95 ja 98 ero?

carman

Ihmetyttää että mitä eroa on noilla kahdella?
Uudempiin autoihin suositellaan 95:ta? miksi?
Miksi toinen halvempaa?

Sanotaan, että ei haittaa jos laittaa vahingossa "väärin", no miksi ei sitten aina laita halvempaa? vai moottori ei tykkää?

24

29223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopas

      Niin, 98 kestää enemmän puristusta ennen kuin se 'on' räjähdysherkkä. Joissakin vanhoissa kaasarikoneissa 95 voi nakuttaa (syttyy itsestään puristuksen kasvaessa), mutta 98:lla ei, siksi sitä kaiketi vielä myydään. 98:sta irtoaa myös hieman enemmän tehoa, mutta enpä tiedä onko hintansa väärtti..

      • jotain

        Taitaa enemmänkin uudet autot tarvita 98-oktaanista. Esim. volkkari-konsernin suorasuihku bensakoneista löytyy 12.0 puristussuhteita. Urheiluautoiksi luokiteltavat korkeampivireisellä koneella varustetut tarvii kanssa moni 98:ta.


      • Niki
        jotain kirjoitti:

        Taitaa enemmänkin uudet autot tarvita 98-oktaanista. Esim. volkkari-konsernin suorasuihku bensakoneista löytyy 12.0 puristussuhteita. Urheiluautoiksi luokiteltavat korkeampivireisellä koneella varustetut tarvii kanssa moni 98:ta.

        ja eron huomaa jo hieman suorituskykyisemmissäkin uudehkojen autojen moottorissa- esim. tasaisempana käyntinä.

        Volkswagenin uudet porrastetut FSI suorasuihkutusmoottorit vaativat optimaalisesti toimiakseen vähintään 98 oktaanista polttoainetta. Sen pitäisi olla myös rikitöntä, mutta ainakaan tällä hetkellä sitä markkinoi vain Neste. Käsittääkseni syyskuussa on tulossa uusia kilpailijoita myymään rikitöntä bensiiniä Suomessa...


      • Anonyymi

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa

        Köyhien ulinaa lempi musiikkiani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa

        Juntti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        95 4 life perkele mitää 98 kukaan tankkaa

        Voi teitä vähäjärkisiä.


    • Jamppa

      Auton iällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa vaan oktaanitarpeen ratkaisee moottoritekniikka. Liian matalaoktaanisen bensan käyttö saattaa aiheuttaa jopa konevaurion eräissä koneissa, eli en suosittele. Suositeltua korkeammasta oktaaniluvusta ei ole haittaa kuin kukkarolle, joskaan ei hyötyäkään.

      • Ananasakääm(ij)ä

        98 ja 95:n käytössä ei ole uudemmissa moottoreissa mitään eroa, sillä ne säätyvät kulloisenkin oktaaniluvun mukaan, mistä seuraa se että 98:a kuluu vähemmän kuin 95:ttä, juuri sen hintaeron verran vähemmän.


      • mitä että
        Ananasakääm(ij)ä kirjoitti:

        98 ja 95:n käytössä ei ole uudemmissa moottoreissa mitään eroa, sillä ne säätyvät kulloisenkin oktaaniluvun mukaan, mistä seuraa se että 98:a kuluu vähemmän kuin 95:ttä, juuri sen hintaeron verran vähemmän.

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.


      • 92 okt.
        mitä että kirjoitti:

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.

        mitä oktaania olet tankannut autoosi.Jos autoosi suositellaan 98 ja tankkaat 95 niin moottori saattaa alkaa nakuttaa,mutta nakutuksen tunnistin puutuu peliin ja säätää sytytystä myöhäisemmälle.siitä voi johtua pienoinen tehonalennus.


      • Fireblade
        mitä että kirjoitti:

        Mistä se auto tietää mitä litkua on tankissa, vai onko uusissa malleissa jo polttaine indikaattorit? Joissain kärryissä on kyllä näkynyt oktaanivalintanappi kojelaudassa, mutta kuskin on pitänyt tietää mitä on tankannut.

        Moi

        Saappaassa oli jo vuonna -83 tai peräti -82 APC - systeemi Turbomallissa, joka mahdollisti 92 oktaanisen käyttämisen turbokäytössä, tehon tosin pudotessa.


    • ainakivolvossa

      - Polttoaineella on selvä ero ,mulla volvo 240 vm 91 2,3cm3 , käytin jonkinaikaa 95 okt ,kyllä käynti pätki ja tyhjäkäynti jäi liian heikoksi ,siis sammuili, -- vaihdoin takasi 98 iin probleemat loppu tyyst.

      • Holibensaa

        Keskustelun aloituksen jälkeen on muuttunut myös bensan seassa olevan alkoholin määrä, 95 10% ja 98 5%, jo nenällään voi todeta että vanhat autot polttaa huonosti näitä alkopolttoaineita etenkin kylmänä.


      • Vanhavolvo

        940 vm 1995 ja 2,3 litran FD-moottori. Ajettu kotimaisella 98:lla, venäläisellä 95:llä ja kotimaisella 95-oktaanisella alkoholisekoituksella. Ei mitään kotikonstein havaittavaa eroa käynnissä, tehossa tai kulutuksessa näiden välillä.


      • lahnalooda

        Siinä nyt on sen verran lötköt puristukset, ettei ole tarvetta huoleen!


    • 1.2_on_ahdettava_usein

      Aikoinaan kun 95 tuli suositeltiin säätämään sytytystä myöhäisemmälle jotta voisi valmistajan 99:lle suunnittelemaan moottoriin käyttää halvempaa polttoainetta.

      Omani on turboahdettu, ja käytän 98:ia koska kalliimman hinnan vastapainona (bensan energiasisältö korkeampi kuin etanolissa) sen tulisi kuluttaa hieman vähemmän ja nakutustunnistimen ansiosta olla virkeämpi. Vaikea mitata itse, mutta moottori todella tuntuisi vähemmän tukkoiselta alakierroksilla kun sen ei tarvitse varoa nakutusta kuormituksessa.

      Tekniikan yleisaikakauslehti mittasi 95/98 eroja 2,0 turbo-Saabissa eikä löytänyt syytä käyttää 98 halvemman 95 sijaan, mutta siinä moottorissa oli tehoa sen verran että sitä tuskin kokisi tukkoiseksi vaikka nakutustunnistin säätäisikin sytystä myöhemmälle.

      "Vuonna 2011 tuli käyttöön enintään 10 tilavuus-% etanolia sisältävä bensiini 95 E10. Niitä moottoreita varten, joissa 95 E10-bensiiniä ei voi käyttää, on bensiini 98 E5." sanovat Motiva ja Autoalan tiedotuskeskus e10bensiini-sivulla.

      • tämä-on-kokemus

        Etanoli liuottaa tankista kaiken sinne kertyneen töhnän, ja se tukkii polttoaineen tulon. Sen huomaa vanhassa ruohonleikkurissa helposti, kun käyttää 95:ta. Uusissa tankkeihin ei kerry sitä kuonoainetta, kun etanoli liuottaa sen heti pois. Voisi nuo vanhat autot hyväksyäkin tuon 95:n, jos tankin vaihtaisi puhtaaseen. Liekkö lyijy kertynyt vanhoissa polttoaineissa tankkeihin, vai mikä sen töhnän sinne kerrytti.


      • Viinaatankkiin
        tämä-on-kokemus kirjoitti:

        Etanoli liuottaa tankista kaiken sinne kertyneen töhnän, ja se tukkii polttoaineen tulon. Sen huomaa vanhassa ruohonleikkurissa helposti, kun käyttää 95:ta. Uusissa tankkeihin ei kerry sitä kuonoainetta, kun etanoli liuottaa sen heti pois. Voisi nuo vanhat autot hyväksyäkin tuon 95:n, jos tankin vaihtaisi puhtaaseen. Liekkö lyijy kertynyt vanhoissa polttoaineissa tankkeihin, vai mikä sen töhnän sinne kerrytti.

        Etanoli hapettaa kevytmetalliosia ja ne liukenee hiljalleen. Myöskään vanhan mallin letkut ja tiivisteet eivät tahdo kestää etanolia.
        Siksi suositellaan vanhoihin 98, kun siinä on sitä etanolia vähemmän.


    • Anonyymi

      95 voi olla jopa, max, 10% etanolia ja se on todella paljon. Etanolissa on vähemmän energiaa, lisäksi tuotanto ei ole egologista jos se tehtään peltojen kautta. Jätteistä ehkä ok mutta etanolin tuottaminen tuottaa myös päästöjä.

      98 litrassa voi olla 0-5% ,

      98 ajamalla tuotat vähemmän co2 ja kulutat vähemmän polttoainetta

    • Anonyymi

      98 aina. Hevosvoimia tulee lisää muutamalla sentillä. Köyhät tankkaa 95:sta :)

    • Anonyymi

      Mun isi tankkasi äsken 98 vaikka auto toimii 95

    • Anonyymi

      Liika alkoholi on hautaksi niin ihmisille kuin autoilekin. Minun autoni ohjekirjassa lukee että maksimi etanoli määrä bensassa saa oli 10 %, joka tarkoittaa e95 bensaa. En halua rääkätä autoani laittamalla maksimi määrän alkoholia tankkiin. Laitan vain puolet tuosta eli 5 %.

    • Anonyymi

      Ajoin kuusi vuotta autolla, mihin valmistajan ohjeen mukaan piti käyttää 95 oktaanista pelkällä, RE85:lla. Mitään ongelmaa ei ollut. Öljyt säilyivät todella puhtaina. Sytytystulpat vaihdettaessa näytti lähes uusilta. Auto päätyi paaliin vaihteiston vuoksi. Moottorilla olis varmaan voinut ajaa toisen mokoman.

      Mikseivät ihmiset käytä tuota 85:sta ihan ympäristön vuoksi. Se lisää huomattavasti vähämmän ilmakehän hiilidioksidi kuormaa. Sitä pystytään valmistamaan kotimaassa ja autokin pysyy paremmassa kunnossa. Itse siirryin sähköautoiluun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      100
      2080
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      289
      1886
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      336
      1719
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      1565
    5. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      96
      1337
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      31
      1237
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1113
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      66
      1064
    9. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1047
    10. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      58
      1038
    Aihe