Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

95 ja 98 ero?

carman

Ihmetyttää että mitä eroa on noilla kahdella?
Uudempiin autoihin suositellaan 95:ta? miksi?
Miksi toinen halvempaa?

Sanotaan, että ei haittaa jos laittaa vahingossa "väärin", no miksi ei sitten aina laita halvempaa? vai moottori ei tykkää?

20

25091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopas

      Niin, 98 kestää enemmän puristusta ennen kuin se 'on' räjähdysherkkä. Joissakin vanhoissa kaasarikoneissa 95 voi nakuttaa (syttyy itsestään puristuksen kasvaessa), mutta 98:lla ei, siksi sitä kaiketi vielä myydään. 98:sta irtoaa myös hieman enemmän tehoa, mutta enpä tiedä onko hintansa väärtti..

      • jotain

        Taitaa enemmänkin uudet autot tarvita 98-oktaanista. Esim. volkkari-konsernin suorasuihku bensakoneista löytyy 12.0 puristussuhteita. Urheiluautoiksi luokiteltavat korkeampivireisellä koneella varustetut tarvii kanssa moni 98:ta.


      • Niki
        jotain kirjoitti:

        Taitaa enemmänkin uudet autot tarvita 98-oktaanista. Esim. volkkari-konsernin suorasuihku bensakoneista löytyy 12.0 puristussuhteita. Urheiluautoiksi luokiteltavat korkeampivireisellä koneella varustetut tarvii kanssa moni 98:ta.

        ja eron huomaa jo hieman suorituskykyisemmissäkin uudehkojen autojen moottorissa- esim. tasaisempana käyntinä.

        Volkswagenin uudet porrastetut FSI suorasuihkutusmoottorit vaativat optimaalisesti toimiakseen vähintään 98 oktaanista polttoainetta. Sen pitäisi olla myös rikitöntä, mutta ainakaan tällä hetkellä sitä markkinoi vain Neste. Käsittääkseni syyskuussa on tulossa uusia kilpailijoita myymään rikitöntä bensiiniä Suomessa...


      • Anonyymi

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa

        Köyhien ulinaa lempi musiikkiani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa

        Juntti


    • Jamppa

      Auton iällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa vaan oktaanitarpeen ratkaisee moottoritekniikka. Liian matalaoktaanisen bensan käyttö saattaa aiheuttaa jopa konevaurion eräissä koneissa, eli en suosittele. Suositeltua korkeammasta oktaaniluvusta ei ole haittaa kuin kukkarolle, joskaan ei hyötyäkään.

      • Ananasakääm(ij)ä

        98 ja 95:n käytössä ei ole uudemmissa moottoreissa mitään eroa, sillä ne säätyvät kulloisenkin oktaaniluvun mukaan, mistä seuraa se että 98:a kuluu vähemmän kuin 95:ttä, juuri sen hintaeron verran vähemmän.


      • mitä että
        Ananasakääm(ij)ä kirjoitti:

        98 ja 95:n käytössä ei ole uudemmissa moottoreissa mitään eroa, sillä ne säätyvät kulloisenkin oktaaniluvun mukaan, mistä seuraa se että 98:a kuluu vähemmän kuin 95:ttä, juuri sen hintaeron verran vähemmän.

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.


      • 92 okt.
        mitä että kirjoitti:

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.

        mitä oktaania olet tankannut autoosi.Jos autoosi suositellaan 98 ja tankkaat 95 niin moottori saattaa alkaa nakuttaa,mutta nakutuksen tunnistin puutuu peliin ja säätää sytytystä myöhäisemmälle.siitä voi johtua pienoinen tehonalennus.


      • Fireblade
        mitä että kirjoitti:

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.

        Moi

        Saappaassa oli jo vuonna -83 tai peräti -82 APC - systeemi Turbomallissa, joka mahdollisti 92 oktaanisen käyttämisen turbokäytössä, tehon tosin pudotessa.


    • ainakivolvossa

      - Polttoaineella on selvä ero ,mulla volvo 240 vm 91 2,3cm3 , käytin jonkinaikaa 95 okt ,kyllä käynti pätki ja tyhjäkäynti jäi liian heikoksi ,siis sammuili, -- vaihdoin takasi 98 iin probleemat loppu tyyst.

      • Holibensaa

        Keskustelun aloituksen jälkeen on muuttunut myös bensan seassa olevan alkoholin määrä, 95 10% ja 98 5%, jo nenällään voi todeta että vanhat autot polttaa huonosti näitä alkopolttoaineita etenkin kylmänä.


      • Vanhavolvo

        940 vm 1995 ja 2,3 litran FD-moottori. Ajettu kotimaisella 98:lla, venäläisellä 95:llä ja kotimaisella 95-oktaanisella alkoholisekoituksella. Ei mitään kotikonstein havaittavaa eroa käynnissä, tehossa tai kulutuksessa näiden välillä.


      • lahnalooda

        Siinä nyt on sen verran lötköt puristukset, ettei ole tarvetta huoleen!


    • 1.2_on_ahdettava_usein

      Aikoinaan kun 95 tuli suositeltiin säätämään sytytystä myöhäisemmälle jotta voisi valmistajan 99:lle suunnittelemaan moottoriin käyttää halvempaa polttoainetta.

      Omani on turboahdettu, ja käytän 98:ia koska kalliimman hinnan vastapainona (bensan energiasisältö korkeampi kuin etanolissa) sen tulisi kuluttaa hieman vähemmän ja nakutustunnistimen ansiosta olla virkeämpi. Vaikea mitata itse, mutta moottori todella tuntuisi vähemmän tukkoiselta alakierroksilla kun sen ei tarvitse varoa nakutusta kuormituksessa.

      Tekniikan yleisaikakauslehti mittasi 95/98 eroja 2,0 turbo-Saabissa eikä löytänyt syytä käyttää 98 halvemman 95 sijaan, mutta siinä moottorissa oli tehoa sen verran että sitä tuskin kokisi tukkoiseksi vaikka nakutustunnistin säätäisikin sytystä myöhemmälle.

      "Vuonna 2011 tuli käyttöön enintään 10 tilavuus-% etanolia sisältävä bensiini 95 E10. Niitä moottoreita varten, joissa 95 E10-bensiiniä ei voi käyttää, on bensiini 98 E5." sanovat Motiva ja Autoalan tiedotuskeskus e10bensiini-sivulla.

      • tämä-on-kokemus

        Etanoli liuottaa tankista kaiken sinne kertyneen töhnän, ja se tukkii polttoaineen tulon. Sen huomaa vanhassa ruohonleikkurissa helposti, kun käyttää 95:ta. Uusissa tankkeihin ei kerry sitä kuonoainetta, kun etanoli liuottaa sen heti pois. Voisi nuo vanhat autot hyväksyäkin tuon 95:n, jos tankin vaihtaisi puhtaaseen. Liekkö lyijy kertynyt vanhoissa polttoaineissa tankkeihin, vai mikä sen töhnän sinne kerrytti.


      • Viinaatankkiin
        tämä-on-kokemus kirjoitti:

        Etanoli liuottaa tankista kaiken sinne kertyneen töhnän, ja se tukkii polttoaineen tulon. Sen huomaa vanhassa ruohonleikkurissa helposti, kun käyttää 95:ta. Uusissa tankkeihin ei kerry sitä kuonoainetta, kun etanoli liuottaa sen heti pois. Voisi nuo vanhat autot hyväksyäkin tuon 95:n, jos tankin vaihtaisi puhtaaseen. Liekkö lyijy kertynyt vanhoissa polttoaineissa tankkeihin, vai mikä sen töhnän sinne kerrytti.

        Etanoli hapettaa kevytmetalliosia ja ne liukenee hiljalleen. Myöskään vanhan mallin letkut ja tiivisteet eivät tahdo kestää etanolia.
        Siksi suositellaan vanhoihin 98, kun siinä on sitä etanolia vähemmän.


    • Anonyymi

      95 voi olla jopa, max, 10% etanolia ja se on todella paljon. Etanolissa on vähemmän energiaa, lisäksi tuotanto ei ole egologista jos se tehtään peltojen kautta. Jätteistä ehkä ok mutta etanolin tuottaminen tuottaa myös päästöjä.

      98 litrassa voi olla 0-5% ,

      98 ajamalla tuotat vähemmän co2 ja kulutat vähemmän polttoainetta

    • Anonyymi

      98 aina. Hevosvoimia tulee lisää muutamalla sentillä. Köyhät tankkaa 95:sta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe