitti:

        1400cc

        Eli kakkaa puhelit siis.


      • Vaivatta vahalla
        Puhelet kakkendaalia kirjoitti:

        Eli kakkaa puhelit siis.

        Joo, tuli vahingossa liikaa kokoa, eli 1402cm3, onko nyt parempi? ja miten ketjut ja rattaat voivat olla tietämättäni loppu tuhansia kilometrejä sitten, kun ne ovat vieläkin ajokuntoiset, uutta vastaavat ei tietenkään, ei rutise eikä rallata ja säätövaraakin jäljellä ... kaksi kertaa olen niitä kiristänyt itse, sitä en tiedä onko huollossa kiristetty, kun en kysele, vaan ajelen.
        Tämä on minun kokemukseni ketjuvahan käytöstä, kukin voidelkoon tavallaan, siksi tämän alunperin kirjoitin, kun usein saa lukea, että ketjuvaha "tuhoaa" ketjut ja rattaat alta aikayksikön, kokemukseni on ihan toisenlainen.


      • Puhelet kakkendaalia!
        Vaivatta vahalla kirjoitti:

        Joo, tuli vahingossa liikaa kokoa, eli 1402cm3, onko nyt parempi? ja miten ketjut ja rattaat voivat olla tietämättäni loppu tuhansia kilometrejä sitten, kun ne ovat vieläkin ajokuntoiset, uutta vastaavat ei tietenkään, ei rutise eikä rallata ja säätövaraakin jäljellä ... kaksi kertaa olen niitä kiristänyt itse, sitä en tiedä onko huollossa kiristetty, kun en kysele, vaan ajelen.
        Tämä on minun kokemukseni ketjuvahan käytöstä, kukin voidelkoon tavallaan, siksi tämän alunperin kirjoitin, kun usein saa lukea, että ketjuvaha "tuhoaa" ketjut ja rattaat alta aikayksikön, kokemukseni on ihan toisenlainen.

        Niin internetissä on sekin hyvä puoli että voi kertoa ja väittää ihan mitä vaan. Kenellekään ei tarvitse mitään todistaa! Arvaapa mitä mieltä olen edelleen väitteestäsi? ....


    • jonessi

      Aika iso hintahaitari, ainakin täällä Oulun seudulla ketju-rataspaketille, kolmesta eri paikasta kysely toi hintahaitariksi 225-300€ asennettuna. Noissakin ketjurasvoissa on varmasti eroja. Ostin nyt motonetin tavaraa... on melkeen kuin vettä suhuuttais painepullosta. Mutta tuota mainitsemaanne peräöljyä pitää kyllä kokeilla,kiitos vaan vinkistä!

      • pehkonen77

        ketjurataspaketti on vaan niin helppo laittaa itse, ettei kannata juurikaan asennuksesta maksaa. Itse ainakin ostan vastaisuudessa kaiken DH-MOTORSISTA, tuolta rr cebarin ketjurataspaketti 189€, muualta ei irtoa alle 200€ oulunseudulla toimittaa ovelle asti, joten ei tarvi lähteä stormin marmori tiskille tinkaamaan.


    • >TurbotOn<

      Helppohan se koko paketti ona vaihtaa. Vaikeinta on vaan se ketjujen niittaaminen kiinni. Kukaan hengestään välittävä ei toivottavasti aja isolla pyörällä ketjulukollisilla ketjuilla! Eihän??!!

    • geeäsäffä

      Niitattava ketjulukko tosiaan vaatii hieman ahertamista, eikä homma tahdo onnistua ilman kunnon työkaluja. Kaveri ja leka auttavat huomattavasti niittauksessa. Joskus myös eturattaan mutterin irroitus vaatii kunnon voimatyökaluja. Pulttipyssyn hankkimisen jälkeen ei ongelmia tässäkään ole enään ollut.

    • KTM400

      Itte oon käyttänyt aina pikalukkoo, eikä ongelmia ole ollut.. Just hankin enduroon ketjut varalle kun halvalla sai.. ketjuista -10% www.biketema.fi

      • taialkaapaukkuu

        turpakiinni kotari urpo


      • NytTuliPataan
        taialkaapaukkuu kirjoitti:

        turpakiinni kotari urpo

        Tää on hyvä.
        Kurkon Kotarijengi ostaa ketjunsa Biltemasta.


    • Jutustelija1

      Itse vaihdoin tuohon ZX-9R Kawasakiin DID X-RING ketjut rattaineen kun vanhoista oli loppunut kiristysvara kesken. Silloin se viimeistään pitää tehdä vaikka muuten olisikin vielä ok kunnossa.

      • Jutustelija1

      • Siismihintää

        Jutustelijan jatkuva spämmäys perustuu? Eikö ylläpito vois tehdä asialle mitään?


      • Jutustelija1
        Siismihintää kirjoitti:

        Jutustelijan jatkuva spämmäys perustuu? Eikö ylläpito vois tehdä asialle mitään?

        Asiaa tuntevan henkilön asialliset kommentit eivät varsinaisesti kuulu ylläpidon ongelmiin.


      • Mitäasiallista

        siinä on että joka v***n ketjuun sä tulet postaamaan tuon saman viestin jopa useita kertoja??!! Siis joka ketjuun samaa vanhojen vehkeittes tyrkyttämistä??!! Mitä sä hyödyt tuosta huomiosta tai kukaan muukaan?!


      • klikkigeneraattori
        Mitäasiallista kirjoitti:

        siinä on että joka v***n ketjuun sä tulet postaamaan tuon saman viestin jopa useita kertoja??!! Siis joka ketjuun samaa vanhojen vehkeittes tyrkyttämistä??!! Mitä sä hyödyt tuosta huomiosta tai kukaan muukaan?!

        Noo, hold on, klikkauksista tiemmä maksetaan...kassa kilisee


      • Jutustelija1
        Mitäasiallista kirjoitti:

        siinä on että joka v***n ketjuun sä tulet postaamaan tuon saman viestin jopa useita kertoja??!! Siis joka ketjuun samaa vanhojen vehkeittes tyrkyttämistä??!! Mitä sä hyödyt tuosta huomiosta tai kukaan muukaan?!

        Postaan ihan asiasta kommentteja myös, vermeet on lähinnä niistä kiinnostuneille jotka eivät ole niitä vielä nähneet ja referenssiksi.


      • Mikshän

        kenelläkään muulla ei ole tarvetta työntää jatkuvasti vanhoja vermeitään eetteriin? Moniko täällä kiinnostuneena kyselee vanhoista vermeistäsi? Aika yksipuolista näyttää olevan.


      • Jutustelija1
        Mikshän kirjoitti:

        kenelläkään muulla ei ole tarvetta työntää jatkuvasti vanhoja vermeitään eetteriin? Moniko täällä kiinnostuneena kyselee vanhoista vermeistäsi? Aika yksipuolista näyttää olevan.

        Joskus herää kysymys onko joillakin ikinä ollut mitään vermeitä?

        Ja monet ovat kertoneet omistaan.

        Loputkin saisivat kertoa.


      • Orengas
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Joskus herää kysymys onko joillakin ikinä ollut mitään vermeitä?

        Ja monet ovat kertoneet omistaan.

        Loputkin saisivat kertoa.

        On ollut vermeitä...tähän itse asiaan puuttuakseni, kerran tuli todettua se oikea-aikainen ketjunvaihtokin.
        Oulussa tipautti tuutti ketjut kadulle aivan yllättäin. Siihen aikaan ei ketjupakettia tilattu netistä viikon toimitusajalla, eikä kännykällä kilautettu kaveria Hiasella kuskaamaan kulkupeliä huoltoon. Sattumoisin oli moottoripyöräliike alta 100 metrin päässä kadun toisella puolella, ja ketjurataspaketti aikakauden yleisimpään kulkuneuvoon löytyi suoraan hyllystä. Tarvittavat työkalut 7kytluvun pärinäpojalla luonnollisesti oli muassa omasta takaa.
        Enpä muista kyseisen mp-liikkeen nimeä enää, mutta hyvin toimi palvelu tosi tarpeessa.


    • Anonyymi

      Endurolla en oo päässy yli 12,t kilsan pätkää per/ketjut ja rattaat sama oliko did tai rk z ketju. Endurossa tuo ketju on tiukoilla hoiti sitä vaikka kuinka hyvin. Ketjusta ekaks huomaa jumiutuneet lenkit ja rattaista teräväksi kuluneet piikit. Itse ajan n, 8t vuodessa ja ketjut vaihtuu puolentoista vuoden välein. Parhaat ketjut tekee mielestäni did.

      • Itselleni DID X-rengas ketjut on tie ja elämä, muita en osta. Ja ovat muuten hyvin voideltuna melkoisen pitkäikäiset.


    • Anonyymi

      Ajoin uudella 250 cc Viragolla 24000 km ensiasennus ketju-ratas paketilla. Takaratas kelpasi sirkkelin teräksi, ja on seinällä muistuttamassa. Siirryin kardaaniin. Tosin on ollut myös 3 ketjupyörää ko. laitteen jälkeen. tv Papparainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      80
      3659
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2434
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      85
      2060
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1597
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1441
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1429
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1384
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1347
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1095
    Aihe