Tuulilasiveneeni voimanlähteenä toimii Mercury 500 vuodelta -72. Tänään kun kävin ihailemassa järvimaisemaa niin tuli ongelmia.
Ensimmäinen ongelma oli, että potkuri lakkasi pyörimästä rauhallisenkin kiihdytyksen päätteeksi. Kierrokset nousi tasaisesti, mutta äkkiä kone otti ylimääräisiä kierroksia ja veto hävisi. Olisiko ollut kytkimessä jotain vai mitä, mutta hävisi hetken päästä. Jollain omakohtaisia kokemuksia tai tietoutta asiasta?
Toinen ongelma oli, että koneesta loppui yht äkkiä voima. Ajoin kohtalaisen rivakasti vene plaanissa ja ilman varoitusta koneestä häviää kierrokset. Välillä antoi ajaa hyvinkin pitkään reippaasti ja toisaalta välillä ei antanut nostaa kierroksia "matelua" korkeammalle. Tähän mitään kommenttia?
Ajattelin kyllä ihan suosiolla viedä huoltoon asiantunteviin käsiin, mutta ajattelin olisiko vika jokin jonka voisi itse korjata vai saako kaivaa tililtä enemmänkin rahaa.
Suuri kiitos jo etukäteen.
Mercury 500 käyntihäiriö
13
1991
Vastaukset
- Wattimies
Eka vika, eli koneella on kierroksia mutta vene ei kulje viittaa siihen että potkurin kumikeskiö luistaa. Siitä selviää potkurin vaihdolla, eli 100-200 eur.
Toinen vika, eli moottori kadottaa tehoa, voi olla vaikeampi. Mahdollisesti vain likaa tai vettä kaasuttimissa, tai sitten se 4 cyl mörkön yleinen tauti että staattori menee oikosulkuun lämmettyään. Uusi staatori joko purkukoneesta tai jenkeistä tilattuna noin 50-140 eur vaihtotyö 1-2 tuntia. Toinen mahdollisuus on että joko staatorin tai triggerin johdot on paskana. Katso johtoja koneessa ja katso jos eristys on hapertunut niiden ympäriltä ja ne on joko oikosulussa tai kuparijohdin on melkein poikkki.
Mulla on ollut noita voikoja näissä mörköissä useamman kerran, mutta jostain syystä ajelen niillä vieläkin.- Thebe
Kiitos valaisevasta vastauksesta ja mukava kuulla, ettet ole kuitenkaan luopunut möröistä, oikutteluista huolimatta.
- Augustin
Potkurikopan sisällä on kuminen jarrupusla,joka vanhetessaan ei kestä potkurin
kuormitusta.Kertomasi oireet viittaa siihen oman kokemani perusteella.
Vie koneesi mercuryhuoltoon,puslan vaihto ei ole edes kovinkaan kallis juttu.
Puslan tarkoitus on sokkanaulan sijaan suojata potkurin osuessa johonkin kiinteään
esteeseen potkuria ja varsinkin koneen alapuolisia osia vaurioitumiselta.
Kaunista kesää ja hyviä veneilykelejä toivottaa Mergury mies.- Thebe
Kiitos tästä ja kauniita veneilykelejä myös sinnepäin.
Thebe kirjoitti:
Kiitos tästä ja kauniita veneilykelejä myös sinnepäin.
Thebe, sun koneessas taitaa olla vanhempi kärjellinen sytytys, eikä uudempi thunderbolt cdi sytytys. Sähköpuoli on erilainen näissä, ja jakaja sytkässä on omia tyyppivikoja, joten esim triggeri osa aikaisemmasta viestistä ei ehkä koske sun moottorias.
Hauskaa viikonloppua!
- AurinkoJaffa1234124
Jees... Mulla kansssa 50hp thunderbolt kiertää paikoillaan. mutta kun lyö pykälän päälle niin ei ota kierroksia ku jonku tonnin.
- Keltanokalta
Jees AurinkoJaffa, sun pitää varmaan tehdä jotain sun moottorilles!
- taifunx71
itselläni huomasin thunderboltissa vm-79, että on tehty niin et ei ota täysiä kierroksia jos ei saa kunnon vesi kiertoa. Joten sitä kannattaa aina seurata että vettä tulee kunnolla ja jos ei tule niin vesipumpun siiven vaihto..
- taifunx71
ja samalla myös potkurin akselin stefat joita on kaksi kappaletta
- taifunx71
taifunx71 kirjoitti:
ja samalla myös potkurin akselin stefat joita on kaksi kappaletta
ku höllää kaasun nopeesti vedessä ja sammuu ni ei tarvi ku potkurin akselin stefa vuotaa ni pääsee tosi herkästi alimpaa pyttyy ja sammuttaa kipinän
- taifunx71
taifunx71 kirjoitti:
ku höllää kaasun nopeesti vedessä ja sammuu ni ei tarvi ku potkurin akselin stefa vuotaa ni pääsee tosi herkästi alimpaa pyttyy ja sammuttaa kipinän
vetopuolella mullakin oli ku veto ei pysyny päällä kunnol ni käänsin perän sisältä vaihteensiirto mekanismin toisin päin et vaihde vivusta taaksepäin menee eteenpäin. alko pitämää taas kovil kierroksilla eteenpäin mentäessä. pakillahan ei tavi kovii kierroksii antaa jolloin pysyy päällä kuluneemmallaki puolella
- WM
taifunx71 kirjoitti:
ku höllää kaasun nopeesti vedessä ja sammuu ni ei tarvi ku potkurin akselin stefa vuotaa ni pääsee tosi herkästi alimpaa pyttyy ja sammuttaa kipinän
Miten vesi voi mennä potkuriakselin stefojen kautta alimpaan pyttyyn? Eihän perä, joka on täynnä öljyä, ole mitenkään suorassa kontaktissa sylintereiden kanssa. Nyt taitaa olla joko termit tai moottorituntemus vähän hukassa.
- WM
Ei tossa mörkö koneessa ole mitään kytkentää kierroslukusäädön ja jäähdytysvesikierron välillä. Jos koneen kierrokset putoo sen takia että jäähdytysvesi ei kierrä tarpeeksi niin silloin kone on jo leikkaamassa kiinni, ja siihe on jo tullut mekaanisia vaurioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275