Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pelham- kuolain?

EX- ravurit <3

Eli mulla on semmonen ex- ravuri joka tomii nykyään ratsun tehtävissä ja onkin siinä aika hyvä. Ainut ongelma on maastoilu ja siihen liittyvät ryöstöt ja muu liika vauhti ja ojiin peruttelut yms.

Nyt maastossa mennään tosi kovilla kuolaimilla, kun ei sillä muuten mitään pysty maastossa tehdä eli pelhameilla mennään. Entinen ratsastuksen opettaja sanoi, että kannattaa ottaa tuo pelhami käyttöön jos ei muita vaihtoehtoja ole ja eipä niitä ollut.

Nyt siis menen maastossa aina noilla pelhameilla kaksilla ohjilla ja onkin niillä pysynyt jo aika hyvin hanskassa. Nyt olis tarkoitus lähteä kokeilemaan jotain ei niin kovaa kuolainta, kun en haluaisi kuitenkaan pelhameilla maastossa lopunelämää mennä.

Mulla on omia kuolaimia noi pelhamit ja sitten: kolmipalanivelet, sit tavalliset nivelet kumituteilla, niveloliivit, joita käytän kentällä ja sitten vielä olympiat.

Nyt kyselisinkii et mitä noista kuolaimista suosittelisitte näin alkuun maastoon, ongelma on myös se, että tahtoo tuo pää nousta pilviin ku jarruttelee maastoillessa.

En halua sellaisia vastauksia, että ehkä kannattaisi harjoitella pidätteitä kentällä yms. Koska olen tehnyt näitä harjoituksia aina ja teen edelleenkin, eikä ne ole tulosta tuottanut!

Mutta vastauksia ja omia kokemuksia! :)

3

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EX- ravurit <3

      Ja sitten vielä voisitte kertoa noitten eri kuolainten vaikutuksia mitä tossa luvettelin :)

    • _katherine_

      Hyvä että yritätte siirtyä pehmeämpiin kuolaimiin! :)
      Se on aina tärkeää, koska jos aina vaan siirtyy kovempiin kuolaimiin, ei kohta mikään kuolain riitä.


      Olympiat jätä kokonaan pois laskuista. Olympia on erittäin vahva kuolain ja lisäksi hidas hevosen kannalta. Olympiassa on vipuvarsi kuten pelhamissakin, mutta koska kuolainrengas pyörii suuosassa, se on todella hidas. (eli jos myötäät, kestää paljon kauemmin ennen kuin hevonen huomaa myötäyksen verrattuna vaikka siihen pelhamiin).


      Kolmipala ja nivel on hyvin samanlaisia vaikutukseltaan. Riippuu oikeastaan hevosen suun mallista, kumpi sopii paremmin. TOisilla hevosilla nivel painaa kitalakeen, jolloin se on tietysti huonompi vaihtoehto, toisille taas nivel on parempi kuin kolmipala.

      Niveloliivi on hieman tavallista niveltä terävämpi, koska kuolainrengas ei pyöri.
      Itse kokeilisin ekana tätä niveltä oliivirenkailla. Mikäli hevoselle ei nivel sovi, niin sitten kolmipala.

      Päännosteluun avuksi martingaali.

    • EX- ravurit <3

      Kiitos vastauksesta! :) taidan lähteä kokeilemaan noita niveloliiveita :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2374
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      55
      2085
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      95
      1923
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1672
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1592
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1430
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe