Norjanangervon leikkaaminen

Angervon orja

Taloyhtiömme alueella on vuosi sitten istutettuja norjanangervoja, jotka joku oli juuri käynyt leikkaamassa. Siis pätkinyt oksia ja leikannut pois suuren osan tämän kesän kasvusta. Itse olen ymmärtänyt ettei norjanangervoa pitäisi leikata aluksi lainkaan. Ja myöhemminkin ainoastaan harventamalla vanhimpia oksia pois, jottei sen luontainen kasvutapa ja kukinta kärsi. Olenko ymmärtänyt oikein?

8

8527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja

      Norjanangervo kukkii edellisvuoden versoilla, nyt kun oksien päät leikattu, voi olla ettei kuki ensi keväänä, jos ei ehdi enään kasvattaa kukkaiheita.

      Viimevuotisia ei olis vielä tarvinnut leikata.

      Muuten sen voi leikata vaikka kokonaan alas jokusen vuoden välein, kun tulee rumaksi ja risuiseksi, tai harventaa oksia kokonaan pois, niinkuin sanoit.

      • Risuihin kyllästynyt

        Eikös kukkineet oksanpäät saa leikata juuri kukinnan jälkeen. Nehän vain näyttävät kamalan rumilta ja siten se kasvattaa uudet oksat ja ne kukkivat ensi kesänä?


      • Angervon orja
        Risuihin kyllästynyt kirjoitti:

        Eikös kukkineet oksanpäät saa leikata juuri kukinnan jälkeen. Nehän vain näyttävät kamalan rumilta ja siten se kasvattaa uudet oksat ja ne kukkivat ensi kesänä?

        Nyt oli kuitenkin siis leikattu myös sitä ihan uutta kasvua, ei ainoastaan kukkineita oksanpäitä. Ajattelin vaan, että angervosta tuota uutta kasvua ei erityisemmin pitäisi leikata tuolla tavalla typistämällä. Käsittääkseni angervoa ei yleensä muutenkaan leikata muotoon. Tai kai sitä voi leikellä miten haluaa, mutta luulisin että angervo olisi kauneimmillaan sellaisena vapaasti kasvavana "luonnollisena pöheikkönä".


      • rouva joku
        Angervon orja kirjoitti:

        Nyt oli kuitenkin siis leikattu myös sitä ihan uutta kasvua, ei ainoastaan kukkineita oksanpäitä. Ajattelin vaan, että angervosta tuota uutta kasvua ei erityisemmin pitäisi leikata tuolla tavalla typistämällä. Käsittääkseni angervoa ei yleensä muutenkaan leikata muotoon. Tai kai sitä voi leikellä miten haluaa, mutta luulisin että angervo olisi kauneimmillaan sellaisena vapaasti kasvavana "luonnollisena pöheikkönä".

        Täällä se rouva JOKU, joka on leikellyt ko. aikana norjanangervoa, kaikki ylipitkät raaskut pois ja kaventanut sivuilta talvella ohi kulkevan traktorin takia.Nyt on uutta kasvua jo ehtinyt tulla.Tämän lisäksi rouva joku on kitkenyt yhteisiä kukkapenkkejä,oikonut talven jäljiltä olevia puita ja meinaa jatkaa.Kun teen pihalla näitä "tuhojani", katsotko kenties ikkunasta ärtyneenä ????


      • suvisoppa
        rouva joku kirjoitti:

        Täällä se rouva JOKU, joka on leikellyt ko. aikana norjanangervoa, kaikki ylipitkät raaskut pois ja kaventanut sivuilta talvella ohi kulkevan traktorin takia.Nyt on uutta kasvua jo ehtinyt tulla.Tämän lisäksi rouva joku on kitkenyt yhteisiä kukkapenkkejä,oikonut talven jäljiltä olevia puita ja meinaa jatkaa.Kun teen pihalla näitä "tuhojani", katsotko kenties ikkunasta ärtyneenä ????

        Tällaisia ns. puutarhureita riittää! Hirveä tarve nyrhiä kaikenlaista, tietämättä kuitenaan oikein mitä tekee. Näitä kamalaksi pallopensaiksi kaluttuja norjanangervoja aina valitettavasti näkee.
        Taloyhtiössä pitäisi kuulla kaikkia asukkaita, mutta useimmiten jotkut kuvittelevat asuvansa omakotitalossa ja voivansa siten tehdä yksin päätökset ja mitä ikinä tykkää. Ainaista kinaa siitä, kuka on oikeassa.


    • ei enään

      Joo, juuri heti kukinnan jälkeen ja se kukkii toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa, nyt on jo heinäkuun loppua.

    • Jason102

      norjanangervo pitää leikata kukinnan jälkeen eli kesäkuun lopussa - heinäkuun lopussa. Loppukesästä ehtii vielä kasvaa ja näin ollen seuraavallekin kesälle saadaan kukintaa. Suurin virhe on olla leikkaamatta norjanangervoa. Tällöin se kasvaa yksittäisiä pitkiä oksia ja on yleensä aika harva ja hassulta näyttävä. Leikkaamalla se tuuheentuu (oksat haaroittuvat ja vahvistuvat näistä haaraoksista) ja siitä saa myös ryhdikkäämmän ja korkeamman.

      • Jason102

        - heinäkuun alussa (korjaus)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe