95 ja 98 ero?

carman

Ihmetyttää että mitä eroa on noilla kahdella?
Uudempiin autoihin suositellaan 95:ta? miksi?
Miksi toinen halvempaa?

Sanotaan, että ei haittaa jos laittaa vahingossa "väärin", no miksi ei sitten aina laita halvempaa? vai moottori ei tykkää?

22

28532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopas

      Niin, 98 kestää enemmän puristusta ennen kuin se 'on' räjähdysherkkä. Joissakin vanhoissa kaasarikoneissa 95 voi nakuttaa (syttyy itsestään puristuksen kasvaessa), mutta 98:lla ei, siksi sitä kaiketi vielä myydään. 98:sta irtoaa myös hieman enemmän tehoa, mutta enpä tiedä onko hintansa väärtti..

      • jotain

        Taitaa enemmänkin uudet autot tarvita 98-oktaanista. Esim. volkkari-konsernin suorasuihku bensakoneista löytyy 12.0 puristussuhteita. Urheiluautoiksi luokiteltavat korkeampivireisellä koneella varustetut tarvii kanssa moni 98:ta.


      • Niki
        jotain kirjoitti:

        Taitaa enemmänkin uudet autot tarvita 98-oktaanista. Esim. volkkari-konsernin suorasuihku bensakoneista löytyy 12.0 puristussuhteita. Urheiluautoiksi luokiteltavat korkeampivireisellä koneella varustetut tarvii kanssa moni 98:ta.

        ja eron huomaa jo hieman suorituskykyisemmissäkin uudehkojen autojen moottorissa- esim. tasaisempana käyntinä.

        Volkswagenin uudet porrastetut FSI suorasuihkutusmoottorit vaativat optimaalisesti toimiakseen vähintään 98 oktaanista polttoainetta. Sen pitäisi olla myös rikitöntä, mutta ainakaan tällä hetkellä sitä markkinoi vain Neste. Käsittääkseni syyskuussa on tulossa uusia kilpailijoita myymään rikitöntä bensiiniä Suomessa...


      • Anonyymi

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa

        Köyhien ulinaa lempi musiikkiani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa

        Juntti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa

        Voi teitä vähäjärkisiä.


    • Jamppa

      Auton iällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa vaan oktaanitarpeen ratkaisee moottoritekniikka. Liian matalaoktaanisen bensan käyttö saattaa aiheuttaa jopa konevaurion eräissä koneissa, eli en suosittele. Suositeltua korkeammasta oktaaniluvusta ei ole haittaa kuin kukkarolle, joskaan ei hyötyäkään.

      • Ananasakääm(ij)ä

        98 ja 95:n käytössä ei ole uudemmissa moottoreissa mitään eroa, sillä ne säätyvät kulloisenkin oktaaniluvun mukaan, mistä seuraa se että 98:a kuluu vähemmän kuin 95:ttä, juuri sen hintaeron verran vähemmän.


      • mitä että
        Ananasakääm(ij)ä kirjoitti:

        98 ja 95:n käytössä ei ole uudemmissa moottoreissa mitään eroa, sillä ne säätyvät kulloisenkin oktaaniluvun mukaan, mistä seuraa se että 98:a kuluu vähemmän kuin 95:ttä, juuri sen hintaeron verran vähemmän.

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.


      • 92 okt.
        mitä että kirjoitti:

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.

        mitä oktaania olet tankannut autoosi.Jos autoosi suositellaan 98 ja tankkaat 95 niin moottori saattaa alkaa nakuttaa,mutta nakutuksen tunnistin puutuu peliin ja säätää sytytystä myöhäisemmälle.siitä voi johtua pienoinen tehonalennus.


      • Fireblade
        mitä että kirjoitti:

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.

        Moi

        Saappaassa oli jo vuonna -83 tai peräti -82 APC - systeemi Turbomallissa, joka mahdollisti 92 oktaanisen käyttämisen turbokäytössä, tehon tosin pudotessa.


    • ainakivolvossa

      - Polttoaineella on selvä ero ,mulla volvo 240 vm 91 2,3cm3 , käytin jonkinaikaa 95 okt ,kyllä käynti pätki ja tyhjäkäynti jäi liian heikoksi ,siis sammuili, -- vaihdoin takasi 98 iin probleemat loppu tyyst.

      • Holibensaa

        Keskustelun aloituksen jälkeen on muuttunut myös bensan seassa olevan alkoholin määrä, 95 10% ja 98 5%, jo nenällään voi todeta että vanhat autot polttaa huonosti näitä alkopolttoaineita etenkin kylmänä.


      • Vanhavolvo

        940 vm 1995 ja 2,3 litran FD-moottori. Ajettu kotimaisella 98:lla, venäläisellä 95:llä ja kotimaisella 95-oktaanisella alkoholisekoituksella. Ei mitään kotikonstein havaittavaa eroa käynnissä, tehossa tai kulutuksessa näiden välillä.


      • lahnalooda

        Siinä nyt on sen verran lötköt puristukset, ettei ole tarvetta huoleen!


    • 1.2_on_ahdettava_usein

      Aikoinaan kun 95 tuli suositeltiin säätämään sytytystä myöhäisemmälle jotta voisi valmistajan 99:lle suunnittelemaan moottoriin käyttää halvempaa polttoainetta.

      Omani on turboahdettu, ja käytän 98:ia koska kalliimman hinnan vastapainona (bensan energiasisältö korkeampi kuin etanolissa) sen tulisi kuluttaa hieman vähemmän ja nakutustunnistimen ansiosta olla virkeämpi. Vaikea mitata itse, mutta moottori todella tuntuisi vähemmän tukkoiselta alakierroksilla kun sen ei tarvitse varoa nakutusta kuormituksessa.

      Tekniikan yleisaikakauslehti mittasi 95/98 eroja 2,0 turbo-Saabissa eikä löytänyt syytä käyttää 98 halvemman 95 sijaan, mutta siinä moottorissa oli tehoa sen verran että sitä tuskin kokisi tukkoiseksi vaikka nakutustunnistin säätäisikin sytystä myöhemmälle.

      "Vuonna 2011 tuli käyttöön enintään 10 tilavuus-% etanolia sisältävä bensiini 95 E10. Niitä moottoreita varten, joissa 95 E10-bensiiniä ei voi käyttää, on bensiini 98 E5." sanovat Motiva ja Autoalan tiedotuskeskus e10bensiini-sivulla.

      • tämä-on-kokemus

        Etanoli liuottaa tankista kaiken sinne kertyneen töhnän, ja se tukkii polttoaineen tulon. Sen huomaa vanhassa ruohonleikkurissa helposti, kun käyttää 95:ta. Uusissa tankkeihin ei kerry sitä kuonoainetta, kun etanoli liuottaa sen heti pois. Voisi nuo vanhat autot hyväksyäkin tuon 95:n, jos tankin vaihtaisi puhtaaseen. Liekkö lyijy kertynyt vanhoissa polttoaineissa tankkeihin, vai mikä sen töhnän sinne kerrytti.


      • Viinaatankkiin
        tämä-on-kokemus kirjoitti:

        Etanoli liuottaa tankista kaiken sinne kertyneen töhnän, ja se tukkii polttoaineen tulon. Sen huomaa vanhassa ruohonleikkurissa helposti, kun käyttää 95:ta. Uusissa tankkeihin ei kerry sitä kuonoainetta, kun etanoli liuottaa sen heti pois. Voisi nuo vanhat autot hyväksyäkin tuon 95:n, jos tankin vaihtaisi puhtaaseen. Liekkö lyijy kertynyt vanhoissa polttoaineissa tankkeihin, vai mikä sen töhnän sinne kerrytti.

        Etanoli hapettaa kevytmetalliosia ja ne liukenee hiljalleen. Myöskään vanhan mallin letkut ja tiivisteet eivät tahdo kestää etanolia.
        Siksi suositellaan vanhoihin 98, kun siinä on sitä etanolia vähemmän.


    • Anonyymi

      95 voi olla jopa, max, 10% etanolia ja se on todella paljon. Etanolissa on vähemmän energiaa, lisäksi tuotanto ei ole egologista jos se tehtään peltojen kautta. Jätteistä ehkä ok mutta etanolin tuottaminen tuottaa myös päästöjä.

      98 litrassa voi olla 0-5% ,

      98 ajamalla tuotat vähemmän co2 ja kulutat vähemmän polttoainetta

    • Anonyymi

      98 aina. Hevosvoimia tulee lisää muutamalla sentillä. Köyhät tankkaa 95:sta :)

    • Anonyymi

      Mun isi tankkasi äsken 98 vaikka auto toimii 95

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4437
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1168
    3. Missä mustasusi on?

      Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1042
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1022
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      83
      893
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      891
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      881
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      846
    9. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      837
    10. Onko se niin

      Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      816
    Aihe