Tänään oli Taloussanomien nettisivuilla kiintoisa artikkeli:
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2012/07/13/venekansa-vartoo-huvipursi-pian-ruotsalaiseen-hintaan/201233504/12
Sen mukaan Ruotsissa on 1980-luvun purjeveneiden hintataso laskenut 30-40 prosenttia parin vuoden sisään.
Itse olen ennustanut tätä jokusia vuosia sitten tällä palstalla muutamissa keskusteluissa. Valitettavasti en muista käyttämiäni nimimerkkejä, kun käytän aina vain keskustelun sisällä samaa nimimerkkiä, en ole rekisteröinyt omaa.
Taloussanomissa 80-luvun veneiden laskeva hintakehitys pannaan yleisen taloustilanteen syyksi. Itse en kuitenkaan usko, että asia on ihan täysin näin. Olen ennustuksissani maininnut, että 80-luvun (ja sitä vanhempien) veneiden hinnat laskevat jyrkästi, koska 2000-luvulla veneitä on myyty paljon enemmän kuin 90-luvulla, ja nämä uudemmat käytetyt veneet alkavat nyt tulla ikään, jossa ne ovat yhä useampien tavoitettavissa hinnan puolesta. Niiden hinnat siis laskevat normaalin ikävähennysperiaatteen mukaisesti, joten yhä useammilla on varaa ostaa 2000-luvun vene. Toistaalta 90-luvun veneiden puutteen vuoksi 2000-luvun ja 80-luvun veneillä on iän ja suunnittelun puolesta iso ero, eikä juuri kukaan, jolla on varaa 2000-luvun veneeseen, halua 80-luvun venettä.
Loput voitte päätellä. Jos vielä mietitte 80-luvun veneenne myymistä tai pitämistä, suosittelen myymään nyt. Jyrkkä hintojen lasku ei pääty tähän. Toisaalta, jos vene on käyttöönne hyvä, pitäkää se ihmeessä. Kohtuullisella välirahalla ei uudempaa hyvää venettä todellakaan saa.
80-luvun veneiden hinnat jyrkässä laskussa
51
2131
Vastaukset
- ?
Sitä olen ihmetellyt, miksi noita vanhoja ja päiviteltyjä veneitä on niin todella paljon myynnissä. Onko porukka kyllästynyt purjehdusharrastukseen ja haluavat siirtyä moottoriveneilijöiksi. Vai aina vaan isompiko pitääis purkkarin olla.
- saelkjhhhhhhhdsiuo
Mietitään edellisen kirjoittajan sadattelua!Käytettyjä purjeveneitä on Nettiveneessä myynnissä noin 650 kpl?Suomessa purjehdusta harrastavia henkilöitä on kaiketi 20-30000!Tuosta mainitusta määrästä siis 3 % on myymässä venettä tai mahdollisesti vaihtamassa uudempaan tai mahdollisesti tilavampaan.Ei siis kuullosta kovin suurelta määrältä tuo myytävien purjeveiden määrä!!!Vesille sivustolla on toki myös myytäviä veneitä ja samat sivut kattavat myös pääosin liikkeiden kaupittelemat sekä vähän käytetyt sekä vanhemmat putkeveneet sekä paljon uusia.Jos prosentti kaikkineen vaihtoehtoineen nousee 5% niin se on vähän se.Että vähän realismia peliin nimimerkillä ?!Tämmösiä variksia jotka jaanaavat tyhjänpäiväisiä esiintyy tälläkin sivustolla ....valitettavaa!
- Seglare2
Tämän avaaja on näitä uunoja joka on ostamassa -80 luvun venettä ja koettaa näin saada hintoja alas. Uuno mikä uuno....
- Talouskyljys
Seglare2 kirjoitti:
Tämän avaaja on näitä uunoja joka on ostamassa -80 luvun venettä ja koettaa näin saada hintoja alas. Uuno mikä uuno....
Nimittelysi on naurettavaa. Jos sinulla ei ole parempia argumentteja kuin toisten kutsuminen mielikuvituksettomilla haukkumanimillä, voisit tehdä kaikille palveluksen ja olla kokonaan kirjoittamatta.
Itse panin rahani aikoinani suuni mukaan, ja ostin käytetyn mutta uudehkon 2000-luvun veneen. Hintakehityksen valossa ratkaisu ei todellakaan kaduta. Olen itsekin tehnyt täysin saman havainnon kuin Taloussanomissa raportoitu: 70- ja 80-luvun veneitä saa todella paljon halvemmalla kuin muutamia vuosia sitten siinä missä 2000-luvun veneet ovat laskeneet vain rahtusen ostoajoistani. - 222
Muistetaan kuitenkin, ettei veneitä ole noin paljoa vaan tiettävästi n. 10 000, ehkä vähän yli mutta kuitenkin alle 15 000. Sen perusteella myynnissä saattaisi olla lähes 10% kannasta. Onko se paljon vai vähän, en minä tiedä.
No otahan nyt rauhallisesti, saelkjhhh....
Jos suomessa on purjehdusta harrastavia henkilöitä 20 000 - 30 000, mistä ikinä tuon luvun nappasitkin, se ei tarkoita, että veneitä olisi noin paljon. Lähdetään nyt siitä, että Suomen käytettyjen pursien markkinat ovat kovin, kovin toisenlaiset kuin Ruotsin. Ero on jo venetyypeissä. 80-luvun veneet Pohjanlahden kummallakin puolen ovat tyypillisesti kotimaassa valmistettuja ja kotimaan markkinoille tarkoitettuja pursia. Kyllä siellä joukossa vilahtaa aina jokunen Bavaria, Jeanneau tai Beneteau, mutta sormituntumalta sanoisin, että enemmän kaupan on Albinin ja Maxin eri kokoisia malleja, Comfortia/Comfortinaa jne.
Asian voi todeta seuraamalla nettivene.com ja blocket.se:n tarjontaa. Länsi-Suomessa asuvana olen seurannut nimenomaan Blocketia useamman vuoden ajan. Uusia myynti-ilmoituksia ilmestyy ympäri vuoden. Joissakin toki kaupitellaan jo aikaisemmin myynnissä olleita veneitä, mutta silti tarjonta on moninkertainen verrattuna Suomen markkinoihin. Ja hintataso on tosiaan huomattavasti alempi. 80-luvun 8-metrisen perheveneen hintapyynnöt ovat jossakin 100 000 kruunun paikkeilla tai allekin. Ihan viime vuosiin asti Suomessa suunnilleen vastaavista on pyydetty noin 15 000 euroa. Hintojen suhteuttamista vaikeuttaa kurssien heilahtelu, mutta siitä ei pääse yli eikä ympäri, että Ruotsissa on nyt halvempaa. Itse ostin hyvässä käyttökunnossa olevan puupurjeveneeni hinnalla, jolla Suomesta sai vuonna 2010 lähinnä kasan lahoja lautoja ja ruosteisen rautamöykyn, joka joskus oli köli. Vieläkin huvittavampi esimerkki on Albin Vega, joka tosin on 70-luvun vene, ehkä jopa 60-. Joitakin vuosia sitten minulle kaupiteltiin sellaista kotipuolessa 15 000 eurolla. En ostanut. Tällä hetkellä Vegan saa Ruotsista ehkä noin 50 000 kruunulla.
Olen itse ostanut kaksi venettä Tukholman seudulta. Ruotsalaiset ovat mukavan avointa porukkaa, joten on siinä kauppaa tehdessä tullut juteltua muustakin kuin kaupan kohteesta. Ensimmäisen veneen myyjä oli luopumassa ikänsä vuoksi veneilystä kokonaan. Jälkimmäisen veneen myi kiireinen urarouva, jolla oli aviomiehensä kanssa pienet lapset, omakotitalotyömaa ja toinenkin vene. Myynti-ilmoituksissakin esitetään toisinaan myynnin syitä: vaihto isompaan, opinnot, muutto, vauvan syntymä jne. Syyt ovat aivan samoja kuin meilläkin. Ruotsalaiset tuskin ovat lopettamassa veneilyä mistään mystisestä syystä.
Olen ostamieni veneiden lisäksi tutustunyt kymmeniin erilaisiin paatteihin, joita Tukholman seudulla on ollut tarjolla. Nuo 80-luvun veneet ovat useimmiten peruskunnostusta paitsi. Runko kaipaa muovitöitä, riki uusia osia, purjeet ovat usein vanhat, moottori kaipaa peruskorjausta tai vaihtoa, patjat ovat pahimmillaan alkuperäiset, puuosat kaipaavat ehostusta jne. Nämä seikat eivät yksin selitä hinnan nopeaa laskua, mutta palstan kulunutta sutkausta siteeratakseni tarjolla on paljon vanhoja, homeisia skandeja. Ehkä hintojen lasku johtuu vain siitä heränneestä tetoisuudesta, että nyt ne paatit kaipaavat työtä ja panostusta. Kukaan ei enää halua maksaa 30 vuotta vanhasta 26-jalkaisesta 140 00 kruunua / 15 000 euroa (erittäin karkeaa valuuttamatematiikkaa), koska ensi töikseen pitää pistää isot rahat kunnostukseen. Eiköhän Suomessa olla tulossa samaan tilanteeseen. Tällä hetkellä käytetyn paatin ostajan kannattaa suunnistaa Ruotsiin. Jos aikataulusta tekee tiukkaa, voin kyllä käydä hakemassa sen ostajalle. Palkkioni voisi olla vaikka sellainen, että paatin siirto Tukholmasta Turkuun maksaa 1200 euroa ja Helsinkiin 1700 euroa.
Olen tuon nimimerkki talouskyljyksen kanssa vähän samoilla linjoilla. Noita 80-luvun paatteja taitaa saada vielä pitkän aikaa halvalla. Enkä väittäisi, että sellainen olisi huono ostos, mutta jonkinlaisena miniminä sanoisin, että jos nyt ostaa 80 000 kruunulla (reilu 9000 euroa?) esimerkiksi vanhan Accentin, saa varautua pistämään lähes toisen mokoman pelimerkkejä lisää veneen kunnostukseen ja uusiin varusteisiin. Lisäkulujen aikataulu riippunee omista ambitioista.
Pitää myös ottaa huomioon eri aikakausien veneiden erilaisuus. 80-luvun 30-jalkainen on tilavuudeltaan pienempi kuin 2000-luvun vene. Siellä ei ole sisällä kolmea huonetta, keittiötä ja vessaa. Siellä pikemminkin alkovilla varustettu kaksio tai tupakeittiöyksiö. Jos siis haluaa yhtä tilavan veneen kuin tuttavaperheen uudehko Bavaria 30, on ostettava pitempi paatti, kenties 33- tai 35-jalkainen. Tai jos on ihastunut ruotsalaisten suosimiin solakoihin muotoihin, niitä jalkoja saa paatin tyyppinimessä olla kenties liki 40.
Tässä kohtaa en ota kantaa "homeisten skandien" ja Bavarioiden laatukysymyksiin laajemmin. Kukin olkoon oikeassa, ken vain haluaa. Se kuitenkin on muistettava, että jos nyt ostaa halvalla vanhan perhepurren, sen kunnostamiseenkin pitää varata sievoinen summa.- weimaks100
avaxt nimimerkille tiedoksi ,eri asioilla voi spekloida miten tahansa ....mikä on sinun arviosi purjeveneidenlukumäärästä suomessä.Olen joskus kuullut purjeveneiden määräksi n. 20 000 suomessa ....tarkoittaisi harrastajia vähintään kaksinkertainen määrä....haloo avaxt !!!Jos sinulla on tarkempia faktoja .niin kerro!Puhut ruotsalaisista veneistä ja vertailet niitä ja näit ...tosin niillä eikä ruotsalaisten purjevenetottumuksilla ole mitään tekemistä aloittajanpuheenvuoron kanssa!Faktoja kaivataan,jos ottaa noin holhoavan asenteen keskusteluun!!!
Purjeveneiden määrän saisi kai selville venerekisteristä, ja minähän holhoan, koska tiedän.
"tosin niillä eikä ruotsalaisten purjevenetottumuksilla ole mitään tekemistä aloittajanpuheenvuoron kanssa!Faktoja kaivataan,jos ottaa noin holhoavan asenteen keskusteluun!!!" "Tänään oli Taloussanomien nettisivuilla kiintoisa artikkeli:
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2012/07/13/venekansa-vartoo-huvipursi-pian-ruotsalaiseen-hintaan/201233504/12
Sen mukaan Ruotsissa on 1980-luvun purjeveneiden hintataso laskenut 30-40 prosenttia parin vuoden sisään."
Pitääkö ruotsalaisten veneiden merkitystä tähän keskusteluun sen aloituksen perusteella vielä selvittää?
Ja jos faktoja kaipaat, niin avaa www.blocket.se. Jos kielitaitosi piisaa, niin sieltähän sinä saat selvitettyä, millä tasolla ruotsalaisten hintapyynnöt vanhoista perhepursista ovat. Siinä sitä spekulointia sinulle.
Se, mikä sinusta on fakta, on sinun subjektiivinen näkemyksesi. Saat siis aivan rauhassa määritellä faktan käsitteen itsellesi. Minun subjektiivinen näkemykseni on, että olen seurannut käytettyjen purjeveneiden markkinoita ja totisesti näyttää siltä, että Suomen ja Ruotsin hintapyynnöissä on niin paljon eroa, että joidenkin pursien ostaminen Ruotsista kannattaa. Siihen en ota kantaa, millainen hinnanero kattaa kustannukset, jotka koituvat siitä, että sinne ruotsiin pitää päästä ja siellä pitää suoriutua siitä kaupanteosta. Itselleni se on halpaa, koka kotipaikkakunnaltani on helppo kulkea Tukholmaan ja osaan paikallista kieltä tarpeeksi.- exavatax
avaxt kirjoitti:
Purjeveneiden määrän saisi kai selville venerekisteristä, ja minähän holhoan, koska tiedän.
"tosin niillä eikä ruotsalaisten purjevenetottumuksilla ole mitään tekemistä aloittajanpuheenvuoron kanssa!Faktoja kaivataan,jos ottaa noin holhoavan asenteen keskusteluun!!!" "Tänään oli Taloussanomien nettisivuilla kiintoisa artikkeli:
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2012/07/13/venekansa-vartoo-huvipursi-pian-ruotsalaiseen-hintaan/201233504/12
Sen mukaan Ruotsissa on 1980-luvun purjeveneiden hintataso laskenut 30-40 prosenttia parin vuoden sisään."
Pitääkö ruotsalaisten veneiden merkitystä tähän keskusteluun sen aloituksen perusteella vielä selvittää?
Ja jos faktoja kaipaat, niin avaa www.blocket.se. Jos kielitaitosi piisaa, niin sieltähän sinä saat selvitettyä, millä tasolla ruotsalaisten hintapyynnöt vanhoista perhepursista ovat. Siinä sitä spekulointia sinulle.
Se, mikä sinusta on fakta, on sinun subjektiivinen näkemyksesi. Saat siis aivan rauhassa määritellä faktan käsitteen itsellesi. Minun subjektiivinen näkemykseni on, että olen seurannut käytettyjen purjeveneiden markkinoita ja totisesti näyttää siltä, että Suomen ja Ruotsin hintapyynnöissä on niin paljon eroa, että joidenkin pursien ostaminen Ruotsista kannattaa. Siihen en ota kantaa, millainen hinnanero kattaa kustannukset, jotka koituvat siitä, että sinne ruotsiin pitää päästä ja siellä pitää suoriutua siitä kaupanteosta. Itselleni se on halpaa, koka kotipaikkakunnaltani on helppo kulkea Tukholmaan ja osaan paikallista kieltä tarpeeksi.Olen minäkin seurannut ruptsalaisten purjeveneiden hintoja ja viimeisen 1,5 vuoden aikana esimerkiksi Bianca ja Chayene 42 hinnat ovat kruunun takia nousseet 20 % tai enemmän!!!C 42 maksoi 49000 ja nyt 62000 puhumattakaan monesta muusta veneestä.Jos veneiden hinnat ovat laskeneet ....ne ovat laskeneet juuri sen verran kun kruunu on kahtena viimevuonnan nostanut niiden hintaa!!Siinä sulle holhoava Avaxt faktaa...voit vetää ittes vessanpöntöstä alas mutumielipioteinesi!
- Albinisti
Oman subjektiivisen kokemukseni mukaan vanhemmissa veneissä suurin hintaero on nimenomaisesti niiden peruskuntoisten 1970-1980 -lukujen veneiden välillä. Suomessa hintapyyntö tuntuu usein olevan samanlainen laitetun (uusi kone, uudehkot purjeet, useita pienempiä päivityksiä) ja peruskuntoisen (ikivanha merivesijäähdytteinen kone, retkipurjeet uusinta 1970-luvun dacronia jne) veneen välillä. Ruotsissa laitetut yksilöt ovat karkeasti Suomen hinnoissa, mutta peruskuntoisista ei pyydetä niin paljon. Se, kumpi on loppujen lopuksi omakohtainen optimiratkaisu riippuu täysin käyttöintresseistä.
Hajontaa hinnoissa tosiaan on, mutta muodostuneen näkemykseni mukaan hinnan ja kunnon välinen yhteys on lähinnä suuntaa-antava. Esimerkiksi "nyare segel" voi sekin tarkoittaa 10 vuotta vanhoja seilejä, ja niiden ei enää pitäisi kovin paljon hintaa nostaa. Ruotsalaiset kehuvat myymäänsä tavaraa avoimemmin kuin suomalaiset. Kun sen pitää mielessään, ei tarvitse pettyä.
Tämän keskustelun tiimellyksessä seikkailin Blocketissa katselemassa vielä niitä hintoja. Pidän yhä kiinni siitä, että juuri tässä puheena olevien pursien hinnat ovat tyypillisesti alempia kuin Suomessa. Ruotsalainen ilmiö näyttää olevan myös jonkinlainen polkumyynti. Aika ajoin myyntiin ilmestyy erittäin halpoja veneitä. Hintaa perustellaan myynnin kiireellisyydellä. Huippuesimerkkinä vaikkapa viime keväinen Lord Helmsman josta pyydettiin 100 000 kruunua eli viime kevään kursseilla kaiketi noin 11 000 euroa. En tosin tiedä, oliko ilmoitus vakavastiotettava vai oliko siinä jotakin feikkiä. No, poikkeustapaukset poikkeustapauksina. Omissa hankinnoissani olen eri venetyyppien välillä punnitessani ja veneyksilöitä tarkastellessani todennut, että jos ei ole ostamassa uudehkoa venettä, Tukholman seudun tarjonta on varsin houkuttelevaa.
Lisäksi pitää muistaa, että tässä keskustelussa ei ole puututtu toteutuneisiin kauppasummiin, niitä kun ei juuri mistään saa. Kokemukseni mukaan ruotsalaiseen kaupankäyntiin kuuluu hiukan enemmän sellaista pientä peliä. Ilmoituksissa saatetaan mainita erikseen, jos hinnassa ei ole tinkivaraa. Jos mainintaa ei ole, kannattaa tarjota ainakin hiukan pyyntöä alempaa summaa. Jos saa vaikka 1000 euroa tingittyä, on jo säästänyt ostosmatkan kulut tai ainakin ison osan jonkin uuden purjeen hinnasta. Toinen huomioitava seikka on ilmoituksissa joskus ilmenevä bvsa-lyhenne, "billigare vid snabb afär", joka tarkoittaa, että myyjä on valmis joustamaan hinnassa, jos pääsee veneestään joutuin eroon. Törkeän alhaisiin pyyntöihin ei silti ole syytä lähteä. Ruotsalaiseen kanssakäymiseen tuntuisi sopivan hiukan vapaammat toimintatavat kuin suomalaiseen, joten huonon käytöksen negatiivinen palaute voi olla myös melko suorasukaista.
Laituriparlamenteissa monet ovat olettaneet, että ruotsalaiset pitävät paattinsa paremmassa kunnossa kuin suomalaiset. Itselleni ei ole syntynyt sellaista mielikuvaa. Sen sijaan ruotsalaisten kanssa on mukava käydä kauppaa, koska he ovat avoimempia kuin suomalaiset. Suomalainen kauppatapa on hiukan sellainen, että täs tää ny o. Ota tai jätä, viistoist tonnii. Ruotsalaiset tuntuvat puhuvan vapautuneemmin rahasta. Pyyntöjä, tarjouksia ja vastatarjouksia ei esitellä kainostellen, vaan hinnasta puhutaan siinä kuin muustakin asiasta. Ruotsalaiseen kaupankäyntiin voi hyvinkin kuulua piipahdus myyjän kotona ja kahvittelua ja iloista rupattelua aiheesta ja sen vierestä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että paskanjauhantaa voi jatkaa loputtomiin. Jos ostopäätös ei synny kun käy paattia katsomassa, on vähintään kohtuullista ilmoittaa muutaman päivän kuluessa sekin, että kauppaa ei synny.
Lisäksi tokaisen, että alkeellisenkin kouluruotsin käyttö luistattaa kaupantekoa kummasti. Useimmat nuoret ja keski-ikäiset tuntuvat puhuvan englantia, mutta läheskään kaikki eivät puhu sitä erityisen hyvin. Ruotsin ja englannin blandmedelsoppa on ollut ihan toimiva kieli niissä tilanteissa, joissa sanavarastossa tuntuu olevan puutteita. Jos myyjä haluaa myydä ja ostaja ostaa, niin kielikynnys on vain pieni hidaste.- Albinisti
Oma kokemukseni perustuu varustelistojen ja itse veneiden läpikäyntiin. Hyvin ylläpidettyjen 1970 -luvun puolitonnarien suhteen hintaero oli Ruotsin ja Suomen välillä oli pari vuotta sitten pienehkö, olematon tai jopa Suomen eduksi. Päädyin itsellenikin yllätykseksi hankkimaan veneen Suomesta. Mietin paljon myös projektivenettä alkuperäiskoneineen jne. ja tuolloin hintapyynnöt peruskuntoisesta puolitonnarista olivat jossain 18-24kE välillä Suomessa ja n. 12-17kE välillä Ruotsissa.
- 2+14
Itse ostin vuonna 1966 rakennetun mahonkiveneen Ruotsista 25 000 eurolla. Tänä keväänä sain siitä 39 000 euron tarjouksen. En myynyt koska pidän veneestäni.
Vanhat veneet ovat toki kaupanteossa yksittäiskappaleita, mutta miksi minusta tuntuu, että tuo ei ole edes suoranainen ihme. =)
- 16+1
Myynnissä on ollut 80-luvun vene -30 % ei mene kaupaksi. Ensikesäksi taidan laittaa hinnan takaisin kohdalleen ( 40%).
- 17+15
Ei taida minkään vuosikymmenen veneen kauppa käydä...
Ihan sama onko 2000 vai 90- tai 80- lukua.
Mitä kalliimpi vene sen hiljaisempaa lama kyttää kukkaron takana ja ihmiset pitävät kukkaro-nyörit kireällä.
Joku yksittäinen tyhmä uuno ottaa lainaa ja ostaa uuden halpiksen, jonka arvo romahtaa kun korot nousee ja niitä tulee pakkomyyntiin. Silloin on hyvä rako ostaa vene, arvoveneille tulee tuskin yhtä huomattava alennus. - Talouskyljys
Kirjoituksesi on ristiriidassa itsensä kanssa (korjailin räikeimpiä kielioppivirheitä lainauksissani):
"Mitä kalliimpi vene, sen hiljaisempaa"
"Joku yksittäinen tyhmä uuno ottaa lainaa ja ostaa uuden halpiksen, jonka arvo romahtaa, kun korot nousevat"
"arvoveneille tuskin tulee yhtä huomattava alennus"
Siis toisaalta on niin, että kalliimpaa venettä on vaikeampi myydä ja luvassa on isoja alennuksia, mutta kuitenkin jotenkin maagisesti nimenomaan uudet "halpikset" ovat pahimman romahduksen kohteina eikä arvoveneille tule yhtä huomattavaa alennusta? Mitä sinä oikein sönkötät, vai mahdatko tarkoittaa "arvoveneillä" vastaavanlaisia kuin oma 80-luvun paattisi? Ilmeisesti "uudet halpiset" ovatkin kalliimpia kuin tarkoittamasi "arvoveneet"? Muutenhan kirjoituksessasi ei ole mitään sisäistä logiikkaa.- 14
Ainahan voi olla mahdollista että velkarahalla ostettuja uusia veneitä tulee pakkomyyntiin. Jos jykän puheita on uskominen jos euro romahtaa tulee maailman loppu. Tosin itselläni on aivan toinen käsitys miten käy kun eurosta lähdetään.
- 18
14 kirjoitti:
Ainahan voi olla mahdollista että velkarahalla ostettuja uusia veneitä tulee pakkomyyntiin. Jos jykän puheita on uskominen jos euro romahtaa tulee maailman loppu. Tosin itselläni on aivan toinen käsitys miten käy kun eurosta lähdetään.
Suomi ei kestäisi euron romahdusta.
- 8
18 kirjoitti:
Suomi ei kestäisi euron romahdusta.
Kukapa nyt metsäteollisuuden hauaisi Suomeen takaisin kun siitä on päästy eroon.
- dfvgbnhrygas
8 kirjoitti:
Kukapa nyt metsäteollisuuden hauaisi Suomeen takaisin kun siitä on päästy eroon.
Metsäteollisuudella ei juuri ole Suomessa enää tulevaisuutta, kun puuta on muuallakin paljon lyhyempien kuljetusmatkojen päässä.
- 8+15
Pitää muistaa että näiden juttujen kirjoittelu hyödyttää eniten uusien tusinapurkkien myyntiä. Kenenpä luulette täällä meuhkaavan uusien veneiden puolesta?
- kasarillamennään
Ostin kasari veneen hintaan n. 40 tuhatta, hinta varmaankin pahimmillaan puolittuu viiden vuoden sisällä. Olen siis menettänyt 20 tuhatta, jos ostaisin uuden samankokoisen hinta olisi n 120 000 ja hinnan pudotus viidessä vuodessa varmasti enemmän kuin 20 000.
- Kasarilla kans
Tää oli hyvä :))
- ddasdsadasdsa
Pakkohan Ruotsalaisten on ollut laskea veneiden hintoja jos meinaavat saada kaupaksi. Eiköhän ne veneet ole halventuneet suurinpiirtein kruunun kurssin mukaan? Pari vuotta sitten kun kruunun kurssi oli 10 tai yli oli euromaille veneet halpoja Ruotsissa mutta nyt mielestäni on tilanne toinen. Ja ruotsalaisten on kruunumääräisesti ollut pakko lakea veneiden hintoja.
- liikaako?
Lasikuitupurret enimmäkseen pysyvät markkinoilla melkein ikuisesti verrattuna vaikkapa autoihin joiden elinkaari yleensä on melko lyhyt. Veneitä tahtoiskin pukata tehtailta kait jo enempi kuin on kysyntää koska melkein kaikk vanhatkin veneet ovat ihmisillä käytössään?
- a. vaxti
"Pakkohan Ruotsalaisten on ollut laskea veneiden hintoja jos meinaavat saada kaupaksi. Eiköhän ne veneet ole halventuneet suurinpiirtein kruunun kurssin mukaan? Pari vuotta sitten kun kruunun kurssi oli 10 tai yli oli euromaille veneet halpoja Ruotsissa mutta nyt mielestäni on tilanne toinen. Ja ruotsalaisten on kruunumääräisesti ollut pakko lakea veneiden hintoja."
Miksi pitäisi? Ruotsalaiset käyvät kauppaa vanhoista paateissaan etupäässä keskenään. Käytetyt purret eivät ole ruotsalaisille mikään erityinen vientikaupan kohde. Se, että niitä ylipäätään myydään esimerkiksi Suomeen, johtuu heidän hintatasostaan. Hinnan ero on tällä hetkellä niin suuri, ettei valuuttakurssien heittely toistaiseksi ole ollut vallan valtaisa tekijä. Lisäksi nykyään käytetyn paatin tuominen on hyvinkin yksinkertaista: ostat, rekisteröit ja tuot kotiin. Ennen maksettiin tulleja ja tuonnintasausmaksuja ja vaikka mitä kulunkeja.
Me voimme täällä syytellä toisiamme vaikka kuinka ja spekuloida valuuttakursseilla jne. Jos Ruotsi ei ole käytännön syistä liian kaukana, voipi pohtia, haluaako maksaa vanhasta perhepaatista suomen hintatason mukaan 30 000 euroa vaiko esimerkiksi 22 000 euroa. Jos ruotsissa ei hinnat nouse tai euro tosiaan putoa kummeniä prosentteja suhteessa kruunuun, niin eiköhän aika moni paatin ostaja suuntaa katseensa Ruotsiin.
Jos suomalaiset ehdoin tahdoin haluavat maksaa puolitoistakertaisia hintoja vanhoista paateista, niin kyllä minä niitä voin käydä teille hakemassa sen aikaa kun tällainen tilanne vallitsee. - ddasdsadasdsa
a. vaxti kirjoitti:
"Pakkohan Ruotsalaisten on ollut laskea veneiden hintoja jos meinaavat saada kaupaksi. Eiköhän ne veneet ole halventuneet suurinpiirtein kruunun kurssin mukaan? Pari vuotta sitten kun kruunun kurssi oli 10 tai yli oli euromaille veneet halpoja Ruotsissa mutta nyt mielestäni on tilanne toinen. Ja ruotsalaisten on kruunumääräisesti ollut pakko lakea veneiden hintoja."
Miksi pitäisi? Ruotsalaiset käyvät kauppaa vanhoista paateissaan etupäässä keskenään. Käytetyt purret eivät ole ruotsalaisille mikään erityinen vientikaupan kohde. Se, että niitä ylipäätään myydään esimerkiksi Suomeen, johtuu heidän hintatasostaan. Hinnan ero on tällä hetkellä niin suuri, ettei valuuttakurssien heittely toistaiseksi ole ollut vallan valtaisa tekijä. Lisäksi nykyään käytetyn paatin tuominen on hyvinkin yksinkertaista: ostat, rekisteröit ja tuot kotiin. Ennen maksettiin tulleja ja tuonnintasausmaksuja ja vaikka mitä kulunkeja.
Me voimme täällä syytellä toisiamme vaikka kuinka ja spekuloida valuuttakursseilla jne. Jos Ruotsi ei ole käytännön syistä liian kaukana, voipi pohtia, haluaako maksaa vanhasta perhepaatista suomen hintatason mukaan 30 000 euroa vaiko esimerkiksi 22 000 euroa. Jos ruotsissa ei hinnat nouse tai euro tosiaan putoa kummeniä prosentteja suhteessa kruunuun, niin eiköhän aika moni paatin ostaja suuntaa katseensa Ruotsiin.
Jos suomalaiset ehdoin tahdoin haluavat maksaa puolitoistakertaisia hintoja vanhoista paateista, niin kyllä minä niitä voin käydä teille hakemassa sen aikaa kun tällainen tilanne vallitsee.Siis mistä löydät veneen joka on samassa kunnossa ja maksaa noin suhteessa 2/3 ?
Anna joku esimerkki - av..
a. vaxti kirjoitti:
"Pakkohan Ruotsalaisten on ollut laskea veneiden hintoja jos meinaavat saada kaupaksi. Eiköhän ne veneet ole halventuneet suurinpiirtein kruunun kurssin mukaan? Pari vuotta sitten kun kruunun kurssi oli 10 tai yli oli euromaille veneet halpoja Ruotsissa mutta nyt mielestäni on tilanne toinen. Ja ruotsalaisten on kruunumääräisesti ollut pakko lakea veneiden hintoja."
Miksi pitäisi? Ruotsalaiset käyvät kauppaa vanhoista paateissaan etupäässä keskenään. Käytetyt purret eivät ole ruotsalaisille mikään erityinen vientikaupan kohde. Se, että niitä ylipäätään myydään esimerkiksi Suomeen, johtuu heidän hintatasostaan. Hinnan ero on tällä hetkellä niin suuri, ettei valuuttakurssien heittely toistaiseksi ole ollut vallan valtaisa tekijä. Lisäksi nykyään käytetyn paatin tuominen on hyvinkin yksinkertaista: ostat, rekisteröit ja tuot kotiin. Ennen maksettiin tulleja ja tuonnintasausmaksuja ja vaikka mitä kulunkeja.
Me voimme täällä syytellä toisiamme vaikka kuinka ja spekuloida valuuttakursseilla jne. Jos Ruotsi ei ole käytännön syistä liian kaukana, voipi pohtia, haluaako maksaa vanhasta perhepaatista suomen hintatason mukaan 30 000 euroa vaiko esimerkiksi 22 000 euroa. Jos ruotsissa ei hinnat nouse tai euro tosiaan putoa kummeniä prosentteja suhteessa kruunuun, niin eiköhän aika moni paatin ostaja suuntaa katseensa Ruotsiin.
Jos suomalaiset ehdoin tahdoin haluavat maksaa puolitoistakertaisia hintoja vanhoista paateista, niin kyllä minä niitä voin käydä teille hakemassa sen aikaa kun tällainen tilanne vallitsee.Niin netissä on kuvat sisältä ja ulkoa, joissakin jopa 30 kuvaa. Tosi halvat menivät keväällä ehkä taas syksyllä laskee... Ruotsissa.
- Mahdoton yhtälö
a. vaxti kirjoitti:
"Pakkohan Ruotsalaisten on ollut laskea veneiden hintoja jos meinaavat saada kaupaksi. Eiköhän ne veneet ole halventuneet suurinpiirtein kruunun kurssin mukaan? Pari vuotta sitten kun kruunun kurssi oli 10 tai yli oli euromaille veneet halpoja Ruotsissa mutta nyt mielestäni on tilanne toinen. Ja ruotsalaisten on kruunumääräisesti ollut pakko lakea veneiden hintoja."
Miksi pitäisi? Ruotsalaiset käyvät kauppaa vanhoista paateissaan etupäässä keskenään. Käytetyt purret eivät ole ruotsalaisille mikään erityinen vientikaupan kohde. Se, että niitä ylipäätään myydään esimerkiksi Suomeen, johtuu heidän hintatasostaan. Hinnan ero on tällä hetkellä niin suuri, ettei valuuttakurssien heittely toistaiseksi ole ollut vallan valtaisa tekijä. Lisäksi nykyään käytetyn paatin tuominen on hyvinkin yksinkertaista: ostat, rekisteröit ja tuot kotiin. Ennen maksettiin tulleja ja tuonnintasausmaksuja ja vaikka mitä kulunkeja.
Me voimme täällä syytellä toisiamme vaikka kuinka ja spekuloida valuuttakursseilla jne. Jos Ruotsi ei ole käytännön syistä liian kaukana, voipi pohtia, haluaako maksaa vanhasta perhepaatista suomen hintatason mukaan 30 000 euroa vaiko esimerkiksi 22 000 euroa. Jos ruotsissa ei hinnat nouse tai euro tosiaan putoa kummeniä prosentteja suhteessa kruunuun, niin eiköhän aika moni paatin ostaja suuntaa katseensa Ruotsiin.
Jos suomalaiset ehdoin tahdoin haluavat maksaa puolitoistakertaisia hintoja vanhoista paateista, niin kyllä minä niitä voin käydä teille hakemassa sen aikaa kun tällainen tilanne vallitsee.Ei tarvii lähteä hakemaan, Suomeen kaikki tulee viiveellä, niinkuin tämä tulossa oleva hinnan lasku. Ensimmäinen vastaaja tiivisti asian ihan naulan kantaan. Tässä ei kruunun kursilla ole kuin marginaalinen merkitys, sillä niitä jotka lähtevät ruotsista hakemaan venettä (jos halvempia) on vain muutamia yksittäistapauksia.
Myyntiin ilmestyy kokoajan lisää 80-luvun veneitä, vaikka entisetkin pitkään myynnissä olevat eivät mene kaupaksi. Tarjontaa paljon ja kysyntää vähän.
Lisäksi pienellä lisäsatsauksella, saa 20v. uudemman veneen, jotka vastaa enemmän nykyajan toiveita (kysynnän ja markkinatutkimuksen mukana tulleita tarpeita). Eli oli 80-luvun veneet, hyviä purjehtimaan tms. ei ole merkitystä, jos markkinat arvostaa muita asioita. Hyvät tuotteetkin jää hyllylle jos ei ole olemassa enää kohderyhmää, ainoa asia millä tilanetta voi muuttaa on parantaa varustelua tai laskea hintaa...
- poiu24
Onhan se paradoksaalista, että vieläkin täällä on myynnissä 30 vuotta vanhoja Comfortinoja (peruspaattien peruspaatti) hintaan 50 000 euroa. Mitään isompaa ei ole tehty, kunhan hinnoiteltuina muiden vastaavien mukaan...ei tuu kauppoja.
- 30 jalkaa
Hinnat niissä ja hyvä kuntoisissa 110 000 kr. eli 12941 euroa /30f.
- Tarjontaa on paljon
30 jalkaa kirjoitti:
Hinnat niissä ja hyvä kuntoisissa 110 000 kr. eli 12941 euroa /30f.
Anteeksi rahamiehet ja -naiset että kommentoin mutta kyllä markkinatalous toimii niinkuin ennenkin, valitettavasti. Eli kysynnän ja tarjonnan laki.
Todelliseen kysyntään vaikuttaa kovasti pelko työpaikan menettämisestä koska harvalla on vapaana isompaa summaa veneen ostoon eli pankkiin tulisi asiaa. Vastaavasti työnsä ja tulonsa menettäneet panevat veneitään myyntiin. Tarjonta kasvaa ja kysyntä pienenee => hinnat laskevat
Edes pikkurahan venettä ei saa kaupaksi ! Kauppaan itse kuudetta kuukautta muutaman tonnin (€) suosittua kotimaista oikeaa purjevenettä. "Klikkaajia" on käynyt tuhansia, viisi on soittanut, kolme käynyt katsomassa eikä kukaan ostanut.. Ruotsissa sama vene on kalliimpi ... - merkki?
Tarjontaa on paljon kirjoitti:
Anteeksi rahamiehet ja -naiset että kommentoin mutta kyllä markkinatalous toimii niinkuin ennenkin, valitettavasti. Eli kysynnän ja tarjonnan laki.
Todelliseen kysyntään vaikuttaa kovasti pelko työpaikan menettämisestä koska harvalla on vapaana isompaa summaa veneen ostoon eli pankkiin tulisi asiaa. Vastaavasti työnsä ja tulonsa menettäneet panevat veneitään myyntiin. Tarjonta kasvaa ja kysyntä pienenee => hinnat laskevat
Edes pikkurahan venettä ei saa kaupaksi ! Kauppaan itse kuudetta kuukautta muutaman tonnin (€) suosittua kotimaista oikeaa purjevenettä. "Klikkaajia" on käynyt tuhansia, viisi on soittanut, kolme käynyt katsomassa eikä kukaan ostanut.. Ruotsissa sama vene on kalliimpi ...Voit kai mallin ilmaista--olisiko Sunwind paljon myytävä 7000t ja ylös, euron kurssi on laskenut. Suomessa on vähän veneitä myytävä.
Soitin aamulla Johnson 26 h 76000kr oli automaattinen vastaaja saa nähdä.
Tietenkin veneessä on paljon kustannuksia 8 vuotta oli ja sen jälkeen asuntovaunu jolla eurooppaa ristiin rastiin. Sateiset ja kylmät kesät viilentävät kiinnostusta.
Kun vertaatte hintoja on valuuttakurssi se mikä on päivän (ei matka kurssi) myös maksu joka on hyvin halpa vähän yli euron. - sössön
merkki? kirjoitti:
Voit kai mallin ilmaista--olisiko Sunwind paljon myytävä 7000t ja ylös, euron kurssi on laskenut. Suomessa on vähän veneitä myytävä.
Soitin aamulla Johnson 26 h 76000kr oli automaattinen vastaaja saa nähdä.
Tietenkin veneessä on paljon kustannuksia 8 vuotta oli ja sen jälkeen asuntovaunu jolla eurooppaa ristiin rastiin. Sateiset ja kylmät kesät viilentävät kiinnostusta.
Kun vertaatte hintoja on valuuttakurssi se mikä on päivän (ei matka kurssi) myös maksu joka on hyvin halpa vähän yli euron.Ei mitään tolkkua. Opettele kirjoittamaan.
- av
sössön kirjoitti:
Ei mitään tolkkua. Opettele kirjoittamaan.
Kenelle, jos minulle--ei tarvitse opetella.
- av
av kirjoitti:
Kenelle, jos minulle--ei tarvitse opetella.
Lisä -Suomea puhun hyvin arvoin siksi virheet, mutta naisetko täällä kirjoittaa.
- ddasdsadasdsa
30 jalkaa kirjoitti:
Hinnat niissä ja hyvä kuntoisissa 110 000 kr. eli 12941 euroa /30f.
30 jalkainen comfortina vai? Näyttää comfortina 32 olevan halvin ruotsissa myynnissä oleva 380 000 eli 44000 ja kallein 559 000 eli 65000 Ihmettelen missä ne HALVAT ruotsi veneet on?
- av
ddasdsadasdsa kirjoitti:
30 jalkainen comfortina vai? Näyttää comfortina 32 olevan halvin ruotsissa myynnissä oleva 380 000 eli 44000 ja kallein 559 000 eli 65000 Ihmettelen missä ne HALVAT ruotsi veneet on?
http://www.blocket.se/goteborg?q=&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=15&l=0&md=th
jos on? - av
av kirjoitti:
http://www.blocket.se/goteborg?q=&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=15&l=0&md=th
jos on?Jalat lisää hintaa....
http://www.blocket.se/goteborg?q=Comfortina 32&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=15&l=0&md=th - ddasdsadasdsa
av kirjoitti:
http://www.blocket.se/goteborg?q=&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=15&l=0&md=th
jos on?Taisi linkki olla rikki?
- ddasdsadasdsa
av kirjoitti:
Jalat lisää hintaa....
http://www.blocket.se/goteborg?q=Comfortina 32&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1062&ca=15&l=0&md=thJoo kun ei 30 jalkaista comfortiinaa ole rakennettu?
- av
ddasdsadasdsa kirjoitti:
Joo kun ei 30 jalkaista comfortiinaa ole rakennettu?
en tiedä..
http://www.blocket.se/goteborg/Comfort_30__Dumpat_pris_for_snabb_affar_38956680.htm?ca=15&w=3&last=1
hyvä... linkki minun vika? - av
av kirjoitti:
en tiedä..
http://www.blocket.se/goteborg/Comfort_30__Dumpat_pris_for_snabb_affar_38956680.htm?ca=15&w=3&last=1
hyvä... linkki minun vika?minun vika--- sillä en ole data nisse.
- Puusauna
Joo kaveri tarkoittaa seuraavaa:Rouva souteli veneellä hitaasti lähellä kaislikkoa ja ihaili kaunista iltaa!Yllättäen kalastuksenvalvoja pysähtyi hänen veneensä viereen omalla veneellä,osoitti veneen pohjalla lojuvia uistimia ja virveliä ja sanoi tiukkana:-Rouva,saisinko nähdä kalastuslupanne!
-En minä kalasta....nämä ovat mieheni ,enkä ole edes koskenut niihin ,jotem ei minulta voi vaatia kalustuslupaa!Kai te näette!
Kalastuksenvalvoja pyöritti päätään ja vastasi:-Valitettavasti minun täytyy kirjoittaa sakko,sillä teillä on veneessänne kaikki kalastukseen tarvittavat välineet,mutta ei kalastuslupaa....valitan rouva!
-Vai nii ,siinä tapauksessa minä syytän teitä seksuaalisesta ahdistelusta!!!
-Enhän minä ole tehnyt mitään,vastasi kalastuksenvalvoja???
-Niin mutta teillä on vehkeet mukana sitä hommaa varten ja sehän on valitettavasti sama asia!
Kalastuksenvalvoja työnsi oman veneensä kaummaksi ,ja sanoi poissoutaessaan:-Hyvää päivänjatkoa rouva! - lykkäystä
Tulipa käytyä katsomassa netissä venetarjontaa...samat veneet kuukaudesta toiseen... ei taida kauppa käydä, lycka till!
- targantarkkailija
"Asian voi todeta seuraamalla nettivene.com ja blocket.se:n tarjontaa. "
Vasta-argumentti pienellä otoksella:
Nettiveneessä 8/2012 Targa 96:t 1970-80 luvuilta hintahaarukassa 28-48ke, otos 6 kpl. Venemestarin huhtikuun numerossa todettiin käytettyjen hintojen alkavan 25ke:sta.
Blocketissa yksi 70-lukulainen myynnissä hinnalla 36ke. Puuttuu hintaero Ruotsin eduksi, siellä vene on kuitenkin tuontitavaraa ja olettaisi olevan reilusti halvempi. Ruotsista ostamalla matkakustannusten ja kielihankaluuksien lisäbonuksena plotteri, joista puuttuu Suomen merikortit :-) - infrapunapersepaviaa
ni
oisko ollut noin viikon myytävänä yksi yksilö hintaan n.12ke - Valinnan vaikeus
Vertasin Albin Nova 33 tarjontaa Suomen ja Ruotsin välillä.
Hinta pyyntien perusteella ei tarvis lähteä ruottiin asti.
Ruotsissa enimmäkseen vanhempia ja silti kalliimpia.
Sit huomasin, että Dehler 34 (89-90) samassa hintaluokassa,
isompi ja (parempi?)
(Oletan Suomen hintapyynnöissä olevan n.10% tinkivaraa)
Aina tuo Dehler tulee kummitteleen kun miettii
seuraavaa venettä (HL 35-50 t€)
Haukkukaa joku se oikein kunnolla, kun Gelinkään
ei sitä ole testannu!- skiglaaja.
Viimeisimmät kolme nettiveneeseen ilmestynyttä 80-lukulaista: Baltic 42 DP, Sweden Yachts C 34, Absolut 37. Mielestäni kaikki ovat kuntoonsa nähden ylipyyntöisiä. Mikään näistä ei ole poikkeuksellisen ensiluokkaisessa kunnossa. Normaalia kunnossapitoa / päivitystä tehty, muttei mitenkään erityisen kattavasti (koneet,elektroniikka, purjeet). Absolut 37 ehkä olisi lähimpänä pyyntihintaansa. SwedenYachts ei lähelläkään vanhalla koneellaan, purjeilla, ym. peruskunnoltaan. Oli pitkään myynnissä Ruotsissa Båtagentilla aikanaan. Baltic:ssa on tehty päivityksiä siellä/täällä, mutta yleisilme / varustelu ei kuvissa ainakaan näytä yhtä loisteliaalta kuin esim yachtworldissä olevissa 42:ssa. Eli oma arvio kauppaan johtavasta hinnasta : SWY34 42-48ke, Absolut 48-55ke, Baltic 115-130 ke. Tai sitten käy hyvä mäihä ja saa enemmän tai todennäköisemmin yrittää ensi keväänä taas uudestaan...
- Albinisti
Yachting Worldin venetestejä voi tilata tästä osoitteesta:
http://marinedirectory.ybw.com/reprints/results1.jsp?tem=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2712300En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831011Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n55979- 108970
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81921- 44861
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21838Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67736- 33687
Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299684