Heippa!
Jos/kun aloitan autokoulun nyt joulukuussa 2012, niin saanko ajokortin samoilla ehdoilla ja samalla hinnalla kuin ennen tammikuussa alkavaa uudistusta? Uudistus tulee siis voimaan 19.1.2013, eli onko väliä että aloitan sen ennen, koska kuitenkin saan kortin vasta helmi-maaliskuussa.
Ajokorttiuudistus kysymys
49
2778
Vastaukset
- hdfshsdfhfdhfh
en osaa suoraan kysymykseen vastata. itse sain väliaikaisen kortin nyt kesäkuussa ja autokoulu suositteli että otan kakkosvaihetta varten yhteyttä heti marraskuussa niin saa menemään "vanhan kaavan mukaan".
mielestäni sinun kannattaa soittaa lähimmälle autokoululle tai laittaa sinne mailia. sillä tavalla saisit oikeaa tietoa. - matsonation
Mikäli ehdit aloittaa kuljettajaopetuksen ennen 19.1.2013, sovelletaan opetukseen tämänhetkisiä säännöksiä.
Jos suoritat kuljettajantutkinnon 19.1.2013 jälkeen, sen perusteella saatavaan ajo-oikeuteen ja ajokorttiin sovelletaan uuden lain säännöksiä (esim. voimassaoloa 5/15 vuotta).- Jappinapikka
"Mikäli ehdit aloittaa kuljettajaopetuksen ennen 19.1.2013, sovelletaan opetukseen tämänhetkisiä säännöksiä. "
Nimenomaan sovelletaan. Tällähetkellä asiaa on esitetty niin, että vaikka aloittaakin vanhalla tavalla, niin opetus muutetaan kesken autokoulun vastaamaan uutta opetusta mikäli laki sinä aikana tulee voimaan. Ei kannata tuudittautua mihinkään vastaukseen tällä hetkellä vaan mennä sinne autokouluun ja katsoa mitä milloinkin tapahtuu.
Autokouluissakaan ei tiedetä varmaksi miten asia menee. Trafi kun voi tehdä aivan omia määräyksiä ajokorttilaista huolimatta. - mats....
Jappinapikka kirjoitti:
"Mikäli ehdit aloittaa kuljettajaopetuksen ennen 19.1.2013, sovelletaan opetukseen tämänhetkisiä säännöksiä. "
Nimenomaan sovelletaan. Tällähetkellä asiaa on esitetty niin, että vaikka aloittaakin vanhalla tavalla, niin opetus muutetaan kesken autokoulun vastaamaan uutta opetusta mikäli laki sinä aikana tulee voimaan. Ei kannata tuudittautua mihinkään vastaukseen tällä hetkellä vaan mennä sinne autokouluun ja katsoa mitä milloinkin tapahtuu.
Autokouluissakaan ei tiedetä varmaksi miten asia menee. Trafi kun voi tehdä aivan omia määräyksiä ajokorttilaista huolimatta.Kukahan asiaa on esittänyt? Laki on ollut kaikkien luettavissa huhtikuusta 2011 alkaen. Lakiin on tulossa tiettyjä muutoksia, mutta ei 108 §:ään. Trafi ei voi tehdä omia ajokorttilain vastaisia määräyksiä.
- Jappinapikka
mats.... kirjoitti:
Kukahan asiaa on esittänyt? Laki on ollut kaikkien luettavissa huhtikuusta 2011 alkaen. Lakiin on tulossa tiettyjä muutoksia, mutta ei 108 §:ään. Trafi ei voi tehdä omia ajokorttilain vastaisia määräyksiä.
mats....
Autokoululiitto on esittänyt asiaa toteutettavaksi näin.
Tarkasta ajokorttilain 113§ 3.momentti ja lukaise trafin tiedote A1-luokan ajokortin haltijoille.
Olen vain miettinyt millä perusteella trafi vaatii uuden koulutuksen korotettaessa A1 - luokasta A2 luokkaan. Niiltäkin joilla A1-kortti on jo ennen lakimuutosta.
Miten asia nyt tulkitaan kun laki sanoo toista ja trafi toista. - mats....
Jappinapikka kirjoitti:
mats....
Autokoululiitto on esittänyt asiaa toteutettavaksi näin.
Tarkasta ajokorttilain 113§ 3.momentti ja lukaise trafin tiedote A1-luokan ajokortin haltijoille.
Olen vain miettinyt millä perusteella trafi vaatii uuden koulutuksen korotettaessa A1 - luokasta A2 luokkaan. Niiltäkin joilla A1-kortti on jo ennen lakimuutosta.
Miten asia nyt tulkitaan kun laki sanoo toista ja trafi toista.Niinhän se tulee tehdäkin. Kyseinen § tarkoittaa A:n tehorajaa kahden vuoden ajan kortin saannista, eikä puhu mitään A1-luokan kortista.
A1-kortti on niin kauan, kunnes haetaan sen korotusta. Mikäli ehdit korottamaan sen A-luokan (väliA)-kortiksi ennen lainmuutosta, vältyt uuden koulutuksen. Mikäli korotat sen lainmuutoksen jälkeen, vaatii koulutuksen.
Trafin tiedotteen sisältöä en tiedä, mutta näin se lain mukaan menee. - Brumbrumi
mats.... kirjoitti:
Niinhän se tulee tehdäkin. Kyseinen § tarkoittaa A:n tehorajaa kahden vuoden ajan kortin saannista, eikä puhu mitään A1-luokan kortista.
A1-kortti on niin kauan, kunnes haetaan sen korotusta. Mikäli ehdit korottamaan sen A-luokan (väliA)-kortiksi ennen lainmuutosta, vältyt uuden koulutuksen. Mikäli korotat sen lainmuutoksen jälkeen, vaatii koulutuksen.
Trafin tiedotteen sisältöä en tiedä, mutta näin se lain mukaan menee.Heippa! Kiitos vastauksista. Totta, pitääpä soitella lähimpiin autokouluihin ja kysellä mikä tilanne on. Pitää koittaa ajoittaa ajokoulun aloitus joulukuulle, jos se vanha laki olisi silloin vielä voimassa, ja saisi kortin edullisemmin sekä vähemmällä vaivalla.
- Jappinapikka
mats.... kirjoitti:
Niinhän se tulee tehdäkin. Kyseinen § tarkoittaa A:n tehorajaa kahden vuoden ajan kortin saannista, eikä puhu mitään A1-luokan kortista.
A1-kortti on niin kauan, kunnes haetaan sen korotusta. Mikäli ehdit korottamaan sen A-luokan (väliA)-kortiksi ennen lainmuutosta, vältyt uuden koulutuksen. Mikäli korotat sen lainmuutoksen jälkeen, vaatii koulutuksen.
Trafin tiedotteen sisältöä en tiedä, mutta näin se lain mukaan menee.Hei.
Pistäs linkkiä mistä löydän sen pykälän missä noin kerrotaan.
Eli siis missä tuolla uudessa ajokorttilaissa on se pykälä missä A1-kortin korottamisesta. Eli siihen ei sovelleta mitään siirtymävaihetta? - Jappinapikka
Jappinapikka kirjoitti:
Hei.
Pistäs linkkiä mistä löydän sen pykälän missä noin kerrotaan.
Eli siis missä tuolla uudessa ajokorttilaissa on se pykälä missä A1-kortin korottamisesta. Eli siihen ei sovelleta mitään siirtymävaihetta?Oli mats... ille tarkoitettu, mutta pistin väärään kohtaan.
- mats....
Jappinapikka kirjoitti:
Hei.
Pistäs linkkiä mistä löydän sen pykälän missä noin kerrotaan.
Eli siis missä tuolla uudessa ajokorttilaissa on se pykälä missä A1-kortin korottamisesta. Eli siihen ei sovelleta mitään siirtymävaihetta?Ei sovelleta ei.
AKL 24 § 2/3:ssa mainitaan moottoripyöräkortin korottamisesta. Se koskee niin A1:n korottamista, kuin A2:kin.
Kun korotat sitä 19.1.2013 jälkeen, vaaditaan että kortti on ollut voimassa 2 vuoden ajan ja lisäksi kuljettajaopetusta 7 tuntia, joista 2 teoriaa ja 5 ajo-opetusta.
Kun korotat nyt 18 vuotiaana pelkällä hakemuksella A1:n "väliA:ksi", sovelletaan siihen 19.1.2013 jälkeen siirtymäsäännöstä (113 §:ää).
Eiks' vaan? - Ole tarkkana
mats.... kirjoitti:
Kukahan asiaa on esittänyt? Laki on ollut kaikkien luettavissa huhtikuusta 2011 alkaen. Lakiin on tulossa tiettyjä muutoksia, mutta ei 108 §:ään. Trafi ei voi tehdä omia ajokorttilain vastaisia määräyksiä.
Olen kysellyt asiaa Trafista ja vastaavat "mitä sattuu". Viime vuonna piti kuulemma (Trafin mukaan) kiirehtiä kakkosvaiheen kanssa ennen 19.1.2013 tapahtuvia muutoksia ja lappu olisi pitänyt toimittaa poliisille viime vuoden puolella. No, poliisi ei sitten ottanut vastaan lappua vielä vaan vasta tämän vuoden puolella hieman ennen väliaikaisen ajokortin vanhenemista. He eivät kuulemma säilyttele lappusia.
Nyt sain autokoulultani tiedon jonka mukaan pitää ajaa syventävä vaihe johtuen 19.1.2013 muutoksista. Pienellä googlaamisella tuli pari esimerkkiä:
http://www.rantasalmenautokoulu.fi/iivaihe
http://www.prodrivers.fi/syventava-vaihe-entinen-kakkosvaihe.html
Tässä pari ensimmäistä siis. Hyvinkin erilaista kuvausta kakkosvaiheesta ja siitä keitä se koskee.
- Anonyymi
"Ajokorttien voimassaoloaika muuttuu
Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnettävät uudet ajokortit tulevat olemaan määräaikaisia. Kortit ovat luokasta ja ajokortin haltijan iästä riippuen voimassa 2-15 vuotta. Kaikki nykymallin mukaiset ajokortit vaihdetaan uusiin vuoteen 2033 mennessä. Muutos ei vaadi tässä vaiheessa nykyisiltä ajokortinhaltijoilta mitään toimenpiteitä." http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013/ajokortin_voimassaoloaika
-Eli jos sinulla on syntymäpäivät 19.1 jälkeen tai et saa suoritettua sekä teoriakoetta, että inssi ajoa viimeistään 19.1 niin saat kortin joka käydään kolmivaiheisena. Jos aloitat autokoulun kuitenkin ennen 19.1 niin kortin ensimmäisen vaiheen saat suorittaa "vanhan kaavan" mukaan, mutta sinun täytyy käydä myös toinen ja kolmas vaihe seuraavan 2 vuoden sisällä. Tämä kakkos osa tai sisältää vain 1 teoriatunnin ja 2 ajotunti jolloin vaan tarkkaillaan kuinka ajaminen on alkanut luonnistua. Kolmas vaihe on sama kuin vanha toinen vaihe mutta siihen on lisätty pari tuntia lisää... Ja tämä 15 väleiin kortin uusiminen tarkoittaa vain jotakuinkin sitä että uusit kortin passikuvan...- tietoa janoava
Hei anonyymi, kun tiedät, niin mitä eroa tuossa "vanhassa kaavassa" on verrattuna uuteen ja mitä tunteja noi pari lisätuntia on kolmannessa vaiheessa?
- eianonyymi
tietoa janoava kirjoitti:
Hei anonyymi, kun tiedät, niin mitä eroa tuossa "vanhassa kaavassa" on verrattuna uuteen ja mitä tunteja noi pari lisätuntia on kolmannessa vaiheessa?
uudessa kaavassa on perusvaiheessa 19 h teoriaa ja 18 h ajoa (36 ajokertaa ent. 30 ajokerran tilalla).
- Kortti voimassa 2036
Kukahan saatanan älypää tänkin on keksinyt.
Mihkä se ajootaito katoaa, jos ajat 15 vuotta.
Eikös sen pitäis kehittyä ajaessa.
Kun tehdään tälläisiä uudistuksia tulee aina
mieleen , että on tainnut taas konjakkipullo
vaihtaa omistajaa, eli "autokoululiitto" tai
mikä lie on keksinyt uuden rahastus konstin
ja tarvii lahjoa esim. liikenneministeriä,
että saadaan lisää rahaa ,kun kortin hinnassa
ois vaikka varaa vähän nostaa.
Ei oo ihme, että tässä takaperoisessa maassa
menee kaikki päin persettä .
Ps. Suosi Suomalaista osta Saksalaista;)- ex ope
Siis AJOKORTTI PITÄÄ UUSIA 15v jälkeen.EI OPETUSTA.
- Nolo Sika
Onhan MONESSA muussakin asiassa niin että pätevyyksiä tms. pitää uusia jonkun vuoden välein.
Sama juttu olisi paikoillaa ajokorteissa, eli esim 8 vuoden välein vaikkapa 3 teoriatuntia, jossa kerrataan vanhoja ja uusia asioita
No oman kortin takana lukee jokaisessa suoritettu korttiluokaassa "2057" tuskimpa mä sinne asti edes elän... - 9+5
Nolo Sika kirjoitti:
Onhan MONESSA muussakin asiassa niin että pätevyyksiä tms. pitää uusia jonkun vuoden välein.
Sama juttu olisi paikoillaa ajokorteissa, eli esim 8 vuoden välein vaikkapa 3 teoriatuntia, jossa kerrataan vanhoja ja uusia asioita
No oman kortin takana lukee jokaisessa suoritettu korttiluokaassa "2057" tuskimpa mä sinne asti edes elän...Niin meinaatko ettet elä edes viisikymmentä vuotiaaksi, no johan sinäkin aikana kerkiät veistää palturia palstalla.
- Nolo Sika
9+5 kirjoitti:
Niin meinaatko ettet elä edes viisikymmentä vuotiaaksi, no johan sinäkin aikana kerkiät veistää palturia palstalla.
Tuskimpa minä 70 vuotiaaksi elän, eli ei tule kortin uusiminen varmaan ikinä eteen :)
- 9+5
Nolo Sika kirjoitti:
Tuskimpa minä 70 vuotiaaksi elän, eli ei tule kortin uusiminen varmaan ikinä eteen :)
Vaikea mennä sanomaan, kunhan nyt saisit edes ajokortin, sellaisen oikean kortin millä saa luvallisesti ajaa yleisellä tiellä. Älä nyt sekoita sitä leikkikorttiasi taas tähän asiaan.
- Nolo Sika
9+5 kirjoitti:
Vaikea mennä sanomaan, kunhan nyt saisit edes ajokortin, sellaisen oikean kortin millä saa luvallisesti ajaa yleisellä tiellä. Älä nyt sekoita sitä leikkikorttiasi taas tähän asiaan.
Voi että mikä rassukka, etkö tiennyt että pitkäaikainen kortti on voimassa 70 vuotiaaksi :(
No älä häpeä, harva tietää asiasta jota ei itsellä ole
tuosta voi jopa selvittää ikäni, eli vähennetään vuodesta 2057 70 vuotta (ikä mihin asti korttini on voimassa) niin saadaan syntmävuoteni
sitten vähennetään vuodesta 2012 syntymävuoteni, saadaan ikäni
Liian vaikea brobleema sinulle :)
Eli kortti on voimassa 70 vuotiaaksi, sai sen sitten 15 vuotiaana, tai 205 vuotiaana, tai vaikkapa 50 vuotiaana, jännää, eikö? - 9+5
Nolo Sika kirjoitti:
Voi että mikä rassukka, etkö tiennyt että pitkäaikainen kortti on voimassa 70 vuotiaaksi :(
No älä häpeä, harva tietää asiasta jota ei itsellä ole
tuosta voi jopa selvittää ikäni, eli vähennetään vuodesta 2057 70 vuotta (ikä mihin asti korttini on voimassa) niin saadaan syntmävuoteni
sitten vähennetään vuodesta 2012 syntymävuoteni, saadaan ikäni
Liian vaikea brobleema sinulle :)
Eli kortti on voimassa 70 vuotiaaksi, sai sen sitten 15 vuotiaana, tai 205 vuotiaana, tai vaikkapa 50 vuotiaana, jännää, eikö?Kun tuo helpoinkin matematiikka on erittäin vaikeata niin voin hiukan avittaa.
Ensiksikin olet vasta päiväkerhoikäinen (5 vuotias) idioottinatiainen, ja jos mahdottomia tuossa iässä kuvittelet niin paikkasi tulee jatkossa olemaan hullujenhuone, heti kun oppivelvollisuus loppuu, sen väliajan olet tietenkin kasvatuslaitoksessa.
Yhteiskunta on siinä mielessä raaka ettei se anna kaltaisillesi uupeloille edes mahdollisuutta suorittaa ajokorttia.
Joten taas jauhoit täyttä skeidaa, kuten aina ennenkin. - Nolo Sika
9+5 kirjoitti:
Kun tuo helpoinkin matematiikka on erittäin vaikeata niin voin hiukan avittaa.
Ensiksikin olet vasta päiväkerhoikäinen (5 vuotias) idioottinatiainen, ja jos mahdottomia tuossa iässä kuvittelet niin paikkasi tulee jatkossa olemaan hullujenhuone, heti kun oppivelvollisuus loppuu, sen väliajan olet tietenkin kasvatuslaitoksessa.
Yhteiskunta on siinä mielessä raaka ettei se anna kaltaisillesi uupeloille edes mahdollisuutta suorittaa ajokorttia.
Joten taas jauhoit täyttä skeidaa, kuten aina ennenkin.Et siis osannut laskea noin vaikeaa tehtävää, no ei siinä mitään, jatka harjoittelua
Ihme että tietokoneen käyttö onnistuu, mutta ei tommonen ala-aste tason tehtävä :( - 9+5
Nolo Sika kirjoitti:
Et siis osannut laskea noin vaikeaa tehtävää, no ei siinä mitään, jatka harjoittelua
Ihme että tietokoneen käyttö onnistuu, mutta ei tommonen ala-aste tason tehtävä :(Siis ei ollut mitään laskettavaa, jokainen palstalainen tietää että sinä, juuri sinä olet se idioottinatiainen joka palstoilla meuhkaa, kukaan ei sinun satuihin usko. Et edes itse.
- N S
9+5 kirjoitti:
Siis ei ollut mitään laskettavaa, jokainen palstalainen tietää että sinä, juuri sinä olet se idioottinatiainen joka palstoilla meuhkaa, kukaan ei sinun satuihin usko. Et edes itse.
Kyllä se sitten koulussa opetetaan tommoset "ikä laskut" myös
JA kun pääset autokouluun, niin opit lisäksi eri korttian voimassaoloajan, se kun muuttuu ensi vuonna, silloin on enää vain jotkut kortit voimassa 70 vuotiaaks
- Tuore kuski
Kaikki ajokortit ovat voimassa enintään 19.1.2033 asti, riippumatta niihin merkitystä vuosiluvusta. EU:n iloja,..
- N S
Kortti taakse on merkkitty ajoneuvoluokkiin M A(rajoiteutt) A(rajoittamaton) B C voimassaoloksi 2057
Voisitko kertoa millaisen sakon saan jos ajan tällä kortilla esim 2050 vuonna, selviääkö rikesakolla, tai tuleeko päiväsakkoja? - olet palstan pilaaja
N S kirjoitti:
Kortti taakse on merkkitty ajoneuvoluokkiin M A(rajoiteutt) A(rajoittamaton) B C voimassaoloksi 2057
Voisitko kertoa millaisen sakon saan jos ajan tällä kortilla esim 2050 vuonna, selviääkö rikesakolla, tai tuleeko päiväsakkoja?Painuhan natiainen sinne pentujen palstalle.
- n s
olet palstan pilaaja kirjoitti:
Painuhan natiainen sinne pentujen palstalle.
Kerro nyt millainen sakko tulee 2050 kun ajan nykyisellä kortillani
Montako € tai montako päiväsakkoa
Ja taatusti tullaan katsomaan korkeimpaan oikeuteen asti, onko sakko aiheellinen tai ei - kyylääjä...
n s kirjoitti:
Kerro nyt millainen sakko tulee 2050 kun ajan nykyisellä kortillani
Montako € tai montako päiväsakkoa
Ja taatusti tullaan katsomaan korkeimpaan oikeuteen asti, onko sakko aiheellinen tai eiAjo-oikeudetta ajosta ei ole rikesakkoluettelossa. Veikkaan 30 päiväsakkoa.
- mats....
n s kirjoitti:
Kerro nyt millainen sakko tulee 2050 kun ajan nykyisellä kortillani
Montako € tai montako päiväsakkoa
Ja taatusti tullaan katsomaan korkeimpaan oikeuteen asti, onko sakko aiheellinen tai eiSiihen on aikaa yli 20 vuotta. Säädökset saattavat muuttua, joten eihän tuota osaa kukaan ennustaa, onko rikesakko vai päiväsakkoja. Mutta tämän hetken säännöstön mukaan kyseessä on kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta. Ei tämä nyt ole ensimmäinen asiakirja, jonka voimassaoloa on rajoitettu myöhemmällä uudella lainsäädännöllä. Ammattiajoluvissa on sama juttu. Ja monissa muissakin turva-alan luvissa. Sitä varten on siirtymäsäännökset, joilla tämä säädetään. Korkein oikeus tuskin ottaa näin selvän asian edes ratkaistavakseen.
- Nolo Sika
mats.... kirjoitti:
Siihen on aikaa yli 20 vuotta. Säädökset saattavat muuttua, joten eihän tuota osaa kukaan ennustaa, onko rikesakko vai päiväsakkoja. Mutta tämän hetken säännöstön mukaan kyseessä on kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta. Ei tämä nyt ole ensimmäinen asiakirja, jonka voimassaoloa on rajoitettu myöhemmällä uudella lainsäädännöllä. Ammattiajoluvissa on sama juttu. Ja monissa muissakin turva-alan luvissa. Sitä varten on siirtymäsäännökset, joilla tämä säädetään. Korkein oikeus tuskin ottaa näin selvän asian edes ratkaistavakseen.
NO toivottavasti 2050 on myös oikeudenkäynti ilmainen rikosasioissa, niin käydään oikeudessa katsomassa mitä mieltä ollaan jos ajaa voimassa olevaksi merkityllä kortilla, taanehtivat lait kun on aika hankala asia
Ja ei mulla mitään erityistä "ammattiajolupaa" ole ikinä edes ollut, siis mitään korttia missä olisi erillinen voimassaoloaika - Nolo Sika
kyylääjä... kirjoitti:
Ajo-oikeudetta ajosta ei ole rikesakkoluettelossa. Veikkaan 30 päiväsakkoa.
30ps? tuskin nyt niin paljoa
Ja saa nähdä mitä mieltä oikeus on kortitta ajosta, kun kortin takana seisoo 2057 - mats....
Nolo Sika kirjoitti:
NO toivottavasti 2050 on myös oikeudenkäynti ilmainen rikosasioissa, niin käydään oikeudessa katsomassa mitä mieltä ollaan jos ajaa voimassa olevaksi merkityllä kortilla, taanehtivat lait kun on aika hankala asia
Ja ei mulla mitään erityistä "ammattiajolupaa" ole ikinä edes ollut, siis mitään korttia missä olisi erillinen voimassaoloaika"taanehtivat lait kun on aika hankala asia". Ehkä maallikon mielestä.
Tämä nyt oli vain vertauskuva siitä, ettei tämä ole ainut laatuaan. Mutta mieti sitä, millä perustelisit korttisi voimassaolon, kun laissa on selvästi sanottu, että sen voimassaolo lakkaa. Kortissa oleva merkintä ja lainsäädäntö painivat aivan omissa sarjoissaan.
Hyvää Joulua ja eiköhän pohdita näitä sitten, kun asia on ajankohtainen. - Nolo Sika
mats.... kirjoitti:
"taanehtivat lait kun on aika hankala asia". Ehkä maallikon mielestä.
Tämä nyt oli vain vertauskuva siitä, ettei tämä ole ainut laatuaan. Mutta mieti sitä, millä perustelisit korttisi voimassaolon, kun laissa on selvästi sanottu, että sen voimassaolo lakkaa. Kortissa oleva merkintä ja lainsäädäntö painivat aivan omissa sarjoissaan.
Hyvää Joulua ja eiköhän pohdita näitä sitten, kun asia on ajankohtainen.Siten että katsotaan mitä siinä kortin takana seisoo, siinä seisoo 2057 joten 2050 on jäljellä vielä 7 vuotta.
Mutta taasen sellaisen alin voisi hyvin tehdä, että 85 jälkeen synytnyt ei saa ajaa mopoa B-kortilla jos korttiin ei ole erikseen merkattu M-luokkaa, sellaisen alin voisi laittaa voimana vaikka heti
Ja eikös se ole aina niin mennyt, että mitä "vaikuttavampi" laki, niin sitä valmistellaan isossa hiljaisuudessa, ja yhtäkkiä vain kerrotaan "nyt on näin" - 9+5
Nolo Sika kirjoitti:
Siten että katsotaan mitä siinä kortin takana seisoo, siinä seisoo 2057 joten 2050 on jäljellä vielä 7 vuotta.
Mutta taasen sellaisen alin voisi hyvin tehdä, että 85 jälkeen synytnyt ei saa ajaa mopoa B-kortilla jos korttiin ei ole erikseen merkattu M-luokkaa, sellaisen alin voisi laittaa voimana vaikka heti
Ja eikös se ole aina niin mennyt, että mitä "vaikuttavampi" laki, niin sitä valmistellaan isossa hiljaisuudessa, ja yhtäkkiä vain kerrotaan "nyt on näin"Vaaditaanko Plasto-Volvon työntämiseen ajokortti? No ilmeisesti kun kerran noin kerroit.
- N S
9+5 kirjoitti:
Vaaditaanko Plasto-Volvon työntämiseen ajokortti? No ilmeisesti kun kerran noin kerroit.
Oikeastaan ajoenuvon työntäminen lasketaan sen kuljettamiseksi, eli jos työnnät autoa kännissä tai ilman korttia, syylityt rattijuopumukseen tai kortitta ajoon
Muistaakseni ainoastaan mopoa sai työntää ilman korttia tai kännissä - ei pidä paikkaansa
N S kirjoitti:
Oikeastaan ajoenuvon työntäminen lasketaan sen kuljettamiseksi, eli jos työnnät autoa kännissä tai ilman korttia, syylityt rattijuopumukseen tai kortitta ajoon
Muistaakseni ainoastaan mopoa sai työntää ilman korttia tai kännissäSuksi kuuseen.
- matsonation
ei pidä paikkaansa kirjoitti:
Suksi kuuseen.
Tässä kohtaa pitää mieltää se seikka, milloin ajoneuvo on hallittavissa työntäjän lihasvoimilla ja milloin joudutaan käyttämään esimerkiksi jarrua ajoneuvon pysäyttämiseen. Nyt kun olette keskustelleet plastoautosta, niin sehän on käsittääkseni sen kokoinen, että sitä henkilö pystyy hallitsemaan voimillaan. Tosin ANL:n 2 § 2 momentti rajaa sen moottorikäyttöisen ajoneuvon ulkopuolelle. Ei tulisi rattijuopumusta, eikä kortitta-ajoa muutoinkaan.
Työntäjän fyysiset voimat ja ajoneuvon koko ovat ratkaisevassa asemassa, kun mietitään moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettamista. - N S
matsonation kirjoitti:
Tässä kohtaa pitää mieltää se seikka, milloin ajoneuvo on hallittavissa työntäjän lihasvoimilla ja milloin joudutaan käyttämään esimerkiksi jarrua ajoneuvon pysäyttämiseen. Nyt kun olette keskustelleet plastoautosta, niin sehän on käsittääkseni sen kokoinen, että sitä henkilö pystyy hallitsemaan voimillaan. Tosin ANL:n 2 § 2 momentti rajaa sen moottorikäyttöisen ajoneuvon ulkopuolelle. Ei tulisi rattijuopumusta, eikä kortitta-ajoa muutoinkaan.
Työntäjän fyysiset voimat ja ajoneuvon koko ovat ratkaisevassa asemassa, kun mietitään moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettamista.Tosin minulla on ABC-luokan ajokortti, ja kerra kännissä nojasin linja-autoon, no se nytkähti noin 10mm ja poliisi näki sen, tuomio tuli rattijuopumuksesta, ja ajo-oiekudetta ajosta.
Hävetti(kö) - 9+5
N S kirjoitti:
Tosin minulla on ABC-luokan ajokortti, ja kerra kännissä nojasin linja-autoon, no se nytkähti noin 10mm ja poliisi näki sen, tuomio tuli rattijuopumuksesta, ja ajo-oiekudetta ajosta.
Hävetti(kö)Älähän natiainen taas aloita satujasi, mene vaikka laskettelemaan sillä uudella rattikelkalla, vai etkö saanutkaan sitä.
- fdsgsdfgsadfadsfadsf
nyt asiasta on vihdoin mustaa valkoisella.
ennen 2013-01-19 aloitetut vedetään läpi vanhan kaavan mukaan.
http://www.automerkit.fi/uutiset/muut-uutiset/artikkelit/ajokorttilain-muutokset-vahvistettiin-kolme-vaihetta-ja-ikaevaatimuksen-nousu.html?SC=1
>>Kuljettajaopetus, joka on aloitettu ennen 19.1.2013, viedään läpi opetuksen aloitusajankohdan säännösten mukaisesti.>>- mats....
"Oikeus moottoripyöräluokkiin kuuluvan kolmipyörän kuljettamiseen säilyy edelleen B-luokan ajokortilla. Tämä poikkeus on voimassa vain Suomessa. Tehokkaimpien (yli 15 kW) kolmipyörien kuljettamisen vähimmäisikä on kuitenkin 21 vuotta."
Tämä ei ole mielestäni näin. 21 vuoden ikä vaaditaan vain A-luokan haltijoilta. B-luokassa ei ole ikärajaa.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
- kaikki muuttuu
Samoin muuten kuormaatokortin ikä nousee 21 vuoteen eli voi unohtaa ajaa se samantien tai armeijassa sillä ei onnistu enään.
Kuorma- ja linja-autojen ajokorttien osalta työryhmä ehdottaa, että C-luokan kuorma-autokortin vähimmäisikä nousisi 21 vuoteen, C1-luokan ikärajan pysyessä edelleen 18 vuodessa. D-luokan linja-auton ajokortin vähimmäisikä nousisi 24 vuoteen. D1-luokassa vähimmäisikä pysyisi 21 vuodessa. Ammattipätevyyden kautta C- ja D-luokan ajo-oikeuden voi saada nuorempana.
Ja vanhasta kortista sen verran
Ajokorttilain voimaantulo muuttaa myös vanhojen ajokorttien voimassaoloaikaa. Nykyinen ajokortti on voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka siihen olisi merkitty myöhäisempi aika.- ex ope
Huomasitte varmaan että jos B- kujettajatutkinto 19.1 jälkeen,tulee myös harjoitteluvaihe.
- Olet tarkka
Hauskintahan tässä on se, että jos olet jo käynyt siellä kakkosvaiheessa ja 19.1.2013 tulee siihen "lopullisen" kortin saamisen ja kakkosvaiheen käymisen väliin niin joudut ajamaan 19.1.2013 mukaisen kakkosvaiheen uusiksi. Näin ilmoitti autokoulu.
- höpö höpö höpö
HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ........................................................
- Iljg
Ei tiedä että laki muuttuu..5 vuoden päästä saa varmaan ajokortin 16 vuotiaana
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854