LEIMAUSVELVOLLISUUS ON SELVÄÄ RAHASTUSTA; TURHAA ON MUUTA SELITTÄÄ; SE VAAN ON NIIN ETTÄ .....TURVALLISUUDELLA ON HELPPO RAHASTAA......MONESTI VENEKERHOTKIN KEKSII MITEN SAIS VUOTUISIA VENEILYKUSTANNUKSIA NOUSEMAAN, PITÄÄ OLLA KAIKENLAISTA VARUSTETTA VENE TÄYNNÄ; ETTEI MEINAA ITSE MUKAAN MAHTUA, laskin juuri että itsellä on ns vanhentuneita sammuttimia kahdeksan kappaletta, kun en alistu rahastamiseen , vaan ostan vuosittain uuden, hinta nyt 19,95 motonet
JOKAVUOTINEN SAMMUTTIMEN TURHA
144
8308
Vastaukset
- Sammahtaja
Eikös se tarkastuttaminen tulisi kuitenkin halvemmaksi? Esimerkiksi pienen kahden kilon sammuttimen tarkastus maksaa noin kympin. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että melko tarpeettomasta vuosittaisesta touhusta on kyse. Kahden tai jopa kolmen vuoden väli riittäisi. Minulla on ollut sammuttimia, joiden käyttöaika on yhdeksän vuotta, eikä niissä ole ikinä ollut mitään huomauttamista tai vaihtamistarvetta. Pitäisi itsekin taas viedä pikkusammutin ja kymppi tarkastusfirmaan, että saan tarran pullon kylkeen. Taitaa olla jo pari kuukautta yliajalla, hui.
- auttakee
Mieluummin ostan uuden , kuin maksan kympin jostain huuhaa kumivasara kopautuksesta , uuden ostaminen ketuttaa hetken , mutta turhasta maksamisesta vitutus kestäis muutaman viikon ja veis yöunet ja altistai pitkäaikaiseen masennukseen , jolloin viinan tarve lisääntyis ja maksa poksahtais , perhe hajoais, menis työkyky ja tippuis peruspäivärahalle, jolloin katsastus vasta kallis olis tuloihin nähden... näen ihan punaista kun katsonkin sammutinta.. onko kohtalotovereita
- 27
Meillä on satamassa keväisin sammutinhuoltoauto jossa sammuttimia tarkistetaan 4 euroa kappale koosta riippumatta, eli ei se paljon maksa
- t +y\
Kun veneessä on liekillä toimiva laite esim hella, niin sammuttimen pitää olla a13 luokitettu ja se on motonetissa 19,95 , sen lähden noutamaan... kymppiä en maksa olen tarkistuttavinaan touhusta, turvallisuuden nimissä... mielestäni pelastuslaitoksen pitäi hoitaa tämä homma ilmaiseksi aivan imagon säilymisen vuoksi
- 18
Mitenkähän tyhmä pitää ihmisen olla, että on valmis maksamaan kaksi kymppiä ja näkemään sen Motonet-keikan vaivan (ja bensakulut) sen sijaan, että maksaisi kympin ja saisi sammuttimen vaivatta leimatuksi? Tietysti, jos ei kotisatamassa tai talvitelakointialueella saa asiaa hoidettua (kuten useimpien seurojen kohdalla saa), niin sitten tulee se firmaan viennin riesa.
Pelastuslaitokselle ei tuollaista todellakaan pidä sälyttää. Kukaan ei pakota sinua veneilemään. Jos sammutintarkastus häiritsee, niin pääset siitä eroon lopettamalla veneilyn. - auttakee
" Kun veneessä on liekillä toimiva laite esim hella, niin sammuttimen pitää olla a13 luokitettu "
No entäs jos jollakulla veneessä olevalla on taskussa tupakka-aski, mutta sytytintä ei ole.
Onko rööki liekillä toimiva laite ?
Entäs se jonkun taskusta löytyvä sytkäri, onko se veneestä löytyvä laite, vaiko vaan taskusta löytyvä laite johon ei kenties vaaditakaa kyseisen luokituksen sammutinta ? - tyhjäpäälle
auttakee kirjoitti:
" Kun veneessä on liekillä toimiva laite esim hella, niin sammuttimen pitää olla a13 luokitettu "
No entäs jos jollakulla veneessä olevalla on taskussa tupakka-aski, mutta sytytintä ei ole.
Onko rööki liekillä toimiva laite ?
Entäs se jonkun taskusta löytyvä sytkäri, onko se veneestä löytyvä laite, vaiko vaan taskusta löytyvä laite johon ei kenties vaaditakaa kyseisen luokituksen sammutinta ?Olisko pitänyt vielä hetken levätä , ennen tuota avausta
- Sammutinhankkija
18 kirjoitti:
Mitenkähän tyhmä pitää ihmisen olla, että on valmis maksamaan kaksi kymppiä ja näkemään sen Motonet-keikan vaivan (ja bensakulut) sen sijaan, että maksaisi kympin ja saisi sammuttimen vaivatta leimatuksi? Tietysti, jos ei kotisatamassa tai talvitelakointialueella saa asiaa hoidettua (kuten useimpien seurojen kohdalla saa), niin sitten tulee se firmaan viennin riesa.
Pelastuslaitokselle ei tuollaista todellakaan pidä sälyttää. Kukaan ei pakota sinua veneilemään. Jos sammutintarkastus häiritsee, niin pääset siitä eroon lopettamalla veneilyn.Meillä on sammutintarkastaja Motonetin vieressä. Mutta hankalampaa se on, kun se pitää vielä hakea poiskin. Eivät tarkasta odottaessa, pitävät yllä mystisyyden verhoa. Tämän takia tulee tuplasti ajoa, ja pari ruokatuntia kuluu kun ovat vain virastoaikaan paikalla.
Motonetista on kätevämpi ottaa keväällä uusi sammutin kainaloon kun muutenkin asioi. 13 euroa "kalliimmaksi" tulee - mutta toisaalta sillä rahalla saa muutakin kuin keltaisen tarran.
Hyvähän noita sammuttimia olla. Ylimääräiset voi antaa vaikka nimipäivälahjaksi kaverille! - juhlijaveneilijä
Sammutinhankkija kirjoitti:
Meillä on sammutintarkastaja Motonetin vieressä. Mutta hankalampaa se on, kun se pitää vielä hakea poiskin. Eivät tarkasta odottaessa, pitävät yllä mystisyyden verhoa. Tämän takia tulee tuplasti ajoa, ja pari ruokatuntia kuluu kun ovat vain virastoaikaan paikalla.
Motonetista on kätevämpi ottaa keväällä uusi sammutin kainaloon kun muutenkin asioi. 13 euroa "kalliimmaksi" tulee - mutta toisaalta sillä rahalla saa muutakin kuin keltaisen tarran.
Hyvähän noita sammuttimia olla. Ylimääräiset voi antaa vaikka nimipäivälahjaksi kaverille!Nimipäivälahjaksi kaverilta vanha sammutin :) nauroin puoli minuuttia tätä, heh
Mut joo, vääryyttä ei kannata tukea ja itsekin ostan uuden mielummin.
saahan vanhasta sammuttimesta tyhjentämisen jälkeen tehtyä pienellä metallityöllä kestävän puunpolttokamiinan, joko meriläiseen syysilmojen lämmikkeeksi, pressutelttakamiinaksi autohommiin tai myy telttaretkeilijöille hyvään hintaan.
- semmooosta
Viisas ajaa dieselillä niin autolla kuin veneelläkin , ja toiseksi kun ostaa nyt sammuttimen niin sitä voi käyttää ensivuodenkin loppuun , eli kaksi vuotta käytännössä..sit ostaa uuden niin taas menee kaksi kautta , toiseksi motonettiin on minun pihasta matkaa 2 km , ei kaikkia kiinnosta veneseura toiminta , tunnut kuitenkin sen verran pätevältä kaverilta, että osaat ojentaa sammuttimen tarkastajaupseerikommobooorille , se vaatii luonteen lujuutta ja päättäväisyyttä, tosin onhan vaimo siinäkin tukenasi
- taunopalosammutin
Minäkin pidän edellistä toimintaa järkevänä , että aina uusi ja vanha kotiin tai mökille, miksi nähdä vaivaa ja etsiä jotain nuijan kopauttaja rahastajaa, kun asian voi hoitaa esim motonet /biltema jne liikkeessä ja tottahan se on että sammuttimen kun ostaa niin se on kaksi vuotta leimassa, älkää sitten muuta väittäkö kun viisaat neuvoo noviiseja
- Tussi on keksitty
Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun pyhkii siitä tarkastustarrasta spriillä pois sen vanhan päiväyksen ja kirjoittaa uuden.
- Alan mies
Tarkastustarra on virallinen "asiakirja"...tollaset temput jota ehdotat menee asiakirjaväärennökseks eli petokseks ja niistä on omat sanktionsa
- palopoliisi
Alan mies kirjoitti:
Tarkastustarra on virallinen "asiakirja"...tollaset temput jota ehdotat menee asiakirjaväärennökseks eli petokseks ja niistä on omat sanktionsa
Mistä se tietää jos on kaverilta juuri ostanut
- voivitt
Sen tarkistuksen lisäksi sammutin pitää jättää liikkeeseen,ja käydä eri päivänä pois.On se kumma kun minuutin hommaa ei voi tehdä samantien,vaikka ei muuta hommaa oliskaan.Kuka älykääpiö määrännyt tämän jokavuotisen tarkastuksen?Vituttaa kun se ei ole oikeasti millään järkisyyllä perusteltua.
- Veneilevä palomies
Aloittajalta varmaan provo. Miksi tarkastaa vuosittain. Ensinnäkin asetus vaatii sisätiloissa säilytettävältä sammutimelta tarkastuksen 2vuoden välein ja ulkokäytössä alttiina tärinälle ja säävaihteluille tarkastuksen vuoden välein.
Kyseessä ei siis ole mikään venekerhojen "keksimä" rahastuskeino. Te jotka epäilette tarkastuksen tarpeellisuutta, ette ilmeisesti ole vielä koskaan olleet tulipalon kanssa tekemisisssä. Toivon, ettei se kohdallenne sattuisikaan. - Ei ihan noinkaan
Veneilevä palomies kirjoitti:
Aloittajalta varmaan provo. Miksi tarkastaa vuosittain. Ensinnäkin asetus vaatii sisätiloissa säilytettävältä sammutimelta tarkastuksen 2vuoden välein ja ulkokäytössä alttiina tärinälle ja säävaihteluille tarkastuksen vuoden välein.
Kyseessä ei siis ole mikään venekerhojen "keksimä" rahastuskeino. Te jotka epäilette tarkastuksen tarpeellisuutta, ette ilmeisesti ole vielä koskaan olleet tulipalon kanssa tekemisisssä. Toivon, ettei se kohdallenne sattuisikaan.Veneessä sammutin on aina vietävä tarkastettavaksi vuoden välein (riippumatta siitä, säilytetäänkö sitä sisällä vaiko ulkona).
Laki sanoo, että veneessä on oltava hyväksytty käsisammutin, jos siinä on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori tai yli 25 kilowatin (34 hv) perämoottori.
Ja sitten vielä sammuttimen tarkastuksen tarpeellisuudesta: Suomen myydyin venemerkki on Buster ja muita kärkisijoilla olevia ovat mm. Silver, Yamarin, Terhi, Faster. Eli myydyimmät veneet ovat pääasiassa pieniä perämoottorilla varustettuja mökkiveneitä. Purjeveneet sekä muut matkaveneet ovat marginaaliryhmä koko venekannasta. Itselläni ei tule yhtään sellaista tapausta mieleen, jossa esimerkiksi pienellä perämoottorilla varustettu täysalumiininen Faster olisi palanut.
Ei turvallisuutta veneissä kai koskaan voi olla liikaa, mutta kyllä sammuttimen jokavuotinen leimauttaminen pienissä mökkiveneissä on jo melkein hätävarjelun liioittelua. Ainakin, jos sitä vertaa siihen, mitä kellunta- ja pelastusliiveistä on säädetty.
- Typerälle palomiehel
Aloittajalta provo???? mitä järkeä tarkastaa pulloa , kun hakee motonetista kahdenvuoden välein uuden, nytkin laiton autonperään ja vien mökille vanhan ( SIIS 2 vuotiaan)... mitä provoo siinä on jos käyttää järkee . Huom eihän sammutinta tarvi tarkastaa jos ostaa aina uuden, niinkuin minä teen, nytkin viisi sammutinta käytössä , loppupäästä hävitän , kun taas joutuu (saa ostaa ) uuden. Huom joillakin voi olla useita paikkoja missä on hyvä olla sammutin , toisilla vain vene !!! Lukekaa veneiliät viestiketjut ja lopettakaa turha sammuttimien tarkastus , antakaa vanha vaikka naapurille, se pelaa varmasti
- Järki käteen
Ei kenenkään suomenkansalaisen tarvi tarkistuttaa sammutinta , jos ostaa Kahdenvuodenvälein uuden , esim motonetista 19,95 e, siinä on vain vuosiluku ja täyttää kaikki määräykset vene/ asuntovaunukäyttöön!!!! varmaan kohta joku sammutin tarkastaja / myyjä yrittää vesittää tätä faktaa jota tässä koitan selittää..
- käteen järki
Järki käteen kirjoitti:
Ei kenenkään suomenkansalaisen tarvi tarkistuttaa sammutinta , jos ostaa Kahdenvuodenvälein uuden , esim motonetista 19,95 e, siinä on vain vuosiluku ja täyttää kaikki määräykset vene/ asuntovaunukäyttöön!!!! varmaan kohta joku sammutin tarkastaja / myyjä yrittää vesittää tätä faktaa jota tässä koitan selittää..
Siis kun ostaa tänävuonna sammuttimen , missä on leima 2012, niin se on laillinen vielä ensivuoden , jolloin kustannukset tulee siten alle 10 euroo vuosi
- vene expertti
käteen järki kirjoitti:
Siis kun ostaa tänävuonna sammuttimen , missä on leima 2012, niin se on laillinen vielä ensivuoden , jolloin kustannukset tulee siten alle 10 euroo vuosi
Vieläkö pitää jatkaa, vai meneekö jakeluun !!!!
- txrdcfuygojikplöä¨'7
vene expertti kirjoitti:
Vieläkö pitää jatkaa, vai meneekö jakeluun !!!!
Älkää enään puhuko tarkastuspakosta, kun sitä ei ole !!!!
- yama40
Noo ostin tuossa viime viikolla motonetista uuden sammuttimen varastetun tilalle.
Ja lauantaina illansuussa osuin just vesiliikennetarkastukseen,kun ravintelin laiturista lähdin.
Ja per... sakot tuli 35€,viikko sitte ostetusta sammuttimesta.
Eipä niissä ole kun tehtaan tarkastusvuositarra,joka ei riittänyt.
No ei kun sammutinhuoltoon ja kaveri vähän irvaili,jotta olisit heti täältä samaan hintaan hakenu virallinen tarra kyljessä.
Joo ja oli jopa ostokuitti lompakossa,eipä auttanut!!!- yamaha 70
Sammutinvalmistajan lopputarkastusleimassa on kuukausi ja vuosi. Tämä leima on siis voimassa ensimmäisen 12 kuukautta ko. sammuttimessa veneessä ilman erillistä tarkistuslappua. Viranomainen joka ei hyväksy sammutintehtaan lopputarkaustusleimaa on tehnyt virheen (suomalainen sammutintarkastaja on ilmeisesti pätevämpi kuin sammutinvalmistaja?).
- 27
yamaha 70 kirjoitti:
Sammutinvalmistajan lopputarkastusleimassa on kuukausi ja vuosi. Tämä leima on siis voimassa ensimmäisen 12 kuukautta ko. sammuttimessa veneessä ilman erillistä tarkistuslappua. Viranomainen joka ei hyväksy sammutintehtaan lopputarkaustusleimaa on tehnyt virheen (suomalainen sammutintarkastaja on ilmeisesti pätevämpi kuin sammutinvalmistaja?).
Toisessa ketjussa tosin esitettiin väite (varmistamaton), ettei siinä leimassa välttämättä tarvitsisi olla kuukautta näkyvissä ja että siinä tapauksessa pitäisi hyväksyä seuraavan kalenterivuoden loppuun asti.
En ole täysin varma edes siitä, onko noin vai onko tulkinta pikemminkin se, että kelpaa vain leimausvuoden loppuun asti. Mutta ainakin jos siinä leimassa todella on kuukausi näkyvissä, niin silloin on selvää, että 12 kk ei saa ylittyä. - yamaha 70
yamaha 70 kirjoitti:
Sammutinvalmistajan lopputarkastusleimassa on kuukausi ja vuosi. Tämä leima on siis voimassa ensimmäisen 12 kuukautta ko. sammuttimessa veneessä ilman erillistä tarkistuslappua. Viranomainen joka ei hyväksy sammutintehtaan lopputarkaustusleimaa on tehnyt virheen (suomalainen sammutintarkastaja on ilmeisesti pätevämpi kuin sammutinvalmistaja?).
Sisäasiainministeriön asetus
käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050917
9 §
Käsisammuttimen tarkastusvälit
Käsisammuttimen tarkastus on tehtävä vuoden välein, jos käsisammutinta säilytetään paikassa, jossa se on alttiina sammuttimen toimintakuntoon vaikuttaville tekijöille kuten kosteudelle, tärinälle, lämpötilojen vaihtelulle tai pakkaselle.
Käsisammuttimen tarkastus on tehtävä kahden vuoden välein, jos käsisammutinta säilytetään kuivissa ja tasalämpöisissä sisätiloissa.
Ensimmäisen tarkastuksen ajankohta määräytyy käsisammuttimen valmistusajankohdasta. - aallotar kohta
Älä puhu paskaa !! kohta varmaan selität että tarvii olla sammuttimen lisäksi vielä paloautokin mukana veneessä, olen tullut siihen tulokseen että vesillä tulee liikaa tyhjäpäitä vastaan , joten lopetan tervehdykset kohdatessa ja keskityn vaan aallonmuodostukseen jatkossa.
- Anonyymi
Asia on justiin noin. Uudessa sammuttimessa ei ole tarkistustarraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia on justiin noin. Uudessa sammuttimessa ei ole tarkistustarraa.
Riippuu myyntipaikasta. Kun menen paikalliseen Gloria-valtuutettuun sammutinhuoltoon ostamaan uutta sammutinta, ottaa ne käyttämättömän sammuttimen paketista ja liimaa siihen ostopäivämäärällä varustetun tarkastustarran suorittamatta minkäänlaista tarkastusta.
- SanteriTark
Aloittajalla harmittaa vielä heinäkuussa asia, jonka muut unohtavat vuodeksi heti tarkastamisen jälkeen. Neuvo: voisi auttaa unohtamista, jos nurkissa ei pyörisi kahdeksaa pulloa, joten mikset myy vaikka kympillä tarkastamatonta pulloa rannassa tai huuto netissä? Moni ostaisi edellisen vuoden vanhan pullosi jopa kympillä, kun sen saisi 4-10 eurolla leimattua vielä yhdeksän kertaa. Sinä saisit näin /- -nollatuloksen ostaessasi uuden pullon (säästämällä tarkastusmaksun maksulla vanhasta pullosta). Näin ei ehkä koko veneilykautesi olisi pilalla miettiessäsi näitä synkeitä ajatuksia pahalla mielellä ummetuksesta ja mahahaavasta kärsien.
- Fiksu veneiliä
Minulla on veneessä, työkoneessa, autotallissa, kesämökeillä sammutin , kuitenkaan ei jokapaikassa sammutinvelvoitetta. Taitaa olla taas veneseuran kaljanjuontimestarin edellinen kommentti, melkein kuitenkin parempi olisi kun pukisit valkoiset haalarit päällesit ja menisit jonkun niemennokkaan kummeliksi ja jättäisit ajattelemiset niiden huoleksi joilta se sujuu luonnostaan .. ei se että osaat navikoida 500 metriä seuran majalle paperikartan ja astelevyn kanssa (,tosin mäyräkoiran opastamana ja innoittamana) , tee sinusta merikarhua, vaan se että osaat tehdä ulkosorkan ja tyhjentää imulla septitankin. ps koitahan ryhdistäytyä ja olla vakaa niinkuin itäviitta väylän reunassa. Ps aina uuden sammuttimen osto kannattaa, tarkastus on rahastusta !!!!!!
- 23
Henkilö, joka ei osaa kirjoittaa oikein sanaa "navigoida", ei oikein täytä fiksun tunnusmerkkejä. Kun se edes olisi ollut lähelläkään ainoaa kielivirhettä tuossa...
- no huh huh
onkohan tämä keskustelu kauhean fiksua?
- tarmo78
Jokavuotinen turha keskustelunaihe
- minor700
Näköjään turvallisuus ei kiinnosta
- Turhaa rahastusta
Turvallisuutta voitaisiin varmaan lisätä tarkastamalla sammuttimet kolme kertaa vuodessa. Sehän ei ole kiellettyä, joten mikä estää.
Toisaalta vuoden välein tarkastaminen ilman kummempia perusteita kuin venekäyttö, on törkeää rahastusta, etenkin kun tietää miten homma hoituu. Paljon offtopiccia, mutta kirjoitampa kumminkin.
Sammuttimen tarkastuksen määrää LAKI ja jos sitä ei noudata, siitä voi saada sakon. Miksi on määrätty tällainen laki. Syitä on kaksi.
1. Käsisammutin ja erityisesti Jauhesammutin kaikessa hienoudessaan kapine, jonka toimintavarmuus laskee radikaalisti, mikäli sille ei tehdä paria yksinkertaista toimenpidettä. Koputella jauheita irti, tarkisteta, onko UV säteet polttaneet kumiletkun hajalle ja onko paineet pysyneet sisällä. Nämä kaikki toimenpiteet voi tehdä itse.
Yksinkertaisesti, jos laitetta ei tarkisteta ja huolleta, se ei palon sattuessa toimi. Etenkin sisällä oleva äärimmäisen hienojakoinen jauhe tuppaa laskeutumaan kasaan ja paakkuuntumaan. Etenkin jos se on liikkuvassa ja tärisevässä veneessä tai autossa. Sammuttimen huoltoväli on kaksi vuotta, ellei se altistu tärinälle ja lämpötilan vaihteluille.
2. Ihminen on tunnetusti laiska ja tyhmä. Ehdottomasti molempia. Vaikka se tietää, että sammutin ei ehkä toimi kuten pitää, ellei sille tehdä pieniä operaatioita joka vuosi, ei se sitä silti tee kuin sakon uhalla.
Jotta saadaan motivoitua ihmiset liikkeelle asiassa on lainsäätäjä päätynyt tällaiseen ratkaisuun.
Ja se Honkkarista ostettu Kiinalainen sammutin....
Sammuttimen elinikä lähtee tehtaan liukuhihnan päästä. Silloin siihen lyödään leima, joka on sammuttimen syntymäpäivä. Matka kiinasta Honkkarin hyllyn kautta veneeseen kestää vähintään kolme kuukautta, mutta hyvin äkkiä se voi olla vaikka vuoden tai kolmekin, kuten olen kuullut. Vuoden vanhalla sammuttimella saa sakot, oli ostokuitti honkkarista taskussa eli ei. Sillä nimittäin ostotilanteessa ei tee mitään. Sammutin tulee olla virallisen sammutinhuoltoliikkeen tarkistama. Ostamalla sen oikeasta liikkeestä saa siihen heti vuoden leiman. Kortonkikauppiaalta saa halvan punaiseksi värjätyn laitteen, joka sumuttaa sammutetta, eikä mitään takeita siitä, että se on lainvalvojan silmissä hyväksytty juuri sillä hetkellä.- lässyn lässyn
Älkää hyvät ihmiset uskoko edellisen ihmisen kirjoittamaa soopaa, kellonajastakin tajuaa että on otettu kantaa sammutinasiaan ,juuri ennen sammumispistettä. edellisistä kirjoituksista voi lukea että sammuttimien leimakäytäntö on muuttunut, eli esim motonetin pullossa joka täyttää kaikki vaadittavat normit, on pullossa vain vuosiluku, mukana on seloste muuttuneesta käytännöstä. Edellä oleva on juuri sellaista lässyn lässyn kirjoittelua, jonka takia ei veneseuratoiminta enään kiinnosta, niissä on liikaa juuri edellämainittuja rantakippareita, joiden takia saa ottaa jatkuvasti päänsärkylääkettä, että jaksaa kuunnella "kaikkitietävien asiantuntia lausuntoja
- take it easy !
Oma paha olosi varmaan helpottui varhaisaamun kirjoittelullasi, mutta ei muuta Sisäasiainministeriön sammuttimia koskevaa asetusta! http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050917
- Tiedossa on
take it easy ! kirjoitti:
Oma paha olosi varmaan helpottui varhaisaamun kirjoittelullasi, mutta ei muuta Sisäasiainministeriön sammuttimia koskevaa asetusta! http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050917
Useimmille aiheesta kirjoittaneille laki on tiedossa. Samoin peruskatsastustoimet: Kumivasaralla pohjaan ja visuaalinen tarkastus, sitten leima kylkeen. Fiksuimmat tekevät sen niin ettei asiakas näe. Ei sitten töki maksaa miltei uuden sammuttimen hintaa moisesta hommasta.
Asiat kehittyvät ja lait muuttuvat.
Tätäkin lakia olisi syytä muuttaa, lisätään sitten vaikka sammuttimien vaatimuksia.
Olen joskus tarkastattanut sammuttimia Ruotsissa, ihan hintaan perustuen. Olisiko jollakulla tiedossa Tallinnassa tai lähiseudulla sammutinhuoltoa?
Jos kerran ruotsalaiset osaavat tarkastaa sammuttimen edukkaasti, pitäisi Virolaisten pystyä samaan.
Suomessa tuskin opitaan, ellei toiminta siirry muualle.
Lain kohta on tämä:
9 §
Käsisammuttimen tarkastusvälit
Käsisammuttimen tarkastus on tehtävä vuoden välein, jos käsisammutinta säilytetään paikassa, jossa se on alttiina sammuttimen toimintakuntoon vaikuttaville tekijöille kuten kosteudelle, tärinälle, lämpötilojen vaihtelulle tai pakkaselle.
Käsisammuttimen tarkastus on tehtävä kahden vuoden välein, jos käsisammutinta säilytetään kuivissa ja tasalämpöisissä sisätiloissa.
Ensimmäisen tarkastuksen ajankohta määräytyy käsisammuttimen valmistusajankohdasta.
Tuossa ei pitäisi olla mitään epoäselvää.
Sammuttimen tarkistus maksaa 8-12 euroa. Mistä kohtaa siitä pitäisi saada hintaa pois. Sillä saa veneen tankkiin muutaman litran dieseliä tai bensiiniä. Aika mariginaalista.- Lisää tietoa!
Edellisessä tekstissä oli jo maininta lain sisällön yleisestä tuntemisesta, on sitä tässä ketjussa siteerattu ennenkin.
Oletpa löytänyt halvan tarkastuspaikan, kerroppa muillekin mistä sen saa teetettyä mainitsemaasi hintaan pääkaupunkiseudulla. - Väärä laki!
Finlexistä löytyy myös asetus, jossa lukee:
Vesikulkuneuvossa käsisammuttimen tarkastus on tehtävä vuoden välein. Käsisammuttimen tarkastuksessa ja huollossa on noudatettava käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta annettua sisäasiainministeriön asetusta (917/2005). - 10
Lisää tietoa! kirjoitti:
Edellisessä tekstissä oli jo maininta lain sisällön yleisestä tuntemisesta, on sitä tässä ketjussa siteerattu ennenkin.
Oletpa löytänyt halvan tarkastuspaikan, kerroppa muillekin mistä sen saa teetettyä mainitsemaasi hintaan pääkaupunkiseudulla.Käytännössä jokaisen venekerhon satamassa. Niillä kun on yleisenä tapana järjestää tarkastuspäivä, jolloin sammutinliikkeen kaverit tulevat paikan päälle tarkastuksen hoitamaan ja hinta on juuri tuossa haarukassa.
Se on mielenkiintoinen uusi tieto, ettei uuden sammuttimen kyljessä enää olisi kuukausitietoa. Toistaiseksi pidän sitä kuitenkin epäluotettavana niin kauan, kuin lähteeksi esitetään vain yksityisten firmojen tiedotteita.
- jokavuotinen turhake
Jokavuotinen täysin turha jankkaus veneilyn pienimmästä kuluerästä.
- sammumispiste
Moikka, motonetissa myydään sammuttimia jotka ovat käytännössä kaksi vuotta laillisia veneessä, maksaa alle kaksikymmentä euroa , sen jälkeen ne on käyttökuntoisia vielä vuosia, niitä voi viedä mökille, autotalliin, , traktoriin, jne , Huomatkaa vain viisaat veneiliät ostaa joka toinen vuosi uuden sammuttimen, mutta rantakipparit jotka osaa veneillä kerhon majalle örveltämään tarkistuttaa tietysti sammuttimensa vuosittain, sehän on jo kerhon perinne , täytyyhän sitä jotain ohjelmaa keksiä tapahtuma kalenteriin
- kuka on tyhmä?
sammumispiste kirjoitti:
Moikka, motonetissa myydään sammuttimia jotka ovat käytännössä kaksi vuotta laillisia veneessä, maksaa alle kaksikymmentä euroa , sen jälkeen ne on käyttökuntoisia vielä vuosia, niitä voi viedä mökille, autotalliin, , traktoriin, jne , Huomatkaa vain viisaat veneiliät ostaa joka toinen vuosi uuden sammuttimen, mutta rantakipparit jotka osaa veneillä kerhon majalle örveltämään tarkistuttaa tietysti sammuttimensa vuosittain, sehän on jo kerhon perinne , täytyyhän sitä jotain ohjelmaa keksiä tapahtuma kalenteriin
Minä en ikinä ole maksanut kymppiä sammuttimen tarkastamisesta. Ja tarkastus järjestyy parinkymmen metrin päässä veneestä, lähimpään Motonetiin on toistakymmentä kilometriä. Ja kahden tarkastuksen tarkastuksen hinnalla en saa kymmentä litraa dieseliä tai paria metriä köyttä. Kerho taas noudattaa lakia, ei omia perinteitään.
- Armas aalto
Tulihan se sieltä "&&&&&", taidat olla pää sammutin tarkastaja ,mitä vikaa siinä on jos noudattaa uutta ideaa, että ostaa joka toinen vuosi motonetista sammuttimen ja vie "ns vanhan traktoriin, mökille,autotalliin,naapuriin, serkkupojalle, posteljoonille, nuohoojalle, tai lahjoittaa vaikka palontorjuntaan palolaitokselle jne ,no onhan se nyt tosiaan hirveä matka toistakymmentä kilometriä mopolla ajaa motonettiin, tiedätkö muuten että siellä myydään muutakin veneilytavaraa kuin sammuttimia, esim plottereita, kaikuja, veneen hoitotarvikkeita jne. Kyllä sinunkin olis aika tulla nykyaikaan ja heittää se paperikartta ja astelevy kaappiin, luulis jutuista päätellen ainakin raketit olevan sinun käsissä jo melkoisen riskialtis yhtälö, tuskin sentään merelle uskallat mennä, no ethän varmaan tänäsuvena päässyt laituria pidemmälle, toisaalta onhan sekin eräänlaista purjehtimista, kun risteilee rannoilla loivassa sivumyötäsessä
- Eppäillä soppii
Taitaa olla noi kympin tarkastusmaksut kaksikiloisille- tai pienemmille sammuttimille.
Miksi sammuttimen tarkastus on halvempaa kerholla, kuin liikkeeseen vietynä? - näin meillä
Eppäillä soppii kirjoitti:
Taitaa olla noi kympin tarkastusmaksut kaksikiloisille- tai pienemmille sammuttimille.
Miksi sammuttimen tarkastus on halvempaa kerholla, kuin liikkeeseen vietynä?Kyllä ne kympin maksut per kpl, koosta riippumatta. Mulla 2 kg ja 6 kg, joka vuosi ovat saman maksaneet. Ja maksaneet siis alle kympin tarkastusauto veneen viereen tuotuna.
- motonetin käynyt
Että pitäisi mieluummin ajaa kahdenkympin kustannuksilla motonetiin ostamaan kahdellakypillä sen, miinkä saa paikan päältä alle kahdenkympin. Ja sitten vielä tärvätä aikaa sen toteamiseen, ettei venetarvikehyllyissä ollut mitään käyttökelpoista sen hetkisiin tarpeisiin.
No, voihan sitä paluumatkalla poiketa sitten puolimatkassa olevissa rautakaupoissa ja venetarvikeliikkeissä ostamassa sen, mitä todella tarvitsi. - 16
Eppäillä soppii kirjoitti:
Taitaa olla noi kympin tarkastusmaksut kaksikiloisille- tai pienemmille sammuttimille.
Miksi sammuttimen tarkastus on halvempaa kerholla, kuin liikkeeseen vietynä?Sitä sinun pitää kysyä tarkastuksia tekevistä liikkeistä, miksi ne tarkastavat rannassa halvemmalla. Mutta todennäköinen vastaus on siinä, että ne ovat aika kustannustehokkaita keikkoja. Asiakkaita on jonossa, tyhjää odotteluaikaa ei tule. Jos vaikka omaa reilun 100 veneen satamaamme mietin, niin kyllä ne kaverit sen 3-4 tunnin aikana tarkistaa kevyesti 100 sammutinta seuran omat sammuttimet (rakennuksista) päälle. Liikevaihtoa siis 800-1000 euroa, kustannukset jotain suuruusluokkaa 2*20*1,3*4 = vähän päälle parisataa euroa (pari kundia lauantailiksalla nelisen tuntia ja TEL:it päälle). Ja yleensä menee vielä muutama uusikin sammutin kaupaksi.
Ja luulen sitä paitsi, että veneilijöiden tarkastukset ovat aika pieni siivu noiden liikkeiden kokonaisbisneksestä.
- Huurinainen
No niin. Vene ylhäällä ja sammutinta en tarvinnut koko kesänä. Oli siis aivan turhaan tarkastettu!
- put put put put put
Eihän ne sammuttimet veneissä paljon tärise, kun notkutaan kerhon laitureissa, no "perkiisii" tietty täytyy joskus pyöräyttää, ettei venttiilit ruostu kanteen kiinni ja tottakai talipoxia rasvata, ettei paatti uppoa laituriin, meinaan olishan se noloa jos pinnalle jäis vain tyhjä sammutin , tosin leimattu joka kevät, siitä kyllä kuulis majalla pitkään
- Kapteeni nemo
Vaimo kun ei lähde veneileen, niin olen kuin korvikkeena pitänyt sammutinta kainalossa öisin , se on kuitenkin tuttu ja turvallinen kumppani , eikä vaimokaan ole mustasukkainen , tai ainakin sanoo niin.. keväisin sitä kyllä tarkastaja koputtelee nuijallaan, mutta koitan pitää tunteeni kurissa, hyvää kesän loppua kaikille veneiliöille, niillekkin jotka eivät kuulu kerhoon ..
- Vara vaimo
Olen tällä palstalla puolustellut jokavuotista sammutinpullon tarkistamista , siksi haluaisin avautua minäkin ja kertoa siihen syyn, itsekkin pidän sitä kainalossa veneillessäni ja se että se on leimattu on ikäänkuin jokavuosen liiton jatkumisen sinetti, se on todellakin ainoa joka ei kommentoi minulle veneilytaidoista ja johon voin hädänhetkellä turvautua olkoonkin sitten jauheet paakkuuntuneet ja pullo"ryppyjä" täynnä, pääasia kuitenkin että liittomme on jatkunut pitkään , siksi suututtaa kun joku tarjoaa ikäänkuin vierasta, eli motonetin pulloon, no nyt helpotti
- Ei vieläkään
Tieto kympin katsastuspaikasta puuttuu edelleen.
Kerhokeikan kustannustehokkuus kärsii hieman, kun huomioidaan tarkastajan matkakustannukset kerholle ja takaisin. Voisi päästä parempaan kustannustehokkuuteen tekemällä muutaman sammuttimen putkeen liikkeessään. Harvemmin kai niitä odottaessa tarkastellaan.- missä?
Kerro ensin, missä oot maksanut enemmän? Ja kyllä, sen kerran kun olen joutunut viemään liikkeeseen, on pullot tarkastettu odottaessa.
- eläkeläisseilori
missä? kirjoitti:
Kerro ensin, missä oot maksanut enemmän? Ja kyllä, sen kerran kun olen joutunut viemään liikkeeseen, on pullot tarkastettu odottaessa.
Samaa ihmettelen minäkin. Sammutinhuoltoon viedessäni ne on aina tarkastettu odottaessa. Matkakustannukseni kuitenkin lähentelevät tarkastuksen hintaa, jos vien sammuttimeni autolla tarkastukseen. Halvinta ja helpointa on, kun sammutinhuollon auto tulee venesatamaan ja sammuttimet tarkastetaan siellä. Pieni vaiva minulle enkä moiti hintaa.
Aika halpa "palovakuutus" se on!
En voi kun ihmetellä niitä, jotka unohtavat matkakulunsa laskiessaan jotain motonetin kiinalaissammuttimien edullisuutta.
Hankkikaa muuten tarpeeksi iso sammutuspeite veneeseen. Paloharjoituksissa oppii! - 31
Olen kahdesti tarkastuttanut sammuttimen liikkeessä. Molemmilla kerroilla se meni odottaessa. Niin se tietääkseni aina tapahtuu eli sammutinta ei jätetä sinne ja haeta myöhemmin.
Ei ne tarkastajan matkakustannukset kovin iso juttu voi olla. Tulevat firman autolla, meidän kerhon tapauksessa n. 10 km päästä. Sama taitaa päteä muihinkin pääkaupunkiseudun kerhoihin.
Aikuisten oikeasti, ei tuota "Motonet-mallia" puolla mikään muu kuin halu kiukutella tarkastusvaatimusta kohtaan. Jos haluaa osoittaa sillä tavoin mieltään, niin siitä vain, samapa tuo. Taloudellista järkeä siinä nyt ei kuitenkaan ole ainakaan johonkin kerhoon kuuluvalle veneiljälle, koska kahden vuoden tarkastuskustannukset ovat vähemmän kuin tuo kerrottu 19,90 hinta. Sitäpaitsi ainakin minulla on veneessä 6 kg sammutin, joka maksaisi Motonetissä 39,90.
Enkä todellakaan halua johonkin komeron perälle kertyvän kahden vuoden välein taas uutta tarpeetonta metallisylinteriä.
- vanhalleparralle
ÄLKÄÄ VENEILIÄT JOKA VUOSI "TARKASTUTA" SAMMUTINTA VAAN OSTA JOKA TOINEN VUOSI AINA UUS VENEESEEN, NÄIN SINULLA ON RIITTÄVÄSTI SAMMUTTIMIA TARVITTAVISSA PAIKOISSA. , edellinen ei ymmärrä että sammuttimen voi ostaa kun esim motonetti osuu reitille, eikä mennä vartavasten hakemaan,esim edellinen kirjoittajakin voi yhdistää motonetissa käynnin alkossa käynnin yhteyteen.
- nuoriparta
Minulla on sammuttimia jo paljon yli oman tarpeen, kun ne 10 v vanhat tulevat nurkkiin. Ja tarvittavia paikkoja on sentään ok-talon verran. Motonetti osuu reitille parikin kertaa vuodessa. Mutta harvemmin silloin jää aikaa shoppailuun kesken työmatkan tai vuodenaika on muutoin sopiva kyseiselle hankinnalle. Se ostohan pitää ajoittaa oikein, jos haluaa sopivasti leimatun sammuttimen. Ja sitten vielä pitäisi uskoa se kahden vuoden kelpoisuus.
- Eläkeläisseilori
Ok .olen tosiaan vähän kaavoihinkangistunut jääräpää, ja kyllähän minulla on pinttyneet tavat, niinkuin tämä sammutinasia, olishan se järkevää ostaa aina jokatoinen vuosi toimiva sammutin kuin riskeerata turvallisuus vanhalla sammuttimella, no en ole saanut mopedia käyntiin, eikä jatkuvat sateet innosta reisuun lähteä, eikä ole kohteliasta aina pummata kyytiä, alkoon kyllä täytyy mennä taksilla , mutta sehän lasketaan tulopuolelle
- onmullasammutin
Ihan aikuisten oikeesti, eikö tämä Motonetin uusi sammuttimista vastaava myyjä voisi jo lopettaa tämän trollaamisen ja joku mderaattori voisi bannata IP:n tältä foorumilta. Tai rauhoitu nyt ettei suonet pauku tuolla vaahtoomisella.
Aivan sairasta keskustelua omasta turvallisuudesta. Jos se kymmenen euroa vuodessa on jonkun veneilyn kokonaiskustannuksista niin merkittävä osa ettei sitä kehtaa laittaa sen takia että uskoo salaliittoteoriaan sammuttimien viosikatsastuksesta niin on parempi pysyä kotona.
Ristus!- vapaapurjehtia
Heippa sana ristus kirjoitetaan kristus ja paras veneilykokemukseni on kun erkanin venekerhosta,, eihän se mitään trollaamista ole jos puhuu asiaa, jatkakaa vaan keskenänne!! ja muistakaa katsastaa pullonne ja rahastaa
- sekoilijalle
vapaapurjehtia kirjoitti:
Heippa sana ristus kirjoitetaan kristus ja paras veneilykokemukseni on kun erkanin venekerhosta,, eihän se mitään trollaamista ole jos puhuu asiaa, jatkakaa vaan keskenänne!! ja muistakaa katsastaa pullonne ja rahastaa
Miten joku venekerhon jäsenyys liittyy sammuttimiin? Sammutin täytyy vuosittain tarkastuttaa oli kerhon jäsen tai ei. Jos sulla ei ole sammutin kunnossa ja pel.liivit jokaiselle, poliisi sakottaa riippumatta oletko jäsen vai et. Kyllä sinäkin muuten voit viedä sammuttimesi sinne kerhon luona parkkeeraavaan sammutinhuollon autoon tarkastettavaksi, vaikka et ole jäsen!
- 24
Kyllähän se sammuttimen tarkastus äkkiä käy. Neljä minuuttia viimeksi. Pari säiliön kääntöä ja stanssauksen vilkaisu10 sek, tarran kirjoitus 2min ja maksu 1 min 50 sek. Kuittia ei tunneta. On se helppoa ja toki nopeampaa ja halvempaa kuin uuden sammuttimen haku.
- onmullasammutin
vapaapurjehtia kirjoitti:
Heippa sana ristus kirjoitetaan kristus ja paras veneilykokemukseni on kun erkanin venekerhosta,, eihän se mitään trollaamista ole jos puhuu asiaa, jatkakaa vaan keskenänne!! ja muistakaa katsastaa pullonne ja rahastaa
Keskittyisit mielummin oman tekstisi sisälukuun ja peruskoulun päästötodistuksen arvosanoihin niin saat joskus viestisi perille. Kysy vaikka maanantaina äidinkielenopettajaltasi miten sanat ja lauseet kirjoitetaan.
Ristus!
- Skiglari
Mielenkiintoinen keskustelu ja on hieman uskomatonta, että joku vähättelee sammuttimen tarkastusta ja on sitä mieltä, että se on rahastusta. Niinpä niin onhan moni muukin asia rahastusta, vaikkapa venetrailerin. Joka tapauksessa veneen sammutin on tarkistettava vuosittain, toisin sanoen ei riitä, että ostaa Motonetistä sammutimen joka toinen vuosi, jos aikoo veneillä vuosittain. Ohessa on Sisäasianministeriön astetus ja momentissa 9 asia on esitetty: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050917
- Avuttomuutta vesillä
Ennemmin uskon motonetin sammuttimen maahantuojan selvitystä sammuttimen laillisuudesta ja siitä että käytännössä se käy kaksi veneilykautta veneen lainmukaisena sammuttimena, kuin jotain luulentietäväni palstan yksityishenkilöä, pullon mukana saa selosteen asiasta ja se riittää minulle ja poliisille vesillä, Itselläni on seitsemän sammutinta, paikassa jossa niitä voi tarvita, siis miksei voi käyttää järkeä ja "uusia" kahdenvuoden välein näitä muita sammuttimia ja loppupäästä hävittää, tänäkin keväänä vein kaksi sammutinta palolaitokselta saatuun keräys osoitteeseen , eikä maksanut mitään. Motonetin pulloja tuo maahan kangasalalla toimiva yritys, joka varmaan vastaa tuotteensa lainmukaisuudesta
- 16
Hetkinen, haloo! Sinä teet nyt saman virheen, jonka virkamiehet tekivät aiemmin sakottaessaan tarkastamattomista sammuttimista ennen vesikulkuneuvolain muutosta. Vetoatt asetukseen, joka on suunnattu säätelemään sammutinten tarkastuksia tekeviä yrityksiä, EI veneilijöitä. Toisin sanoen: tuo asetus ei aiheuta mitään velvollisuuksia sammutinten omistajille.
- Skiglari
Sisäasiainministeriön asetuksessa 9 pykälän ensimmäisessä ja toisessa momentissa asia on selkeästi ilmaistu: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050917. Ensimmäisen momentin mukaiset sammuttimet ovat esimerkiksi veneessä ja näin ollen tarkistettava vuoden välein. Toisen momentin mukaiset sammuttimet ovat esimerkiksi omakotitaloissa, kerrostaloissa jne. Ja ne on tarkistettava joka toinen vuosi. Henkilökohtaisesti minulle on aivan sama, miten tarkistatte sammuttimenne. Viranomainen on merellä ottanut käytännökseen antaa rikesakko, jos sammutinta ei ole tarkastettu.
Eli Motonetinkin sammuttimet on veneilykäytössä tarkistettava tai uusittava vuosittain. Pahoitelen, mutta asetus on "voimakkaampi" kuin liikkeen/maahantuojan vakuuttelut.
Mitä tulee taas sammuttimiin niin niissä on laadullisia eroja. Itse panostan hieman parempaan, jota tarkistan vuosittain, mutta nämäpä ovat jokaisen henkilökohtaisia valintoja. - Palovahti
No jos ostan ensin kesäkuussa motonetin sammuttimen, missä on vain vuosiluku 2013, ei muuta, niin seuraavana vuonna pitää tarkastaa, no en minä sitä joulukuussa enään katsasta vaan ostan seuraavana keväänä eli 2015 uuden, joka on lainmukainen suven 2016, tämä siksi etten senjälkeen joudu "katsastaa" sammutinta vuosittain... voisin tietty heittää tähän vielä jonkun jäniskevennyksen jos haluutte .... ja ette vai ??
- Salaiset osoitteet
Vieläkään ei kukaan ole rohjennut antaa pääkaupunkiseudulta sellaisen firman nimeä, joka tarkistaa 6kg:n sammuttimen hintaan 10€ tai alle.
Taitaa olla urbaanilegenda.- 13
En ole varma, onko kukaan väittänyt sen onnistuvan liikkeessä, jos vain kävelet sinne sammuttimesi kanssa. Mutta seurojen järjestämissä sessioissa onnistuu.
- Skiglari
Sammutinhuolto E. Havantola Suomenojalla.
- Raivokohtaus
Vitun vittu että veri kiertää vihaisesti raivosta. Luin näitä kommentteja yllä ja käsittämätön hermoromahdus oli lähellä. Ei se sammutin vanhene mihinkään. Se katsastushomma on ihan sama kuin katsastaisi uutta autoa joka vuosi, autoa joka seisoisi tallissa paikoillaan. Sammutin on täydellisesti verratavissa tällaiseen tapaukseen. Uutena ostettu sammutin joka on paikoillaan jossain autotallin nurkassa ei vanhene edes 10 vuodessa. Olen kuullut niin monta kertaa monesta lähteestä, jopa palotarkastajalta, että sammuttimet eivät mihinkään vanhene. Kyseisessä tapauksessa tarkastaja tarkasteli oppilaitoksen sammuttimia jotka olivat "vanhentuneita". Hän sanoi että eivät ne oikeasti ole menneet miksikään. Miettikää te ihmiset, ostakaa hyvin säilötty hillopurkki ja laittakaa se 20 vuodeksi hyllylle, mitään ei tapahdu. Nykyään rahastetaan kaikenmaailman kohteilla kuten vasta tullut rakennusten energiatodistukset. Vitsi että veri on lämmintä, tunnen kuinka jyskyttää. Käyn haukkaamassa happea..
- -Mika-
Käy haukkaamassa happea.
Mutta olet kyllä oikeassa.
Turhaa rahastamista ja vouhottamista on koko venesammuttimien katsastus ja yleensäkin niiden vaatiminen veneisiin.
Kuinka monta ihmistä kuolee vuosittain venepaloissa? Tai edes muutamassa vuodessa? Yksi?
Entä kuinka monta kuolee asuntopaloissa vuosittain? Kymmenen? Enemmänkin? En jaksa kaivaa lukuja. Silti asuntoihin ei vaadita sammuttimia, mutta asuntoautoihin ja veneisiin vaaditaan. Hullua.- JoskusKirjoitellut
Mutta itsehän me olemme nämä viisaat päättäjät valinneet jotka meitä paapoo näillä järjettömän typerillä määräyksillä ja tarpeettomia lakeja sekä asetuksia rustaamalla ja vielä saavat siitä kohtuu hyvää palkkaa kun näin tekevät hyvin paljon tarppeettomia ongelmia meille veronmaksajille.
Mitähän pitäisi tehdä seuraavissa vaaleissa ?
Vai jaksaisiko mahdollisimman moni lähetellä edes sähköposteja näille erinomaisen viisaille päättäjillemme niin jospa ne jotain vaikuttaisi? - Skiglari
Omakotitaloissa tulee olla sammutin ja myös kerrostalossa, mutta ei kerrostalon asunnoissa ja nämä sammuttimet tulisi tarkistutta joka toinen vuosi.
- uusi näkökulma
muutama uusi näkökulma teemaan.
1)oletteko joskus sammuttaneet jotain sammuttimella?
kannattaa kokeilla mökillä, nuotiolla tms turvallisella kentällä sammuttimen toimintaa. tämän voi tehdä isollakin porukalla, jos niitä vanhoja sammuttimia on useita-jokaisella "palomiesharjoitelijalle" oma pullo ja kerralla tyhjäksi. on siis mahdollista totuttaa koko miehistö sammuttimen käyttöön.
ps. aiheen saa vapaasti kopioida. voisi soveltua myös venekerhon toimintaan
2)vanha sammutin varalaitteena
lain mukaan pitää olla se yksi tarkastettu sammutin veneessaä. toinen laite voi aivan hyvin olla vanha, itsetarkastettu sammutin (kumivasarakoputus, letkun kunto ja paineen oleminen pullossa). yleensä veneeseen mahtuu kaksikin sammutinta telineeseen (itsellä alle 7m:n vene ja sammutin on sisällä ja ulkona). jos tulee tilanne päälle, on kaksi toimivaa sammutinta nopeasti saatavissa.
3)uusi sammutin on aina uusi sammutin
joku moitti motonetin sammuttimia. luultavasti ne moittijien "paremmat" tai ainakin kaliimmat sammuttimet tulevat samalta tehtaalta, kuin motonetin sammuttimet
minä siis kannatan jokavuotista uuden sammuttimen ostoa ja A)vanhojen sammuttimien pitämistä toimintakuntoisena paikoissa, joissa lain pitkäkoura ei niitä vaadi, mutta on kuitenkin oman turvallisuuden kannalta hyvä olla tai B)sammuttimen harjoitusta koko miehistölle.
jos joku pitää omasta vanhasta sammuttimestaan ja tahtoo sen tarkastuttaa joka kevät, siitä vain. euroilla tässä hankkeessa tuskin on merkitystä, kaiketi kaikilla veneilijöillä on tarvittavat eurot uuteen sammuttimeen tai vanhan tarkastamiseen. varmaakin pärjätään, kun jokaisella on toimiva sammutin veneessä ja sitä vielä osataan käyttää.
oikein turvallista veneilykauden jatkoa kaikille- vanha merikarhu
Ei jauhesammutinta tarvitse veneessä, koska se ei ole sopiva väline.
Itselläni on veneessä sammutuspeite. Se ei sotke sammutettaessa. Myös vichy (kuplivaa) pullo on hyvä sammutin, kun ravistaa peittämällä pullon suun peukalolla ja suihkuttaa vesi sumun tuleen. Päälle vetää sammutuspeitteen, niin hyvin sammuu.
Jauhesammutin voi olla ongelmallinen, kun vakuutus ei korvaa jauheen sotkuja, jotka voivat olla kalliimpi vahinko. Säästää voi ottamalla työpaikalta kalvosammuttimen kesäloman ajaksi lainaksi. Niin minä teen eipähän sitä työpaikalla tarvita, kun töiden tekijäkin on lomalla. - nuori merikarhu
vanha merikarhu kirjoitti:
Ei jauhesammutinta tarvitse veneessä, koska se ei ole sopiva väline.
Itselläni on veneessä sammutuspeite. Se ei sotke sammutettaessa. Myös vichy (kuplivaa) pullo on hyvä sammutin, kun ravistaa peittämällä pullon suun peukalolla ja suihkuttaa vesi sumun tuleen. Päälle vetää sammutuspeitteen, niin hyvin sammuu.
Jauhesammutin voi olla ongelmallinen, kun vakuutus ei korvaa jauheen sotkuja, jotka voivat olla kalliimpi vahinko. Säästää voi ottamalla työpaikalta kalvosammuttimen kesäloman ajaksi lainaksi. Niin minä teen eipähän sitä työpaikalla tarvita, kun töiden tekijäkin on lomalla.Naapurilla päätti keitin tänäkesänä syttyä, otta alta ilmaa siten ettei sammunut peitteellä. Eka jauhesammutin ei toiminut, mutta toisella sitten sammui.
En rutise enää tarkastusvaatimusta.
- vanha merikarhu
" Eka jauhesammutin ei toiminut "
Epävarman toiminnan takia jauhesammutin on aivan vääränlainen väline veneeseen. Sammutuspeitettähän koulutetaan käyttämään vetämällä peite tulen yli ja kulmista kiristämällä tai alkusolmulla ehkäistään ilman saanti.
Parempi vaatimus olisi 1 ämpäri/ 5m venettä sammutuspeite. Veneen ympärillä on yleensä vettä ja narulla varustettu ämpäri on hyvä väline sammutukseen.
Öljyvuotojen tarkkailu ja siivoaminen on tärkeämpää sekä tyhjät polttoainekanisterit ovat pommeja. Niitä pitäisi valvoa ennemmin kuin 2 kg:n jauhesammuttimia. - -Mika-
Mulla on veneessä kolme sammutinta ja sammutuspeite. Ja osaan käyttää niitä.
Sammuttimet on sijoitettu siten, että koskaan ei tuli voi olla minun ja sammuttimen välissä, eli: Yksi silootassa, toinen salongin pöydän jalassa ja kolmas keulakajuutassa.
Mahdolliset palopaikat on mun veneessä: Kone (sitolootan ja kajuutan välissä) ja hella (samassa oaikassa) ja lämppäri päälaipiossa.
Tarkistutan/vaihdan uuteen joka vuosi yhden näistä kolmesta. Lain kirjain täyttyy, ja kaikki kolme on kohtuullisen hyvässä kunnossa.
Kaksi kertaa olen eläissäni ollut venepalossa. Toisessa oli syynä spriikeittimeen laitettu katalyyttilämmittimen kevytbensa (!) ja toisessa taas konehuone syttyi kun startimoottori suli yhdeksi möykyksi.
Ensimmäinen sammutettiin sammutuspeitteellä ja pyyhkeellä (kaasupalo levisi pentrystä jo turkille) ja jälkimmäisessä sammutettiin sähköt kone ja polttoainesyöttö ja vaan odotettiin. Kun ritinä loppui ja savunmuodostuminen väheni riittävästi, avattiin konehuone (sammutin valmiina, sokka poissa ja silleen) ja sammutettiin märällä kankaalla ne muutamat kytevät pesäkkeet. - ni-niuhottaja
Tarkastaja niuhotti ja laittoi sammuttimeeni päivämäärän vain vuodenvaihteeseen asti.
Oli heinäkuussa 10 v täynnä ja viimeinen mahdollinen kuukausi tarkastaa kuulemma. Onkohan sammutin kuitenkin kelvollinen kesäkuussa 2014, kun lakihan vaatii tarkastamaan vain kerran vuodessa ? - -Mika-
Paha sanoa. Paineastialki kun säängtelee sen astian käyttökelpoista ikää, joka lienee se 10 vuotta.
- vanha merikarhu
Sammutin on kuitenkin viety tarkastukseen ennen kuin se on täyttänyt 10v.
Luulisi, että silmämääräisestikin näkee ruosteen tms.
Jos punainen maalipinta on ehjä, niin kyllä sammutin kestää ja jos ei kestä, niin senhän voi uusia.
Vähän ihmeellinen tämä 10 vuoden sääntö ? - -Mika-
vanha merikarhu kirjoitti:
Sammutin on kuitenkin viety tarkastukseen ennen kuin se on täyttänyt 10v.
Luulisi, että silmämääräisestikin näkee ruosteen tms.
Jos punainen maalipinta on ehjä, niin kyllä sammutin kestää ja jos ei kestä, niin senhän voi uusia.
Vähän ihmeellinen tämä 10 vuoden sääntö ?No se sääntö tulee paineastialaista. Sammutin(kin) on paineastia, jonka tulee kestää se paine, jolle se on mitoitettu. Ja laki lähtee siitä, että kaikki paineastiat tulee katsastaa 10 vuoden välein.
En kyllä tunne ketään, joka olisi oikeasti sen sammuttimensa 10 vuoden jälkeen katsastanut ja hyväksyttänyt, mutta mulla on happipullo vuodelta 1959 jonka olen 10 vuoden välein katsastuttanut. Sammutin maksaa jonkun kympin, uuutta happipulloa (150 kg) ei helposti löydä mistään rahallakaan. Molempia koskee kuitenkin sama laki. - Lakiin perehtynyt
-Mika- kirjoitti:
No se sääntö tulee paineastialaista. Sammutin(kin) on paineastia, jonka tulee kestää se paine, jolle se on mitoitettu. Ja laki lähtee siitä, että kaikki paineastiat tulee katsastaa 10 vuoden välein.
En kyllä tunne ketään, joka olisi oikeasti sen sammuttimensa 10 vuoden jälkeen katsastanut ja hyväksyttänyt, mutta mulla on happipullo vuodelta 1959 jonka olen 10 vuoden välein katsastuttanut. Sammutin maksaa jonkun kympin, uuutta happipulloa (150 kg) ei helposti löydä mistään rahallakaan. Molempia koskee kuitenkin sama laki.Ei kaikki sammuttimet ole paineastia asetuksen mukaisia paineastioita ja niitä
ei silloin koske paineastia asetuksien määräaikaistarkastukset.
Paineastiat määritellään paineastialaissa ja asetuksissa tilavuuden ja käyttöpaineen määrittelemällä tulolla (kertoimella jota nyt en muista ulkoa).
On olemassa esim. 6kg jauhesammuttimia joissa sisällä on hiilidioksiidi patruuna jossa on paine mutta jauhesäiliössä on normaalisti vain tämä yhden ilmakehän paine missä me ihmisetkin elämme ja sammutustilanteessa laukaistaan tämä hiilidioksiidi patruuna jauhesäiliöön jolloin sinne tulee suuremmasta tilavuudesta johtuen niin pieni paine että tällainen sammutin ei ole paineastia lain ja asetusten mukaan enää paineastia eikä tarvitse 10vuoden välein mitään paineastiatarkastuksia.
Tällaista asiaa ei läheskään kaikki sammutin huolto liikkeet tiedä tai käsitä, ja vaativat muka paineastia tarkastusta. - 007+1
Lakiin perehtynyt kirjoitti:
Ei kaikki sammuttimet ole paineastia asetuksen mukaisia paineastioita ja niitä
ei silloin koske paineastia asetuksien määräaikaistarkastukset.
Paineastiat määritellään paineastialaissa ja asetuksissa tilavuuden ja käyttöpaineen määrittelemällä tulolla (kertoimella jota nyt en muista ulkoa).
On olemassa esim. 6kg jauhesammuttimia joissa sisällä on hiilidioksiidi patruuna jossa on paine mutta jauhesäiliössä on normaalisti vain tämä yhden ilmakehän paine missä me ihmisetkin elämme ja sammutustilanteessa laukaistaan tämä hiilidioksiidi patruuna jauhesäiliöön jolloin sinne tulee suuremmasta tilavuudesta johtuen niin pieni paine että tällainen sammutin ei ole paineastia lain ja asetusten mukaan enää paineastia eikä tarvitse 10vuoden välein mitään paineastiatarkastuksia.
Tällaista asiaa ei läheskään kaikki sammutin huolto liikkeet tiedä tai käsitä, ja vaativat muka paineastia tarkastusta." tällainen sammutin ei ole paineastia lain ja asetusten mukaan enää paineastia eikä tarvitse 10vuoden välein mitään paineastiatarkastuksia. "
Onkohan tällaisia kakvosammuttimia olemassa ? Nehän olisivat juuri sopivia veneisiin. Mistähän voisi ostaa ? - Lakiin perehtynyt
007+1 kirjoitti:
" tällainen sammutin ei ole paineastia lain ja asetusten mukaan enää paineastia eikä tarvitse 10vuoden välein mitään paineastiatarkastuksia. "
Onkohan tällaisia kakvosammuttimia olemassa ? Nehän olisivat juuri sopivia veneisiin. Mistähän voisi ostaa ?Eräästä pohjoissuomen sammutin liikkeestä sen ostin aikoinaan.
Ei se ole mikään " kakvosammuttimia " vaan ihan tavallisen näköinen 6kg ja muistaakseni joku suomalainen tunnettu merkki, jauhesammutin jossa vain on sisällä irroitettava/vaihdettava hiilidioksiidipatruuna, tilavuudeltaan n.3...4 dl.
Hinta kyllä oli aikoinaan n.20v sitten aika kallis verraten 2kg sammuttimiin. - 007+1
Lakiin perehtynyt kirjoitti:
Eräästä pohjoissuomen sammutin liikkeestä sen ostin aikoinaan.
Ei se ole mikään " kakvosammuttimia " vaan ihan tavallisen näköinen 6kg ja muistaakseni joku suomalainen tunnettu merkki, jauhesammutin jossa vain on sisällä irroitettava/vaihdettava hiilidioksiidipatruuna, tilavuudeltaan n.3...4 dl.
Hinta kyllä oli aikoinaan n.20v sitten aika kallis verraten 2kg sammuttimiin." kakvosammuttimia "
Tarkoitin kalvosammuttimia, josko näitä löytyisi patruunoilla ?
- ni-niuhottaja
Täytyy olla tarkkana sammutinta ostettaessa, että on tuore sammutin.
- -markkukarkku-
Olet ihan oikeassa.
Kun olen ostamassa kolmenkympin hintaista sammutinta teen aina hintavertailuja. Istun baarissa miettimässä ja lueskelemassa esitteitä ja selailemassa tabulettitietolärpäkkeen kautta netistä tarjouksia.
Sitten kun olen löytänyt sen edulisimman hinnan, porhallan oitis taksilla sitä hakemaan ja sen jälkeen kuppilaan juhlimaan onnistunutta löytöäni ja saavuttamaani säästöä.
Näin se hintatietoisuus toimii ja jää varaa muuhunkin kuin huippukalliiseen veneilyharrastukseen. - ni-niuhottaja
-markkukarkku- kirjoitti:
Olet ihan oikeassa.
Kun olen ostamassa kolmenkympin hintaista sammutinta teen aina hintavertailuja. Istun baarissa miettimässä ja lueskelemassa esitteitä ja selailemassa tabulettitietolärpäkkeen kautta netistä tarjouksia.
Sitten kun olen löytänyt sen edulisimman hinnan, porhallan oitis taksilla sitä hakemaan ja sen jälkeen kuppilaan juhlimaan onnistunutta löytöäni ja saavuttamaani säästöä.
Näin se hintatietoisuus toimii ja jää varaa muuhunkin kuin huippukalliiseen veneilyharrastukseen." Näin se hintatietoisuus toimii ja jää varaa muuhunkin kuin huippukalliiseen veneilyharrastukseen"
Sitä rahaa, mikä menee harrastuksiin, ei oteta huomioon ...
- 222222222222
no turhaahan se on. mikäli olet innokas rahan säästäjä (8 euron), niin tilaa sammutin postimyynnistä ja palauta kun katsastettu. 14pv palautusoikeuostimyynnissä. helppoa se on, kun osaa.
- 1717171717
niin muuten vielä unohtui lisätä että eihän ne katsastusmiehet kun vilkaise sitä sammutinta jos edes vilkaisevat. eli scannaat vanhan tarran kerran ja sitten editoit vuosiluvun ja tulostat aina uuden.
- Koko se EU direktiiv
Joka vatii sammuttimen oloa veneessä on äärimmäisen tyhmä. Yleensä venettä nimittäin käytetään vesistössä ja usein mukana on sanko täi äyskäri, jolla saa sammutettua tulen oikein vedellä eikä tartte vaahtovehkeillä leikkiä.
- - hemppa -
Oletkos kokeillut samuttaa rasvapaloa vedellä ?
No et ole. Jos olisit, et tuollaista kirjoittaisi.
- 16+8
Jahans! Selvästi kevättä jo rinnassa kun tämäkin ketju taas kaivettu esille. Kop kop ja hymyssä suin kohti kevättä.
- uus on uus
sammuttimet on turhia veneessä, siis ne sammutin koputus taikurin "katsastamat" paakkuuntuneet toimimattomat , toista on motonetin uudet alle kahdenkympin sammuttimet.... älkää maksako mielikuvista vaan mars motonettiin , vaikka seuran kommariboori muuta väittäis ..
- vanha on vanha
Tähän väliin taas kertauksena:
http://www.youtube.com/watch?v=aL_VdzjM-24
Jauhesammutin kyllä sammuttaa palon, mutta sen onnistuttava kerralla, sillä ahtaassa tilassa näkyvyys katoaa saman tien. Vanha huoltamaton sammutin on taas kiva koriste, mutta tositilanteessa sillä ei tee mitään.- pruiskis
Kerroppa tyhmälle miten sammutin huolletaan .... säädetääkö venttiilit, vaihdetaanko aineet, letkut jne.... ja lähinnä mitä sellainen maksaaa.... ja sitäpaitsi sammuttimen saa alle kahdenkymmenen euron UUDEN , niin miksi leikkiä höpöhöpö leikkiä kumivasaran kanssa... on se kansa tyhmää
- vanha on vanha
pruiskis kirjoitti:
Kerroppa tyhmälle miten sammutin huolletaan .... säädetääkö venttiilit, vaihdetaanko aineet, letkut jne.... ja lähinnä mitä sellainen maksaaa.... ja sitäpaitsi sammuttimen saa alle kahdenkymmenen euron UUDEN , niin miksi leikkiä höpöhöpö leikkiä kumivasaran kanssa... on se kansa tyhmää
Kyllä sammutin voidaan huoltaa, venttilit säätää, aineet ja letkut vaihtaa.
http://www.youtube.com/watch?v=I4MkVQoJRAM
Motonet-mies tekee sen tietysti itse:
http://www.youtube.com/watch?v=wY7ukffxK8o
Sammutinhuolto muuten joutuu pitämään kiinteää konttoria, jossa on kaikki tarvittavat tilat, laitteet ja aineet sammuttimen huoltoa varten. Se ei ole ilmaista ja sen takia tarkastuksestakin peritään maksu.
Yleisemmällä tasolla sammuttimia koskee laki pelastustoimen laitteista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070010
- palomerimies
sammutin kuuluu tarkastaa:
- ½ vuoden välein, jos sammutinta säilytetään
yli 3000kg painavissa työkoneissa.
- 1 vuoden välein, jos sammutinta säilytetään
ulkona, ajoneuvoissa tai vaihtelevissa
lämpöolosuhteissa.
- 2 vuoden välein, jos sammutinta säilytetään
lämpimissä sisätiloissa.
- jokaisen käytön jälkeen.
- jos painemittari on punaisella. - sammmuu
Käsisammuttimen normaalin vuositarkastuksen hintaesimerkkejä:
2 kg sammutin 11,00 € kpl ja 3-12 kg sammutin 13,00 € kpl.- direktiiviohjattu
Saako sammuttineen ostaa EU-Romanialaisen postimyyntileiman?
- Kuinka toimii?
Ostan huomenna sammuttimen, jossa on myös huomiselle päivätty katsastustarra.
Se on minulla kotona vuoden.
Seuraavan vuoden kesällä vien sen veneeseen, silloinhan sen katsastus on edelleen voimassa, vai kuinka?
Ellei, niin miksi ei? - aina uusi toimiva
juuri näin, esim nyt kun ostaa motonetista sammuttimen on siinä ainoastaan vuosiluku 2014, menee tulevan veneilykauden ja vielä seuraavankin veneilykauden joulukuun viimeiseenpäivään 2015 ( katsastetaan vuosittain), kysyin motonetissa asiaa siellä pokenneilta konstaapeleilta, he olivat samaa mieltä.... (kahden veneilykauden sammutin , ilmankatsastusta, sitten taas ostamaan motonetista uusi ja vanha talliin, kaverille, autoon ( mutta ei esim matkailuautoon ,eikä vaunuun)
- pelastus
Hei ... osta motonetista, siinä on vain vuosiluku... älä vaan osta sellaista mihin joku on merkinnyt myös päivämäärän, nyt tarkkana, älä möhli
- Ylikapteeni
Tässä herää kysymys paljonko se sinun veneesi arvo on? Sinä siis vaihdat motonetissä sammutinta joka vuosi johonkin lahoon virsuun, jonka arvokkain osa on airojen hankaimet koska ne ovat alumiinia? Kuka hyvänsä jolla on edes parin tonnin vene ja siinä parin tonnin moottori, älyää että se kympin tarkastus on pikku investointi sen rinnalla, että tuo neljän tonnin tai kalliimpi yhdistelmä palaa paskaksi. Mikä vittu tässä on niin vaikeaa? Asetus pitää huolen että sinulla on sen tuulenhuuhtoman perseesi suojaksi kunnollinen sammutin, ettei sinulta pala munat kun kännissä kokkaat siinä virsussasi. Sen pitäisi olla sinusta pelkästään positiivinen asia, ja meistä muista aivan vitun negatiivinen asia, koska me muut joudumme sietämään pässiyttäsi päivästä toiseen. Mene nyt vittu soikoon ja tarkastuta se sammutin ja pidä turpasi kiinni, tai vedä suosiolla tappi veneestäsi, ja vilkuta perään. Se tarkastettu ja toimiva sammutin voi pelastaa sinun tai jonkun toisen hengen, siksi se on tärkeä kapine ja syytä pitää kunnossa.
- pieniä luita
Ei voi kuin vuodesta toiseen ihmetellä, miten kympin vuotuinen kustannus saa tuhraamaan aikaa kahden kympin edestä siitä valittamiseen. Osti uuden sammuttimen tai tarkastutti vanhan, on kyse muutaman bensalitran hinnasta. Pienillä ihmisillä on kai sitten pienet murheet.
- Arvo Nalennus
Juuri näin koputus 10 EUR tai uuden osto 20 EUR/a on yksi pienimmistä veneilyn kustannuksista. Arvonalenema veneestä 10% per vuosi on ihan eri suuruusluokassa
- taikuutta
Pienistä puroista syntyy iso joki.... ole tarkka säästä markka.. uuden osto on helppoa... älä maksa mielikuvista, vanhan voi aina käyttää muihin kohteisiin... muista motonet sammutin , siis kahden kauden ei voi kuin ihmetellä sitä , että pitäis maksaa turhasta huuhaa touhusta.... harva maksais autohuollosta , jos siellä potkaistai renkaaseen ja sanotaan kassan suuntaan... seuraava idiootti tännepäin
- tarkkaa on
Uuden hinnalla saa kaksi tarkastusta. Uuden hankinta vaatii useamman kymmenen kilometrin ajon, tarkastus parinkymmen metrin kävelyn. Taidan tänäkin vuonna säästää kymmeniä euroja ja tarkastuttaa vanhat.
- pidä pennisi
Idiootit säästelkööt markkojaan haluamallaan keinolla. Minulle kelpaa vain eurot.
- hio hoi
pidä pennisi kirjoitti:
Idiootit säästelkööt markkojaan haluamallaan keinolla. Minulle kelpaa vain eurot.
Ensin säästeltiin markkoja , nyt euroja ja kun kaikki mahdollinen kiinteäomaisuus ja lelut on hankittu, mikä tässä on veneillessä, kun vielä saa hakea sammuttimen kilometrin päästä, motonetista HALVALLA ,elämä on laiffii
- aloite
Kansalaisaloite missä sammuttimien tarkistuksen tekee pelastuslaitos ja huom kuluitta, siis ilmaiseksi.......aikaa on
- Turhaa jupinaa
niin onhan se 10€ tosiaankin "paha" hinta vuositarkastuksesta? eipä täällä valiteta auton jokavuotisesta tarkastuksesta jonka hinta alkaa noin 50€... miettikääs sitä? etkä välttämättä saa leimaa. Auton katsastuskin on sitten turhaa touhua? liikkuihan se tänne konttorillekkin.
- pälöpööllikkö
turhaa katsastaa pulloa , jos on käyttökohteita muitakin kuin se vuotava vanha palonarka puupaatti vireen moottorilla joka on jo yhtä vanha ja väljä kuin kipparin vaimo.... motonetin sammutin on laillinen kaksi veneilykautta ja maksaa siten alle kymmenen euroo vuodessa.... koskaan en katsasta pulloa koska se on vaan rahastusta ja myös vaarantaa veneilyturvallisuuden, uus on aina uusi...pelastuslaitos voi tehdä ilmaiseksi katsastukset, aikaa on
- arvoituksia
On punainen. Talvella tuvassa, kesällä veneessä, Viron matkalla autossa, syksyllä puimurissa. Mikä se on?
- sportage
Ei ole laillinen 2 veneilykautta, asia on tarkastettu ja sammutin pitää tarkastaa vuoden välein veneissä ja autoissa.
- Jompsiskumpaia
Taskumattti tai puhelin?
- vvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
lisää maksuja ja veroja toivoo venekerholaiset kautta maan, jotain toimintaahan pitää olla, ei voi olla niin että haetaan motonetista sammutin, vaan kallis , korroosionsyömä, ja jo vuosia veronkierto tilaisuuksissa käytetty sammutin pitää olla se on ehto venekerhoon kuulumiselle...
- Koputtelun hinta
Glorian tarkastus ja koputtelu ei ainakaan ollut turha.Piti tehdä töitä kauan ennenkuin kössähtänyt sisus saatiin liikkeelle.Ja sitten piti vielä säätää painetta,sekä uusia venttiini.Hintaa tuli 8,90€ enkä maksanut turhasta.Miksi muuten täällä valitetaan että kallista on,vakuutusyhtiöt tarkastavat ihan ilmaiseksi,joka kevät itse nukuin onneni ohi tänä keväänä ensimmäisen kerran.No unondus maksoi tuon vajaa 9€.
- Eroon koputtelusta
Olen harkinnut vaihtaa 40 hv perämoottorini 30 heppaiseksi. Pääsisi koko turhasta kumipamputtelusta. Yamahalla 30 hv kone on aivan sama, vain vähemmän viritetty.
Toisaalta jos vaihtaisi 20 heppaiseen pääsisi koko venerekisteristä. Voisihan rinnalle laittaa 15 hv "uistelukoneen".- Voisko vaihtaa
Yamahan 30 hv koneesta koppaa 40 hv koneeseen?
Pääsis koko turhasta kumipamputtelusta, eikä tarvis tinkiä tehoista...
- Alli Kuikamoinen
Rekisteriotteessa moottorin tehot (polliisi sitä usein kyselee), voipi herättää kysymyksiä miksi konekopan luvut eivät täsmää vaikka moottorin sarjanumero sama.
- Anonyymi
Olen pettynyt.
Joulutorttuja saa juhannuksena, mämmiä ympäri vuoden ja nyttämä alkukevään keskustelukin on jo ennen joulua.- Anonyymi
Miksi odottaa kevääseen kun sammuttimen voi tarkastuttaa veneilykauden päätteeksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi odottaa kevääseen kun sammuttimen voi tarkastuttaa veneilykauden päätteeksi?
Samasta syystä, kun en tuo joulukuusta sisälle pyhäinpäivänä.
Vuosirytmi on tärkeä. Muutenhan sitä vois yhtä hyvin viettää joulun jossain ikävässä paikassa palmun alla huojuen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samasta syystä, kun en tuo joulukuusta sisälle pyhäinpäivänä.
Vuosirytmi on tärkeä. Muutenhan sitä vois yhtä hyvin viettää joulun jossain ikävässä paikassa palmun alla huojuen.Aivan sama milloin se sammutin on tarkastettu kunhan siinä on voimassa oleva tarra kun ratsia osuu kohdalle. Jos vuosirytmi on sinulle tärkeä, niin vie tarkastettavaksi aina joulukuussa samalla kun lähdet kuusta metsästämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sama milloin se sammutin on tarkastettu kunhan siinä on voimassa oleva tarra kun ratsia osuu kohdalle. Jos vuosirytmi on sinulle tärkeä, niin vie tarkastettavaksi aina joulukuussa samalla kun lähdet kuusta metsästämään.
No...en
- Anonyymi
On aivan päivänselvää että ellei vuotuista pakollista tarkastusta olisi, suurin osa sammuttimista olisi muutamassa vuodessa toimintakyvyttömiä tai tehottomia. Ihan samoin kuin on syytä olettaa että ilman pakollisia katsastuksia iso osa autokannasta olisi tieliikenteessä autossa olijoille ja muille liikenteessä oleville hengenvaarallisia...
- Anonyymi
...niin, ja ilman pakollisia katsastuksia iso osa asunnoista olisi hengenvaarallisia loukkuja, veneet pommeja ja naiset selibaatissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...niin, ja ilman pakollisia katsastuksia iso osa asunnoista olisi hengenvaarallisia loukkuja, veneet pommeja ja naiset selibaatissa.
Hyvä esimerkki ihmisen toiminnasta silloin kun asiat eivät ole pakollisia:
Päivän uutisissa kerrotaan suuren autorengasvalmistajan tutkimuksen mukaan selvitetyn että 80 % autoilijoista ei tarkista säännöllisesti renkaista sellaisia olennaisesti turvallisuuteen liittyviä asioita kuin renkaissa mahdollisesti olevia vierasesineitä eli esim. urissa olevia kiviä, renkaiden vaurioita tai edes rengaspaineita.
Asuntoja ei katsasteta kuin niissä tapauksissa joissa omistaja jättää vastaamatta kunnasta tulevaan kirjalliseen selvitysmääräykseen talon turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä palohälyttimistä alkaen. Näin ainakin asuinkunnassani toimitaan ok- taloni suhteen. Myös kerran vuodessa tapahtuva lakisääteiset pätevyydet täyttävän nuohoojan käynti on samalla katsastus sillä hänen tehtävänsä on nuohouksen lisäksi tarkastaa tulisijojen sekä hormien kunto ja turvallisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä esimerkki ihmisen toiminnasta silloin kun asiat eivät ole pakollisia:
Päivän uutisissa kerrotaan suuren autorengasvalmistajan tutkimuksen mukaan selvitetyn että 80 % autoilijoista ei tarkista säännöllisesti renkaista sellaisia olennaisesti turvallisuuteen liittyviä asioita kuin renkaissa mahdollisesti olevia vierasesineitä eli esim. urissa olevia kiviä, renkaiden vaurioita tai edes rengaspaineita.
Asuntoja ei katsasteta kuin niissä tapauksissa joissa omistaja jättää vastaamatta kunnasta tulevaan kirjalliseen selvitysmääräykseen talon turvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä palohälyttimistä alkaen. Näin ainakin asuinkunnassani toimitaan ok- taloni suhteen. Myös kerran vuodessa tapahtuva lakisääteiset pätevyydet täyttävän nuohoojan käynti on samalla katsastus sillä hänen tehtävänsä on nuohouksen lisäksi tarkastaa tulisijojen sekä hormien kunto ja turvallisuus.Kunnasta ei kukaan ole mitään selvityksiä pyydellyt lopputarkastuksen jälkeen. Paskalain aikoihin urputtivat jotain niille jotka eivät kunnallistekniikan piirissä olleet, ja fiksuja olivat he jotka haistattivat paskat koko asialle. Ei aiheuttanut hengenvaaraa. Nuohoustodistuksiakaan kukaan kysele, eikä nuohooja tahdo edes tulla paikalle vaikka pyydetään. Vuosittain ei nuohoojaa edes tarvita, todennut itsekin käyntinsä turhaksi vaikka on jäänyt vuosi tai toinenkin välistä, kun kuulemma palaa niin puhtaasti mitä poltetaan. Moni asunto on sitäpaitsi ilman tulisijaa ihan laillisesti, eikä se nuohooja muuta kuin tulisijaa tarkasta.
Saa olla harvinaisen tyhmä kaupunkilainen jos kantaa huolta renkaiden uriin tarttuvista kivistä... ellei niitä siedä, ei voi ajaa metriäkään soratiellä. Kyllä rengasvaurion huomaa ajossa, ei niitä tarvitse etsiä. Riittävän urasyvyyden näkee sekunnissa. Autonrengasvalmistajien tutkimuksilla on kaupalliset tarkoitusperät, voiton maksimointi eikä mitään muuta.
Sairas on se ihminen joka peräänkuuluttaa lisää holhousta. Holhottavana ei tarvitse itse ajatella mitään ja lopulta tarvitaan direktiivit ja ylitarkastajat aivan kaikkeen. Maalaisjärki on valitettavasti katoava luonnonvara kun kansa urponisoituu.
- Anonyymi
Laki sanoo jotakin nuohouksista, se on hyvin helposti luettava ja tulkittava...
Ehkä lakia kannattaisi sittenkin myös noudattaa. Jos talo palaa ja palo saa alkunsa edes jotenkin tulisijoihin ja polttoon liittyen ja selviää ettei nuohousta ole lakisääteisesti ajallaan suoritettu niin selitäpäs asia myös vakuutusyhtiölle...Kyllä se holhoaminen on typerää...- Anonyymi
Aivan sama. Nuohouksen toteutumista ei kukaan kyttää ja se on jokaisen omalla vastuulla, mutta turhan tiuhaan tehtäviä sammuttimien tarkastuksia kytätään.
- Anonyymi
Tai jos jättäisi tyhmät lait omaan arvoonsa? Nuohoustarve riippuu tulisijan ja hormin rakenteesta sekä käytöstä, ei rakennuksen statuksesta, mutta laissa nuohoustarve määritellään rakennuksen statuksen mukaan. Veneessä sammuttimen tarve määräytyy _lain_mukaan_ mm. moottoritehon perusteella, mutta miten esim. 40 heppainen perämoottori on alttiimpi tulipaloille kuin 30 heppainen? Entä jos 30 heppainen on bensavehje ja 40 heppainen on diesel, 40 heppainen edelleen paloherkempi? Entä sähkömoottori, miten sammutat litiumpalon sillä lakisääteisellä sammuttimella? Kyllä niin on, että valtio, jossa on monta lakia, on huono valtio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai jos jättäisi tyhmät lait omaan arvoonsa? Nuohoustarve riippuu tulisijan ja hormin rakenteesta sekä käytöstä, ei rakennuksen statuksesta, mutta laissa nuohoustarve määritellään rakennuksen statuksen mukaan. Veneessä sammuttimen tarve määräytyy _lain_mukaan_ mm. moottoritehon perusteella, mutta miten esim. 40 heppainen perämoottori on alttiimpi tulipaloille kuin 30 heppainen? Entä jos 30 heppainen on bensavehje ja 40 heppainen on diesel, 40 heppainen edelleen paloherkempi? Entä sähkömoottori, miten sammutat litiumpalon sillä lakisääteisellä sammuttimella? Kyllä niin on, että valtio, jossa on monta lakia, on huono valtio.
Mitenhän sinä pärjäisit valtiossa jossa ei olisi monia lakeja, sellaisessa valtiossa nimittäin vallitsisi täysi anarkia..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenhän sinä pärjäisit valtiossa jossa ei olisi monia lakeja, sellaisessa valtiossa nimittäin vallitsisi täysi anarkia..?
Tyhmähän olet. Valtiossa, jossa on vain fiksuja ihmisiä, ei tarvita ainuttakaan lakia eikä siltikään mene anarkiaksi, mutta se on utopiaa koska kaikki ei ole fiksuja. Tarvitaan muutama tarkkaan mietitty laki ja jokseenkin järkeviä kansalaisia. Mitä enemmän tyhmät yrittää mikromanageerata nopeasti huitaistuilla laeilla, sitä pahempi soppa ja sitä paskempi valtio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenhän sinä pärjäisit valtiossa jossa ei olisi monia lakeja, sellaisessa valtiossa nimittäin vallitsisi täysi anarkia..?
Jo muinaiset roomalaiset (Tacitus, n. vuonna 100) tiesi, että mitä korruptoituneempi valtio, sitä enemmän lakeja. Voi sen ajatella niinkin, että mitä korruptoituneempi kansa, sitä enemmän lakeja tarvitaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1186144Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631543956Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503315Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4772793Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2731795Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321463- 871416
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611310- 771278