Onko kukaan koskaan ajatellut, että millä Pekka Puupää eli ja mistä hän repi leivän pöytään, sillä en muista, että Justiinakaan töissä olisi käynyt. Hän tuskin tienasi kaverinsa Pätkän kanssa puistotätinä penniäkään rahaa varsinaisesti.
Perustavaa laatua oleva dilemma:
35
280
Vastaukset
- Hei kun keikuskelen
Hyvänen aika sentäs, kaikkea sulla tuleekin mieleen. Melkeen mun on nyt ruvettava nauramaan. Hetkinen......
No joo, naurut naurettu:)
Mutta onkos sulle tullu mieleen, että mistä ihmeestä kaiken maailman sanonnat ovat tulleet. Kuka ne on ensteks keksinyt ja julki lausunut ja sitten onko ne sanonnat levinnyt tosta-noin-vaan-heti, vai hissunkissunko. Joku toinen on ajatellut kans ruveta käyttämään sen toisen keksimää ja sitte taas kolmas on ruvennut käyttämään jne.....
Kuten tuo aloituksessasi olevakin toteama: "Repiä leivän pöytään".
Mitä se oikeastaan tarkottaa.Muistissani ei ole yhtään Pekka Puupää jaksoa, jossa he olisivat varsinaista puutetta nähneet, kahvia ja pullaa oli pöydässä, mutta varsinaista työtä ei Pekka raukka oikein koskaan kai tehnyt, vaikka suurin osa elokuvista liittyi aina johonkin tekemiseen. Taikurinakin hän esiintyi, yleensä hänen ensimmäinen tilinsä oli lopputili.
Ai niin Heikku, olin ihan meinannut unohtaa tuon sanontaosuuden viestistäsi. Mun näkemykseni on se, että lähinnä kansantieteilijät ja etymologit ovat oikeita ihmisiä vastaamaan tuohon kysymykseen.
Oletan kuitenkin, että sutkautukset ovat lähinnä levinneet siitä, kun joku on ollut hauska tai sanonut jotain yleispätevää, jonka kaikki ovat ymmärtäneet ja siitä ne sitten ovat levinneet. Minun kotiseullani tällainen sutkautustehdas oli 1960-70-luvuilla Oulunkylän yhteiskoulu, josta levisi sutkautuksia aivan yleiseen käyttöön koko maahan. Se lienee johtunut siitä, että koulussa oli poikkeuksellisen paljon luovaa kykyä omaavia nuoria lähinnä siitä syystä, että koulun musiikin opettajana toimi Klaus Järvinen, joka sitten perusti Oulunkylän Pop ja Jazz-opiston, joka myöhemmin sai konsevatorion aseman.
Nyt laitos on liitetty osaksi Metrolia Ammattikorkeakoulua.- Hei kun keikuskelen
Teotwawki kirjoitti:
Ai niin Heikku, olin ihan meinannut unohtaa tuon sanontaosuuden viestistäsi. Mun näkemykseni on se, että lähinnä kansantieteilijät ja etymologit ovat oikeita ihmisiä vastaamaan tuohon kysymykseen.
Oletan kuitenkin, että sutkautukset ovat lähinnä levinneet siitä, kun joku on ollut hauska tai sanonut jotain yleispätevää, jonka kaikki ovat ymmärtäneet ja siitä ne sitten ovat levinneet. Minun kotiseullani tällainen sutkautustehdas oli 1960-70-luvuilla Oulunkylän yhteiskoulu, josta levisi sutkautuksia aivan yleiseen käyttöön koko maahan. Se lienee johtunut siitä, että koulussa oli poikkeuksellisen paljon luovaa kykyä omaavia nuoria lähinnä siitä syystä, että koulun musiikin opettajana toimi Klaus Järvinen, joka sitten perusti Oulunkylän Pop ja Jazz-opiston, joka myöhemmin sai konsevatorion aseman.
Nyt laitos on liitetty osaksi Metrolia Ammattikorkeakoulua.Mut mut mut mutta, mutta ajattelinkin niitä semmosia Järrrrrjettömiä sanontoja, joista ei pitäisi ymmärtää laisinkaan yhdistää sanonnan johonkin asiaan.
Kukahan on ekana keksinyt sanoa vaikkapa semmosen, että "Nyt nostetaan kissa pöydälle". Onkohan se keksijä joutunut selittämään, että tarkoitta "Nyt selvitetään tää vaikea asia keskustelemalla"
Tai "Vauva nakataan pesuveden mukana veks" :)
Ja "Kuka koiran häntää nostaa, ellei koira itse".
Niitähän on vino pino kaikenmaailman sanontoja, jotka ovat ihan höppänöitä:) Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Mut mut mut mutta, mutta ajattelinkin niitä semmosia Järrrrrjettömiä sanontoja, joista ei pitäisi ymmärtää laisinkaan yhdistää sanonnan johonkin asiaan.
Kukahan on ekana keksinyt sanoa vaikkapa semmosen, että "Nyt nostetaan kissa pöydälle". Onkohan se keksijä joutunut selittämään, että tarkoitta "Nyt selvitetään tää vaikea asia keskustelemalla"
Niitähän on vino pino kaikenmaailman sanontoja, jotka ovat ihan höppänöitä:)Mulla ei ole pätevyyttä osoittaa noiden pöhköjen sanontojen alkupeää tai edes tarkoitusta. Monet sanonnat ovat kotoisin raamiksesta, mutta "nyt nostetaan kissa pöydälle" tuntuu täysin järjettömältä. Joku alkuperä silläkin silti on.:-DD
Teotwawki kirjoitti:
Mulla ei ole pätevyyttä osoittaa noiden pöhköjen sanontojen alkupeää tai edes tarkoitusta. Monet sanonnat ovat kotoisin raamiksesta, mutta "nyt nostetaan kissa pöydälle" tuntuu täysin järjettömältä. Joku alkuperä silläkin silti on.:-DD
Teotwawki 22.7.2012 15:16
"Monet sanonnat ovat kotoisin raamiksesta"
Oma veikkaukseni on ettette te tahdo uskoa että oli elämää ennen teitäkin ja ihmiset oli fiksuja silloinkin kun eivät osanneet ajaa autolla ja ajankulukseen keksivät kaikenlaisia sanontoja. Siihen aikaan kun verbaalinen lahjakkuus oli kilpailuvaltti. Nykyäänhän pojat kilpailee sillä kuka eniten nopeemmin ja enemmän tekee pahaa.Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Mut mut mut mutta, mutta ajattelinkin niitä semmosia Järrrrrjettömiä sanontoja, joista ei pitäisi ymmärtää laisinkaan yhdistää sanonnan johonkin asiaan.
Niitähän on vino pino kaikenmaailman sanontoja, jotka ovat ihan höppänöitä:)Nooo, 'nostetaan kissa pöydälle' on nykyihmiselle varsin käsittämätön, koska harvoin joutuu enää siihen tilanteeseen että pentueesta pitää valita se joka jää henkiin ja muut sitten tapetaan. Sitä siinä pöydällä ennen vanhaan selvitettiin tarkistamalla yleiskunto, väri, sukupuoli ja sen sellaiset tekijät joiden perusteella sitten valittiin.
yohuuhkaja kirjoitti:
Nooo, 'nostetaan kissa pöydälle' on nykyihmiselle varsin käsittämätön, koska harvoin joutuu enää siihen tilanteeseen että pentueesta pitää valita se joka jää henkiin ja muut sitten tapetaan. Sitä siinä pöydällä ennen vanhaan selvitettiin tarkistamalla yleiskunto, väri, sukupuoli ja sen sellaiset tekijät joiden perusteella sitten valittiin.
No tulihan se sieltä.:-)
Ehkäpä otankin PekkaPuupään seuraavaksi pohdinnan aiheeksi.
Nyt ei kerkee tohon asiaan paneutua kun luettavana on Heman Melvillen Moby Dick.
ja siinäkin ajatuksessa juonena että kertooko koko kirja Melvillen omista taistoista maailman tuulissa, jopa niin pitkälle ajatellen että kaikki ihmiset olisivat hänen puoliaan jne. jne.
Kunhan olen tuon kirjan ja muutaman muun asian siihen liittyen tutkinut ja tehnyt omat johtopäätökseni niin ehkä sitten.....Pekka Puupään elämään tutustun.
Mutta luulen että tässä tämän hetken pohdinnassa saattaa mennä pitempikin aika kenties.Minä luen parastaikaa kaverini Jan Salmisen uutuutta Äidinmaa. En siis itsekään aio liikaa pohtia Pekka Puupään toimeentuloa.:-)
- ;)
@ Hei kun keikuskelen
Kirjoitin sinulle jo novellin, mutta pumps, se häipyi monovastaanottimesta jonnekin näkymättömiin. :))
Googletapa IGS = Helsingin kaupunginkirjaston "Kysy mitä vain", sieltä arkisto.
Siellä on sanojen ja sanontojen aarreaitta. Joskus lueskelen sitä ihan huvikseni, mitä kaikkea onkaan kysytty.
Kisuli on nostettu pöydälle, jota nähdään onx hää tyttö vai poika.
Lapsi pesuveden mukana, on sillekin ihan järkeenmenevä selitys,
pitkä olikin.
Niinhän yleensä onkin, se vain on unohtunut.
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx- * sama *
Pekka hössissäni ihan unohtui.
Justiina on tietenkin oiva leipuri, kun on aina kaulin kädessä.
Ammatti vain pidetään salassa, kuin Columbon vaimo aikoinaan. - **
* sama * kirjoitti:
Pekka hössissäni ihan unohtui.
Justiina on tietenkin oiva leipuri, kun on aina kaulin kädessä.
Ammatti vain pidetään salassa, kuin Columbon vaimo aikoinaan.Ja jatkuu. Tuosta IGS:stä on vaikea linkittää, tulee sivu mikä hyvänsä, kuin nytkin.
- Hei kun keikuskelen
** kirjoitti:
Ja jatkuu. Tuosta IGS:stä on vaikea linkittää, tulee sivu mikä hyvänsä, kuin nytkin.
No heh, sähän kirjotat viestejä "jatkuu"-systeemillä ihan samalla tavalla, kuin minä lähetän kännykällä tekstiviestejä. Vaikka meinaan kirjoittaa asiani yhteen viestiin, niin useinmiten tila loppuu ja joudun kirjoittamaan ekaan viestiin, että jatkuu....... sitten kirjotan seuraavaan viestiin, että ....jatkuu....viesti nr.2 ja viesti nr.3 jne... :)
Kiitti vaan linkistä, voin siihen tutustua joku kerta, jahka ehin.
Kissan pöydälle nostamisesta muisui mieleeni yks asia, jonka olen pakotettu kirjottamaan, että pääsen eroon asian ajattelemisesta:)
Meille syntyi joskus "100"-vuotta sitten aivan ihastuttava kissanpentu. Pitkäkarvainen ja suloisempi kuin suloisuus itse. Se oli hyvin naisellinen pitkine häntineen. Minä ristin sen Marilyn Monroeksi. Marilyninä se sitten oli noin vuoden verran.
Kerran istuin pöydän äärellä ja pitelin tätä kissiä sylissäni ja samalla sitä krapsuttelin. Yhtäkkiä käteeni osui kauhea iso Takku. Ajattelin, että tuon takun pitää heti saksia veks, ettei kissin ihoon tuu pipi, ku takkukarva kruppaa ihoa kinnaukseen.
Herran tähen, sitte hokasin, että hyvänen aika sentäs, eihän se ollukaan mikään takku. Pallithan ne oli.:) Marilynista oli sekunnissa tullutkin miespuolinen.
Enhän minä mitenkää kyennyt enää häntä kutsumaan Marilyniksi.
Onneksi ystäväni keksi sille uuden nimen. Siitä tuli Marlon Brando.
:) Oli pakko keksiä sille entistä nimeä muistuttava uusi nimi.:)
Olisi silloin, kun se syntyi, pitänyt nostaa kissi pöydälle. Olisi välttynyt nimenvaihdosta.
Kaikkea sitä muistuukin mieleen yhtäkkiä.
Sun vikas:) Hei kun keikuskelen kirjoitti:
No heh, sähän kirjotat viestejä "jatkuu"-systeemillä ihan samalla tavalla, kuin minä lähetän kännykällä tekstiviestejä. Vaikka meinaan kirjoittaa asiani yhteen viestiin, niin useinmiten tila loppuu ja joudun kirjoittamaan ekaan viestiin, että jatkuu....... sitten kirjotan seuraavaan viestiin, että ....jatkuu....viesti nr.2 ja viesti nr.3 jne... :)
Kissan pöydälle nostamisesta muisui mieleeni yks asia, jonka olen pakotettu kirjottamaan, että pääsen eroon asian ajattelemisesta:)
Meille syntyi joskus "100"-vuotta sitten aivan ihastuttava kissanpentu. Pitkäkarvainen ja suloisempi kuin suloisuus itse. Se oli hyvin naisellinen pitkine häntineen. Minä ristin sen Marilyn Monroeksi. Marilyninä se sitten oli noin vuoden verran.
Kerran istuin pöydän äärellä ja pitelin tätä kissiä sylissäni ja samalla sitä krapsuttelin. Yhtäkkiä käteeni osui kauhea iso Takku. Ajattelin, että tuon takun pitää heti saksia veks, ettei kissin ihoon tuu pipi, ku takkukarva kruppaa ihoa kinnaukseen.
Herran tähen, sitte hokasin, että hyvänen aika sentäs, eihän se ollukaan mikään takku. Pallithan ne oli.:) Marilynista oli sekunnissa tullutkin miespuolinen.
Olisi silloin, kun se syntyi, pitänyt nostaa kissi pöydälle. Olisi välttynyt nimenvaihdosta.
Sun vikas:)Niin kai se menee, että muistuu mieleen milloin mitäkin. Marilyn tai Marlon, sama se, mutta hauska juttu kuitenkin.:-)
- ;)
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Sun vikas:)@ Hei kun keikuskelen
Munpa mun, nyyhkytinyyh!
Oletkos muuten tietoinen, että Pätkälläkin oli vaimo, pitkä ja laiha, muttei kai Salli?
Sama paikka kertoo tuonkin totuuden. ;) kirjoitti:
@ Hei kun keikuskelen
Munpa mun, nyyhkytinyyh!
Oletkos muuten tietoinen, että Pätkälläkin oli vaimo, pitkä ja laiha, muttei kai Salli?
Sama paikka kertoo tuonkin totuuden.En ole tietoinen, mutta itse näyttelijällä oli vakava alkoholiongelma, joka ilmiselvästi lyhensi tämän elinikää.
- ;)
Teotwawki kirjoitti:
En ole tietoinen, mutta itse näyttelijällä oli vakava alkoholiongelma, joka ilmiselvästi lyhensi tämän elinikää.
Niin olen lukenut.
Eipä ainoa lajissaan.
Wikipedian mukaan kyseessä oli tyypillinen moniosaaja, eli: "Tavallisia juoniaiheita olivat Pekan epäonnistumiset eri ammateissa ja kotiaskareissa" ...
- N - E
Rööperisssä ja Linjoilla kun tuntuvat asustelevan, niin ihan luonnollinen ammatti olisi kyllä tuohon maailmanaikaan ollut Lestinheittäjän homma.
Justiinakin taatusti vähintään tietoinen näistä pimeistä puuhista, ellei sitten peräti
itsekin osallistunut koska niihin kledjuihin kyllä olis mahtunut flinda poikineen se kaulin.
Talonmies Pikkarainen ja hänen äkäisyytensä Pekkaa ja Pätkää kohtaan voisi johtua kahdesta syystä.
1) Hän niin lainkuulianen tsilari että vihaa kaikkia laittomuuksia ja rötöstelijöitä.
2) Hän itsekin lestinstikkaaja ja tää herrasväki tietysti hänen pahin kilpailijansa.
Tästä pimeästä hommasta ei tietenkään vihjaista edes puolella sanalla leffoissakaan koska rapsuthan siitä olisi tullut.Mun mutsi on syntynyt Rööperissä ja hän ei ikinä ole kertonut yhtään stooria, jossa olis ollut mitään ton verosta.:-DD
- ...
Höh.
Kumpikin suosittuja elokuvanäyttelijöitä ja Pekka Puupää lisäksi suosittu muusikko.
=DW=Niin no, mutta mä puhuin kyllä nyt nimenomaan Pekka Puupäästä, en Severi Suhosesta tai Esa Pakarisesta.
- Adria ejk
Henkilökohtaisesti piiskaan ainutta aivosoluani ajattelemaan muutakin kuin vain sitä. Tosi työläältä tuntuu ja turhauttavalta kaikki muu ponnistelu ajattelupuolella. Nyt tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta pähkäillä herra Puupään ansioiden muodostusta tasolleen.
Minä taas piiskaan ainutta aivosoluani miettimällä sitä, millä ihmeella Pekan kaltainen nero elätti itsensä ja armaan vaimonsa Justiinan. Samoin käy, kun luen Aku Ankkaa, hänellä on sentään omakotitalo, jonka ylläpito ja veljenpoikien elatus ei voi olla halpaa saati ilmaista.
- Adria ejk
Teotwawki kirjoitti:
Minä taas piiskaan ainutta aivosoluani miettimällä sitä, millä ihmeella Pekan kaltainen nero elätti itsensä ja armaan vaimonsa Justiinan. Samoin käy, kun luen Aku Ankkaa, hänellä on sentään omakotitalo, jonka ylläpito ja veljenpoikien elatus ei voi olla halpaa saati ilmaista.
Hö, Aku on myynyt kaikki housunsa hyvään hintaan.H
Adria ejk kirjoitti:
Hö, Aku on myynyt kaikki housunsa hyvään hintaan.H
Jep, Aku on nero! :-DD Roopea paljon fiksumpi.
Maailma oli siihen aikaan parempi paikka näille ns, "onnellisille" ihmisille.
Oli aina pientä hommaa, josta sairahan suoraan käteen.
Ei verottaja hinkunut harmaata taloutta.
Kansaneläke oli sen verran suuri, että juuri tuli toimeen.
Joskus muinoin naapurissa asui Pekka, joka oli ilmetty Pätkä.
Ei soveltunut mihinkään ryskä-hommin. Oli tällainen onnellinen mies. Mopolla ajoi, oli vaimokin.
Niin vain eleli. Nyt voi miettiä, millä ihmeellä.
Nykyään tällainen työllistäisi ison porukan kouluttajia työhönopastajia ja muita terapeutteja. Lopputuloksena pysyisi työttömänä tässä tulosta vaativassa yhteikunnassa.
Aloitus oli tarkoitettu otettavaksi huumorilla, mutta tästä tuli vaan totinen torvensoitto.- aina väärin.
Akuhan on luuseri. siksi suomalaiset
rakastavat juuri Aku-Ankkaa.
Me kun rakastamme häviäjiä, koska
itse kuulumme niihin.- ...
Eikun sisukas.
Akuhan on peevelin sisukas ankka. Aina yrittämässä jotain uutta ja vaikeuksia piisaa, periksi ei anneta. Jokaisessa Akun seikkailussa on todella paljon vastoinkäymisiä, mutta usein ne päättyvät onnellisesti. Ja jos lopputulos on kehnonpi, heti seuraavaksi Aku taas jaksaa yrittää jotain muuta.
=DW= - iines a
... kirjoitti:
Eikun sisukas.
Akuhan on peevelin sisukas ankka. Aina yrittämässä jotain uutta ja vaikeuksia piisaa, periksi ei anneta. Jokaisessa Akun seikkailussa on todella paljon vastoinkäymisiä, mutta usein ne päättyvät onnellisesti. Ja jos lopputulos on kehnonpi, heti seuraavaksi Aku taas jaksaa yrittää jotain muuta.
=DW=Aivan samaa mieltä olen kanssasi.
Akusta pitäis ottaa oikeasti oppia, eikä heti antaa periksi.
Paljon vähemmällä tuskalla selviäis moni. iines a kirjoitti:
Aivan samaa mieltä olen kanssasi.
Akusta pitäis ottaa oikeasti oppia, eikä heti antaa periksi.
Paljon vähemmällä tuskalla selviäis moni.Eihän Akulla koskaan mitään todellista hätää ole ollut, voittajatyyppi. Käväisee vain jonkun pettyneen hyväksikäyttäjän jahtaamana kääntymässä Timbuktussa ja yrittää uudestaan...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2932548Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482491- 1221696
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461360- 1181350
Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301225PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421183- 741069
- 691050
- 701000