Olen tässä laskenut netissä laskurilla, paljonko joutuisin kuussa maksamaan, jos hakisin ja pääsisin velkajärjestelyyn. Voiko pitää paikkansa, että kk-lyhennys olisi *****tisti enemmän kuin mitä menee ulosottoon?! Ja mitähän sisältää tuo laskurissa oleva kohta "muut henkilökohtaiset menot"?
Ilmeisesti se ainakin vaikuttaa, että uo ei laske lasten elatusmaksuja tuloiksi, kun taas vj ottaa ne huomioon?
VELKAJÄRJESTELYN KK-LYHENNYS
10
8493
Vastaukset
- velatlyhenee
Ehkä nyt tässä tilanteessa olisi viisainta käyttää KKK-lyhennystä, eli poistaa velkoja maailmankaikkeudesta?
- Minimillä elettävä.
Kyllä velkajärjestelyssä enemmän menee kuin ulosotossa. Ja niin pitääkin mennä.
Ideahan on se, että elät minimitoimeentulolla sen 3 - 5 vuotta, ja sitten olet velaton.
Eli melkoisen rankka kuuri. - trolololollololloooo
Näin on, ja juuri tästä syystä en hakenut velkajärjestelyä vaan jatkan uo:n asiakkaana vaikka velkaneuvojan mukaan mahdollisuudet vj:n olisivat olleet varsin hyvät.
700€/kk n.3,5 vuotta vs. 1000€/kk n.2v vuotta. Omalla kohdallani tuolla 300€ erotuksella kompensoin luottotiedottomuuttani ja käytännösssä rahoitetaan kaikki kodin suuremmat välttämättömät hankinnat esimerkiksi hiljattain pesukone, auton jakopääremontti.
Kaikkihan on todellisuudessa tapauskohtaisia juttuja ja omalla kohdallani totesin että näin mennään seuraavat vuodet. Tietty jos työttömyys tai jokin muu seikka aiheuttaa sen että en pysty lyhentämään velkaani vaan se lähtee korkokulujen muodossa kasvamaan niin vj voi olla seuraava askel. - Vähän asian vierestä
Miksi velkajärjestelyssä halutaan ajaa ihminen mahdollisimman ahtaalle siksi 3-5 vuodeksi? Onko maksamisen lisäksi taustalla jonkinasteinen rangaistus aiemmasta holtittomuudesta rahankäytön suhteen?
Itse lyhentelen velkojani (ilman virallista velkajärjestelyä) noin 500 euroa kuukaudessa. Olen maksellut nyt jo toista vuotta velkojilleni, ja vihdoin aletaan päästä siihen tilanteeseen että viimeisiä eriä joistakin veloista on maksussa elokuun aikana. Ulosotossa ei enää ole senttiäkään, joten ainakin euroni menevät suoraan oikeaan tarkoitukseen, eikä korkoihin ja muihin kuluihin. Itse olen veloista täysin vapaa noin kolmen vuoden kuluttua, ellei maksukykyni parane että pystyisin lyhentelemään suurempia summia kuukausittain. Tämäkin tahti on ihan ok: velat lyhenee, ei tarvitse pelätä uusia maksuhäiriömerkintöjä tai ulosoton kirjeitä, ja luottotietonikin puhdistuvat parissa vuodessa, jolloin viimeisetkin merkinnät poistuvat. Sitä odotellessa :)) - tttrtr
Sama tilanne minulla,ulosotto tai velkajärjestely ei koskaan ole ollut vaihtoehtona.Velkaa ollut alunperin melkoisesti,nyt aletaan olla siinä vaiheessa että lyhennykset oikeasti lyhentyvät velkaa eikä kaikki mene korkoihin.
- M
Maksoin ulosottoon noin 650/kk ja nyt vj:ssä 520/kk. Henkisesti helpotti aivan valtavasti kun vj hakemus hyväksyttiin ja uo loppui. Suosittelen velkaneuvojalle menoa pikaisesti. Hän osaa laskea noi summat oikein niin ei tarvitse arvailla. Soita heti kuntasi velkaneuvontaan.
- elliivo
Minä sain velkajärjestelyn suoritettua läpi kaksi vuotta sitten. Olin töissä siivoojana ja kahden lapsen yksinhuoltaja. Kolmena ensimmäisenä vuotena en maksanut mitään koska tuloni alittivat kuluni. Kaksi viimeistä vuotta maksoin lähes nimellistä lyhennystä. Asianajaja tekee maksulaskelmat.
Velkajärjestelyssä on parasta se että velkaantuminen loppuu siihen paikkaan ja myös korkojen kerttyminen.
Minulle siihen järjestelmään pääsy oli niin iso helpotus että ei voi sanoin kuvata.
Lisäksi luottokelpoisuuteni säilyi esim. hobby hallissa koko velkajärjestelyn ajan. Sain tilattua kodinkoneita ym. mitä tavitsin ja maksettua osamaksulla.
- 2-1=1
Ei velkajärjestely ole tarkoitettu "velkojen poispyyhintään". Lähtökohtaisesti otettu velka pitää maksaa ja pitäisi aina tarkasti miettiä, miten suoriutuu pikavipeistä, kulutusluotoista, osamaksuista ja luottokorttiostoista. Oma talous vaatii jatkuvaa seurantaa, harvoilla tiliä tulee lopulta niin paljoa, ettei mitään seurantaa koskaan tarvitsis olla.
Kun kotoani joskus 70-luvulla läksin, taskussa oli 60 euroa ja vaatteet päällä. Pieni auton kottero oli tienattu kesätöillä. Koskaan elämäni varrella en ole isoja perintörahoja saanut.
Itse olen ollut aina säntillinen ja pitänyt huolen omista ja perheeni kuluista, jotta rahat riittävät. On ollut välillä tiukkaakin, 2 euroa rahaa kädessä ja viikonloppu edessä, miten ruokkia perhe? Olen tavallinen duunari, samoin vaimoni. Onneksi on aina saanut jotain työtä tehdä, joskus lamavuosina 90-luvulla olin työttömänäkin pari vuotta. Viimeiset 15 vuotta työ on ollut säännöllistä ja jatkuu nyt eläkeikään asti. Asiat hyvin?
Joskus mietin, miten lähes koko elämäni ajan olen makselllut jotain velkaa. Yli 30 vuotta on ollut autolainaa. No, välillä on myös ollut velaton pirssi alla. Viimeiset 22 vuotta olen maksanut asuntolainaa ja viimeiset 10 vuotta sen lisäksi kesämökin ostosta otettua lainaa. Talo on nyt maksettu. Vielä pitäisi n. 10 vuotta maksaa, sitten koittaa eläkepäivät. Silloin ei enää velkoja voi olla ja siihen mennesssä kaikki velat pitää saada kuitattua. Viime vuosina lainan erät ovat olleet 1300 euroa kuussa, nyt sitä on pakko pienentää johonkin 800 euroon kuussa, koska akka kyllästyi ja haluaa nyt 5-kymppisenä avioeron. Muutti jo pois.Talo ja mökki jää minulle, mutta joudun maksamaan siitä ilosta seuraavat 10 vuotta yksin lainoja pois. Lopulta lapset perii kaiken, mikäli en joudu pakon edessä mitään myymään sitä ennen pois. Onko tässäkään mitään järkeä? Myynkö jo nyt kesämökin, olisin sitten velaton?
Kuitenkin mökillä on ollut mukavaa puuhastella ja nyt lapsenlapsiakin on alkanut ilmaantumaan. Heille minä haluaisin pitää sitä mökkiä, koska se on meren rannalla ja arvelen, että he tulisivat siitä paikasta kovasti nauttimaan.
Olen myös itsekäs. Mökki turvaa vanhuuteni. Kun tulee eteen tilanne, että tarvitsen hoitoa sitten, kun en enää yksin pärjää, myyn mökin ja talon ja muutan yksityiseen hoitokotiin. Ei tarvitse paskavaippojen keskellä vanhuuttaan viettää jossain homeisessa vanhainkodissa nälkää ja janoa kärsien. Siinä se minun elämäntyöni on. Kuitenkin aina on jotenkuten pärjäilty, vaikka aina ollaan velassa eletty. Tsemppiä elämään, paistaa se aurinko joskus vielä risukasaankin.- Viisatelija
Vai oli sulla jo eurot 70-luvulla??? Mä maksoin markoilla..
- voiton puolella
Kyllä vj:n maksut voi olla isommat. Kuukausierä kun on = kaikki ylimääräinen, mitä elämisestä jää minimitoimeentulotn jälkeen. Oma esimerkkini:
KK-palkka käteen 2000e/kk
-asumiskulut 550e/kk
-elämiseen 419e/kk
-lääkkeet muutama kymppi/kk
Velkajärjestelyyn menee loput, eli 947e/kk.
Olen vanhassa vj-systeemissä, joka oli kaikille 5-vuotinen. Aloitin vj:n syksyllä 2009 ja nyt tulee 3 vuotta täyteen. Enää 2 vuotta kidutusta.
Mutta vj oli suuri siunaus ja helpotus. Muutoin en olisi saanut noin 70 000e velkaa maksettua, koska korkokulut olisivat olleet niin kovat. Tällä velkajärjestelyllä maksan kuitenkin noin 60 0000e velkoja takaisin velkojille. En tosin korkoja, mutta maksampa ainakin lähes koko velkapääoman takaisin. "Anteeksi"saan velkojani noin 10 000e.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1393095- 81686
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221374Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371051
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38918