Tekee vaan mieli purkaa pahaa oloaan. Olen seurustellut 3 vuotta ihanan miehen kanssa, joka käyttäytyy kuin tuuli viiri. Välillä puhuu kihloihin menosta ja suunnittelee yhteistä tulevaisuutta, yhteistä kotia. Olemme etäsuhteessa olleet tämän 3 vuoden ajan. Kesät olemme viettäneet yhdessä kotipaikkakunnallamme ja syksyllä hän palannut etelään missä hänellä asunto. Mies on keväisin tosi positiivinen, iloinen ja puuhakas ja suunnitelmia pulppuaa ja tekee töitä , pitkiä päiviä. Kesä menee toistemme seurasta nauttiessa , kunnes tulee syksy ja mies pakkaa autonsa ja lähtee. Olen käynyt näiden vuosien aikana hänen luonaan silloin kun hän siihen antaa luvan, luvatta en saa tulla. Talven aikana mies ei käy töissä vaan on kotonaan, istuu tietokoneella ja juopottelee ja on masentunut. Ei saa mitää aikaiseksi ja miehen itsetunto on nollassa. Usein sanookin ettei meillä ole mitään parisuhdetta,sanoo kuitenkin rakastavansa minua. Talven aikana paino nousee 10-15kg ja se entisestään häntä masentaa. Itse inho on valtaisaa. Joskus aikaisemmin on ollut joku todella vaikea masennuskausi jolloin on ollut hoidossa sairaalassa. Lääkitty täysin tokkuraan.
Tällä hetkellä ei ole mitään lääkitystä eikä hoitosuhteessa minnekään eikä kehenkään. Sanoo itse ettei saa apua mistään vaikka haluaisikin. Juttelin alalla olevan ystäväni kanssa hänen oireistaan ja touhuistaan, epäili vahvasti että miekkoseni on sairastunut maanis-depressiiviseen oireyhtymään, on voinut sairastaa sitä jo kauankin mutta sitä ei vain ole ns. tavoitettu.
Olen hyvin huolissani hänestä, ensimmäinen kesä ettei tullutkaan luokseni ja kieltää minua tulemasta luokseen kun on taas lihonut ja itsetunto nollassa ja itseinholukemat huipussaan. Käy kuitenkin päivittäin töissä ja hoitaa huushollinsa joka on aina siisti ja järjestyksessä. Jotta soppassa ois vielä enemmän suolaa, parisuhdettamme ( jota ei taas ole) sotkee aikuinen tytär joka muutti isänsä luokse asumaan kesäksi. Tytär on mustasukkainen isästään eikä voi hyväksyä minua isänsä kanssa seurustelemaan. Ovat eronneet jo 11 vuotta sitten mutta tyttärellä kuvitelma päässään että saattaa vanhempansa vielä yhteen kunhan saa minut heivattua pois . Isälleen on kuin enkeli ja kun isä on paikalla on minua kohtaan yliystävällinen. Mutta kun isä ei ole paikalla niin näyttää oikean luontonsa. Miekkoseni vain kehottaa minua ymmärtämään. Ja pyytää minulta aikaa. Rakastan miekkostani.
bipolaarinen miekkonen...
4
320
Vastaukset
- psykiatri
Ei ole kaksisuuntainen kyseessä vaan kausiluontoinen masennus joka johtuu vuodenaikojen vaihtelusta. Jos mies muuttaisi etelän maihin niin ei olisi enää ollenkaan masentunut.
- Bipolaarinen
Et ole lääkäri ollenkaan. Yksikään lääkäri ei tee diagnooseja kirjeitse. Taidat itse olla pätemisentarvetta poteva hlö.
-------------------------------------------------------------------
Aloittaja hyvä!
Keskustelun aloittajana yrittäisin saada miehen lääkäriin. Kirjaisin ylös näitä outoja tilanteita ja asioita, joissa mieliala heittelee kuin tuuliviiri. Biposta on sellainenkin versio kuin syklotymia, joka on hyvin raskas nopeine mielialanvaihdoksineen. Olisi hyvä, jos voisit olla lääkärissä mukana kertomassa oman näkemyksesi.
En yritä puoskaroida tässä, mutta olen vähän lueskellut aiheesta kun itselläni todettiin kaksisuuntainen muutama vuosi sitten yli 20 vuoden turhien masennuslääkehoitojen jälkeen. Jos lääkärini ei olisi kaiken aikaa vaihtunut, diagnoosi olisi voinut tulla paljon nopeammin.
Potilas tavataan muutaman kerran ja hänellä voidaan teettää rasti ruutuun -tyyppisiä seulontatehtäviä, joilla saadaan vähän osviittaa siitä, olisiko kyseessä masennus tai jokin persoonallisuushäiriö. Tämä ei satu lainkaan eivätkä kysymykset ole vaikeita. Diagnoosin saamiseen voi mennä tapaamistiheydestä riippuen kuukausiakin. Pitkäjänteisyys kuitenkin palkitaan.
Kaksisuuntaiseen on olemassa hyvä lääkitys, jota on käytetty jo 1950-luvulta lähtien, litiumhydroksidi kauppanimeltä Lito. Sivuvaikutukset yleensä hyvin vähäiset, mutta verikokeita on otettava neljästi vuodessa, koska aineen vaikuttava pitoisuus on kapea ja yliannostus toksinen. On myös muita lääkkeitä, jotka ovat psykoosi- ja epilepsialääkkeitä varsinaisesti, mutta auttavat joillekin. Lääkkeiden kokeileminen on raskasta ja voi viedä pitkään ennenkuin sopiva yhdistelmä tai annostus löytyy, mutta siitä selviää läheisten tietäen ja tukien.
Tsemppiä. Ellei kumppanisi suostu lääkäriin, suosittelen ikävä kyllä eroamista, sillä elämä hoitamattoman kaksisuuntaisen kanssa on vaikeaa ellei mahdotonta (tiedän kokemuksesta).
- sidsadsud
Äläpä usko tuon "psykiatrin" juttuihin ollenkaan. Saisi mennä pois täältä esiintymästä lääkärinä. Sekopäistä toimintaa. Kyllähän tuo tosiaan kaksisuuntaiselta kuulostaa. Monilla on keväällä mania päällä ja taas talvella alkaa masentaa, tai syksyllä. Kevät ja kesä voivat olla hyvää aikaa bipolle.
- Kaksisuuntainen 1977
Hei
Masennuslääkitys ei auta kaksisuuntaiseen. Siksi miekkosesi varmaan kokeekin, ettei häntä voi kukaan auttaa. Väärä hoito kun ei tietenkään auta. Minäkin olen syönyt kaikki markkinoilla olevat antidepressantit ilman vastetta, tautini kun olikin bipolaarihäiriö eikä depressio.
Kannustan teitä menemään yhdessä lääkäriin. Mitä pelkäämistä siinä on? Ei sairaus tarkoita kasvojen menettämistä vaan diagnoosi on suuri helpotus monelle tätä tautia potevalle (kokemuksen syvä rintaääni).
Painava taakka vierähtää harteilta kun kuulee lopulta, ettei olekaan paha tai julma tai tyhmä ihminen, vaan että hermosolujen solukalvo vuotaa (tai mikä se tämänhetkinen teoria mahtaakaan taudin syyksi olla). Sitä voidaan hoitaa, eikä hoito ole sen kummempi kuin aikuisiän diabeetikolla: nappia huuleen aamuin illoin.
Kannattaisi kirjata almanakkaan näiden depressio- ja vauhtikausien vaihtelua ja kestoa. Joillain mania kestää kuukausia, toisilla joitakin viikkoja. Selvä jaksottainen vaihtelu kuitenkin jo paljastaa jotakin. Vauhti (mania) päällä ollessa unentarvekin monilla vähenee ja paino laskee kun ei muista syödä.
Suosittelen lämpimästi lääkäriä. Lääkäri ei ole tuomari eikä sairas ole huono ihminen. Hoitamattomasta kaksisuuntaisesta kärsivä taas tekee omasta ja läheistensä elämästä usein helvetin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2672451Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."762401- 1201578
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis451465Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641367- 1331339
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711240Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821039Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731009Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999