Kysyttävää kasvien hävittämisestä ym.

engarden

Tällainen pitäisi hävittäää puutarhasta:

http://desmond.imageshack.us/Himg140/scaled.php?server=140&filename=180620123822.jpg&res=landing

Toisekseen kysysin voiko tästä leikata ylimääräisiä versoja pois?:

http://desmond.imageshack.us/Himg542/scaled.php?server=542&filename=260620123840.jpg&res=landing

ja sitten vielä miten saisi kanadanhanhia ja muita hanhia pois pihapiiristä.
Hyviä vinkkejä otetaan vastaan! :)

13

2182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+13

      Samalla kysyn myös miten pihlajan taimia tulisi hävittää ja tavallista heinää.

    • 19+8

      Kitkemällä juurineen,vaikka pikkukuokalla.Myrkyllä,kannattaa ostaa litran pullo tiivistettä ja lisätä itse vesi ja sumupullolla levittää ainoastaan hävitettäviin kasveihin.Tai peittää,jos iso alue koko kesäksi mustan muovin alle,esim.heinän hävitys vaikka kasvimaata varten.
      Kuvista en oikein tunnistanut,luulin ensimmäistä ruohosipuliksi ja toinen onko humala vai joku pensas?

    • engarden

      Kitkeminen tuntuu aika puuduttavalta, sillä puutarhaan on levinnyt melko pahasti ensimmäisessä kuvassa näkyvä kaislamainen kasvi (jonka nimestä ei ole tietoa), pihlajan taimet, maitohorsmat, ohdakkeet ja peltokortteet ovat myös riesana. Myrkyttämistä voisi toisaalta kokeilla, pitäisi vaan tietää mitkä myrkyt tehoaa kyseisiin rikkaruohoihin ja aiheutuuko siitä haittaa hyötykasveille tai muulle ympäristölle.

      Toisesta kuvasta pitäisi saada selville mikä köynnöskasvi on kyseessä ja miten sitä kannattaisi hoitaa/leikata. Kiitos neuvoista!

      • kokemusta on

        Minä olen kerännyt vanhat lehdet ja laittanut keväisin paksun kerroksen (noin viisi Helsinginsanomaa) alueen peitoksi, josta haluan hävittää kasvuston. Sitten peittänyt ruohosilpulla sen alueen, ettei lehdet näy. Seuraavana keväänä sen voi ottaa käyttöön ilman sen kummenpia konsteja. Juolavehnälle olen joutunut uusimaan tuon joskus. Muuten on ihan toiminut. Marjapuskan juureltakin olen hävittänuy tällä konstilla rikkakasvit. Olen vain juurelle tulevat lehdet kastellut, että saan ne tyveen tiiviisti.


    • Raivaaja

      Meillä on ollut työn alla vanha maalaistalon villiintynyt pihapiiri.Kortteisiin ei myrkyt tehoa,vain peittäminen mustalla muovilla laajalta alalta voi tehota,ei ole edes kokeiltu.Kortteilla on laaja ja syvällä oleva juuristo,yksittäisten kasvien kitkeminen ei juuri auta.
      Glyfosaattia sisältävät myrkyt tepsii kaikkeen muuhun.Esim.prismasta saa litran pullon n.25 eurolla ja sitä pitää laimentaa vedellä,on tiiviste,joten hyvin riittoisa.
      Roundupissa on teho ainetta alle 20g/litra,tiivisteessä 360g/litra.Vaikeille hävitettäville voi tehdä voimakkaamman seoksen,kuin roundup.Aine tappaa kaiken kasvavan,mihin sitä joutuu,joten varovainen pitää olla.Myrkyn luvataan hajoavan maaperässä.Aine vaikuttaa koko kasviin,vaikka ruiskuttaisi vain osaan versoista,esim.villiintynyttä vadelmaa tai ruusua ei kannata suihkutella,jos ei halua koko kasvia tappaa.
      Olen hävittänyt usean aarin alalle levinneen kurtturuusun,tosin ensin katkoin kaikki vanhat oksat ja myrkytin seuraavana kesänä uuden kasvuston.
      Kaadetun lepän juurivesoja on pitänyt myrkyttää useampaan erään.
      Juolavehnään ja vuohenputkeen myös käytin,kun halusin perustaa paikalle kukkapenkin.Alueet oli helppo käsitellä,kun ei tarvinnut varoa muita kasveja,koko alue siis meni mustaksi.
      Olisiko ensimmäinen kuva joku saraheinä?
      Köynnös on humala ja ylimääräisiä versoja voi katkoa maanrajasta.Se on helppo kasvi,jos paikka on kasville mieluinen.Hyvä tuki vain kiipeämistä varten.

      • ap

        Kuvassa ei taida olla saraheinä, vaan se on joku todella sitkeä kaislamainen ongelmakasvi. Leviää todella pahasti ja kasvaa noin jalan pituiseksi. Päässä saattoi olla pallomaisia siemeniä. Sen, kun saisi hävitettyä niin olisin onnellinen (nimestä vaan ei ole tietoa) Lisäksi luonnonmukaisia keinoja rikkaruohojen hävittämiseen metsäpohjamatolta otetaan vastaan.Kiitos paljon tähän asti tulleista vastauksista!


      • O-mukulakiurunkannus

        Olkaa kuitenkin säästeliäitä ja kaikin puolin varovaisia tuon Round-upin kanssa. Se aiheuttaa sammakoille epämuodostumia. Minä hävitin sillä karhunköynnöksen (onneksi oli vain pieni kasvusto) ja sen jälkeen vein loput ongelmajätteisiin, kun en kestä ajatusta, että sammakot vammautuvat minun takiani.

        Minusta näyttää kyllä siltä, että ensimmäinen kasvisi on joku sara.


      • - hemppa -

        Roundup-tiivisteen ostaminen on rahan hukkaa. Viikonloppuna ostin ja laitoin, eikä mitään havaittavaa merkkiä tehosta ole. Samassa paikassa valmis seos, jota myydään 1l suihkupullossa, tehoaa vuorokaudessa.


      • Raivaaja
        - hemppa - kirjoitti:

        Roundup-tiivisteen ostaminen on rahan hukkaa. Viikonloppuna ostin ja laitoin, eikä mitään havaittavaa merkkiä tehosta ole. Samassa paikassa valmis seos, jota myydään 1l suihkupullossa, tehoaa vuorokaudessa.

        En tarkoita Roundup-tiivistettä vaan yleensä glyfosaattia sisältäviä tiivisteitä,grammamäärä ratkaisee tehon.Nämä eivät vaikuta heti,vaan viikon kahden kuluessa.


      • - hemppa -
        - hemppa - kirjoitti:

        Roundup-tiivisteen ostaminen on rahan hukkaa. Viikonloppuna ostin ja laitoin, eikä mitään havaittavaa merkkiä tehosta ole. Samassa paikassa valmis seos, jota myydään 1l suihkupullossa, tehoaa vuorokaudessa.

        Ei vieläkään mitään näkyvää tehoa. Susituote.


      • ghjgghjhgj
        - hemppa - kirjoitti:

        Ei vieläkään mitään näkyvää tehoa. Susituote.

        Lue tarkkaan ohje,taitaa menettää tehonsa,jos vesi lisätään ,eikä käytetä heti.Myös vesisade huuhtoo aineen pois,jos sataa pian myrkytyksen jälkeen.


      • - hemppa -
        ghjgghjhgj kirjoitti:

        Lue tarkkaan ohje,taitaa menettää tehonsa,jos vesi lisätään ,eikä käytetä heti.Myös vesisade huuhtoo aineen pois,jos sataa pian myrkytyksen jälkeen.

        Jep, käytin heti sotkun tekemisen jälkeen. Sadetta ei ollut käsittelyn jälkeen.


    • viestinsnosto

      up!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe