Yön Ritarin Paluu (2012)

Veteranfan

Ohjaaja Christopher Nolanin Batman taru päättyy huikeaan filosofiseen ratkaisuunsa.Ensi vaikutelma elokuvasta The Dark Knight Rises on sykähdyttävän filosofinen,kuten kaksi aiempaa osaa "Batman Begins"(2005) ja "Dark Knight"(2008) olivat syvältä luotaavia analyyseja supersankarin edesottamuksista.Trilogian päätös yltää ennakko-odotuksiin nähden loistavasti,ainakin tämän kriitikon mielestä.

Yön Ritari,eli batman on elänyt hiljaiseloa 8.vuotta Harvey Dentin Gothamin "pelastajan" synnit taakkanaan.Mutta uusi uhka saapuu Gothamiin saattaen Bruce Waynen hankalaan asemaan,sillä hänen täytyy tehdä comeback viittaritarina jälleen kerran.Asiaa ei helpota Brucen menettäessä omaisuutensa terrori-iskun myötä.Ra`s Al Ghulin entinen apuri Bane uhkaa tuhota koko Gothmanin kartalta ydinaseella.

Vaikka tarina ei sinänsä ole kummoinen,käsikirjoituksessa on edelleen sitä tärkeää syvällistä sanomaa,jota ei välttämätä ensi katsomisella huomaa.Banen johtama salaseura "Varjojen liiga" alistaa ihmiset itsetuhon partaalle,aikomuksenaan pelkästään puhdistaa "mädännäisyys" Gothamista.Ristiriitainen Bane lietsoo järkkymätöntä pelkoa yhteiskuntaan romahduttamalla pörssikeskukset talouskriisiin.Aivan kuin meidän EU:ssa!!!

Elokuvassa on kiehtova jakso,jossa Bruce Wayne koettaa kiivetä vankilan kuilun pohjalta pelastamaan kaupunkinsa totaalitääriseltä tuholta raivoisan kapinahengen huutamana.Tuosta kohtauksesta tuli yksi elokuvan vaikuttavimmista adrenaliini piikeistä.Yön Ritarin Paluu on ennen kaikkea ihmisen hyvyyteen uskova elokuva.Pyyteetön elokuvan sankari on uskottavalla tavalla toivoa herättävä.Nerokas on myös elokuvan loppu huipennus,jossa katsojalle annetaan itse tulkita oliko elokuvassa synkkä vai onnellinen happy end lopetus.

TÄHTIÄ ¤¤¤¤¤

10

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • John--GG

      Hyvä arvostelu! Itse antaisin leffalle kanssa ehdottomasti 5 tähteä, vaikka toki muutama kauneusvirhe elokuvassa olikin. Mutta täydellistä elokuvaa ei ole olemassa, eikä sellaista voida ikinä tehdä.

    • remakeepukkaa

      Tovottavasti tulee batman remaket jotka noudattaa sarjakuvaa ja sen storylinee, kuten tämä uusi hämähäkkimies elokuva teki.. ja joka on reippaasti parempi kaikilla osa alueilla kuin aikaisemmat raimi tuotokset

    • Kirvelihyrrä

      Kuulostaa minusta pitkälti aika saman tason viritelmältä, mitä edeltäjänsäkin.
      Itse olen katsonut näistä Nolanin lepakkoukoista pelkästään kakkososan ja se näillä näkymin jääkin viimeiseksi Batman-leffaksi jonka koskaan itse katson; ei nimittäin tee enään mieli koskea kyseiseen materiaaliin pitkällä tikullakaan, sen verta paha maku tuosta "Pimeästä ritarista" jäi...

      • VersoJarnos

        Itte kans kattonut vain kakkos osan, siis näistä Nolanin. Sama mullakin oli et sai ihmetellä et miksi sitä oli kehuttu. No, toivottavasti ne remake/reboot versiot on parempia jos ja kun ne tulee.


    • skeptikko123456

      Pieni mietelmä elokuvasta. Jos mietitään miten loogisesti , niin aika nopeasti bruce wayne 'parani' aika akuutista ongelmastaan vain yhdellä selkään tehdyllä lyönnillä... Eli sankarimme oli loistokunnossa, vaikka lääkäri oli vasta luvannut kuolemaa...

    • mISTÄ?39

      SAAKO NETISTÄ KATOTTUA TÄTÄ BATMANIA!

      • ulölikv

        kirjota googlen videohakuun dark knight rises full movie nii pitäs löytyy ainaki video- basshista


    • eisentäänylikolme*

      Minun mielestäni tämä oli huomattavasti huonompi kuin tuo missä Heath Ledger oli jokerina.

    • Scifisti1977

      "Nerokas on myös elokuvan loppu huipennus,jossa katsojalle annetaan itse tulkita oliko elokuvassa synkkä vai onnellinen happy end lopetus."

      Juuri sain katsottua leffan ja oli kyllä huikea! Ehkäpä paras näistä kolmesta. Ja tuosta lopusta. Minusta se oli selkeästi onnellinen loppu. Kun katsoon tarkasti niin selviää. Näin itse ajattelen.

      Näen tässä selvän mahdollisuuden jatkaa uusilla leffoilla. Nolan ei varmaan tule ohjaamaan jatkoa tähän eikä Christian Bale tule näyttelemään Batmaniä. Mutta joku voisi tehdä tähän aivan hyvin jatkoa jos haluaisi.

      Aika lailla edellisen Batman - quadrilogian neljättä elokuvaa mukaillen voisi neljäs leffa tässäkin mennä. En tiedä. Mutta oli hyvä!

    • Viittapelleilyt ohi?

      Myönnettäköön Thalia Al Kul on ensimmäinen ihan oikeasti älykkään oloinen konna, joka toimii kuten takapirun kuuluukin; Jokeri oli hahmona yhtä ontto, älyvapaa ja vittumainen kuin koko kakkosleffa ja Al Kul vanhemmasta ei keksi oikein muuta sanottavaa kuin sen että häntä näytteli Liam Neeson.
      Muuten elokuva oli aika samanlaista ylihypetettyä supersankari-roskaa kuin edeltäjänsäkin, mutta sentään ihan katsottava kakkososaan verrattuna.

      Tähtinä ehkä ¤¤½

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe