Jotkut sanovat, että käsite ”Sielu” on niin selvä, että siitä ei kannata edes keskustella. Minusta taas tuntuu siltä, että siinä ei muuta olekaan kuin epäselvää.
Jos nyt yritetään ymmärtää sitä, että onko eläimillä sielu niin olisi varmaankin hyödyllistä esittää aluksi kysymys: "mikä on eläin?"
No, jos ihminen oli aikaisemmin eläin ja ihmisellä nyt on sielu, niin aivan hyvin voisi olettaa, että ihmisellä vielä eläimenä ollessaan oli myös sielu. Tästä taas voidaan vetää sellainen päätelmä, että kaikilla eläimillä on sielu. Olemmehan me kaikki lähtöisin siitä ensimmäisestä elävästä solusta johon Jumala puhalsi ”elämän hengen”. Kaikki eläimet käyttäytyvät jotenkin niin määrätietoisesti erilaisissa elämänsä tilanteissa, että ei voi oikein mitenkään välttyä ajattelemasta, että niitäkin ohjaa joku meille vielä hyvin käsittämätön asia.
Tänä kesänä olen katsellut kalalokin pesimäpuuhia mökkini terassilta. On se hellyttävää todeta miten lokki uskollisesti hautoo muniaan – sateessa, auringossa, tuulessa, tyynessä, myrskyssä, yöllä, päivällä. Siinä se istua jököttää muniensa päällä välittämättä sen kummemmin siitä, mitä ympäristössä tapahtuu. Miksi tuo lokki ei vain muni muniaan minne vain ja lähde litomaan omille teilleen?
Mikä tuon lokin saa tekemään niin kuin se tekee. Kas, siinäpä kysymys. Puhutaanko geeneistä vai sielusta vai siitä ohjaako sielu geenien muodostumista - jotenkin?
Kun näitä asioita pohtii niin käsite "sielu" ei tosiaankaan tunnu selvältä. En tiedä, mutta minusta tuntuu siltä, että me tosiaankin elämme luomiskertomuksen kuudetta päivää yhä edelleen ja sielu esittää siinä eräänlaista informaatiovaraston roolia joka aina jossain vaiheessa puuttuu jollain tavalla asioiden kulkuun.
Onko eläimillä sielu
22
54
Vastaukset
Hyvää pohdintaa. Samalla kun kysytään, mikä on eläin, voidaan kysyä myös sitä, mikä on sielu.
Oppi kuolemattomasta sielusta palautuu kristilliseen ihmiskäsitykseen, mutta myös käsitykseen siitä, mikä on Jumala. Ihminen Jumalan kuvana, ajattelevana, tuntevana, vastuullisena toimijana on Jumalan maailmassa ainutlaatuinen. Ihmisen toiminta on tietoista, sosiaalista ja ihmisellä on kyky uskoa tuonpuoleiseen.
Meri-Anna teologi- Bror Nyman
Meri-Anna,
no, oliko ihminen aikaisemmin eläin? Osaatko vastata tuohon kysymykseen. Jos vastaat siihen myönteisesti niin jatkokysymys: Oliko ihmisellä sielu eläimenä ollessaan? - Kristinuskon kirja.
Meri-Anna teologi
Et vastannut kysymykseen, onko elämällä sielu. Ihminenhän on eräs " eläin " muiden joukossa. Kirkon ihmiskäsitys on oma luku sinänsä.
Jeesus sanoi " Taivasten valtakunta on sisäisesti teissä ". Siinä on totuus Jumalan henkenä.
Kun en ole sitoutunut mihinkään oppiin, niin minun on helppo esittää pohdintoja sielusta. Siitä olen ensin yhtä mieltä, että se ei ole mitenkään selvä juttu.
Kaikilla filosofioilla on oma versionsa asiasta. Kristinusko jakaa ihmisen ruumiiseen, sieluun ja henkeen ja siten kuin esim. Kari Kuula sielun esittää, minun on helppo yhtyä hänen tulkintaansa. Siinä sielu tarkoittaa ihmisen psyykkistä kokonaisuutta, eikä se edellytä mitään yliluonnollista. Yliluonnollinen on siirretty hengen alueelle, joka on yhteydessä Jumalaan ja olkoon minun puolestani niin.
Toisaalta olen täältä lukenut että Vanhassa Testamentissa oletetaan sielun asuvan kaikien eläinten veressä. Eli eläimilläkin olisi sielu.
Jotkut taitavat kuitenkin mieltää sielun ja hengen keskenään juuri toisin päin.
Kristinusko on lievästi sekävä tässä asiassa, koska toisaalta sielu olisi esim. juuri Kuulan mukaan luonnollinen osa ihmistä ja henki taas yliluonnollinen osa. Kuitenkin sielu on se joka menee taivaaseen tai kadotukseen. Mutta miten käy hengen kun ihminen kuolee?
Itse ajattelen niin, että kuolematonta sielua ei ole olemassa, koska en toistaiseksi saa sitä sopimaan maailmankuvaani. Voin kuitenkin olettaa kuolevaisen sielun. Se ei ole mikään erillinen entiteetti ihmisessä, vaan ihmisen "ohjausprosessi". Se sisätää tiedostetun osan psyykeä, mutta ehkä erityisesti tiedostamattoman osan, samoin esim. autonomisen hermoston toiminnot. Sielu on ihmisen elävä ydin. Tässä logiikassani ihminen ei eroa muista eläimistä - joten mielestäni eläimilläkin on sielu.
Jos sielu on tällä tavalla osa biologista prosessia, niin se ei ole mikään varasto, vaan geneettisesti koodattu prosessikokonaisuus jonka juuret ovat lajinkehityksen aikana syntyneessä ohjauksessa.Ja vielä linkki Kari Kuulan artikkeliin, johon viittaan: http://www.karikuula.com/135
En tiedä edustaako tuo kirkon virallista näkemystä.- .
Liberaaliteologia on sekavaa.
Kristinuskossa asia on ihan selvä. . kirjoitti:
Liberaaliteologia on sekavaa.
Kristinuskossa asia on ihan selvä.No, odotellaan sitä, että noidenkin kahden ero jossain vaiheessa on kaikille samalla tavalla selkeä :-)
Kristityt voisivat vaikka laatia jonkunlaisen lausuman siitä, mikä on kristinuskoa ja mikä ei.- uskoo ne joo
kaarne kirjoitti:
No, odotellaan sitä, että noidenkin kahden ero jossain vaiheessa on kaikille samalla tavalla selkeä :-)
Kristityt voisivat vaikka laatia jonkunlaisen lausuman siitä, mikä on kristinuskoa ja mikä ei.Kyllähän liberaaliteologitkin joihinkin rusinoihin uskovat.
- tosi ku vesi
Niin.
Tässähän on taas se yksi liberaaliteologian kompastuskivi. Kun aletaan selittää ihmistä eläimeksi, niinkuin täällä osa liberaaliteologeista jo selittää, niin sitten ollaankin ongelmassa milloin limanuljaska muuttui sielulliseksi.
Raamattu sanoo, että vain ihmiseen Jumala puhalsi elämän hengen, jolloin ihmisestä tuli elävä sielu. Se erottaa ihmisen eläimesta.
Eläimet kuolevat ja muuttuvat mullaksi. - alipaineoktaavi
Ehkä pitäisi pyytää niitä selittämään, jotka sanovat tietävänsä. Ehkä ne tietäänkin;)
Itseasiassa aihe antaa paljon jatkokysymyksiä, niin olisi kiva kuulla, onko joku pohtinut vastauksia:)
Ihminenhän on esim. ainoa eläin, joka pystyy tietoiseen itsemurhaan. en tiedä, onko murmelien joukkohyppimiset mereen tietoista toimintaa..:) Niin, lokki ei voi jättää pesäänsä, mutta ihminen pystyy tappamaan itsensä....
Sitten kumpi määrittää kumman, tietoisuus minusta, vai tietoisuus sielusta? Täytyykö ihmisen ensin tietää olevansa, jolloin tajuaa, että on sielukin?
Onko sitten ihmisen ja eläimen sielu eriarvoisia? Ts. saako ihminen syödä eläimen? Jumalahan antoi ihmiselle eläimen hoidettavakseen kuten hyväksi näkee ja Jeesuskin sanoi, että kaikkea saa syödä.
Mutta moraalikäsitys sielun yhteydessä tekee asian vieläkin hankalammaksi. mielestäni.- ihan selvä juttu
Raamattu sanoo kyllä asian aivan selvästi.
Ihmisellä on sielu, joka voi elää iankaikkisesti. Eläimellä ei ole.
Jumala antoi luvan syödä tiettyjä puhtaita eläimiä. Ei raadon syöjiä, koska ne kantaa pöpöjä. ihan selvä juttu kirjoitti:
Jumala antoi luvan syödä tiettyjä puhtaita eläimiä. Ei raadon syöjiä, koska ne kantaa pöpöjä.Kiinnostavasti sielun määritelmä näyttää muuttuneen kahden Raamatun käännöksen välissä:
1938 Raamattu:
11. Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
12. Sentähden minä olen sanonut israelilaisille: Älköön kukaan teistä syökö verta; älköön myöskään muukalainen, joka asuu teidän keskellänne, syökö verta.
13. Ja kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, saa pyydystetyksi syötävän metsäeläimen tai linnun, hän vuodattakoon sen veren maahan ja peittäköön multaan.
14. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/3Moos.17.html
1992 Raamattu:
11 Veressä on elävän olennon elämänvoima. Minä itse olen määrännyt, että veri on tuotava alttarille teidän puolestanne tapahtuvaa sovitusta varten, sillä veressä oleva elämänvoima tuottaa sovituksen. 12 Sen tähden minä sanon israelilaisille: yksikään teistä ei saa syödä verta, eikä sitä myöskään saa syödä kukaan teidän keskuudessanne asuva siirtolainen.
13 "Kun joku israelilainen tai heidän keskuudessaan asuva siirtolainen pyydystää syötäväksi kelpaavan eläimen tai linnun, hänen tulee valuttaa sen veri maahan ja peittää veri hiekalla, 14 sillä veressä on jokaisen elävän olennon elämänvoima. Siksi minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään elävän olennon verta, sillä veressä on sen elämänvoima. Jokainen, joka syö verta, on poistettava kansansa keskuudesta.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/3Moos.17.html
Tällä palstalla lukemani kommentit, että sielu asuu veressä, perustunevat vanhempaan käännökseen. Mutta onko se sielu nyt kaikkien elävien veressä vai ei?- alipaineoktaavi
ihan selvä juttu kirjoitti:
Jumala antoi luvan syödä tiettyjä puhtaita eläimiä. Ei raadon syöjiä, koska ne kantaa pöpöjä.Ja Jeesus sanoi, että mitään, mitä syötte ei voi teitä saastuttaa, mutta se voi, mikä tulee sydämestä ulos. Että anna mennä vaan, makkara maistuu kyllä. Samaten kaikki merenelävät ymsyms.
VT kieltää myös kaikki eläimet jotka ei märehdi, ja kamelit, vaikka ne märehtiikin. Piti miettiä pitkään, että kuuluuko porot märehtijöihin. - Bror Nyman
kaarne kirjoitti:
Kiinnostavasti sielun määritelmä näyttää muuttuneen kahden Raamatun käännöksen välissä:
1938 Raamattu:
11. Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarille, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä.
12. Sentähden minä olen sanonut israelilaisille: Älköön kukaan teistä syökö verta; älköön myöskään muukalainen, joka asuu teidän keskellänne, syökö verta.
13. Ja kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, saa pyydystetyksi syötävän metsäeläimen tai linnun, hän vuodattakoon sen veren maahan ja peittäköön multaan.
14. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö, hävitettäköön
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/3Moos.17.html
1992 Raamattu:
11 Veressä on elävän olennon elämänvoima. Minä itse olen määrännyt, että veri on tuotava alttarille teidän puolestanne tapahtuvaa sovitusta varten, sillä veressä oleva elämänvoima tuottaa sovituksen. 12 Sen tähden minä sanon israelilaisille: yksikään teistä ei saa syödä verta, eikä sitä myöskään saa syödä kukaan teidän keskuudessanne asuva siirtolainen.
13 "Kun joku israelilainen tai heidän keskuudessaan asuva siirtolainen pyydystää syötäväksi kelpaavan eläimen tai linnun, hänen tulee valuttaa sen veri maahan ja peittää veri hiekalla, 14 sillä veressä on jokaisen elävän olennon elämänvoima. Siksi minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään elävän olennon verta, sillä veressä on sen elämänvoima. Jokainen, joka syö verta, on poistettava kansansa keskuudesta.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/3Moos.17.html
Tällä palstalla lukemani kommentit, että sielu asuu veressä, perustunevat vanhempaan käännökseen. Mutta onko se sielu nyt kaikkien elävien veressä vai ei?Kaarne, metkaa, että toit saman asian esille kuin minä ja vielä lähes samanaikaisesti.
Tää on sitä sielujen sinfoniaa :) Bror Nyman kirjoitti:
Kaarne, metkaa, että toit saman asian esille kuin minä ja vielä lähes samanaikaisesti.
Tää on sitä sielujen sinfoniaa :)Joskus rimmaa :-)
- Bror Nyman
Yhteen asiaan näin aluksi koska siihen on viitattu monessakin kommentissa:
Minusta sielua ei voida Raamatun perusteella ymmärtää. Raamatun 1933 käännöksessä sanotaan: "Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu."
Kuitenkin Raamatun 1992 käännöksessä sanotaan: "Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento."
Alkaa, meinaan, epäilyttää, että onko Raamattu sittenkään Jumalan sanaa sen paremmin kuin Anderssenin sadut.
On se metkaa kun tällainen asia käännetään uudessa käännöksessä kokonaan päälaelleen. Myös veren ja sielun yhteys on uudessa käännöksessä romutettu. Mitenkähän Jehovan todistajatkin tähän suhtautuvat? No, onhan heillä ihan ikioma Raamattunsa joten ei se taida heitä sen kummemmin hetkauttaa.
Raamatun perusteella en oikein osaa sielusta sanoa paljoakaan. Jos nyt jotain sanoisin niin sielu voisi mielestäni olla jonkinlainen ihmisen ulkopuolelle muodostuva sähkökemiallinen, tietoinen olemus, joka on ihmiseen yhteydessä alkuaineista muodostuvan jonkinlaisen napanuoran välityksellä. Kun ihminen kuolee niin tuo napanuora katkeaa ja olio etsii yhteyksiä muihin vielä elossa oleviin ihmisiin.
Näin olemme siirtyneet ikään kuin taivaaseen enkä voi välttyä siltä ajatukselta, että tuo taivas sijaitsee täällä maan päällä. - Mirka...
Kenelläkään ei ole sielua. Sielu on satua ja höpötystä.
Olkaa rehellisiä.- Bror Nyman
Mirka... kyllä... voi olla sielu.
Jos ajatellaan (vai tiedetäänkö se jo), että myös ajatus on energiaa, jossa alkeishiukkaset vaikuttavat pienimmän vaikutuksen periaatteen mukaan ja jos ajatellaan, että niitä ohjaa jonkinlainen informaatio, jota me emme vielä tunne, niin miksi ei voisi olla mahdollista, että meistä muodostuu jonkinlainen tietoinen kokonaisuus itsemme ulkopuolelle joka on meissä kiinni jonkilaisen "napanuoran" välityksellä. Kun ihminen kuolee tuo "napanuora" katkeaa ja tuo meidän astraalinen ruumiimme tai sielumme jatkaa elämäänsä itsenäisenä ja tietoisena, ilman tätä meidän lihallista ruumistamme.
Ehkä tuo sielumme etsii vielä elossa olevia ihmisiä ja pitää heihin yhteyttä oppiakseen aina vain enemmän...
- Bror Nyman
Jos ihmisellä on niin sanottu sielu sen täytyy sijaita jossain muualla kuin ihmisessä itsessään. Näkisin täysin mahdollisena sellaisen ajatuksen, että sielu muodostuu ihmisen läpi virtaavien alkeishiukkasten vaikutuksesta ihmisen ulkopuolelle.
Jo Aristoteles aikoinaan päätteli, että kaikki mitä tapahtuu pyrkii aina parasta mahdollista päämäärää kohti. Myös ihminen on aina paras mahdollinen mutta ajan kuluessa ihmisestä tulee Aristoteleen mukaan aina vain parempi.
Aristoteleen filosofiaa tukee varsin hyvin pienimmän vaikutuksen periaate jota Maupertuis tutki innokkaasti. Yleinen kaikkea koskeva pienimmän vaikutuksen periaate on, että tarpeellisen vaikutuksen määrä muutoksen aiheuttamiseksi luonnossa on niin pieni kuin mahdollista.
- Luonto ikään kuin tekee kussakin erikoistapauksessa matemaattiseen variaatiolaskentaan perustuvan optimaalisen päätöksen.
- Luonto pyrkii alati kohti parhainta mahdollista olotilaa. (Aristoteles: Finaalinen syy ja Leibnizin ajatus ”parhaasta mahdollisesta maailmasta”)
Maupertuis’n innostuksella ei ollut rajoja, kun hän tajusi löytönsä kauaskantoisuuden. Esseessään kosmologiasta (Berliini 1750) hän kirjoittaa:
”Kun tiedetään, että kaikki liikkeen lait perustuvat parhaimman periaatteelle, ei voida epäillä, etteivätkö ne olisi Kaikkivaltiaan ja Kaikkiviisaan Olennon asettamia, joko niin, että Hän on antanut kappaleille vallan vaikuttaa toinen toisiinsa, tai niin, että Hän on käyttänyt jotain muuta keinoa, jota emme vielä kyllin hyvin tunne.” - Animals
Ensinnäkin voitaisiin onko sielua edes olemassa, jos halutaan ajatusleikkeillä niin voitaisiin miettiä onko ihmisellä sielu, jos ihmisellä on sielu niin varmaankin muillakin elollisilla on sielu, kun olemme samaa eläintä kaikki pienine eroavaisuuksineen.
Käsitettä "sielu" ei kai kukaan voi yksiselitteisesti määritellä. Minä määrittelen sen tietoisuutena. Joku on määritellyt sen taas jossakin uskonnollisessa yhteydessä Jumalan olemassaolon tunnustamisena. Aika kaukanahan nuo näkemykset toisistaan ovat.
Onko eläimillä sielu? Minun käsitykseni mukaan jossa sielu on tietoisuus itsestään on helppo ajatella eläimilläkin olevan sielu. Mutta onko niiden toiminta tietoista vaiko vaistojen ja geeniperimän ohjailemaa? Ihminen helposti liittää esimerkiksi rakastamiinsa kotieläimiin ihmismäisiä piirteitä ja vaikka luo niille sielun halutessaan. Tai sitten niillä todellakin on se...
Tutkijat ovat sitämieltä, että koirilla ja kissoilla ei ole varsinaista tietoisuutta mutta esimerkiksi joillakin ihmisapinoilla ja delffiineillä on jonkinasteinen tietoisuus itsestään. Näitä lajeja pidetään myös älykkäimpinä eläinkunnassa.
Ovatko vain älykkäät lajit sielullisia? Maan mato tuskin sitä on, ei ehkä katti, eikä rakki mutta apina on?- Bror Nyman
A-teisti, minä lähden siitä liikkeelle, että kukuaan ei vielä tiedä mikä on elämän alkuperä. Tiedämme vain, että noin 3,5 miljardia vuotta sitten maapallolle "ilmestyi" ensimmäinen olio jossa elämää oli.
Minusta olisi hullua asettaa tässä vaiheessa itselleen joku totuus joka varmuudella sulkisi pois jonkun toisen mahdollisuuden. Ei kaiketi kukaan ihminen joka sanoo olevansa tutkija aseta itselleen mitään ennakkokäsityksiä. Sehän vaikeuttaisi puolueetonta tutkimista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604696Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362159Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti511698- 1781669
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1651537Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2781372Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1981219- 871152
- 2041136
- 651094