Ystävä katkolle...vai?

HelpyHelper

Miten kertoa ystävälle ,että on on tullut aika katsoa totuutta silmiin?
Hän ei ole kovien huumeiden käyttäjä mutta keskaria ja kannabista menee senkin edestä, joka päivä niin kauan kun rahat suinkin riittää ja joskus velaksikin.

Kannabista nauttineena hän on leppoisa ja melko normaalin oloinen, mutta humalassa hän on ERITTÄIN räjähdysherkkä, hermoheikko. Olen myös huomannut
selkeää muistin heikkenemistä joskus jopa niin ettei hän muista asiaa joka käytiin läpi 15-30minuuttiakin sitten ja asiasta mainitseminenkin saa hänet taas raivon partaalle.

Asiaa vaikeuttaa se ,että hänellä on todettu lievä aivovaurio jonka johdosta hän on työkyvyttömyys eläkkeellä joten mikään rutiini tai velvoite ei sido /vakauta häntä.

Olen usein koittanut saada häntä säännöstelemään päihteidenkäyttöään mutta useimmiten se päätyy : ,"että kuka minä häntä neuvomaan kun en itsekään ole absolutisti". syyllistykseen ja voimakkaaseen ärsyyntymiseen.

Hän on hädin tuskin kolmekymppinen mutta alkaa olla myös fyysisesti todella heikossa jamassa. En tiedä mitä tehdä. Hän on paras ystäväni ja todella toivon ,että voisimme jatkaa samoilla linjoilla vielä pitkään ja terveinä mutta hänen elintavoillaan se ei tule onnistumaan.

Pelkään, että hänellä jo pohjalla oleva aivovaurio saattaisi aiheuttaa päihteiden yhteisvaikutuksena pysyvää haittaa, enkä antaisi ikinä itselleni anteeksi jos hänelle sattuisi jotain enkä tehnyt asialle mitään. Samalla kuitenkin pelkään ,että jos "ohjaan" hänet katkolle esim vaikka kertomalla hänen vanhemmilleen hän suuttuisi toden teolla.

Miten saan hänet uskomaan? Onko ainut keino ohjata katkolle?
Mitä tekisit asemassani?

0

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
        Ikävä
        29
        2845
      2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
        Ikävä
        108
        1120
      3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
        Ikävä
        58
        931
      4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
        Ikävä
        66
        895
      5. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
        Suomalaiset julkkikset
        6
        877
      6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
        Ikävä
        26
        867
      7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
        Ikävä
        37
        820
      8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
        Ikävä
        65
        814
      9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
        Ikävä
        75
        744
      10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
        Ikävä
        136
        739
      Aihe