Kannattaako tradenomiksi opiskella?

ruukkumunat

Mitäs sanotte, kannattaako tradenomiksi opiskella? Onhan se paljon parempi kuin pelkkä merkonomi ja kauppatieteiden maisteri voi taas olla liian vaativa. Antaahan tradenomin tutkinto aika monipuoliset näköalat kaupalliseen alaan ja yritys- ja rahamaailmaan.

8

10287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amkki-inssi

Tyhmä kysymys, tottakai tradenomiksi kannattaa opiskella, jos ala kiinnostaa. Tradenomi on korkeakoulututkinto, merkonomi on vain ammattikoulututkinto. KTM taas ei ole paljon enempää kuin tradenomi, mutta kun samoihin pääsee kaksi vuotta lyhyemmällä lukemisella, miksi mennä yliopistoon? Tosin nuorten kannattaisi opiskella sos.- ja terv. alalle, koska se on ainut kasvavan työllisyyden ala.

• HY ja UTA

Ja vielä tyhmempi vastaus. HAHA! Tradenomi on ALEMPI korkeakoulututkinto. Ja samoihin ei todellakaan pääse kahden vuoden vähemmällä opiskelulla. Esimerkiksi julkiselle sektorille vaaditaan vähänkin korkeammille paikoille YLEMPI korkeakoulututkinto. Itse olen kahdessä yliopistossa kirjoilla ja molemmissa porukka pitää ammattikorkeakoulua ammattikoulun tasoisena, eli siis amiksia olette.

• jhkasdhjlkjlöuikhkjh
        HY ja UTA kirjoitti:

Ja vielä tyhmempi vastaus. HAHA! Tradenomi on ALEMPI korkeakoulututkinto. Ja samoihin ei todellakaan pääse kahden vuoden vähemmällä opiskelulla. Esimerkiksi julkiselle sektorille vaaditaan vähänkin korkeammille paikoille YLEMPI korkeakoulututkinto. Itse olen kahdessä yliopistossa kirjoilla ja molemmissa porukka pitää ammattikorkeakoulua ammattikoulun tasoisena, eli siis amiksia olette.

ÖÖ, tuossa muutaman immeisen haastatelleena ja muutaman rekrytoineena voisin sanoa ettei se pitäminen oikeen oo se juttu. Mäkin olen pitänyt joitain naishakijoita kauniina ja joitain hakijoita pahan hajuisina tai joitain luusereina tai juoppoina. Papereillakaan ei oo oikee hirveetä merkitystä jos on ominaisuuksiltaan vieläkin parempi tt saatavana. Se on sitten sama onko amis vai ei :)

• doooh

Olen työtön tietojenkäsittelyn tradenomi. Koulussa en oppinut juuri mitään, vaan puppua kirjoittamalla irtosi hyviä arvosanoja. Opin ainoastaan sen, että AMKien mainospuheisiin ei kannata luottaa. Harjoittelussa keittelin kahvia. Itse koulun ulkopuolella .netiä kun opetteli, niin sillä sai hetkeksi töitä.

Opiskelin sittemmin insinööriksi ja töihin alkoivat kysellä jo toisena opiskeluvuonna.

• dooh

... piti sanomani "entinen työtön" - ja oikeastaan entinen tradenomikin .. eli ehdin olla vajaat kaksi vuotta työttömänä ennen kuin palasin koulun penkille.

Normitradenomina ei pääse välttämättä edes kaupan kassalle, kun pitäisi maksaa alan koulutuksen mukaan 3. vuoden kokemuslisää alusta lähtien. Ottavat mieluummin alemman koulutuksen tai eri alojen ihmisiä, niin saa maksaa vähiten.

• Merkonoomi

Kysyin kerran eräältä tradenomitutkintoa raivokkaasti vähätelleeltä nuorukaiselta, mikä on hänen oma koulutuksensa. Ensin se ei kuulunut tähän, mutta lopulta kun suostui kertomaan, niin se oli merkonomi. Hän ei ollut päässyt ammattikorkeaan monista yrityksistä huolimatta. Ei sinnekään nimittäin kävellä sisään, kun hakijoita voi olla pari tuhatta ja aloituspaikkoja sata. Eihän tradenomi tietysti ole kuin korkeakoulututkinto, ei siis ylempi korkeakoulututkinto, ellei jatka YAMK-tutkintoon. On se kuitenkin ihan eri luokan tutkinto kuin pelkkä merkonomi. Tradenomit myös työllistyvät hyvin. Kyllä muillakin aloilla on jonkin verran työttömyyttä, tai siis työllistämyyttä täysin koulutusta vastaaviin tehtäviin, ainakaan uran alkuvaiheessa. KTM:ksikin pääsee helposti, joten ellei töitä löydy, siitä vain jatkamaan. Tradenomitutkinto antaa hyvän pohjan ekonomiopinnoille. Tosin ekonomienkaan työllisyys ei ole lähellekään 100 % ja moni tradenomi työllistyy parempiin paikkoihin kuin ekonomit, henkilö ratkaisee paljon. Tradenomin kk-palkka voi olla viisinumeroinen siinä missä ekonomilla kolmenumeroinen.

Mutta antaa näiden tradenomeja pelkäävien irvistellä, keskitytään me tradenomit tekemään töitä.

• ererjffd

Olen kyllä ihan ihmeissäni, minkä takia täällä on hirveä sota ekonomien ja tradenomien välillä. Kyllähän se nyt on ihan selvää että kaikkia tarvitaan, mutta kyseessä on kuitenkin eri tutkinnot. En tiedä mitä merkonomit tekevät käytännössä työkseen, mutta kyllä ainakin tradenomit tekevät sellasia hommia joita myös itse voisin haluta tehdä. Itse olen siis syksyllä aloittamassa kauppatieteellisen. Tradenomien ja Ekonomien ero taitaa olla siinä että ekonomin on helpompi heti alussa ponnistaa ns. hyviin hommiin ja tradenomin on useimmiten aloitettava assarin tms avustajan töissä. Ja tradenomeja taitaa olla enemmän kuin ekonomeja, toisaalta myös koulutusta vastaavia töitä voi olla enemmän tarjolla..

Mutta mitä järkeä on koko ajan puolustella suomi24ssä ekonomien tai tradenomien koulutusta ja arvoa työmarkkinoilla kun eivät ne työnantajat kuitenkaan näitä palstoja lue?... Ainakaan tosissaan. Olkaa ylpeitä omista ammateistanne, kaikilla ei ole mahdollisuutta merkonominkaan tutkintoon. Ja jos tradenomin tutkinto tuntuu liian yleiseltä tai mahdollinen työelämä on sinulle liian "ruohonjuuritasolla", niin ainahan voi opiskella KTM:ksi tai vaihtaa kokonaan alaa.

• Lakikylteri

"Tradenomien ja Ekonomien ero taitaa olla siinä että ekonomin on helpompi heti alussa ponnistaa ns. hyviin hommiin ja tradenomin on useimmiten aloitettava assarin tms avustajan töissä."
      Itse asiassa se tilanne ja siitä lähtevä ongelma on päinvastainen. Tradenomien ongelma on ns. lasikatto, eli edes yksityisellä sektorilla vain todella harva trade pääsee mihinkään ylemmän johdon tai vaativimpiin asiantuntijatehtäviin edes pitkänkään työkokemuksen jälkeen, vaan näihin valitaan yleisesti ekonomi.

Yksi syy miksi ekonomeilla ja tradeilla on kitkaa, on ihan raadollinen rahaan ja työpaikkoihin liittyvä, sillä vaikka tradeilla tulee lasikatto vastaan urallaan, niin tietyntyyppisiin ammatti- ja asiantuntijatason tehtäviin tradenomien koulutus antaa paremmat valmiudet.

Ristiriita syntyy siitä, että harva ekonomi pääsee heti valmistuttuaan näihin ylempiin tehtäviin suoraan, vaan tavallisesti tarvitaan jonkin verran "kiitorataa" näistä alemmista tehtävistä, ja jalkaa oven väliin. Kun nämä tehtävät joista aikaisemmin noustiin uraputkesta ylemmäksi, ovatkin jo valmiiksi miehitettyjä osittain näihin tehtäviin kilpailukykyisemmillä tradeilla, se viivästyttää ekonomien työllistymistä ja hankaloittaa uralla nousua.

Se pahin ristiriita- ja kilpailutilanne on siis vastavalmistuneiden, tai opintojen loppusuoralla olevilla kauppatieteilijöiden ja tradenomien välillä, jotka kilpailevat samoista työpaikoista. Myöhemmin täma vastakkain asettelu vähenee, ja kun kilpailua ei ole, niin tradenomien keskinäiset suhteet ekonomeihin paranevat. Jos kohta ne oikeasti edes ovat koskaan oikeasti huonot, vaan kyse on kuitenkin eräänlaisesta puolin ja toisin tapahtuvasta härnäämisestä, jota ei kuitenkaan pidä ottaa liian vakavasti.

Samanlaista se on ollut dippainssien ja amisinssien välillä, joka on periytynyt aikaisemmasta dippainssien ja opistoinssien keskinäisestä dissauksesta, sairaanhoitajilla ja lähäreillä on samanlainen suhde, ja niin edelleen muillakin aloilla, se vain ehkä korostuu näissä anonyymeissa nettiviesteissä.

Miksi sitten tradenomeja pidetään merkonomeina, no se syy on siinä, että suurin osa näiden väliaikaisten ammattikorkeakoulujen tradenomien koulutusohjelmista koostettiin aikaisempien yo-merkonomien tutkintojen päälle, eli lisäämällä harjoittelu virallisesti tutkintoon ja virallinenlopputyö, sekä muutama kurssi syventäviä lopputyön tekemiseen valmentavia kursseja saatiin aikaan tradenomi-tutkinto.

Se on tietenkin toinen asia onko nykymuotoinen tradenomi-tutkinto, joka annetaan vakinaisissa ammattikorkeakouluissa enää sama tutkinto ja koulutus jota annettiin väliaikaisissa amiksissa, luultavasti se on kehittynyt jo omaan suuntaansa, mutta on se aina hauska muistuttaa missä tradenomi-tutkinnon juuret oikein olivat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      49
      1777
    2. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1147
    3. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      51
      1145
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1107
    5. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1029
    6. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      970
    7. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      955
    8. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      952
    9. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      92
      911
    10. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      114
      888
    Aihe