KAKSISUUNTAISUUS JA TÖIHINPALUU

mizybibo

Hei olen sairastanut 3 vaikeaa masennusta ja nyt keväällä oli ensimmöinen kunnon maaninen jakso jonka seurauksena olin 1kk osastolla sairaalassa. Nyt olen ollut maaliskuusta asti sairaslomalla ja sairaslomaa lokakuun loppuun asti. Kysyisin sitä että toipuuko manian jälkeen ennalleen vai jääkö yleensä pysyviä jälkiä esim. stressinsietokyvyn heikkous, muistihäiriöt yms. Auttaako siis sairasloma vai onko työkytkyni pysyvästi alentunut.

10

1798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuuups

hei.
      Ite jäin sairaslomalle maaliskuussa ja olen ensi vuoden puolelle asti. keväällä ajauduin vaikeaan masennusjaksoon lennokkaan jakson jälkeen. Samalla sain diagnoosin. Kakssuuntanen häiriö mulla ollut jo vuosia , mutta diagnoosia ei. Nyt lääkitykset on ja silleesti. kauhean iso muutos kun aina tehnyt töitä paljon. Kertarysäyksellä työn teko loppu. Se taitaa olla hirveän yksilöllistä miten työ kellekin sopii ja millanen työ. Ite olen hoitoalalla ja jotenkin tuntuu, että se työ on nyt takana. Sairasloma auttaa, mutta ei yksin se. Käyttö terapiassa? Hakenut kuntoutuskurssille tms?

• bibomizy

Hei miksi koet että työ hoitoalalla ei enää sovi sinulle

• Itsellä on ollut tuo kaksisuuntainen jo vuosia, mutta lääkitys siihen aloitettiin vasta 2010.
      Kai nuo maniajaksot on aika yksilöllisiä. Itse olen huomannut että keskittymiskyky on laskenut lähelle nollaa. Yli puoli tuntia en pysty keskittymään samaan asiaan, oli kyse sitten vaikka elokuvan katsomisesta. Siten työnteosta en oikein voi haaveilla.

• Arvotonko ?

I-tyypin bipo diagnoosi ollut vuodesta -08. Töitä hoitoalalla takana n. 10 vuotta,
      suurin osa sijaisuuksia, mutta nyt olisi ollut vakipaikka tiedossa vuosiksi eteenpäin. Toisin nyt kuitenkin kävi kun alkuvuodesta iski sekamuotoinen jakso päälle ja sairaslomalla tullut oltua nyt helmikuusta saakka ja lomailu jatkuu tällä tietoa lokakuun loppuun.

3-vuoro työtä en ilmeisesti enää pysty tekemään kun sekoittaa rytmin niin totaalisesti ja elämä muuttuu pelkäksi valvomiseksi, joka puolestaan nostaa kierroksia... Toivon että voisin vielä hoitoalan työssä jatkaa koska on itselle ns. "kutsumus ammatti". Nyt mennään kuitenkin oman jaksamisen ehdoilla.
      Olo jollain tapaa syyllinen ja pettynyt kun en vaan tällä hetkellä työkuntoinen ole.

Keskittymiskyky on varsin rajallinen, lukemisesta tai elokuvan katsomisesta ei tule yhtään mitään. Jotkut päivät ovat todella turhauttavia ja sosiaalinen verkostokin on pienentynyt melkein olemattomiin kun ei ole työkavereita ympärillä. Kaikki ystävät ja kaverit ovat "normaaleja" työssä käyviä ihmisiä,
      joka omalta osaltaan saa oman elämän tuntumaan jotenkin ulkopuoliselta :(

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu vaikka tällä hetkellä tuntuu olo kyllä aika epätoivoiselta töitten ja ylipäätään tulevaisuuden suhteen...

• Ei huolta huomisest:

Varmasti löydät hoitoalalta jonkin päivätyön itsellesi, kun sen aika on. Nyt vaan tervehtymiseen panostamista ja huolien välttämistä. Työkuvioita ehtii kyllä järjestellä sitten myöhemminkin.

Kolmivuorotyö sopii harvalle, kaksisuuntaista sairastavien sitä tulisi todella välttää. Säännöllinen rytmi nukkumisissa ja ruokailuissa on kaiken perusta.

• kiinalainen hoito

TEILLE KAIKILLE TIEDOKSI , siitä toipuu normaaliksi käymällä akupunktiossa.Itsellä sama diagaknoosi pala töihin ilman lääkkeitä. MUISTA kertoa tietosi kaikki ,ajan kanssa tervehtyy eikä ole lääkkeitä enään.

• onnittelut sulle...

Osalla ehkä näin.
        Moni kuitenkin kärsii todella hankalasta kaksisuuntaisesta,ja tarvitsee ehdottomasti lääkehoitoa.
        Sinultakin haluaisin kysyä, kauanko olet nyt ollut oireettomana? Ja milloin pääsit sairaalajaksolta viimeisen psykoosin jälkeen?

• kiinalainen hoito
        onnittelut sulle... kirjoitti:

Osalla ehkä näin.
        Moni kuitenkin kärsii todella hankalasta kaksisuuntaisesta,ja tarvitsee ehdottomasti lääkehoitoa.
        Sinultakin haluaisin kysyä, kauanko olet nyt ollut oireettomana? Ja milloin pääsit sairaalajaksolta viimeisen psykoosin jälkeen?

EN ole ollut pitkään aikaa sairaalassa.Olen ollut todella sekaisin lääkkeistä.Ne sekoittivat minut lopullisesti.Alkakaa liikkuu paljon siitä voimaa jaksaa ja kuunnelkaa rentoutus musaa.Suosittelen lukea Elina Hytönen kiinalainen lääketiede masennus google haku.Siirtykää mahdollisemman paljon kasvis ruokaan.Talvella vähän raakoja kesällä paljon.Höyrytetyt kasvikset hyviä.Etsikää myös mitkä ruoka-aineet tasoittavat mieltä.Google haku kiinalainen lääketiede siihen jotain perää esim.tulehtuneet korvat ,hormoonien epätasapaino.

• bipo myös

Olen myös suht tuore kaksisuuntaisen kanssa kamppailija, hoitoalalla.
      Vuorotyöt jäivät, mutta töistä ei tarvinnut kokonaan luopua. Kiitos kiinalaisesta vinkistä, ehkä kokeilenkin jossain vaiheessa?

• Omalla kohdallani on niin että stressin sieto kyky on täysin nollassa ja muisti huononee päivä päivältä eli työssä oleminen vaikeutuu.Ja minulle tulee yhtä äkkiä niitä ns sekamuotoisia jaksoja joissa ei sit tiedä yhtään missä mennään.Ja ne tosiaankin tulee kun salama kirkkaalta taivaalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe