Kenelläkään kokemuksia? Halu olis päästä juoksemaan, mutta jo 500m jälkeen keuhkot lyö hoosiannaa ja pakko vaihtaa kävelyksi, ettei tukehdu. Mikä avuksi?
rasitusastma ja juokseminen (ei onnistu)
4
412
Vastaukset
- Rauhallisesti
Onko lääkitys kunnossa? Ota avaavaa ennen suoritusta ja HUOM! Aloita KEVYESTI! Et voi lähteä tuosta vain juoksemaan, jos et ole ennen juossut ja sinulla on astma. Vaikka ihmisellä ei olisikaan astmaa, ja lähtee liian kovaa, ei pysty pitkään juoksemaan.. Eli 1) avaava 2) hölkkää kävelyvauhtia pari kertaa, sitten voit ruveta kokeilemaan hieman kovempia vauhteja jaksamisen mukaan, kun keho on tottunut rasitukseen.
Itsellä lapsena tuli helpostikkin oiretta urheilusta, nyt vähän vähemmän. Mutta rauhallisesti kun ottaa.. :D - Astmatopiallergia.
Liikkuminen on tosiaan itselläni muuttunut pysyvästi rauhallisemmaksi astman puhkeamisen jälkeen. Avaavaa lääkettä otetaan AINA ennen liikuntaa jos tulee rasituksessa oireita. Sen jälkeen tehdään kevyttä lämmittelyä, ja ensin hyvin kevyttä hölkkää, esimerkiksi aivan kävelyvauhtia. Kun elimistö on jo vähän tottunut rasitukseen niin vauhtia voi lisätä, itselläni tämä tapahtuu yleensä noin kymmenen minuutin lämmittelyn jälkeen.
Myös intervallityyppinen liikunta sopii monille astmaatikolle, kunhan siis nämä kovemman tehon liikkumiset tehdään huolellisten lämmittelyjen jälkeen ja palautumisajat on riittävän pitkät. - Ennaleena
Väärä lääkitys. Juttelepa lääkärin kanssa.
- minulla onnistuu
Paavo Nurmi kirjoitti harjoittelupäiväkirjaansa: "hissuttelua metsäpolulla"!
Tällä tarkoitan sitä, että kyllä sitä täytyy hiljaa mennä ja sehän se on parasta liikuntaa!
Itsellä rasitusastma ja juoksenteln paljon kun rakastan sitä niin.
Mitä pidempi lenkki, sen parempi tunne jään. Lujaa kun vedän, niin hoosiannat ne näkyy horisontissa täälläkin!
Olen juossut tän astman kanssa mm. Pirkan Hölkkää (33 km) ja olo on vaan parantunut siitä. Lihakset tosin jumissa viikon sen jälkeen. :) Muuten autuaalinen olo! Mutta olen koko ikäni juoksulenkkejä tehnyt ja kilpailija olin aikoinaa, joten veri vetää juoksulenkille.
Nykyään enää juoksen 2 km koska kylmää suomalaista ilmaa en pysty juurikaan keuhkoihin vetämään -> seurauksena takkuava jokapäiväinen kuume!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399