Nykyinen asenne

14terve

Miettiny monesti mistä tämä joidenkin ihmisten vaino nuoria vanhempia kohtaan pursuaa.
Kun miettii esim viime vuosisataa tai sota-aikaa niin ei ollut mikään erikoinen asia, että lapset tehtiin täysi-ikäisyyden kynnyksellä.

Argumentit "teinivanhemmuutta" vastaan ovat yleisemmin nämä:
- Pitää käydä koulua
- Pitää tehdä uraa
- Pitää tienata pesämunaa
- Pitää omistaa asunto
- Pitää nähdä ulkomaita

Siis raha ja kapitalistisen maailman peruspilarit. Koska alle 25v ei omaa kk-tutkintoa ja hyvää työpaikkaa, autoa, taloa, viisinumeroista pankkitiliä... niin hän on huono vanhempi ja elää tukien varassa.

Olen 23-vuotias KOLMEN suomalaisen kauniin valkoisen lapsen isä. Esikoinen syntyi ollessani 18. Minulla on ollut näiden vuosien aikana 6kk työtöntä aikaa, enkä silloinkaan nostanut totutukea, kuin kahdesti. Olen vakityössä. Asumme perheen kanssa vuokralla kunnan kämpässä.

Meillä ei ole omaa autoa, taloa tai säästötiliä. Ruokaa on silti pöydässä ja vaatteet päällä. Ammattitutkinnon saan työn ohessa näyttötutkinnolla. Meillä menee hyvin ja olemme onnellisia.

Kauan eläköön 2000-luvun kulutusjuhla.

33

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miesope

      Ajat olivat katsos aiemmin toiset. Niitä kouluttautumismahdollisuuksia ei ollut! Vasta ihmisten kohonnut koulutustaso ja sen seurauksena kohonnut elintaso ovat mahdollistaneet tämän olotilan, johon Suomessa olemme päässeet.

      Sille oli syynsä, miksi ihmiset aiemmin nuorina perheensä perustivat. Yksi syy oli asenteissa ja sen taustalla taas vaikuttivat niin uskonnollisuus kuin yhteiskuntarakennekin. Suomi oli pitkään köyhä maatalousvaltainen maa, jossa ihmisillä oli "kiire" perusta perhe. Toki tähän uskonnollisuuskin vaikutti. Jos historiassa mennään tarpeeksi kauas, kiire OLI perusteltu. Köyhä väestä - eli enemmistö! - kuoli nuorena ja tarve ehtiä elää oli suuri. Ehkäisyä ei ollut ja aviottomia lapsia karsastettiin.

      Jos Suomen elintaso ei olisi noussut, ei olisi olemassakaan mitään kunnan/kaupungin vuokra-asuntoja eikä lapsilisiä eikä vaikkapa ilmaista kouluruokailua tai kehittynyttä koulutusjärjestelmää. Työssäkäyvät ja koulutetut ihmiset kustantavat veroja maksamalla tämän järjestelmän.

      18-vuotias on jo täysi-ikäinen ja ainakin nimellisesti vastuussa toimistaan. Käytäännön tasolla ei läheskään aina.

      On hyvä, jos kykenette huolehtimaan jälkikasvustanne. Heidänkin vaatimustasonsa tosin nousee vuosien vieriessä. Se, mikä nyt riittää, ei riitä aina.

      "Olen 23-vuotias KOLMEN suomalaisen kauniin valkoisen lapsen isä."

      Mielenkiintoinen lausevalinta...

    • Arvostan

      Puhut täyttä asiaa! Olen nyt itse 18, ja odotan viimisilläni lasta. Opinnot jäivät viimeisenä vuonna kesken runsaan pahoinvoinnin takia, mutta kuka sanoo etten voi opiskella tutkintoa loppuun myöhemmin? Ei ole työpaikkaa, mutta hyvin olen pärjännyt, ja varmasti pärjään kun lapsi syntyy. Järkyttävää yleistämistä tuo oma koti, työ ja "upean" ammatin omaaminen. Ja hienoa että kerrankin mies on tosiaan tässä asiassa samaa mieltä!

    • 14terve

      Lisään vielä, että en ole kovin uskonnollinen vaan ns. perusluterilainen. Kirkkoon kuulutaan.

      • Miesope

        14terve.

        Kerro toki meille vähän enemmän perheestäsi. Onnellisesta perheestä on aina ihanaa kuulla....


    • Arvostan

      Minäkin itse olen ihan perusluterilaisesta perheestä, äiti sai minut 18 vuotiaana, nyt jo kymmenes tulossa : ) Ja Miesope voi painua suoraan sinne mistä on tullutkin. Tiedän suhtautumisesi näihin asioihin. Vastuuntuntoinen täällä katsos kirjottelee ;) Jos tosiaan mielipiteesti on niin pimeitä kun olen lukenut, niin pidä mölyt mahassasi, kiitos!

      • Miesope

        Käsittääkseni sinulla ei ole valtuuksia kieltää minun tai muidenkaan kirjoittamista tänne. Jos tekstini ovat asiattomia, voit aivan vapaasti ilomoittaa ne Ylläpidolle poistoon.

        Kirjoitan mielipiteitä ja yritän niitä jopa perustellakin. Avaajan pohdintaan esitin koko joukon vastauksia. Jos sinulla on erilaista tietoa, ole ystävällinen ja kumoa minun väärät väittämäni.

        Minun puolestani saat aivan vapaasti kommentoida tekstejäni. Jos tartut henkilökohtaisuuksiin etkä pysty puhumaan asiasta, se kertoo sinusta, ei minusta.

        Kuluvathan kesäpäivät ja -aamut näinkin...


      • ..
        Miesope kirjoitti:

        Käsittääkseni sinulla ei ole valtuuksia kieltää minun tai muidenkaan kirjoittamista tänne. Jos tekstini ovat asiattomia, voit aivan vapaasti ilomoittaa ne Ylläpidolle poistoon.

        Kirjoitan mielipiteitä ja yritän niitä jopa perustellakin. Avaajan pohdintaan esitin koko joukon vastauksia. Jos sinulla on erilaista tietoa, ole ystävällinen ja kumoa minun väärät väittämäni.

        Minun puolestani saat aivan vapaasti kommentoida tekstejäni. Jos tartut henkilökohtaisuuksiin etkä pysty puhumaan asiasta, se kertoo sinusta, ei minusta.

        Kuluvathan kesäpäivät ja -aamut näinkin...

        Olen lukenut miesopen kirjoituksia täällä ja täytyy sanoa HUHHUH! Joko miesparalla ei ole asiat itsellään hyvin ja haluaa sen takia vakuutella kaikille nuorille vanhemmille että "ei kaikki tule olemaan aina hyvin" tai sitten hänellä ei ole vain yksinkertaisesti mitään tekemistä. Itse olen 23vuotias pian kolmen lapsen äiti ja olen sitoutunut lapsiini koko loppu elämäksi, tiedän että äidin velvollisuus ei lopu 18ikävuoteen vaan se kulkee koko elämän mukana. En vaihtaisi päivääkään pois minkä olen lasteni kanssa viettänyt. Ja olen sitä mieltä että ikä ei kerro tuleeko asiat menemään hyvin vai hyvin huonosti, siihen voi itse vaikuttaa!


    • Arvostan

      Varsin inhottava tapaus olet kyllä.

    • Arvostan

      Siis tarkoitin että Miesope on inhottava! Ja Wau (: hatun nosto sinulle! Ihanaa että noinkin nuori nainen on tehnyt jo noin monta lasta (: lapset ovat sellainen rikkaus mitä ei voi rahassa mitata, ja siksi odotankin nyt esikoistani rakkaudella, vaikkakin ilman miestä. Kuka sanoi ettei yksin pärjäisi (:

      • ..

        Kiitos:) itse olen ollut lasten isän kanssa yhdessä pian 8vuotta. Ja ei tosiaankaan voi mitata missään! Siksi juuri inhottavatkin suuresti nämä ihmiset jotka tulevat tänne hokemaan että "ikä vaikuttaa" ja "ei asiat aina ole hyvin" kyllä ne asiat voi mennä hyvin mutta siihen voi itse vaikuttaa! Meillä vanhin lapsista on 4vuotta ja nuorin 2 eikä ole ollut yhtään huonoa päivää, niin ettei oltais pärjätty.


      • ..

        Ja onnea vielä odotukseesi!:) kyllä yksinkin pärjää kunhan vain haluaa, tunnen monta nuorta äitiä jotka ovat pärjänneet yksin lapsen kanssa paljon paremmin kuin että olisivat kaksin kasvattamassa :)


      • +.+

        "vaikkakin ilman miestä. Kuka sanoi ettei yksin pärjäisi (: "

        "Ei ole työpaikkaa, mutta hyvin olen pärjännyt, ja varmasti pärjään kun lapsi syntyy. Järkyttävää yleistämistä tuo oma koti, työ ja "upean" ammatin omaaminen."

        Kerro toki meille muillekkin, miten olet oppinut taikomaan rahaa tyhjästä. Sitten esimerkiksi kaikki maailman köyhät pääsevät köyhyydestään.

        No mikäs muu sitä sitten voi ollakkaan, kun sossupummi.


    • Miesope

      Kyllä. Olen inhottava. Minä taas olen itse yh-äidin kasvattama ja tiedän siitäkin yhtä jos toista.

      Jännä juttu, miten minä työssäni näen ongelmissa olevia yh-äitejä ja uusperheitä. Ja kumma juttu on myös se, että julkisuudessa niin usein kerrotaan yhden huoltajan perheiden ongelmista. Ehkäpä toimittajatkin ja uutisten kirjoittajat ovat vain inhottavia.

      Edelleenkään en ole täällä mollaamassa ketään. Koetan muistuttaa tosiasioista. Harvemmin täällä muuten monilapsisten perheiden äidit ehtivät pyöriä.

      Kommentoin avaukseen ja edelleenkään ei ole tullut kannaottoja muuhun kuin persoonaani. Ihme juttu.

      Trollaillaan kun tavataan.

    • akateeminen -90

      Pyörii tuolla baareissa melkosen epätoivosii alle 20 v yksinhuoltajii ainakin ihan tarpeeks. Hyvin kai niil o joskus menny muttei siltä kyllä aina näytä.

    • hjk hjk

      Trolli. Mies ei kirjoita noin.

      • hjk hjk

        siis avaajaa tarkotin.


      • 14terve

        Miten miehen pitäisi sitten muka kirjoittaa?


    • Arvostan

      Sossupummi ja blaa blaa! Hei ihan oikeesti! Minä otan apua vastaan jos sitä tarjotaan. Ja hienoa että joku osaa nähdä täällä senkin puolen että voi pärjätä yksinkin, mutta taisikin olla ainut nainen minun lisäkseni tässä keskustelussa. Ja mulla ei oo kyllä tullu mieleenkään hankkia miestä baarista, kun en ole sitä tähänkään päivään mennessä tehnyt :D Huhhuh!

    • Make 91

      Onha sitä 18 v vanhalla baarielämää jo takana vallan pirusti.

    • Justjookus

      Itsellänikin on todella paljon!! Olen baarissa käynyt.. öö kolmesti? Koskaan en ole juonut niin paljoa, että oksentaisin.

      T: 19v äiti

      • sama Make

        Sä et tainnu ymmärtää. Toi 18 v kertoo ettei oo miestä ikinä ettiny baarista. Mitä se mistään tietää? Munkin kokemusten mukaan yht kyllä pyörii baareissa ihan vaivoiks asti. Melko epätoivosta on meno.


    • arvostan

      :D Voi vittu sanon minä -.- että koska jotkut tietyt yh äidit nyt sattuu pyörimään siellä, niin tiedät että minäkin haen seurani niin?? Ja mitä, kysytkö jokaiselta naiselta baarissa oletko yh äiti :D Mene nyt ittees jo

      • Q

        kyllä jos meinaa saada sellaisen suhteen kuin haluaa, semmoisen ihmisen kanssa kuin haluaa, niin pitää varmistaa ettei nainen ole joku yh-äiti joka etsii vain elättäjää ja hoitajaa lapselleen, kun "neiti yh" liihottaa missä huvittaa, kun ei ole pitkään aikaan muka päässyt minnekään..
        en koskisi yh-äitiin pitkällä tikullakaan, ne vasta niitä pahimpia hyväksikäyttäjänaisia ovatkin.

        ja ihan tiedoksi niistä tuista; NE ON TARKOITETTU AKUUTTIIN TARPEESEEN, NIILLÄ EI OLE TARKOITUS ELÄÄ LOPUNELÄMÄÄNSÄ..luulisi että lapsen saaneet ihmiset tajuaisi edes lapsensa parasta ajatellen kouluttautua ja mennä töihin joskus elämässään..ollakseen lapselle esimerkiksi.
        mutta ei, kun niitä lapsia oikein tehtaillaan jokaisen tutun ja vähän tuntemattomamman "Jampan" kanssa ettei tarttis muuta tehdä kuin kotona nysvätä, kun älyllinen kapasiteetti ei riitä muuhun kuin itsensä jakamiseen.

        onneksi joillain on edes standardeja sen suhteen kenen kanssa haluaa olla..ei ihan kelpaa joku "teini-yh pissaliisa".


      • Make taas

        Etkö sä ymmärrä millään?

        Jos oot 18 v ja revittelet sitä ettet oo ennenkään miehiä ettiny baareista niin koeta nyt tajuta!! Et oo ees päässy baareihin kovin pitkään!!! HOH HOIJAA! Ymmärrätkö?


    • arvostan

      Voi make :D En ole päässy en, mutta miks mun pitäs jatkossakaan mennä sieltä baarista sitä miestä ettimään. Ja toiselle valopäälle tiedoks, en ole mikään pissaliisa, toiseksi, en olisi yh jos mies olisi ottanut vastuun ;) Miehiä kun on moneen junaan, nekin osaavat käyttää hyväksi. Minun älyllinen kapasiteettini todellakin riittää muuhunkin kuin itseni jakamiseen, enhän ole jakanut itseäni kuin yhdelle (: Viimeisenkin vuoden olisin käynyt loppuun ammattikoulussa, ellen olisi saanut lahjaksi pahimman laatuista pahoinvointia, mikä ei sitten lähtenyt muilla kuin lääkkeillä, että sillälailla. On siinäkin fiksu kaveri kun puhuu noin törkeitä tietämättä asioista yhtään mitään!

    • arvostan

      ja tuo että yh äidit hakevat elättäjää ja hoitajaa lapselleen, ei ainakaan minun kohdallani tule pitämään paikkaansa kun joskus miehen rinnalleni aion metsästää. Lasta en todellakaan jättäisi "hoitoon" miehelle ensimmäiseen vuoteen, ellei mies itse sitä ehdottaisi, ja senkin ajan käyttäisin ihan vaan vaikka päiväsaikaan kahvitteluun, kuin yöllä juhlimiseen. Miehen kanssa sitten voisin yhdessä lähteä juhlimaan jos joskus mahdollisuus tulisi. Ja elättäjää en tosiaan hae lapselle, olisin sen jo hankkinut jos olisin kokenut tarvetta, ainiin mutta olenkin tuleva yh äiti (: :D

      • Lissu 23 v

        Miläs sä sitte elätät lapses ilman ammattia ja koulutusta???


      • +.+
        Lissu 23 v kirjoitti:

        Miläs sä sitte elätät lapses ilman ammattia ja koulutusta???

        Milläs muullakaan, kun veronmaksajien rahoista maksetuilla tuilla. On sitten varmaan lapsen kasvun ja kehityksen kannaltakin hyvää nähdä, kun ei vanhempi ole koskaan töissä, vaan laiskottelee kotona. Eli mitä todennäköisemmin lapsestakin tulee sitten aikanaan työtä vieroksuva laiska sosiaalipummi.


    • Q

      niin ne yh-äidit aina sanoo...;"en mä hae elättäjää tai hoitajaa lapselle", mutta silti itketään jos mies ei halua osallistua yh-äidin kakaran elatukseen ja sanoo suoraan ettei ole hänen ongelmansa, tai jos ei suostu kakaraa vahtimaan kun yh-äidin "baarijalkaa" alkaa vipattamaan..
      ja miksiköhän teistä tulee yh-äitejä? kun ette halua kuunnella miehen mielipidettä mihinkään ikinä ja kun ette kyenneet miettimään kahta kertaa kannattaako harrastaa suojaamatonta seksiä, vai kuinka moni nykyinen yh-teiniäiti huolehtii myös omalta osaltaan ehkäisystä, sen sijaan että vaatisi joko miestä "vetämään mulkkunsa solmuun"tai vain miehen käyttävän ehkäisyä?.

      onneksi tyttöystäväni ei kuulu "idioottinaisten" klaaniin, hän sentään ymmärtää itsekin käyttää omalta osaltaan ehkäisyä ja ymmärtää, että jos meinaa elämässä menestyä, niin kannattaa varmaan tehdä jotain asioiden eteen, eikä vain odottaa sitä "prinssi urheaa ja rohkeaa" joka elättää loppuelämän.

      itseasiassa tyttöystäväni sanoikin, ettei voisi ikinä kunnioittaa itseään, saatika olla ylpeä itsestään jos olisi kouluttamaton teiniäiti, se olisi hänelle häpeä!
      lasten aika on silloin kun vanhemmat voivat olla esimerkkinä lapselleen ja ovat itsekin sen verta aikuisia, että kykenevät ajattelemaan asioita pidemmälle kuin seuraavaan päivään.vanhempien tulee myös kyetä tarjoamaan lapselleen ns. "hyvät eväät" elämään(eli toisin sanoen kuria, rakkautta, turvallisuutta ja tasapainoa).

    • Arvostan

      Tuota juuri tarkoitan. Ihmiset puhuvat täyttä paskaa tilanteista joista ei tiedä yhtään mitään!! Se ihminen joka on tälle lapselle "isä", arvostin häntä yli kaiken, tein kaikkeni suhteen eteen, eipä sitten kiinnostanut kun miehen menojalkaa vipatti niin kovasti että piti päästä exiä painamaan. ( kerran pettää, aina pettää). Ja huom! Exiä. Mies oli se henkilö joka ensimmäisenä otti lapsen teon esille, että siinäkin menit vikaan ;) Tuntisit minut, ja tietäisit asioiden lähtökohdat, ja etenkin sen miksi suhde meni pieleen, niin voisit ehkä ymmärtääkkin tilanteeni paremmin. Ja emme edes eronneet pettämisten takia, koska niistä en aluksi edes tiennyt. Ja siitä menen takuuseen että hän puhuu vielä jonkun muijan raskaaksi tämänkin vuoden aikana. Ei se syy ole aina naisessa ;)

      • Q

        niin no tarviiko kaikkeen suostua mitä muut ehdottaa?
        saa sitä ajatella itseäänkin siinä vaiheessa jos mies alkaa perheenperustamista ehdottelemaan..esim.
        - jaksanko hoitaa lasta silloinkin kun lapsi on sairas
        - haluanko ryhtyä vielä äidiksi
        - haluanko vielä opiskella ja työskennellä ennen lapsen saamista
        - miksi mies haluaa JO NYT lapsen
        - miksi mies haluaa lapsen
        - kykenemmekö molemmat ottamaan vastuun lapsesta
        - pärjäisimmekö taloudellisesti lapsen kanssa
        - kestääkö suhde lasta

        vähän sama jos kaveri ehdottaisi että hyppää kaivoon niin saat ehkä 100e, niin sinä hyppäisit, jotta EHKÄ saat sen rahan.

        asioita saa ja pitää itsekin ajatella, vai eikö sulla ole omaa mielipidettä mihinkään, teet vain kaiken mitä muut pyytää miellyttääksesi heitä.

        naisen täytyy olla aika tyhmä jos mies voi puhua hänet lyhyen tutustumisen jälkeen hankkiutumaan raskaaksi miehelle.


      • Lissu 23 v

        Niin millä sä elätät sen lapses?


      • Arvostan
        Q kirjoitti:

        niin no tarviiko kaikkeen suostua mitä muut ehdottaa?
        saa sitä ajatella itseäänkin siinä vaiheessa jos mies alkaa perheenperustamista ehdottelemaan..esim.
        - jaksanko hoitaa lasta silloinkin kun lapsi on sairas
        - haluanko ryhtyä vielä äidiksi
        - haluanko vielä opiskella ja työskennellä ennen lapsen saamista
        - miksi mies haluaa JO NYT lapsen
        - miksi mies haluaa lapsen
        - kykenemmekö molemmat ottamaan vastuun lapsesta
        - pärjäisimmekö taloudellisesti lapsen kanssa
        - kestääkö suhde lasta

        vähän sama jos kaveri ehdottaisi että hyppää kaivoon niin saat ehkä 100e, niin sinä hyppäisit, jotta EHKÄ saat sen rahan.

        asioita saa ja pitää itsekin ajatella, vai eikö sulla ole omaa mielipidettä mihinkään, teet vain kaiken mitä muut pyytää miellyttääksesi heitä.

        naisen täytyy olla aika tyhmä jos mies voi puhua hänet lyhyen tutustumisen jälkeen hankkiutumaan raskaaksi miehelle.

        Olin samassa päiväkodissa kyseisen miehen kanssa, tuntenut olen vasta noin seitsämän vuoden ajan, tai niin luulin, ja niin jopa hänen vanhempansa luulivat tunteneen poikansa, osottautui heillekkin yllätykseksi mitä kaikkea heidän poikansa olikaan puuhannut. Ja ei hän minua ympäri lapsen tekoon puhunut, minä olen tämän lapsen alusta asti halunnut, en päättänyt tehdä aborttia vain sen takia että mies halusi lähteä painamaan muita naisia yms.. Olimme myös kihloissa.
        sen verran voin sanoa että hänen exänsä olivat tyhmiä että suostuivat miehen kanssa vielä yrittämään uudestaan, he tiesivät kaikki tämän miehen puuhasteluista. Itse en halua edes nähdä kyseistä ihmistä enään koskaan, ellei nyt satu kadulla törmäämään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe